Autonoom rijdend OV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
iamthedutchdude

Re: Autonoom rijdend OV

Bericht door iamthedutchdude »

MaartenD schreef: di 18 mar 2025, 08:54 Maar wat is overtuigend. Stel daar dan maatstaven voor op.
(...)
Maar op dit moment lijken er geen maatstaven te zijn (ik heb ze iig nog niet gezien) en is het meer van autofabrikant: "wij vinden dat we het kunnen" EU: "hier zijn nieuwe regels".
Het nadeel van nieuwe technieken is dat vooraf onduidelijk is welke maatstaven er dan opgesteld moeten worden. Daar komt men namelijk gaandeweg achter. Nieuwe technieken worden dan ook vaak eerst op individuele basis goedgekeurd, waarbij er veel overdracht van informatie is tussen ontwikkelaar en goedkeurder. Pas als deze goedkeurder die ervaringen heeft kunnen benutten, kan deze de wetgever informeren over de benodigde eisen en maatstaven. Vandaar ook dat die regels nu nieuw toegevoegd worden: er is bij bijv. de RDW nu meer informatie over het functioneren van die automatische systemen, waardoor zij op hun beurt de Rijksoverheid/EU kunnen informeren over benodigde wettelijke eisen. Die worden vervolgens dus geïmplementeerd.

Als voorbeeld: stel dat we pas heden ten dage de trein hadden uitgevonden. Dan hadden we nog geen regels gehad over waar en hoe een spoorlijn aangelegd mocht worden. Omdat er geen regels zijn, laat je de trein midden door een weiland met koeien rijden, waarbij je elke maand aan de toezichthouder doorgeeft hoeveel koeien aangereden worden. Vervolgens komen jij en de toezichthouder erachter dat er op die manier wel heel veel koeien aangereden worden, waardoor de toezichthouder aan de overheid kan doorgeven dat er een regel moet worden ingesteld dat die spoorlijn niet meer midden door het weiland kan (of dat er hekken om de spoorlijn heen moeten als je dat wel wil). Hup, nieuwe maatstaaf/regel die je eerst nog niet kon voorzien maar door experimenteren en rapporteren opeens wel toegevoegd kan worden.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

:Y

Klinkt ook wel een beetje als Agile en CI/CD. Waarbij testen dus van (levens)belang is, maar tegelijkertijd het besef moet zijn ingedaald dat de praktijk altijd anders uitpakt (en continu verandert) dan de theorie in de mooie plannen.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ik ben absoluut geen offensieve rijder. Ik heb geen idee hoe je daarbij komt. Ook waarom je denkt dat ik met 130 door zulke bochten rij omdat ik zeg dat het KAN is een gevolgtrekking die toch echt alleen bij jezelf ligt en niet bij mij. Ik zeg nogmaals dat niemand die 80 rijdt voor die bocht afremt, maar de autopilot in de Tesla vindt nu opeens dat dat wel moet. Dat lijkt me niet omdat het zo oncomfortabel is om met 80 door die bocht te rijden. En ik herhaal ook maar weer dat juist het afremmen oncomfortabel is en vragen oproept wat de auto aan het doen is. Onnodig remmen is niet comfortabel of veilig.

De posts op X zijn zeker niet anecdotisch, heb je ze überhaupt gelezen? Vooral die tweede geeft in detail weer met welke regelgeving autonoom rijden te maken heeft.

Kijk, daarom was ik dus huiverig om het te plaatsen. Je bent nog niet eens geïnteresseerd om het te lezen en je verdraait alles naar je eigen uitleg. Maar ik neem aan dat als je het leest je het ook zal uitleggen in jouw straatje "ze willen de regels omzeilen". Nee, ze willen aantonen dat het veilig is. Denk je nu echt dat autofabrikanten een onveilig systeem willen uitrollen? Denk je nu echt dat ze liever hebben dat je automatisch andere weggbruikers aanrijdt dan dat je handmatig veilig rijdt? Denk je niet dat de slechtste reclame voor een autofabrikant is dat ze een autonome auto aan het publiek geven die niet veilig is?
Of denk je dat ik dat wil?
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ik ken die hele meneer achter dat account niet, maar het profiel en de bovenste posts deden bij mij voldoende rode vlaggen rijzen dat we hier met iemand te maken hebben die er nogal gekleurd in zit. Als dat inderdaad is waar je je argumentatie aan wilt uitbesteden is dat prima, maar neem het me dan ook niet kwalijk dat het op mij geen indruk maakt.

Ik denk verder niet dat autofabrikanten een onveilig systeem willen uitrollen - al heb ik daar in het geval van Tesla inmiddels wel zo mijn twijfels bij - maar wel dat de techsector, en dan specifiek de Amerikaanse, andere prioriteiten heeft. Dat verklaart mijns inziens ook waarom in Amerika voertuigen met self driving capabilities veel sneller op de weg verschijnen dan in Europa.

Op mij komt die werkwijze een beetje over als een boer met kalveren die ze eerst de wei in stuurt om te kijken waar de putten zoal liggen. Dat kan zeker werken; nadeel daarvan is dat je de nodige kalveren zult moeten missen of alsnog moet afmaken. Beter doe je er aan eerst de wei in te gaan en de putten zoveel mogelijk te inventariseren en te dempen alvorens de kalveren eropaf te sturen. De kans is nooit 0 dat er dan alsnog een kalf in een onopgemerkte put valt - of anderszins omkomt - maar het geeft vooral aan dat je de prioriteiten bij veiligheid legt, en niet bij snelheid.

Die aanpak valt wat mij betreft te prefereren boven wat de snelle techjongens liever zouden zien. Gelet op het account waar jij hiernaar linkt, zit jij er iets anders in. En dat mag.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

De tweede link acht ik waardevoller dan de eerste. Het lijkt er inderdaad op dat het account verre van onafhankelijk is in de discussie (hij verdient het nodige geld met het positief zijn over Tesla), maar de tweede link is voornamelijk op de wetgeving rond toelating gericht (inhoudelijk) en lijkt daarbij redelijk accuraat.
Laatst gewijzigd door iamthedutchdude op di 18 mar 2025, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Maar ik ben niet met die meneer in discussie, maar met MaartenD. Als hij het met die meneer eens is, kan hij zijn argumenten hier in zijn eigen woorden gebruiken in de discussie, en dan kan ik daar weer op reageren. Je argumentatie uitbesteden aan iemand anders ("hier, lees dit maar") vind ik wat gemakzuchtig. Dan moet je ook niet boos worden als ik er hooguit met een cursory glance mijn conclusies aan verbind.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik ga ervanuit dat jullie elkaar heel laten in de discussie. Ik ben wat gereserveerd over de snelheid waarmee autonoom rijden ingevoerd kan worden al ben ik zeker ervan overtuigd dat rijhulpsystemen een nuttige aanvulling zijn.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

waldo79 schreef: di 18 mar 2025, 13:45 Ik ga ervanuit dat jullie elkaar heel laten in de discussie.
Veiligheid voor alles :Y
waldo79 schreef: di 18 mar 2025, 13:45 Ik ben wat gereserveerd over de snelheid waarmee autonoom rijden ingevoerd kan worden al ben ik zeker ervan overtuigd dat rijhulpsystemen een nuttige aanvulling zijn.
Ja - al zie je (zoals ik eerder al met voorbeelden aangaf) dat ook die systemen nog wel wat stappen moeten zetten om op hetzelfde niveau als een menselijke bestuurder te komen.

Ook ik ga mijn adem er dus niet voor inhouden, en wil bovenal waken voor een American style snelheid van uitrollen. Maar goed, nu de CEO van Tesla - centraal in deze discussie - de feitelijke alleenheerser van de VS is en gewoon naar believen overheidshorden kan slopen en rechters kan negeren die hem niet zo goed uitkomen, vrees ik dat de verkeersdeelnemers daar min of meer vogelvrij zullen zijn.
John Hill

Bericht door John Hill »

TffpaA schreef: di 18 mar 2025, 11:15 Op mij komt die werkwijze een beetje over als een boer met kalveren die ze eerst de wei in stuurt om te kijken waar de putten zoal liggen. Dat kan zeker werken; nadeel daarvan is dat je de nodige kalveren zult moeten missen of alsnog moet afmaken. Beter doe je er aan eerst de wei in te gaan en de putten zoveel mogelijk te inventariseren en te dempen alvorens de kalveren eropaf te sturen. De kans is nooit 0 dat er dan alsnog een kalf in een onopgemerkte put valt - of anderszins omkomt - maar het geeft vooral aan dat je de prioriteiten bij veiligheid legt, en niet bij snelheid.
Probleem bij deze metafoor is wel dat er niet continu nieuwe putten in het weiland ontstaan. En dat je dus niet zozeer moet kijken waar de putten liggen, maar de koeien moet leren hoe ze putten kunnen herkennen.

Wat dat betreft kan ik het idee achter "hoe sneller de uitrol, hoe meer je de AI-technologie traint" begrijpen. (Wat niet betekent dat ik er ook voorstander van ben). Wat dat betreft denk ik dat Europa nog wel het grootste voordeel van de snelle uitrol in de VS heeft. Wel de getrainde AI, maar niet de onveiligheid.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

John Hill schreef: di 18 mar 2025, 16:00 Probleem bij deze metafoor is wel dat er niet continu nieuwe putten in het weiland ontstaan. En dat je dus niet zozeer moet kijken waar de putten liggen, maar de koeien moet leren hoe ze putten kunnen herkennen.
Goed punt. Tegelijkertijd denk ik dat je je in je regelgeving rondom het trainen van die herkenning ook moet richten op de uitkomst: hoe goed is dat kalf al in het herkennen van de put?

Daarbij ben ik er voorstander van dat zoveel mogelijk in gecontroleerde omgevingen te doen, waarbij het risico op gewonden en doden zo klein mogelijk is. Pas als daaruit afdoende naar voren komt dat het kalf putten kan herkennen, kun je de omgevingsparameters verruimen. En dat zal in de praktijk een iteratief proces zijn, waarbij het kalf steeds beter wordt in putten en andere gevaren herkennen, en de omgevingsparameters dus ook steeds verder verbreed kunnen worden.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

waldo79 schreef: di 18 mar 2025, 13:45 Ik ga ervanuit dat jullie elkaar heel laten in de discussie. Ik ben wat gereserveerd over de snelheid waarmee autonoom rijden ingevoerd kan worden al ben ik zeker ervan overtuigd dat rijhulpsystemen een nuttige aanvulling zijn.
Ik heb toen ik nog veel met bestelbussen reed dankbaar gebruik gemaakt van de dodehoekassistent op drukke snelwegen en de achteruitrijcamera bij inparkeren. Maar ik heb bij alle rijhulpsystemen die inmiddels in auto's verkrijgbaar zijn het idee dat veel mensen denken dat het een taak kan wegnemen, waardoor ze veel minder bezig zijn met autorijden en daardoor onoplettender achter het stuur zitten. Ik zie bestuurders vaak genoeg hun dure auto in eigenlijk te krappe gaatjes op de snelweg prakken, "want de dodehoekwaarschuwing gaf geen lampje".

Mede daarom zweer ik vooralsnog bij mijn oude Peugeot, omdat die nog zo basic is dat je alles wat de rijschool je aanleert verplicht moet toepassen om schadevrij door het verkeer te komen. Behalve een 'domme' cruise control en parkeersensoren achter (die overigens zo overgevoelig zijn dat ik ze altijd negeer en nog lekker op de spiegels en mijn eigen ogen vertrouw bij het achteruitrijden) zit er niets op qua rijtechnische snufjes.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79

Bericht door waldo79 »

Parkeren doe ik eerder zonder camera's dan met :Y
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Mijn fiatje uit 2004 heeft niet eens cruisecontrol. Ik heb er zelf android auto ingebouwd om bluetoothmuziek af te spelen maar voor de rest is het heerlijk écht autorijden *O*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Bij mijn ouwe staat nog een Alpine A110, bouwjaar 1970, in de garage. Geen rembekrachtiging, geen stuurbekrachtiging, geen radio, motortje dat een teringherrie maakt achterin zonder motormanagementsysteem, laag genoeg om vrachtwagens onderlangs te passeren...

Na een paar uur rijden ben je helemaal kapot - maar da's wel echt autorijden 8-)
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Inclusief dubbelklutsen?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Nee - synchromesh hadden ze al wel toen :Y
April064

Bericht door April064 »

Mijn Renault Twingo heeft geen cruise control en ik mis het wel op lange ritten, maar zo erg vind ik het ook weer niet. Verder is hij ook inderdaad heerlijk rijden zonder gezeik en afleiding, hij heeft geen stuurbekrachtiging, en muziek van mijn telefoon kan ik met behulp van een kabeltje afspelen.
zij/haar/hen/hun
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Heb je die Twingo nu in Frankrijk gekocht of hier in NL?
Hainje

Bericht door Hainje »

Zou oprecht niet meer zonder cruise control kunnen.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Hebben alle Tilburgse bussen CC dan?
Hainje

Bericht door Hainje »

De streekwagens wel. En sommige stadswagens (81xx) ook. Al ging het bij mijn opmerking vooral om een auto.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

erjeebee schreef: do 20 mar 2025, 02:44 Hebben alle Tilburgse bussen CC dan?
85 op de begrenzer.
April064

Bericht door April064 »

Durashift schreef: do 20 mar 2025, 00:02 ^^ Heb je die Twingo nu in Frankrijk gekocht of hier in NL?
Wel hier in Nederland, is een origineel Nederlands model!
zij/haar/hen/hun
Durashift

Bericht door Durashift »

Limburg wil proeftuin worden. Nu ja, vooral personenauto's dan.
(..) Limburg moet in kaart brengen hoe het een internationale proeftuin kan worden voor zelfrijdende auto's. Een motie die de provincie oproept dat met overheden in België en Duitsland verder te ontwikkelen, kon vrijdag op brede steun rekenen van de Limburgse Provinciale Staten.

De motie van PvdA, SP, D66, CDA, JA21, Lokaal Limburg en FVD haakt in op voornemens van de Europese Commissie om de auto-industrie te verduurzamen en minder afhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. De commissie wil daarvoor verschillende gebieden in Europa ontwikkelen waarin bijvoorbeeld op de openbare weg getest kan worden met autonoom rijdende auto's.

PvdA-fractievoorzitter Aleida Berghorst, indienster van de motie, stelde dat Limburg door zijn ligging als grensprovincie bij uitstek geschikt is als proeftuin. "Hier kun je testen in België, Nederland, Duitsland, in de heuvels en op vlak land", zei Berghorst, die ook de nabijheid van de autofabrieken in Eindhoven als pluspunt noemde. (..)
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nde-autos/
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Chrysa schreef: do 20 mar 2025, 16:41 85 op de begrenzer.
Dat is geen cruise control :P
Plaats reactie