Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Roeland »

Dat lijn 10 nu overdag rijdt, betekent niet per definitie dat er de hele dag veel reizigers in beide richtingen zijn.
Het kan ook zijn dat lijn 10 nu 's middags leeg Station - Papendal rijdt, om dan weer met reizigers terug te rijden.
Ik vind het niet zo logisch om Otterlose forensen met een omweg van 3 minuten op te zadelen wanneer er op die ritten toch (vrijwel) niemand in/uitstapt.
En wellicht is die enkele Papendalse reiziger op de rustigste tijdstippen wel zo sportief dat-ie dan met gemak naar de 105-halte aan de provinciale weg kan lopen :)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door ArrivaBas »

Zolang Veluwe-Zuid nog niet samengevoegd is met Arnhem-Nijmegen, en dat duurt tot de nieuwe concessie ingaat, heeft lijn 105 niet voldoende rijtijd om het rondje Papendal in beide richtingen te maken vanwege de busknoop met lijn 108 bij Otterlo. De bus moet een slag binnen precies een uur kunnen maken, want anders kost deze maatregel meer dan dat die oplevert, omdat de bus bijna een (half) uur stilstaat in Arnhem.

Met de nieuwe concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley wordt het wel mogelijk om lijn 105 door te koppelen aan andere lijnen in Arnhem. Alleen gaat die naar verwachting pas halverwege 2026 in werking.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Heel_Holland_Spot
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Roeland schreef: do 18 apr 2024, 08:48 Dat lijn 10 nu overdag rijdt, betekent niet per definitie dat er de hele dag veel reizigers in beide richtingen zijn.
Het kan ook zijn dat lijn 10 nu 's middags leeg Station - Papendal rijdt, om dan weer met reizigers terug te rijden.
Klopt, in de spits is inderdaad enkel in de spitsrichting een stop nodig, maar rond het middaguur verwacht ik in beide richtingen wel reizigers.
ArrivaBas schreef: do 18 apr 2024, 11:16 Zolang Veluwe-Zuid nog niet samengevoegd is met Arnhem-Nijmegen, en dat duurt tot de nieuwe concessie ingaat, heeft lijn 105 niet voldoende rijtijd om het rondje Papendal in beide richtingen te maken vanwege de busknoop met lijn 108 bij Otterlo. De bus moet een slag binnen precies een uur kunnen maken, want anders kost deze maatregel meer dan dat die oplevert, omdat de bus bijna een (half) uur stilstaat in Arnhem.

Met de nieuwe concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley wordt het wel mogelijk om lijn 105 door te koppelen aan andere lijnen in Arnhem. Alleen gaat die naar verwachting pas halverwege 2026 in werking.
Ik denk dat we er allemaal wel rekening mee houden dat ze samengevoegd gaan worden en dat we daarom deze wijziging ook realistisch zouden kunnen achten.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Stijngeluk
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Stijngeluk »

Je hebt op papendal wat wisselend vervoer met de aanloop.
om er een mooi lijstje van te maken
- Jeugd vitesse(zolang dat uiteraard nog bestaat, maar we gaan even uit van nu).Die trainen daar en hebben een paar keer per dag de bus lekker vol.
- De sporters van Papendal die komen trainen. Zijn allemaal sporter uiteraard, maar een gedeelte is slecht ter been en/of roelstoelgebruiker. Daarin wisselt de aankomst en vertrektijd nogal, maar is binnen de huidige tijden van lijn 10.
- Studenten van de HAN die daar zitten. Op de woensdag, donderdag en vrijdag zijn dit er niet heel veel, maar op de maandag en dinsdag is drukker(het is een locatie voor deeltijd sport opleidingen, een paar minoren en topsportklassen van de HAN, drukker mag relatief)
- bezoekers van papendal en het medisch centrum.

Op dit moment is het pad van de haltes van 105 naar papendal niet super begaanbaar inc een kleine 150 meter over een fietspad heen gaan voor de halte naar Arnhem. En beide haltes liggen relatief ver van papendal af(600m voor uberhaubt het eerste gebouw van papendal).

Voor de halte Arnhem, Van der Valk/Papendal zijn er nog verbruikscijfers uit 2023, per dag 43 instappers en 60 uitstappers. Van de halte lijn 10 Papendal zijn dan helaas geen openbare cijfers. Dat betekend dat er weldegelijk vraag is naar de halte van Papendal, en het rondje papendal waarschijnlijk ook verkocht kan gaan worden om te gaan doen.

Gezien dat lijn 10 hoogstwaarschijnlijk versneld gaat worden langs heijenoord omdat men geen grote bus meer door deze wijk wil hebben, ligt deze dan helemaal parallel aan 105, behalve het rondje papendal.

de frequentie van 10 geeft ook aan dat er maar een bepaalde tijd vraag is op papendal, en de niet bediening in het weekend. Daar kan natuurlijk ook op ingespeeld worden door die frequentie ook aan te houden voor "het rondje"
Western Soldier
Berichten: 1239
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Roeland schreef: do 18 apr 2024, 07:53 Nou goed dan, ik zal het dan maar een keer heel uitgebreid uitschrijven.
Lijn 9 is een prima lijn, die moet je niet gaan opzadelen met een onnodige omweg waardoor Arnhem - Schaarsbergen met de fiets sneller wordt dan met de bus. Daarmee jaag je de huidige reizigers massaal de bus uit.

De spitsrichting voor lijn 105 is: 's ochtends Otterlo --> Arnhem CS, 's middags Arnhem CS --> Otterlo.
In de tegenspits (dus 's ochtends Arnhem --> Otterlo, 's middags Otterlo --> Arnhem) zit lijn 105 nog lang niet vol.
De spitsrichting voor Papendal is juist omgekeerd: 's ochtends Arnhem CS --> Papendal, 's middags Papendal --> Arnhem CS.

Wanneer lijn 105 een lusje via Papendal rijdt, dan zit die in beide spitsen mooi vol:
De ritten Otterlo --> Arnhem CS:
* 's ochtends met de huidige reizigers Otterlo --> Arnhem CS
* en in de middag (wanneer lijn 105 nu grotendeels leeg naar Arnhem rijdt) met reizigers Papendal --> Arnhem CS
En de andere richting, de ritten Arnhem CS --> Otterlo:
* 's ochtends (wanneer lijn 105 nu grotendeels leeg vanuit Arnhem rijdt) met reizigers Arnhem CS --> Papendal
* en in de middag met de huidige reizigers Arnhem CS --> Otterlo

Het enige uitzoekpunt is dan nog of alle 105-ritten via Papendal moeten rijden, of alleen de tegenspitsritten (alleen 's ochtends de ritten vanaf Arnhem CS, en 's middags alleen de ritten naar Arnhem CS.
Ik heb het niet over naar Schaarsbergen na Papendal, maar andersom. Dus eerst gewoon de route tot Schaarsbergen, Koningsweg, daarna nog naar Papendal. Wat betreft de rijtijd, het lijkt niet veel momenteel, maar lijn 105 vertrekt nu in Barneveld Centrum 5 minuten na aankomst van de trein uit Amersfoort Centraal en komt op Arnhem Centraal aan 5 minuten voor de intercity naar Roosendaal vertrekt. Dat is op Arnhem Centraal de belangrijkste richting over het spoor. Van Otterlo naar het westen gaat men immers via Barneveld, Amersfoort of desnoods via Ede-Wageningen en richting het zuiden gaat men via Arnhem Centraal. Richting het oosten is Apeldoorn de snelste optie. Ofwel op Arnhem Centraal is Roosendaal de belangrijkste vertrekkende trein voor reizigers komende uit de 105. Betekent dat de lijn nauwelijks op te schuiven is zonder belangrijke aansluitingen op Barneveld Centrum of op Arnhem Centraal te laten schieten. Het heeft dus nog steeds niet mijn voorkeur om lijn 105 via Papendal te laten rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door ArrivaBas »

En waarom is specifiek Roosendaal de belangrijkste bestemming voor reizigers uit de richting Otterlo, en niet het voor deze regio veel belangrijkere Nijmegen waar per (half) uur nog veel meer treinen heen rijden om lijn 105 op aan te sluiten?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1239
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Ik bedoel niet met Roosendaal per definitie de plaats, maar de intercity met die eindbestemming. Ja, Nijmegen is een belangrijkere bestemming uiteraard, maar daar gaan vele treinen naartoe, Roosendaal is de enige intercity die verder rijdt dan dat. Het is dus de enige trein naar het zuiden die er echt toe doet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Stijngeluk
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Stijngeluk »

En wat dan natuurlijk ook nog een interesante is. Hoeveel mensen maken daadwerkelijk die overstap?
In Arnhem is de aansluiting op de 3600 7 minuten zelfs, iets extra speling.
Maar het is wel een lastige kwestie rond Papendal. Zowel in Otterlo, als Papendal is vraag naar een bus richting Arnhem. En welke prio is er dan met reizigers, overstappers en bereikbaarheid van Papendal.

Qua cijfers overigens (meten is weten he ;) )

De 4 haltes in Otterlo zelf, even buiten de halte rotonde, hebben samen, net zoveel als alleen halte papendal.
Western Soldier
Berichten: 1239
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Exacte cijfers heb ik niet, die worden door de vervoerders niet gedeeld, maar ik heb zeker in het verleden veel gebruik gemaakt van de diverse lijnen over de Amsterdamseweg zelf of in diens omgeving. Hoewel minder, behoren de lijnen 9, 10 en 105 nog steeds tot lijnen die ik regelmatig en op verschillende tijdstippen neem.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef: ma 22 apr 2024, 12:59 Ik bedoel niet met Roosendaal per definitie de plaats, maar de intercity met die eindbestemming. Ja, Nijmegen is een belangrijkere bestemming uiteraard, maar daar gaan vele treinen naartoe, Roosendaal is de enige intercity die verder rijdt dan dat. Het is dus de enige trein naar het zuiden die er echt toe doet.
Kunnen reizigers uit Otterlo ook niet prima ri. 's-Hertogenbosch/Eindhoven/Tilburg reizen via Ede en Utrecht? Als daar al echt veel reizigers naartoe gaan vanuit Otterlo. Ik schat toch in dat al snel 90-95% van de reizigers uit Otterlo die de 105 van/naar Arnhem pakken in Arnhem of Nijmegen zullen moeten zijn.
Western Soldier
Berichten: 1239
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Uiteraard, helemaal waar, maar Nijmegen heeft diverse treinen. Daarvoor is geen specifiek tijdstip van aankomst nodig, elke trein naar Nijmegen is dan prima. De intercity naar Roosendaal is een trein met bestemmingen die niet door andere treinen aangedaan worden. Via Utrecht is het 23 minuten langer naar 's-Hertogenbosch. Nogmaals, het zijn er niet veel, maar een andere logische trein om op aan te sluiten op Arnhem Centraal is er niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
gkw1969
Berichten: 2349
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door gkw1969 »

Western Soldier schreef: ma 22 apr 2024, 11:30
Roeland schreef: do 18 apr 2024, 07:53 Nou goed dan, ik zal het dan maar een keer heel uitgebreid uitschrijven.
Lijn 9 is een prima lijn, die moet je niet gaan opzadelen met een onnodige omweg waardoor Arnhem - Schaarsbergen met de fiets sneller wordt dan met de bus. Daarmee jaag je de huidige reizigers massaal de bus uit.

De spitsrichting voor lijn 105 is: 's ochtends Otterlo --> Arnhem CS, 's middags Arnhem CS --> Otterlo.
In de tegenspits (dus 's ochtends Arnhem --> Otterlo, 's middags Otterlo --> Arnhem) zit lijn 105 nog lang niet vol.
De spitsrichting voor Papendal is juist omgekeerd: 's ochtends Arnhem CS --> Papendal, 's middags Papendal --> Arnhem CS.

Wanneer lijn 105 een lusje via Papendal rijdt, dan zit die in beide spitsen mooi vol:
De ritten Otterlo --> Arnhem CS:
* 's ochtends met de huidige reizigers Otterlo --> Arnhem CS
* en in de middag (wanneer lijn 105 nu grotendeels leeg naar Arnhem rijdt) met reizigers Papendal --> Arnhem CS
En de andere richting, de ritten Arnhem CS --> Otterlo:
* 's ochtends (wanneer lijn 105 nu grotendeels leeg vanuit Arnhem rijdt) met reizigers Arnhem CS --> Papendal
* en in de middag met de huidige reizigers Arnhem CS --> Otterlo

Het enige uitzoekpunt is dan nog of alle 105-ritten via Papendal moeten rijden, of alleen de tegenspitsritten (alleen 's ochtends de ritten vanaf Arnhem CS, en 's middags alleen de ritten naar Arnhem CS.
Ik heb het niet over naar Schaarsbergen na Papendal, maar andersom. Dus eerst gewoon de route tot Schaarsbergen, Koningsweg, daarna nog naar Papendal. Wat betreft de rijtijd, het lijkt niet veel momenteel, maar lijn 105 vertrekt nu in Barneveld Centrum 5 minuten na aankomst van de trein uit Amersfoort Centraal en komt op Arnhem Centraal aan 5 minuten voor de intercity naar Roosendaal vertrekt. Dat is op Arnhem Centraal de belangrijkste richting over het spoor. Van Otterlo naar het westen gaat men immers via Barneveld, Amersfoort of desnoods via Ede-Wageningen en richting het zuiden gaat men via Arnhem Centraal. Richting het oosten is Apeldoorn de snelste optie. Ofwel op Arnhem Centraal is Roosendaal de belangrijkste vertrekkende trein voor reizigers komende uit de 105. Betekent dat de lijn nauwelijks op te schuiven is zonder belangrijke aansluitingen op Barneveld Centrum of op Arnhem Centraal te laten schieten. Het heeft dus nog steeds niet mijn voorkeur om lijn 105 via Papendal te laten rijden.
Wat een ingewikkeld gedoe. je moet geen routevarianten bedenken als je de weg niet weet. Eerst naar de Koningsweg en dan naar Papendal levert geen passagiers op want de reistijd rechtstreeks naar Papendal is net zo lang als naar de Koningsweg.

De situatie is heel simpel:
Lijn 105 is afhankelijk van de aansluiting Otterlo en niet van Arnhem of Barneveld. Dat het zo precies uitkomt is leuk, maar is niet de prioriteit. De korte keertijd in Arnhem wordt veroorzaakt doordat je binnen een uur Otterlo-Arnhem v.v. moet rijden. Het overgrote deel van de reizigers van Otterlo die in Arnhem overstappen is in de richting van Nijmegen, Presikhaaf en Westervoort of blijft in de stad.
Met ETMET vindt ik het sowieso onzin dat bussen op treinen moeten aansluiten.
Als je lijn 105 in Arnhem doorkoppels op een andere lijn (dat is vanaf jun 2026 heel simpel omdat het dan een concessie is) dan kun je rijtijd toevoegen op de 105 om de 3 minuten die Papendal gaat kosten te compenseren. Lijn 10 wordt dan opgeheven ten gunste van 7 dagen bediening op Papendal zelf. Bij grote passagiersaantallen kan er misschien gekeken worden naar spitsritten 105 tot Papendal. Het Dorp wordt dan bediend door een buurtbus die mogelijk doorgekoppeld kan worden met Klarendal.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Heel_Holland_Spot
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik ben het hier bijna helemaal mee eens, maar het enige wat ik me wel nog afvraag, is of 7 dagen in de week dat rondje van 3 minuten over Papendal rijden wel nodig is, zou het voor de doorgaande reizigers niet fijner zijn als het rondje Papendal 's avonds en in het weekend wordt overgeslagen? Dan zijn zij immers sneller in Arnhem en het rondje Papendal rijdt nu toch al niet 's avonds en in het weekend.

Even over de mogelijke buurtbus Het Dorp - CS - Klarendal. Beide buslijnen worden/werden ieder 2x/uur gereden met 1 bus. Dus het zou mogelijk zijn om ze aan elkaar te koppelen en de gehele route 1x/uur te rijden. Dat lijkt me dan het meest realistisch, maar ik denk dat de mensen in die wijken het liefst 2x/uur zouden hebben. Dan zijn alleen wel meer bussen/vrijwilligers nodig.
Wat me ook nog een mogelijkheid lijkt, is de route dan inkorten in Klarendal, en niet meer naar het busstation, maar enkel aan de Sonsbeekzijde halteren. Op deze manier past het nog steeds net niet, maar dan is 1x/45 minuten nog een oplossing, om nog steeds met 1 bus uit te kunnen.
Via de link kom je bij een snelle schets van een route op Google Maps.
https://maps.app.goo.gl/LE7LGdzi1AcBv4KM8
Laatst gewijzigd door Heel_Holland_Spot op vr 09 aug 2024, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door iamthedutchdude »

gkw1969 schreef: vr 09 aug 2024, 11:46 Met ETMET vindt ik het sowieso onzin dat bussen op treinen moeten aansluiten.
Ware het niet dat ETMET slechts op de as Nijmegen - Arnhem - Utrecht (en verder) rijdt en je daar richting Zutphen/Emmerich/Tiel of voorbij Nijmegen niets aan hebt... Zolang daar niet minstens elke (min of meer strakke) 15min een trein rijdt, zal je nog steeds blijven zitten met het aansluiten op treinen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door ArrivaBas »

Als in de nieuwe concessie de knoop Otterlo intact blijft rond het hele (en halve) uur, dan is de bus rond het halve (en hele) uur in Arnhem. De Sprinter naar Zutphen haal je misschien nog net via de achterkant van het station als je met de lijnvoering over Papendal gaat sleutelen, maar verder vervalt alleen de aansluiting op de 3600 voor een enkele reiziger verder dan Nijmegen, die doordeweeks overdag nog de drie minuten later vertrekkende Sprinter kan pakken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door iamthedutchdude »

Een snelle blik op de vertrektijden van Ede-Wageningen en Barneveld Centrum zegt mij dat het (mede doordat Ede-Wageningen ECTMET heeft: Elke Circa Tien Minuten Een Trein) voor de knoop Otterlo niet zo uitmaakt of deze rond het hele en halve uur of rond kwart over/voor het uur plaatsvindt. De keuze is voornamelijk of je op Ede-Wageningen wilt aansluiten op de RS34 (richting Barneveld, momenteel de geboden aansluiting) of de Sprinter Arnhem. Dat is dan ook direct de ruimte voor aansluitingen in Arnhem.

Voor een eventuele overstap bus-bus op deze stations kan het verschuiven echter wel ongunstig zijn. Daar heb ik niet uitgebreid naar gekeken, maar Ede-Wageningen heeft voornamelijk stadsvervoer voor Ede (1,2,5) en Wageningen (86,103,303). Daarnaast zijn er slechts twee andere reguliere lijnen: lijn 85 naar Veenendaal Centrum en lijn 107 naar Putten. Met de bussen in Barneveld kan v.z.i.w. (uit mijn hoofd) niet geschoven worden door aansluitingen op allerlei knooppunten tussen Barneveld en Harderwijk, dus daar een aansluiting slopen kan niet gerepareerd worden.
JothamvW
Berichten: 1303
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Overigens geldt bij Otterlo Rotonde natuurlijk ook de overstap van/naar Apeldoorn, en Apd is natuurlijk vooral verknoopt op kwart voor/kwart over.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
iamthedutchdude
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door iamthedutchdude »

Geen idee wat daar natuurlijk aan is, want op de as Deventer - Amersfoort rijdt elk kwartier een IC. Ook hier geldt dat een keuze gemaakt moet worden: aansluiten op de RS30 ri. Zutphen (knoop rond :00 en :30) of op de 7000 ri. Deventer (knoop rond :15 en :45).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13754
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Alleen in de spits rijdt er elk kwartier een IC, tussen de spitsen 3x per uur en daarbuiten 2x.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten