Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [31]
Geplaatst: zo 29 dec 2013, 17:40
Midden november ben ik een weekje weggeweest naar Polen, Slowakije en Tsjechië. Ik was nog nooit in Polen en Slowakije geweest, dus het leek me wel eens leuk om die kant op te gaan. Aangezien Slowakije mij het meeste aantrok, heb ik daar het grootste deel van de tijd doorgebracht. Ik heb tijdens de reis gebruik gemaakt van losse kaartjes, aangezien dit goedkoper was dan een Interrail kopen. In het eerste deel van het verslag reis ik vanuit Nederland naar het Poolse Zwardon, nabij de Slowaakse grens.
De heenreis naar Polen gaat per nachttrein. De Jan Kiepura stond namelijk al een tijdje op het 'lijstje' van treinen die ik nog eens wilde nemen. Aangezien deze trein pas om 20.07 uur vertrekt uit Arnhem, kan ik gewoon nog thuis warm eten. Even na half 7 loop ik naar de bushalte, om de bus naar Ede-Wageningen te pakken. Aldaar stap ik over op de stoptrein naar Arnhem, welke gereden werd door Plan V 447: de EuroNight die ik in Arnhem neem, heeft dit als treinnummer
.

De EuroNight heeft bij vertrek een vertraging van ongeveer 10 minuten. Geen idee waarom de trein als Extra Trein wordt aangekondigd, deze trein rijdt elke dag.
Ik had een plek in een 6-persoonscoupé geboekt voor EUR 49 (SparNight). Ik wilde namelijk graag een ligplek, aangezien mijn eerdere ervaringen in een CNL-zitrijtuig niet heel erg goed waren. Het leek me bovendien verstandig om na de eerste nacht niet al kapot te zijn
. Voor de terugreis vanaf Usti nad Labem had ik wel een goedkope zitplek geboekt in de nachttrein, ik kan daarna immers toch thuis bijslapen. Na vertrek uit Arnhem zitten we met 4 personen in de coupé, in Keulen stapt nog een 5e persoon in. Iedereen in de coupé gaat naar Warschau, 2 daarvan gaan naar een klimaatconferentie aldaar. Na nog wat gepraat en gelezen te hebben (en gedroogde vruchten geproefd te hebben die een van de passagiers had meegenomen
), willen de medepassagiers na Keulen gaan slapen. Ook ik was aardig moe, dus daar had ik geen problemen mee. Ik had het bovenste bed, best wel fijn omdat ik zo gemakkelijk bij mijn bagage kan die bovenin lag. Ik slaap goed, toen ik 's morgens wakker werd en een omroeptune en taal hoorde die me totaal niet bekend voorkwamen werd me duidelijk dat ik in Polen was
. Helaas bleek in Berlijn geen restauratiewagen aangekoppeld te zijn (normaal gebeurt dat wel), dat was enigszins jammer aangezien ik geen ontbijt had meegenomen... Maar met dank aan iemand in de coupé hoefde ik gelukkig niet te verhongeren. Koffie was wel verkrijgbaar bij de WARS-rijtuigbegeleider van de naastgelegen slaapwagen.

Koersbord van mijn rijtuig
De trein komt rond 10.20 uur al aan in Warszawa Centralna, terwijl dit volgens mijn ticket pas om 10.55 uur zou zijn
. Na zloty's gepind te hebben en ingecheckt te hebben in het hostel dat op ca. 15 minuten loopafstand van het station ligt, besluit ik om eerst terug te gaan naar het station om kaartjes te regelen voor de volgende dag. Ik wil dan de TLK (een goedkope Poolse sneltrein) nemen naar Katowice, om vanaf daar naar Zwardon te gaan. De loketmedewerker blijkt vrij beperkt Engels te spreken. Gelukkig heb ik de gewenste treinen van tevoren afgedrukt, zodat het kopen van een kaartje toch vrij gemakkelijk gaat. Omgerekend betaal ik EUR 19,70 voor 431 tariefkilometers, een redelijke prijs
.
Station Warszawa Centralna kwam op mij over als een vliegveld, ook in de stationshal had ik dit idee. Het heeft naar mijn mening totaal geen sfeer. Ook jammer dat het station zelf vrij modern is, maar de tunnels van en naar het station een vrij oude indruk maken.

Warszawa Centralna
Op het internet had ik gelezen dat ik aan 1 dag in Warschau waarschijnlijk genoeg zou hebben, dit kan ik inderdaad bevestigen. Warschau heeft een redelijk compact centrum, ik had na 1 dag wel het idee dat ik de meest belangrijke dingen had gezien. Desondanks vond ik het wel stad die het bezoeken waard was.
Vanaf het station springt dit gebouw direct in beeld, het Paleis van Cultuur en Wetenschap. Dit gebouw heette vroeger het Jozef Stalin-paleis van Cultuur en Wetenschap, het was een gift van de Sovjet-Unie aan de Polen.

In het centrum van Warschau is genoeg te zien:

Bus in het centrum van Warschau

Presidentieel Paleis

Slotplein

Uitzicht op de Wisla en het oostelijke deel van Warschau

Markt

Restant van de oude stadsmuur nabij het Slotplein
In de namiddag besluit ik om een uitstapje te maken naar Warszawa Wschodnia. Ik vertrek vanaf Warszawa Sródmiescie, een station dat vlakbij het centraal station ligt. Bij de kaartautomaat kan ik vrij gemakkelijk een kaartje kopen in het Engels kopen. De trein wordt gereden door de Koleje Mazowieckie en rijdt langs het Nationaal Stadion waar ook wedstrijden van het EK 2012 zijn gespeeld.

De trein na aankomst in Warszawa Wschodnia
Op Warszawa Wschodnia zijn aardig wat treinen te zien:


Stationsnaam op de gevel:

Zicht vanaf een van de perrons:

Om een kaartje te kopen voor de terugreis naar het centraal station ga ik naar het loket, maar dit bleek een behoorlijke uitdaging aangezien de ene lokettist geen Engels sprak en een andere zeer beperkt. Maar met het noemen van 'Centralna' krijg ik dan toch het gewilde kaartje (beter gezegd: kassabonnetje dat als vervoersbewijs dient).
Aan het eind van de middag bezoek ik het Paleis van Cultuur en Wetenschap om het uitzicht over de stad te bekijken. Het gebouw is mooi verlicht:

Het uitzicht is prachtig en je kan behoorlijk ver kijken. Fotograferen gaat helaas wel wat lastiger in het donker, desondanks heb ik nog wel wat leuke plaatjes kunnen maken.

Het uitzicht op de straat die voor het hoofdstation langs loopt
In de avond loop ik nog een rondje door Warschau en eet ik nog wat gemakkelijks bij de McDonalds. Aangezien mijn trein de volgende dag al vroeg vertrekt en het helaas vrij rustig is in het hostel, ga ik vroeg slapen.
Na een prima nachtrust check ik uit bij het hostel en vertrek ik al vroeg richting het station. Aldaar koop ik van mijn laatste zloty's een ontbijt, om vervolgens de TLK te nemen. Het treinnummer op mijn kaartje blijkt af te wijken van die op de borden, maar de bestemming en vertrektijd komen wel overeen. Ik neem dus aan dat het klopt, en dit bleek ook zo te zijn. Onderweg staan we een tijdje stil, vermoedelijk door werkzaamheden. Deze vertraging wordt er niet volledig uitgereden. Het valt me op dat gemoderniseerde stukken en oudere stukken elkaar afwisselen tussen Warschau en Katowice.

Mijn rijtuig bij aankomst in Katowice

Koersbord van de TLK
Het station van Katowice is behoorlijk modern, maar heeft in mijn ogen net als Warszawa Centralna totaal geen sfeer. Station Katowice ligt tegen een modern winkelcentrum aan, het station lijkt het verlengde daarvan te zijn. De perrons zien er modern, maar kil uit. Na een overstap van ongeveer een half uur wordt de reis voortgezet naar Zwardon. Deze trein wordt gereden met rijtuigen van de Tsjechische spoorwegen (Ceské Dráhy) met een Poolse locomotief van PKP Cargo ervoor. Ik vermoed dat het gehuurde rijtuigen zijn, aangezien deze trein niet op Tsjechisch grondgebied komt. De reis met deze stoptrein duurt ongeveer 3 uur, maar gelukkig zit het rijtuig prima en kunnen de ramen open
. Eerst is het behoorlijk druk in de trein, maar later op de reis heb ik de hele coupé voor mezelf.

Mijn coupé

Station Czechowice-Dziedzice

Seinhuis bij Czechowice-Dziedzice

Bij het station Bielsko-Biala Glowna kom ik een oude bekende tegen. Ik wist niet dat de Wadlopers in deze regio rijden, anders had ik misschien wel even een ritje ingepland.
De trein loopt gedurende de reis steeds meer vertraging op om voor mij onduidelijke redenen. Weliswaar moest er een enkele keer gewacht worden op een tegentrein, maar ook als dit niet hoefde liep de vertraging verder op.

Het landschap werd steeds heuvelachtiger

En het traject steeds bochtiger

Perron van Milowka Zabawa, duidelijk niet zo onderhouden als in Nederland

Nog een foto van het uitzicht

Station Sol
Met een vertraging van ongeveer 20 minuten wordt uiteindelijk station Zwardon bereikt.

In Zwardon wordt de loc losgekoppeld, zodat deze om kan lopen. Links staat de trein naar Zilina (Slowakije) gereed, die ik in het volgende deel van het verslag neem.

Stationsgebouw van Zwardon
Hiermee eindigt het eerste deel van het verslag. In het volgende deel reis ik verder naar (en door) Slowakije.

De gebruikte kaartjes in dit deel
De heenreis naar Polen gaat per nachttrein. De Jan Kiepura stond namelijk al een tijdje op het 'lijstje' van treinen die ik nog eens wilde nemen. Aangezien deze trein pas om 20.07 uur vertrekt uit Arnhem, kan ik gewoon nog thuis warm eten. Even na half 7 loop ik naar de bushalte, om de bus naar Ede-Wageningen te pakken. Aldaar stap ik over op de stoptrein naar Arnhem, welke gereden werd door Plan V 447: de EuroNight die ik in Arnhem neem, heeft dit als treinnummer


De EuroNight heeft bij vertrek een vertraging van ongeveer 10 minuten. Geen idee waarom de trein als Extra Trein wordt aangekondigd, deze trein rijdt elke dag.
Ik had een plek in een 6-persoonscoupé geboekt voor EUR 49 (SparNight). Ik wilde namelijk graag een ligplek, aangezien mijn eerdere ervaringen in een CNL-zitrijtuig niet heel erg goed waren. Het leek me bovendien verstandig om na de eerste nacht niet al kapot te zijn




Koersbord van mijn rijtuig
De trein komt rond 10.20 uur al aan in Warszawa Centralna, terwijl dit volgens mijn ticket pas om 10.55 uur zou zijn


Station Warszawa Centralna kwam op mij over als een vliegveld, ook in de stationshal had ik dit idee. Het heeft naar mijn mening totaal geen sfeer. Ook jammer dat het station zelf vrij modern is, maar de tunnels van en naar het station een vrij oude indruk maken.

Warszawa Centralna
Op het internet had ik gelezen dat ik aan 1 dag in Warschau waarschijnlijk genoeg zou hebben, dit kan ik inderdaad bevestigen. Warschau heeft een redelijk compact centrum, ik had na 1 dag wel het idee dat ik de meest belangrijke dingen had gezien. Desondanks vond ik het wel stad die het bezoeken waard was.
Vanaf het station springt dit gebouw direct in beeld, het Paleis van Cultuur en Wetenschap. Dit gebouw heette vroeger het Jozef Stalin-paleis van Cultuur en Wetenschap, het was een gift van de Sovjet-Unie aan de Polen.

In het centrum van Warschau is genoeg te zien:

Bus in het centrum van Warschau

Presidentieel Paleis

Slotplein

Uitzicht op de Wisla en het oostelijke deel van Warschau

Markt

Restant van de oude stadsmuur nabij het Slotplein
In de namiddag besluit ik om een uitstapje te maken naar Warszawa Wschodnia. Ik vertrek vanaf Warszawa Sródmiescie, een station dat vlakbij het centraal station ligt. Bij de kaartautomaat kan ik vrij gemakkelijk een kaartje kopen in het Engels kopen. De trein wordt gereden door de Koleje Mazowieckie en rijdt langs het Nationaal Stadion waar ook wedstrijden van het EK 2012 zijn gespeeld.

De trein na aankomst in Warszawa Wschodnia
Op Warszawa Wschodnia zijn aardig wat treinen te zien:


Stationsnaam op de gevel:

Zicht vanaf een van de perrons:

Om een kaartje te kopen voor de terugreis naar het centraal station ga ik naar het loket, maar dit bleek een behoorlijke uitdaging aangezien de ene lokettist geen Engels sprak en een andere zeer beperkt. Maar met het noemen van 'Centralna' krijg ik dan toch het gewilde kaartje (beter gezegd: kassabonnetje dat als vervoersbewijs dient).
Aan het eind van de middag bezoek ik het Paleis van Cultuur en Wetenschap om het uitzicht over de stad te bekijken. Het gebouw is mooi verlicht:

Het uitzicht is prachtig en je kan behoorlijk ver kijken. Fotograferen gaat helaas wel wat lastiger in het donker, desondanks heb ik nog wel wat leuke plaatjes kunnen maken.

Het uitzicht op de straat die voor het hoofdstation langs loopt
In de avond loop ik nog een rondje door Warschau en eet ik nog wat gemakkelijks bij de McDonalds. Aangezien mijn trein de volgende dag al vroeg vertrekt en het helaas vrij rustig is in het hostel, ga ik vroeg slapen.
Na een prima nachtrust check ik uit bij het hostel en vertrek ik al vroeg richting het station. Aldaar koop ik van mijn laatste zloty's een ontbijt, om vervolgens de TLK te nemen. Het treinnummer op mijn kaartje blijkt af te wijken van die op de borden, maar de bestemming en vertrektijd komen wel overeen. Ik neem dus aan dat het klopt, en dit bleek ook zo te zijn. Onderweg staan we een tijdje stil, vermoedelijk door werkzaamheden. Deze vertraging wordt er niet volledig uitgereden. Het valt me op dat gemoderniseerde stukken en oudere stukken elkaar afwisselen tussen Warschau en Katowice.

Mijn rijtuig bij aankomst in Katowice

Koersbord van de TLK
Het station van Katowice is behoorlijk modern, maar heeft in mijn ogen net als Warszawa Centralna totaal geen sfeer. Station Katowice ligt tegen een modern winkelcentrum aan, het station lijkt het verlengde daarvan te zijn. De perrons zien er modern, maar kil uit. Na een overstap van ongeveer een half uur wordt de reis voortgezet naar Zwardon. Deze trein wordt gereden met rijtuigen van de Tsjechische spoorwegen (Ceské Dráhy) met een Poolse locomotief van PKP Cargo ervoor. Ik vermoed dat het gehuurde rijtuigen zijn, aangezien deze trein niet op Tsjechisch grondgebied komt. De reis met deze stoptrein duurt ongeveer 3 uur, maar gelukkig zit het rijtuig prima en kunnen de ramen open


Mijn coupé

Station Czechowice-Dziedzice

Seinhuis bij Czechowice-Dziedzice

Bij het station Bielsko-Biala Glowna kom ik een oude bekende tegen. Ik wist niet dat de Wadlopers in deze regio rijden, anders had ik misschien wel even een ritje ingepland.
De trein loopt gedurende de reis steeds meer vertraging op om voor mij onduidelijke redenen. Weliswaar moest er een enkele keer gewacht worden op een tegentrein, maar ook als dit niet hoefde liep de vertraging verder op.

Het landschap werd steeds heuvelachtiger

En het traject steeds bochtiger

Perron van Milowka Zabawa, duidelijk niet zo onderhouden als in Nederland

Nog een foto van het uitzicht

Station Sol
Met een vertraging van ongeveer 20 minuten wordt uiteindelijk station Zwardon bereikt.

In Zwardon wordt de loc losgekoppeld, zodat deze om kan lopen. Links staat de trein naar Zilina (Slowakije) gereed, die ik in het volgende deel van het verslag neem.

Stationsgebouw van Zwardon
Hiermee eindigt het eerste deel van het verslag. In het volgende deel reis ik verder naar (en door) Slowakije.

De gebruikte kaartjes in dit deel