Deel 1: Enschede-Lindau-Rijeka
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam
Deel 4: Enschede-Monaco-Milano
Deel 5: Milano-Tirano-Chur
Deel 6: Chur-Budapest-Brașov
In het vorige deel was ik net aangekomen op het station van Brașov, of Brassó, of Kronstadt. De stad heeft drie namen die je ook op de meeste verkeersborden terugziet in al deze talen (Roemeens, Hongaars, Duits). Een beetje overkill als je het mij vraagt, maar het zal ook grotendeels een politieke reden hebben. Ondanks de redelijk goede weersvoorspelling was het niet heel best weer, maar ik zou wel zien hoe lang ik het ging uithouden hier. De vorige dag had ik in Budapest een hostel geboekt voor deze avond in București, dus zodra het weer echt te slecht werd zou ik die kant uit gaan. Bij het bagagedepot heb ik m'n tas achtergelaten en bij het kantoortje van Wasteels heb ik een reservering gemaakt voor de volgende grote etappe. Verder is het station van Brașov een communistische bak beton met een licht onvriendelijke sfeer. Buiten zit er een kleine toeristenkiosk waar ik een (gratis) stadskaart gehaald heb en gevraagd heb met welke bus je in het centrum komt. Het is namelijk nog wel een paar km vanaf het station af. De stad zelf ligt op de vlakte en bestaat vooral uit flats, het mooie centrum ligt eigenlijk aan de rand van de stad, net in een dal aan het begin van de heuvels. Vandaar ook dat er weinig bebouwing direct omheen zit. De bus de stad in had ik zo gevonden, na een paar minuten gingen we op weg.
Ook nu heb ik weer kaartjes in elkaar gepaint, een overzicht van deze etappe staat hier, een kaartje van de volledige rit kun je hier vinden. We beginnen met wat foto's uit Brașov.
1. Strada George Barițiu, waar ik uitstapte.
Strada George Barițiu, Brașov by Timon91, on Flickr
2. Curtea Honterus, achter de Biserica Neagră (De Zwarte Kerk).
Curtea Honterus, Brașov by Timon91, on Flickr
3. Een synagoge, volgens mij de enige hier.
Synagogue in Brașov by Timon91, on Flickr
4. Een rotonde in het centrum.
Streetview in Brașov by Timon91, on Flickr
5. Aleea Tiberiu Brediceanu, licht omhoog. Op de heuvel zie je duidelijk de Hollywoodletters "BRAŞOV" staan.
Aleea Tiberiu Brediceanu, Brașov by Timon91, on Flickr
6. Strada Castelului. Heel mooi weer was het niet, zoals ik al zei. Bovendien werd het ook steeds dreigender.
Strada Castelului, Brașov by Timon91, on Flickr
7. Ingezoomd op Brașov's Hollywoodletters.
Brașov's Hollywood sign by Timon91, on Flickr
8. Zijstraat van het hoofdplein.
Brașov city centre by Timon91, on Flickr
9. Piața Sfatului, hét hoofdplein van de stad.
Piața Sfatului, Brașov by Timon91, on Flickr
10. Naar rechts gekeken, richting het noorden. Op de voorgrond een Duitse schoolklas die het aan hun onderlinge gekwebbel te horen duidelijk niks vonden dat ze in Roemenië waren.
Piața Sfatului, Brașov by Timon91, on Flickr
11. Naast Biserica Neagră. Biserica Neagră vond ik een van de buitenkant intrigerend en mysterieus gebouw, je kan het van veel plekken in de stad zien liggen.
Biserica Neagră, Brașov by Timon91, on Flickr
12. De toren van Biserica Neagră. Ik ben de kathedraal ook nog in geweest, maar binnen mocht je geen foto's maken.
Biserica Neagră, Brașov by Timon91, on Flickr
13. Herfstkleuren waren ook hier veel aanwezig.
Biserica Neagră, Brașov by Timon91, on Flickr
14. Biserica Neagră gezien vanaf Piața Sfatului.
Piața Sfatului, Brașov by Timon91, on Flickr
15. Strada Republicii, een voetgangersstraat vanaf Piața Sfatului.
Strada Republicii, Brașov by Timon91, on Flickr
16. Aan het eind van Strada Republicii, aan de rand van het oude centrum.
Brașov city centre by Timon91, on Flickr
17. Vanuit een parkje teruggekeken naar de stad. De Hollywoodletters zijn goed zichtbaar.
Brașov city centre by Timon91, on Flickr
18. Aan de noordkant van het oude centrum ligt op een heuvel een kasteel, vanaf waar je een mooi uitzicht hebt op de oude stad maar ook op de rest van de stad. Hier moest ik ook uiteraard even kijken.
Castle, Brașov by Timon91, on Flickr
19. Het oude centrum gezien vanaf het kasteel.
View over Brașov by Timon91, on Flickr
20. De Roemeense vlag.
Romanian flag in Brașov by Timon91, on Flickr
21. Flats, flats en nog eens flats: dit is het grootste deel van de stad.
View over Brașov by Timon91, on Flickr
22. De oude stadsmuur staat nog deels, je kan hier ook langs lopen. Ook hier zijn de herfstkleuren mooi aanwezig.
Autumn in Brașov by Timon91, on Flickr
23. Het kasteel gezien vanaf daar, het ligt precies aan de andere kant van het dal.
Castle, Brașov by Timon91, on Flickr
24. Een doorgang in de muur.
City wall, Brașov by Timon91, on Flickr
25. Naast het centrum ligt een heuvel, Tâmpa. Een kabeltreintje rijdt omhoog, boven zit een uitspanning en heb je een mooi uitzicht over de stad. De top, die niet eens heel hoog is, lag al bijna in de wolken. Ik heb besloten om eerst maar ergens koffie te drinken en daarna nog te beslissen of ik het de moeite waard vond om met het treintje omhoog te gaan.
Funicular to Tâmpa, Brașov by Timon91, on Flickr
26. Herfst :)
Autumn in Brașov by Timon91, on Flickr
27. Een schattig tennisstadion aan de rand van het centrum.
Tennis stadium in Brașov by Timon91, on Flickr
28. Van de barman in het café waar ik koffie gedronken heb hoorde ik dat het 's middags vrijwel zeker zou gaan regenen, inmiddels had ik ook wel het grootste deel van het centrum gezien. Volgens hem was het in București wolkeloos, dus kon ik beter daar heen. Ik heb maar besloten om de middagtrein naar București te nemen, dus ging ik vanaf het busstation in het centrum, bij deze foto, met de stadsbus terug naar het treinstation.
Brașov city centre by Timon91, on Flickr
29. Op het station heb ik eerst m'n tas gehaald en een reservering gemaakt voor de IR naar București (deze is helaas verplicht maar kost maar 5 lei, ruim één euro). Bij een kiosk heb ik wat lunch gescoord en die heb ik op de galerij boven opgegeten. De sfeer op het station vond ik onprettig. Er waren ook meer dan genoeg lijmsnuivertjes te vinden naast de talloze zwervers.
Brașov train station by Timon91, on Flickr
30. De stationshal, nogmaals.
Brașov train station by Timon91, on Flickr
31. Een minuut of 10 na mijn IR vertrok ging er nog een trein van Regiotrans richting București, deze zat goed vol.
Brașov train station by Timon91, on Flickr
32. Perron 1 is vrij breed vergeleken met de rest, hier vertrok de Regiotrans richting de hoofdstad.
Brașov train station by Timon91, on Flickr
33. Via de omroep hoorde ik dat er iets over mijn trein gezegd werd, maar ik verstond er verder weinig van. Het vertrekspoor verscheen ook niet op het grote bord, maar een vriendelijke CFR medewerker vertelde me dat het vertrekspoor werd omgeroepen en vertaalde de boodschap. Hier mijn IR richting București.
IR to București at Brașov train station by Timon91, on Flickr
34. Een slechte foto van het interieur, de stoelen zaten prima. Ik zat in een vierzitter, maar die was voor de rest leeg. Aan de overzijde van het gangpad zat nog een jong Duits stel, waar ik onderweg vrij veel mee gepraat heb. Verder was het gezellig druk.
IR Brașov-București interior by Timon91, on Flickr
35. De ramen konden helaas niet open, dus veel foto's heb ik niet gemaakt onderweg. Het is een mooi stuk door de Karpaten, bovendien is de spoorlijn Brașov-București één van de beste spoorlijnen van het land. De 166 km naar București worden in 2h50 afgelegd, de snelste trein doet het in 2h30 uur. Hier station Azuga, een minuut of 40 onderweg. Onderweg zijn de bochten in het traject de grootste snelheidsbelemmering, het spoor is prima.
Azuga train station by Timon91, on Flickr
36. Niet veel later, station Busteni.
Busteni train station by Timon91, on Flickr
37. Inderdaad, hoe verder we naar het zuiden reden hoe mooier het weer werd. In de vlakte ten zuiden van de bergen, rond Ploiești, werd de spoorlijn wat rechter en ging het gas erop. Onderweg kwamen er nog genoeg (soms irritante) verkopers langs, die allerlei troep verkopen, gek genoeg vooral speelgoed. Één verkoper stalde al z'n waar op de tafel van de vierzitter van het Duitse stel uit, waar ook nog een oudere dame bij zat. De Duitse jongen schoof wat van die troep opzij om een boek neer te leggen, waarna hij bijna een klap kreeg van de agressieve verkoper :(
View from the train near Ploiești by Timon91, on Flickr
38. We reden de hele rit op tijd, maar vlak voor București Nord moesten we toch nog een minuut of 10 wachten. Hier station București Nord in het avondlicht, links mijn trein uit Brașov. Het was erg druk op het station, op een ander perron was het zo druk dat er nauwelijks meer iemand bij kon, mensen stonden zelfs op het spoor te wachten :o
București Nord train station by Timon91, on Flickr
(en ja, de foto is wat overbewerkt, maar anders was hij echt té erg overbelicht)
De metro-ingang zit ietwat verstopt, maar gelukkig wist ik van vorig jaar nog wel waar hij ongeveer zat, zodat ik er niet lang naar heb hoeven zoeken in de mensenmassa. Met de metro was ik in ruim 20 minuten bij station Tineretului, aan de zuidkant van het centrum. Toen ik weer buiten kwam in Tineretului was er net een vechtpartij gaande tussen een dakloze en een jongere (de laatste uiteraard sterk aangemoedigd door z'n vrienden), een best treurig gezicht. Gelukkig leek het met een sisser af te lopen, ik ben maar snel doorgelopen. M'n hostel was maar een paar minuten lopen vanaf het metrostation en lag vlak achter de brede Bulevardul Dimitrie Candemir. Binnen was het erg gezellig en wist ik al meteen dat het hier wel goed zou komen wat betreft gezelligheid. Na m'n spullen in de slaapzaal te hebben gedropt en een hostel in İstanbul te hebben geboekt ben ik samen met twee Amerikanen en een Ier, allen woonachtig in İstanbul, de stad in gegaan voor wat avondeten. Na een prima maaltijd hebben we in de supermarkt wat versnaperingen gehaald in de buurtsuper voor 's avonds in de hostel. Na een zeer gezellige avond met zowat iedereen uit de hostel, in totaal een man of 15, zijn we de stad in gegaan. Met een grote groep tegelijk de stad in betekent veel wachten, dus uiteindelijk gingen we met z'n zessen richting centrum. Tijdens het wachten voor een stoplicht op Piața Unirii raakten we aan de praat met een toffe Roemeen die spontaan besloot om mee te gaan. De Amerikanen en de Ier gingen trouwens de volgende dag met het vliegtuig terug naar İstanbul, twee moesten om zes uur 's ochtends vertrekken uit de hostel, de ander al om half vier. In het centrum zijn we desondanks goed los gegaan, de samenvatting van de avond was wel "party hardy București!" Op de terugweg naar huis, midden in de nacht, kwamen we op Piața Unirii nog de Amerikaan die vroeg weg moest tegen met al z'n bagage, toen wij net op weg terug waren naar de hostel. Heel vrolijk keek hij niet Het paleis van Ceaușescu ziet er achter de vele reclame/neonlichten 's nachts trouwens nog een stuk imposanter uit dan overdag. Het blijft een indrukwekkend bouwwerk, hoe controversieel het ook is. Terug in de hostel heb ik nog wat contactgegevens uitgewisseld en ben toen gaan slapen.
Na een korte nacht werd ik om half 10 wakker, na een lange douche en een korte boodschappenronde verliet ik iets na elven de hostel om verder te reizen.
39. Het straatje van de hostel. Je zou niet zeggen dat dit direct achter een drukke boulevard ligt.
Streetview in București by Timon91, on Flickr
40. De grote boulevard, Bulevardul Dimitrie Candemir.
Bulevardul Dimitrie Candemir, București by Timon91, on Flickr
41. Metrostation Tineretului. Ik had aan mijn tweerittenkaart van de metro precies genoeg hier
Tineretului metro station, București by Timon91, on Flickr
42. Na een prima metrorit was ik weer terug op de plek waar ik de dag ervoor ook aan was gekomen: Gara de Nord.
București Nord train station by Timon91, on Flickr
43. De andere kant op gekeken. Veel sightseeing heb ik niet gedaan in București, maar ik was hier vorig jaar ook al geweest en heb ditmaal vooral het nachtleven geproefd. Voor de tweede keer vertrok ik hier met goede herinneringen!
București Nord train station by Timon91, on Flickr
44. Mijn trein stond al op het vertrekbord (12:30). De trein die links op het aankomstbord met 70 minuten vertraging aangekondigd staat was overigens EuroNight "Ister" uit Budapest. Verder viel het me op hoe weinig treinen hier aankomen, lettend op de aankomsttijden van de komende uren.....
București Nord train station by Timon91, on Flickr
45. Hé, is dat nou een Wadloper?
București Nord train station by Timon91, on Flickr
Biljetten van 10 lei (ca. 2-2,5 euro) werden niet geaccepteerd bij het wisselkantoor, zodat ik nog met 30 lei in m'n maag zat. Ik heb ze maar bewaard, zin om voor 7 euro chips en bier te halen had ik ook niet, ik had al m'n eten voor de lange reis naar İstanbul al ingeslagen.
46. Een minuut of 40 voor vertrek werd mijn trein klaargezet. De rijtuigen naar İstanbul zijn officieel koersrijtuigen aan de dagtrein naar Sofia, maar de laatstgenoemde bestond maar uit één rijtuig. Verder was er één zitrijtuig wat naar Dimitrovgrad reed en twee rijtuigen (een Turkse couchette en een Roemeense slaapwagen) naar İstanbul. Ook hier had ik in het slaaprijtuig gereserveerd, waar ik goede verhalen over had gehoord. Helaas had ik wel een bovenbed, volgens de behulpzame dame van Wasteels in Brașov kon ze geen benedenplaats reserveren, hoe graag ze het ook wou.
Train to Sofia and İstanbul at București Nord train station by Timon91, on Flickr
47. Het koersbordje.
Train to Sofia and İstanbul at București Nord train station by Timon91, on Flickr
De vriendelijke provodnik van Gevaro (de exploitant van de Roemeense slaaprijtuigen, zoals Wars dat in Polen doet en Utasellátó in Hongarije) wees me naar mijn coupeetje en zei dat vanaf Ruse het onderste bed bezet zou zijn. Ook zei hij dat ik voor 20 euro een upgrade kon kopen en dan een eigen coupeetje zou krijgen. Er waren verder toch (nog) geen reizigers, dus we hebben nog wat gepraat. Toen hij vroeg "where you from?" was het ijs echter meteen gebroken, hij werd helemaal lyrisch toen ik zei dat ik uit Nederland kwam ("you Dutch, you my big friend!"). Niet omdat Roemenen Nederland nou per se zo fantastisch vinden, maar omdat het Nederlands elftal een paar dagen eerder van Turkije had gewonnen in de WK-kwalificatie en daarom niet Turkije, maar Roemenië naar de playoffs voor het WK ging! Ik had ook meteen een goeie bestemming voor m'n laatste lei's gevonden, want ik kon hierdoor (uiteraard zonder kwitantie of iets dergelijks) voor die laatste 30 lei wel bij hem een upgrade krijgen zodat ik een eigen coupé had :)
48. Het was een schitterend mooi en nostalgisch rijtuig. Volgens de provodnik was het 40 jaar oud en van Duitse makelij. Het deed in ieder geval erg nostalgisch aan met al dat hout :) Hier het gangpad.
D-train “Bosphor” București-İstanbul interior by Timon91, on Flickr
49. Mijn coupeetje.
D-train “Bosphor” București-İstanbul interior by Timon91, on Flickr
50. Dat van die 40 jaar oud betwijfelde ik, gezien deze sticker. Afgaande op de logo's van zowel de DB en de DR lijkt 1990 mij een betere schatting wat betreft het bouwjaar. Op vagonweb.cz kon ik het in ieder geval niet vinden.
D-train “Bosphor” București-İstanbul interior by Timon91, on Flickr
51. Het perron, een paar minuten voor vertrek. Er was inmiddels één ander coupeetje bezet, door een oudere Duitse dame die ook op weg was naar İstanbul. Ze heette Anita, was ruim 60 jaar oud en in Europa nog nooit oostelijker dan Budapest geweest, maar het leek haar wel leuk om een keer per trein naar İstanbul te reizen. Haar vriend had vriendelijk bedankt, dus was ze maar alleen op stap gegaan. Respect! Onderweg hebben we veel gepraat, het was best gezellig. Vooral haar verhaal over de vlucht van de DDR naar West-Berlin vond ik erg indrukwekkend.
București Nord train station by Timon91, on Flickr
52. Het ultieme treinreizen! :)
D-train “Bosphor” București-İstanbul interior by Timon91, on Flickr
53. En zo verlieten we de Roemeense hoofdstad. De diesellok van de CFR is net niet te zien achter een struik.
View from D-train “Bosphor” București-İstanbul by Timon91, on Flickr
54. De eerste stop na București is Videle, tevens de enige stop tussen București en de Bulgaarse grens. Ten westen van Videle buigt de niet-geëlektrificeerde spoorlijn richting Bulgarije af van de hoofdlijn București-Craiova.
Videle train station by Timon91, on Flickr
55. Goederenwagon van DB Schenker te Videle.
Videle train station by Timon91, on Flickr
56. Daar gaat de hoofdlijn richting Craiova. De raampjes van dit rijtuig konden overigens wel open, maar niet heel ver en bovendien zat het uitgeklapte bovenste bed wat in de weg. Verder kon ik wel prima foto's maken en was het weer fantastisch. Aangezien dit rijtuig airco heeft konden de ramen op de gang niet open, waardoor het in de felle zon daar soms aardig warm werd.
Railway to Craiova by Timon91, on Flickr
57. Een ander (leeg) coupeetje.
D-train “Bosphor” București-İstanbul interior by Timon91, on Flickr
58. Het toilet, met douche! Het zag er wat smoezelig uit, maar ik wou het sowieso wel gaan proberen!
D-train “Bosphor” București-İstanbul interior by Timon91, on Flickr
59. Omdat het nog lang geen avond was had ik de provodnik inmiddels gevraagd om het bed nog maar even in te klappen. Het bovenste bed kon/mocht niet naar boven, helaas.
D-train “Bosphor” București-İstanbul interior by Timon91, on Flickr
60. Na bijna twee uur rijden werd station Giurgiu Nord bereikt, waar de Roemeense grenscontrole plaatsvindt. Giurgiu Nord zag er nog even vervallen en troosteloos uit als vorig jaar, toen ik hier de andere kant op reed. Ook deze zomer ben ik er nog doorheen gekomen met de trein van Praha naar Burgas, maar toen was het vroeg in de ochtend en lag ik nog te pitten. De grenscontroles zullen hier binnenkort trouwens historie zijn, als Roemenië en Bulgarije bij de Schengenzone gevoegd worden.
Giurgiu Nord train station by Timon91, on Flickr
61. De straathond, net zo onmiskenbaar op stations in Roemenië als wegwaai-abri's op Nederlandse stations.
Stray dog at Giurgiu Nord train station by Timon91, on Flickr
62. De Roemeense diesellok ging er af, een Bulgaarse kwam ervoor. Wat het nut van deze lokwissel is weet ik niet, vorig jaar - de andere kant op - kregen we de Roemeense diesel al in Ruse, aan de Bulgaarse kant van de grens. Vanaf daar is de lijn geëlektrificeerd en kan er een Bulgaarse e-lok voor.
Giurgiu Nord train station by Timon91, on Flickr
63. De grenscontrole stelde niks voor, voordat ik überhaupt om een stempeltje kon vragen waren ze alweer gevlogen. Hier komt de Donau in zicht, met aan de overkant industrie in Ruse.
Danube between Giurgiu and Ruse by Timon91, on Flickr
64. Op de brug, tot voor kort de enige brug over de Donau tussen Roemenië en Bulgarije, ligt de weg boven het spoor. Hier zie je de weg boven het spoor draaien voordat de Donau echt gekruist wordt. In het tweede raam na mij kun je nog net een hand van Anita zien overigens
D-train “Bosphor” București-İstanbul crossing the Danube by Timon91, on Flickr
65. De Donau, lekker breed hier. Helaas lukte het deze keer niet om een foto te maken zonder de brugconstructie mee te nemen op de foto. De rit over de brug duurt lang, de trein rijdt hier heel langzaam.
Danube between Giurgiu and Ruse by Timon91, on Flickr
66. Aan de Bulgaarse kruip je eerst een kilometer of 10 over overgroeide rangeerterreinen voordat het station van Ruse bereikt wordt. Hier een Bulgaarse goederentrein, met een verrassend goed eruitziende lok.
Railway in Ruse by Timon91, on Flickr
67. Station Ruse, waar de Bulgaarse grenscontrole plaatsvindt en de Bulgaarse diesellok er weer af ging. Ook deze grenscontrole stelde niks voor. Hier kregen we gezelschap van Jörgen, een Duitse man van rond de 50-60 wiens vriendin in Ruse woont. Zelf woont hij in Balıkesir, in Turkije, en hij had deze trein al tientallen keren genomen. Ook had hij nog een gezin in Duitsland, maar volgens hem was 2-3 weken per jaar je vrouw zien meer dan genoeg als je al 30 jaar getrouwd bent Ik vond het maar een vaag verhaal en Anita zo te zien ook, maar we hebben er verder maar niet meer naar gevraagd. Hij bevestigde dat dit rijtuig buiten het zomerseizoen vrijwel altijd zo rustig is. Bijna iedereen die naar İstanbul moet neemt de goedkopere, frequentere en snellere bus. De trein doet planmatig 15h30 uur over de rit Ruse-İstanbul, terwijl het nog geen 700 km is.
Ruse train station by Timon91, on Flickr
68. Na Ruse ging de reis verder Bulgarije in. Zo te zien is er ook een extra rijtuig bijgeplaatst aan de voorkant.
D-train “Bosphor” București-İstanbul in Bulgaria by Timon91, on Flickr
69. Mijn rolgordijn kon niet helemaal naar boven, dus om te voorkomen dat ik hem steeds omhoog moest tillen als ik buiten een foto wou maken heb ik maar de deken van het bed erboven gebruikt
D-train “Bosphor” București-İstanbul in Bulgaria by Timon91, on Flickr
70. Een station wat nauwelijks als station te herkennen is. Onderweg hebben we veel tijd met z'n drieën op de gang doorgebracht, m'n Duits is ook weer aardig bijgewerkt intussen
D-train “Bosphor” București-İstanbul in Bulgaria by Timon91, on Flickr
71. Proviand voor onderweg :)
Romanian beer by Timon91, on Flickr
72. Het werd al langzaamaan avond.
D-train “Bosphor” București-İstanbul in Bulgaria by Timon91, on Flickr
73. Naar achter gekeken, naar het Turkse rijtuig.
D-train “Bosphor” București-İstanbul in Bulgaria by Timon91, on Flickr
74. Redelijk op tijd reden we Gorna Orjahovica in, waar de trein bijna een uur stilstaat. Het deel naar Sofia staat wat korter stil en gaat zelf verder.
D-train “Bosphor” București-İstanbul entering Gorna Orjahovica by Timon91, on Flickr
75. Mislukte foto van de twee rijtuigen die doorrijden naar Turkije, te Gorna Orjahovica. Helaas zijn er nog steeds werkzaamheden aan het Marmarayproject in İstanbul, maar in tegenstelling tot vorige zomer rijdt de trein nu in ieder geval door naar Çerkezköy (100 km voor İstanbul) in plaats van het grensdorp Kapıkule.
D-train “Bosphor” București-İstanbul at Gorna Orjahovica train station by Timon91, on Flickr
76. Het perron, met aan de overzijde een stoptrein. Het werd alweer te donker om foto's te maken.
Gorna Orjahovica train station by Timon91, on Flickr
77. Het Turkse couchetterijtuig was een stuk beter gevuld dan het Roemeense slaaprijtuig, maar logischerwijs nog steeds erg rustig vergeleken met het zomerseizoen.
D-train “Bosphor” București-İstanbul at Gorna Orjahovica train station by Timon91, on Flickr
78. Gorna Orjahovica.
Gorna Orjahovica train station by Timon91, on Flickr
79. De stoel vanuit waar de provodnik overzicht kan houden in de gang van het rijtuig. Het deed wel erg ouderwets en woonkamerachtig aan, ik vond het schitterend
D-train “Bosphor” București-İstanbul interior by Timon91, on Flickr
Jörgen had in Gorna Orjahovica nog wat bier gehaald voor ons drieën (Anita en ik hadden uiteraard geen Leva's), wat erg aardig was. Hij had om drie biertjes gevraagd bij de kiosk en kreeg vervolgens drie literflessen mee. Geen probleem, uiteraard De avond hebben we grotendeels staand op de gang doorgebracht, tussendoor hebben we nog even apart ons avondeten weggewerkt, wat in mijn geval bestond uit verpakte broodjes uit het koelschap van de buurtsuper in București. Ook de douche heb ik nog geprobeerd, maar hier kwam helaas alleen koud water uit (het was te verwachten). Rond half 11 ben ik gaan slapen, gezien de grenscontrole 's nachts.
Na een paar uur slapen maakte de provodnik ons wakker toen we in Svilengrad stonden. De Bulgaren namen alleen de paspoorten mee van mensen die een stempel nodig hadden (vorig jaar namen ze gewoon alles mee). Na een lange stop reden we door richting Turkije. Ik had me inmiddels alweer aangekleed en ook Jörgen en Anita stonden in de startblokken om een sprintje te trekken in Kapıkule. Iedereen moet daar namelijk de trein uit om een stempel te halen, de Turkse grenspolitie komt niet in de trein langs voor de controle. Buiten was het behoorlijk koud en lang wachten in Kapıkule is sowieso geen pretje. In Kapıkule konden we snel de trein uit en uiteindelijk stonden we als vierde, vijfde en zesde in de rij, waar uiteraard nog wel wat voorgedrongen werd door de Bulgaarse smokkeldames. De grenscontrole ging verder snel, mijn e-visa van deze zomer was nog in orde :)
80. Het enige rijtuig uit Sofia zat VOL, dus we waren blij dat we vooraan stonden. Toen we het grenskantoor verlieten stond de rij tot aardig ver buiten. Hier liepen we terug naar ons rijtuig, voor ons zat inmiddels het Bulgaarse couchetterijtuig uit Sofia.
D-train “Bosphor” București-İstanbul at Kapıkule train station by Timon91, on Flickr
81. Het Bulgaarse rijtuig. Vorig jaar had ik nog een Turkse couchette tussen Sofia en Kapıkule, maar schijnbaar rijden er ook Bulgaarse couchettes op deze route. Volgens DSO gaan er binnenkort nieuwere Turkse couchettes in de trein naar Sofia gebruikt worden, maar daar weet ik helaas het fijne niet van.
D-train “Bosphor” București-İstanbul at Kapıkule train station by Timon91, on Flickr
82. Nogmaals mijn rijtuig, links zie je nog de rij staan voor het grenskantoortje waar je je stempel moet halen.
D-train “Bosphor” București-İstanbul at Kapıkule train station by Timon91, on Flickr
Snel dook ik m'n bed weer in voor nog een paar uur slaap, wat prima ging. We werden alleen nog even wakker gemaakt door de Turkse politie om te controleren of we inderdaad een stempel gehaald hadden. De provodnik maakte ons een paar uur later wakker op het moment dat we in Çerkezköy hadden moeten aankomen, maar daar kwamen we pas een uur later aan. We waren op tijd in Kapıkule, dus onderweg is er toch nog wat vertraging opgelopen. De verwarming deed het inmiddels niet meer, dus het was flink afgekoeld in het rijtuig. Gelukkig waren de dekens dik, anders had ik het best koud gekregen. In Çerkezköy, wat maar een klein station is, namen we afscheid van de provodnik en werden we een bus van de TCDD in gestouwd. Het paste net niet, dus er moest nog een tweede bus geregeld worden. Deze kwam na een minuut of 10 opdagen, waarna we samen via de O-3 naar İstanbul reden. De rit de stad in heb ik inmiddels drie keer gemaakt, alle keren op niet heel fijne tijdstippen, maar het blijft zeer indrukwekkend! Om half 9 's ochtends kwamen we aan bij station Sirkeci, waar ik afscheid nam van Anita en Jörgen. Te Sirkeci heb ik eerst Turkse lira's en een reservering naar Sofia gehaald, daarna ben ik met de tram naar mijn hostel in Sultanahmet gegaan. Vanaf daar gaan we in het volgende deel weer verder ;)
Dit was het weer, wederom bedankt voor het lezen. Hopelijk gaat het na 7 delen nog niet vervelen, ik heb er inmiddels ook al aardig wat tijd in zitten. Hoeveel delen er nog volgen weet ik nog niet precies, maar ik denk twee of drie. Dat jullie het vast weten ;) Hopelijk vonden jullie het wat en reacties zijn altijd welkom! :D
Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye [82]
Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye [82]
Mijn Flickr account.
Re: Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye
Schitterend verslag.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye [82]
Mooi mooi mooi!
En ja, dat was een wadloper!
En ja, dat was een wadloper!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye [82]
En een verdwaalde railjet!
Leuk verslag weer! :)
Leuk verslag weer! :)
Komt wel goed schatje.
Re: Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye [82]
Was weer smullen geblazen. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye [82]
Uiteraard weer een prachtig verslag :Y
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8714
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye [82]
Prachtig verslag weer zeg, en na de zevende verveelt het lezen mij nog niet! Voor de zevende keer: ga zo door! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye [82]
Leuk! :pos: :pos:
Re: Onverwachte herfstreis (7): terug naar Türkiye [82]
Wederom hartstikke bedankt voor de fijne reacties :D
Dat lijkt maar zo, RailJets komen niet in Roemenië Roemeense treinen (en dan vooral de langeafstandstreinen) zien er vaak strak en netjes uit, met weinig graffiti. Dat is in Bulgarije nog wel eens anders...Thom91 schreef:En een verdwaalde railjet!
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten