Een essay over de trage ICE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9439
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

De vraag is niet of trein 105 aantrekkelijker is dan trein 121 nu, maar of dat halfuurtje vroeger rijden van de 121 nou zoveel effect heeft. Als 5:41 de bus pakken al niet aantrekkelijk is, waarom zou 06:11 dat dan wel ineens zijn? De 121 rijdt (buiten coronatijden) niet leeg rond, dus er is een vraag naar. Die vraag zal eerder komen van het zakelijke domein (de 121 is de enige trein die 's ochtends vanuit Nederland rechtstreeks naar Frankfurt-stad rijdt), maar er is ook een belangrijke recreatieve vraag. Dit alles gaat natuurlijk buiten de vraag om of de trein fysiek te halen is, want dat is 5 dagen op 6 wel zo.

Dat de 121 voor de zaterdag eigenlijk te vroeg rijdt is trouwens ook wel waar, maar dat zou dan op zondag ook moeten gelden voor trein 105. Nou wil het geval dat ik jaren lang elke zondagochtend forensde met trein 8825, die in Utrecht aansluit op trein 105 naar Basel. In Alphen is er op dat moment geen ander openbaar vervoer, en toch stond er minstens elke paar weken (en in de zomer wekelijks) wel iemand op het perron die duidelijk met die ICE meeging. Als backpackers met de fiets naar het station kunnen komen (of door de ouders of de taxi op het station afgezet kunnen worden) op de zondag, moet dat ook lukken op andere dagen. Zolang de tickets van de goedkopere optie maar aantrekkelijk genoeg zijn zullen er mensen zijn die voor die optie kiezen, zelfs mensen die niet van vroeg opstaan houden vinden goedkoper op vakantie gaan vaak wel fijn. Het enige probleem is dan inderdaad wel dat je alleen op zaterdag de 121 niet kan halen, maar dat betekent niet dat die trein doordeweeks niet haalbaar is. Op de zaterdag kan je wel kijken of je een halfuur later kan vertrekken.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 5273
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door waldo79 »

Nou, ik kan je vertellen dat er een wereld van verschil zit in vertrekken om 5.41 of 6.11 uur. Het is een psychologische grens...
Forumpauze
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9439
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Z2N »

Dat kan voor een deel van de bevolking zo zijn, maar trein 121 reed voor de pandemie niet leeg rond (anders zou hij niet als zodanig bestaan), dus er is een publiek voor. Dat vind ik ook niet zo gek, Thalys rijdt al sinds 2010 een trein die rond kwart over zes uit Amsterdam vertrekt, bijna een half uur eerder.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
530
Berichten: 21
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door 530 »

https://www.treinreiziger.nl/klm-ns-sch ... ale-trein/ hier wordt gesproken over een uitbreiding van de treinen richting Düsseldorf en Frankfurt. Een van de onderzoeken die gedaan worden, is om de extra treinen richting Amsterdam Zuid/Schiphol laten gaan.

Ik hoop persoonlijk op extra IC's tussen Schiphol Airport - Amsterdam Zuid - Utrecht C - Arnhem C - Oberhausen Hbf - Duisburg Hbf - (Düsseldorf Flughafen) - Düsseldorf Hbf - Köln Hbf uitgevoerd worden met ICNG's.
en-es
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door en-es »

Is het weer zover. Met veel bombarie plannen aankondigen waar niks van terecht komt.
SuperGhost
Berichten: 3527
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door SuperGhost »

In hoeverre past de ICE straks met ETMET nog fatsoenlijk tussen de binnenlandse treinen op Arnhem-Utrecht(-Amsterdam)?
Is het wellicht anders geen optie om met ICNG elk uur een intercity te rijden die tot Köln Hbf rijdt (uiteraard wel met goede overstap op een ICE naar Frankfurt-Basel/München) en in NL geïntegreerd rijdt met de IC die anders in Arnhem zou eindigen?
Bemined
Berichten: 2312
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een essay over de trage ICE

Bericht door Bemined »

ETMET is nog niet zo'n probleem, in het 4+4+4 model voor de verdere toekomst krijg je wel spitsuitsluiting voor de ICE, deze kan dan alleen nog buiten de spits rijden en zal dan vermoedelijk ten koste gaan van een binnenlandse trein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten