Op dit moment lig ik in bed in het hotel en heb net de heenreis en de eerste avond achter de rug. De heenreis had nog wel wat voeten in de aarde.
Ik zou vandaag het geld voor de vakantie binnenkrijgen, maar hoe laat, dat is natuurlijk de vraag. Vanmorgen een paar retourtjes pinautomaat gemaakt tot ik het geld bijgeschreven zag staan en er bijna een gilletje van blijdschap gemaakt werd. Meteen de trein ingesprongen, maar het was wel een vrij ongelukkig tijdstip. Om te voorkomen dat ik heel lang op één station op mijn Pimpel moest wachten, besloot ik half-uurs-tussenstops te maken in Almelo en Hengelo om de tijd te breken en kwam zodoende per Grenslandexpress aan in Bad Bentheim om 13 uur.
Het was wel wat gek om de Pimpelreis pas in Bad Bentheim te beginnen, in plaats van in Deventer de afgelopen drie keer.
Westfalending.
De Duitse loc die van de vorige Pimpel af kwam wordt naar voren gerangeerd en zal nadat de Nederlandse loc (1756) aan de kant is gegaan de trein verder rijden.
Door het hoogwatergeknoei een paar maanden geleden rijdt er slechts één rechtstreekse Pimpel per dag naar Berlijn. De rest eindigt in Hannover. Dat werd een overstap op een aardig station, dat echter niet zo enorm de moeite waard is om er lang te wachten. Van te voren had ik me voorgenomen om hier een uurtje de stad in te gaan, maar dan werd de aankomst in Berlijn wel laat dus deed ik dat niet.
Ik wist niet zeker of ik met mijn Nederlandse kaartje zomaar de volgende ICE naar Berlijn in mocht springen. Aan drie medewerkers het gevraagd en twee zeiden 'nee, dit kaartje is alleen voor IC-treinen'. Dat werd dus de IC 243x uit Emden naar Cottbus, via Hannover, Braunschweig, Helmstedt, Magdeburg, Brandenburg, Potsdam, Berlin-Wannsee en Berlin Hbf. Het leuke aan de rit was dat ik voorin instapte en zag dat je met de piloot mee kon kijken :D
In Magdeburg kwam er alleen een andere op en die hield niet van pottenkijkers dus die sloot de gordijnen.
De rit was aardig te doen maar wel vrij saai. Braunschweig is beton.
Om 18:35 kwam ik eindelijk hier in Berlijn aan! En ik voelde me meteen alweer helemaal thuis hier, het is hier dan ook al mijn vijfde keer. Gek veel foto's heb ik nog niet gemaakt. Wel van een metro op mijn station Güntzelstraße. Ze hebben die irritante BB-Tor-motiefjes nog steeds op de ramen..
En mijn prima kamer:
's Avonds weer even her-kennisgemaakt met het Berlijnse leven door een ronde langs onder andere Alexanderplatz, Warschauer Straße, Nordbahnhof en Spandau. Ja, ik hou van kris-kras rondscheuren, ik plan nooit, hooguit heel grof. De halve U55 nog gedaan en heerlijk met een drankje en rokertje zitten genieten op het grote veld voor de prachtig verlichte Reichstag, waar nog meer groepjes jongeren waren. En bij Warschauer Straße was een spontaan mini-concert van een gitaarmeisje met microfoon en wat begeleidende jongens dat heel wat bekijks trok. Ik hou van dat spontane en open leven hier :D En ik als je-weet-wel kan ook helemaal mezelf zijn, er zit genoeg gelijkgestemd moois in de treinen xD
Morgen zal ik meer foto's plaatsen. Op de planning van deze week staat nog genoeg!
-Metronet is geheel bereden, maar de S-Bahn nog niet. Maar nu heb ik een ABC-kaartje dus ik ga aan de slag.
-Bezoekje aan Polen (goedkoop sigaretten halen, dôh! :D ) (Oh, en station Slubice proberen te scoren.)
-Morgenavond stappen in een openluchtclub bij Alexanderplatz :D