slechtste.ovnl.nl

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Skinkie
Berichten: 126
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

slechtste.ovnl.nl

Bericht door Skinkie »

Sinds ik uit de randstad weg ben heb ik een mening over hoe slecht laag frequente reguliere OV verbindingen op elkaar zijn afgestemd. Recent werd ik per ongeluk op Reddit geconfronteerd hoe slecht EBS op dit moment in Waterland en Zaanstreek presteert, dat is wel dik in de randstad. Door een van de gebruiksters kreeg ik een inzicht wat ik eigenlijk nog niet eerder had gehad. Opeenvolgende bussen (in dit geval van dezelfde vervoerder) maar van verschillende lijnen die allemaal tegelijkertijd uitvallen.

Dus niet 1 bus missen, maar volgens alle alternatieven van dezelfde halte.

Ik vraag me af of men nog meer kritieke prestatie indicatoren zijn die we op een publiek dashboard kunnen zetten. Ik denk dus zelf aan de slechste vervoerder, de lijn met de meeste rituitval, de slechtste overstap.
erjeebee
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door erjeebee »

Paar vraagjes:
  • Die "We" op een publiek dashboard kunnen zetten. Wie is "We"?
  • Even aannemende dat "We" jezelf is, waar ga je alle data vandaan halen om op een publiek dashboard te zetten?
    Je zult alle vervoerders op dat dashboard moeten zetten, je kunt niet een willekeurige subset doen en maar een deel van de vervoerders "shamen"
  • Hoe ga je dat dashboard opzetten en met welke tool/app? Dashboard heeft alleen zin als je kunt in- en uitzoomen dus je hebt een goede tool/app nodig.
    In/uitzoomen: bijvoorbeeld standaard gegevens per dag, mogelijkheid om in te zoomen naar concessie, naar lijn etc, maar ook mogelijkheid om uit te zoomen naar maand, kwartaal jaar en vanuit dat uitgezoomde punt weer in te zoomen naar concessie/lijn etc
Idee is niet verkeerd maar voordat je gaat nadenken over welke KPIs zou ik eerst duidelijk hebben HOE je het gaat doen en WIE het gaat opzetten en WIE het gaat bijhouden.
waldo79
Berichten: 7935
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door waldo79 »

Wat een verspilling van energie om een negatieve invalshoek te kiezen.
Skinkie
Berichten: 126
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Skinkie »

erjeebee schreef: do 19 sep 2024, 00:25 Paar vraagjes:
  • Die "We" op een publiek dashboard kunnen zetten. Wie is "We"?
Stichting OpenGeo, je kent ze wel van openOV en NDOVloket.nl.
  • Even aannemende dat "We" jezelf is, waar ga je alle data vandaan halen om op een publiek dashboard te zetten?
    Je zult alle vervoerders op dat dashboard moeten zetten, je kunt niet een willekeurige subset doen en maar een deel van de vervoerders "shamen"
We hebben toegang tot alle historische en actuele informatie uit het NDOVloket. En dit is niet de eerste keer dat we inhoudelijk inzichten geven kijk ook maar eens op https://busplus.waarisdetrein.nl/
  • Hoe ga je dat dashboard opzetten en met welke tool/app? Dashboard heeft alleen zin als je kunt in- en uitzoomen dus je hebt een goede tool/app nodig.
    In/uitzoomen: bijvoorbeeld standaard gegevens per dag, mogelijkheid om in te zoomen naar concessie, naar lijn etc, maar ook mogelijkheid om uit te zoomen naar maand, kwartaal jaar en vanuit dat uitgezoomde punt weer in te zoomen naar concessie/lijn etc
Uiteraard moeten de parameters goed worden gekozen. Er kan nu een slechtste halte zijn, maar inzicht per kwartaal of dienstregeling jaar of bij de ingang van een nieuwe dienstrgeling is natuurlijk ook belangrijk. Zou dat een running average moeten zijn, of juist een aantal absolute datums.
waldo79 schreef: do 19 sep 2024, 06:25 Wat een verspilling van energie om een negatieve invalshoek te kiezen.
In de afgelopen maanden is het voor het eerst weer eens gebeurd dat een vervoersautoriteit uit z'n winterslaap wakker wordt.

https://www.vervoerregio.nl/artikel/202 ... -boetes-op
https://www.limburg.nl/actueel/nieuws/n ... rituitval/

En boetes op basis van rituitval, dat is een makkelijk te meten kwaliteits criterium. Daar wordt een dienstregeling niet beter van, daar worden overstappen niet beter van, daar wordt het OV niet beter van. Het OV wordt ook niet beter van bullshit analyses door onze staatsmedia. Dan kun je beter een partij hebben die daadwerkelijk de impact laat zien van onbereikbaarheid.

Dus daadwerkelijk tooling maken waarop vervoersautoriteiten meetbaar en uitlegbaar de duimschroeven kunnen aandraaien.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5420
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Lijn 45 »

Ik vraag me af of men nog meer kritieke prestatie indicatoren zijn die we op een publiek dashboard kunnen zetten. Ik denk dus zelf aan de slechste vervoerder, de lijn met de meeste rituitval, de slechtste overstap.
- De haltes die het vaakst niet worden gepasseerd, bijvoorbeeld omdat ze niet op de snelste route van A naar B liggen.
- De ritten die standaard zo veel vertraging hebben dat aansluitingen bij knooppunten verloren gaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21993
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Meltrain »

Is de topictitel ook de naam van de toekomstige site of iets anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1990
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door gkw1969 »

Ik zou in ieder geval een naam kiezen die niet verband houdt met, o.a., dit forum of busposities. Ik zou aansluiting zoeken met het ROCOV, Rover of een andere belangenbehartiger in het OV. Ik denk dat je dan veel meer bereikt. Volgens mij zijn er al dashboards die hierin voorzien, maar ik zou het in die richting doen. Als je een impact wilt maken moet je aansluiten bij een belangenbehartiger die ook met de vervoerder aan tafel zit. Want alleen een dashboard om gegevens te verzamelen en te zeuren dat iets niet goed is, heeft geen zin.
Je kunt natuurlijk wel de forumleden van hier om input vragen, maar ik zou hem niet koppelen aan dit forum of welk ander forum dan ook.
You only live once, but if you do it right, once is enough
gkw1969
Berichten: 1990
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door gkw1969 »

Lijn 45 schreef: do 19 sep 2024, 18:51 - De haltes die het vaakst niet worden gepasseerd, bijvoorbeeld omdat ze niet op de snelste route van A naar B liggen.
:shock: Wat bedoel je daar nou weer mee? Een halte die zodanig geplaatst is dat als je die halte aan doet de rijtijd met 5 minuten verlengd wordt waardoor de aansluiting van 80% van de passagiers in de soep loopt?
You only live once, but if you do it right, once is enough
TffpaA
Berichten: 3959
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door TffpaA »

Kan natuurlijk allemaal, maar dit klinkt toch meer als een uit de hand gelopen hobby dan als een maatschappelijk cq politiek gemotiveerd initiatief. Van de genoemde websites had ik in ieder geval nog nooit gehoord, ook al bevatten ze een indrukwekkende verzameling data.

Prima overigens hoor als dat zo is - ik heb mijn kaartenmakerij en blog ook altijd in de hobbysfeer gehouden.
gkw1969
Berichten: 1990
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door gkw1969 »

Qua prestatie indicatoren:
- Geplande uitval van laag frequente lijnen i.v.m. personeels- of materieelgebrek
- Geplande uitval van gezamenlijke lijnen zonder overleg met de andere partij, die dan vervolgens hetzelfde doet (In de slechte periode verleden jaar van de 3 bussen op zondag op lijn 43 Apeldoorn-Arnhem reed er maar 1 omdat beide concessies besloten 1 rit te schrappen)
- Geplande uitval in een bepaald deel van de concessie ten behoeve van maximaal vervoer in het andere deel (In Arnhem vallen ritten uit tijdens de 4-daagse van Nijmegen omdat alle chauffeurs in Nijmegen moeten rijden vanwege de uitgebreidere dienstregeling)
- Slecht benutte overstappunten terwijl die met een kleine aanpassing tot meer reizigers kan leiden (zoals lijn 105 en 107 in Wekerom)
You only live once, but if you do it right, once is enough
Philip
Berichten: 407
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Philip »

Die overstap in Wekerom was ooit (rennend) goed te doen. Lijn 107 ligt alleen qua dienstregeling muurvast i.v.m. de knoop op de Wittenberg en de aansluiting op de trein in Putten. Ook lijn 105 sluit nu mooi aan in Barneveld. Je zou eerder naar de infrastructuur moeten kijken (looptijd verkorten) om de overstap mogelijk te maken.
gkw1969
Berichten: 1990
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door gkw1969 »

Nou ja, precies mijn idee.... gewoon de haltes aan alle zijdes van de rotonde. Communicatie in de bus terug en klaar. Nu moet ik zeggen dat je op het stuk naar Barneveld heel veel rijtijd hebt. Het traject Otterlo-Arnhem doet je de das om omdat de bus op zichzelf moet keren zolang er geen doorkoppeling op een andere lijn in Arnhem mogelijk is. En die keertijd is 2 minuten en dat is in de spits veel te kort.
You only live once, but if you do it right, once is enough
WSM
Berichten: 1421
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door WSM »

Skinkie schreef: do 19 sep 2024, 09:20We hebben toegang tot alle historische en actuele informatie uit het NDOVloket. En dit is niet de eerste keer dat we inhoudelijk inzichten geven kijk ook maar eens op https://busplus.waarisdetrein.nl/
Deze site is wel interessant. Zijn hier ook historische data (van eerdere data) op te vragen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Skinkie
Berichten: 126
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Skinkie »

gkw1969 schreef: za 21 sep 2024, 09:37
Lijn 45 schreef: do 19 sep 2024, 18:51 - De haltes die het vaakst niet worden gepasseerd, bijvoorbeeld omdat ze niet op de snelste route van A naar B liggen.
:shock: Wat bedoel je daar nou weer mee? Een halte die zodanig geplaatst is dat als je die halte aan doet de rijtijd met 5 minuten verlengd wordt waardoor de aansluiting van 80% van de passagiers in de soep loopt?
Nee hiermee wordt bedoeld dat een buschauffeur bewust de route afsnijdt. Ook prima in de data te zien.
WSM schreef: zo 22 sep 2024, 12:15
Skinkie schreef: do 19 sep 2024, 09:20We hebben toegang tot alle historische en actuele informatie uit het NDOVloket. En dit is niet de eerste keer dat we inhoudelijk inzichten geven kijk ook maar eens op https://busplus.waarisdetrein.nl/
Deze site is wel interessant. Zijn hier ook historische data (van eerdere data) op te vragen?
Nog niet via die publieke site. De informatie zelf is er wel. Maar wat je hier in principe ziet is op rit lijn-richting-niveau de uitval. Op zich is dat interessant, maar omdat je niets over de lijn (frequencie etc.) weet geeft het meer een kwantitatieve analyse van rituitval, zonder dat je de omloop informatie kent. Je zou zo'n zelfde presentatie kunnen maken voor een halte georienteerde uitval. Dus alle haltes onder elkaar en vervolgens toon je de onbeschikbaarheid van vervoer in de rijrichting.

De vraag is van zo'n presentatie welke vraag beantwoordt het? De vraag die ik hier stel: welke vragen zou je moeten stellen om kwalitatief de problemen van mobiliteit inzichtelijk te krijgen?
gkw1969
Berichten: 1990
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door gkw1969 »

Chauffeur die bewust de route afsnijdt: die moeten ze direct ontslag geven wegens het niet uitvoeren van de werkzaamheden waar hij voor betaald wordt.
Maar..... is het zeker dat de chauffeur bewust de route afsnijdt; soms heb je omleidingen en moet je een stukje omrijden waardoor er haltes vervallen. Soms rijdt de chauffeur per ongeluk de verkeerde route.

Simpel voorbeeld: het gebeurt in Arnhem nog wel eens dat de halte Airborneplein vervalt. Dit kan niet omdat de chauffeur bewust verkeerd rijdt aangezien 2 van de lijnen die daar langs komen aan 2 draadjes hangen en de chauffeur extra handelingen moet verrichten om een andere route te nemen. Dat wordt altijd veroorzaakt doordat er weer een paar blinde vinken op de John Frostbrug tegen elkaar zijn geknald. En dat is regelmatig.
2e voorbeeld: Arnhem lijn 7, als de weg na de rotonde Rozendaalsweg richting Geitenkamp op welke manier, en welk stukje van de busroute dan ook gestremd is, rijdt lijn 7 nooit verder dan de halte Raapopseweg i.v.m. het keren. Want.... wederom.... deze bussen hangen aan 2 draadjes en kunnen ook nog eens niet op het aggregaat via een omleidingsroute de bult op naar het eindpunt (trust me... ik heb het geprobeerd en het lukt echt niet.

Dus bewust de route afsnijden? Ik denk dat je meldingen die daarover binnen komen moet onderzoeken WAAROM. Kom je er achter dat het echt pure onwil van de chauffeur is, dan moet je dat melden. Maar als het overmacht is dan kun je er weinig aan doen.

En ja, ik ben me er van bewust dat in Arnhem sommige collega's met lijn 12 en 43 tijdelijk niet door het centrum gaan, deze collega's worden daar ook op aangesproken. Maar het bewust overslaan van een halte is 98% van de tijd te verklaren en heeft in 95% van de tijd te maken met een stremming van de bewuste straat.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Skinkie
Berichten: 126
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Skinkie »

Chauffeur die bewust de route afsnijdt: die moeten ze direct ontslag geven wegens het niet uitvoeren van de werkzaamheden waar hij voor betaald wordt.
Een chauffeur mag bij dronken achter het stuur niet eens op staande voet ontslagen worden (rechter heeft dat al teruggefloten). Laat dat even op je inwerken.

Het gaat om het zichtbaar maken dat het gebeurt, want bij vervoerders is dat allemaal zichtbaar als mensen er op gaan zoeken na reizigersklachten.

En hoe relevant is dit allemaal? https://www.pbl.nl/onderwerpen/mobilite ... -nederland
Dionysusnu
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Dionysusnu »

Skinkie schreef: do 26 sep 2024, 10:14 Een chauffeur mag bij dronken achter het stuur niet eens op staande voet ontslagen worden (rechter heeft dat al teruggefloten). Laat dat even op je inwerken.
Bron?
Skinkie
Berichten: 126
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Skinkie »

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2015:3662
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2020:2627
https://www.stap.nl/nl/nieuws/laatste-n ... -ontslagen

Ik moet de echte case met buschauffeur nog even naspeuren, maar er waren twee zaken bekend waar dit is gebeurd en de werkgever de prive omstandigheden in overweging had moeten nemen.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... 006:AV7917
Dionysusnu
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Dionysusnu »

1: Niet onder werktijd; Werknemer is al gestraft door de rijontzegging, en het dienstverband is niet verstoord.
2: Niet in het verkeer.
3: Niet onder werktijd; Geen beroepschauffeur; Onzorgvuldige procedure bij ontslag. (Uitspraak)
4: Moeilijke situatie met persoonlijke omstandigheden en bestaande verslaving, waar bedrijf geen hulp voor heeft aangeboden; Verbod op ontslag bij ziekte speelt ook mee.

Ik trek uit bovenstaande niet de conclusie "buschauffeur die dronken rijdt mag niet op staande voet ontslagen worden".
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21993
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: slechtste.ovnl.nl

Bericht door Meltrain »

Maar wat is nu uiteindelijk het doel van dit topic?
Wil je reclame maken, een idee pitchen , inspiratie opdoen of iets heel anders.
Het gaat namelijk een beetje van hot naar her. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast