In dit topic wil ik een voorstel doen voor een (volgens mij) toekomstvast Zeeuws busnetwerk, dat een evenwicht houdt tussen financiële haalbaarheid en aantrekkelijkheid voor reizigers. Dit doe ik (voor het overzicht) per eiland.
Walcheren
De stadslijnen 56, 57 en 58 blijven (vrijwel) ongewijzigd bestaan, omdat deze best veel reizigers vervoeren. Wel worden de treinaansluitingen (waar gewenst en mogelijk) geoptimaliseerd. Lijn 65 vervalt.
Eventueel kunnen lijn 56, 57 en 58 's avonds na 20 uur worden vervangen door een Avondvlinder, die 2x/uur (aansl. op treinen) vanaf Middelburg vertrekt.
Lijn 52 en 53 blijven ook (vrijwel ongewijzigd) bestaan. Eventueel rijdt lijn 53 een iets snellere route (niet meer door Biggekerke, maar over de N288). In het zomerseizoen rijden lijn 52-53 ook in avond/weekend beide 1x/uur.
Lijn 50 en 133 blijven ook (vrijwel ongewijzigd) bestaan.
Schoolritten: lijn 641 vervalt. Overige schoollijnen: ritdelen met meer dan 10 reizigers blijven bestaan, overige ritten worden heroverwogen.
Noord- en Zuid-Beveland
Lijn 20, 50 en 132 blijven (vrijwel ongewijzigd) bestaan
Lijn 20 en 50 krijgen extra haltes langs de N62 en N254, bijv. bij:
* N254 afslag Engelandweg en afslag Frankrijkweg
* N62 afslag Julianaweg (’s Heerenhoek)
* N62 onder het viaduct Monsterweg (Borssele)
Lijn 23 blijft op Goes – Heinkenszand rijden (ma-za overdag 1x/uur, avond/zondag flex/belbus). In Goes rijdt lijn 23 na het station door naar het Ziekenhuis (i.p.v. lijn 184-185-225, die daardoor kunnen vervallen).
Lijn 27 blijft ma-vrij overdag 1x/uur rijden
Lijn 31 rijdt een geoptimaliseerde route: snellere route in Kortgene (Molendijk i.p.v. door het dorp (nieuwe haltes bij kruispunt Molendijk-Hoofdstraat en Molendijk-Oostdijk). Eventueel rijdt lijn 31 niet meer door Wissenkerke, maar over de N255 (nieuwe halte bij rotonde N255)
Lijn 31 rijdt ma-za buiten de spits tot 20 uur 1x/uur tot Kamperland-dorp, en alleen in de spits door naar Tunneltje N57.
De buurtbusroutes worden geoptimaliseerd; op de drukkere lijndelen wordt 1x/uur gereden, met mogelijk halfuurdienst op trajectdelen waar meerdere buurtbuslijnen rijden; de rustigste lijndelen van de buurtbussen kunnen mogelijk vervallen
Schoollijnen: ritdelen met meer dan 10 reizigers blijven bestaan, overige ritten worden heroverwogen. Ook worden schoolritten die vrijwel parallel aan de trein rijden heroverwogen.
Schouwen-Duiveland
Lijn 133 en 395 (en ook lijn 629-631) blijven (vrijwel) ongewijzigd. Wel rijden deze een snellere route rond Oosterland (nieuwe halte langs de N59, waar ook lijn 395 kan stoppen).
Lijn 133 blijft via Renesse rijden en krijgt bij Haamstede extra haltes aan de N57 (bij de rotondes Steursweg en Daleboutsweg). Evt. kan de lus door Westenschouwen vervallen (dit bespaart DRU's).
Lijn 132 rijdt ma-za overdag 2x/uur tot Zierikzee-west, avond/zondag tot Busstation; in de spits 4x/uur op Goes – Zierikzee busstation.
Lijn 134 rijdt grotendeels ongewijzigd.
De buurtbusroutes worden geoptimaliseerd.
Van lijn 628-633 blijven alleen de beter gebruikte ritdelen bestaan.
Zeeuws-Vlaanderen
De basislijnen (1, 5, 6, 20, 42) blijven vrijwel ongewijzigd rijden.
Lijn 10 rijdt ma-za tot 20 uur 1x/uur op Terneuzen Ziekenhuis - Kloosterzande; in de drukste spits deels 2x/uur, waarbij enkele ritten doorrijden v/n Hulst. (lijn 10 wordt avond/zondag: flex).
Lijn 6 wordt in avond/zondag verflext.
Lijn 19 vervalt (ja, ik weet dat ze dit in Hulst niet leuk gaan vinden, maar je moet toch ergens bezuinigen om een goedkoper netwerk in stand te kunnen houden)
Schoollijnen: ritdelen met meer dan 10 reizigers blijven bestaan, overige ritten worden heroverwogen.
Tholen
Er komen op Tholen enkele nieuwe haltes bij woonwijken en werkgebieden (zoals Tholen noord, Sint-Maartensdijk west, Sint-Annaland oost, Poortvliet west).
De basislijn 107-108 rijdt in Halsteren de snellere 102-route en rijdt op:
* Bergen op Zoom – Tholen – Sint Maartensdijk ma-za 2x/uur, avond/zondag 1x/uur
* Sint Maartensdijk – Sint Annaland ma-za 1x/uur (daarbuiten flex)
* Sint Maartensdijk – Stavenisse ma-za 1x/uur (daarbuiten flex)
Lijn 107-108 vervalt tussen Sint Annaland en Stavenisse. In Bergen op Zoom geven lijn 107-108 een aansluiting van ca. 15 minuten op de treinen. Hierdoor kunnen lijn 107-108 met 3 omlopen worden gereden.
In de spits rijden daarnaast, op tijden dat dat nodig is, de spitslijnen 209 en 603. Deze sluiten goed aan op de treinen in Bergen op Zoom.
Lijn 102 rijdt ma-vrij 1x/uur Oude-Tonge - Tholen Terreplein. Lijn 102 stopt bij Sint-Philipsland alleen bij de rotonde Krabbenkreekweg (nieuwe halte), en niet meer in het dorp. Ook rijdt lijn 102 niet meer door het Brabantse Nieuw-Vossemeer. Hierdoor kan lijn 102 in ca. 28 minuten worden gereden (in Tholen goede aansl. op lijn 107-108).
Schoollijnen (lijn 602-622, 618-619, 643-644): ritdelen met minder dan 10 reizigers vervallen, overige ritten blijven bestaan (en worden, waar mogelijk, geoptimaliseerd).
Per saldo kan er dan worden bezuinigd:
- Walcheren: niet veel (eigenlijk alleen lijn 65)
- Beveland: enkele omlopen, doordat lijn 23-185 en 31 efficiënter worden gereden)
- Schouwen: niet veel
- Zeeuws-Vlaanderen: vervallen lijn 19 en mogelijk enkele schoolritten
- Tholen: lijn 102 en 107-108 worden efficiënter gereden (bespaart 2 omlopen)