'Sowieso en sinaasappelsap. Stop de ver-S-bahnisering van Nederland.'
Aldus een uitspraak van één van de forumgebruikers.
Ben ik het aan de ene kant mee eens. Intercity's stoppen steeds vaker bij elke stoeptegel langs de baan, sneltreinen bestaan ongeveer al helemaal niet meer (al zijn sommige IC's wel zo te noemen). Aan de andere kant denk ik dat een S-bahn (of zoals ik het in het Nederlands zou noemen Stedenbaan) toch een erg nuttige functie kunnen hebben in de Randstad. Om wat op te schieten in de Randstad kun je per gewone trein gaan aangezien ook stoptreinen nu minder vaak stoppen. Moet je op een andere plek zijn in een plaats dan het hoofdstation, dan kun je daar op een S-lijn overstappen, die vaak rijdt. Ik heb eens lopen uittekenen en nadenken en dit is mijn plan.
Elke lijn, de S7 uitgezonderd, rijdt elk kwartier. Ben ook al een soort dienstregeling aan het knutselen en dit zijn mijn plannen.
S1 Houten - Utrecht - Weesp - Schiphol - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht
Rijdt elk kwartier Utrecht - Dordrecht Sterrenburg en elk half uur Houten Castellum - Dordrecht Sterrenburg, deze 'lange' ritten stoppen óók te Maartensdijk, Hollandsche Rading, Amsterdam Sloten, Rotterdam Spangen, Rotterdam Stadion en Zwijndrecht West. Rotterdam Spangen en -Stadion worden bij voetbalwedstrijden in het Spartastadion resp. De Kuip door alle ritten bediend.
In Weesp wordt een cross-platform-overstap op de S2 geboden.
In combinatie met de S4 is er een 7,5-minutendienst tussen Hoofddorp en Schiphol P40, en 6 ritten per uur tot Amsterdam Sloten.
In combinatie met de S6 is er een 7,5-minutendienst tussen Rotterdam C en -Lombardijen.
's Nachts wordt het volledige traject elk uur gereden, waarbij alleen op de hoofdstations van plaatsen wordt gestopt.
S2 Almere - Amsterdam - Haarlem - Uitgeest
Rijdt elk kwartier Almere Oostvaarders - Haarlem, om de rit rijdt door naar Uitgeest. De 'lange' ritten stoppen ook te Muiderberg. Almere Strand wordt alleen bij evenementen bediend, door alle ritten.
In Weesp wordt er een cross-platform-overstap op de S1 geboden.
In combinatie met de S3 en S4 bestaat er een 5-minutendienst tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Sloterdijk.
Geeft in Uitgeest een directe overstap richting Alkmaar.
's Nachts wordt een halfuursdienst Amsterdam C - Almere C gereden, en een uursdienst Amsterdam C - Haarlem. Er wordt verder alleen in Diemen en Weesp gestopt.
S3 Utrecht - Amsterdam - Alkmaar
Rijdt het volledige traject elk kwartier, waarbij om de rit in Loenen wordt gestopt.
In combinatie met de S2 en S4 bestaat er een 5-minutendienst tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Sloterdijk.
Om de rit geeft in Uitgeest een overstap op de S2 richting Haarlem.
Maarssen Lage Weide en Amsterdam Westpoort worden alleen in de spits bediend, elk half uur, door de rit die ook in Loenen stopt.
's Nachts rijdt er een uursdienst over het hele traject, en een halfuursdienst Amsterdam C - Zaandam. Er wordt onderweg verder alleen gestopt te Maarssen, Breukelen, Amsterdam Bijlmer ArenA, Wormerveer en Castricum.
S4 Hoofddorp - Amsterdam C - Amsterdam Holendrecht
Rijdt een kwartiersdienst over het volledige traject. 's Nachts elk kwartier Schiphol - Schiphol P40 - Amsterdam C.
S5 Woerden - Utrecht - Rhenen
Rijdt elk half uur Woerden - Veenendaal Centrum, en elk half uur Woerden Molenvliet - Rhenen, alleen deze 'lange' ritten stoppen in Harmelen en Maarsbergen. Geeft te Utrecht Waterlinieweg een cross-platform-overstap op de S8.
's Nachts wordt elk uur Woerden - Vleuten - Utrecht Terwijde - Utrecht C - Driebergen-Zeist gereden.
S6 Gouda - Rotterdam C - Rotterdam Vrijenburgerbos
Rijdt elk kwartier. Om de rit stopt in Moordrecht, Rotterdam Stadion en Rotterdam Pascalweg, en deze ritten geven te Rotterdam Vrijenburgerbos een directe overstap op de S7. Daar bestaat ook een vlotte overstap op tram 25.
Biedt in combinatie met de S1 een 7,5-minutendienst tussen Rotterdam C en -Lombardijen.
Rijdt 's nachts elk uur Gouda - Rotterdam Alexander - Rotterdam C - Rotterdam Lombardijen.
S7 Oostvoorne - Zwijndrecht
Rijdt een halfuursdienst Zwijndrecht Nederhoven - Rotterdam Pendrecht. Biedt in Rotterdam Vrijenburgerbos een directe overstap op de S6.
Elk uur wordt er doorgereden naar Oostvoorne, in de spits rijden alle ritten door. Rijdt 's nachts niet.
S8 Houten - Amersfoort - Leusden
Rijdt elk half uur het volledige traject, plus elk half uur Utrecht Waterlinieweg - Amersfoort. Geeft op de Waterlinieweg een directe overstap op de S5. Rijdt 's nachts niet.
Enkele treinaanpassingen
s4000 zal alleen Rtd - Asd rijden, en alleen stoppen te Rtd Alexander, Gouda, Woerden, Breukelen en Amsterdam Amstel.
s7400 en s17400 houden op met bestaan, evenals de spitstreinen Gouda G - Rtd.
s5800 blijft bestaan, stopt alleen niet meer te Hvs Noord, Bussum Zuid, Diemen, Assp en Asdm.
Stoptrein Asd-Beverwijk-Uitgeest houdt ook op met bestaan en wordt vervangen door S2.
Stoppert Baarn-Utrecht wordt ingekort tot Den Dolder. Daar bestaat een overstap op de stoppert Zwolle-Utrecht, die in huidige vorm blijft bestaan.
lijstje was niet volledig
Veel stations 'degraderen' tot S-bahn-station:
S1 Houten Castellum, Ut Lunetten, H Rading, Hvs Noord, Bussum Zuid, Dmn Zuid, Asd RAI, N Vennep, het nieuwe Sassenheim, De Vink, Voorschoten, Gv Mariahoeve, Gv Moerwijk, Rijswijk, Delft Zuid, Rtd Blaak, Rtd Zuid, Barendrecht en Zwijndrecht. Dordrecht Zuid wordt opgeheven en vervangen door twee nieuwe stations.
S2 Alm Oostvaarders, Alm Parkwijk, Alm Muziekwijk, Diemen, Assp, Asdm, en verder alle behalve Asd, Ass, Hlm en Beverwijk.
S3 Alles behalve Breukelen, Asdb, Asa, Asd, Ass, Zaandam, Castricum en Heiloo.
S4 Asdm, Assp, Dmn Zuid en Asdh.
S5 Vleuten, Ut Terwijde, verder alle behalve Ut en Dbz.
S6 Alle behalve Gd, Rtd Alexander, Rtd en Rtd Lombardijen.
S7 Alle.
S8 Alleen Htnc en Ut Lunetten.