Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11428
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

NightOWL. Je rolt op het Leidseplein de kroeg uit, en direct door naar je werk op Schiphol 8-)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13643
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Hainje »

Nice!
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Gisteren is een interessant document verschenen waarin verder wordt ingegaan op het vorig jaar gelanceerde voorstel voor 'lightrail' over bestaand spoor, met name de west- en de zuidtak. Alhoewel daar nog niet veel concreets uit te halen valt, staat er wel expliciet dit in vermeld:
...Doortrek van de Noord/Zuidlijn vanaf Amsterdam Zuid naar Schiphol / Hoofddorp via naar metroexploitatie omgebouwde treinsporen...
Verdere besluitvorming wordt rond september verwacht.

linkje

Brand los.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Bemined »

Hoewel er inderdaad weinig concreets in staat, krijg ik wel sterk de indruk dat men uitgaat van varianten die in plaats van een deel van de treinen komen te rijden en niet bovenop zoals sommigen hier willen. Ik zie ook ombouw westtak genoemd worden in een van de varianten, dat zou dan suggereren dat alle treinen vanuit Schiphol naar Amsterdam Zuid gestuurd zullen gaan worden, waardoor je misschien nog 20 treinen per uur overhoud i.p.v. de 32 uit de PHS dienstregeling. En dat kun je natuurlijk nog wel (net) via twee sporen afhandelen. De [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] zul je dan kunnen doorkoppelen richting Almere, voor Thalys en Eurostar zou je kunnen onderzoeken of de verbindingsboog bij Watergraafsmeer uit te breiden is zodat deze via de zuidtak naar Centraal kunnen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11428
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Brand los.
Ben benieuwd waar Movares mee komt. Het ruikt erg naar AVL2.0.
Bemined schreef:voor Thalys en Eurostar zou je kunnen onderzoeken of de verbindingsboog bij Watergraafsmeer uit te breiden is zodat deze via de zuidtak naar Centraal kunnen.
Waarom dat?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Bemined »

Omdat men in variant twee noemt ombouw westtak noemt, dan kan je dus niet meer van Schiphol naar Centraal toe. Als je dan alsnog naar Centraal wilt met die treinen moet je via de zuidtak, anders moet je die treinen niet verder dan Zuid laten rijden maar dat wordt voor de Eurostar een duur grapje (extra perron voor de 30 minuten durende veiligheidsscan).

Persoonlijk neig ik trouwens naar een hybride variant met voertuigen die zowel op trein als metrospoor passen. Wordt alleen lastig met perronhoogtes ben ik bang. Had mooi geweest als men de NoordZuidlijn met dezelfde perronhoogtes en omgrenzingsprofiel als de ProRail had aangelegd en met 1500V bovenleiding had uitgevoerd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11428
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Nog afgezien van of een extra perron noodzakelijk zou zijn: zou zo'n stukkie perron op Zuid nou niet opwegen tegen hogesnelheidstreinen die over het traject van Zuid naar Centraal drie keer zo lang doen als de metro, en waar vanaf Zuid dus geen hond meer inzit?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het laten doorboemelen van de Eurostar naar CS via een omweg zal waarschijnlijk veel duurder zijn dan het eenmalig inrichten van douanefaciliteiten op Zuid. Daar is ook geen apart perron voor nodig, kun je gewoon in de stationshal integreren.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Bemined »

Als men in Schiphol de Eurostar al niet kan inpassen wordt Amsterdam Zuid natuurlijk net zo lastig. Douane kan je nog wel kwijt, maar het ruim voor aankomst van de trein afsluiten van het perron gaat niet met slechts twee perronsporen per richting voor circa 20 treinen per uur. En uitbreiding van het aantal sporen lijkt me in op deze locatie lastiger en duurder dan het creëren van een doorgaand spoor over de Watergraafsmeer zodat enkele treinen per dag kunnen vertrekken vanaf een station waar wel ruimte is voor die voorzieningen. Eventueel dat je in de andere richting mensen wel op Zuid kan laten uitstappen, dan is die controle niet nodig want de trein gaat dan leeg naar het opstelterrein.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dan laat je ze op Zuid ongecontroleerd instappen en gooi je ze er in Brussel eruit en weer terug erin. Los van offtopic vind ik dit ook een discussie over een non-probleem, want het hangt van de wat-alsen aan elkaar. Wat als er geen andere treinen dan metro's over de Westtak zouden gaan rijden, wat als Zuid het aankomst- en vertrekpunt van de internationale treinen zou worden, wat als tegen de tijd dat dat allemaal zo ver is het huidige controleregime en de technologie nog ongewijzigd zijn...

Laten we terug on topic gaan en de Eurostarperikelen in een aparte thread bespreken.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Bemined »

Ik weet niet of je het door hebt, maar dit hele onderwerp is een wat-als ;) Je kunt het ombouwen ven treinspoor naar metrospoor nou eenmaal niet los van het aanpassen van de treindiensten zien, onttrek je sporen die nodig zijn voor de treindienst, dan moet je met een alternatief komen voor die treinen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11428
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Helemaal ongelijk heb je niet. Toch valt de bouw van douanefaciliteiten niet automatisch onder "uitbreiding van het metronetwerk" — tenminste niet in Amsterdam.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Uiteraard, maar detailuitwerkingen van een alternatieve Eurostaroplossing lijkt mij eerder een eigen thread waard - in een topic over metro-uitbreidingen is het wel erg zijtakkerig.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Bemined »

Het werd pas een detailuitwerking toen jullie het nodig vinden er op in te gaan ;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Overigens moet wel gezegd dat het ombouwen van de Westtak een zachtgezegd onlogisch idee is: je biedt geen extra verbindingen tegenover vandaag, omdat je de tak niet aan kan sluiten op bestaande verbindingen, en je alleen een verbinding vervangt die nu ook al in kwartiersdienst rijdt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Bemined »

De enige logica die ik zie achter westtak ombouwen is dat je met slechts twee treinsporen onvoldoende capaciteit hebt om beide takken te bedienen, terwijl de metro met twee sporen een overschot aan capaciteit heeft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik lees heel erg in de tekst: Amsterdam moet op elke straathoek een rechtstreekse verbinding met Schiphol hebben en de rest van het land hoepelt maar op. Het gebied ten noorden van het Noordzeekanaal wordt afgesloten van het vliegveld en Zuid-Holland (stap in Zaandam maar over op de metro) en blijkbaar is dat prima omdat Amsterdam :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Bemined »

Volgens mij gaat alleen de [serie=Sprinter|2017|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] maar verloren op deze manier en wordt alleen Lelylaan losgekoppeld van het spoornet. Leiden - Schiphol (6x IC + 4xSPR), Rotterdam - Schiphol (HSL, 4x binnenlands + 2x internationaal), Almere - Schiphol (6xIC + 4xSPR), Hilversum - Schiphol (2xIC + 2xSPR) en Utrecht - Schiphol (6xIC) blijven bestaan. Aan de zuidkant van Schiphol heb je dan 16 treinen, aan de noordkant 20 (plus eventueel maximaal 2x per uur een internationale trein want de Thalys koppel je niet door aan een binnenlandse trein) welke je zo veel mogelijk aan elkaar koppelt. De metro/lightrail neemt dan Schiphol - Centraal via de Noord/Zuidlijn over net als Schiphol - Sloterdijk - Centraal/Zaandam (laatste afhankelijk van gekozen variant hoe je dat doet).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

En hoe kom je van Alkmaar of Hoorn dan nog in Schiphol of Rotterdam? Gaat toch iets niet goed hoor met deze plannen :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Bemined »

Tussen Sloterdijk en Schiphol maakt het toch niet uit of je in een trein, lightrail of metro zit? Ik mag hopen dat men tegen die tijd afspraken heeft gemaakt over tariefintegratie.
VIRM
Berichten: 8292
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door VIRM »

Dus die studie wil een lightrail Amsterdam Centraal - Hoofddorp, Almere - Hoofddorp en Zaandam - Hoofddorp?

Als je zoiets echt wil, zou je denk ik een lightrailsysteem over metrosporen moeten gaan laten rijden, of treinsporen viersporig maken voor een harde scheiding tussen IC en Sprinters/lightrail.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Als je zoiets echt wil, zou je denk ik een lightrailsysteem over metrosporen moeten gaan laten rijden
Nee, ze willen de treinsporen daarvoor opofferen. Echte treinen, zo 2016. :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 8292
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door VIRM »

*proest* En voor deze studie wordt ook echt geld uitgetrokken? Als je het aantal doorgaand etreinen telt, heb je al reden genoeg om dit af te schieten. Maar dat is niks nieuws, gelet op de discussie de afgelopen zes pagina's.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11428
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Een studie is een verkenning naar mogelijkheden. Op zichzelf is het een aantrekkenlijke gedachte, dat kleine aanpassingen op korte termijn fantastische resultaten geven. Movares is nu kennelijk aan de slag, om te kijken of er een container met douane op Zuid kan worden neergezet, en nog wat van zulke dingetjes. Ze hebben geen opdracht andere varianten te onderzoeken. Mogelijke uitkomsten:
  • a) kost gratis en is geweldig -> nu doen
    b) het levert wel wat op, maar is best duur en een beetje onhandig
    c) wie dit doet is gek
Bij b) zal het resultaat vergeleken worden met de NZL op vrije baan variant(en) van de vervoersregio, en met een OWL. Afhankelijk van die vergelijking wordt een beslissing genomen. Het doel van deze studie kan dus zijn, aan te tonen dat de lightrailvariant meer kost dan ie oplevert. Dan kan die op het oog zo aantrekkelijke variant goed beargumenteerd ten grave gedragen worden. En als het tegendeel het geval blijkt te zijn, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ZO6176
Donateur
Berichten: 6634
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door ZO6176 »

In Karlsruhe rijden trams in de stad op straat en dan tussen dan over het "gewone"spoor de stad uit, Zoiets moet met de metro van Amsterdam toch ook kunnen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten