Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
cassie127
Berichten: 5173
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door cassie127 »

Ja. Spoor 1 & 2 worden al gebruikt door de Intercity. Spoor 3 door de stoptreinen naar Nijmegen en Maastricht. Het kan zonder een extra perron, maar dan moet je in Roermond rond :40 aankomen en rond :50 vertrekken. Dan krijg je op de stoptreinen slechte overstappen maar een overstap van ongeveer 5 minuten op de Intercity naar Heerlen/Eindhoven.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13054
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Vinny »

Het station Maastricht-Noord is dan ook volstrekt onnodig geweest in mijn ogen. Het (hoofd)station is maar een half uur lopen daarvandaan. En het zijn nu niet heel erge hoogteverschillen ofzo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Staatslijn K
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Staatslijn K »

Op zich is de locatie van het station nog wel enigszins te verklaren, als regionaal voorstadstation waarbij de goede aansluitingen een belangrijke factor konden zijn. Voor een deel van de stad is het namelijk wel dichter bij huis. Met dezelfde redenatie zouden veel stations in grote steden kunnen worden afgeschreven. Helaas wordt het station, ook door de aanwezige infrastructuur, beperkt door het ontbreken van een verbinding met Sittard
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5295
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door reisthijs »

Staatslijn K schreef: di 13 jul 2021, 15:47Bij nader inzien zou het ook nog weleens een ingewikkelde opgave kunnen zijn omdat het wenselijk is dat de stoptrein in Sittard aansluit op de IC naar Enkhuizen. De stoptrein tussen Maastricht R en Heerlen vertrekt 4 minuten eerder en dan heb je dus een perron extra nodig om de stoptrein naar Roermond kwijt te kunnen.
De stoptrein naar Roermond een paar minuten eerder uit Maastricht R laten vertrekken is toch niet zo ingewikkeld?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
waldo79
Donateur
Berichten: 5836
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door waldo79 »

Staatslijn K schreef: di 13 jul 2021, 19:05Helaas wordt het station, ook door de aanwezige infrastructuur, beperkt door het ontbreken van een verbinding met Sittard
Ik heb niet de indruk dat er rond Maastricht Noord nu veel mensen wonen.
Staatslijn K
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Staatslijn K »

reisthijs schreef: di 13 jul 2021, 19:16
Staatslijn K schreef: di 13 jul 2021, 15:47Bij nader inzien zou het ook nog weleens een ingewikkelde opgave kunnen zijn omdat het wenselijk is dat de stoptrein in Sittard aansluit op de IC naar Enkhuizen. De stoptrein tussen Maastricht R en Heerlen vertrekt 4 minuten eerder en dan heb je dus een perron extra nodig om de stoptrein naar Roermond kwijt te kunnen.
De stoptrein naar Roermond een paar minuten eerder uit Maastricht R laten vertrekken is toch niet zo ingewikkeld?

De stoptrein naar Heerlen rijdt 4 minuten voor de stoptrein naar Roermond, in Maastricht stoppen ze op hetzelfde spoor. Dan zit je op de minimale opvolgtijd
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Falcon
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Falcon »

De twee stoptreinen stoppen toch op twee verachillende sporen? Roermond 4 en Heerlen 6. Ook qua treinpaden zou het moeten lukken met zelfs een gelijktijdig vertrek, Heerlen rijdt continue rechts en Roermond continue links.

Ook zodra de drielandentrein doorrijd naar Belgie zou dat nog geen probleem opleveren qua treinpaden.

Er zijn gewoon weinig reizigers bij Noord. De meeste gebruikers van de P+R maken gebruik van de buslijn.
Jef400
Donateur
Berichten: 5487
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

waldo79 schreef: di 13 jul 2021, 19:51
Staatslijn K schreef: di 13 jul 2021, 19:05Helaas wordt het station, ook door de aanwezige infrastructuur, beperkt door het ontbreken van een verbinding met Sittard
Ik heb niet de indruk dat er rond Maastricht Noord nu veel mensen wonen.
Al zouden die er wonen. Worden die dan niet door het redelijk fijnmazige Maastrichtse busnet opgevangen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Donateur
Berichten: 5487
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door Jef400 »

Vinny schreef: di 13 jul 2021, 18:53 Het station Maastricht-Noord is dan ook volstrekt onnodig geweest in mijn ogen. Het (hoofd)station is maar een half uur lopen daarvandaan. En het zijn nu niet heel erge hoogteverschillen ofzo.
Nu is Europapark ook best te lopen vanaf Groningen HS, maar of het onnodig is?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 4111
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?

Bericht door ZO6176 »

Falcon schreef: wo 14 jul 2021, 07:19 De twee stoptreinen stoppen toch op twee verachillende sporen? Roermond 4 en Heerlen 6. Ook qua treinpaden zou het moeten lukken met zelfs een gelijktijdig vertrek, Heerlen rijdt continue rechts en Roermond continue links.

Ook zodra de drielandentrein doorrijd naar Belgie zou dat nog geen probleem opleveren qua treinpaden.

Er zijn gewoon weinig reizigers bij Noord. De meeste gebruikers van de P+R maken gebruik van de buslijn.
Maar de bus heeft waarschijnlijk als voordeel dat deze naar de binnenstad gaat en de trein naar de "verkeerde" kant van de Maas.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast