Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Staatslijn K
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Staatslijn K »

Eigenlijk snap ik de argumenten van TS ook wel, eigenlijk wil je geen buslijnen die elke 5 minuten rijden. De realiteit is echter, met voor en natransport, de reistijd moeilijk korter kan worden (eerder langer). Het zou beter zijn, te kijken of de overlast in de Haarlemse binnenstad kan worden geminimaliseerd, bijvoorbeeld door andere routes of een hypothetische tunnel. Het vervelende aan deze buslijnen is dat ze zodanig succesvol zijn, dat een alternatief (tram, metro, trein) geen zodanige verbetering is in het belang van de reiziger. Tel daarbij op dat de regio Heemskerk-Beverwijk, Heemstede en de bollenstreek (snellere verbinding) al een directe trein naar Sloterdijk/Zuid (overstap hoogfrequente metro) hebben. De bussen bedienen eigenlijk alleen Haarlem en Ijmuiden.

Een doorkoppeling Amsterdam Zuid-Haarlem-Ijmuiden klinkt eigenlijk niet eens zo gek
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Alargule

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Alargule »

Ik zat nog te denken aan een doorwerking op dit idee, maar dan met een uitvoering als lightrail cq metro, ipv heavy rail. Eenzelfde soort concept als men nu bedacht heeft voor de IJmeerlijn, waar ooit ook een heavy railverbinding werd ingetekend, maar rond 2011 een lightrail cq metro werd voorgesteld en uitgewerkt.

Je zou die lijn dan tussen Zuid en Haarlem via een tracé zoveel mogelijk parallel aan de A10, A4 en A9 kunnen laten rijden. Ter hoogte van de aansluiting op het bestaande spoor, leg je echter parallel aan dat spoor twee nieuwe sporen aan. Die sluit je ten westen van Haarlem dan aan op de (om te bouwen) sporen naar Zandvoort en Uitgeest.

De bestaande Oude Lijn wordt dan het exclusieve domein voor sprinters en intercity's tussen Leiden, Haarlem en Amsterdam Centraal (eventueel door te koppelen aan de sprinters en intercity's via Weesp). Haarlem zelf wordt de overstapknoop tussen de Oude Lijn en de nieuwe lightrailverbinding met Zuid.

Lightrail wordt vaak vermarket als het goedkope(re) alternatief voor heavy rail. Dan zou dit misschien een mooie casus zijn om eens door te rekenen. En het ombouwen van bestaande heavy rail naar lightrail is in de Zuidvleugel natuurlijk al een beproefd concept.
PHS
Berichten: 5243
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door PHS »

Het ombouwen van Haarlem-Uitgeest naar een lightraillijn lijkt mij ongewenst gelet op dat er vraag is naar intercityvervoer op die lijn (Alkmaar - Haarlem) en vanwege het goederenvervoer van/naar Tata Steel en de haven. Natuurlijk: tussen Hoek van Holland en Schiedam Centrum moeten ook goederentreinen kunnen rijden, maar de frequentie van die treinen ligt een stuk lager dan van/naar Tata Steel.

Als je een lightrailijn Amsterdam - Haarlem wil doortrekken naar een andere plaats, dan lijkt Zandvoort aan Zee mij meer voor de hand liggen.
Staatslijn K
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Staatslijn K »

Een groot voordeel van de bus ten opzichte van een metro is dat een redelijk deel van de binnenstad bediend kan worden. Onder aan de streep zal dus een groot deel niet of nauwelijks erop vooruit gaan. Het zou beter zijn te kijken of een soort tunnel mogelijk is waar de bus in rijdt, zo heb je een minimale overlast en toch de snelle verbindingen. Misschien kun je zelfs iets sneller rijden omdat overig verkeer wordt gemeden.

Daarnaast is er heel weinig ruimte ten westen van metrostation Amstelveenseweg. De A4 wordt bovendien niet ondergronds aangelegd.

Deze plannen hadden in zeg de jaren zeventig moeten worden uitgewerkt, dan was alles anders geweest
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5373
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door reisthijs »

Het leuke van lightrail is dat het van alles kan zijn, als het een tram is, kan daarmee ook een redelijk deel van de binnenstad bediend worden.
Als je gaat kijken of een soort tunnel mogelijk is... dan zou ik vooral kijken of er een tram of metro doorheen kan rijden.

Los van de details vind ik een lightrailverbinding tussen Amsterdam Zuid en Haarlem geen gek idee. Het is het soort afstand waarop dit best goed kan werken (zie Ranstadrail). Nadeel van een route langs de snelwegen is misschien dat je grotendeels door een onbewoond gebied rijdt, weinig potentieel voor tussenhaltes (al kan je dat ivm reistijd ook als een voordeel zien). Zou een traject door Badhoevedorp (op de plek van de oude A9) een idee kunnen zijn?
Ook heeft Haarlem dan nog steeds geen directe railverbinding met Schiphol, maar misschien kan er een zijtakje komen? Met een tram door de Zuidtangenttunnel bijvoorbeeld. Zou je gelijk ook nog eens kunnen gebruiken voor een lightraillijn tussen Amsterdam Zuid en Schiphol.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 8927
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door trolly »

Juist in de noordelijke Haarlemmermeer heeft bundelen met de snelwegen niet echt veel toegevoegde waarde, omdat grote stukken toch al onbewoonbaar zijn vanwege geluidsoverlast. Een tracé dat een eventuele toekomstige noord-terminal van Schiphol kan ontsluiten lijkt me meer voor de hand liggen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 6039
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door VIRM »

Ik vraag mij af of een toekomstscenario zoals PHS aanhaalt, namelijk treinen van Noord-Holland naar Amsterdam Zuid, ook echt gaat gebeuren. Als je dat eventueel combineert met betere verbindingen tussen Haarlem en Amsterdam Zuid, dan gaat dat ten kosten van de Ringlijn.

Is een metro/lightrailverbinding tussen Amsterdam Zuid via Schiphol en Hoofddorp niet veel realistischer?
Beul van de blindegeleidelijn
PHS
Berichten: 5243
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door PHS »

VIRM schreef: ma 29 nov 2021, 16:05 Ik vraag mij af of een toekomstscenario zoals PHS aanhaalt, namelijk treinen van Noord-Holland naar Amsterdam Zuid, ook echt gaat gebeuren
Nee, dat is slechts mijn wensdenken :)

In de plannen, voor zover ik die ken, vertrekken de intercity's naar Noord-Holland nog altijd van Amsterdam Centraal. Wel worden er soms extra treinen tussen Noord-Holland en de Westtak over de Hemboog ingetekend, op de Westtak komt immers ruimte vrij als de Ringlijn tussen Isolatorweg en Amsterdam Centraal zou worden aangelegd.
VIRM
Berichten: 6039
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door VIRM »

Ja, maar dan is het realistischer dat er twee extra treinen over de Zaanlijn naar Schiphol gaan rijden lijkt mij.
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door SuperGhost »

Dan zie ik inderdaad ook liever ETMET Utrecht-Alkmaar gecompleteerd worden met een IC Schiphol-Alkmaar (en de IC Utrecht-Enkhuizen dan extra laten stoppen op Zaandam voor een cross-platform overstap)
VIRM
Berichten: 6039
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door VIRM »

Misschien is er dan zelfs ergens ruimte voor die supersnelle Intercity die nonstop van Alkmaar naar Amsterdam Sloterdijk rijdt? Die had NS volgens mij op het oog, maar daar loopt ergens een apart topic over.
Beul van de blindegeleidelijn
Jef400
Donateur
Berichten: 5550
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Jef400 »

VIRM schreef: di 30 nov 2021, 08:37 Ja, maar dan is het realistischer dat er twee extra treinen over de Zaanlijn naar Schiphol gaan rijden lijkt mij.
Zou dat ook niet het meeste recht doen aan de vervoersstromen? Ik zie een grote mate van netwerkdenken in de voorstellen hier. Maar in hoeverre hebben de passagiers er wat aan? Het is nou niet dat Noord-Holland collectief in het zuiden en het westen van Amsterdam moet zijn....
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 6994
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Klaasje »

Net zo goed niet op het Centraal station. Werkgelegenheid en studeren gebeurt toch grotendeels over de hele stad gespreid. Het combineren van van verschillende mogelijkheden kan helpen om met een rechtstreekse verbinding net even een reiziger uit een drukke niet-rechtstreekse trein te slepen, het strekken kan weer helpen om hoogfrequent te rijden waardoor pieken zich hopelijk sowieso over twee ritten verdelen.

Voor beiden valt wat te zeggen, per IC bereik je hoe je treinen ook aan elkaar knoopt in ieder geval de Zuidas en Zuidoost nooit rechtstreeks. Dan is even de vraag wat de verhoudingen West/Schiphol ten opzichte van Centraal/Amstel zijn inclusief overstapgemak voor de reizen waarvoor je altijd zal moeten overstappen. Voor Zuidoost is een cross-platformoverstap te Amstel bijvoorbeeld handig, terwijl zuid ook met een IC via Lelylaan traplopen blijft op Lelylaan in plaats van Sloterdijk.
Jef400
Donateur
Berichten: 5550
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Jef400 »

Nee maar daarom ook kijken waar de vervoersstromen heen gaan. De hele discussie komt nu een beetje op mij over van we willen nieuwe verbindingen dus we gooien maar miljarden over de bank terwijl we niet weten wat het gaat doen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten