Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)
Geplaatst: ma 13 jan 2014, 17:23
In augustus 2013 had ik op een gegeven moment zin in een lekkere Schnitzel met een goed glas Duits bier. In Karlsruhe kon ik een overnachting in een hostel voor de spotprijs van 9 euro boeken en de stad is bovendien vanuit Nederland nog met regionale treinen binnen dagbereik bereikbaar. Zo gezegd, zo gedaan.
Vanaf standoord Diemen Zuid ging het met een omweg via Schiphol en Rotterdam naar Venlo. Ik wou graag de trein van 9:05 hebben en op zaterdag lukt dat alleen met de vroege sprinter van 5:48 (leve de werknemers op Schiphol!)
Uiteraard is de trein van 9:05 uit Venlo ook een stuk rustiger dan die van 10:05. Na een rustige rit kwam de eerste overstap in Mönchengladbach Hbf, waar ik van de RE13 naar de RE8 overstapte.

RE8 in Mönchengladbach. Nog best een lange rit naar Köln omdat alle tussenstations worden aangedaan

In Köln Hbf stapte ik over van de RE8 naar de RB26, de stoptrein van Köln via Koblenz naar Mainz. Transregio rijdt deze verbinding met Desiro ML's, de enige plek in Duitsland waar deze worden ingezet.

Vlak voor Koblenz werden de treinreizigers getrakteerd op een stukje muziek van een dweilorkest, zoals te zien op deze wazige foto.

De trein na aankomst in Mainz. Was een behoorlijke rit geweest, gelukkig duurt de stop in Koblenz bijna 20 minuten zodat ik daar proviand kon inslaan en de benen kon strekken

In Mainz was er van de zomer een personeelsprobleem bij het seinhuis, maar dat weekend was er geen overlast. Mijn volgende trein staat ook al op het bord.

In Mainz komt ook de S-Bahn van Frankfurt am Main, deze wordt nog deels gereden met de klassieke 420-treinstellen.

De trein naar Mannheim komt het station binnengereden. De 425's rondom Mannheim zijn net wat anders dan in andere regio's van Duitsland.

Op Ludwigshafen Hbf stapte ik over naar de S-Bahn Rhein-Neckar, om zo de drukte op Mannheim hbf twee stations verderop te ontlopen. Hier een poging dit megalomane complex op de foto te krijgen vanaf het S-Bahnperron

De S-Bahn naar Karlsruhe via Mannheim en Heidelberg. Ik zou meegaan tot Bruchsal.

In Bruchsal stapte ik uit om het laatste stukje te doen met de Stadtbahn Karlsruhe, waardoor ik nog drie extra stations kon aandoen. Hier rijdt het gekoppelde tramstel van AVG het station binnen.

De lijnstrip van Karlsruhe blijft altijd een indrukwekkend gezicht.

Helemaal kloppen deed hij echter niet door de voortdurende werkzaamheden aan de Kombitunnel in Karlsruhe.

's avonds na een bezoek aan de altijd fijne stad Karlsruhe nog even wat trams op de foto genomen bij het Albtalbahnhof, een van de drie plaatsen in Karlsruhe waar de trams van de regionale spoorlijnen het tramnet van Karlsruhe oprijden.

Deze tram zou er binnen enkele minuten ook staan, na een lange rit vanaf Heilbronn naar Karlsruhe.
Dag 2

De volgende dag ging het alweer vroeg op stap. Vandaag zou de route via Saarbrücken gaan :)

Enkele locs hielden ochtendpauze op een middenspoortje.

En deze locs deden dat ook

De Talent waarmee ik het eerste stukje naar Landau in der Pfalz zou afleggen.

Hier na aankomst in Landau.

Daar ging het verder met deze Desiro richting Pirmasens Nord. Door een vertraagde RE Karlsruhe - Koblenz vertrok de trein bijna 10 minuten te laat uit Landau. Ik had vrees voor de aansluiting in Pirmasens Nord, maar daar bleek de trein (ook een Desiro) er nog te staan. Met de deuren afgesloten. Na even geklopt te hebben op het zijraam van de machinistcabine gingen de deuren toch nog even open en werd er ook daar met tien minuten vertraging weggereden. De lijntjes in de Südpfalz kan ik aanraden, mooi heuvelachtig/bergachtig bosgebied :)

Door een wat gehaaste overstap in Saarbrücken van de ene kant van het station naar de andere kant van het station waarbij ik ook nog wat proviand wilde inslaan helaas geen foto's van de treinen daar, jullie zullen op mijn woord moeten aannemen dat de RE1 met Dosto's reed. De aansluiting bleef vooral bestaan doordat de TGV naar Parijs enkele minuutjes vertraagd was. Nog wel een foto van een kunstwerk op het einde van een perron van dat station.

Het eerste stuk van Saarbrücken naar Trier gaat door een industrieel gebied, maar na verloop van tijd kom je door het dal van de meanderende Saar, een mooi stukje Duitsland.

In Konz ging het er ouderwets aan toe, reizigers waren alleen welkom op het perron als de trein tot stilstand was gekomen. Ik heb vernomen dat het stations inmiddels in verbouwing ligt.

In Trier stapte ik over op de (een stuk tragere) RegionalBahn naar Koblenz door het schitterende Moseltal. De trein werd gereden met een nog behoorlijk nieuwe Talent 2, die mij een stuk beter beviel dan met mijn eerste kennismaking op de RSX eerder dat jaar.

Eenmaal in Koblenz regende het pijpenstelen. Wel kon ik van onder de overkapping nog deze ouderwetse flapper-CTA met vastgelopen flapjes op de foto zetten.
De route vanaf Koblenz ging met de RE8 over de andere oever dan de dag ervoor. Helaas was de trein korter dan normaal (een stelletje ipv twee) en door de computerspellenbeurs in Köln zorgde dat voor een volgepropte trein vanaf Köln Messe/Deutz tot Mönchengladbach.
Edit: fotofoutje eruit.
Vanaf standoord Diemen Zuid ging het met een omweg via Schiphol en Rotterdam naar Venlo. Ik wou graag de trein van 9:05 hebben en op zaterdag lukt dat alleen met de vroege sprinter van 5:48 (leve de werknemers op Schiphol!)
RE8 in Mönchengladbach. Nog best een lange rit naar Köln omdat alle tussenstations worden aangedaan
In Köln Hbf stapte ik over van de RE8 naar de RB26, de stoptrein van Köln via Koblenz naar Mainz. Transregio rijdt deze verbinding met Desiro ML's, de enige plek in Duitsland waar deze worden ingezet.
Vlak voor Koblenz werden de treinreizigers getrakteerd op een stukje muziek van een dweilorkest, zoals te zien op deze wazige foto.
De trein na aankomst in Mainz. Was een behoorlijke rit geweest, gelukkig duurt de stop in Koblenz bijna 20 minuten zodat ik daar proviand kon inslaan en de benen kon strekken
In Mainz was er van de zomer een personeelsprobleem bij het seinhuis, maar dat weekend was er geen overlast. Mijn volgende trein staat ook al op het bord.
In Mainz komt ook de S-Bahn van Frankfurt am Main, deze wordt nog deels gereden met de klassieke 420-treinstellen.
De trein naar Mannheim komt het station binnengereden. De 425's rondom Mannheim zijn net wat anders dan in andere regio's van Duitsland.
Op Ludwigshafen Hbf stapte ik over naar de S-Bahn Rhein-Neckar, om zo de drukte op Mannheim hbf twee stations verderop te ontlopen. Hier een poging dit megalomane complex op de foto te krijgen vanaf het S-Bahnperron
De S-Bahn naar Karlsruhe via Mannheim en Heidelberg. Ik zou meegaan tot Bruchsal.
In Bruchsal stapte ik uit om het laatste stukje te doen met de Stadtbahn Karlsruhe, waardoor ik nog drie extra stations kon aandoen. Hier rijdt het gekoppelde tramstel van AVG het station binnen.
De lijnstrip van Karlsruhe blijft altijd een indrukwekkend gezicht.
Helemaal kloppen deed hij echter niet door de voortdurende werkzaamheden aan de Kombitunnel in Karlsruhe.
's avonds na een bezoek aan de altijd fijne stad Karlsruhe nog even wat trams op de foto genomen bij het Albtalbahnhof, een van de drie plaatsen in Karlsruhe waar de trams van de regionale spoorlijnen het tramnet van Karlsruhe oprijden.
Deze tram zou er binnen enkele minuten ook staan, na een lange rit vanaf Heilbronn naar Karlsruhe.
Dag 2
De volgende dag ging het alweer vroeg op stap. Vandaag zou de route via Saarbrücken gaan :)
Enkele locs hielden ochtendpauze op een middenspoortje.
En deze locs deden dat ook
De Talent waarmee ik het eerste stukje naar Landau in der Pfalz zou afleggen.
Hier na aankomst in Landau.
Daar ging het verder met deze Desiro richting Pirmasens Nord. Door een vertraagde RE Karlsruhe - Koblenz vertrok de trein bijna 10 minuten te laat uit Landau. Ik had vrees voor de aansluiting in Pirmasens Nord, maar daar bleek de trein (ook een Desiro) er nog te staan. Met de deuren afgesloten. Na even geklopt te hebben op het zijraam van de machinistcabine gingen de deuren toch nog even open en werd er ook daar met tien minuten vertraging weggereden. De lijntjes in de Südpfalz kan ik aanraden, mooi heuvelachtig/bergachtig bosgebied :)
Door een wat gehaaste overstap in Saarbrücken van de ene kant van het station naar de andere kant van het station waarbij ik ook nog wat proviand wilde inslaan helaas geen foto's van de treinen daar, jullie zullen op mijn woord moeten aannemen dat de RE1 met Dosto's reed. De aansluiting bleef vooral bestaan doordat de TGV naar Parijs enkele minuutjes vertraagd was. Nog wel een foto van een kunstwerk op het einde van een perron van dat station.
Het eerste stuk van Saarbrücken naar Trier gaat door een industrieel gebied, maar na verloop van tijd kom je door het dal van de meanderende Saar, een mooi stukje Duitsland.
In Konz ging het er ouderwets aan toe, reizigers waren alleen welkom op het perron als de trein tot stilstand was gekomen. Ik heb vernomen dat het stations inmiddels in verbouwing ligt.
In Trier stapte ik over op de (een stuk tragere) RegionalBahn naar Koblenz door het schitterende Moseltal. De trein werd gereden met een nog behoorlijk nieuwe Talent 2, die mij een stuk beter beviel dan met mijn eerste kennismaking op de RSX eerder dat jaar.
Eenmaal in Koblenz regende het pijpenstelen. Wel kon ik van onder de overkapping nog deze ouderwetse flapper-CTA met vastgelopen flapjes op de foto zetten.
De route vanaf Koblenz ging met de RE8 over de andere oever dan de dag ervoor. Helaas was de trein korter dan normaal (een stelletje ipv twee) en door de computerspellenbeurs in Köln zorgde dat voor een volgepropte trein vanaf Köln Messe/Deutz tot Mönchengladbach.
Edit: fotofoutje eruit.