Ooh, ik dacht dat het over een kerende Breda-Antwerpen-... ging. Niet goed gelezen, ik ben abuis
De capaciteit van de Brabantroute zal (neem ik aan) niet vallen of staan bij de perronbezetting van
Bd.
Rsd-
Bd-
Tb en
Zlw-
Bd-
Tb hebben elk één perronspoor per richting tot hun beschikking, en dan houd je nog 2 perronsporen over om allerhande treinen te keren / leeg te lopen / op te starten. Het baanvak
Bd-
Tb zelf, evenals de perrons bij
Tb, lijken mij een veel kritiekere flessenhals.
Vwb de drukte op de HSL: ICNG kan flink meer capaciteit per trein bieden dan de kleine stammetjes die er nu rijden. ICR-7 biedt circa 580 zitplaatsen, de twee incidentele ICR-9'tjes in de spits bieden 760 (correct me if I'm wrong). De langste ICNG-compositie die in Breda langs het perron past is ICNG-8+8 (330m), dat biedt al 834 zitplaatsen.
Op Asd(z),
Shl en
Rtd past ook ICNG-8+5+5 (385m), dat zijn liefst 933 zitplaatsen. Dan kan je nog steeds een flinke reizigersgroei opvangen met een zelfde frequentie als nu: kwartiersdienst plus (al dan niet half)uurlijkse Benelux die telkens een voortrein heeft.
Dit topic kan trouwens wel weer omgedoopt worden in "Ideeën OVer de Beneluxverbinding", Luxemburg heb ik al een hele tijd niet gehoord of gezien