De volgende ochtend praat ik tijdens het ontbijt nog wat met mijn kamergenoot en een Australisch meisje. Beiden waren al een behoorlijke tijd aan het backpacken. Vervolgens ga ik Bratislava verder verkennen. Ik begin echter bij het station om een kaartje en reservering voor de nachttrein naar Kosice van die avond te kopen. Dit gaat zeer gemakkelijk.

Station Bratislava hl.st.
Vervolgens ga ik de binnenstad in, waarbij je langs het presidentieel paleis komt:

Presidentieel paleis
Na wat door de binnenstad gelopen te hebben, wilde ik de wijk Petržalka wel eens bezoeken. Deze wijk staat vol met socialistische flats. Ik loop over een enigszins gammele brug naar de overkant, ik vermoed dat hier vroeger ook een weg en spoorlijn overheen liepen.

Vanaf de brug heb je een mooi zicht op Bratislava:

De wijk maakt een vrij sobere en grauwe indruk, maar het heeft ook wel weer wat. Gelukkig zijn de meeste flats geschilderd, dat maakt het wat minder eentonig.

Uitzicht vanaf een van de flats

Indruk van de wijk
Op een gegeven moment heb ik het wel weer gezien en ga ik terug naar het centrum om vervolgens het kasteel van Bratislava te bezoeken. Om hier te komen, moet je een aardig stuk omhoog lopen.

Centrum

Zijstraatje tijdens de tocht naar boven

Burcht van onder
Na de beklimming heb je een prachtig uitzicht:

Uitzicht over de Donau

De 'UFO-brug' (Novy Most), met uitzicht op de wijk Petržalka

Wederom de Donau, nu richting de stad gekeken

Standbeeld bij het kasteel, met op de achtergrond wederom Petržalka
Bij het kasteel heb je de keuze uit een volledige bezichtinging, of alleen de schatkamer en een tijdelijke voorstelling. Ik kies voor het laatste, aangezien een volledige bezichtiging toch iets teveel tijd zou gaan kosten. De schatkamer was wel leuk om te zien, maar niet heel bijzonder. De tijdelijke voorstelling ging over de historische band tussen Slowakije en Frankrijk, helaas waren de teksten alleen in het Slowaaks en het Frans. Aangezien het alweer een tijdje terug is dat ik Frans heb gehad, was niet alles geheel te begrijpen. Desondanks wel interessant, de geschiedenis van Slowakije kwam ook enigszins aan bod.

Uitzicht over centrum Bratislava
In de avond bezoek ik de uitkijkpost op de Novy Most. Onderweg daarheen kan je de mooie verlichting bij het kasteel goed zien:

Vanaf het uitkijkplatform op de Novy Most heb je een uitstekend uitzicht over de stad:



Het toilet in het bijbehorende café heeft een glazen wand naar buiten toe, je hebt op de wc dus een prachtig uitzicht


Aangezien mijn nachttrein naar Kosice om 19.53 uur vertrekt, ga ik daarna mijn bagage ophalen bij het hostel en vervolgens door naar het station om aldaar iets te eten. De stationsrestauratie was me een dag eerder namelijk goed bevallen. Daarna loop ik naar de trein toe, die al gereed staat. Slechts een slaapwagenrijtuig daarvan zal naar Kosice gaan, de rest gaat als normale dagtrein tot Zilina. Mijn trein (R 703 / R 403) legt volgens het treinkaartje 445 km af en zal daar volgens dienstregeling 11 uur en 52 minuten over doen. Erg langzaam dus, maar dit komt doordat de trein tussen 22.35 uur en 4.39 uur stilstaat op station Zilina. Het rijtuig wordt in Zilina aan de nachttrein uit Praag gekoppeld. Er zijn snellere en latere manieren om in Kosice te komen, maar op deze manier kom je niet extreem vroeg aan en kan je bovendien aardig wat nachtrust pakken. Een reservering voor een slaapwagen (T3) kost overigens slechts 8 euro in Slowakije, best wel goedkoop dus

Bij binnenkomst krijg ik een andere coupé toegewezen dan op mijn reservering staat. Alle bedden zijn bij aankomst in de coupé al uitgeklapt. Als ik vraag aan de rijtuigbegeleider of een bed nog even ingeklapt kan worden, krijg ik een onvriendelijk antwoord dat het een slaaprijtuig is. Desondanks klapt hij voor mij het middelste bed wat omhoog, zodat zitten op het bed mogelijk is (zie foto). Het is behoorlijk heet in de coupé, dus het eerste wat ik doe is de verwarming uitzetten en het raam open doen. Aangezien er slechts 1 cupje water staat en er ook 1 pennywafel en papieren handdoekje ligt, vermoed ik dat ik de coupé voor mezelf heb. Dit zou inderdaad het geval zijn, mogelijk dat ik daarom ook in een andere coupé zit dan op de reservering staat.

Coupé

Tafeltje waaronder een wasbakje zit

Gang van het rijtuig
Tot Zilina hang ik wat uit het raam en lees ik nog wat op mijn ereader. Als de trein in Zilina is aangekomen, ga ik slapen. Voor zover ik heb meegekregen, is het rijtuig in Zilina tot aankomst van de trein uit Praag aan het perron blijven staan en vervolgens na enig rangeren aangekoppeld. Het bed is prima en ik slaap goed. De volgende ochtend komt de rijtuigbegeleider een kop koffie brengen en krijg ik mijn kaartjes weer terug. De trein heeft een kleine vertraging van rond de 10 minuten bij aankomst.

Aantal motorwagens bij station Margecany

De trein na aankomst in Kosice, een aantal rijtuigen gaan nog door naar Humenné.

Het slaapwagenrijtuig uit Bratislava waar ik inzat
Op station Kosice geef ik mijn bagage af bij een bagagedepot, kluisjes bestaan hier ook nog niet. Het eerste wat ik vervolgens doe in Kosice is een ontbijt regelen, aangezien dit er niet bijzat in de nachttrein (en de pennywafel was 's avonds al opgegaan


Straat bij de Hlavná

Hlavná

Dóm svätej Alžbety

Tram even buiten de binnenstad

Universiteit

Oud gangenstelsel in het centrum van de stad
Aan het begin van de middag ga ik weer terug naar het station. Ik koop gelijk een kaartje naar Tsjechië, ondanks dat ik deze dag slechts tot Poprad hoef (kaartje is 2 dagen geldig). Dit is namelijk goedkoper dan 2 enkele reizen kopen.

Het (lelijke) station van Kosice
Helaas mis ik mijn trein net en de volgende trein naar Poprad is een intercity. Aangezien je hiervoor in Slowakije een toeslag moet betalen, besluit ik om die te laten gaan en de stoptrein te nemen.

De intercity richting Poprad, die ik voorbij laat gaan

CTA met daarop de stoptrein (Os) naar Poprad

De trein naar Poprad
De trein wordt gereden door een redelijk oud treinstel, waarvan de ramen openkunnen. In het begin is het redelijk druk, dus laat ik de ramen dicht. Toen het rustig werd, ging het raam zo af en toe open


Station Krompachy

Station Spisske Vlachy

Station Vyornik
Naarmate Poprad dichterbij komt, komen de Hoge Tatra's ook steeds dichterbij:


In Poprad ga ik op zoek naar mijn hostel, waarbij ik het helaas voor elkaar krijg om de verkeerde kant op te lopen. Met de nodige moeite (de Slowaken die ik vroeg, spraken praktisch geen Engels...) kom ik uiteindelijk toch bij het hostel aan. Daarmee eindigt ook deel 3, in het volgende deel ga ik via Tsjechië terug naar Nederland.
De gebruikte kaartjes in dit deel:
