Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

Even een algemene reactie op de lijnnummers voor de 3 concessies in Oost:
Waarom zo vast houden aan een beperkt aantal lijnnummers? Het zijn 3 verschillende concessies, hier kunnen dus gewoon gelijke lijnnummers in terug komen.
Het beperkt je in de mogelijkheden en maakt het onoverzichtelijk omdat je niet meer kunt clusteren.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef:... en 26 combineren met 66, dus als 66 naar Rembrandtlaan, als 26 naar Ziekenhuis en doorrijden naar Nijrees en dan als 66 naar Eibergen.....
Ik begrijp even niet exact wat je bedoeld. Kun je dit nog wat meer toelichten?
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef:80 Enschede - Overdinkel (61) Maandag t/m zaterdag overdag weer van/naar het Van Heekplein laten rijden.
81 Enschede - Nordhorn Dierentuin (62, 38) Doortrekking naar Nordhorn (vervangt de Duitse lijn) en geknipt in Enschede (rijdt niet meer door van/naar Haaksbergen). Eindpunt gaat ma-za overdag bij het Van Heekplein liggen, daarbuiten op het station.
Het is fysiek niet mogelijk van Heekplein te gebruiken als eindpunt. Er is geen buffermogelijkheid. Daarnaast is het niet handig om 2 verschillende eindpunten te hebben op zo'n korte afstand van elkaar.
Probleem bij het Van Heekplein is dat ze de 10 haltes net te dicht op elkaar hebben liggen (de bussen passen er wel, maar kunnen dan pas wegrijden als degene ervoor ook wegrijdt), waardoor je van de 10 haltes er effectief maar 6 kunt gebruiken. Bij betere spreiding zou je gemakkelijk 8 haltes kunnen hebben en is er dus nog genoeg ruimte.
Ook hoeft er niet perse op het Van Heekplein gebufferd worden. Je kunt 's ochtends direct na aankomst op het CS doorrijden naar het Van Heekplein en direct terugrijden om vervolgens op het CS enkele minuten te bufferen voordat je terugrijdt naar Overdinkel/Nordhorn en 's middags dan in omgekeerde richting (ri. Van Heekplein bufferen op CS en ri. Nordhorn/Overdinkel direct doorrijden).[/quote]
Ook dit hebben we eerder gehad, maar is voor de passagier onbetrouwbaar. Er waren vrijwel geen doorgaande reizigers tussen Station en van Heekplein. Iedereen loopt uiteindelijk toch naar het station. (sorry, blijf er op tegen :P )[/quote]Vanuit Oldenzaal zijn de lijnen nu juist doorgekoppeld richting Haaksbergen om verbinding met het Van Heekplein te krijgen, waardoor je de lange rit Denekamp - Borculo krijgt. Dus volgens mij is daar genoeg vraag.
Vanuit Overdinkel dacht ik dat ze hem ingekort hadden omdat Syntus liever had dat men maar op een andere bus stapte en er destijds nog werkzaamheden tussen CS en Van Heekplein waren (rond de aansluiting van het ziekenhuis geloof ik?) waardoor het onbetrouwbaar werd.

gkw1969 schreef:Tsja, ik zie dat toch niet helemaal. In Almelo sluiten alle bussen aan op lijnen 22 en 26 richting ziekenhuis, m.u.v. de 2 spitsritten om kwart over 8. Die rijden eigenlijk voor het ROC, maar hebben hun eindpunt bij het Ziekenhuis vanwege het gemak.
Als je de Almelose redenatie naar Hengelo zet, dan moet lijn 85 op de een of andere manier gekoppeld worden naar het Ziekenhuis evenals 6/7, die toch de drukste wijken van Hengelo bedienen.
Dit is nogal een verschil. In Almelo is het dus omdat er nog ruimte is om naar het ziekenhuis door te koppelen en omdat de frequenties ook passend zijn. In Hengelo is dat niet het geval. Daar zijn maar 2 ritten per uur naar het ziekenhuis en alleen de lijn uit Groot-Driene heeft dezelfde frequentie. Lijnen 6 en 7 rijden immers 3x p/u.
gkw1969 schreef: Ik had overigens nog niet gereageerd op de nieuwe lijn 85. Maar die zie ik niet zitten uit praktisch oogpunt: je gaat daar meerdere lijnen koppelen en hetzelfde lijnnummer geven, hierdoor wordt het voor de passagier heel onoverzichtelijk want dat staat op Almelo Station lijn 85 naar Hengelo via Tubbergen en 86 rechtstreeks. Wetende dat de gemiddelde passagier maar 5 letters van de bestemming leest komt deze zeer bedrogen uit en is dus meer dan een uur onderweg i.p.v. 40 minuten. Dan zul je 2 lijnnummers moeten hanteren op elkaar doorkoppelen in de dienstregeling. Voor de passagier heeft het geen meerwaarde namelijk. Tenzij je de passagiers van Weerselo en Fleringen in die bus wil hebben, dan nog heeft het geen meerwaarde want dat verhoogt de reistijd met 15 tot 20 minuten.
Hier verschillen we gewoon van mening. Op de display van de bus kun je gewoon duidelijk "via Tubbergen" tonen, waardoor het dus gewoon duidelijk is.
Ik heb jaren in Nijmegen gewoond en daar hebben ze bijv. 4 buslijnen naar Arnhem (3 met eindbestemming Arnhem Centraal). Daar is ook weinig verwarring over de lijnen. Nu woon ik in Amersfoort, waar je 3 verschillende buslijnen naar Vathorst hebt (maar waar de via's zelfs niet handig zijn toegepast), ook dat gaat al jaren goed.
Ook in Twente heb je het nu al, waar je in Oldenzaal bijvoorbeeld zowel lijn 64 als 66 naar Almelo hebt. Levert volgens mij ook geen problemen op.

Maar waarom vind je dat het tussen Hengelo en Almelo niet kan, maar bijvoorbeeld iets verderop in mijn plan het wel tussen Enschede en Doetinchem (71 via Ruurlo en 371 via Groenlo) zou kunnen?
gkw1969 schreef:Even een algemene reactie op de lijnnummers voor de 3 concessies in Oost:
Waarom zo vast houden aan een beperkt aantal lijnnummers? Het zijn 3 verschillende concessies, hier kunnen dus gewoon gelijke lijnnummers in terug komen.
Het beperkt je in de mogelijkheden en maakt het onoverzichtelijk omdat je niet meer kunt clusteren.
Volgens mij heb ik met mijn nummer ze nu juist geclusterd?
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef:
gkw1969 schreef:... en 26 combineren met 66, dus als 66 naar Rembrandtlaan, als 26 naar Ziekenhuis en doorrijden naar Nijrees en dan als 66 naar Eibergen.....
Ik begrijp even niet exact wat je bedoeld. Kun je dit nog wat meer toelichten?
Ik bedoel het lijndeel Almelo-Neede combineren met lijn 26:
Almelo CS - Centrumplein - Nachtegaalstraat - Maardijk(aanpassing Rembrandtlaan nodig) - Ziekenhuis - Nijrees - Bornerbroek - Delden - Bentelo - Hengevelde - Markvelde - Neede - Eibergen. 1x per uur, aangevuld met 1x per uur tot Ziekenhuis.
De bus vanaf Neede/Delden is wel zinvoller om via Nijrees te laten rijden ivm het AOC waarvan een grote groep leerlingen uit de Achterhoek komt. Door de bus langs het ROC te laten rijden trek je nog wat meer reizigers, denk ik.

Overigens ben ik niet tegen veel ritten doortrekken naar het ziekenhuis, maar leg dan een mooi busstationnetje aan zoals je tegenwoordig vaker ziet in buitenwijk.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Oke, dus je bedoeld eigenlijk mijn route van de lijn naar Delden behouden tot het ziekenhuis, maar dan via Nijrees verder naar Delden te sturen (en de stadslijn weer via Windmolenbroek-Oost), waarbij er geen vervangende buslijn voor de huidige 26 komt?
Voordeel van de bus uit Delden via het ziekenhuis te sturen is overigens ook dat ROC De Sumpel dan ook meegenomen wordt en dat dus beide ROC's bediend worden.

Nadeel is dan wel dat de halte Frans Halsstraat dan vervalt en de vervangende haltes nog wel een stukje verder zijn. Ik zou daarom net zoals ik heb gedaan de huidige lijnen 21 ri. Windmolenbroek en 22 vanaf Windmolenbroek (die bij mij onderdeel van streeklijn 85 zijn) via de Rembrandtlaan laten rijden en de route over de H.R. Holstlaan en Weezebeeksingel alleen nog te rijden in de andere richting. Heeft de halte Van Eedenstraat immers nu echt 4 bussen per uur nodig? Ik denk dat ROC De Sumpel dan eerder die 4 bussen per uur nodig heeft (nu heeft lijn 26 immers nog een extra ochtendspitsrit nodig om genoeg capaciteit te bieden)
Op die manier blijven ook alle haltes bediend (mits je halte Wondestraat verplaatst naar de Maardijk uiteraard).

Ik heb dit stuk overigens al aangepast in mijn kaart.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef:Oke, dus je bedoeld eigenlijk mijn route van de lijn naar Delden behouden tot het ziekenhuis, maar dan via Nijrees verder naar Delden te sturen (en de stadslijn weer via Windmolenbroek-Oost), waarbij er geen vervangende buslijn voor de huidige 26 komt?
Voordeel van de bus uit Delden via het ziekenhuis te sturen is overigens ook dat ROC De Sumpel dan ook meegenomen wordt en dat dus beide ROC's bediend worden.

Nadeel is dan wel dat de halte Frans Halsstraat dan vervalt en de vervangende haltes nog wel een stukje verder zijn. Ik zou daarom net zoals ik heb gedaan de huidige lijnen 21 ri. Windmolenbroek en 22 vanaf Windmolenbroek (die bij mij onderdeel van streeklijn 85 zijn) via de Rembrandtlaan laten rijden en de route over de H.R. Holstlaan en Weezebeeksingel alleen nog te rijden in de andere richting. Heeft de halte Van Eedenstraat immers nu echt 4 bussen per uur nodig? Ik denk dat ROC De Sumpel dan eerder die 4 bussen per uur nodig heeft (nu heeft lijn 26 immers nog een extra ochtendspitsrit nodig om genoeg capaciteit te bieden)
Op die manier blijven ook alle haltes bediend (mits je halte Wondestraat verplaatst naar de Maardijk uiteraard).

Ik heb dit stuk overigens al aangepast in mijn kaart.
Als je op de hoek van de Maardijk een halte plaatst is de afstand niet zo groot meer. Of.... je laat de bus als nog de Schoolstraat afrijden.
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten