Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door tjoektjoek »

Hoe zou het Nederlandse spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven eruit zien? In mijn opzicht zou dan elke stad met ongeveer 20.000 inwoners een treinverbinding krijgen naar een stad in de buurt. Deze zouden dan elk half uur moeten gaan rijden. Voor de provincie Utrecht zou dan gelden dat plaatsen zoals Zeist, Vianen, Wijk bij Duurstede en Leusden een spoorlijn zouden moeten krijgen. Nieuwegein en IJsselstein hebben al een spoorverbinding, dus deze heb ik buiten beschouwing gelaten.

Voor Brabant zouden veel plaatsen een station moeten krijgen: om een paar te noemen Oosterhout, Waalwijk, Dongen, Geertruidenberg/Raamdonkerveer, Schijndel, Uden, Veghel, Valkenswaard.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door SuperGhost »

Leusden heeft al een spoorlijn, er worden echter alleen auto's over vervoerd...
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door DPDelft »

Wat is het doel om overal spoorlijnen neer te leggen? Dat inwoners van deze plaatsen allemaal naar het station kunnen gaan en er dus geen bus meer nodig is?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door Zugführer »

Naar Zwitserse maatstaven zouden er ook spoorlijnen de Pietersberg en Vaalserberg op moeten komen (A)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door Vinny »

Een tandradbaan (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door en-es »

En niet te vergeten Berghem Piekenhoef :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door trolly »

Ik kan niet wachten op de aanleg van al dat meterspoor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door jossevb »

En een overprijsde panorama trein :trein:
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door DDietzen »

We hebben al de Dinner Train, dus we zijn een eindje op weg :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door Hainje »

Door de Limburgse heuvels vind ik zo'n panoramatrein nog wel de moeite, of het rendabel is, is vers 2.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat het Nederlandse spoorwegnetwerk op de berglijntjes na al in sterke mate voldoet aan de Zwitserse maatstaven. Zwitserland heeft slechts een kwart van ons aantal inwoners op een vergelijkbaar landoppervlak. Dat betekent dat een klein stadje zoals Brig een groter achterland heeft dan Vianen of Zeist, dat overduidelijk voorsteden van Utrecht zijn. De functie als regionaal centrum en dito status als overstappunt werkt alleen als het achterland ook groot is. Bij voorsteden is dat in negen van de tien gevallen niet het geval.

Daarom past de maatstaf van 20.000 inwoners niet bij het Nederlandse spoornetwerk. Behalve wat laaghangend fruit zijn er nauwelijks grote gaten in het netwerk, en degene die er zijn worden momenteel in veruit de meeste gevallen afgedekt met hoogfrequent busvervoer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door Suus »

Een groot minpunt van het Nederlandse spoornetwerk is dat het vooral op de langere afstanden goed functioneert, en voor de korte afstanden niet. Er wordt ook maar al te graag aan kleinere plaatsen langs het spoor voorbij gereden die soms ook geen goede busverbinding hebben want parallel met de trein, dat zou in Zwitserland niet gebeuren.

En dat een lijn als Lage Zwaluwe - ‘s-Hertogenbosch in Nederland is gesloten, dat zou in Zwitserland nooit gebeurd zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door tjoektjoek »

Natuurlijk hebben we geen tandradbaan nodig, maar wat kleinere lijntjes zoals de steden langs de A50 en A59 in Brabant zou een lokaalspoorlijn niet misstaan. Dat is wat Suus ook zegt en dat is meer wat ik bedoel. Eigenlijk zou langs elke snelweg waar grofweg nog een spoorlijn parallel aan loopt een spoorlijn moeten krijgen. Dus Lage Zwaluwe - Den Bosch, Utrecht - Breda, Valkenswaard - Eindhoven - Veghel - Uden - Oss, maar in het noorden bijvoorbeeld ook de Lelylijn (parallel aan de A6 en A7). Bovendien maak je het netwerk ook robuuster.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door regenmaker »

Enige spoorlijn die ik eventueel terug zou willen hebben in Uden is het Duits lijntje naar Goch (met VRR tarief). Voor de rest geen veel te dure NS Altijd Vrij abonnement in Uden introduceren graag. Ik kan nu mooi overal naartoe (Nijmegen, Eindhoven en Den Bosch) met mijn Brabant Vrij busabonnement hetgeen een stuk goedkoper is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Bericht door Chrysa »

Je betaalt weinig, maar krijgt dan ook niks voor terug. *O*

Laat hier maar komen, die halvezolenlijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten