Sprinter op elk station?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Sprinter op elk station?

Bericht door DDietzen »

Bijna alle stations in Nederland zijn gelijkvloers toegankelijk en de perrons veelal op uniforme hoogte. Echter zorgen intercity's alsnog voor een instapdrempel, waardoor mindervaliden (alvast excuus als die term de lading niet volledig dekt) alsnog instaphulp nodig hebben, hun reis meer dan een uur vooraf moeten vastleggen, en het personeel moet wachten op de rolstoelbrug of degene die bevoegd is om 'm te gebruiken, wat tevens voor vertraging kan zorgen als het in- en uitladen van een scootmobiel oid niet zo soepel loopt als gehoopt.
Op veel stations kan je dan alsnog verkiezen om een sprinter te nemen die gelijkvloerse instap heeft, waardoor het in- en uitstappen in principe geen extra moeite kost. Ware het niet dat op een aantal trajecten geen sprinters rijden, maar enkel intercity's. Daarom vraag ik me af: zou het beter zijn om op elk station een sprinter te laten stoppen?

De voordelen
  • Het grootste voordeel is duidelijk: gelijkvloerse instap voor iedereen. Mindervaliden zijn niet langer afhankelijk van instaphulp, hoeven hun reis niet meer lang van tevoren aan te vragen en kunnen op ieder moment op reis; precies de flexibiliteit waar het OV in Nederland nou zo sterk in is.
  • Ten tweede kan NS besparen op rolstoelbruggen, op de opleiding van personeel voor het gebruik van die bruggen, en op het laten invliegen van derde partijen op stations waar geen brug of bevoegd personeel voorhanden is.
  • Daarnaast heb je een mooi effect op de materieelbalans: we zwemmen nu immers in de SNG's terwijl er krapte is in intercity's, dus IC's vervangen door Sprinters lost die problematiek grotendeels op.
  • Tot slot kan dit NS pushen om in verstoorde situaties de sprinters zo lang mogelijk te laten doorrijden, zodat mindervaliden niet geheel stranden. Hiervan profiteren ook andere reizigers naar sprinterstations, die nu nog vaak de pineut zijn wanneer juist sprinters als eerste worden geschrapt om de intercity's te kunnen laten doorrijden.
De nadelen
  • Ik zie helaas ook nadelen. Op elk station Sprinters laten stoppen voor gelijkvloerse instap, kan ertoe leiden dat NS de reisassistentie helemaal opdoekt (uitgezonderd de laatste handvol stations die niet gelijkvloers toegankelijk zijn), met als argument dat mindervaliden toch wel de Sprinter kunnen pakken. Hiermee veroordeel je mindervaliden tot langere reistijden met mogelijk ook meer overstappen, omdat intercity's ontoegankelijk voor hen worden. Om dit te voorkomen, kan je natuurlijk de reisassistentie alsnog in stand houden, maar dan gaan de voordelen voor de vervoerder in rook op (en zal deze dienst mogelijk zelfs minder rendabel worden, omdat er minder gebruik van dezelfde middelen wordt gemaakt).
  • Daarnaast hebben de sprinterloze trajecten vaak ook een reden waarom er nu enkel een intercity rijdt. Er is bijvoorbeeld een vervoersvraag die te groot is voor een sprinter maar juist netjes in een IC past (bijv. Zl-Dv of Apd-Amf). Of de IC doet dienst als zonetrein, waarbij het opheffen ervan zou zorgen dat langeafstandsreizigers in de traagste trein belanden - met een scheve reizigersverdeling tussen IC en SPR tot gevolg - of dat zij extra moeten overstappen (bv. Ekz-Hn of Hdr-Amr).
  • Bovendien is de "gelijkvloerse instap" niet overal even gelijkvloers. Sommige perronhoogtes wijken te veel af om met een scootmobiel oid in en uit een sprinter te kunnen rollen, en ik heb ook de indruk dat het gat tussen treeplank en perron hier en daar iets te groot is om overbrugbaar te zijn. Zolang die problemen niet opgelost worden, is de drempelloze instap op die stations misschien nog een farce.
  • Verder is het voor andere reizigers niet altijd even handig om sprinters als laatste te schrappen in verstoorde situaties. Intercity's hebben immers meer zitplaatscapaciteit en zijn door hun stoppatroon ook sneller door een verstoord gebied heen. Als een grote massa langs een verstoord gebied wil, werk je die veel makkelijker weg met vier VIRM-IC's dan met twee SNG-sprinters per uur (wellicht een extreem voorbeeld, maar het gaat om het idee).
Met deze argumenten op een rij - aanvulling is uiteraard welkom! - ben ik benieuwd naar jullie mening. Zou de dienstregeling moeten voorzien in een gelijkvloers toegankelijke trein op elk station?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door verfmeer »

DDietzen schreef: zo 29 mei 2022, 12:13 De nadelen
[*]Daarnaast hebben de sprinterloze trajecten vaak ook een reden waarom er nu enkel een intercity rijdt. Er is bijvoorbeeld een vervoersvraag die te groot is voor een sprinter maar juist netjes in een IC past (bijv. Zl-Dv of Apd-Amf). Of de IC doet dienst als zonetrein, waarbij het opheffen ervan zou zorgen dat langeafstandsreizigers in de traagste trein belanden - met een scheve reizigersverdeling tussen IC en SPR tot gevolg - of dat zij extra moeten overstappen (bv. Ekz-Hn of Hdr-Amr).
De kleinste IC (ICM-3) heeft 205 stoelen, meer dan de kleinste sprinter (SNG-3) die 148 stoelen heeft. Als de vervoersvraag te groot is voor een sprinter is die dus ook te groot voor een IC. Jouw beide voorbeelden zijn ook incorrect.
Zl-Dv is een typisch voorbeeld van een zonetrein, waarvan jij de nadelen van opheffen al hebt genoemd.
Voor Apd-Amf geldt dat er geen sprinter rijdt omdat er geen NS-sprinterstations op dat traject liggen. Als je daar sprinters wil gaan rijden moeten die extra zijn (kost veel geld) of je moet de IC's naar Twente gaan opknippen (slecht voor doorgaande reizigers).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door SuperGhost »

verfmeer schreef: zo 29 mei 2022, 13:24 De kleinste IC (ICM-3) heeft 205 stoelen, meer dan de kleinste sprinter (SNG-3) die 148 stoelen heeft. Als de vervoersvraag te groot is voor een sprinter is die dus ook te groot voor een IC.
Ik vind dat een rare conclusie gezien het voorbeeld dat je geeft, aangezien je hier juist laat zien dat een IC een aanzienlijk grotere minimale capaciteit heeft (+38,5%) :roll:
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door verfmeer »

Sorry, dat was een leesfout. Ik las eerst dat de trein te groot was voor de vervoersvraag ipv andersom.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door reisthijs »

Er zijn naast de vervoersvraag meer redenenen te bedenken dat op sommige trajecten alleen een zone-IC, en geen aparte sprinter rijdt. Denk bijvoorbeeld aan beperkingen door enkelspoor, perroncapaciteit (een kerende sprinter houdt langer een spoor bezet dan een doorgaande IC) of knopen in de dienstregeling (met een zonetrein kan je de langeafstandsreizigers én de reizigers van de kleinere stations dezelfde aansluiting bieden).
DDietzen schreef: zo 29 mei 2022, 12:13Of de IC doet dienst als zonetrein, waarbij het opheffen ervan zou zorgen dat langeafstandsreizigers in de traagste trein belanden - met een scheve reizigersverdeling tussen IC en SPR tot gevolg - of dat zij extra moeten overstappen (bv. Ekz-Hn of Hdr-Amr).
Als de IC dienst doet als zonetrein, zitten de langeafstandsreizigers toch sowieso in de traagste trein? Er kan ook geen scheve reizigersverdeling tussen IC en SPR ontstaan als er alleen nog een SPR rijdt. Dan blijft het grote bezwaar van extra overstappen.

Overal een sprinter laten rijden zou vooral praktisch zijn voor korte reizen, als je alleen tussen Hdr-Amr reist zou het natuurlijk mooi zijn als dat geheel gelijkvloers kan. Voor langere afstanden schieten ook de mindervalide reizigers er niets mee op als ze verderop alsnog op een ongelijkvloerse IC moeten overstappen. Als er toch assistentie nodig is, dan is het wel zo makkelijk om gelijk de hele reis met de IC te kunnen doen.
NS zou er in theorie wel wat mee kunnen besparen, als er alleen nog op overstapstations assistentie nodig zou zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door DDietzen »

Met "langeafstandsreizigers in de traagste trein" bij zonetreinen bedoel ik dat bij versprintering van de uitlopers die sprinter logischerwijs wordt doorgekoppeld aan de sprinter op het drukke stamtraject; de intercity op dat stamtraject wordt dan niet gebruikt door de langeafstandsreizigers, tenzij je de sprinter een lange stop geeft op het vertrekstation van de intercity om een aansluiting te bieden.

Neem het voorbeeld van Vl-Dn-Ehv (wat grotendeels te vertalen valt naar bv Hdr-Amr-Asd of Ekz-Hn-Asd): nu veegt de 3500 alle langeafstandsreizigers vanuit Vl, Br en Hrt op, waardoor die IC op het drukkere traject Dn-Ehv goed gevuld is (en de 4400 niet uitpuilt). Als je de 4400 doortrekt naar Vl en de 3500 inkort tot Dn, zit de 4400 al zowat vol voordat 'ie de Helmondse sprinterstations kan aandoen, terwijl de 3500 maar matig gevuld is omdat 'ie enkel Dn en Hm bedient. Daar ontstaat dus een scheve verdeling met een propvolle sprinter en een erg rustige IC. En bovendien verboemelen de reizigers uit Vl, Br en Hrt extra reistijd middels een bezoekje aan alle Helmondse sprinterstations.
Natuurlijk kun je dat oplossen met een tweede sprinterserie of door de 3500 alsnog door te laten rijden naar Vl (met schrappen van stops in Hrt en Br), maar het toevoegen van een treinserie is niet goedkoop, en wellicht ook een beetje zonde aangezien een deel van de treinen dan niet of moeilijk vol te krijgen is.
Alternatief is dat je de doorgetrokken 4400 een minuutje of 6 stilzet in Dn, zodat doorgaande reizigers kunnen overstappen op de daar startende 3500 die dan vóór de sprinter uitgaat. Maar zulke stilstanden zijn ook weer niet efficiënt materieelgebruik, en tevens onhandig voor reizigers die in de sprinter blijven zitten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door reisthijs »

Ik ga er logischerwijs van uit dat de sprinter in zo'n geval aansluiting geeft op de intercity. Inderdaad, dat is misschien niet het meest efficiënte materieelgebruik en kan langere rijtijden geven voor sprinters. Dat zijn mooi weer twee puntjes die je op het lijstje van nadelen kan zetten.

Als er geen aansluiting zou zijn, kan je bij dit voorbeeld de sprinter minder druk maken door een paar Helmondse stationnetjes over te slaan. Dan kan je daar de IC laten stoppen zo dat die wat beter gevuld is. De iets langere reistijd is niet zo erg als er toch geen langeafstandsreizigers in zitten.
Alternatief kan je de IC dan net zo goed helemaal schrappen tussen Eindhoven en Deurne, in ruil voor extra sprinters. Dat traject kan je prima bedienen met vier sprinters per uur.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door umbusko »

reisthijs schreef: zo 29 mei 2022, 17:57 Als er geen aansluiting zou zijn, kan je bij dit voorbeeld de sprinter minder druk maken door een paar Helmondse stationnetjes over te slaan. Dan kan je daar de IC laten stoppen zo dat die wat beter gevuld is.
... maar die zou dan met Sprintermaterieel moeten rijden, want anders bedien je die Helmondse stationnetjes niet gelijkvloers. ;) En dan zijn we terug bij af.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door Bemined »

Overal een sprinter laten rijden lijkt me eerlijk gezegd niet uitvoerbaar. Extra kerende treinen waar niet altijd perroncapaciteit voor is (zeker niet als je ook nog een goede overstap op de IC wilt bieden) en voor veel reizigers een verslechtering. De oplossing zoals naar Vlissingen, eens per uur de IC versnellen en een losse sprinter inleggen, is niet overal haalbaar omdat enkele van deze uitlopers enkelsporig zijn.

Ik zou overigens ook naar ICNG kijken, dat is ook gelijkvloers. Op Amersfoort - Apeldoorn komt al ICNG in de 1600, en je zou ook kunnen kijken naar het verlengen van de 1100 vanaf Eindhoven (en dan een IC uit Utrecht laten keren) om zo Limburg toegankelijk te maken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door reisthijs »

Ik zou overigens ook naar DDNG kijken, dat is ook gelijkvloers, wanneer dat in dienst komt wordt deze discussie overbodig. Als dat in de juiste series wordt ingezet (denk aan 3000, 3500, 3600, 3900) is het probleem opgelost.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door Bemined »

Het oorspronkelijke plan was ook om zo veel mogelijk ICNG en later DDNG in te zetten op deze trajecten, maar de NS heeft daar vanaf gezien: https://www.locov.nl/nationaal+spoor/co ... 39903.aspx

Sowieso duurt DDNG nog een tijdje, er zit vaak enkele jaren tussen het in dienst stellen van de eerste stellen en de laatste stellen, en het zijn vrij grote omlopen dus de eerste jaren kan je nog niet integraal DDNG inzetten in die series. Volgens mij is het basisorder DDNG trouwens niet eens groot genoeg om al deze series integraal met DDNG te gaan rijden. Misschien dat om en om lukt zodat je eens per uur een toegankelijke trein hebt maar dat geeft wel een hele complexe materieelomloop. Voor er voldoende toegankelijk IC materieel is zit je denk ergens rond 2035, tenzij je dus enkele lange de lijnen gaat opknippen zodat je met een kleinere toegankelijke materieelvloot het hele land kunt bedienen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: zo 29 mei 2022, 21:30 Het oorspronkelijke plan was ook om zo veel mogelijk ICNG en later DDNG in te zetten op deze trajecten, maar de NS heeft daar vanaf gezien: https://www.locov.nl/nationaal+spoor/co ... 39903.aspx
Dan heb je het over de huidige concessie, dus de periode tot 2025. De oorspronkelijk eis in de hoofdrailnetconcessie was dat NS er naar zou streven nieuwe gelijkvloerse intercity's op deze trajecten in te zetten. Een streven is wat anders dan een plan. De concessie-eis is later dus aangepast omdat er voor 2025 helemaal geen materieel beschikbaar komt voor deze trajecten, de eerste order ICNG is immers bestemd voor trajecten waar 200 gereden kan worden.

Ik ga er van dat het voor de nieuwe concessie (2025-2035) opnieuw bekeken wordt, met DDNG in aantocht (en mogelijke bijbestellingen ICNG) heeft een dergelijke eis natuurlijk wel zin. Zeker als je bedenkt dat er in 2030 op alle trajecten toegankelijk materieel moet rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door Bemined »

Maar in 2030 gaat er dus waarschijnlijk onvoldoende DDNG zijn om alle treinseries die deels als sprinter rijden te vullen. De initiële aanbesteding voor DDNG ging uit van 30.000 zitplaatsen. Dat komt ongeveer overeen met 40 viertjes en 25 zesjes DDZ. Dat is te weinig om de 3000, 3500 en 3900 te vullen, en dan neem ik de koppelingen van deze series nog niet eens mee (de 3000 keert op de 3100 en de 3500 wordt na de doorkoppeling van de ICD ook verlengd).

DDNG zou dus op de lange termijn een oplossing kunnen zijn, maar als je in 2030 toegankelijk wilt zijn moet je verder zoeken, en al helemaal als je in 2025 al minimale toegankelijkheid wilt.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door DDietzen »

ICNG kan dan ook al enige verlichting bieden, bijvoorbeeld door de 1100 te verlengen naar Vl hoef je daar al geen DDNG in te zetten.

Maar voor mijn oorspronkelijke voorstel ging het om toegankelijkheid op de *korte* termijn, wanneer ICNG nog niet voldoende geleverd is om méér dan de HSL en Hanzelijn te verzorgen, en DDNG ook nog geen rol speelt, waardoor je dus op sprintermaterieel bent aangewezen voor gelijkvloerse treinen. Inderdaad kunnen ICNG en DDNG toekomstig dit hele probleem oplossen, maar dan ben je alweer een decennium verder. Duurt een beetje lang, ik ben ongeduldig :p
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door reisthijs »

Als je er echt haast mee wil maken, is de eenvoudigste oplossing complete intercity-series met sprintermaterieel gaan rijden. Het is vorig jaar al eens uitgetest in de 3600...
Bestaande series opknippen is vaak lastig, zo niet onmogelijk, omdat je meer kerende treinen krijgt - daar moet maar net toevallig ruimte voor zijn. Die ruimte wordt de laatste jaren alleen maar minder door de saneringsdrang van ProRail.
Als je eerst nieuwe keervoorzieningen moet aanleggen ben je zo weer een paar jaar verder. Dat maakt het minder *korte* termijn dan je misschien denkt. Er worden in het kader van PHS ook nieuwe keervoorzieningen aangelegd die hiervoor nuttig kunnen zijn (Heerhugowaard, bijvoorbeeld) maar die zijn pas tegen 2028 klaar, dan zouden de eerste DDNG al in dienst moeten zijn.

Voor Eindhoven - Venlo wordt het overigens in 2026 al geregeld met eens per uur de RE13 (gelijkvloerse Flirt). Dat is alvast een zorg minder.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door teun »

Die RE13 gaat niet stoppen op de stations waar nu enkel een IC komt hoor, de ter compensatie doorgetrokken sprinter daarentegen wel dus dat zou inderdaad op dat gebied wel een verbetering zijn voor die lijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door reisthijs »

Met de RE13 kan je wél in een gelijkvloerse trein van Eindhoven naar Venlo, wat nu ook niet mogelijk is, dat is sowieso een verbetering qua toegankelijkheid. Als er daarnaast ook nog een sprinter rijdt kan het zelfs twee keer per uur.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door waldo79 »

En we kunnen nu nog geen uitspraak doen over dienstregeling 2027, want dan speelt die doorgetrokken RE13 pas.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door Jef400 »

Buiten dat dit een rare discussie is? Je kan eisen dan en dan is er overal gelijkvloers materieel of ander vervangend vervoer tegen treintarief. Daarvoor hoef je niet overal sprinters te laten rijden..
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door VIRM »

Bemined schreef: zo 29 mei 2022, 21:30 Het oorspronkelijke plan was ook om zo veel mogelijk ICNG en later DDNG in te zetten op deze trajecten, maar de NS heeft daar vanaf gezien: https://www.locov.nl/nationaal+spoor/co ... 39903.aspx

Sowieso duurt DDNG nog een tijdje, er zit vaak enkele jaren tussen het in dienst stellen van de eerste stellen en de laatste stellen, en het zijn vrij grote omlopen dus de eerste jaren kan je nog niet integraal DDNG inzetten in die series. Volgens mij is het basisorder DDNG trouwens niet eens groot genoeg om al deze series integraal met DDNG te gaan rijden. Misschien dat om en om lukt zodat je eens per uur een toegankelijke trein hebt maar dat geeft wel een hele complexe materieelomloop. Voor er voldoende toegankelijk IC materieel is zit je denk ergens rond 2035, tenzij je dus enkele lange de lijnen gaat opknippen zodat je met een kleinere toegankelijke materieelvloot het hele land kunt bedienen.
Is een aanvullende optie voor DDNG ook nog mogelijk? En als ik mij niet vergis, zouden de eerste VIRM's kort na 2030 niet een beetje aan het einde van hun levensduur zijn?

Wel een interessante discussie. Maar er speelt nog iets: je hebt als rolstoelgebruiker natuurlijk niks aan een gelijkvloerse instap als de lift het niet doet. Als ik het zo op internet lees, zijn er de laatste tijd veel defecte liften en onderdelen die een hele lange levertijd kennen. Ik vraag mij af of elke lift dusdanig verschillend is, dat het echt niet mogelijk is om juist genoeg onderdelen in Nederland op voorraad te hebben. En ook ergens een overzicht te hebben van defecte liften (dit heeft het GVB bijvoorbeeld in de eigen app :pos:).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door reisthijs »

Het heet niet voor niets een basisorder. Voor zowel ICNG als DDNG is het mogelijk om aanvullende opties te bestellen.

De oudste VIRM's zijn vanaf 2016 gemoderniseerd om nog minstens 18 jaar mee te kunnen. Dat betekent dat de eerste VIRM's op z'n vroegst in 2034 aan vervanging toe zijn.
Jef400 schreef: di 31 mei 2022, 17:33Je kan eisen dan en dan is er overal gelijkvloers materieel of ander vervangend vervoer
tegen treintarief. Daarvoor hoef je niet overal sprinters te laten rijden..
Dat zie je helemaal goed, daarom is de streefdatum dus 2030 en niet eerder.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door Vinny »

Bovendien gaat zoiets in de praktijk ook snel fout: er is in het verleden ook wel vaak sprake geweest van IC materieel op sprinterseries. Ik zou als spoorsector gewoon gaan voor 100% toegankelijkheid voor nieuw en gereviseerd materieel. Het duurt natuurlijk een tijdje voordat dat gereasliseerd is maar dan kan iedereen overal reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door reisthijs »

Lekker, mosterd na de maaltijd! De betrokken ministeries (de eigenaar en de opdrachtgever van NS) hebben helaas anders besloten waardoor dat nog duurt tot 2045.
Vinny schreef: do 02 jun 2022, 09:08 Bovendien gaat zoiets in de praktijk ook snel fout: er is in het verleden ook wel vaak sprake geweest van IC materieel op sprinterseries.
Het gaat tegenwoordig best goed, in de huidige dienstregeling worden alle sprinterdiensten planmatig met gelijkvloers sprintermaterieelmaterieel gereden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door Daan! »

Er geldt inderdaad een uitzondering voor VIRM. Dus vandaar 2045. Ergens in de periode 2030-2035 zal gestart worden met de uitstroom van VIRM1 en dan verder naar VIRM4. We moeten het wel in perspectief zien.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sprinter op elk station?

Bericht door waldo79 »

Ik ben het even kwijt, maar is de concessie van het hoofdrailnet dan alweer onderhands gegund aan de NS per 2025?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten