Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Dienstregelingen kunnen beter goed worden afgestemd met de concessieverlener. Nu ben ik wel vaker kritisch op de NS; maar met een druk bezet spoor is het logisch dat de knelpunten op het hoofdrailnet de basis vormen van de dienstregeling zoals die is. Regionale trein- en busvervoerders kunnen hun dienstregeling daar dan beter op aanpassen. Mijn ervaring van jaren lang hobbelen in OV-land is toch vaak dat de NS een dienstregeling wijzigt; daarna worden de Qbuzzen en Arriva's van deze wereld wakker en passen een jaar of twee jaar daarna hun dienstregeling aan, maar dan heeft de NS weer een nieuwe verzonnen. Zo blijf je natuurlijk wel bezig...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39841
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Overleg is er wel, is terug te lezen in het vervoerplan van Syntus Utrecht voor 2025. Waarbij het argument van NS overigens was "in 2021 lukte het toch ook..."gkw1969 schreef: ↑zo 27 okt 2024, 09:00 De NS verzint iets en de rest van de wereld moet zich maar aanpassen. Vervoersbedrijven moeten zich in allerlei bochten wringen om aansluitingen te handhaven en passagiers zijn de dupe. Het wordt tijd dat de monopolie van de NS eens een keer stopt en ook daar verplicht overleg gevoerd moet worden met andere concessieverleners en concessiehouders.
Alleen kan dat dus niet altijd. Een klassieker zijn buslijnen die op meerdere stations komen en dan niet mee kunnen schuiven als NS aan één kant de boel omgooit. Immers kan de busvervoerder niet opeens sneller van A naar B rijden.Vinny schreef: ↑zo 27 okt 2024, 10:30 Dienstregelingen kunnen beter goed worden afgestemd met de concessieverlener. Nu ben ik wel vaker kritisch op de NS; maar met een druk bezet spoor is het logisch dat de knelpunten op het hoofdrailnet de basis vormen van de dienstregeling zoals die is. Regionale trein- en busvervoerders kunnen hun dienstregeling daar dan beter op aanpassen.
Of reizigersstromen die om volstrekt logisch redenen twee kanten op ontstaan zijn, waarbij de busvervoerder maar moet gaan kiezen voor wie ze goed gaan aansluiten als NS de tijden veranderd.
Afwijkende dienstregelingen op vrijdag op een beperkt aantal stations zijn ook zo iets. Dan bied je de busvervoerder de keuze tussen daar op vrijdag niet aansluiten of de aansluiting op andere punten in het netwerk slopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: vr 30 dec 2022, 19:33
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Dat is inderdaad sneller, alleen zijn alle colleges altijd om 30 afgelopen, dus of je nu de 38 naar Den Bosch pakt of de 52 naar Dordrecht maakt niet veel uit.
Nee, helaas niet. Probleem is voornamelijk op de terugweg(2x halfuur overstap) maar met de 402 heb je op Gorinchem weer een overstap van 33 minuten, zou in principe in 3 minuten net kunnen zonder file, maar is zelfs dan niet sneller dan via Dordrecht/Den Bosch.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: vr 30 dec 2022, 19:33
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
En dit is inderdaad ook een probleem. Je zou wel op Beesd kunnen kruisen(nooit begrepen trouwens waarom dat station dubbelspoor heeft), maar dat lost ook zo snel niet echt iets op vgmDaniel schreef: ↑do 24 okt 2024, 21:13 De aansluitingen in Dordrecht zijn veruit de belangrijkste aansluitingen die de MerwedeLingelijn heeft, daar reist een aanzienlijk deel van de reizigers namelijk verder richting Rotterdam.
Echter lijkt wat Bemined noemt momenteel niet bepaald te kloppen. De aansluitingen in Dordrecht zijn nu namelijk 10-15 minuten op de IC naar Rotterdam (2x/uur dus net geen aansluiting). Op de Sprinter komt helemaal iets bizars uit de planner, namelijk een overstap van 3 minuten om van spoor 15 naar 3a te komen. Dat wordt rennen...
In Geldermalsen zijn de belangrijkste aanslutingen richting Utrecht, die zijn wel netjes met 5-7 minuten in de huidige dienstregeling.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39841
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kortere reistijd Leerdam-Tilburg Universiteit
Dubbelspoor op Beesd maakte een uurlijks goederenpad mogelijk in de tijd dat nog niet alle kruisingsstations gebruikt werden door reizigerstreinen geloof ik.
Maar bij halfuursdiensten heb je niks aan Beesd omdat je dan ook in Arkel zou moeten kruisen en dat is enkelspoor.
Zijn genoeg leuke blundertjes geweest met die infra op de MLL die zo zijn beperkingen heeft. Zo heeft de lijn ooit plat gelegen nadat twee omgeleide goederentreinen in Leerdam stonden die beide langer dan het dubbelspoor waren (eentje had op het langere spoor in Beesd moeten wachten).
En de afscheidsrit van NS liep vertraging op doordat die met kruising in Arkel gepland was.
Maar bij halfuursdiensten heb je niks aan Beesd omdat je dan ook in Arkel zou moeten kruisen en dat is enkelspoor.
Zijn genoeg leuke blundertjes geweest met die infra op de MLL die zo zijn beperkingen heeft. Zo heeft de lijn ooit plat gelegen nadat twee omgeleide goederentreinen in Leerdam stonden die beide langer dan het dubbelspoor waren (eentje had op het langere spoor in Beesd moeten wachten).
En de afscheidsrit van NS liep vertraging op doordat die met kruising in Arkel gepland was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten