Busnetwerk Zeeland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Roeland
Berichten: 2367
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Busnetwerk Zeeland

Bericht door Roeland »

Er is (althans op dit forum) momenteel nogal discussie over het busnetwerk in Zeeland. Dit mede n.a.v. de lopende aanbesteding, waarbij de provincie een fors deel van het netwerk wil "verflexen".

In dit topic wil ik een voorstel doen voor een (volgens mij) toekomstvast Zeeuws busnetwerk, dat een evenwicht houdt tussen financiële haalbaarheid en aantrekkelijkheid voor reizigers. Dit doe ik (voor het overzicht) per eiland.

Walcheren
De stadslijnen 56, 57 en 58 blijven (vrijwel) ongewijzigd bestaan, omdat deze best veel reizigers vervoeren. Wel worden de treinaansluitingen (waar gewenst en mogelijk) geoptimaliseerd. Lijn 65 vervalt.
Eventueel kunnen lijn 56, 57 en 58 's avonds na 20 uur worden vervangen door een Avondvlinder, die 2x/uur (aansl. op treinen) vanaf Middelburg vertrekt.
Lijn 52 en 53 blijven ook (vrijwel ongewijzigd) bestaan. Eventueel rijdt lijn 53 een iets snellere route (niet meer door Biggekerke, maar over de N288). In het zomerseizoen rijden lijn 52-53 ook in avond/weekend beide 1x/uur.
Lijn 50 en 133 blijven ook (vrijwel ongewijzigd) bestaan.
Schoolritten: lijn 641 vervalt. Overige schoollijnen: ritdelen met meer dan 10 reizigers blijven bestaan, overige ritten worden heroverwogen.

Noord- en Zuid-Beveland
Lijn 20, 50 en 132 blijven (vrijwel ongewijzigd) bestaan
Lijn 20 en 50 krijgen extra haltes langs de N62 en N254, bijv. bij:
* N254 afslag Engelandweg en afslag Frankrijkweg
* N62 afslag Julianaweg (’s Heerenhoek)
* N62 onder het viaduct Monsterweg (Borssele)

Lijn 23 blijft op Goes – Heinkenszand rijden (ma-za overdag 1x/uur, avond/zondag flex/belbus). In Goes rijdt lijn 23 na het station door naar het Ziekenhuis (i.p.v. lijn 184-185-225, die daardoor kunnen vervallen).
Lijn 27 blijft ma-vrij overdag 1x/uur rijden
Lijn 31 rijdt een geoptimaliseerde route: snellere route in Kortgene (Molendijk i.p.v. door het dorp (nieuwe haltes bij kruispunt Molendijk-Hoofdstraat en Molendijk-Oostdijk). Eventueel rijdt lijn 31 niet meer door Wissenkerke, maar over de N255 (nieuwe halte bij rotonde N255)
Lijn 31 rijdt ma-za buiten de spits tot 20 uur 1x/uur tot Kamperland-dorp, en alleen in de spits door naar Tunneltje N57.

De buurtbusroutes worden geoptimaliseerd; op de drukkere lijndelen wordt 1x/uur gereden, met mogelijk halfuurdienst op trajectdelen waar meerdere buurtbuslijnen rijden; de rustigste lijndelen van de buurtbussen kunnen mogelijk vervallen
Schoollijnen: ritdelen met meer dan 10 reizigers blijven bestaan, overige ritten worden heroverwogen. Ook worden schoolritten die vrijwel parallel aan de trein rijden heroverwogen.

Schouwen-Duiveland
Lijn 133 en 395 (en ook lijn 629-631) blijven (vrijwel) ongewijzigd. Wel rijden deze een snellere route rond Oosterland (nieuwe halte langs de N59, waar ook lijn 395 kan stoppen).
Lijn 133 blijft via Renesse rijden en krijgt bij Haamstede extra haltes aan de N57 (bij de rotondes Steursweg en Daleboutsweg). Evt. kan de lus door Westenschouwen vervallen (dit bespaart DRU's).
Lijn 132 rijdt ma-za overdag 2x/uur tot Zierikzee-west, avond/zondag tot Busstation; in de spits 4x/uur op Goes – Zierikzee busstation.
Lijn 134 rijdt grotendeels ongewijzigd.
De buurtbusroutes worden geoptimaliseerd.
Van lijn 628-633 blijven alleen de beter gebruikte ritdelen bestaan.

Zeeuws-Vlaanderen
De basislijnen (1, 5, 6, 20, 42) blijven vrijwel ongewijzigd rijden.
Lijn 10 rijdt ma-za tot 20 uur 1x/uur op Terneuzen Ziekenhuis - Kloosterzande; in de drukste spits deels 2x/uur, waarbij enkele ritten doorrijden v/n Hulst. (lijn 10 wordt avond/zondag: flex).
Lijn 6 wordt in avond/zondag verflext.
Lijn 19 vervalt (ja, ik weet dat ze dit in Hulst niet leuk gaan vinden, maar je moet toch ergens bezuinigen om een goedkoper netwerk in stand te kunnen houden)
Schoollijnen: ritdelen met meer dan 10 reizigers blijven bestaan, overige ritten worden heroverwogen.

Tholen
Er komen op Tholen enkele nieuwe haltes bij woonwijken en werkgebieden (zoals Tholen noord, Sint-Maartensdijk west, Sint-Annaland oost, Poortvliet west).
De basislijn 107-108 rijdt in Halsteren de snellere 102-route en rijdt op:
* Bergen op Zoom – Tholen – Sint Maartensdijk ma-za 2x/uur, avond/zondag 1x/uur
* Sint Maartensdijk – Sint Annaland ma-za 1x/uur (daarbuiten flex)
* Sint Maartensdijk – Stavenisse ma-za 1x/uur (daarbuiten flex)
Lijn 107-108 vervalt tussen Sint Annaland en Stavenisse. In Bergen op Zoom geven lijn 107-108 een aansluiting van ca. 15 minuten op de treinen. Hierdoor kunnen lijn 107-108 met 3 omlopen worden gereden.
In de spits rijden daarnaast, op tijden dat dat nodig is, de spitslijnen 209 en 603. Deze sluiten goed aan op de treinen in Bergen op Zoom.

Lijn 102 rijdt ma-vrij 1x/uur Oude-Tonge - Tholen Terreplein. Lijn 102 stopt bij Sint-Philipsland alleen bij de rotonde Krabbenkreekweg (nieuwe halte), en niet meer in het dorp. Ook rijdt lijn 102 niet meer door het Brabantse Nieuw-Vossemeer. Hierdoor kan lijn 102 in ca. 28 minuten worden gereden (in Tholen goede aansl. op lijn 107-108).

Schoollijnen (lijn 602-622, 618-619, 643-644): ritdelen met minder dan 10 reizigers vervallen, overige ritten blijven bestaan (en worden, waar mogelijk, geoptimaliseerd).

Per saldo kan er dan worden bezuinigd:
  • Walcheren: niet veel (eigenlijk alleen lijn 65)
  • Beveland: enkele omlopen, doordat lijn 23-185 en 31 efficiënter worden gereden)
  • Schouwen: niet veel
  • Zeeuws-Vlaanderen: vervallen lijn 19 en mogelijk enkele schoolritten
  • Tholen: lijn 102 en 107-108 worden efficiënter gereden (bespaart 2 omlopen)
Dus per saldo zie ik in Zeeland eigenlijk niet zo heel veel besparingsmogelijkheden, wil je tenminste een fatsoenlijk dekkend en klant-aantrekkelijk netwerk overhouden.
QuinnTT
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 23 jun 2023, 10:35

Re: Busnetwerk Zeeland

Bericht door QuinnTT »

Even dit topic omhoog schoppen: interessant onderwerp, ik ben hier de laatste tijd ook mee bezig met het uitzicht dat er juist méér geld naar het OV gaat waardoor er budget is voor méér ritten en lijnen (o.a. een stadsdienst Middelburg en Goes). Als er bespaard moet worden is dit inderdaad een beter alternatief dan wat de provincie wilt, ook al ben ik het oneens met de stadsdienst Vlissingen/Middelburg na 20:00 een vlinder maken.. Wat ik wel een bizarre oplossing vind is de 65 volledig opheffen terwijl dit juist een drukke scholierenlijn is, hoe zie je dat voor je?
Roeland
Berichten: 2367
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busnetwerk Zeeland

Bericht door Roeland »

Bus 50 stopt er toch ook in de buurt?
En hoever is het lopen vanaf het station naar de 65-haltes?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 9499
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Busnetwerk Zeeland

Bericht door Milco »

Even Google Maps erbij pakken... station - Althoornweg is 31 minuten en naar Podium/Scalda is het 39 minuten.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/

Updates:
27-11-2024 --> 16 foto's NIEUW
13-11-2024 --> 14 foto's
31-10-2024 --> 62 foto's
huibf
Donateur
Berichten: 4241
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Busnetwerk Zeeland

Bericht door huibf »

De provincies denken dat het in de lucht houden van een flex netwerk goedkoper is dan reguliere bussen rondrijden.
Dát is de grootste denkfout.

De gedachte is dat er een hoop lucht vervoert word, de zogenaamde 'lege bussen. Dat klopt maar een flex netwerk kost als de bussen stilstaan ook klauwen met geld, zoniet meer geld. Alleen dan zie geen lege bussen rondrijden.
Of je maakt de ritprijs 5x zo duur. Maar ja dan kan je ook een gewone taxi bellen en deze zwaar subsidiëren.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 25 nov 2024, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
QuinnTT
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 23 jun 2023, 10:35

Re: Busnetwerk Zeeland

Bericht door QuinnTT »

Roeland schreef:Bus 50 stopt er toch ook in de buurt?
En hoever is het lopen vanaf het station naar de 65-haltes?
Bus 50 sluit niet aan op de trein en op lijnen 58 en 133..
Roeland
Berichten: 2367
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Busnetwerk Zeeland

Bericht door Roeland »

Als die 65 inderdaad goed wordt gebruikt, kan die (in ieder geval op de drukste tijdstippen) ook blijven rijden.
Een avond-Vlinder in Middelburg en Vlissingen is alleen een mooie oplossing, wanneer 's avonds de meeste busreizigers overstappen uit de aankomende trein. Dan heb je ieder halfuur een reizigersgroep, die naar verschillende haltes in de kernen wil reizen. Voor die reizigers is 2x/uur een Vlinder dan aantrekkelijker dan 1x/uur een stadsbus.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Busnetwerk Zeeland

Bericht door ICE11 »

huibf schreef: ma 25 nov 2024, 19:07 De provincies denken dat het in de lucht houden van een flex netwerk goedkoper is dan reguliere bussen rondrijden.
Dát is de grootste denkfout.

De gedachte is dat er een hoop lucht vervoert word, de zogenaamde 'lege bussen. Dat klopt maar een flex netwerk kost als de bussen stilstaan ook klauwen met geld, zoniet meer geld. Alleen dan zie geen lege bussen rondrijden.
Of je maakt de ritprijs 5x zo duur. Maar ja dan kan je ook een gewone taxi bellen en deze zwaar subsidiëren.
Dat is helemaal juist. Ook hier bij ons komt men regelmatig bij de politici en bestuurders van de gemeentes (welke in Duitsland het stads- en streekvervoer bepalen) veel voorkomende mening tegen, dat een flexnet de ultimatieve oplossing is om enerzijds geld te besparen maar anderzijds klanten met een innovatief product te trekken. In de praktijk is het daarentegen zo dat een flexnet uiteindelijk zelfs duurder kan zijn dan een klassieke lijnennet, vooral wanneer de flexbussen veel heen en weer rijden en dus uiteindelijk een soort taxi spelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Busnetwerk Zeeland

Bericht door ICE11 »

QuinnTT schreef: ma 25 nov 2024, 19:31 Bus 50 sluit niet aan op de trein en op lijnen 58 en 133..
.04 en .34 komt lijn 50 in Middelburg aan en dan heb je in de ene half uur 12 minuten overstap op de trein naar Roosendaal en in de andere half uur 10 minuten op de trein naar Vlissingen.

Omgekeerd vertrekt lijn 50 om .25 en .55, dus in de ene half uur 9 minuten overstap vanuit Vlissingen en in de andere half uur 11 minuten vanuit Roosendaal.

Zeker, een overstap in beide richtingen elk half uur zal mooier zijn, maar het is toch beter dan niets.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten