Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Lijn 55 heeft nu een onhandig eindpunt in Voorhout met een keertijd van gemiddeld 20 minuten. Daarnaast is de bediening van voornamelijk de west- en oostzijden van het dorp nou niet optimaal te noemen. Wat nou als je 'm een rondje laat maken door en om Voorhout heen, zonder dat je hier heel erg voor in de dienstregeling hoeft te schuiven? Dat heb ik uitgezocht! Ik kwam hierop uit, een combinatie van oude haltes weer in gebruik nemen en een tweetal nieuwe haltes:
Het voordeel van dit rondje is dat de wachttijd op station Voorhout gereduceerd wordt naar 6 à 9 minuten en dat deze op de haltekommen aan de Herenstraat afgewacht kan worden in plaats van aan de rand van het dorp aan de bufferplaats. De bedoeling is dan dat de helft van de ritten het rondje linksom rijdt en de andere helft van de ritten het rondje rechtsom rijdt. De rest van de dienstregeling kan gewoon hetzelfde blijven! De drgl zou er ongeveer zo uitzien:
En het nadeel is: de Herenstraat is niet geschikt voor OV, de wegen rond Voorhout zijn nogal filegevoelig en alle Voorhouters nemen richting Leiden de veel snellere trein.
De Herenstraat is heel lang bediend geweest door lijn 385 en is sindsdien niet betekenisvol veranderd (al zijn/waren er wel plannen voor een knip in de Herenstraat vanuit de gemeente). In mijn persoonlijke ervaring is de gemiddelde snelheid hier wel erg laag omdat er niet genoeg ruimte is om trage fietsers veilig in te halen. Mits er dus voldoende buffertijd ingecalculeerd wordt lijkt het me verder een uitstekend plan.
In alle stukken die ik in de jaren langs zag komen over de Herenstraat, was het weer het oude liedje ‘we willen wel een busverbinding maar geen bussen in de straat’. Bij de huidige infrastructuur kun je inderdaad zo weer een bus laten rijden, alle haltes liggen er nog.
De eis om in alle haltes bediend te laten, vervalt voor de volgende jaardienstregeling. Dan zullen er wel de nodige slingers, omwegen en doublures gaan verdwijnen en is er voor die ruime kering in Voorhout misschien helemaal geen noodzaak meer.
In de concessie ZHN is het verplicht, dat in het eerste drg-jaar alle haltes worden bediend.
Er zijn in de concessie nog wel wat haltes die vervoerkundig niet zo logisch zijn, maar die (vanwege deze eis) in 2025 wel bediend worden.
Denk bijv. aan de slingerroute van lijn 57 in Lisse, of aan de 183-halte Concertweg in Alphen. Of aan de 187-halte Zaalbergweg in Leiden. En voor lijn 55 gaat het dan bijv. om de halte Sassenheim Edisonstraat.
De hieraan bestede DRU's kun je wellicht zinvoller inzetten.
Die slingerroute in Lisse is het gevolg van de hoogte- en gewichtlimieten op de Laan van Rijckevorsel - als dat ooit aangepast wordt zal die route wel weer teruggaan naar hoe het was voor die hoogte- en gewichtlimieten. Zaalbergweg lijkt me ook niet iets wat direct verdwijnt - Qbuzz rijdt immers nu een halfuursdienst naar die halte vanwege DZB wat daar zit.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Het station in Voorhout ligt zo centraal binnen de kern, dat vrijwel niemand de bus zal nemen naar het station. In andere dorpen van deze omvang was een stadsdienst ook niet haalbaar (zoals Schagen). Ook in grotere kernen, waar het station minder centraal ligt dan in Voorhout (zoals Dronten of Harderwijk) is de bezetting van de stadsdienst veelal laag.
Zeker niet wanneer de 55 matig aansluit op de treinen. En omdat de 55-route in de spits best wel vertragingsgevoelig is, loop je dan nog het risico op een overstap van (in de praktijk) 28 minuten wachten.
Een lijnbus over de Herenstraat lijkt mij niet heel wenselijk. Het is nu al een ontzettend drukke straat gezien de functie als dorpshart en de gemeente Teylingen steekt niet onder stoelen of banken dat ze er op niet al te lange termijn een knip in willen leggen om het vele doorgaand verkeer te weren: https://www.teylingen.nl/centrumplan-voorhout
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022