Breng ideeëntopic
Geplaatst: ma 28 jul 2014, 19:22
Inderdaad, voor de verbinding Heyendaal-Grave(-Uden) is lang 9 al. Lijn 9 kent daarbij een goede overstap op lijn 99 naar Uden in Grave. Daarnaast kan ook nog eens overgestapt worden op Station Dukenburg op snellijnen 11 en 12 naar Heyendaal en op buslijnen 13 en 15. Genoeg keuze dus.
Lijn 99 op de Graafseweg als snelbus laten rijden hoeft niet, want zoveel haltes zijn er niet. Overslaan van deze haltes levert nauwelijks tijdwinst op. Beter is het als Nijmegen een busstrook zou aanleggen (in ieder geval op het deel Neerbosscheweg-Station), aangezien daar veel files staan.
Heb voor het Nijmeegse busnet ook ideeën (ja, daar komen ze weer) en sommige lijnen ook anders doorgekoppeld. Ga in mijn uitleg voor het gemak vast uit van het gereed zijn van station Goffert (momenteel in aanbouw). Grootste wijziging is denk ik wel het totaal anders bedienen van Wijchen (geen rondje meer, zodat de Wijchense wijken beter met het eigen station verbonden zijn)
Lijn 1: Lindenholt IJpenborkeweg - Berg en Dal, Groot Berg en Dal (2-4x p/u)
via: Station Dukenburg, Station Goffert, Willemskwartier, CS, Plein 1944, Hunnerberg, St-Maartenskliniek
Rijdt weer een rondje Lindenholt, 2x linksom en 2x rechtsom (dat rondje is nu een gemis, aangezien er een verbinding Lindenholt-West - Lindenholt-Oost ontbreekt). Rijdt vanaf station Goffert via de Muntweg verder (om ook vanaf daar een goede verbinding met het nieuwe station te geven) Daarnaast nu vanaf de Berg en Dalseweg door naar Berg en Dal i.p.v. via Altrade (die route eindigt nu bij de Sint-Maartenskliniek), zodat vanaf Berg en Dal een een verbinding ontstaat met de Sint-Maartenskliniek (rijdt er nu vlak langs, maar de halte is te ver voor mensen die verminderd valide zijn, terwijl die vaak juist in zo'n ziekenhuis willen zijn).
Lijn 2: Hatert - Sint-Maartenskliniek (4x p/u)
via: CWZ, Heseveld, Wolfskuil, CS, Plein 1944, Hertogplein, Altrade
Rijdt voortaan via Heseveld-Wolfskuil, om vanaf die wijken ook naar Station Goffert te kunnen en ook vanaf Hatert snel met een station te verbinden. Bij Station Goffert bij voorbaat verknoopt met lijn 1 (die voortaan de bediening van de Muntweg overneemt). Eindigt voortaan bij Sint-Maatenskliniek, in plaats van er vlak voor weg te draaien ri. Berg en Dal. Bij dat ziekenhuis dan overstap op de nieuwe lijn naar Berg en Dal (lijn 1). Zo krijgt Altrade ook een verbinding met dat ziekenhuis.
Lijn 3: P+R Ressen - Wijchen Randweg Noord
via: Visveld, Lent, Plein 1944, CS, Radboudumc, CWZ, Dukenburg, Station Wijchen, Homberg
Rijdt voortaan via Heyendaal-West in plaats van Heyendaal-Oost. Rijdt in Wijchen pas na het station richting de noordwestzijde (gaat pas bij de Klapstraat het spoor over). Eindpunt blijft de Randweg Noord, alleen keert voortaan op zichzelf.
Lijn 4: Oosterhout Dorp - Groesbeek De Horst (2x p/u)
via: De Klif, Station Lent, Burchtstraat, Plein 1944, CS, Heilig-Landstichting, Groesbeek Centrum
Rijdt voortaan via de busbaan door wijk-Oosterhout (waar nu lijn 331 alleen rijdt) en rijdt na CS verder over de route van de huidige lijn 5 naar De Horst.
Lijn 5: Nijmegen Centraal Station - Druten Busstation (2-6x p/u)
via: Plein 1944, Joris Ivensplein, Weurt, Beuningen Aalsterveld, Ewijk, Winssen, Deest, Afferden
Lijn 85 wordt geïntegreerd in lijn 5 (lijn 42 wordt in Druten voortaan gekoppeld aan snellijn 89). De stopbusdienst Nijmegen-Druten gaat voortaan via Beuningen Aalsterveld rijden. Op Nijmegen-Beuningen Aalsterveld ontstaat zo een 10-minutendienst, 2 ritten per uur gaan door naar Druten, 2 rijden na Aalsterveld verder als lijn 11. In de spits gaat er 8x p/u gereden worden op Nijmegen-Beuningen en gaan er 4 door naar Druten (zelfde aantal bussen als nu). De doorkoppeling naar Nijmegen-Groesbeek verdwijnt.
Lijn 6: Neerbosch Oost - Station Dukenburg (3x p/u)
via: Heseveld, Wolfskuil, Plein 1944, CS, Radboudumc, Grootstal, Hatert, Malvert, Zwanenveld
Gaat in frequentie gehalveerd worden. De overigen 3 ritten gaan naar de nieuwe lijn 16, die via Heyendaal-Oost gaat. Lijnen 6 en 16 vormen samen een 10-minutendienst op de deeltrajecten buiten Heyendaal (Station Dukenburg - Van Peltlaan + Spoorkuil - Neerbosch Oost). Op deze manier ontstaat er vanaf deze wijken een goede rechtstreekse verbinding met geheel Heyendaal. Als compensatie gaat 1 van de 2 buslijnen Heyendaal-Wijchen via Heyendaal-West rijden (lijn 3).
Lijn 7: Nijmegen Centraal Station - Wijchen Zuid (2x p/u)
via: Energieweg, Lindenholt-West. Dukenburg, Bijsterhuizen, Tunnelweg, Station Wijchen, De Renbaan, Sluiskamp
Zou eventueel (bij wijze van proef) door kunnen rijden naar Niftrik (al lijkt me dat echter niet rendabel te krijgen), zo niet, dan zou je alsnog door kunnen rijden naar de Randweg-Noord
Lijn 8: Millingen Grenskantoor - Gennep Busstation (2x p/u)
via: Kekerdom, Leuth, Ooij, Waalkade, CS, Grootstal, Malden, Mook, Plasmolen, Milsbeek, Ottersum
Grofweg een koppeling van lijnen 80 en de verdichtingsritten van lijn 83. Rijdt voortaan alleen via Grootstal naar het Radboudumc, om de wijken Grootstal en Hatertse Hei beter te bedienen (die missen eigenlijk een verbinding vanaf richting Malden) en voor een betere busverbinding Hatert/Dukenburg - Malden (kan voortaan al in Grootstal overstappen).
Lijn 9: Centraal Station - Station Dukenburg (2x p/u)
via: Hazenkamp, Sint-Anna, Hatert-Centrum, Aldenhof, Meijhorst, Tolhuis
Huidige lijn 4, maar dan na Aldenhof doorgetrokken naar Station Dukenburg via Meijhorst en Tolhuis (lijn 331 wordt dan versneld tussen Station Dukenburg en Weezenhof)
Lijn 10: Ringlijn Nijmegen CS - Heyendaal - Nijmegen CS (Heyendaal-shuttle, 12x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Radboudumc, HAN, Station Heyendaal
Ongewijzigd.
Lijn 11: Nijmegen Centraal Station - Beuningen Aalsterveld (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
ongewijzigd
Lijn 12: Nijmegen Centraal Station - Druten Busstation (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
blijft in de spits voortaan 2x p/u rijden. Ter compensatie gaat lijn 42 (opvolger lijn 89) een kwartiersdienst vormen met lijn 12 tussen Druten en Station Dukenburg. Lijn 42 geeft dan een overstap op lijn 11 (waardoor ook een kwartiersdienst van/naar Heyendaal ontstaat). In de spits blijft het aantal verbindingen dan gelijk (alleen 2x met overstap) en buiten de spits daardoor zelfs verdubbeld (terwijl even veel bussen worden gebruikt als nu).
Lijn 13: P+R Ressen - Wijchen De Lingert (2x p/u)
via: Visveld, Station Lent, Plein 1944, Erasmusgebouw, CWZ, Dukenburg, Station Wijchen, Zuiderpoort
Rijdt buiten Heyendaal een kwartiersdienst met lijn 3. Gaat nieuwbouwwijk De Lingert bedienen.
Lijn 14: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein (2x p/u)
via: WKC Kronenburg, Elst-West, De Klif, Station Lent, Waalkade, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw
Gaat in Oosterhout voortaan via de busbaan rijden. Op halte Groenestraat overstap op lijn 331 ri. P+R Ressen. De 3e/4e rit tussen Nijmegen CS en Brakkenstein gaat naar lijn 15.
Lijn 15: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein (2x p/u)
via: Huissen, Angeren, Doornenburg, Gendt, Haalderen, Bemmel, Doornik, Lent, Waalkade, CS, Erasmusgebouw
Huidige lijn 33 die door gaat rijden naar Heyendaal en Brakkenstein. Vormt tussen Station Lent en Brakkenstein een kwartiersdienst met lijn 14.
Lijn 16: Neerbosch Oost - Station Dukenburg
via: Heseveld, Wolfskuil, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw, Grootstal, Hatert, Malvert, Zwanenveld
Vormt samen met lijn 6 een 10-minutendienst op Neerbosch-Oost-Spoorkuil en Van Peltlaan-Station Dukenburg (tussen spoorkuil en Van Peltlaan rijdt lijn 6 via Heyendaal-West en lijn 16 via Heyendaal-Oost)
Lijn 17: Nijmegen Centraal Station - Berg en Dal, Groot Berg en Dal (0-2x p/u)
via: Hazenkamp, Radboudumc, HAN, Erasmusgebouw, Brakkenstein, De Thermen, Afrikamuseum
Rijdt alleen op doordeweekse dagen buiten de vakanties om. Zorgt voor een snelle verbinding tussen Berg en Dal en Heyendaal (daarvoor moet nu nog enorm omgereisd worden via Nijmegen CS, terwijl de huidige lijn 3 bij het Afrikamuseum stopt en al bijna bij Berg en Dal is). In de vakanties en in het weekend rijdt lijn 417 naar het Afrikamuseum.
Lijn 18: Millingen Grenskantoor - Nijmegen Heyendaal (spitslijn, 2x p/u)
via: Kekerdom, Leuth, Rijksweg, Waalkade, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw, Radboudumc, HAN
Huidige spitslijn 82 die door gaat rijden naar Heyendaal en een stadsnummer krijgt. (valt immers onder de stadsregio)
Lijn 19: Nijmegen Centraal Station - Grave Busstation (2x p/u)
via: Plein 1944, Hertogplein, Coehoornstraat, Erasmusgebouw, Meentstraat, Overasselt, Nederasselt
Huidige lijn 9, die via het centrum gaat rijden en in Heyendaal voortaan via het Erasmusgebouw gaat i.p.v. via de HAN (zodat de haltes in Heyendaal beter bereikbaar zijn).
Lijn 58: Nijmegen Centraal Station - Emmerich Bahnhof (1x p/u)
via: Plein 1944, Beek, Wyler, Kranenburg, Nütterden, Donsbrüggen, Kleve
De spitsverdichtingsritten Nijmegen-Kranenburg (nu lijn 57) gaan ook onder dit nummer rijden.
Lijn 83: Nijmegen Centraal Station - Venlo Station (2x p/u)
via: Heilig-Landstichting, Groesbeek, Breedeweg, Milsbeek, Gennep, Afferden, Nieuw-Bergen, Aren, Well
Gaat voortaan via Groesbeek rijden (om de ontbrekende verbinding Groesbeek-Gennep te bedienen en om minder parallel te rijden aan het spoor). De 3e/4e rit Nijmegen-Gennep blijft wel de oude route rijden en rijdt voortaan onder nummer 8 (alleen in Malden wel de iets toeristischere route). Op deze manier blijft de oude verbinding intact, maar wordt ook de verbinding via Groesbeek geboden. Rijdt tussen Groesbeek Centrum en Nijmegen CS een kwartiersdienst met lijn 4 (die van/naar De Horst rijdt).
Lijn 99: Nijmegen Centraal Station - Uden Busstation (2x p/u)
via: Woonboulevard, Station Dukenburg, Alverna, Nederasselt, Grave, Velp NB, Reek, Zeeland
Ongewijzigd.
Lijn 300: Apeldoorn Station - Molenhoek Station Mook-Molenhoek (4x p/u)
via: Arnhem CS, Huissen, Bemel, Ressen, Lent, Nijmegen CS, Heyendaal, Malden
Verlenging huidige lijn 300. Rondje Heyendaal wordt ingewisseld voor verlenging naar Mook-Molenhoek. Rijdt daarbij via het Erasmusgebouw en in Malden de snelste route. Rijdt in Molenhoek een rondje.
Lijn 312: Zevenaar 7Poort - Nijmegen Heyendaal (2x p/u)
via: Zevenaar Centrum, Station Zevenaar, Bemmel, P+R Ressen, Lent, Plein 1944, CS, rondje Heyendaal
toekomstige HOV-bus over de aan te leggen A15 (ook wens van de stadsregio)
Lijn 314: Velp Station/Arnhem IJsseloord II - Nijmegen Weezenhof (2-4x p/u)
via: Presikhaaf, CS, Gelredome, Elst Morgenster, Elst Station, P+R Ressen, Lent, Plein 1944, CS, Dukenburg
in Arnhem alternerend naar Velp of IJsseloord II. De ritten naar Velp-Zuid gaan doorrijden naar station Velp. De route door Oosterhout wordt gewijzigd en gaat voortaan via P+R Ressen rijden (zodat ook lijn 300 niet meer 8x per uur hoeft te rijden op Ressen-Nijmegen CS). Rijdt samen met lijn 300 een 7,5-minutendienst op P+R Ressen-Nijmegen CS. Rijdt tussen Dukenburg en Weezenhof een snellere route via de Steve Bikoplein, De Orangerie en Van Apelterenweg.
Lijn 417: Nijmegen Centraal Station - Berg en Dal, Groot Berg en Dal
via: Willemskwartier, Van Peltlaan, Houtlaan, Brakkenstein, De Thermen, Heilig-Landstichting, Afrikamuseum
Huidige lijn 3, maar dan verleng naar Berg en Dal (klein ontbrekend stukje). Rijdt alleen in het weekend en in de vakanties en alleen tijdens openingstijden van het Afrikamuseum. Rijdt met een kleine bus. Doordeweeks buiten de vakantieperiodes rijdt lijn 17.
Ik zal straks voor de duidelijkheid ook nog wel een kaartje tekenen met de lijnen in Nijmegen en Wijchen.
Edit Frank: topic afgesplitst van viewtopic.php?f=35&t=9301&p=325308#p325308
Lijn 99 op de Graafseweg als snelbus laten rijden hoeft niet, want zoveel haltes zijn er niet. Overslaan van deze haltes levert nauwelijks tijdwinst op. Beter is het als Nijmegen een busstrook zou aanleggen (in ieder geval op het deel Neerbosscheweg-Station), aangezien daar veel files staan.
Heb voor het Nijmeegse busnet ook ideeën (ja, daar komen ze weer) en sommige lijnen ook anders doorgekoppeld. Ga in mijn uitleg voor het gemak vast uit van het gereed zijn van station Goffert (momenteel in aanbouw). Grootste wijziging is denk ik wel het totaal anders bedienen van Wijchen (geen rondje meer, zodat de Wijchense wijken beter met het eigen station verbonden zijn)
Lijn 1: Lindenholt IJpenborkeweg - Berg en Dal, Groot Berg en Dal (2-4x p/u)
via: Station Dukenburg, Station Goffert, Willemskwartier, CS, Plein 1944, Hunnerberg, St-Maartenskliniek
Rijdt weer een rondje Lindenholt, 2x linksom en 2x rechtsom (dat rondje is nu een gemis, aangezien er een verbinding Lindenholt-West - Lindenholt-Oost ontbreekt). Rijdt vanaf station Goffert via de Muntweg verder (om ook vanaf daar een goede verbinding met het nieuwe station te geven) Daarnaast nu vanaf de Berg en Dalseweg door naar Berg en Dal i.p.v. via Altrade (die route eindigt nu bij de Sint-Maartenskliniek), zodat vanaf Berg en Dal een een verbinding ontstaat met de Sint-Maartenskliniek (rijdt er nu vlak langs, maar de halte is te ver voor mensen die verminderd valide zijn, terwijl die vaak juist in zo'n ziekenhuis willen zijn).
Lijn 2: Hatert - Sint-Maartenskliniek (4x p/u)
via: CWZ, Heseveld, Wolfskuil, CS, Plein 1944, Hertogplein, Altrade
Rijdt voortaan via Heseveld-Wolfskuil, om vanaf die wijken ook naar Station Goffert te kunnen en ook vanaf Hatert snel met een station te verbinden. Bij Station Goffert bij voorbaat verknoopt met lijn 1 (die voortaan de bediening van de Muntweg overneemt). Eindigt voortaan bij Sint-Maatenskliniek, in plaats van er vlak voor weg te draaien ri. Berg en Dal. Bij dat ziekenhuis dan overstap op de nieuwe lijn naar Berg en Dal (lijn 1). Zo krijgt Altrade ook een verbinding met dat ziekenhuis.
Lijn 3: P+R Ressen - Wijchen Randweg Noord
via: Visveld, Lent, Plein 1944, CS, Radboudumc, CWZ, Dukenburg, Station Wijchen, Homberg
Rijdt voortaan via Heyendaal-West in plaats van Heyendaal-Oost. Rijdt in Wijchen pas na het station richting de noordwestzijde (gaat pas bij de Klapstraat het spoor over). Eindpunt blijft de Randweg Noord, alleen keert voortaan op zichzelf.
Lijn 4: Oosterhout Dorp - Groesbeek De Horst (2x p/u)
via: De Klif, Station Lent, Burchtstraat, Plein 1944, CS, Heilig-Landstichting, Groesbeek Centrum
Rijdt voortaan via de busbaan door wijk-Oosterhout (waar nu lijn 331 alleen rijdt) en rijdt na CS verder over de route van de huidige lijn 5 naar De Horst.
Lijn 5: Nijmegen Centraal Station - Druten Busstation (2-6x p/u)
via: Plein 1944, Joris Ivensplein, Weurt, Beuningen Aalsterveld, Ewijk, Winssen, Deest, Afferden
Lijn 85 wordt geïntegreerd in lijn 5 (lijn 42 wordt in Druten voortaan gekoppeld aan snellijn 89). De stopbusdienst Nijmegen-Druten gaat voortaan via Beuningen Aalsterveld rijden. Op Nijmegen-Beuningen Aalsterveld ontstaat zo een 10-minutendienst, 2 ritten per uur gaan door naar Druten, 2 rijden na Aalsterveld verder als lijn 11. In de spits gaat er 8x p/u gereden worden op Nijmegen-Beuningen en gaan er 4 door naar Druten (zelfde aantal bussen als nu). De doorkoppeling naar Nijmegen-Groesbeek verdwijnt.
Lijn 6: Neerbosch Oost - Station Dukenburg (3x p/u)
via: Heseveld, Wolfskuil, Plein 1944, CS, Radboudumc, Grootstal, Hatert, Malvert, Zwanenveld
Gaat in frequentie gehalveerd worden. De overigen 3 ritten gaan naar de nieuwe lijn 16, die via Heyendaal-Oost gaat. Lijnen 6 en 16 vormen samen een 10-minutendienst op de deeltrajecten buiten Heyendaal (Station Dukenburg - Van Peltlaan + Spoorkuil - Neerbosch Oost). Op deze manier ontstaat er vanaf deze wijken een goede rechtstreekse verbinding met geheel Heyendaal. Als compensatie gaat 1 van de 2 buslijnen Heyendaal-Wijchen via Heyendaal-West rijden (lijn 3).
Lijn 7: Nijmegen Centraal Station - Wijchen Zuid (2x p/u)
via: Energieweg, Lindenholt-West. Dukenburg, Bijsterhuizen, Tunnelweg, Station Wijchen, De Renbaan, Sluiskamp
Zou eventueel (bij wijze van proef) door kunnen rijden naar Niftrik (al lijkt me dat echter niet rendabel te krijgen), zo niet, dan zou je alsnog door kunnen rijden naar de Randweg-Noord
Lijn 8: Millingen Grenskantoor - Gennep Busstation (2x p/u)
via: Kekerdom, Leuth, Ooij, Waalkade, CS, Grootstal, Malden, Mook, Plasmolen, Milsbeek, Ottersum
Grofweg een koppeling van lijnen 80 en de verdichtingsritten van lijn 83. Rijdt voortaan alleen via Grootstal naar het Radboudumc, om de wijken Grootstal en Hatertse Hei beter te bedienen (die missen eigenlijk een verbinding vanaf richting Malden) en voor een betere busverbinding Hatert/Dukenburg - Malden (kan voortaan al in Grootstal overstappen).
Lijn 9: Centraal Station - Station Dukenburg (2x p/u)
via: Hazenkamp, Sint-Anna, Hatert-Centrum, Aldenhof, Meijhorst, Tolhuis
Huidige lijn 4, maar dan na Aldenhof doorgetrokken naar Station Dukenburg via Meijhorst en Tolhuis (lijn 331 wordt dan versneld tussen Station Dukenburg en Weezenhof)
Lijn 10: Ringlijn Nijmegen CS - Heyendaal - Nijmegen CS (Heyendaal-shuttle, 12x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Radboudumc, HAN, Station Heyendaal
Ongewijzigd.
Lijn 11: Nijmegen Centraal Station - Beuningen Aalsterveld (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
ongewijzigd
Lijn 12: Nijmegen Centraal Station - Druten Busstation (2x p/u)
via: Station Heyendaal, Erasmusgebouw, Daleslaan, Station Goffert, Woonboulevard, Station Dukenburg
blijft in de spits voortaan 2x p/u rijden. Ter compensatie gaat lijn 42 (opvolger lijn 89) een kwartiersdienst vormen met lijn 12 tussen Druten en Station Dukenburg. Lijn 42 geeft dan een overstap op lijn 11 (waardoor ook een kwartiersdienst van/naar Heyendaal ontstaat). In de spits blijft het aantal verbindingen dan gelijk (alleen 2x met overstap) en buiten de spits daardoor zelfs verdubbeld (terwijl even veel bussen worden gebruikt als nu).
Lijn 13: P+R Ressen - Wijchen De Lingert (2x p/u)
via: Visveld, Station Lent, Plein 1944, Erasmusgebouw, CWZ, Dukenburg, Station Wijchen, Zuiderpoort
Rijdt buiten Heyendaal een kwartiersdienst met lijn 3. Gaat nieuwbouwwijk De Lingert bedienen.
Lijn 14: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein (2x p/u)
via: WKC Kronenburg, Elst-West, De Klif, Station Lent, Waalkade, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw
Gaat in Oosterhout voortaan via de busbaan rijden. Op halte Groenestraat overstap op lijn 331 ri. P+R Ressen. De 3e/4e rit tussen Nijmegen CS en Brakkenstein gaat naar lijn 15.
Lijn 15: Arnhem CS - Nijmegen Brakkenstein (2x p/u)
via: Huissen, Angeren, Doornenburg, Gendt, Haalderen, Bemmel, Doornik, Lent, Waalkade, CS, Erasmusgebouw
Huidige lijn 33 die door gaat rijden naar Heyendaal en Brakkenstein. Vormt tussen Station Lent en Brakkenstein een kwartiersdienst met lijn 14.
Lijn 16: Neerbosch Oost - Station Dukenburg
via: Heseveld, Wolfskuil, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw, Grootstal, Hatert, Malvert, Zwanenveld
Vormt samen met lijn 6 een 10-minutendienst op Neerbosch-Oost-Spoorkuil en Van Peltlaan-Station Dukenburg (tussen spoorkuil en Van Peltlaan rijdt lijn 6 via Heyendaal-West en lijn 16 via Heyendaal-Oost)
Lijn 17: Nijmegen Centraal Station - Berg en Dal, Groot Berg en Dal (0-2x p/u)
via: Hazenkamp, Radboudumc, HAN, Erasmusgebouw, Brakkenstein, De Thermen, Afrikamuseum
Rijdt alleen op doordeweekse dagen buiten de vakanties om. Zorgt voor een snelle verbinding tussen Berg en Dal en Heyendaal (daarvoor moet nu nog enorm omgereisd worden via Nijmegen CS, terwijl de huidige lijn 3 bij het Afrikamuseum stopt en al bijna bij Berg en Dal is). In de vakanties en in het weekend rijdt lijn 417 naar het Afrikamuseum.
Lijn 18: Millingen Grenskantoor - Nijmegen Heyendaal (spitslijn, 2x p/u)
via: Kekerdom, Leuth, Rijksweg, Waalkade, Plein 1944, CS, Erasmusgebouw, Radboudumc, HAN
Huidige spitslijn 82 die door gaat rijden naar Heyendaal en een stadsnummer krijgt. (valt immers onder de stadsregio)
Lijn 19: Nijmegen Centraal Station - Grave Busstation (2x p/u)
via: Plein 1944, Hertogplein, Coehoornstraat, Erasmusgebouw, Meentstraat, Overasselt, Nederasselt
Huidige lijn 9, die via het centrum gaat rijden en in Heyendaal voortaan via het Erasmusgebouw gaat i.p.v. via de HAN (zodat de haltes in Heyendaal beter bereikbaar zijn).
Lijn 58: Nijmegen Centraal Station - Emmerich Bahnhof (1x p/u)
via: Plein 1944, Beek, Wyler, Kranenburg, Nütterden, Donsbrüggen, Kleve
De spitsverdichtingsritten Nijmegen-Kranenburg (nu lijn 57) gaan ook onder dit nummer rijden.
Lijn 83: Nijmegen Centraal Station - Venlo Station (2x p/u)
via: Heilig-Landstichting, Groesbeek, Breedeweg, Milsbeek, Gennep, Afferden, Nieuw-Bergen, Aren, Well
Gaat voortaan via Groesbeek rijden (om de ontbrekende verbinding Groesbeek-Gennep te bedienen en om minder parallel te rijden aan het spoor). De 3e/4e rit Nijmegen-Gennep blijft wel de oude route rijden en rijdt voortaan onder nummer 8 (alleen in Malden wel de iets toeristischere route). Op deze manier blijft de oude verbinding intact, maar wordt ook de verbinding via Groesbeek geboden. Rijdt tussen Groesbeek Centrum en Nijmegen CS een kwartiersdienst met lijn 4 (die van/naar De Horst rijdt).
Lijn 99: Nijmegen Centraal Station - Uden Busstation (2x p/u)
via: Woonboulevard, Station Dukenburg, Alverna, Nederasselt, Grave, Velp NB, Reek, Zeeland
Ongewijzigd.
Lijn 300: Apeldoorn Station - Molenhoek Station Mook-Molenhoek (4x p/u)
via: Arnhem CS, Huissen, Bemel, Ressen, Lent, Nijmegen CS, Heyendaal, Malden
Verlenging huidige lijn 300. Rondje Heyendaal wordt ingewisseld voor verlenging naar Mook-Molenhoek. Rijdt daarbij via het Erasmusgebouw en in Malden de snelste route. Rijdt in Molenhoek een rondje.
Lijn 312: Zevenaar 7Poort - Nijmegen Heyendaal (2x p/u)
via: Zevenaar Centrum, Station Zevenaar, Bemmel, P+R Ressen, Lent, Plein 1944, CS, rondje Heyendaal
toekomstige HOV-bus over de aan te leggen A15 (ook wens van de stadsregio)
Lijn 314: Velp Station/Arnhem IJsseloord II - Nijmegen Weezenhof (2-4x p/u)
via: Presikhaaf, CS, Gelredome, Elst Morgenster, Elst Station, P+R Ressen, Lent, Plein 1944, CS, Dukenburg
in Arnhem alternerend naar Velp of IJsseloord II. De ritten naar Velp-Zuid gaan doorrijden naar station Velp. De route door Oosterhout wordt gewijzigd en gaat voortaan via P+R Ressen rijden (zodat ook lijn 300 niet meer 8x per uur hoeft te rijden op Ressen-Nijmegen CS). Rijdt samen met lijn 300 een 7,5-minutendienst op P+R Ressen-Nijmegen CS. Rijdt tussen Dukenburg en Weezenhof een snellere route via de Steve Bikoplein, De Orangerie en Van Apelterenweg.
Lijn 417: Nijmegen Centraal Station - Berg en Dal, Groot Berg en Dal
via: Willemskwartier, Van Peltlaan, Houtlaan, Brakkenstein, De Thermen, Heilig-Landstichting, Afrikamuseum
Huidige lijn 3, maar dan verleng naar Berg en Dal (klein ontbrekend stukje). Rijdt alleen in het weekend en in de vakanties en alleen tijdens openingstijden van het Afrikamuseum. Rijdt met een kleine bus. Doordeweeks buiten de vakantieperiodes rijdt lijn 17.
Ik zal straks voor de duidelijkheid ook nog wel een kaartje tekenen met de lijnen in Nijmegen en Wijchen.
Edit Frank: topic afgesplitst van viewtopic.php?f=35&t=9301&p=325308#p325308