Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Wat er dus nooit zal komen omdat het volkomen onbetaalbaar is.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Die Schwebebahn is juist heel kenmerkend voor Wuppertal en kan gebruikt worden als city-marketing. Zoiets kun je in Utrecht ook doen, mits je het goed aanpakt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Je kunt hem natuurlijk ook een beetje modern designen: wat vind je van zoiets:n-evo schreef:Vind er persoonlijk niks moderns aan. Het heeft eerder de uitstraling van een gefaald jaren '60 experiment. Zou zo'n ding echt niet in m'n stad hoeven ter vervanging van metro of tram.
Laatst gewijzigd door Rick Visser op zo 22 mar 2015, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Ohja, dit is weer die discussie die elk jaar terugkomt :')
Ik doe ook maar wat
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Leuk voor het vliegveld. Je blijft alleen met die masten zitten en dat hoeft voor mij echt niet in monumentale binnensteden. Wat dat betreft vind ik zo'n net van trolleybus bovenleidingen boven kruispunten al vrij lelijk. Laat staan massieve masten en twee gigantische buizen die als rail dienen.Rick Visser schreef:Je kunt hem natuurlijk ook een beetje modern designen: wat vind je van zoiets:
Volgens mij zijn die dingen op termijn kostentechnisch niet interessant. Voertuigen, infrastructuur, onderhoud, etc. is allemaal custom build en totaal niet flexibel. Als er ergens een storing is kan je nog veel minder dan bij trams uitwijken of inkorten. Wil je nieuwe voertuigen hebben klopt je niet zomaar effe bij een tiental bedrijven aan en kies je de interessantste offerte. En wat betreft geautomatiseerd rijden: daar worden nu zo snel grote ontwikkelingen in gemaakt. Als een auto autonoom kan rijden over een aantal jaar, kan diezelfde techniek (of vergelijkbaar) op trams en bussen worden toegepast.
Als die hangende monorails praktisch waren of veel meerwaarde hadden, waren ze al veel meer toegepast in de wereld.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Ik vraag me ook af of de aanleg van stations voor zo'n zweefgeval wel past in de stad. Een gewone tramhalte is natuurlijk wel een stuk kleiner.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Die kunnen ook in gebouwen, herinner ik me van de vorige discussie ;)
Ik vind het wel een interessante gedachte om zo'n vervoersysteem te introduceren, maar ik denk dat je alleen al uit het feit dat het in Duitsland bij een paar korte trajecten is gebleven kunt concluderen dat de nadelen (beeldbepaling/onderhoud etc.) van zo'n systeem groter zijn dan de voordelen.
Denk dat ik het daar maar bij laat voor wat betreft dit topic
Ik vind het wel een interessante gedachte om zo'n vervoersysteem te introduceren, maar ik denk dat je alleen al uit het feit dat het in Duitsland bij een paar korte trajecten is gebleven kunt concluderen dat de nadelen (beeldbepaling/onderhoud etc.) van zo'n systeem groter zijn dan de voordelen.
Denk dat ik het daar maar bij laat voor wat betreft dit topic
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
De meeste mensen zijn redelijk conservatief en houden niet zo van veranderingen. Gemeentebesturen nog veel erger: het vergt veel lef om als politicus je nek uit te steken voor iets nieuws.n-evo schreef: Als die hangende monorails praktisch waren of veel meerwaarde hadden, waren ze al veel meer toegepast in de wereld.
Dat heeft als resultaat dat we bij het oude vertrouwde blijven hangen en alle nadelen voor lief nemen. Eigenlijk is het best wel vreemd dat we de nadelen van trams voor lief nemen omdat 'dat nu eenmaal zo is'.
- trams zijn voor veel automobilisten die niet dagelijks in de stad rijden een schrikbeeld.
- ze zijn erg zwaar en daardoor duur in aanleg: er worden veel eisen gesteld aan de ondergrond
- viaducten en bruggen zijn massief.
- bij verkeersopstoppingen kunnen trams ook niet verder
- veroorzaken méér dan eens dodelijke slachtoffers
- hebben een vaste dienstregeling wat vaak resulteert in half- of bijna lege voertuigen
- zijn 's nachts niet of nauwelijks beschikbaar
- functioneren niet meer als het hevig sneeuwt
Andere systemen, zoals degene die ik in dit topic hier noem, bieden mogelijk een oplossing voor deze problemen. Maar dan moet er wel in worden geïnvesteerd.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Een belangrijk nadeel van een tram-achtig systeem in de lucht is nog niet ter sprake gekomen, namelijk inkijk vanuit het voertuig in woningen en andere gebouwen. Daardoor blijkt het ook lastig te zijn om in steden (all over the world) ski-liften als OV-systeem te realiseren. Dat terwijl skiliften qua frequentie, capaciteit, snelheid EN bouwkosten onevenaarbaar zijn. Het aantal steunpunten is door het beperkte gewicht (kabels in plaats van rails) zeker in vlak gebied beperkt. Nadeel is alleen dat de cabines bij de haltes wel vertraagd kunnen worden, maar lastig volledig tot stilstand kunnen komen. Daardoor is de toegankelijkheid minder dan bij andere OV-systemen.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
1. Hetzelfde kan gezegd worden van zo'n beetje iedere type weggebruiker: fietsers, auto's, (gelede) bussen, vrachtwagens. Je auto om zo'n zuil vouwen is ook geen pretje.Rick Visser schreef:- trams zijn voor veel automobilisten die niet dagelijks in de stad rijden een schrikbeeld.
- ze zijn erg zwaar en daardoor duur in aanleg: er worden veel eisen gesteld aan de ondergrond
- viaducten en bruggen zijn massief.
- bij verkeersopstoppingen kunnen trams ook niet verder
- veroorzaken méér dan eens dodelijke slachtoffers
- hebben een vaste dienstregeling wat vaak resulteert in half- of bijna lege voertuigen
- zijn 's nachts niet of nauwelijks beschikbaar
- functioneren niet meer als het hevig sneeuwt
2. Mij maak je niet wijs dat een hangende monorail goedkoper is dan een tram. Bovendien zijn die zuilen en hoge stations echt niet overal inpasbaar. Om maar over de aanlegkosten te zwijgen vergeleken met een tramhalte. Ook kunnen vrije trambanen voor bijv. busverkeer gebruikt worden en vice versa.
3. Zuilen, hangrails en verhoogde stations ook. Vooral de stations hebben een gigantische impact op de omgeving. Er is niet altijd een gebouw voor handen waar het in weggewerkt kan worden.
4. Bij een storing van welke aard dan ook kan een hangende monorail nergens naar uitwijken door gebrek aan infra. Bij trams is een overloopwissel aanleggen een stuk makkelijker en goedkoper. In steden met bestaande traminfra zijn trams relatief flexibel (omleidingen, inkortingen, opsplitsing)
5. Die doden vallen veelal door de fout van andere weggebruikers en had net zo goed met een andere soort weggebruiker kunnen gebruiken. Moet je om die reden ook de rest van de weg halen?
6. Een hangende monorail zal ook op timetable rijden. On-demand voor 1 of 2 mensen langskomen resulteert ook in een leeg voertuig. Grote én kleine treinen inkopen waar je elk maar de helft van de tijd gebruik van maakt is een duur grapje, alleen al qua investering. Tig losse modules heeft weer slechte doorstroming tot gevolg.
7. Volgens mij is er geen garantie dat een hangende monorail beter presteert in extreem weer. En hoe vaak hebben we hier nou nog extreme sneeuwval?
Dus tja, ik ben er gewoon niet van overtuigd dat een hangende monorail echte voordelen biedt die de moeite waard zijn. Ook zijn ze moeilijk ondergronds weg te werken omdat bijna het dubbele aan tunnelbreedte/hoogte nodig is.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
De eerste foto die Rick Visser liet zien was in Japan. Hij heeft zijn bericht aangepast.julsteren schreef:Dortmund.Obus schreef:Waar in Japan staat dat onding eigenlijk?
De mortuis nil nisi bene
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Een tram kan haltes overslaan als er niemand bij de halte staat te wachten en niemand op de stopknop drukt, net als een bus, dus dat is geen probleem.sirvinniei schreef:Makkelijke oplossing: doortrekken naar Zeist en wat haltes overslaan savonds en in het weekend (en natuurlijk wat minder trams laten rijden). Tussen Zeist en Utrecht is er zelfs in de avond en het weekend een vervoersstroom.
Ik vind het ook jammer dat de geplande tramlijn in utrecht niet via het Centrum loopt. Maar de lijn zou nog wat levensvatbaarder kunnen worden door door te rijden naar Zeist (busstation?) Eventueel kan de IC status van Driebergen-Zeist station worden opgeheven, en het nieuwe Vaartsche Rijn IC status krijgen. Dan kan men daar op de tram overstappen om naar Zeist te gaan.
Maarn, Driebergen Zeist en Veenendaal-de Klomp kunnen dan worden bediend door een sprinter (1x per uur? 2x per uur in de spits)
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Ben het er ook mee eens dat de lijn de route van voormalige bus 11 zou moeten volgen. Dan had je in de avonduren en weekend nog wat gehad aan de lijn. Veel grotere aanwinst voor de hele stad ipv alleen de studenten en staf.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Stel ze maken er nog een tramlijn bij (die dus wél via de binnenstad naar Uithof gaat), wat zou dan de verdeling tussen de twee lijnen worden denken jullie? Ik denk namelijk dat CS - Vaartsche Rijn dan redelijk uitgestorven wordt, en Vaartsche Rijn - Uithof wordt dan nog wel redelijk gebruikt (zeker als men daar ICs laat stoppen, maar anders ook al wel).
Dat stukje kan dan weer wél levensvatbaar wonen, als het netwerk wordt uitgebreid richting de zuidelijke wijken van Utrecht.
En wat vinden jullie van de doortrekking naar Zeist + het verplaatsen van de IC stop van Driebergen-Zeist naar Vaartsche Rijn? Dat CS dicht bij VR ligt maakt overigens niet uit, want Rotterdam Blaak ligt ook dicht bij CS en is allebei een IC-stop.
Dat stukje kan dan weer wél levensvatbaar wonen, als het netwerk wordt uitgebreid richting de zuidelijke wijken van Utrecht.
En wat vinden jullie van de doortrekking naar Zeist + het verplaatsen van de IC stop van Driebergen-Zeist naar Vaartsche Rijn? Dat CS dicht bij VR ligt maakt overigens niet uit, want Rotterdam Blaak ligt ook dicht bij CS en is allebei een IC-stop.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Ik denk dat dat niet zo'n vaart zal lopen als jij schetst, de meeste reizigers naar De Uithof komen vanaf het CS, en vanaf het CS is de route via Vaartse Rijn sneller: via die route kan P&R De Uithof in 17 minuten bereikt worden, de route van lijn 28 is dan pas rond Rijnsweerd. Alleen de reizigers die echt vanuit het centrum komen zijn gebaat met een tram naar het centrum, zeker als de tram er straks is (de tram heeft meer capaciteit dan lijn 12 nu).Bakpapier schreef:Stel ze maken er nog een tramlijn bij (die dus wél via de binnenstad naar Uithof gaat), wat zou dan de verdeling tussen de twee lijnen worden denken jullie? Ik denk namelijk dat CS - Vaartsche Rijn dan redelijk uitgestorven wordt, en Vaartsche Rijn - Uithof wordt dan nog wel redelijk gebruikt (zeker als men daar ICs laat stoppen, maar anders ook al wel).
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
De binnenstadsas afsluiten om een tramlijn aan te leggen is niet realistisch, bus 12 kan die extra reizigers niet aan. Om die reden is ervoor gekozen eerst een tramlijn langs de andere kant aan te leggen.
Als de Uithoflijn gaat rijden, rijdt die door naar de P&R. Een tram over de binnenstadsas zou dus bijvoorbeeld kunnen rijden tot Rijnsweerd met een enkele lijn door naar de Uithof, maar reizigers naar de Uithof kunnen op Rijnsweerd ook overstappen op een bus. Als er weer een bus via het Oorsprongpark naar de Uithof gaat rijden, is ook voor die vervoersstroom geen tram nodig.
Ik heb al eerder uitgelegd waarom een verlenging naar Zeist niet realistisch is via de Uithof, dus zo'n verlenging zou over de huidige route van lijn 50 (of eventueel 71) moeten gaan. En dan krijg je waarschijnlijk alleen genoeg reizigers als je de huidige buslijnen niet allemaal naar CS laat rijden, waardoor reizigers moeten overstappen en je weer reizigers verliest. Ik zie nu het nut niet van zo'n verlenging.
Het BRU heeft over allerlei tramplannen en -ambities studies gedaan die op hun site terug te vinden zijn, waar ook veel opmerkingen en vragen uit dit topic beantwoord/weerlegd worden.
Wat mij betreft kunnen plannen die verder gaan dan een tram over de binnenstadsas in het hobby-topic, zeker omdat deze discussie (grotendeels) al eerder is gevoerd (viewtopic.php?f=34&t=10824).
Als de Uithoflijn gaat rijden, rijdt die door naar de P&R. Een tram over de binnenstadsas zou dus bijvoorbeeld kunnen rijden tot Rijnsweerd met een enkele lijn door naar de Uithof, maar reizigers naar de Uithof kunnen op Rijnsweerd ook overstappen op een bus. Als er weer een bus via het Oorsprongpark naar de Uithof gaat rijden, is ook voor die vervoersstroom geen tram nodig.
Ik heb al eerder uitgelegd waarom een verlenging naar Zeist niet realistisch is via de Uithof, dus zo'n verlenging zou over de huidige route van lijn 50 (of eventueel 71) moeten gaan. En dan krijg je waarschijnlijk alleen genoeg reizigers als je de huidige buslijnen niet allemaal naar CS laat rijden, waardoor reizigers moeten overstappen en je weer reizigers verliest. Ik zie nu het nut niet van zo'n verlenging.
Het BRU heeft over allerlei tramplannen en -ambities studies gedaan die op hun site terug te vinden zijn, waar ook veel opmerkingen en vragen uit dit topic beantwoord/weerlegd worden.
Wat mij betreft kunnen plannen die verder gaan dan een tram over de binnenstadsas in het hobby-topic, zeker omdat deze discussie (grotendeels) al eerder is gevoerd (viewtopic.php?f=34&t=10824).
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Dit topic hoorde eigenlijk vanaf het begin al in het Hobbydeel van het forum, het ging al vanaf het begin om een niet-concreet idee.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Waarom is uithof - zeist niet realistisch? Kan toch parallel aan de A 28? Natuurlijk, het is een beetje een kronkelroute, maar velen zullen de tram (comfortabel) toch verkiezen boven de bus, ondanks dat het dan iets langer duurt. Zeker als je alle parallelle bussen opheft natuurlijk.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Waarom zou jij zoveel willen investeren voor het verslechteren van het vervoersaanbod?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Je verbreekt dan inderdaad een hoop verbindingen die vanuit Utrecht naar verschillende wijken van Zeist en over Zeist heen gaan. De verbinding centrum - Uithof wordt straks prima bediend met dubbelgelede bussen, als de tram eenmaal rijdt. Een tram door de binnenstad staat wel op het wensenlijstje voor de toekomst, maar niet voor de nabije toekomst.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Bakpapier schreef:Waarom is uithof - zeist niet realistisch? Kan toch parallel aan de A 28? Natuurlijk, het is een beetje een kronkelroute, maar velen zullen de tram (comfortabel) toch verkiezen boven de bus, ondanks dat het dan iets langer duurt. Zeker als je alle parallelle bussen opheft natuurlijk.
matti93 schreef:[...] Vanwege de natuur is zo'n route langs de A28 politiek onmogelijk. Het gaat daar nog net om gemeente De Bilt, die geen belang heeft bij de tram naar Zeist, maar juist wel bij het natuurgebied rond de A28. Zelfde verhaal als over de afrit Zeist-West, waarvan het viaduct nu een belangrijke ecopassage is. [...]
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Ik ben zelf ook tegen de tramlijn in Utrecht, omdat je de kosten van een metrolijn hebt en de vervoerskwaliteit van een busverbinding. Als je nou gewoon een busbaan had aangelegd met alleen maar ongelijkvloerse kruisingen had je de kosten van een busverbinding met de vervoerskwaliteit van een metro gehad. Een stuk beter dus, mijns inziens.
Dit voorstel van Rick Visser is iets dat ik bij regelmaat zie terug komen, en bij regelmaat strandt dit op zijn eigen onmogelijkheid. Zo'n systeem is lomp en duur tegelijkertijd. Niet reeël dus in de Nederlandse context. ;)
Dit voorstel van Rick Visser is iets dat ik bij regelmaat zie terug komen, en bij regelmaat strandt dit op zijn eigen onmogelijkheid. Zo'n systeem is lomp en duur tegelijkertijd. Niet reeël dus in de Nederlandse context. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
In dat geval zou je ook kunnen kiezen voor twee tramlijnen: een met als eindpunt PR Uithof, een andere die aftakt richting zeist, en precies langs de gemeentegrens naar Zeist loopt. Deze loopt langs de sloot 'Bisschopswetering' aldus een gedetailleerdere topografische kaart. De lijn naar PR Uithof kan dan later doorgetrokken worden via De Bilt naar station Bilthoven. Maar dan moet die gemeente daar natuurlijk zin in hebben. Misschien dat ze dat wél willen, omdat deze kernen er dan rechtstreeks van profiteren (rechtstreekse verbinding met belangrijke werklocaties in Utrecht).matti93 schreef:Bakpapier schreef:Waarom is uithof - zeist niet realistisch? Kan toch parallel aan de A 28? Natuurlijk, het is een beetje een kronkelroute, maar velen zullen de tram (comfortabel) toch verkiezen boven de bus, ondanks dat het dan iets langer duurt. Zeker als je alle parallelle bussen opheft natuurlijk.matti93 schreef:[...] Vanwege de natuur is zo'n route langs de A28 politiek onmogelijk. Het gaat daar nog net om gemeente De Bilt, die geen belang heeft bij de tram naar Zeist, maar juist wel bij het natuurgebied rond de A28. Zelfde verhaal als over de afrit Zeist-West, waarvan het viaduct nu een belangrijke ecopassage is. [...]
Logischer lijkt het me echter om het stukje van gemeente de Bilt ten zuide nvan de A28 simpelweg op te kopen en bij gemeente Utrecht te voegen, of bij Zeist. Stukjes die van gemeente veranderen komen wel vaker voor (zelfs als dat een provinciegrenswijziging veroorzaakt komt dit wel eens voor en dat is hier niet eens zo).
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Ik zou het op zich goed vinden om de afrit Zeist-West af te maken en een OV-lijn aan te leggen, maar de waarde van die natuur is groot en van nationaal belang.
Buiten dat vraag ik me dus af of er überhaupt voldoende vervoersvraag is. De vraag die er nu is komt deels door treinreizigers die al op Driebergen-Zeist uitstappen en dan de bus nemen. Zodra Vaartsche Rijn open gaat, zal die groep daar beter kunnen overstappen. Daarnaast zal de extra overstap die ontstaat als bussen niet meer doorrijden naar Utrecht reizigers kosten en veel infrastructurele maatregelen vergen (busstation, keerpunt voor de tram) op een plek waar die ruimte niet is en nauwelijks gemaakt kan worden.http://www.heuvelrugtopografie.nl/nieuwsarchief/nieuws-oktober-2004/16-10-2004/excursie-naar-het-wildviaduct-a28#9ERgKWL7oqhkmURQd_rSfA schreef:Het kunnen trekken van het ene naar het andere gebied is van groot belang voor de instandhouding en uitbreiding van gezonde groepen dieren die hier van nature leven. Als door ziekte in een bepaald gebied een diersoort is uitgestorven, kunnen dieren vanuit andere gebieden zich er weer vestigen. Het wildviaduct onder de A28 vormt voor dieren de enige ecologische verbinding tussen het Vechtplassengebied en het Kromme Rijngebied.
Het opheffen van de IC-stop te Db zit er sowieso al aan te komen, waarbij er wel meer sprinters gaan rijden en de trein dus meer op Utrecht georiënteerd zal zijn. Daarmee is er al een "veredelde tramverbinding" tussen Driebergen en Utrecht, wat op zich ook een reden kan zijn om de tram niet door te trekken. Om in de termen van het BRU te spreken, zou je de doorgetrokken tram dan kunnen zien als tangentiële lijn, terwijl het OV rond Utrecht juist vooral gebaseerd is op radiale lijnen (vanuit de OV-terminal de omgeving in).Bakpapier schreef:En wat vinden jullie van de doortrekking naar Zeist + het verplaatsen van de IC stop van Driebergen-Zeist naar Vaartsche Rijn? Dat CS dicht bij VR ligt maakt overigens niet uit, want Rotterdam Blaak ligt ook dicht bij CS en is allebei een IC-stop.
Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht
Enkele van de buslijnen die in Zeist rijden komen echter niet van station Driebergen-Zeist af. Ze hebben hun eindpunt bij de stalling (halte Handelscentrum), respectievelijk bij het busstation (in het centrum van Zeist). En ook die buslijnen zitten vol!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten