Pagina 9 van 18

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 03 sep 2018, 22:25
door Western Soldier
Toch is 4 sprinters in de spits te weinig, dat blijkt als ik spreek met de studenten die daar reizen. Ik reis zelf zelden op dat stuk, maar er zijn best wel wat mensen van mijn studie die dat aangeven. Je kunt wel nog meer sprinters laten reizen, maar je moet de reizigers tussen Muiderpoort en Weesp en Almere/Hilversum scheiden van de reizigers die naar Science Park en Diemen reizen, daarmee zorg je ervoor dat elke trein rustiger wordt. Je kunt ook sprinters inleggen, maar vanuit het HvA reizen ze voornamelijk naar Weesp, Naarden-Bussum, Hilversum en Almere, ik denk dus dat een sneltrein naar Hilversum een betere keuze is dan een extra sprinter.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 03 sep 2018, 22:36
door Yanaike
Western Soldier schreef:Je kunt wel nog meer sprinters laten reizen, maar je moet de reizigers tussen Muiderpoort en Weesp en Almere/Hilversum scheiden van de reizigers die naar Science Park en Diemen reizen, daarmee zorg je ervoor dat elke trein rustiger wordt.
Hoezo? Als je extra sprinters laat rijden zorg je er toch ook voor dat elke trein rustiger wordt? :?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 03 sep 2018, 23:18
door Western Soldier
Natuurlijk, maar het aantal studenten dat specifiek naar Weesp, Naarden-Bussum of Hilversum reist is best wel een aantal. Is het dan niet beter om daar echt een sneltrein voor te hebben, een sprinter zorgt namelijk voor verdeling over de sprinters, alleen lessen zijn klokvast, dus zijn het veelal specifieke sprinters die dan in trek zijn. Daarin is wel een klein verschil aangezien voor sommige delen van de HvA campus beter de 3 genomen kan worden en voor andere gebouwen de 1 beter is. Een sneltrein moet ervoor zorgen dat studenten de sneltrein kiezen die dan gericht is op die grotere stromen die ervoor zorgt dat er in de sprinters voor de niet studenten meer ruimte ontstaat.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: di 04 sep 2018, 06:26
door Yanaike
Een sneltrein moet ervoor zorgen dat studenten de sneltrein kiezen die dan gericht is op die grotere stromen die ervoor zorgt dat er in de sprinters voor de niet studenten meer ruimte ontstaat.
Als je extra sprinters laat rijden, ontstaat er óók meer ruimte voor niet-studenten. De sprinters waarop je extra drukte verwacht door een groot aantal studenten, kun je langer maken, om zo aan de benodigde capaciteit te voldoen.

Bovendien zit het spoor veel te vol en is de dienstregeling veel te complex, om treinen te laten rijden die specifiek aansluiten op schooltijden.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: di 04 sep 2018, 06:28
door Suus
Je krijgt er op dit traject alleen een sneltrein tussen als je in de sprinters gaat zitten snijden, en aangezien op Diemen na alle stations tussen Asdm en Hvs boven de 4000 reizigers per werkdag zitten, zie ik geen kandidaten om minder te gaan bedienen.

Muiderpoort: 13000
Science Park: 4500
Diemen: 3000
Weesp: 9600
Naarden-Bussum: 9300
Bussum Zuid: 4200
Media Park: 4300
Hilversum: 26000

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 19:03
door Western Soldier
Waarom dat? Er rijden nu 4 sprinters en 4 intercity's per uur als ik het goed heb, daar moeten toch nog wel 2 sneltreinen tussen passen?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 19:23
door ArrivaBas
Tenzij je treinen wilt gaan uitbuigen of scheve patronen wilt aanbieden op deze tweesporige flessenhals, raad ik je aan op opvolgtijden (vaak 3 minuten) te letten. Bij het plannen van een fictieve dienstregeling voor een net van 100-150 km spoor (2 hoofdlijnen in minstens dubbelspoor, 3 zijlijnen met enkelspoor) liep ik daar eigenlijk al tegenaan. Vergeet ook niet dat er ook nog enkele goederentreinen doorheen moeten, waarvoor ook paden beschikbaar moeten zijn.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 19:24
door Wubbo
Western Soldier schreef:Waarom dat? Er rijden nu 4 sprinters en 4 intercity's per uur als ik het goed heb, daar moeten toch nog wel 2 sneltreinen tussen passen?
Western Soldier schreef:Ik heb nu alle treintijden voor de a-richtingen erin zitten. Ik ga nu aan de hand van de reistijden tussen de belangrijkste stations verspreid door het land controleren of alle knopen die ik bedacht had kloppen. Daarna hoef ik de b-richtingen alleen nog maar in te voeren die ik grotendeels er nog niet in heb zitten en dan heb ik de dienstregeling voor de HRN af zoals ik het zou zien. Als er meer mensen dan Wubbo ermee akkoord gaan dat ik daarna gewoon alle lijnvoeringen hier erin zet dan zal ik het hier een overzicht van alle lijnvoeringen publiceren.
Als ik jouw post van bijna 2 maanden geleden goed interpreteer is je dienstregeling klaar. Dan heb je ook het antwoord op je vraag.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 19:32
door Western Soldier
In mijn dienstregeling past het inderdaad, maar er wordt hier gezegd dat het niet zo passen, dus ik ben wel benieuwd naar de argumentatie hierachter.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 20:21
door Yanaike
Of je laat gewoon je dienstregeling zien om te bewijzen dat het past...

Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 20:38
door Suus
Western Soldier schreef:In mijn dienstregeling past het inderdaad, maar er wordt hier gezegd dat het niet zo passen, dus ik ben wel benieuwd naar de argumentatie hierachter.
Tussen Hilversum en de aansluiting naar de Flevolijn rijden 10 treinen per uur. In Hilversum ligt aan de oostzijde een gelijkvloerse aansluiting waar vier treinen uit Utrecht kruisen met zes treinen naar Amersfoort (goederentreinen niet eens meegerekend). Daar ligt je capaciteitsgebrek.

Daarnaast ligt tussen Hilversum en Bussum ook een terrein voor werktreinen. Zeker in de avonduren en in het weekend levert dat extra treinen en kruisbewegingen op.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 21:04
door Western Soldier
Ja oke, daar zit inderdaad een knelpunt, al heb je tussen Nijmegen en Arnhem ook 10 treinen met daarbij 2 invoegende treinen bij Elst. Maar ik ben sowieso voorstander om de kruising aan de oostzijde van Hilversum ongelijkvloers uit te gaan voeren.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 21:08
door Hainje
Western Soldier schreef:Maar ik ben sowieso voorstander om de kruising aan de oostzijde van Hilversum ongelijkvloers uit te gaan voeren.
Ja, daarin ben je niet de enige. Maar zolang de mensen die daar over gaan toch vooral in de korte termijn denken, is er heel wat voor nodig om zoiets geklaard te krijgen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de shitload aan rapportages en inspraakprocedures die verplicht zijn.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 21:10
door Western Soldier
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb aanstaande vrijdag toevallig in mijn eigen gemeente een gesprek met een raadslid over dingen in het OV hier, maar wat ik heb gehoord vanuit de politieke kant hier klopt niet met de werkelijkheid, maar dat is niet waar dit onderwerp over gaat.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 05 sep 2018, 21:44
door Suus
Ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw dienstregeling waar het wel in past?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 17:01
door Western Soldier
Inmiddels reis ik ruim een maand standaard op en neer tussen Amsterdam Amstel en Ede-Wageningen of Wolfheze. Het belangrijkste wat mij daarin opvalt is dat de treinen tussen Amsterdam Amstel en Utrecht Centraal per trein aanzienlijk minder druk zijn dan tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen.

Natuurlijk heeft dit te maken met het feit dat er tussen Amsterdam en Utrecht veel meer treinen rijden dan tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal, de treinen naar Schiphol Airport reken ik mee, omdat voor diverse bestemmingen in Amsterdam zowel via Zuid als via een van de andere stations kan worden gereisd.

Tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen is staan gebruikelijk al is er wel een scheve verdeling tussen het voorste treinstel waar nog stoelen vrij zijn en het achterste treinstel een stuk voller is. Richting Amsterdam is het vaak andersom.

Tot slot nog even over Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, in de spits zijn er met name bij station Driebergen-Zeist veel in- en uitstappers. Twee sprinter zullen voor beide stations in de spits te weinig zijn. Minimaal een van de beide stations zal bediend moeten worden door een sneltrein of intercity, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de sneltrein.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 17:15
door Suus
Suus schreef:Ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw dienstregeling waar het wel in past?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 18:51
door Wubbo
Utrecht - Arnhem staat als volgende traject op de rol voor 6 treinen per uur, maar dan moet er eerst nog wat infrastructuur af zijn (waaronder de verbouwing van Driebergen-Zeist).

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 19:14
door Western Soldier
Dat klopt, maar in de nieuwe plannen zijn er geen stops meer van intercity's gepland in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, ik vrees dat 2 sprinters echt te weinig zal gaan zijn om alle reizigers mee te kunnen nemen. Ik ben daarom voorstander dus van 2 sneltreinen, die minimaal halteren te Driebergen-Zeist.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 19:15
door SuperGhost
Volgens mij moeten dan eerst af zijn:
- verbouwing Driebergen-Zeist
- verbouwing Ede-Wageningen
- aanpassing sporenstraat Nijmegen
- seinverdichting Ressen - Nijmegen
- kruisingsvrije aansluiting Betuweroute -> Arnhem
Western Soldier schreef:Dat klopt, maar in de nieuwe plannen zijn er geen stops meer van intercity's gepland in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, ik vrees dat 2 sprinters echt te weinig zal gaan zijn om alle reizigers mee te kunnen nemen. Ik ben daarom voorstander dus van 2 sneltreinen, die minimaal halteren te Driebergen-Zeist.
Vanuit Arnhem/Ede zijn dat vooral reizigers naar De Uithof en die gaan dan via Utrecht Centraal reizen (met daar de sneltram). Vanuit Ede zie ik eerder gebeuren dat de sprinter t/m Driebergen-Zeist juist slecht bezet zal zijn. Vanuit Driebergen reist veruit de grootste groep naar Utrecht en daar rijden dan 6 sprinters per uur.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 19:16
door Wubbo
Western Soldier schreef:Dat klopt, maar in de nieuwe plannen zijn er geen stops meer van intercity's gepland in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, ik vrees dat 2 sprinters echt te weinig zal gaan zijn om alle reizigers mee te kunnen nemen. Ik ben daarom voorstander dus van 2 sneltreinen, die minimaal halteren te Driebergen-Zeist.
Driebergen heeft nu al 4 sprinters in de spits.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 19:29
door Western Soldier
Ja, maar de 4 sprinters gaan geen van allen naar Ede-Wageningen. Het komt dikwijls voor dat ik moet staan vanaf Ede-Wageningen en dat ik dan bij Driebergen-Zeist een plekje kan bemachtigen. Ik denk dat er gemiddeld zeker 15 tot 20 mensen uit één coupe daar uitstappen.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 20:17
door JothamvW
Suus schreef:
Suus schreef:Ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw dienstregeling waar het wel in past?
Namens Western Soldier (die ik persoonlijk ken) hier de link via Sync.com (geen reclame, gebruik persoonlijk normaal gesproken Dropbox).

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 20:18
door Western Soldier
Ik ben via mijn laptop niet in staat om te uploaden om een of andere reden. De belangrijkste vraag is nu eerst om de dubbele knoop in Zwolle correct te krijgen.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 15 okt 2018, 20:24
door Z2N
Het past niet. De sprinters Arnhem -> Utrecht moeten in Bunnik kapotgereden worden door de achterliggende IC's, en er is geen ICE-pad.

(Overigens: ik zou een BUP maken, een fout 60 keer maken is zonde van je tijd)

Edit: Hoe heb je de dienstregeling op Leiden - Utrecht bedacht? Want daar klopt dus echt geen hark van. :shock: