Verbinding Nederland - Luxemburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
PHS
Berichten: 4514
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

Klopt, maar de Belgische dienstregeling is anders dan de Nederlandse gebaseerd op laagfrequente rechtstreekse verbindingen in plaats van hoogfrequente verbindingen met overstap.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46868
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Dat is nu juist niet het geval op de as Antwerpen - Brussel, dat is een zeer logisch ingedeelde dienstregeling met hoge frequenties, niet laagfrequente overstapvrije diensten. Overigens valt dat in België sowieso wel mee na de drie laatste vernieuwde dienstregelingen.
Rame à l'approche
PHS
Berichten: 4514
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

De intercitydienst op Antwerpen - Brussel bestaat uit een:
- Halfuursdienst IC (Essen -) Noorderdokken - Charleroi
- Halfuursdienst IR IC Antwerpen - Brussel
- Uursdienst IC Nederland - Brussel,
die alle drie een verschillende route rijden met zeer verschillende reistijden.

Ik weet het niet hoor Suus, zo 'logisch' vind ik dit niet.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Is het van belang waar die treinen oorspronkelijk vandaan komen dan? Feit is dat Antwerpen - Brussel doordeweeks gewoon hoogfrequent bediend wordt.

Maar die discussie is sowieso nogal offtopic hier, geloof ik. (A)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10804
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Suus schreef: di 22 jun 2021, 14:10 Is ook niet heel dringend nodig lijkt mij, vanaf Brussel-Centraal gaat er een metro direct naar Schuman.
Dat klinkt nog steeds niet als een heel aantrekkelijke verbinding, Antwerpen - Brussel Schuman duurt daardoor namelijk 53 minuten, naar Brussel-Luxemburg is de reistijd bijna een uur. En dat terwijl de IC-rit Mechelen - Brussel Schuman hooguit 20 minuten zou duren (door de korte halteafstanden rond Evere waarschijnlijk zelfs wat minder), dan spaar je als pendelaar vanuit Antwerpen toch mooi een kwartiertje uit (38 minuten ipv 53).
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
PHS
Berichten: 4514
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

Tom024 schreef:Is het van belang waar die treinen oorspronkelijk vandaan komen dan? Feit is dat Antwerpen - Brussel doordeweeks gewoon hoogfrequent bediend wordt.

Maar die discussie is sowieso nogal offtopic hier, geloof ik. (A)
Het gaat er mij meer om dat er drie verschillende treinen, met drie verschillende routes met drie verschillende reistijden zijn. Het lijkt hoogfrequent doordat verschillende infrequente lijntjes op elkaar zijn gestapeld, maar echt hoogfrequent is het imho niet.

En dat we offtopic gaan klopt, maar misschien kan je met je knopjes regelen dat dit Belgisch-Luxemburgse draadje een eigen topic krijgt? (A)
PHS
Berichten: 4514
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door PHS »

Z2N schreef: di 22 jun 2021, 15:12 dat terwijl de IC-rit Mechelen - Brussel Schuman hooguit 20 minuten zou duren (door de korte halteafstanden rond Evere waarschijnlijk zelfs wat minder)
Stel, we verlengen de IC Brussel naar Luxemburg via Brussel-Schuman.

Als Mechelen - Brussel-Schuman via de Schuman-Josafattunnel 20 minuten duurt, dan duurt Amsterdam - Brussel-Schuman inclusief stop 2:35.

De snelle IC tussen Brussel-Zuid en Luxemburg (1x per dag wordt een aantal tussenstations overgeslagen) doet momenteel 2:45 over het traject Brussel-Schuman - Luxemburg. Dat is inclusief twaalf minuten wortelschieten in Aarlen, maar dat is overbodig als je met IC Brussel-materieel zou rijden wat ook in Luxemburg toegelaten zou kunnen worden; de reistijd kan dus omlaag naar 2:35. In toekomst duurt de reis wellicht nog minder lang door infrastructurele verbeteringen op spoorlijnen 161 en 162.

In totaal dus 5:10, wat 25 minuten sneller is dan de huidige snelste rit in de HAFAS mét Thalys tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid. Ik vind het niet onaantrekkelijk klinken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10804
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Ik heb al vaker nagedacht over deze verbinding, en kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie: hier zit meer potentie in. De vraag is echter of je via Breda wilt rijden met zo'n rit (in theorie kan deze natuurlijk ook buiten de eigenlijke Benelux-dienstregeling gerden worden): het lusje via Breda kost een ruim kwartier. Zonder stop in Breda kan je de reistijd van Amsterdam naar Luxemburg dan onder de 5 uur krijgen, en Rotterdam - Luxemburg naar net iets meer dan 4. Dat is dan sneller dan met de auto gaan via Brussel, en sneller dan vliegen.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4913
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

en-es schreef: ma 21 jun 2021, 16:03 Vroeger kon je dat rechtstreeks doen met de TEE Edelweiss en wel in 4 uur en 20 minuten.
De snelste verbinding die ik heb gevonden, was met diezelfde TEE Edelweiss (Amsterdam-Luxemburg), en wel in 4 uur en 59 minuten.
https://www.nicospilt.com/index_diesel_TEE.htm

Waar kan ik de dienstregeling van die nog snellere vinden?
Laatst gewijzigd door isadora op di 22 jun 2021, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
DDietzen
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door DDietzen »

ICNG-B zou makkelijk toelating moeten kunnen verkrijgen voor Luxemburg: het heeft ETCS en slikt 25 kV. Met 200 km/h tussen Schiphol-Antwerpen kan er nog wat extra tijd vanaf. Dan zou je zelfs met 10 omlopen een uursdienst Amsterdam-Luxemburg kunnen opzetten en hou je nog genoeg stellen ICNG-B over voor de tak (Eindhoven-)Breda-Antwerpen(-Leuven e.v.).

Het materieel hoeft op langere termijn dus ook geen probleem te vormen.
en-es
Berichten: 2453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door en-es »

Isadora: die 4u 20m betrof Den Haag HS-Luxemburg.
PHS
Berichten: 4514
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door PHS »

Z2N schreef: di 22 jun 2021, 17:39 De vraag is echter of je via Breda wilt rijden met zo'n rit (in theorie kan deze natuurlijk ook buiten de eigenlijke Benelux-dienstregeling gerden worden): het lusje via Breda kost een ruim kwartier.
Breda heeft niets te zoeken in de dienstregeling van de Benelux. Het is een puur politieke beslissing om de Benelux in Breda te laten stoppen om de Thalys daardoor aantrekkelijker te laten zijn.
Door Noorderkempen te laten vervallen (kan immers worden bediend door een pendel Antwerpen - Breda (- Eindhoven?), win je nog wat tijd.
DDietzen schreef: di 22 jun 2021, 18:06 Dan zou je zelfs met 10 omlopen een uursdienst Amsterdam-Luxemburg kunnen opzetten en hou je nog genoeg stellen ICNG-B over voor de tak (Eindhoven-)Breda-Antwerpen(-Leuven e.v.).
De NS heeft 18 ICNG B besteld om gekoppeld te kunnen rijden, de IC Brussel heeft op dit moment 9 treinstammen nodig. Dan zou je niet langer gekoppeld kunnen rijden en verlies je dus zitplaatsen op het deel Amsterdam - Brussel, dat lijkt mij niet echt wenselijk. Er zou in de hypothetische situatie van een uursdienst Amsterdam - Luxemburg een bijbestelling ICNG B moeten komen dus.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13049
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Vinny »

Breda heeft niets te zoeken in de dienstregeling van de Benelux. Het is een puur politieke beslissing om de Benelux in Breda te laten stoppen om de Thalys daardoor aantrekkelijker te laten zijn.
Door Noorderkempen te laten vervallen (kan immers worden bediend door een pendel Antwerpen - Breda (- Eindhoven?), win je nog wat tijd.
Breda kun je beter integreren in een internationale verbinding Eindhoven-Breda-Antwerpen; daar hoeft geen kopgemaakt voor te worden.

Voor wat betreft de potentie van Luxemburg; het is vooral een kwestie van de juiste koppeling maken in Brussel en een goede integratie met het IC netwerk in de Ardennen. Op zich zijn de verbindingen Luxemburg-Luik en Luxemburg-Brussel redelijk goed. Ik vraag me af of hier nog veel in te optimaliseren valt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DDietzen
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door DDietzen »

Luxemburg-Luik heeft te veel tussenstops (welgeteld 18) om echt effectief te zijn als langeafstandsverbinding. De frequentieverhoging naar een uursdienst vanaf dit jaar is zeker een verbetering, en realistisch gezien zit er momenteel ook weinig meer in gezien de lage vervoersvraag in die regio. Maar de langeafstandsreiziger zit nog steeds z'n tijd te verboemelen, en zou vast meer hebben aan een laagfrequente (enkele keren per dag, wellicht vaker in toeristenperiodes) verbinding met minder stops.

Brussel-Luxemburg stopt ook nog redelijk vaak op iets te kleine stations, en de verplichte overstap dan wel lange stilstand in Arlon is ook vervelend. (Heeft NMBS nog steeds niet genoeg Luxemburg-geschikt materieel om die knip in Arlon op te kunnen heffen? Of ligt het euvel ergens anders?)
Enkele keren per dag rijdt er wel een P-trein met enkel stops in Namur, Libramont en Marbehan. Goed idee, ware het niet dat die de tijdwinst gelijk verbrandt door nóg langer (ruim een kwartier) te gaan duimendraaien in Arlon.
PHS schreef: di 22 jun 2021, 19:17
DDietzen schreef: di 22 jun 2021, 18:06 Dan zou je zelfs met 10 omlopen een uursdienst Amsterdam-Luxemburg kunnen opzetten en hou je nog genoeg stellen ICNG-B over voor de tak (Eindhoven-)Breda-Antwerpen(-Leuven e.v.).
De NS heeft 18 ICNG B besteld om gekoppeld te kunnen rijden, de IC Brussel heeft op dit moment 9 treinstammen nodig. Dan zou je niet langer gekoppeld kunnen rijden en verlies je dus zitplaatsen op het deel Amsterdam - Brussel, dat lijkt mij niet echt wenselijk. Er zou in de hypothetische situatie van een uursdienst Amsterdam - Luxemburg een bijbestelling ICNG B moeten komen dus.
Het kritieke traject voor de Beneluxcapaciteit is het grenstraject, boven Rotterdam/Breda en onder Antwerpen rijden immers zat andere (en soms ook snellere) treinen. Over het grenstraject rijdt nu 1x ICR-7 per uur.

Ik weet niet beter - na het volgen van de Beneluxdiscussie hier en bij de HGBTF-buren - dan dat de plannen zijn om de Beneluxdienst te splitsen:
- 1x/u Amsterdam-Brussel zonder omweg langs Breda (met losse ICNG-B)
- 1x/u Breda-Antwerpen (met losse ICNG-B of alternatief I11-sandwich).
Twee losse ICNG-B'tjes bieden samen meer capaciteit dan één ICR-7, dus per saldo ga je er wel degelijk op vooruit op het grenstraject.
Staatslijn K
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Staatslijn K »

Op dit moment is de overstap tussen de ICD Brussel en de trein tussen Brussel en Luxemburg in Brussel Noord 39 minuten. Stel dat de IC(D) Brussel een half uur wordt omgeklapt, dan is het probleem opgelost. Een directe trein is helaas erg duur voor een vrij rustige verbinding. Zeker wanneer elk half uur tussen Noorderkempen en Antwerpen wordt gereden kan deze omklap vrij gemakkelijk plaatsvinden
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46868
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Suus »

De HLE 18 heeft zover ik weet nog steeds geen toelating voor Luxemburg. Van het enige alternatief, de HLE 13, kan NMBS er slechts enkele huren van Lineas. Rijtuigen zijn er zat sinds Luik - Luxemburg met de MS08 wordt gereden.
Rame à l'approche
VIRM
Berichten: 5863
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door VIRM »

DDietzen schreef: di 22 jun 2021, 18:06 ICNG-B zou makkelijk toelating moeten kunnen verkrijgen voor Luxemburg: het heeft ETCS en slikt 25 kV. Met 200 km/h tussen Schiphol-Antwerpen kan er nog wat extra tijd vanaf. Dan zou je zelfs met 10 omlopen een uursdienst Amsterdam-Luxemburg kunnen opzetten en hou je nog genoeg stellen ICNG-B over voor de tak (Eindhoven-)Breda-Antwerpen(-Leuven e.v.).

Het materieel hoeft op langere termijn dus ook geen probleem te vormen.
Meteen een uursdienst Nederland-Luxemburg is best wel overkill. Je zou kunnen beginnen met één a twee ritten per dag en kijken hoe dat uitpakt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 4913
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door isadora »

en-es schreef: di 22 jun 2021, 18:17 Isadora: die 4u 20m betrof Den Haag HS-Luxemburg.
Dank je en-es, :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5293
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef: wo 23 jun 2021, 08:06Meteen een uursdienst Nederland-Luxemburg is best wel overkill.
Zeker als zo'n verbinding bovenop de bestaande dienstregeling zou komen. Dat is op sommige delen van de route gelijk een verdubbeling van de frequentie.

Het lastige bij dit idee is dat een directe verbinding Nederland - Luxemburg niet door de Brusselse N/Z-tunnel gaat. Je kan deze dus niet zomaar in plaats van bestaande treinen laten rijden (bijv in plaats van een IC Brussel Zuid - Luxemburg), dat kost je de verbinding met de drie drukste stations van België. Die TEE van vroeger maakte tenminste nog kop in Brussel Noord, om toch één belangrijk overstapstation in Brussel aan te doen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PHS
Berichten: 4514
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door PHS »

reisthijs schreef: wo 23 jun 2021, 10:14 Je kan deze dus niet zomaar in plaats van bestaande treinen laten rijden (bijv in plaats van een IC Brussel Zuid - Luxemburg), dat kost je de verbinding met de drie drukste stations van België
Maar zoals gezegd is er vanuit Brussel-Schuman een prima verbinding met de rest van Brussel? Het is juist een voordeel dat de trein niet via de Noord-Zuidverbinding gaat, niet alleen vanwege het risico op vertraging maar vooral omdat je Antwerpen en Nederland een rechtstreekse verbinding met de Europese Wijk geeft. Bovendien rijdt er tussen Namen en Brussel-Zuid ook de IC-treinserie 2400; vanuit dat deel van België blijft dus de rechtstreekse verbinding met Brussel-Zuid bestaan. Een IC Amsterdam - Luxemburg zou dan ook prima de huidige trein Brussel - Luxemburg kunnen vervangen.
Klaasje
Berichten: 6971
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Klaasje »

Waarom zou je eigenlijk niet een aantal losse ritten Amsterdam-Antwerpen-Leuven-Namur-Luxemburg doen? Je doet een flink stuk Vlaanderen en een universiteitsstad aan, best kans dat hier wat animo voor is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5293
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door reisthijs »

PHS schreef: wo 23 jun 2021, 10:35Maar zoals gezegd is er vanuit Brussel-Schuman een prima verbinding met de rest van Brussel?
Maar niet met de rest van België. Vanuit Luxemburg is nu een groot deel van België bereikbaar met één overstap in Brussel-Noord.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PHS
Berichten: 4514
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door PHS »

reisthijs schreef: wo 23 jun 2021, 11:11 Vanuit Luxemburg is nu een groot deel van België bereikbaar met één overstap in Brussel-Noord.
Dat betreft alleen reizigers richting Gent en Brugge hoor. Reizigers naar Henegouwen stappen over in Namen, reizigers naar Luik en Limburg hebben de trein Luxemburg - Luik en Antwerpen krijgt juist een rechtstreekse verbinding in het voorstel. En hoeveel reizigers denk je dat er zijn tussen Gent, Brugge en Luxemburg?
Staatslijn K
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Staatslijn K »

Misschien heeft iemand hier cijfers over, maar naar mijn beleving zijn de reisrelaties tussen Waalse en Vlaamse steden zeer beperkt. Antwerpen heeft bijvoorbeeld doordeweeks alleen een directe verbinding met Charleroi. Gent, Brugge, Kortrijk en Leuven hebben alleen een directe verbinding met Luik door de oost-west as naast enkele lokale treinen. Vaak rijden zij ook slechts eens per uur, terwijl Luik bijvoorbeeld veel dichter bij Hasselt ligt dan Antwerpen of Brussel. Vanuit dat oogpunt is het twijfelachtig hoe groot de vraag is naar een directe verbinding met Luxemburg. Beter zou naar mijn mening zijn, de overstap te verbeteren en de reistijd af te laten nemen.

Hoewel de Ardennen een erg populair gebied zijn, is het niet heel geschikt voor openbaar vervoer en is een auto veel handiger. Wel zou kunnen worden overwogen of de Intercity tussen Oostende en Antwerpen kan worden verlengd naar Roosendaal voor een directe verbinding tussen Nederland en Gent, Brugge en Oostende
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13049
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Vinny »

In de Ardennen wordt vooral gereisd door scholieren en studenten die bij hun ouders in allerlei kleine dorpen en steden langs de route wonen en in Luik, Brussel of Luxemburg naar school/universiteit gaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten