Intercity Amsterdam-Hamburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Bericht door Jef400 »

Vinny schreef: ma 29 nov 2021, 22:01 Ik denk niet dat er snel meer dan twee treinen per dag gaan rijden. Dan moet het wel een heel succesvolle verbinding worden en dat zie ik niet snel gebeuren.
Ik vraag me hardop af of je dit zou moeten willen. De overstap is soms prima, soms niets. Je zal dan al in de uren moeten rijden dat er geen goede overstap is. Dan moet je je afvragen of je genoeg reizigers gaat trekken en of je voldoende materieel hebt.

Misschien een uitwerking voor een nieuwe internationale treinmaatschappij?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Bericht door Z2N »

Een directe verbinding trekt in zichzelf meer reizigers, zeker op (internationale) langeafstandsverbindingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Bericht door Widejo »

Mij lijkt dat de verbinding Groningen - Bremen - Hamburg meer toekomst heeft. Een mogelijke Lelylijn zou dan een optie kunnen zijn voor een verlenging naar Amsterdam.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Bericht door Jultar »

Heel stilletjes en volkomen onofficieel natuurlijk wil ik graag voor een van de vragen (welk materieel) in de OP verwijzen naar een ander topic op dit forum, waar iets over nieuwe treinen voor NS besproken wordt en de vraag naar boven kwam welke verbinding die treinen dan moeten gaan bedienen
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Bericht door Cas »

Dan zal ik heel stilletjes zeggen dat dat als een geweldig plan klinkt.
請勿靠近車門
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Bericht door gpvos »

Uiteraard is een verbinding als deze een uitstekend idee. Wat mij betreft zou het hoofddoel moeten zijn om overdag een aantal verbindingen Amsterdam-Kopenhagen te hebben met maximaal één overstap. Die overstap zou in Hamburg kunnen zijn, maar eventueel ook in Osnabrück op een directe trein die vanaf daar (of vanaf ergens in het Ruhrgebied) naar Kopenhagen rijdt.

Een stop in Bremen lijkt me wel een must, het lijkt me dat daar toch wel voldoende vervoersvraag naar is van en naar Nederland. (En eigenlijk pleit dat voor een directe trein naar Hamburg en niet voor een overstap in Osnabrück, want die overstap is nu voor een reis naar Bremen al heel redelijk.) Ook zou ik een stop in Osnabrück-Altstadt willen suggereren. Het perron daar lijkt me op het eerste gezicht lang genoeg. Eventueel zou je ook via een van de oostelijke bogen kunnen rijden zodat je op Hbf kan stoppen, maar dan moet je ergens keren en dat kost meer tijd.

Qua materieel lijkt me dat nachttreinmaterieel toch wat te onzeker, dat zou ik niet doen; de stille suggestie hierboven zou mooi zijn. Aan tijdpaden heb ik me nog niet gewaagd...
Laatst gewijzigd door gpvos op za 15 okt 2022, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Bericht door MaartenD »

Elke twee uur Amsterdam - Berlijn, elke twee uur Amsterdam - Hamburg (- Kopenhagen) met ICNG.

Je kunt blijven dromen he?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Bericht door en-es »

Dromen mag altijd.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Amsterdam-Hamburg

Bericht door dennistd »

Toen ik bezig was om de treinen tussen Rheine en Osnabrück op een rijtje te zetten viel mij ineens op dat het pad Amsterdam-Osnabrück (in het andere uur dan de Berlijner) wel heel mooi aansluit op een pad Osnabrück-Hamburg: in beide richtingen 4 minuten om een boogje (helaas zonder perron, dus geen reizigers-stop) in Osnabrück te nemen (de Klus-Kurve).

En als je dan toch laat in Hamburg bent (4 treinen in een 4-uursdienst) kun je eigenlijk net zo goed een paar slaaprijtuigen aan de Snälltåget Berlin-Hamburg-Stockholm hangen, waarmee je een nachttrein Amsterdam-Stockholm creëert (rijtijd ongeveer 19 uur).

Zat ik alleen nog met de keertijd van 1 van de treinen in Amsterdam: die was 24 uur. Beetje zonde wel, dus daar heb ik nog een nuttige bestemming voor gezocht: deze wordt doorgetrokken naar Rotterdam - Antwerpen - Gent - Brugge - Oostende. Met een extra retourrit Oostende-Amsterdam omdat het kan (en zodat je materieel niet in Belgistan hoeft te overnachten).

De tijden Oostende-Amsterdam zijn schattingen, Amsterdam-Hamburg komt van DB (mKoK 2024) en Hamburg-Stockholm is de huidige dienstregeling van de Snälltåget.

Benodigd materieel:
2x ICNG-D
2x ICNG-BD
1x loc tbv nachttrein
1x stam zitrijtuigen
2x stam slaaprijtuigen

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten