Behalve het verhogen van frequenties, horen ook opening van nieuwe stations bij een verbetering van de plannen. Ik ben dan ook voorstander van een vier treinen systeem:
- Intercity's die alleen stoppen op grotere plaatsen zoals Eindhoven, Apeldoorn, Vlissingen, Alkmaar, Leeuwarden etc.
- Sneltreinen die stoppen op de kleinere plaatsen of plaatsen die een belangrijk knooppunt zijn zoals Oss, Helmond, Geldermalsen etc.
- Intersprinters die stoppen op de grotere kleine plaatsen zoals Best, Haren, Heeze etc. De voorstadhaltes zoals Helmond Brandevoort, Oss West en Amsterdam Science Park worden niet bedient door deze treinen.
- En tot slot de regiosprinters (in de provincie) of de Agglosprinter (randstad, stedelijke gebieden) deze treinen stoppen op alle stations, en bedienen de voorstadhaltes en de station in kleinere plaatsen, neem Eindhoven Strijp-S, Den Haag Mariahoeve, Berkel-Enschot, Berghem, 't Harde etc.
De treinen en frequentie moeten voldoen aan de vraag.
Op de Intercity's moeten hoge snelheden (160-200 km/h) en comfortabele treinen de standaard worden. Voor sneltreinen volstaan treinen als de VIRM of de DDZ.
Op de Intersprinter moet je denken aan treinen als de Flirt, de Kiss of de GTW.
Op de Regiosprinters volstaat de Flirt of GTW.
Op de Agglosprinters moet je denken aan treinen als de SLT of de RandStadRail "metro's".