Ideeën over het Rotterdamse OV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland

Re: Ideeën over het Rotterdamse OV

Bericht door Roeland »

Een doorgetrokken lijn 38 kan ook nieuwe reizigers trekken. Een laagfrequent buslijntje Kralingen - Noord zal waarschijnlijk vooral lucht vervoeren.
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

Voor de nieuwe tramlijn over de brug heb ik een idee: leg het aan als sneltram (zodat je toch nog de mogelijkheid hebt om het om te bouwen naar een metro).

Het sneltramtraject zou dan als volgt eruit zien:
Lijn 9: Kralingse Zoom - Brainpark/HES - Station Stationspark - Breeplein - Oudelandstraat/Weimanspad - Zuidplein

Daarna kan het materieel keren op Zuidplein (kan anders geen goede plek vinden om bij de metro aansluiting te vinden), waar het een metro wordt:
Lijn F: Zuidplein - Pleinweg - (bocht) Doklaan -- Euromast/Park - 'Nieuwe Binnenweg/Erasmus MC (met ondergrondse loopband naar voetgangstunnel Dijkzigt) - Tiendplein - Rotterdam Centraal

Het metrogedeelte kan door middel van ATO en perrondeuren worden uitgevoerd en dat scheelt personeel.
Justinspotter30

Bericht door Justinspotter30 »

Lijn 30 Station Alexander - Oostgaarde via Station Schollevaar.
Van mij kan lijn 30 makkelijk naar de Oostgaarde kunnen worden doorgetrokken zodat de wijk ook gewoon op zondagen wordt bedient en dat mensen ook de trein kunnen pakken op Station Capelle Schollevaar.
Laatst gewijzigd door Justinspotter30 op wo 07 mei 2025, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Hmmm. Iets meer inhoud zou ik op prijs stellen boven het droppen van een lijstje haltes.
Busseninportland
Contacteer:

Bericht door Busseninportland »

Ik heb wat Ideeën voor het busnetwerk in Ridderkerk!

Legenda:
Haltes alleen in de richting van het beginpunt <--
Haltes alleen in de richting van het eindpunt -->
Als er bij de opmerkingen niet bijstaat dat deze lijn op het eindpunt is gekoppeld aan een andere lijn dan rijd deze lijn onder hetzelfde lijnnummer terug naar zen beginpunt.

Lijn 140
Kralingse Zoom - Sporthal Drievliet

Kralingse Zoom - HES (Brainpark) - (-->) IJsselmondseplein - (-->) Roelantweg - IJselmondsehoofd - Oostdijk - Valkenburgsingel - Schinnenbaan - Limbrichthoek - Boele - Maesdonk - Benedenrijweg - Rijnsingel - Donckselaan - Randweg (in Slikkerveer) - Dillenburgplein - Juliana van Stolbergstraat - Oranjestraat - Sporttunnel - Kastanjelaan - De Riederborgh - Dr. Colijnstraat - Koningsplein - Jan Luykenstraat - Spinozastraat - t'Zand - Sporthal Drievliet.

Frequentie:
Werkdagen 2x/uur
Avond 2x/uur
Weekend 2x/uur

Opmerkingen:
Op Sporthal Drievliet is deze lijn gekoppeld aan lijn 144.

Lijn 141
Kralingse Zoom - Slikkerveer

Kralingse Zoom - HES (Brainpark) - P+R Beverwaard - Rijnsingel - Benedenrijweg - Huys ten Donck - Ravelstraat - Randweg (in Slikkerveer)
- Politiebureau (in Slikkerveer) - Oranjestraat - Juliana van Stolbergstraat - Dillenburgplein.

Frequentie:
Werkdagen 2x/uur tot 19:00
Avond/weekend rijd niet

Opmerkingen:
Deze lijn rijd tussen Kralingse Zoom en P+R Beverwaard op werkdagen tot 19:00 4x/uur samen met lijn 145. Tussen P+R Beverwaard en Slikkerveer rijd deze lijn op werkdagen tot 19:00 4x/uur samen met lijn 142. Op Dillenburgplein is deze lijn gekoppeld aan lijn 142.

Lijn 142
Zuidplein - Slikkerveer

Zuidplein - Vaanweg - Spinozaweg - Station Lombardijen - Kreekhuizenlaan - Klein Nieuwland - Keizerswaard (bushalte Gr.v.Zoelenlaan) - Akkeroord - P+R Beverwaard - Rijnsingel - Benedenrijweg - Huys ten Donck - Ravelstraat - Dillenburgplein.

Frequentie:
Avond/weekend rijd niet

Opmerkingen:
Deze lijn rijd tussen Zuidplein en P+R Beverwaard 4x/uur samen met lijn 144 op werkdagen tot 19:00. Tussen P+R Beverwaard en Slikkerveer rijd deze lijn op werkdagen tot 19:00 samen met lijn 141 4x/uur. Op Dillenburgplein is deze lijn gekoppeld aan lijn 141. Als deze buslijn niet rijd dan rijd buslijn 143 tussen Zuidplein en Slikkerveer!

Lijn 143
Zuidplein - Slikkerveer

Zuidplein - Vaanweg - Spinozaweg - Station Lombardijen - Kreekhuizenlaan - Klein Nieuwland - Keizerswaard (bushalte Gr.v.Zoelenlaan) - Akkeroord - P+R Beverwaard - Rijnsingel - Benedenrijweg - Huys ten Donck - Ravelstraat - (-->) Randweg (in Slikkerveer) - (-->) Politiebureau (in Slikkerveer) -
(-->) Oranjestraat - (-->) Juliana van Stolbergstraat - Dillenburgplein.

Frequentie:
Werkdagen (voor 19:00) rijd niet
Werkdagen (alleen in de avond na 19:00) 2x/uur
Weekend (de gehele dag) 2x/uur

Opmerkingen:
Deze lijn rijd tussen Zuidplein en P+R Beverwaard op werkdagen na 19:00 en in het weekend 4x/uur samen met lijn 144. Als deze lijn niet rijd dan rijd buslijn 142 tussen Zuidplein en Slikkerveer!

Lijn 144
Zuidplein - Ridderkerk Drievliet

Zuidplein - Vaanweg - Spinozaweg - Station Lombardijen - Kreekhuizenlaan - Klein Nieuwland - Keizerswaard (bushalte Gr.v.Zoelenlaan) - Akkeroord - P+R Beverwaard - Kastanjelaan - Dr. Colijnstraat - Koningsplein - Jan Luykenstraat - Staringlaan - Vogelvliet - Paltrokmolen - Brasem - Sporthal Drievliet.

Opmerkingen:
Deze lijn rijd tussen Zuidplein en P+R Beverwaard 4x/uur samen met lijn 142 op werkdagen tot 19:00.
Deze lijn rijd tussen Zuidplein en P+R Beverwaard op werkdagen na 19:00 en in het weekend 4x/uur samen met lijn 143.
Op Sporthal Drievliet is deze lijn gekoppeld aan lijn 140

Frequentie:
Werkdagen 2x/uur
Avond 2x/uur
Weekend 2x/uur

Lijn 145
Kralingse Zoom - Sporthal Drievliet

Kralingse Zoom - HES (Brainpark) - P+R Beverwaard - Kastanjelaan - De Riederborgh - Rembrandtweg - Begoniastraat - Hortensiastraat - Vondellaan - Zwaluw - Sporthal Drievliet.

Frequentie:
Avond/weekend rijd niet

Opmerkingen:
Deze lijn rijd op werkdagen tot 19:00 tussen Kralingse Zoom en P+R Beverwaard 4x/uur samen met lijn 141.
Deze lijn rijd op werkdagen tot 19:00 tussen De Riederborgh en Sporthal Drievliet samen met lijn 146 op werkdagen tot 19:00 4-6x/uur

Lijn 146 R-NET
Zuidplein - Ridderkerk Drievliet (- Station Dordrecht)

Zuidplein - Vaanweg - Hotel van der Valk - Bieslookweg - Goudenregenplantsoen - De Riederborgh - Rembrandtweg - Begoniastraat - Hortensiastraat - Vondellaan - Zwaluw - Sporthal Drievliet (- Salem - P+R Oudelande - P+R Weeskinderendijk - Maasplaza - Centrum - Station Dordrecht.)

Frequentie:
Werkdagen 2-4x/uur
Avond 0-2x/uur
Zaterdag (tot 10:00) 0-2x/uur
Zaterdag (van 10:00 tot 18:00) 2-4x/uur
Zondag 0-2x/uur

Opmerkingen:
In de avond, op zaterdag voor 10:00 en op zondag wordt er niet tussen Station Dordrecht en Sporthal Drievliet gereden.
Over het gehele traject wordt er tijdens werkdagen en op zaterdag tussen 10:00 en 18:00 2x/uur gereden.
In de daluren en op zaterdag wordt er 4x/uur tussen Sporthal Drievliet en Zuidplein gereden.
Deze lijn rijd in de spitsrichting 4x/uur tussen Sporthal Drievliet en Zuidplein en in de tegenspitsrichting wordt er maar 2x/uur gereden.
Deze lijn rijd op werkdagen tot 19:00 tussen De Riederborgh en Sporthal Drievliet samen met lijn 145 4-6x/uur.

Als er nog tips zijn hoor ik het graag en ik zie jullie meningen wel verschijnen op dit forum!
Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

Heb je hier misschien ook een kaartje van? Voor een niet-Rotterdammer/Ridderkerker is het nogal wat uitzoekwerk om het idee achter je voorstel te doorgronden.
Julius

Bericht door Julius »

Ik vind de 146 ipv 145 naar Dordrecht een goed idee, want Kralingse Zoom heeft al een directe (R-NET)bus naar Dordrecht.
Aankomende halte: Krijgensburg, T1-23. Stap hier over op buslijn 21 en 25. Vanwege werkzaamheden aan de Bavonziaplein nemen wij een omleiding via de Sijburg.
Chollo

Bericht door Chollo »

Justinspotter30 schreef: wo 07 mei 2025, 12:30 Lijn 30 Station Alexander - Oostgaarde via Station Schollevaar.
Van mij kan lijn 30 makkelijk naar de Oostgaarde kunnen worden doorgetrokken zodat de wijk ook gewoon op zondagen wordt bedient en dat mensen ook de trein kunnen pakken op Station Capelle Schollevaar.
De route die jij eerst had uitgestippeld (en nu weer hebt verwijderd :roll: ) was ongeveer de route van lijn 30 Rotterdam Station Alexander - Capelle aan den IJssel Metrostation Centrum van 1994 t/m 1998. Capelle Centrum - lus Oostgaarde - De Terp - Schollevaar. Later werd deze vervangen door lijn 30 Rotterdam, Station Alexander - Capelsebrug die een directere route van Capelle Centrum naar Schollevaar ging rijden, zoals lijn 606 nu ook rijdt.

Ik zie meer vervoerspotentie in de directere route. Vooral op donderdagen met de markt bij Capelle Centrum zit de bus vol. Oostgaarde heeft met lijn 31 een prima verbinding met het belangrijkere intercitystation Alexander nu, dan zou ik er eerder voor kiezen om die (zoals voorheen) op zondag 1x/uur te laten rijden ipv lijn 30 alleen op zondagen te verlengen. Alleen als interwijkverbinding zou de door jou voorgestelde verbinding handig zijn, maar of hier genoeg vraag naar is zou ik niet weten. Ik denk dat een 8-persoonsbusje hier wel zou volstaan, dan zou je 's weekends een lijn 616 kunnen laten rijden van Capelle Centrum - Oostgaarde - De Terp - Schollevaar. Een andere optie hiervoor is om lijn 31 en 606 beide het hele weekend te laten rijden en bij de haltes Schermerhoek (Schollevaar --> Oostgaarde-Zuid) en De Linie (Oostgaarde-Zuid --> Schollevaar) voor een goede overstap te zorgen.

Iets anders: persoonlijk zou ik lijn 175 vanuit Nesselande weer graag doorgetrokken zien worden richting Station Alexander. In de ochtendspits vanuit Nesselande over de Zevenkampse Ring naar Station Alexander om forensen naar het Intercitystation te brengen als dichterbij alternatief voor de metro en vanaf Station Alexander richting Nesselande over de Hoofdweg om samen met lijn 190 4x/uur een verbinding naar de bedrijven te bieden. In de avondspits hetzelfde idee maar dan andersom. Zo heb je in beide richtingen waarschijnlijk de meeste vervoerspotentie.
Let op: links uitstappen!
Busseninportland
Contacteer:

Bericht door Busseninportland »

Marijnvdm schreef: wo 07 mei 2025, 16:50 Heb je hier misschien ook een kaartje van? Voor een niet-Rotterdammer/Ridderkerker is het nogal wat uitzoekwerk om het idee achter je voorstel te doorgronden.
Die heb ik helaas niet! Anders had ik die erbij gezet.
Plaats reactie