Nieuw netwerk

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13675
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Aking »

Tijdsbesteding in deze desperate tijden?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
CamilleKreemers
Berichten: 3232
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Doel is een ideaal beeld maken, waarbij zoveel mogelijk wensen en ontsluiting wordt gerealiseerd. Momenteel wordt er een 2040 toekomstbeeld gemaakt en ik dacht, laat ik eens een toekomstbeeld met inbreng van forumleden maken, waarij we wel zoveel mogelijk binnen de huidige infra blijven (exclusief al geplande wijzigingen).

Voorbeeld, ik heb ook een sneltrein tussen Stadskanaal en Groningen gemaakt, terwijl het spoor er nog niet ligt. Daarnaast heb ik nu tijd over door corona en lijkt me dit een hele leuke puzzel om te voltooien.

We spreken daarnaast altijd over wijzigingen in bepaalde regio's en ook alleen daar, zonder te kijken naar hoe dat past in het landelijke netwerk

Zwakte zal goederen worden, daar die rijtijden niet gevonden kan worden.
Bemined
Berichten: 2218
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Bemined »

CamilleKreemers schreef: vr 16 okt 2020, 17:37 Vroeger kon je goederenpaden vinden op de site van ProRail. Ik gok het nu als gemiddeld 40km/h. Ik kan dat namelijk niet uit Somda vissen.
Dat is wel erg traag, goederentreinen worden normaal met 95km/u ingelegd. Ik heb hier nog wat oude tijdwegdiagrammen van 2013, destijds was het goederenpad Kijfhoek - Bad Bentheim zoiets als dit:
  • Kijfhoek 8:30
  • Rotterdam Centraal 8:45
  • Gouda 9:04
  • Harmelen Aansluiting 9:19
  • Breukelen Aansluiting 9:32
  • Amsterdam Bijlmer 9:49
  • Weesp 10:03
  • Hilversum 10:18
  • Amersfoort 10:32
  • Stroe 10:49 tot 10:53 (inhaling door IC Berlijn)
  • Apeldoorn 11:13
  • Deventer 11:25
  • Hengelo 12:06
Dat is 235 kilometer in 3 uur en 36 minuten, een gemiddelde van 65m/u inclusief meerdere geplande stops.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12807
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Wubbo »

Goederen rijdt over het algemeen iets sneller dan een sprinter en iets langzamer dan een IC. Non-stop inleggen is de wens, dat scheelt ook een boel tijd want op snelheid komen met zo'n ding gaat beduidend langzamer dan bij een reizigerstrein.
CamilleKreemers
Berichten: 3232
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Ik werk nog hard aan het maken van de kaart.

Momenteel zijn er 58x Flirt, 131x SLT en 206 SNG in de planning.
Flirt zet ik zoveel mogelijk in rond Eindhoven en Arnhem.
SLT wil ik zoveel mogelijk inzetten rond Weesp en Gouda.
SNG op overige trajecten.

Hoe is dat nu verdeeld?
JothamvW
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door JothamvW »

SNG rijdt zoals je waarschijnlijk weet ook Den Haag CS - Zwolle (de (1)4600).

Verder heb je SLT dat uitstapjes maakt op de 4400 en standaard FLIRT op de 5900.
De rest is (afgezien van SGM) volgens mij al hoe jij het wil;
waarbij ik wel de kanttekening wil maken dat het handig kan zijn om materieel te kunnen wisselen tussen de 7600 en de 7000.

Dit omdat letterlijk alle opstart voor Deventer vanuit Zutphen komt, en Zutphen ook een deel van de opstart van de 7600 doet.
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 4, 7 en 331 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12807
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Wubbo »

Flirt is in onderhoud in Maastricht, dus het is handig dat dat zo veel mogelijk in het zuiden des lands blijft. SNG en SLT zijn allebei in onderhoud in Leidschendam, dus daar maakt het niet zo veel uit. Het is wel handig als er netwerkjes ontstaan zodat je stellen met reizigerstreinen over kan brengen richting werkplaats. Je ziet dat bij SNG mooi, dat rijdt Groningen - Zwolle, Leeuwarden - Meppel en Zwolle - Utrecht. De sprinter Zwolle - Amsterdam - Den Haag is daar bijgekomen zodat je een verbinding met een werkplaats hebt (en een logisch netwerk met de sprinter Den Haag - Haarlem).
Western Soldier
Berichten: 1202
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Western Soldier »

JothamvW schreef: zo 18 okt 2020, 17:55 SNG rijdt zoals je waarschijnlijk weet ook Den Haag CS - Zwolle (de (1)4600).

Verder heb je SLT dat uitstapjes maakt op de 4400 en standaard FLIRT op de 5900.
De rest is (afgezien van SGM) volgens mij al hoe jij het wil;
waarbij ik wel de kanttekening wil maken dat het handig kan zijn om materieel te kunnen wisselen tussen de 7600 en de 7000.

Dit omdat letterlijk alle opstart voor Deventer vanuit Zutphen komt, en Zutphen ook een deel van de opstart van de 7600 doet.
Ik ben het met CamilleKreemers eens dat (de (1)4600) eigenlijk gewoon SLT moet zijn. SLT heeft ten opzichte van het andere sprintermaterieel veruit de meeste capaciteit. Alleen de eruit gaande SGM komt in de buurt als je de lengtes gelijkwaardig maakt. Die capaciteit is op Amsterdam Centraal - Zwolle gewoon nodig, de sprinters vervoeren los van corona nu zeer veel studenten die er allemaal via Amsterdam Muiderpoort of Duivendrecht reizen om naar de HvA of UvA te reizen, qua reistijd maakt sprinter+metro of sprinter+tram nauwelijks uit. Studenten vanuit Hilversum en verder pakken meestal de intercity's naar Duivendrecht of Amsterdam Centraal en pakken daar de metro. Als de intercity naar Amsterdam Centraal eruit gaat vermoed ik dat de sprinters naar Amsterdam Muiderpoort nog voller gaan worden.

Wat betreft de Flirt en SNG. Die ontlopen elkaar qua capaciteit nauwelijks, maar hebben echt aanzienlijk minder capaciteit dan de SLT. Die zou ik dus voornamelijk op de trajecten buiten de randstad inzetten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
CamilleKreemers
Berichten: 3232
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Het nadeel is dat SNG juist op de Noordelijke lijnen rijdt.
Ik dacht aan de verdeling rond globaal Leiden - Utrecht - Rhenen.

Noorden hiervan met SNG en Zuiden hiervan SLT.

Intercities wordt ook pijnlijk, DDZ uitsluitend op Randstad IC, ICNG op alle HSL-treinen en VIRM op de rest (mogelijk met veel losse stellen).

Kan iemand PB sturen welke trajecten absoluut niet kan met VIRM6 of VIRM2x4?
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5191
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw netwerk

Bericht door reisthijs »

CamilleKreemers schreef: ma 19 okt 2020, 15:17Noorden hiervan met SNG en Zuiden hiervan SLT.
Dat zou je in theorie best kunnen omdraaien, vraag is alleen of je uitkomt met capaciteit versus treinlengte. Denk bijvoorbeeld aan de lijn naar Rhenen waar de perrons op maat zij gemaakt voor SLT10. Met SNG zou je daar ongelukkig uit komen qua lengte.

VIRM2x4 past op alle huidige IC-trajecten (met uitzondering van de kleine stationnetjes in Zeeland).

Als je meer detail wil, in de netverklaring staat een kaartje met de minimale perronlengte per traject https://www.prorail.nl/vervoerders/netverklaring

Maar als het toch niet past, kan je natuurlijk altijd voorstellen om perrons te verlengen. Daar is het toch een toekomstplan voor?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
CamilleKreemers
Berichten: 3232
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuw netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Reisthijs, je bent mijn held.

Nu kan ik ten minste wat makkelijker plannen dan eerst. Het doel is wel zoveel mogelijk binnen de huidige perronlengtes te blijven, al kan ik natuurlijk wel wijzigingen voorstellen. Ik heb alle treinlengtes wel uitgerekend.
Staatslijn K
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Staatslijn K »

Roeland schreef: do 15 okt 2020, 21:24 Zelf ga ik liever uit van 4-4 als basis (4x/uur IC en 4x/uur sprinter), op de drukste trajecten aangevuld met 4x/uur sneltrein. Dan krijg je 4-4-4. Dat past beter op de infra, en dat sluit ook beter aan in bijv. Eindhoven of Amersfoort.
Ik vind het persoonlijk een nadeel om 8 snelle treinen per uur te hebben, ik kies er zelf voor om de 10 minuten flink uit te breiden, maar op bijvoorbeeld Amsterdam - Eindhoven dan wel met zeer groot materieel en misschien wel een aantal perrons uitbreiden naar 16 bakken. Bij hogere frequenties ben je heel veel infrakosten kwijt. Daarom maak ik deze keuze
Elke dag vanuit de Noordkop naar Amsterdam
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9235
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Z2N »

Welke infrakosten bedoel je dan? Want als 8 keer per uur past op bestaande infrastructuur heeft dat voor de reiziger natuurlijk veel voordeel, en treinpaden zijn voor de vervoerder toch afhankelijk van treinlengte.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 1172
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Nieuw netwerk

Bericht door Roeland »

8x/uur is (zonder extra infrakosten) prima mogelijk op die trajecten, waar op 2-sporige trajecten niet méér dan 2 sprinterstations liggen, voordat er weer een inhaalmogelijkheid is.
Op Amsterdam - Eindhoven is dat het geval: alleen CS - Bijlmer, Houten Castellum - Geldermalsen, Geldermalsen - Den Bosch en Den Bosch - Boxtel zijn 2-sporig. Daar kun je dus zonder (veel) extra kosten 8x/uur rijden. En op allevier die stukjes kun je 8x/uur IC's rijden, naast de sprinters.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast