Voordelen
- Je spaart circa twee uur keertijd uit voor beide treinen, die in die twee uur geen reizigers vervoeren en dus geen geld in het laatje brengen.
- Door het uitsparen van keertijd kun je met evenveel rijtuigen meer of langere treinen rijden.
- Ook kun je daardoor met minder locomotieven evenveel ritten rijden. De EC-dienst naar Polen kampt vaak met ongeplande locwissels in (meestal) Rzepin wegens gebrek aan locs die de grens over kunnen, met alle vertragingen van dien. Dat probleem zal een stuk kleiner worden als je met minder locs uitkomt.
- Je spaart tot twee uur reistijd uit voor doorgaande reizigers over Berlijn heen.
- Op de drukke Stadtbahn in Berlijn haal je één treinbeweging per twee uur weg: zowel de lege rit Grünewald(?)-Hbf voor de EC richting Polen als de uitloper Hbf-Ostbahnhof-Rummelsburg van de IC richting Amsterdam vervalt.
- Punctualiteit is uiteraard een dingetje: vertragingen uit Amsterdam worden doorgegeven richting Polen en vice versa. Merk wel op dat de EC minstens 10 minuten stilstaat in Poznan, wat enige stootjes kan opvangen. En je hoeft minder vaak een extra locwissel ertussendoor te frotten in Rzepin, zie boven.
- De NS-Vectrons gaan doorrijden tot in Polen en moeten dus ook uitgerust worden met het Poolse beveiligingssysteem SHP. Andersom moeten de geleaste Vectrons op de Polen-route ATB-EG krijgen. Het moet technisch mogelijk zijn omdat het in beide gevallen dezelfde MS-deelserie betreft, maar kost wellicht toch enige tijd en moeite.
- Een deel van de Poolse rijtuigen die nu richting Berlijn rijden, mag maar 160 km/h. Heeft de PKP genoeg rijtuigen beschikbaar die 200 mogen? Anders haal je de rijtijden tussen Minden en Berlijn niet.
- De stop te Berlin Hbf moet lang genoeg zijn voor uit- en instappen. Hiervoor zul je een paar minuten moeten sprokkelen op de Stadtbahn. Volgens mij zit de IC richting Amsterdam ruim in de jas op Spandau-Hbf, en hopelijk kan je door het vervallen van de uitlopende lege ritten (zie boven) wat schuiven in de dienstregeling.
De dienstregeling die ik heb geknutseld (tijden zijn afgerond) is als volgt. De Eurosprinter/Husarz rijdt de beide treinparen Berlijn-Warschau, Vectrons doen de rest.
Code: Selecteer alles
Amsterdam 6:00 8:00 10:00 12:00 14:00 16:00 18:00
Hannover 9:55 11:55 13:55 15:55 17:55 19:55 21:55
Berlijn 5:55 9:55 11:55 13:55 15:55 17:55 19:55 21:55
Poznan 8:30 12:30 | 16:30 18:30 20:30 (22:30)
Warschau 11:10 15:10 | 19:10 | 23:10 |
Gdynia | 21:50 |
Wroclaw 15:50 (23:50)
Krakau 18:50
Przemysl 21:25
Przemysl 6:35
Krakau 9:10
Wroclaw ( 4:10) 12:10
Gdynia | 6:10 |
Warschau | 4:50 | 8:50 | 12:50 16:50
Poznan ( 5:30) 7:30 9:30 11:30 | 15:30 19:30
Berlijn 6:05 8:05 10:05 12:05 14:05 16:05 18:05 22:05
Hannover 6:05 8:05 10:05 12:05 14:05 16:05 18:05
Amsterdam 10:00 12:00 14:00 16:00 18:00 20:00 22:00
Aan de dagranden vervang ik het treinpaar naar Bohumín (2023) / Krakau (2024) door één naar Poznan of Wroclaw. Ik twijfel welke bestemming het handigst is: richting Wroclaw lijkt mij het meeste potentieel te liggen, maar een vertrek 's ochtends om 4:10 uur daar is niet bepaald aantrekkelijk.
Treinsamenstelling
Uitgaand van het huidige rijtuigenpark kun je zelfs alle treinen verlengen tot 11 rijtuigen, het maximum dat in Osnabrück langs het perron past. Dit voorkomt dat je richting Amsterdam in de knel komt met de Poolse coupérijtuigen 2e klas die minder zitplaatsen hebben dan de huidige Duitse 'Grossraumwagen' 2e klas.
Richting Polen levert de verlenging tot 11 rijtuigen en de introductie van DB-rijtuigen totaal circa 50% meer capaciteit op. Lijkt mij een prima compensatie voor de lagere frequentie. Hup, weg met die reserveringsplicht!
De samenstelling wordt: 2x 1e klas, 8-9x 2e klas, 0-1x restaurant. Er zijn nu 9 Poolse restauratierijtuigen in de Berlijn-omloop. Deze zou ik verdelen over de vier treinparen die het langst onderweg zijn, omdat ze daar het meest tot hun recht komen. Dit betreft dus Amsterdam-Przemysl, Amsterdam-Gdynia en 2x Amsterdam-Warschau. De overige treinparen krijgen een extra rijtuig 2e klas in plaats van het restauratierijtuig. Uitzondering is Amsterdam-Hannover: dat treinpaar keert in Amsterdam op een treinpaar richting Warschau en voert dus alsnog een restauratierijtuig mee.
Dus, topidee of flopidee? U mag nu gaan schieten
