Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Je hebt daar ook wel een punt met die nummers. Ik kan het nog aanpassen.

Ik ga nog denken aan die lijnen rond Groenlo. Ik vind jouw 73 namelijk wel een goed idee, echter rijdt de 73 een uursdienst in de daluren.
Ik zou dan het volgende doen:

72: Lichtenvoorde - Station - Groenlo - Eibergen - Haaksbergen - Hengelo
73: Winterswijk - Groenlo - Eibergen - Neede

Dit zorgt er echter voor dat de 72 en 73 achter elkaar aan rijden.

Ik kort de extra verdichtingsritten Lichtenvoorde - Enschede echter in tot Groenlo - Enschede. Dat komt qua kosten denk ik iets beter uit.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

CamilleKreemers schreef: [*]Stadsdienst Almelo: Stadsdienst Almelo wordt herontworpen tot 2 stadslijnen. Hierbij wordt zoveel mogelijk de route in beide richtingen gelijk getrokken. Ik denk eraan de frequentie tot 4x/uur op te hogen om zo meer aantrekkelijk OV te kunnen bieden.
Hier zie ik de meerwaarde niet van. Je haalt op een deel de bus waar de bus nou net, vanwege samenstelling van de bewoners van de wijk, niet weg kan en van een deel wat veel passagiers oplevert (Ootmarsumsestraat en Slot) Daarnaast komt het probleem dat je het andere deel zodanig lang maakt dat dit niet in een half uur kan en dan dus niet meer interessant is voor de passagier.
CamilleKreemers schreef: [*]Stadsdienst Enschede/Hengelo: Ik ben nog niet 100% tevreden met het netwerk zoals ik het nu heb liggen. Ik ben uitgegaan van gestrekte routes en een frequentie van 4x/uur. In de zuidelijke wijken van Enschede zijn de routes gepland dat alle wijken een verbinding naar het winkelcentrum Zuid hebben. Ik verwacht dat dat nog potentie heeft.

Ook hier zie ik dat je de bus door een drukke wijk (Twekkelerveld) weghaalt en het andere eind zodanig lang maakt dat deze voor de passagier niet meer interessant is. daarnaast ga je de busbaan Zuiderval afschalen van HOV naar alleen streek. Daarnaast is de voorgestelde route voor de lijn naar Stokhorst totaal niet mogelijk op het eerste deel, jou route tot aan de Laaressingel is niet ingericht voor busvervoer.
CamilleKreemers schreef: [*]StreekRRReis 80: De huidige lijn 80 tussen Hardenberg en Almelo blijft worden geboden, echter wijzig ik de route tussen Vriezenveen en Almelo naar de route van de huidige 82. Hierdoor kan DRU worden bespaard, wat gebruikt wordt om op andere locaties de frequentie uit te breiden. De basisfrequentie is een uursdienst op de route, waarbij in de avonduren 1x/2uur wordt gereden op de hele route. In de spitsuren wordt 2x/uur gereden tussen Westerhaar en Hardenberg. In de avonduren wordt tussen Westerhaar en Hardenberg een uursdienst gereden. De dienstregeling is afgestemd op lijn 81, wat gezamenlijk een verhoogde frequentie geeft tussen Westerhaar en Almelo.
[*]StreekRRReis 81: De huidige lijn 81 tussen Ommen en Westerhaar blijft worden geboden, echter trek ik de lijn door via de route van de nieuwe 80 naar Almelo. De basisfrequentie is een uursdienst op de gehele route, waarbij in de avonduren 1x/2uur wordt gereden op de hele route. In de spitsuren wordt 2x/uur gereden tussen Westerhaar en Ommen. In de avonduren wordt tussen Westerhaar en Ommen een uursdienst gereden. De dienstregeling is afgestemd op lijn 80, wat gezamenlijk een verhoogde frequentie geeft tussen Westerhaar en Almelo. In de ochtendspits rijdt daarnaast 1 extra rit van Den Ham naar Almelo.
Dit is weer terug naar de dienstregeling 2005-2018 en deels terug naar de jaren 90 van de vorige eeuw. Niet handig en niet verstandig. De vervoersstromen zijn voornamelijk Almelo-Ommen v.v. Sinds het omgooien van de 80 en 81 tussen Westerhaar en Almelo is het gebruik gestegen met een robuuste aansluiting in Westerhaar. Het laten rijden via de Merel en Aadorp heeft alleen maar het nadelige effect dat je de aansluiting in Westerhaar kwijt raakt en dat de wijk Haghoek, haltes Meulenbelt en Huize Alexandra zijn drukke haltes met instellingen die afhankelijk van het OV zijn.
CamilleKreemers schreef: [*]Lijn 83: De huidige lijn 53 tussen Tubbergen en Hengelo blijft rijden in de huidige frequenties.
Dit is de huidige lijn 59
CamilleKreemers schreef: [*]StreekRRReis 86: De huidige lijn 62 tussen Enschede en Denekamp blijft rijden in de huidige frequentie van 2x/uur. In de weekenden en winter/zomervakantie gaan de meeste ritten doorrijden naar Nordhorn. Hier wordt in mijn verwachting een nieuwe groeimarkt geopend.
Op dit moment is een volwaardige doortrekking al in onderzoek. 7 dagen per week.
CamilleKreemers schreef: [*]StreekRRReis 89: De huidige lijn 66 tussen Almelo en Delden blijft rijden in de huidige frequenties. Het trajectdeel Delden - Neede vervalt.
Dat zou ik niet doen vanwege studenten vanuit Neede, Hengevelde en Bentelo voor het ROC en AOC in Almelo
CamilleKreemers schreef: [*]StreekRRReis 93: De verbinding Burcelo - Goor - Rijssen - Nijverdal wordt 1x/uur geboden, waarbij tussen Goor en Rijssen de frequentie wordt opgehoogd tot 2x/uur. In de weekenden (als Hellendoorn geopend is) en zomervakantie wordt daarnaast doorgereden tussen 9-11 en 16-18 uur naar Hellendoorn Attractiepark. Op deze wijze kent het attractiepark een reguliere bus verbinding op de momenten dat deze het beste kan werken.
Juppie, de oude lijn 93 weer terug (geintje) Doortrekken AVP zie ik wel zitten, maar je moet lijn 95 niet knippen. Er zijn geen doorgaande reizigers Nijverdal - Goor, bovendien krijg je de dienstregeling niet recht.
Ik zou lijn 95 gewoon houden met de huidige tijden. Hierdoor is er een overstap van en naar Deventer gewaarborgd voor mensen vanuit Enter (veel grotere aantallen dan richting Nijverdal)
CamilleKreemers schreef: [*]StreekRRReis 95: De huidige 53 blijft rijden in de huidige frequenties, maar zal tussen Eibergen en Haaksbergen in een uursdienst rijden. Samen met de 92 wordt een halfuursdienst geboden tussen Haaksbergen en Eibergen.
hier had ik zelf al een idee voor.

Mijn advies is wel om goed serieus naar je routes te kijken en de wegen waar ze overheen lopen. Er zitten behoorlijk veel routes via winkelerven, woonerven, fietsstraten en afgesloten straten.

mijn excuus voor het qouten, ergens ging het mis en kan ik het niet meer herstellen. gerepareerd door beheer
Laatst gewijzigd door Gekko123 op do 11 jun 2020, 09:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes gerepareerd
When you're tired of London, you're tired of life
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

damn, ik heb wel een bus door Twekkelerveld in gedachten zoals lijn 1 nu doet. Je hebt gelijk dat ie niet op de kaart staat.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:
SuperGhost schreef: Nadeel is dus dat de overstappen in Deventer aanzienlijk langer worden (ri. Amersfoort zo'n 7 minuten, ri. Zwolle en Arnhem zo'n 22 minuten).
Voordeel is dat je de buslijn Zutphen-Laren kunt inkorten tot Almen (of verbuurtbussen, want Almen zal op zichzelf niet zo veel reizigers trekken lijkt me).
Het missen van de knoop-Deventer lijkt mij voor meer reizigers een nadeel, dan het voordeel van een omweg om een extra boemelstationnnetje aan te doen? Temeer omdat Zutphen vanuit Borculo ook op een andere wijze kan worden bereikt.
Volledig mee eens. De enige manier die ik zie om in Lochem nog het station aan te doen is om het station zelf te verplaatsen. Dat vergt wel een eenmalige investering en ik denk niet dat men dat daarvoor over heeft.
Men heeft eerder ook al eens nagedacht over het verplaatsen van station Lichtenvoorde-Groenlo naar de N18, zodat lijn 72 wegbezuinigd kon worden en de 74 bij het station kon stoppen. Dat vond men toen al de kosten niet waard (al moest toen natuurlijk ook het dubbelspoor verplaatst worden, de brug daardoor aangepast, etc.)
Roeland schreef:Reist men vanuit Eibergen vooral richting Enschede of ook richting Doetinchem?
Vooral richting Enschede. Richting Doetinchem zijn voornamelijk studenten van het Graafschap College. Het stuk Groenlo-Lichtenvoorde is ook het rustigste stuk van de 73/74. Niet voor niets reden er ook eerder kwartiersdiensten in de spits op Groenlo-Enschede en Lichtenvoorde-Doetinchem voordat die er op Groenlo-Lichtenvoorde kwam (sterker nog: die kwartiersdienst tot Lichtenvoorde reed vervolgens als leeg mat. door naar het busstation in Groenlo, omdat daar de stalling was van de onderaannemers. Inmiddels is die stalling de stalling van Arriva zelf geworden).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef:Ik ga nog denken aan die lijnen rond Groenlo. Ik vind jouw 73 namelijk wel een goed idee, echter rijdt de 73 een uursdienst in de daluren.
In mijn voorstel rijdt de 73 ook in de daluren (overdag tussen de spitsen) 2x/uur. Ik vind het belangrijk dat vanuit Winterswijk de 73 niet as een soort veredelde buurtbus naar een dorpje als Neede rijdt, maar naar een bestemmingsstad als Hengelo gaat. Het gaat immers om het rechtstreeks verbinden van de Achterhoek met Twente. Daarmee maak je de 73 tot een aantrekkelijke lange-afstandsverbinding.
In mijn optiek zijn de snelle IC-bussen (Doetinchem - Enschede en Winterswijk - Hengelo) de ruggengraat van het net, en hoort de 72 bij het onderliggende ontsluitende net.
CamilleKreemers schreef:Ik kort de extra verdichtingsritten Lichtenvoorde - Enschede echter in tot Groenlo - Enschede. Dat komt qua kosten denk ik iets beter uit.
Qua kosten wel, maar het gaat natuurlijk om de verdeling van de reizigers. Lichtenvoorde heeft meer inwoners (ca. 13.000) dan Groenlo (ca. 10.000). Wanneer er veel reizigers uit Lichtenvoorde naar Enschede willen, heb je weinig aan een kwartiersdienst vanuit Groenlo.

Dan zo ik liever kiezen voor een "stevige" 74 (die dus ook door Eibergen rijdt) die altijd 2x/uur rijdt, in de spits in zijn geheel 4x/uur, en tussen de spitsen ook op Lichtenvoorde - Enschede 4x/uur. En natuurlijk een rechtstreekse 73 Winterswijk - Hengelo. Waarbij de 72 er dan als onderliggende aanvullende lijn eronder hangt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Allen dank voor je feedback.

De lijnen rond Groenlo ga ik denk ik zoals Roeland voorstelt inplannen. Hierbij komt het volgende uit dan:

ComfortRRReis 374: 2x/uur Doetinchem - Varsseveld - Groenlo en 4x/uur Groenlo - Eibergen - Enschede. De knoop Groenlo op de lange ritten (aansluitend op trein Varsseveld) is om .30/.00.
Daarnaast gaat lijn 72 rijden tussen Lichtenvoorde - Lievelde Station - Groenlo. Met de huidige treintijden zal deze bus aansluiten op de korte ritten van de 374. Ik denk eraan deze ritten te koppelen zodat Eibergen een rechtstreekse verbinding krijgt met de trein naar Zutphen.
Daarnaast gaat lijn 73 rijden zoals Roeland voorstelt.

Alternatief is het omdraaien van de koppeling 374-72 naar koppeling 374-73 naar de huidige situatie.

Daarnaast zal ik nog kijken naar de lijn rond Rijssen. Ik denk eraan die lijn zo te maken dat de basisroute Borculo - Goor - Rijssen - Almelo en daarnaast een lijn Rijssen - Nijverdal - Hellendoorn. De ritten in de antispits worden wel geknipt te Rijssen, zodat de bus breder ingezet kan worden. In de ochtend zal de rit Goor -> Almelo rechtstreeks blijven en in de middag zal de rit Almelo -> Goor rechtstreeks gaan rijden.

Ik zal daarnaast nog even kritisch naar mijn routes kijken, ik wil zo min mogelijk over woonerven en 30km-zones. Voor Enschede denk ik aan een basis frequentie van 4x/uur, maar zie dat daar lijnen in de spits en op zaterdag 6x/uur rijden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ik neem aan dat de 374 dan wel in de spits de gehele route 4x p/u gaat rijden, net zoals nu ook op dat zuidelijke deel gebeurd?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

dat gebeurt nu ook niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Op het zuidelijke deel rijdt normaal in de spits elk kwartier een bus (de 3e en 4e bus sluiten dan in Groenlo aan op de 73 naar Enschede)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

het gebeurt echter alleen in de richting Doetinchem in de ochtend en de richting Lichtenvoorde (behoudens laatste twee verdichtingsritten) in de middag.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Sorry, had iets duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde uiteraard in de spitsrichting :wink:
Maar ik neem aan dat je die kwartiersverdichting in de spitsrichting tijdens de brede spits (die ri. Groenlo beginnen namelijk al te rijden rond half 2) wel blijven rijden? Zoals je het neerzette lijkt het namelijk dat die gaan verdwijnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Na het lezen van de opmerking van Roeland, Superghost and gkw1989 heb ik een aanpassingsslag gemaakt met de verbindingen, hieronder heb ik mijn oude bericht gezet. Alle wijzigingen zijn gekleurd, indien de site het accepteert.

oke, ik heb in een kaart alles staan. Ik zal de wijzigingen kort houden en eerst Berkel-Dinkel opsturen. De overige delen werk ik nog aan.

Productcodes:
  • ComfortRRReis: HOV-product met spitsuren 4x/uur, avonduren 2x/uur
  • StadRRReis: alle stadslijnen
  • StreekRRReis: alle normale streeklijnen
  • SnelRRReis: alle sneldiensten
  • SpitsRRReis: alle spitsverbindingen
  • SchoolRRReis: alle schoollijnen
  • ToeristRRReis: alle lijnen naar toeristlocaties
Het doel was om het netwerk zo gestroomlijnd en simpel mogelijk te maken. Hierdoor kan het voorkomen dat maar weinig lijnen wijzigen. Met name rond de stadsdiensten zal veel gewijzigd worden.
  • Stadsdienst Deventer: Keolis heeft een goedogend plan gemaakt, dus neem ik dat bijna 100% gelijk over.
  • Stadsdienst Zutphen: Ik behoud alleen de routes van lijn 83 en 84 en hoog het op tot 2x/uur. Ik denk er nog wel aan om een lange ringlijn te maken waarbij een cirkel wordt gereden, maar het doel is om de ring niet langer dan 25 minuten te maken met oog op aansluitingen op station Zutphen.
  • Stadsdienst Almelo: Stadsdienst Almelo wordt herontworpen tot 2 stadslijnen. Hierbij wordt zoveel mogelijk de route in beide richtingen gelijk getrokken. Ik denk eraan de frequentie tot 4x/uur op te hogen om zo meer aantrekkelijk OV te kunnen bieden.
  • Stadsdienst Enschede/Hengelo: Ik ben nog niet 100% tevreden met het netwerk zoals ik het nu heb liggen. Ik ben uitgegaan van gestrekte routes en een frequentie van 4x/uur. In de zuidelijke wijken van Enschede zijn de routes gepland dat alle wijken een verbinding naar het winkelcentrum Zuid hebben. Ik verwacht dat dat nog potentie heeft.
Binnen deze concessie zie ik potentie op 2 ComfortRRReis lijnen:
  • ComfortRRReis 374: Enschede - Groenlo - Varsseveld - Doetinchem. Deze lijn ontstaat uit de huidige 74. Hierbij wordt het netwerk een stuk simpeler. De basisfrequentie is 2x/uur Varsseveld - Enschede, waarbij overdag de frequentie tussen Lichtenvoorde en Enschede tot 4x/uur wordt opgehoogd. Overdag rijdt deze lijn door naar Doetinchem voor scholieren. In de scholierenspits gaan alle ritten door naar Doetinchem, zodat dan 4x/uur Doetinchem - Enschede wordt geboden. In de ochtendspits rijdt daarnaast een aantal extra ritten Groenlo naar Enschede.
  • ComfortRRReis 389: Enschede - Overdinkel. Deze lijn ontstaat uit de huidige 61. De frequentie is overdag 4x/uur en in avonduren 2x/uur. In de ochtendspits wordt kortstondig een 10-minutendienst geboden.
Binnen deze concessie ga ik op de streeklijnen uit van een spitsfrequentie van 2x/uur en een dalfrequentie van 1x/uur. Het kan voorkomen dat frequenties afwijzen en dit zal dan worden gemeld. Grofweg heb ik de lijnen rond de 80 in Twente gelegd en de lijnen rond de 90 in het gebied onder de spoorverbinding Enschede - Almelo - Deventer.
  • StreekRRReis 71: De huidige lijnen 23 en 62 tussen Borculo en Enschede worden tot een lijn samengevoegd. Dit wordt de tweede basislijn tussen Doetinchem en Enschede met een basisfrequentie van 2x/uur. Tussen Haaksbergen en Enschede wordt de frequentie opgehoogd tot 4x/uur met in de ochtendspits in het drukste uur een verdere verdichting tot 6 ritten per uur. In Doetinchem wordt via de noordelijke wijken gereden om zo deze wijken een OV-ontsluiting naar station Doetinchem te bieden.
  • SnelRRReis 171: In de spitsrichting worden 2 snelritten per uur ingelegd om de verbinding tussen Borculo/Neede en Enschede te versnellen. Deze ritten zijn zo ingelegd dat er globaal een kwartiersdienst geldt tussen lijn 71 en 171.
  • StreekRRReis 72: De huidige lijn 72 tussen Lichtenvoorde en Groenlo blijft in halfuursdienst geboden worden. Hierbij wijzigt wel de koppeling. Indien mogelijk rijden deze ritten als ComfortRRReis 374 door naar Enschede. Op deze wijze ontstaat er een rechtstreekse verbinding Station Lievelde - Groenlo - Eibergen. In de ochtendspits beginnen indien de 374 niet rijdt enkele ritten in Eibergen.
  • StreekRRReis 73: De volgende basisverbinding binnen de Achterhoek is de verbinding Winterswijk - Groenlo - Groenlo Industrie - Eibergen - Haaksbergen - Hengelo. In de basis rijdt deze verbinding een halfuursdienst. Te Groenlo sluit deze lijn aan op ComfortRRReis 374 naar Enschede.
  • StreekRRReis 74: De verbinding Neede - Eibergen is nog niet van OV voorzien. De verbinding wordt zo ingelegd dat deze aansluit op de spitsritten van lijn 89 alsmede op de 71 en 374.
  • StreekRRReis 80: De huidige lijn 80 tussen Hardenberg en Almelo blijft worden geboden, In de basis rijdt het gedeelte Westerhaar - Hardenberg een uursdienst met in de spits verdichting tot 2x/uur. In de ochtend beginnen de standaardritten in Almelo via Westerhaar naar Hardenberg. In de andere richting gaan (uitgezonderd spitstoevoegingen) alle ritten tot Westerhaar en rijden dan door op lijn 81. In de middag draait dit om en beginnen de ritten in Westerhaar richting Hardenberg en daarna de hele route richting Almelo. Op de spitsritten is het andersom, zodat in de spitsuren om en om een rechtstreekse verbinding met Almelo bestaat.
  • StreekRRReis 81: De huidige lijn 81 tussen Ommen en Westerhaar blijft worden geboden. In de basis rijdt het gedeelte Westerhaar - Ommen een uursdienst met in de spits verdichting tot 2x/uur. In de ochtend beginnen de standaardritten in Westerhaar naar Ommen. In de andere richting gaan (uitgezonderd spitstoevoegingen) alle ritten door naar Almelo. In de middag draait dit om en beginnen de ritten in Almelo richting Ommen en daarna op de rit tot Westerhaar. Op de spitsritten is het andersom, zodat in de spitsuren om en om een rechtstreekse verbinding met Almelo bestaat.In de ochtendspits rijdt daarnaast 1 extra rit van Den Ham naar Almelo.
    Samengevoegd ontstaat de volgende lus: Almelo - Ommen - Hardenberg - Almelo in een richting (of in spits beide richtingen om en om).
  • StreekRRReis 82: De huidige lijn 64 tussen Oldenzaal en Almelo blijft rijden conform huidige frequenties. Wel kan de tijdsliggen licht wijzigen om betere treinaansluitingen te bieden.
  • StreekRRReis 182: Deze lijn is nieuw en wordt geboden tussen Denekamp en Almelo. Deze verbinding biedt een nieuwe ontsluiting op meerdere dorpen.
  • StreekRRReis 83: De huidige lijn 59 tussen Tubbergen en Hengelo blijft rijden in de huidige frequenties.
  • StreekRRReis 84: De huidige lijn 66 tussen Almelo en Oldenzaal blijft rijden in de huidige frequenties
  • StreekRRReis 85: De huidige lijn 64 tussen Oldenzaal en Overdinkel blijft rijden in de huidige frequenties
  • StreekRRReis 86: De huidige lijn 62 tussen Enschede en Denekamp blijft rijden in de huidige frequentie van 2x/uur. Tussen 8 uur en 18 uur gaan alle ritten door naar Nordhorn Markt. Hier wordt in mijn verwachting een nieuwe groeimarkt geopend.
  • StreekRRReis 87: De huidige lijn 60 blijft rijden in de huidige frequenties. Op het stadstraject wordt altijd 2x/uur gereden in aansluiting op de bus uit Enschede.
  • StreekRRReis 88: De huidige lijn 51 blijft rijden in de huidige frequenties
  • StreekRRReis 89: De huidige lijn 66 tussen Almelo en Delden blijft rijden in de huidige frequenties. Het trajectdeel Delden - Neede blijft behouden in een uursdienst


  • StreekRRReis 92: De verbinding Nijverdal - Rijssen wordt voortaan in een uursdienst geboden in aansluiting op de sneltrein in Nijverdal en lijn 95 te Rijssen. Hierdoor blijven alle huidige verbindingen overeind. In de spitsuren denk ik eraan om deze lijn in semihalfuursdienst door te trekken naar Hellendoorn voor forensen.
  • TouristRRReis 892: De verbinding Nijverdal - Hellendoorn Attractiepark wordt niet geboden op het moment. Op openingsdagen rondom de begin- en eindtijden van het attractiepark zal deze TouristRRReis in halfuursdienst een verbinding verzorgen met het attractiepark. Globaal zal dit betekenen dat er ritten worden geboden in de periodes 9-11 en 15-18 uur
  • StreekRRReis 93: Een van de langste streeklijnen in de concessie met 61 km lengte is de verbinding Deventer - Holten - Goor - Haaksbergen. overdag wordt de hele verbinding met een frequentie van 1x/uur geboden. Tussen Bathmen en Deventer wordt daarnaast opgehoogd tot 2x/uur. Tussen Holten en Haaksbergen wordt in de spitsuren tot een halfuursdienst opgehoogd.
  • StreekRRReis 94: Burcelo - Lochem - Deventer blijft rijden in de huidige frequenties en route. In Lochem wordt geprobeerd om optimaal aan te sluiten aan de verdichtingsritten van lijn 98.
  • StreekRRReis 95: De verbinding Borculo - Goor - Rijssen - Almelo wordt behouden in huidige frequenties. In de antispitsrichting zullen ritten te Rijssen worden geknipt om de bus van lijn 92 niet klem op die lijn te zetten en het aantal materieelritten te verlagen. In de ochtend zal deze knip plaatsvinden in de richting Goor en in de middagspits zal deze knip plaatsvinden in de richting Almelo.
  • StreekRRReis 96: De huidige 81 blijft rijden met de huidige frequenties
  • StreekRRReis 97: De huidige 82 blijft rijden in de basis een uursdienst en in de spitsuren een halfuursdienst. Daarnaast gaat deze lijn in Doetinchem via de OV-as rijden.
  • StreekRRReis 98: De huidige 51 blijft rijden met de huidige frequenties. In de ochtendspits zullen 2 ritten Doetinchem - Vorden - Lochem Station worden geboden in aansluiting op de trein naar Hengelo. In de middagspits wordt nog gekeken naar verdere optimalisaties.
EDIT: Sorry Diederick, Ik dacht al dat ik iets gemist had, maar kon het niet vinden.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op ma 15 jun 2020, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door diederickx »

ik zoek het zus, ik zoek het zo, maar nergens vind ik Burcelo.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Hoe gaat lijn 72 in Groenlo kunnen doorrijden op lijn 374 naar Enschede als volgens je beschrijving hier die verdichtende ritten van de 374 al in Lichtenvoorde beginnen en niet 'pas' in Groenlo? Of bedoelde je met dat in Lichtenvoorde beginnen dat ze als 72 daar beginnen?
Wat is je afweging geweest om de 72 in Groenlo aan de 374 vast te maken en niet de 73?

Waarom de aangepaste route in Varsseveld voor lijn 374? Hij rijdt nu (vanuit Lichtenvoorde gezien) via de N318 en N818 naar het station. Bij de rotonde tussen deze twee N-wegen heeft hij ook een halte (ter bediening van het industrieterrein)

Lijnen 71 en 171: als je de spitsritten uit Borculo/Neede in en snellijn onderbrengt, is dan 6x p/u van Haaksbergen naar Enschede nog wel nodig in de topspits? Is het overigens niet handiger om de 171 dezelfde route te geven in Enschede als de 374? (de 374 is juist via de Zuiderval gaan rijden omdat de Parkweg niet geschikt was voor nog meer bussen, ik denk dat dat een ook belemmerende factor voor de 171 zal zijn).

Lijn 74: waarom niet gewoon vastmaken aan de 89? Dan rijdt de 89 buiten de spits alleen op Almelo-Delden en Neede-Eibergen. Zo'n knip kan op zich prima (de huidige 72 heeft nu 1x p/u ook een knip tussen Eibergen en Groenlo, aangezien er maar 1x p/u de gehele route wordt gereden en 2x p/u op Neede-Eibergen en Groenlo-Lichtenvoorde). Eventueel zou je het stuk Eibergen-Neede buiten de spits ook onder het nummer 189 kunnen rijden.

Lijn 93: ik zou graag nog weten waarom die koppeling tussen Holten en Bathmen? Reizigers uit Holten kunnen al met de trein en vanuit Bathmen lijkt me er niet veel vraag in oostelijke richting? Als je dan toch deze koppelt: ik zou wel Holten-West blijven bedienen (de haltes Scholengemeenschap en Diessenplas, de huidige lijn is bewust hierna doorgetrokken toen de 54 verviel tussen Laren en Holten). Je zou dan tussen Holten en Bathmen via de A1 kunnen rijden, waarbij je ook Holten-zuidwest kunt bedienen. Dit is dan niet meer langzamer als via de N344 (volgens Google Maps)

Lijn 94: Als de 98 in Lochem op de trein van/naar Hengelo moet aansluiten, dan ontstaat er geen aansluiting op de 94 (die zou juist op een bus aansluiten die op de trein van/naar Lochem aansluit). Waarom in Deventer de gewijzigde route bij het havengebied? Deze rijdt nu de Zutphenseweg/De Boerlaan af (alleen de 96 rijdt via de Hanzeweg/Industrieweg).

Lijn 97: waarom wordt om het centrum heen gereden i.p.v. erdoor in Doetinchem?


Laatste vraag: ligt Burcelo toevallig vlakbij Roerla, Neerle en Eikbladen? (A)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

ik weet niet of ik mag quoten nu maar:

Lijn 374 verdichtingsritten beginnen pas in Groenlo. De reden dat ik de 73 niet heb gekoppeld, maar wel de 74 is dat daardoor Eibergen en Groenlo rechtstreeks met de trein worden verbonden. Idealiter zou ik het volgende voorstellen: Enschede - Groenlo - Lievelde - Lichtenvoorde - Lievelde - Groenlo - Winterswijk - Groenlo - Enschede als een roulering. Dan kun je in de ochtend rechtstreeks van Eibergen naar Lievelde (station is daar) en van Winterswijk rechtstreeks naar Enschede. Echter, wat ga je dan uitvoeren met de 374. terug naar reguliere lijn, want aldus de provincie mag officieel alleen HOV-lijnen met HOV-materieel.

Aangepaste route Varsseveld was een fout van mij toen ik de kaart van Arriva bekeek. Ik heb dit gecorrigeerd. Hoe rijdt de verbinding nu in de avonduren?

Momenteel rijdt in het drukste moment 8 ritten in het uur (in een 5 minutendienst) van Haaksbergen naar Enschede. de helft ervan begint in Haaksbergen. Ik haal 2 ritten daarvan af en buig ze om tot een sneldienst. De route is wel gelijk aan de C374 in Enschede dus via Zuiderval.

74 kan ook 189 genoemd worden. Ik koos voor verschillende nummers, omdat de 66 niet de hele dag doorgaat tot Neede. Momenteel doen 7 ritten per schooldag dat. In de praktijk koppel ik ze inderdaad wel, als dat mogelijk is.

Lijn 93 kijk ik nog naar. De aansluitingen in Holten zijn vriendelijk gezegd ******* (eigen interpretatie). Ik denk er nog wel aan om de 93 te trekken via de route Larenseweg - N332. Haltes voorzien bij Tango Holten , Columbus Junior en dan via Vrijheidslaan naar Station.

Lijn 94: Dienstregeling maak ik nog. aansluitingen worden nog bekeken, net als de tijdligging van de extra 94 ritten. Ik heb als idee de 651-route daarbij in de 94 te trekken met 2 ritten en daarmee de stadsdienst Lochem ook te betrekken.

Lijn 97: Ik wilde een rechtstreekse route met het Graafschap College creeren. Dan konden de huidige 82 en 682 worden samengevoegd (alsmede ik verhoog de middagspitsfrequentie tot 2 ritten per uur.)

Burcelo gaat me voor eeuwig achtervolgen. Ik heb geloof ik alle Burcelo tot Borculo aangepast toch?

PS: 66 gaat WEL door naar Neede, maar mijn google maps weigert mee te werken.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef: Lijn 93: ik zou graag nog weten waarom die koppeling tussen Holten en Bathmen? Reizigers uit Holten kunnen al met de trein en vanuit Bathmen lijkt me er niet veel vraag in oostelijke richting? Als je dan toch deze koppelt: ik zou wel Holten-West blijven bedienen (de haltes Scholengemeenschap en Diessenplas, de huidige lijn is bewust hierna doorgetrokken toen de 54 verviel tussen Laren en Holten). Je zou dan tussen Holten en Bathmen via de A1 kunnen rijden, waarbij je ook Holten-zuidwest kunt bedienen. Dit is dan niet meer langzamer als via de N344 (volgens Google Maps)
De huidige route van lijn 97 in Holten is al sinds de bouw van de wijk onderdeel van de route richting Almelo (voormalig eindpunt OAD garage). Na het inkorten van de toenmalige lijn 90 Deventer-Hengelo tot Holten is gekozen voor de lusroute. Deze werd toen wel andersom gereden.
Het opheffen van lijn 54 heeft hier niks mee te maken gehad.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

Allereerst de reactie op de grote post van CamilleKreemers:

Stadsdienst Almelo Ik blijf bij mijn standpunt om deze niet op deze manier te wijzigen. Dit levert een langere reistijd op tussen Windmolenbroek en Station en bediend het ziekenhuis maar in 1 richting.
Stadsdiensten algemeen Probeer zoveel mogelijk grote ringlijnen ten voorkomen, gekoppelde lijnen met een tegenrichting (11/13 in Hengelo) zijn wel effectief. En kijk naar je keermogelijkheden in de wijk. Veel wijken zijn niet geschikt om midden in de wijk te keren.

Lijnen 80/81: Ik zou deze toch echt laten zoals ze zijn. Nu zijn ze ingericht op de vervoersstromen en vindt er vrijwel geen overstap plaats. Als je de situatie weer gaat omdraaien heb grote groepen mensen die in Westerhaar over moeten stappen en zul je je aansluitingen ook weer aan moeten passen, anders missen ze net op 2 minuten de bus.

Lijn 86: Nogmaals, deze is in de gelegenheid om door te rijden naar Nordhorn Tiergarten.

Lijn 87 Als je deze in Enschede laat beginnen zoals de huidige 60 dan kan deze in Oldenzaal juist mooi aansluiten op de ZHO trein. Als je deze wilt inkorten tot een stadsdienst zou ik het een ander nummer geven. Maar...... deze lijn zou ik altijd laten aansluiten op de ZHO en kijken of ik de 62 in de avonduren en zaterdag daarmee in lijn kan brengen. Door de knip in Enschede zou dat mogelijk moeten zijn.

LIjn 89 Ik zou de frequentie op Almelo-Delden in de spits verlagen naar 1x per uur. Waardoor er altijd het hele traject gereden wordt.

Lijn 92 Dit was afgelopen jaar ook het voorstel van Keolis richting de opdrachtgever. Doortrekking naar Hellendoorn moet of permanent gebeuren of helemaal niet.

Lijn 892 en ToeristRrreis Ik zou geen apart concept maken voor toeristische attracties, ik zou proberen bestaande lijnen naar de attracties te laten rijden. Dit geeft bedrijven en instanties in de omgeving ook een boost.

LIjn 93 Er is geen meerwaarde voor een bus tussen Bathmen en Holten. De huidige keervoorziening en route door Holten is voldoende. Holtenaren zelf gaan niet met de bus, het zijn vrijwel allemaal scholieren van de Waerdenborch.
Aansluiting in Holten is redelijk goed, met 12 en 13 minuten naar- en van Deventer. Dat krijg je ook niet beter door DR van de trein.

LIjn 95 Als er een normale aansluiting is, is een knip niet nodig. De chauffeur kan gewoon overstappen van de ene op de andere lijn. Bus kan op de lijn blijven.

Ik ga nu even de kaart bekijken en reageer daar zo op.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

Opmerkingen over de kaart op plaatsnaam:

Almelo Streeklijnen via de Ootmarsumsestraat zet de rijtijd onder druk. Stadsdienst over Ootmarsumsestraat is wel van belang vanwege passagiersstromen van en naar de winkelcentra en gezondheidscentrum op de Schelfhorst
Lijn 95 via Aalderinkshoek is fysiek onmogelijk. Dan moet er een busbaan aangelegd worden naar de parkeerplaats van de Intratuin.
Er komt geen bus meer over het ziekenhuisterrein...... niet slim. Zoals in mijn ander post, als je deze route dan via het ziekenhuis laat lopen zijn mensen van- of naar het ziekenhuis verplicht de hele windmolenbroek over te reizen.

RijssenLIjn 95 via Rijssen Zuid is niet haalbaar. Als je wilt aansluiten in Rijssen en Goor op de trein dan is daar geen tijd voor.

HellendoornDe route moet om het centrum gelegd worden. Alles ten zuiden van de Dorpsstraat is ongeschikt voor bussen.

Vriezenveen Ik had me niet gerealiseerd nog dat je daar bij je oude plan was gebleven. Ik zou dat niet doen omdat beide delen van Vriezenveen afzonderlijk van elkaar afhankelijk is van de bus naar Almelo. Ik zou de bestaande route lijn 83 in tact houden. Dan kun je die stomme appendix voor de halte 't Midden ook laten vervallen.

OmmenDeze route kost een extra bus ten opzichte van nu. Als die bus er komt zou ik gaan kijken of de wijk Dante bediend kan worden aangezien Qbuzz mogelijk minder of helemaal niet meer in Ommen komt.

BergentheimHet oprijden van de parallelweg is nu fysiek onmogelijk en tevens levensgevaarlijk. Hier het voorstel de bestaande route te hanteren via de afrit en te keren bij het keerlusje voor het spoor.

Tubbergen Zou ik de bestaande route lijn 59 blijven hanteren over het industrieterrein en de Bruno van Ommenstraat.

Oldenzaal Je mist lijn 66 tussen Weerselo en Oldenzaal. Lijn 64 heeft geen tijd om via de Essen te rijden wil je aansluitingen halen in Almelo en Oldenzaal. Bovendien wordt de lijn dan al minder interessant voor mensen vanuit Ootmarsum vanwege de toegenomen rijtijd.
De bus richting Overdinkel moet wel via de Burg. Wallerstraat blijven rijden i.v.m. het winkelcentrum.

DenekampHier zou ik de bus gewoon weer via de Oranjestraat laten rijden vanwege de grote aantallen passagiers aan de Oranjestraat (de op 1 na drukste halte in Denekamp)

Hengelo Op Google Maps lijkt het allemaal zo simpel en logisch, maar in de praktijk zijn een aantal dingen niet handig en niet efficiënt. Hengelo is daar een goed voorbeeld van. Mijn voorstel stadsdienst Hengelo:
11 en 13 laten zoals het is
12 Groot Driene laten zoals het is. Passagiers zijn hier op ingesteld en winkelcentrum Groot Driene wordt nu al van 2 kanten bediend
12 Gezondheidspark: Huidige route tot Ziekenhuis, keren rotonde Deldenerstraat en zelfde route terug, mits dit in 28 minuten kan.
Woolder Es is een ideale buurt om een apart lijntje op te zetten met een 8-persoons busje. (GEEN BuurtRrreis) Route: Station - Marskant - Mitchamplein - Bankastraat - Antillenstraat - Weideweg - Woolderesweg - Curiestraat - Pasteurstraat - Woolderesweg - Weideweg - Antillenstraat - Bankastraat - Mitchamplein - Marskant - Station
Lijn 10(dit is al een voorstel in worden bij Keolis): <Middagroute> Station - Twekkelerweg - Breemarsweg - Pruisische Veldweg - Klimopstraat - Seringenstraat - Twekkelerweg - Boortorenweg - Boldershoekweg - Opaalstraat - Robijnstraat - Diamantstraat - Boldershoekweg - Laan Hart van Zuid - Industrieplein - Station. <Ochtendroute> andersom. Tenzij binnen de tijd heen en terug gereden kan worden.

Enschede Op Google Maps lijkt het allemaal zo simpel en logisch, maar in de praktijk zijn een aantal dingen niet handig en niet efficiënt. Enschede is daar een goed voorbeeld van. Mijn voorstel stadsdienst Enschede:
Universiteit: Doorrijden naar Langenkampweg, dit laten bestaan vanwege de keermogelijkheid
Havens: Deze lijn is hier enigszins overbodig, lijn 7 was juist bedoeld voor industrieterrein Marssteden.
't Zwering: Hier is voldoende tijd om de bus de huidige route te laten rijden, dus waarom de route inkorten?
Zuiderval: Hier haal je lijn 1 en 2 weg, welke wel degelijk een grote functie hebben daar. De streeklijnen hebben onvoldoende capaciteit over om de halte hier aan te doen.
Wesselerbrink: Deze bus weer via Boswinkel laten lopen vanwege het gezondheidscentrum op winkelcentrum Bijvank en de relatie met het achterste deel van de Wesselerbrink.
Kortom 1 en 2 weer terug naar de oorspronkelijke route in zuid.
Stroinkslanden: de bus laten keren bij de keerlus Hasmanlanden en dezelfde weg terug laten gaan. Route via Hogeland levert geen passagiers op. Lijn 4 heeft de passagiers op de Kuipersdijk.
Stokhorst:ook deze route weer terugbrengen vanwege het ontsluiten van het centrum. De bus heeft voldoende rijtijd om de huidige route te rijden, waarom inkorten?
Roombeek/Deppenbroek: De busbaan Lonnekerspoorlaan houdt op bij de Hulsmaatstraat, daarna is het een fietspad en dus niet geschikt voor de bus.
Hier zou ik de huidige route in stand houden met het verschil dat er heen en terug via het Fazantplein wordt gereden.


TIP: Als je routes invult, is het misschien handiger satelliet optie in te schakelen zodat je iets duidelijker beeld heb wat voor soort weg je betreed. Daarnaast zou ik bij twijfel Streetview raadplegen.
When you're tired of London, you're tired of life
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

Hierbij geef ik mijn ideeën voor de IJssel-Vecht-lijnen die nu nog onder IJsselmond (Connexxion) vallen.
De lijnnummers houd ik voor nu zoveel mogelijk ongewijzigd, om het verhaal een beetje leesbaar te houden. Wellicht kunnen we de 159 en 163 omvormen naar 14x-nummers.

HOV:
RRR-net 340: de lijnen 140, 141 en 148 worden gecombineerd tot één doorgaande lijn Harderwijk - Lelystad - Emmeloord - Kampen. Deze lijn rijdt alle dagen tot 24 uur 2x/uur, in de brede spits op Harderwijk - Lelystad - Emmeloord 4x/uur. Deze lijn sluit goed aan op de treinen in Harderwijk, Lelystad en Kampen.

Stadslijnen:
21-22 in Dronten: deze rijden ongewijzigd.
Kampen: PM

Streeklijnen:
- 142 (Zeewolde - Nijkerk - Amersfoort): het deel Zeewolde - Harderwijk vervalt. Lijn 142 rijdt door naar Amersfoort CS (via Hogeweg en Stadsring). Lijn 142 rijdt ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur
- 159 (Almere - Zeewolde - Harderwijk): route ongewijzigd, rijdt vaker: ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur. Op Zeewolde - Harderwijk in de spits 4x/uur, zaterdag 2x/uur
- 147 (Harderwijk - Dronten - Emmeloord): lijn 146 en 147 worden gecombineerd. Lijn 147 rijdt op Harderwijk - Swifterbant ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur. Op Swifterbant - Emmeloord alleen ma-vrij overdag 1x/uur
- 143 wordt overgenomen door de stadsdienst Kampen, en rijdt alleen het deel Kampen Station - Roggebotsluizen
- 163 (Dronten - Lelystad) rijdt alleen in de spits 1x/uur
- 145 (Lelystad - Swifterbant) rijdt ma-za overdag 1x/uur, spits 2x, avond/zondag niet

Streeklijnen:
- 71 (Zwolle - Emmeloord): de 71 rijdt niet meer door Kraggenburg en niet meer door Sint Jansklooster (zie lijn 79 en 171), en wordt hierdoor ca. 13 min. sneller. Lijn 71 rijdt ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur
- 171 Spitslijn 171 rijdt via Sint Jansklooster naar Vollenhove, en rijdt niet meer langs Zwolle-centrum, maar via de Rieteweg
- 70 Zwartsluis - Steenwijk: rijdt alle dagen tot 20 uur 1x/uur, in het toeristenseizoen 2x/uur. Stopt niet meer in Blauwe Hand, en wordt daardoor iets sneller. Het deel Zwartsluis/Hasselt - Zwolle wordt overgenomen door lijn 74
- 73 (Genemuiden - Zwolle) Lijn 73 rijdt vanuit Genemuiden rechtstreeks (niet meer via Hasselt) naar Zwolle. Lijn 73 rijdt ma-vrij overdag 2x/uur, avond/zaterdag 1x/uur (dan wel via Hasselt Centrum, om Zwolle - Hasselt dan samen met de 71 ieder halfuur te bieden), zondag niet
- 74 (Kampen Zuid - Zwolle) lijn 74 rijdt na Hasselt Centrum via de Verkavelingsweg (ipv lijn 70) naar Zwolle (Stadion, Isala en Station). Lijn 70 rijdt ma-vrij overdag 1x/uur, met één extra ochtendspitsrit naar Zwolle
- 75 (Marknesse - Steenwijk) rijdt ma-vrij overdag 1x/uur
- 76 (Emmeloord - Steenwijk) rijdt voortaan altijd naar Emmeloord en rijdt niet meer door De Blesse, en rijdt ma-za tot 20 uur 1x/uur
- 77 (Emmeloord - Lemmer) rijdt ma-vrij overdag 1x/uur
- 79 (Vollenhove - Meppel) rijdt niet meer langs Nijeveen (en kan daarmee binnen het halfuur worden gereden), rijdt ma-za overdag 1x/uur. Rijdt in de spits vanaf Vollenhove 1x/uur door naar station Kampen (via Kraggenburg en Ens)
- 149 is een nieuwe lijn: Kampen - Schokland - Urk - Emmeloord (rijdt in Urk een snellere route dan de 141), rijdt ma-vrij overdag 2x/uur, avond/zaterdag 1x/uur, zondag niet
- 641 (Emmeloord - Zwolle) het deel Emmeloord - Urk wordt overgenomen door lijn 149
Laatst gewijzigd door Roeland op do 18 jun 2020, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef:Lijn 374 verdichtingsritten beginnen pas in Groenlo. De reden dat ik de 73 niet heb gekoppeld, maar wel de 74 is dat daardoor Eibergen en Groenlo rechtstreeks met de trein worden verbonden.
Maar als je de 73 juist door laat rijden op de 374 kan je de huidige 72 dan natuurlijk door laten rijden op de lijn naar Hengelo (dus jouw doorkoppelingen omdraaien). De rechtstreekse verbinding Eibergen-Lievelde behoudt je dan ook, alleen blijft Winterswijk zo wel rechtstreeks met Enschede verbonden.
CamilleKreemers schreef:Aangepaste route Varsseveld was een fout van mij toen ik de kaart van Arriva bekeek. Ik heb dit gecorrigeerd. Hoe rijdt de verbinding nu in de avonduren?
Ook via het industrieterrein (al zou ik het logischer hebben gevonden om dan wel via Den Es van/naar Lichtenvoorde te rijden, wie wil er 's avonds en zondags nog op het industrieterrein zijn...)
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef: Lijn 93: ik zou graag nog weten waarom die koppeling tussen Holten en Bathmen? Reizigers uit Holten kunnen al met de trein en vanuit Bathmen lijkt me er niet veel vraag in oostelijke richting? Als je dan toch deze koppelt: ik zou wel Holten-West blijven bedienen (de haltes Scholengemeenschap en Diessenplas, de huidige lijn is bewust hierna doorgetrokken toen de 54 verviel tussen Laren en Holten). Je zou dan tussen Holten en Bathmen via de A1 kunnen rijden, waarbij je ook Holten-zuidwest kunt bedienen. Dit is dan niet meer langzamer als via de N344 (volgens Google Maps)
De huidige route van lijn 97 in Holten is al sinds de bouw van de wijk onderdeel van de route richting Almelo (voormalig eindpunt OAD garage). Na het inkorten van de toenmalige lijn 90 Deventer-Hengelo tot Holten is gekozen voor de lusroute. Deze werd toen wel andersom gereden.
Het opheffen van lijn 54 heeft hier niks mee te maken gehad.
Je hebt gelijk, de 97 nam de route van de 80 over (ook op Holten-Goor). Het zat even verkeerd gekoppeld in mijn hoofd :wink: :X
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb de quotes even aangepast, omdat het anders een giga post wordt.

Allereerst wil ik Superghost and gkw1969 enorm bedanken voor hun feedback. Het helpt mij enorm om de routes kritisch te bekijken en te kijken of keuzes aangepast moet worden. Hierdoor denk ik dat het totale plaatje voor deze regio steeds beter kan worden, zodat na COVID dit plan tot een herstel van gebruikers kan leiden. (Helaas bezit ik geen OV-bedrijf :cry: )
gkw1969 schreef:Allereerst de reactie op de grote post van CamilleKreemers:

...........
Het nadeel en een grondslag voor enkele keuzes tot aanpassingen komt door de eis van de provincie (en de Europese unie) is het invoeren van 100% elektrisch materieel. Momenteel kan de langste bus 250km rijden (ebusco 2.2). Dat is niet genoeg voor de streekverbindingen. Je wilt de bus dus regelmatig terug hebben op bepaalde knooppunten. Dat is de reden dat ik de 80/81 anders heb gecreeerd. De bedoeling is wel dat de meeste ritten in de drukste richting op het traject Ommen - Almelo blijft rijden. Je kan alleen de bus op de 80 niet opladen door korte keringen. een alternatief is dat IJssel-Vecht de 80 gaat uitvoeren.

Hetzelfde probleem qua actieradius zie je bij lijn 92. Ik denk eraan om de verbinding wel definitief door te trekken naar Rijssen - Nijverdal - Hellendoorn, maar dan moet ik de rit in een richting knippen OF 2x/uur rijden tussen Hellendoorn en Nijverdal. De preciese route die ik bedacht kan kennelijk niet, dus moet daar nog naar kijken.
Ik heb de TouristRRReis gemaakt als product voor extra lijken naar attractieparken. De 892 rijdt bijvoorbeeld alleen als Hellendoorn geopend is rond de openingstijden. Dat zijn ongeveer 10 ritten per dag en niet het hele jaar door. Hierdoor kun je ook een apart tarief creeren voor deze route, zoals bijvoorbeeld een flatfare for 2,5 euro per klant. Bij een normale lijn moet de hele lijn daaraan voldoen, maar door een apart nummer kan je een afwijkend tarief instellen.

De doortrekking van lijn 93 naar Deventer is puur om een verbinding Bathmen - Holten te realiseren. het rijdt maximaal in een uursdienst en ik denk eraan om het alleen op werkdagen te doen. Daarnaast betrek je Deventer iets meer in het algehele netwerk, aangezien het nu als een eilandje lijkt te liggen.

Er komen meer eilandgebiedjes erbij. Ik zou de grenzen eens kritisch bekijken. een koppeling 30-80 rond Hardenberg kan de omloop heel interessant maken, maar door concessiegrenzen is dat niet mogelijk. Ik zou een uitruil van 80 en 165 willen voorstellen.
gkw1969 schreef: ..........

TIP: Als je routes invult, is het misschien handiger satelliet optie in te schakelen zodat je iets duidelijker beeld heb wat voor soort weg je betreed. Daarnaast zou ik bij twijfel Streetview raadplegen.
Stadsdiensten ga ik herontwerpen om je opmerkingen mee te nemen. Ik probeer om alle lijnen zoveel mogelijk via dezelfde route in twee richtingen te leggen. De zuidelijke wijken Almelo wil ik uiteindelijk in 2 lijnen bedienen. Ik dacht eraan om de lijnen te koppelen bij het ziekenhuis. Ik heb er een nummer van gemaakt, maar weet niet of je via de zuidkant van het ziekenhuis kan rijden met de bus. Er zitten geen haltes daar.

Opmerkingen Rijssen, Denekamp, Bergentheim, Oldenzaal ga ik verwerken alsmede het bijvoegen van de bus Almelo - Weerselo - Oldenzaal. Hoe kan ik efficient de route in Hellendoorn leggen voor de 92/892?

Vriezenveen heb ik een haat-liefde relatie mee. Ik wil de lijn 80/81 efficient in omloop hebben, maar ook DRU besparen omdat ik anders de stadsdiensten niet kan aanpassen, danwel streeklijnen op 2x/uur houden in de spitsuren.
SuperGhost schreef:
CamilleKreemers schreef:Lijn 374 verdichtingsritten beginnen pas in Groenlo. De reden dat ik de 73 niet heb gekoppeld, maar wel de 74 is dat daardoor Eibergen en Groenlo rechtstreeks met de trein worden verbonden.
Maar als je de 73 juist door laat rijden op de 374 kan je de huidige 72 dan natuurlijk door laten rijden op de lijn naar Hengelo (dus jouw doorkoppelingen omdraaien). De rechtstreekse verbinding Eibergen-Lievelde behoudt je dan ook, alleen blijft Winterswijk zo wel rechtstreeks met Enschede verbonden.
Ik draai de koppelingen om. De tak Winterswijk rijdt alleen overdag, waar de tak Lievelde Station de hele dag halfuursdienst rijdt.

Routes:
374: Overdag 4x/uur Groenlo - Enschede, 2 ritten per uur door naar Varsseveld / Doetinchem (alleen werkdagen). In de spitsuren gaan alle ritten door naar Doetinchem. In de daluren gaan de ritten door naar Enschede. In de ochtendspits zijn de Enschede-ritten iets anders ingedeeld om optimaal door te koppelen naar Enschede.
Onderzocht wordt nog HOE ik 6x/uur van Groenlo naar Enschede kan rijden in de spitsrichting in de ochtend en in de middag in de andere richting. Dan kan ik in de spitsuren een rechtstreekse verbinding Winterswijk - Enschede realiseren.

72: Lichtenvoorde - Lievelde Station - Groenlo Busstation - Groenlo Industrie - Eibergen - Haaksbergen - Hengelo, deze verbinding gaat altijd 2x/uur rijden, waarbij 4x/uur gereden gaat worden tussen Hengelo en Haaksbergen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Kaart

Mijn opzet voor Berkel-Dinkel. Nogmaals: ik heb de lijnnummers dus opnieuw opgezet en ze naar de nieuwe concessies gesorteerd. Daarnaast waren er in deze concessie anders ook een paar dubbele nummers, waardoor aanpassing sowieso nodig was voor sommige lijnen. Voor Berkel-Dinkel is de 70-serie voor het gebied ten zuidwesten van de Twentse steden en de 80-serie voor het gebied ten noordoosten. Tussen haakjes weer de huidige lijnnummers die de lijn (deels) vervangt:

Stadsdienst Deventer
gelijk aan adviesaanvraag, maar nummertjes aangepast (gesorteerd met de klok mee). De spitslijn naar Kloosterlanden een nummer in de 100-serie gegeven, aangezien die alleen maar in de spits rijdt.
Stadsdienst Zutphen
gelijk aan nu, alleen stadsnummers gebruikt i.p.v. streeknummers.
Stadsdiensten Enschede
1 Deppenbroek - Wesselerbrink (1, 2). Andere doorkoppeling over het CS heen (zie uitleg lijn 3). Rijdt via de Beuningerstraat naar Deppenbroek, zodat er minder paralelliteit met de streeklijnen naar Oldenzaal en Losser ontstaat (dat zijn immers al 8 bussen per uur) en bewoners rond deze straat een halte dichterbij krijgen. De route in Wesselerbrink iets verkort, zodat ook bij het WKC gestopt wordt.
2 't Zwering - Stroinkslanden (5, 4). Deze lijnen weer aan elkaar gekoppeld. Dit is in praktijk volgens mij al het geval (als ik een reis tussen deze wijken plan, krijg ik een overstaploos advies in 9292), maar nu ook op papier dus. In Stroinkslanden een kleine aanpassen, waarbij het Noordwesten van de wijk ook meegenomen wordt (het WKC aandoen heeft weinig zin als je het maar in één richting doet en reizigers dus niet meer terug kunnen). Daarnaast rijdt de buurtbus ook al 2x p/u via het WKC.
3 Universiteit - Helmerhoek (1, 2). De lijn van/naar Helmerhoek doorgekoppeld naar de uni i.p.v. die uit Wesselerbrink. Dit omdat deze langs P+R Zuiderval gaat en automobilisten deze P+R niet zullen gebruiken om naar Deppenbroek te gaan, maar wellicht wel een enkeling voor de Grolsch Veste en de universiteit. Deze doorkoppeling leek me daarom logischer. Daarnaast gaat de lijn via Wesselerbrink-Noordoost rijden ter compensatie voor het strekken van lijn 1 (Stroinkslanden-Noordwest wordt gecompenseerd middels een routewijziging voor lijn 2).
4 Stokhorst - Boekelo (6, 7) Terugkeer oude lijn. Volgens mij heeft men zich destijds een beetje verkeken op het aantal reizigers voor het havengebied en Marssteden, waardoor de buurtbus (die de oude buslijn verving) snel weer vervangen moest worden voor een reguliere buslijn. Deze dus weer vastgemaakt en die naar Stokhorst en ook Boekelo weer meegenomen. De vrijwilligers voor de buurtbus van Boekelo kunnen ingezet worden voor een buurtbus van Boekelo naar Delden via Beckum en Bentelo, zodat Bentelo weer fatsoenlijk OV krijgt (nu slechts een enkele spitsrit van huidige lijn 66). Hiermee krijgt Boekelo ook weer extra reizigers (vanuit Bentelo en Beckum die naar Enschede willen), waardoor een vaste buslijn weer interessant kan worden denk ik. De route van/naar Stokhorst langs het oosten van het centrum ook weer hersteld. Alleen niet meer via de Oosterstraat, maar via de Laaressingel.
5 Hengelo - Glanerburg (3, 9). De lijnen naar Glanerbrug en Hengelo rijden in praktijk al op elkaar door, dus heb ik ook op papier als één lijn neergezet. Verder geen wijzigingen.
100 Enschede - Hengelo (8). Nummer in de 100-serie gegeven aangezien het een spitslijn is.
Stadsdienst Hengelo
lijnen verder genummerd vanaf de Enschedese nummers
6+7 Ringlijnen Hengelo-Noord (11+13) Aan elkaar vast gemaakt en verwerkt tot volledige ringlijn.
8 Groot Driene - Ziekenhuis (12) Wilderinkshoek eruit gehaald zodat de lus minder groot wordt en je niet onnodig ver moet omreizen als je aan het begin/einde van de lus zit.
9 Station - Wilderinkshoek (12) Overgebleven deel van de 12 , gaat een kleine lus in Wilderinkshoek rijden en vervangt daarmee ook lijn 53 in dit deel van de stad (de bussen van/naar Haaksbergen gaan allen de route van de 59 rijden binnen Hengelo).
10 Station - Veldwijk (10) ongewijzigd.
Stadsdienst Almelo
11 Windmolenbroek - Schelfhorst (21, 22, 23, 24, 66) Gaat via Nijrees rijden (verbind die wijk dan ook met het ziekenhuis). De lijn van/naar Delden neemt dan de route via Windmolenbroek-Oost over (zodat ook deze via het ziekenhuis kan). Rijdt bij het ziekenhuis verder als streeklijn 85). In Schelfhorst ook de route versimpeld. De route door Rumerslanden wordt overgenomen door streeklijn 85. De stadsdienst Almelo gaat in DRU's zo wel achteruit, maar zonder dat het slechter bediend wordt lijkt me (de streeklijnen gaan een actievere rol spelen).

HOV-lijnen
370 Enschede - Winterswijk (73) Gaat weer via het Van Heekplein rijden en gaat zaterdags overdag ook doorrijden naar Enschede.
371 Enschede - Doetinchem (74) Gaat weer via het Van Heekplein rijden. Gaat ook op zaterdag rijden, rijdt dan 2x p/u van Varsseveld naar Groenlo en 1x p/u door naar Enschede (andere rit heeft aansluiting op lijn 370). Wordt 's avonds en in het weekend vervangen door lijn 470.

Streeklijnen
70 Hengelo - Lichtenvoorde (53, 59, 72) Lijnen 53 en 59 op Hengelo-Haaksbergen samengevoegd (binnen Hengelo route van lijn 59, binnen Haaksbergen die van 53) en in Eibergen doorgekoppeld op lijn 72. Tussen Eibergen en Groenlo wordt echter niet meer via de N18 gereden, maar via de oude weg (nu parallelweg), waarbij Hupsel en De Laarberg weer bediend worden. Bij De Laarberg wordt afgeslagen naar de Deventer Kunstweg om vervolgens via Groenlo-West (waar de meeste mensen wonen) te gaan rijden. Momenteel is dat weggetje (Ruiterpad) hier niet geschikt voor, maar die wil men al vervangen door een westelijke toegangsweg voor De Laarberg en dan kan het wel. Op deze manier krijgt de lijn naar Lievelde een aanvullende rol ten opzichte van de snellijnen i.p.v. dat die gaat concurreren. Er wordt dus ook niet meer bij het busstation gestopt. Als de snellijnen om Haaksbergen heen niet rijden (avond + zondag), rijdt lijn 70 niet meer tussen Hengelo en Groenlo. Eindpunt verschuift dan wel naar het busstation om op de avondlijnen aan te sluiten van/naar Eibergen en verder. Tussen Hengelo en Haaksbergen gaat dan lijn 470 rijden.
71 Enschede - Doetinchem (62, 23) Knip in Borculo ongedaan gemaakt (beide lijnen vallen straks immers weer onder dezelfde concessie). De spitsritten op Borculo-Doetinchem weer opgenomen in de dienstregeling i.p.v. als apart lijntje ingelegd. In Enschede komt er juist een knip om geen vertragingen over Enschede heen door te geven. De korte verdichtingsritten op Haaksbergen-Enschede blijven echter wel gekoppeld aan de lijn naar Oldenzaal De Thij.
72 Vorden - Doetinchem (51) Ongewijzigd.
73 Zutphen - Doetinchem (82) Ongewijzigd.
74 Zutphen - Laren (54) Ongewijzigd.
75 Zutphen - Deventer (81) Ongewijzigd.
76 Borculo - Deventer (56) Ongewijzigd.
77 Borculo - Almelo (95) Rijdt in Almelo via de wijk Aalderinkshoek (wel korte bussluis nodig, maar ik dacht dat hier al wel vage plannen voor waren?)
78 Holten - Haaksbergen (97) Ongewijzigd.
79 Rijssen - Nijverdal (96) Ongewijzigd.
80 Enschede - Overdinkel (61) Maandag t/m zaterdag overdag weer van/naar het Van Heekplein laten rijden.
81 Enschede - Nordhorn Dierentuin (62, 38) Doortrekking naar Nordhorn (vervangt de Duitse lijn) en geknipt in Enschede (rijdt niet meer door van/naar Haaksbergen). Eindpunt gaat ma-za overdag bij het Van Heekplein liggen, daarbuiten op het station.
82 Enschede - Oldenzaal de Thij (60) Blijft in Enschede doorrijden op de verdichtingsritten van/naar Haaksbergen.
83 Gronau - Oldenzaal Molkenboer (64) Gaat doorrijden naar het station in Gronau. In Oldenzaal wordt die echter geknipt (zie lijn 84), om een verbinding met het ziekenhuis en centrum te behouden ligt het eindpunt bij bustation Molkenboer.
84 Almelo - Oldenzaal (66, 64) Gaat een versnelde route rijden tussen Ootmarsum en Almelo (reistijd wordt zo'n 10 minuten sneller), waardoor ook eerder aangekomen wordt in Oldenzaal. Hierdoor wordt er niet meer doorgereden naar Overdinkel. Door het wegvallen van de 66 in Oldenzaal gaat deze lijn de bediening van de wijk De Essen overnemen. Desondanks door de reistijdwinst op Almelo-Ootmarsum wordt er eerder aangekomen op station Oldenzaal, waardoor er een overstap op de trein ontstaat i.p.v. de huidige achterlichtaansluiting.
85 Almelo Ziekenhuis - Hengelo via Tubbergen (26, 64, 59) Door de versnelde route van de bus naar Ootmarsum gaat deze lijn niet meer verder rijden dan Tubbergen. In Tubbergen wordt hij vervolgens vastgemaakt aan de lijn van/naar Hengelo zodat er een doorgaande buslijn ontstaat en ook Tubbergen-Zuid en rechtstreekse verbinding met Almelo krijgt. In Almelo wordt via de wijk Rumerslanden gereden en vervolgens doorgereden naar het centrum en ziekenhuis, wat de lijn aantrekkelijker maakt voor reizigers uit Tubbergen en Geesteren.
86 Almelo - Hengelo via Borne (51) Ongewijzigd.
87 Delden - Vriezenveen (66, 83) Andere doorkoppeling om vanuit Vriezenveen een rechstreekse verbinding met het ziekenhuis te behouden (die is er nu in praktijk vanwege doorkoppeling, terwijl Albergen die niet heeft omdat de 66 nu nog niet via het ziekenhuis rijdt). Gaat in Almelo-Zuid een andere route rijden, waarbij via Windmolenbroek-Oost en het ziekenhuis gereden wordt i.p.v. via Nijrees. Op deze manier wordt het ziekenhuis beter bereikbaar vanuit het zuiden. De bediening van Nijrees wordt overgenomen door de stadslijn. De enkele ritten door van/naar Neede verdwijnen (kunnen beter als scholierenlijn gaan rijden die een directe route in Delden en Almelo rijden en niet in de tegenspitsrichting hoeven te rijden)
88 Almelo - Ommen (81) Ik heb hier het eindpunt ingekort tot station Ommen, zodat deze lijn symmetrisch kan rijden en er weer een goede knoop in Westerhaar kan komen. Bij station Ommen ontstaat een korte overstap op een nieuwe buurtbus die Ommen bediend.
89 Hardenberg - Westerhaar (80) Ongewijzigd.
170 Eibergen - Neede (72) Omdat de retourrit tussen Neede Busstation en Eibergen Viersprong maar 16 minuten kost, is er nog tijd om een lusje door Eibergen te maken en Eibergen-West (met verre loopafstanden tot de huidige bushaltes) te bedienen.
176 Lochem Station - Lochem Molengronden (52) Ongewijzigd
470 Hengelo - Varsseveld (53, 474) Avond/zondaglijn: gaat doorrijden naar Hengelo en gaat in Varsseveld via Den Es rijden i.p.v. via het industrieterrein. Vervangt ten opzichte van overdag lijn 371 op Eibergen-Varsseveld (huidige 474) en lijn 70 op Hengelo-Eibergen (huidige 53).
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef: Stadsdienst Deventer
gelijk aan adviesaanvraag, maar nummertjes aangepast (gesorteerd met de klok mee). De spitslijn naar Kloosterlanden een nummer in de 100-serie gegeven, aangezien die alleen maar in de spits rijdt.
De route door het eerste deel van rivierenwijk is fysiek niet meer mogelijk vanwege verkeersremmende maatregelen.
SuperGhost schreef:Stadsdiensten Enschede
1 Deppenbroek - Wesselerbrink (1, 2). Andere doorkoppeling over het CS heen (zie uitleg lijn 3). Rijdt via de Beuningerstraat naar Deppenbroek, zodat er minder paralelliteit met de streeklijnen naar Oldenzaal en Losser ontstaat (dat zijn immers al 8 bussen per uur) en bewoners rond deze straat een halte dichterbij krijgen. De route in Wesselerbrink iets verkort, zodat ook bij het WKC gestopt wordt.
Deze doorkoppeling is begin deze eeuw ook geweest om gelede bussen op Helmerhoek-Universiteit te krijgen. Dit had als nadelig effect dat juist de doorgaande verbinding Boswinkel-Universiteit geknipt werd (veel studenten die deze verbinding maken).
Inkorten lijn 1 via Wesselerbrinklaan is totaal onnodig. Ten eerste zijn de haltes Het Leunenberg en Geesterenbrink drukke haltes en de halte Het Leunenberg ligt net zo ver van het winkelcentrum af als de halte wkc Zuid.
SuperGhost schreef: 3 Universiteit - Helmerhoek (1, 2). De lijn van/naar Helmerhoek doorgekoppeld naar de uni i.p.v. die uit Wesselerbrink. Dit omdat deze langs P+R Zuiderval gaat en automobilisten deze P+R niet zullen gebruiken om naar Deppenbroek te gaan, maar wellicht wel een enkeling voor de Grolsch Veste en de universiteit. Deze doorkoppeling leek me daarom logischer. Daarnaast gaat de lijn via Wesselerbrink-Noordoost rijden ter compensatie voor het strekken van lijn 1 (Stroinkslanden-Noordwest wordt gecompenseerd middels een routewijziging voor lijn 2).
Zie lijn 1. Weer via de Deurningerstraat gaan rijden is terugkeren op een gemeentebesluit, dat zal dus niet gaan. De bus weghalen bij halte De Reulver levert voor een deel van de passagiers een grotere afstand tot een bushalte op.
SuperGhost schreef: 4 Stokhorst - Boekelo (6, 7) Terugkeer oude lijn. Volgens mij heeft men zich destijds een beetje verkeken op het aantal reizigers voor het havengebied en Marssteden, waardoor de buurtbus (die de oude buslijn verving) snel weer vervangen moest worden voor een reguliere buslijn. Deze dus weer vastgemaakt en die naar Stokhorst en ook Boekelo weer meegenomen. De vrijwilligers voor de buurtbus van Boekelo kunnen ingezet worden voor een buurtbus van Boekelo naar Delden via Beckum en Bentelo, zodat Bentelo weer fatsoenlijk OV krijgt (nu slechts een enkele spitsrit van huidige lijn 66). Hiermee krijgt Boekelo ook weer extra reizigers (vanuit Bentelo en Beckum die naar Enschede willen), waardoor een vaste buslijn weer interessant kan worden denk ik. De route van/naar Stokhorst langs het oosten van het centrum ook weer hersteld. Alleen niet meer via de Oosterstraat, maar via de Laaressingel.
Via de Oldenzaalsestraat en Laaressingel is ook ingaan tegen een gemeentebesluit, bovendien past de route dan niet meer in de huidige rijtijd.
SuperGhost schreef: Stadsdienst Hengelo
lijnen verder genummerd vanaf de Enschedese nummers
6+7 Ringlijnen Hengelo-Noord (11+13) Aan elkaar vast gemaakt en verwerkt tot volledige ringlijn.
Dan wel 2 richtingen op bedienen de gehele dag door, anders is de reistijd te lang en raak je passagiers kwijt.
SuperGhost schreef: 8 Groot Driene - Ziekenhuis (12) Wilderinkshoek eruit gehaald zodat de lus minder groot wordt en je niet onnodig ver moet omreizen als je aan het begin/einde van de lus zit.
9 Station - Wilderinkshoek (12) Overgebleven deel van de 12 , gaat een kleine lus in Wilderinkshoek rijden en vervangt daarmee ook lijn 53 in dit deel van de stad (de bussen van/naar Haaksbergen gaan allen de route van de 59 rijden binnen Hengelo).
Ik zou voorstellen lijn 8 via Wilderinkshoek/Nijverheid naar Ziekenhuis laten rijden en Woolder Es apart laten bedienen en koppelen aan lijn 10. Hier kan dan volstaan worden met midibussen.
SuperGhost schreef: Stadsdienst Almelo
11 Windmolenbroek - Schelfhorst (21, 22, 23, 24, 66) Gaat via Nijrees rijden (verbind die wijk dan ook met het ziekenhuis). De lijn van/naar Delden neemt dan de route via Windmolenbroek-Oost over (zodat ook deze via het ziekenhuis kan). Rijdt bij het ziekenhuis verder als streeklijn 85). In Schelfhorst ook de route versimpeld. De route door Rumerslanden wordt overgenomen door streeklijn 85. De stadsdienst Almelo gaat in DRU's zo wel achteruit, maar zonder dat het slechter bediend wordt lijkt me (de streeklijnen gaan een actievere rol spelen).
Ik zou dit niet doen. Sowieso hoort de stadsdienst via de Ootmarsumsestraat te rijden vanwege passagiers die naar het gezondheidscentrum op de Schelfhorst moeten zijn. Dat zijn voornamelijk minder valide passagiers.
Daarnaast is de voorgestelde route naar de Windmolenbroek veel te lang, hier haal je geen passagiers mee binnen. De route van lijn 66 via de Maardijk is fysiek niet haalbaar vanwege verkeersremmende maatregelen. Een rechtstreekse verbinding tussen Delden en het ziekenhuis was in 1985 al geen succes(bij de bouw van het ziekenhuis) en heeft nog steeds geen toegevoegde waarde. Ik ben wel van mening dat lijn 26 en 66 op het traject tot aan de Sporthal Rembrandtlaan omgewisseld moeten worden vanwege een betere bediening van de haltes Zwaluwenstraat en Wondestraat.
SuperGhost schreef: Streeklijnen
77 Borculo - Almelo (95) Rijdt in Almelo via de wijk Aalderinkshoek (wel korte bussluis nodig, maar ik dacht dat hier al wel vage plannen voor waren?)
Er was een proefballonnetje opgegooid. Ik zou dat zelf niet doen, ik zou gewoon lijn 25 weer terughalen volgens de huidige route van lijn 525
SuperGhost schreef:80 Enschede - Overdinkel (61) Maandag t/m zaterdag overdag weer van/naar het Van Heekplein laten rijden.
81 Enschede - Nordhorn Dierentuin (62, 38) Doortrekking naar Nordhorn (vervangt de Duitse lijn) en geknipt in Enschede (rijdt niet meer door van/naar Haaksbergen). Eindpunt gaat ma-za overdag bij het Van Heekplein liggen, daarbuiten op het station.
Het is fysiek niet mogelijk van Heekplein te gebruiken als eindpunt. Er is geen buffermogelijkheid. Daarnaast is het niet handig om 2 verschillende eindpunten te hebben op zo'n korte afstand van elkaar.
SuperGhost schreef: 85 Almelo Ziekenhuis - Hengelo via Tubbergen (26, 64, 59) Door de versnelde route van de bus naar Ootmarsum gaat deze lijn niet meer verder rijden dan Tubbergen. In Tubbergen wordt hij vervolgens vastgemaakt aan de lijn van/naar Hengelo zodat er een doorgaande buslijn ontstaat en ook Tubbergen-Zuid en rechtstreekse verbinding met Almelo krijgt. In Almelo wordt via de wijk Rumerslanden gereden en vervolgens doorgereden naar het centrum en ziekenhuis, wat de lijn aantrekkelijker maakt voor reizigers uit Tubbergen en Geesteren.
87 Delden - Vriezenveen (66, 83) Andere doorkoppeling om vanuit Vriezenveen een rechstreekse verbinding met het ziekenhuis te behouden (die is er nu in praktijk vanwege doorkoppeling, terwijl Albergen die niet heeft omdat de 66 nu nog niet via het ziekenhuis rijdt). Gaat in Almelo-Zuid een andere route rijden, waarbij via Windmolenbroek-Oost en het ziekenhuis gereden wordt i.p.v. via Nijrees. Op deze manier wordt het ziekenhuis beter bereikbaar vanuit het zuiden. De bediening van Nijrees wordt overgenomen door de stadslijn. De enkele ritten door van/naar Neede verdwijnen (kunnen beter als scholierenlijn gaan rijden die een directe route in Delden en Almelo rijden en niet in de tegenspitsrichting hoeven te rijden)
Zie ook mijn opmerking over stadsdienst Almelo. Het is een mooi streven om veel bussen door te laten rijden naar het ziekenhuis, maar dan heeft het ziekenhuis wel een busstation nodig, in de huidige situatie kunnen ze de hoeveelheid bussen niet aan op 2 haltes.

Overigens wel jammer dat je niet dezelfde actie toepast in Hengelo waardoor passagiers uit Beckum/Haaksbergen en Borne over moeten stappen naar het ziekenhuis aldaar.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef: Stadsdienst Deventer
gelijk aan adviesaanvraag, maar nummertjes aangepast (gesorteerd met de klok mee). De spitslijn naar Kloosterlanden een nummer in de 100-serie gegeven, aangezien die alleen maar in de spits rijdt.
De route door het eerste deel van rivierenwijk is fysiek niet meer mogelijk vanwege verkeersremmende maatregelen.
Had de oude route nog in mijn hoofd zitten. Ga hem nog aanpassen.

Voor Enschede ga ik nog naar kijken, maar toch wat vragen:
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef:
SuperGhost schreef:Stadsdiensten Enschede
1 Deppenbroek - Wesselerbrink (1, 2). Andere doorkoppeling over het CS heen (zie uitleg lijn 3). Rijdt via de Beuningerstraat naar Deppenbroek, zodat er minder paralelliteit met de streeklijnen naar Oldenzaal en Losser ontstaat (dat zijn immers al 8 bussen per uur) en bewoners rond deze straat een halte dichterbij krijgen. De route in Wesselerbrink iets verkort, zodat ook bij het WKC gestopt wordt.
Deze doorkoppeling is begin deze eeuw ook geweest om gelede bussen op Helmerhoek-Universiteit te krijgen. Dit had als nadelig effect dat juist de doorgaande verbinding Boswinkel-Universiteit geknipt werd (veel studenten die deze verbinding maken).
Is er een groot studentencomplex in Boswinkel dan, of waarom zijn er meer studenten in Boswinkel dan in bijv. Helmerhoek? Zou het bijv. ook kunnen dat er momenteel veel studenten in Boswinkel zijn omdat de buslijn daar nu is en dat die wellicht verschuiven (studenten zijn er immers maar tijdelijk, aangezien een studie geen tientallen jaren duurt) als de buslijn wordt aangepast?
SuperGhost schreef: 4 Stokhorst - Boekelo (6, 7) Terugkeer oude lijn. Volgens mij heeft men zich destijds een beetje verkeken op het aantal reizigers voor het havengebied en Marssteden, waardoor de buurtbus (die de oude buslijn verving) snel weer vervangen moest worden voor een reguliere buslijn. Deze dus weer vastgemaakt en die naar Stokhorst en ook Boekelo weer meegenomen. De vrijwilligers voor de buurtbus van Boekelo kunnen ingezet worden voor een buurtbus van Boekelo naar Delden via Beckum en Bentelo, zodat Bentelo weer fatsoenlijk OV krijgt (nu slechts een enkele spitsrit van huidige lijn 66). Hiermee krijgt Boekelo ook weer extra reizigers (vanuit Bentelo en Beckum die naar Enschede willen), waardoor een vaste buslijn weer interessant kan worden denk ik. De route van/naar Stokhorst langs het oosten van het centrum ook weer hersteld. Alleen niet meer via de Oosterstraat, maar via de Laaressingel.
Via de Oldenzaalsestraat en Laaressingel is ook ingaan tegen een gemeentebesluit, bovendien past de route dan niet meer in de huidige rijtijd.
Een gemeente kan natuurlijk op besluiten terugkomen, aangezien college's nogal eens veranderen. Maar was hier het gemeentebesluit wel over de Laaressingel, aangezien de bus eerder via de Oosterstraat ging en nooit via de Laaressingel is gereden. De Oosterstraat is versmald dus dat daar de gemeente over besloten heeft er geen bussen meer te willen (is ook zeer lastig geworden nu) is logisch. Maar gold dat ook voor de Laaressingel dan (althans, het westelijke deel, het oostelijke deel rijdt hij nog altijd op)? Volgens mij is destijds direct gekozen om via de Oliemolensingel te rijden om de halte Laaressingel te blijven bedienen en niet te hoeven verwijderen.
Dat het niet meer in de rijtijden past vraag ik me af. Als ik via Google Maps een route plan, dan kost de huidige route (van de Mooienhof tot de halte Gladiolenstraat) net zo veel tijd als in mijn route geld. Vergeet immers niet dat nu nog een lusje via de Minkmaatstraat wordt gereden die ik eruit gehaald en dat bespaart ook tijd.
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef:6+7 Ringlijnen Hengelo-Noord (11+13) Aan elkaar vast gemaakt en verwerkt tot volledige ringlijn.
Dan wel 2 richtingen op bedienen de gehele dag door, anders is de reistijd te lang en raak je passagiers kwijt.
Vandaar ook dat er 2 lijnnummers zijn: 1 kloksgewijs, en 1 tegen de klok in :wink:
gkw1969 schreef:8 Groot Driene - Ziekenhuis (12) Wilderinkshoek eruit gehaald zodat de lus minder groot wordt en je niet onnodig ver moet omreizen als je aan het begin/einde van de lus zit.
9 Station - Wilderinkshoek (12) Overgebleven deel van de 12 , gaat een kleine lus in Wilderinkshoek rijden en vervangt daarmee ook lijn 53 in dit deel van de stad (de bussen van/naar Haaksbergen gaan allen de route van de 59 rijden binnen Hengelo).
Ik zou voorstellen lijn 8 via Wilderinkshoek/Nijverheid naar Ziekenhuis laten rijden en Woolder Es apart laten bedienen en koppelen aan lijn 10. Hier kan dan volstaan worden met midibussen.[/quote]Interessante optie, neem ik mee.
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef: Stadsdienst Almelo
11 Windmolenbroek - Schelfhorst (21, 22, 23, 24, 66) Gaat via Nijrees rijden (verbind die wijk dan ook met het ziekenhuis). De lijn van/naar Delden neemt dan de route via Windmolenbroek-Oost over (zodat ook deze via het ziekenhuis kan). Rijdt bij het ziekenhuis verder als streeklijn 85). In Schelfhorst ook de route versimpeld. De route door Rumerslanden wordt overgenomen door streeklijn 85. De stadsdienst Almelo gaat in DRU's zo wel achteruit, maar zonder dat het slechter bediend wordt lijkt me (de streeklijnen gaan een actievere rol spelen).
Ik zou dit niet doen. Sowieso hoort de stadsdienst via de Ootmarsumsestraat te rijden vanwege passagiers die naar het gezondheidscentrum op de Schelfhorst moeten zijn. Dat zijn voornamelijk minder valide passagiers.
Daarnaast is de voorgestelde route naar de Windmolenbroek veel te lang, hier haal je geen passagiers mee binnen. De route van lijn 66 via de Maardijk is fysiek niet haalbaar vanwege verkeersremmende maatregelen. Een rechtstreekse verbinding tussen Delden en het ziekenhuis was in 1985 al geen succes(bij de bouw van het ziekenhuis) en heeft nog steeds geen toegevoegde waarde. Ik ben wel van mening dat lijn 26 en 66 op het traject tot aan de Sporthal Rembrandtlaan omgewisseld moeten worden vanwege een betere bediening van de haltes Zwaluwenstraat en Wondestraat.
Rumerslanden neem ik mee. Windmolenbroek: die route is er nu ook al, alleen laat ik hem via Nijrees rijden i.p.v. Windmolenbroek-Oost. En de verkorte route via het ziekenhuis blijft bestaan, omdat de stadslijn doorgekoppeld is op lijn 85.
Dat in 1985 zo'n lijn reed en niet succesvol was zegt niet per se iets, dat is nogal lang geleden en reisrelaties kunnen veranderen, zeker in zo'n lange periode en waar de vergrijzing is toegenomen.
W.b. de Maardijk: hoe maken die verkeersremmende maatregelen (lage drempeltjes) een buslijn erover onmogelijk? Die drempels zijn erg laag en dat moet ook wel omdat ze korter zijn dan de afstand tussen de wielen van een auto en anders auto's er al niet over kunnen. Een bus ligt nog hoger dan auto's, dus dan zou een bus daar toch makkelijker overheen kunnen dan auto's?
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef:80 Enschede - Overdinkel (61) Maandag t/m zaterdag overdag weer van/naar het Van Heekplein laten rijden.
81 Enschede - Nordhorn Dierentuin (62, 38) Doortrekking naar Nordhorn (vervangt de Duitse lijn) en geknipt in Enschede (rijdt niet meer door van/naar Haaksbergen). Eindpunt gaat ma-za overdag bij het Van Heekplein liggen, daarbuiten op het station.
Het is fysiek niet mogelijk van Heekplein te gebruiken als eindpunt. Er is geen buffermogelijkheid. Daarnaast is het niet handig om 2 verschillende eindpunten te hebben op zo'n korte afstand van elkaar.
Probleem bij het Van Heekplein is dat ze de 10 haltes net te dicht op elkaar hebben liggen (de bussen passen er wel, maar kunnen dan pas wegrijden als degene ervoor ook wegrijdt), waardoor je van de 10 haltes er effectief maar 6 kunt gebruiken. Bij betere spreiding zou je gemakkelijk 8 haltes kunnen hebben en is er dus nog genoeg ruimte.
Ook hoeft er niet perse op het Van Heekplein gebufferd worden. Je kunt 's ochtends direct na aankomst op het CS doorrijden naar het Van Heekplein en direct terugrijden om vervolgens op het CS enkele minuten te bufferen voordat je terugrijdt naar Overdinkel/Nordhorn en 's middags dan in omgekeerde richting (ri. Van Heekplein bufferen op CS en ri. Nordhorn/Overdinkel direct doorrijden).

gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef:85 Almelo Ziekenhuis - Hengelo via Tubbergen (26, 64, 59) Door de versnelde route van de bus naar Ootmarsum gaat deze lijn niet meer verder rijden dan Tubbergen. In Tubbergen wordt hij vervolgens vastgemaakt aan de lijn van/naar Hengelo zodat er een doorgaande buslijn ontstaat en ook Tubbergen-Zuid en rechtstreekse verbinding met Almelo krijgt. In Almelo wordt via de wijk Rumerslanden gereden en vervolgens doorgereden naar het centrum en ziekenhuis, wat de lijn aantrekkelijker maakt voor reizigers uit Tubbergen en Geesteren.
87 Delden - Vriezenveen (66, 83) Andere doorkoppeling om vanuit Vriezenveen een rechstreekse verbinding met het ziekenhuis te behouden (die is er nu in praktijk vanwege doorkoppeling, terwijl Albergen die niet heeft omdat de 66 nu nog niet via het ziekenhuis rijdt). Gaat in Almelo-Zuid een andere route rijden, waarbij via Windmolenbroek-Oost en het ziekenhuis gereden wordt i.p.v. via Nijrees. Op deze manier wordt het ziekenhuis beter bereikbaar vanuit het zuiden. De bediening van Nijrees wordt overgenomen door de stadslijn. De enkele ritten door van/naar Neede verdwijnen (kunnen beter als scholierenlijn gaan rijden die een directe route in Delden en Almelo rijden en niet in de tegenspitsrichting hoeven te rijden)
Zie ook mijn opmerking over stadsdienst Almelo. Het is een mooi streven om veel bussen door te laten rijden naar het ziekenhuis, maar dan heeft het ziekenhuis wel een busstation nodig, in de huidige situatie kunnen ze de hoeveelheid bussen niet aan op 2 haltes.

Overigens wel jammer dat je niet dezelfde actie toepast in Hengelo waardoor passagiers uit Beckum/Haaksbergen en Borne over moeten stappen naar het ziekenhuis aldaar.
Het aantal bussen naar het ziekenhuis blijft gelijk. De lijnen die er in mijn opzet een eindpunt hebben (lijnen 1 en 85) zijn op elkaar doorgekoppeld, waardoor lang bufferen ook niet de bedoeling is. Al ben ik wel met je eens dat een passeermogelijkheid voor een kort bufferende bus alsnog praktisch kan zijn.

Waarom in Almelo streeklijnen wel doorrijden naar het ziekenhuis en in Hengelo niet:
1) Omdat dat nu (deels) al de praktijk is (sommige streeklijnen eindigen in Almelo alleen op papier bij het station, maar rijden in praktijk op de stadslijnen door ri. centrum en het ziekenhuis)
2) Omdat in Hengelo de lijn naar het ziekenhuis al doorgekoppeld is naar Groot-Driene en ik denk dat daar meer reizigers voor het ziekenhuis te vinden zijn dan vanuit Haaksbergen (meer gericht op het ziekenhuis in Enschede) en Borne en de lijn uit Borne bovendien buiten de spits niet dezelfde frequentie heeft.
3) Omdat in Almelo het niet alleen een verbinding naar het ziekenhuis betreft, maar ook naar het centrum, waar in Hengelo het alleen ri. ziekenhuis betreft.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef:
Voor Enschede ga ik nog naar kijken, maar toch wat vragen:
Is er een groot studentencomplex in Boswinkel dan, of waarom zijn er meer studenten in Boswinkel dan in bijv. Helmerhoek? Zou het bijv. ook kunnen dat er momenteel veel studenten in Boswinkel zijn omdat de buslijn daar nu is en dat die wellicht verschuiven (studenten zijn er immers maar tijdelijk, aangezien een studie geen tientallen jaren duurt) als de buslijn wordt aangepast?
De meeste flatjes op Boswinkel zijn van "huisjesmelkers" en huizen gemiddeld 4 tot 5 studenten per flat. Helmerhoek is een wijk met vrijwel alleen maar eensgezinswoningen, daar vind je alleen studenten indien ze nog bij pa en ma thuis wonen.
SuperGhost schreef: Een gemeente kan natuurlijk op besluiten terugkomen, aangezien college's nogal eens veranderen. Maar was hier het gemeentebesluit wel over de Laaressingel, aangezien de bus eerder via de Oosterstraat ging en nooit via de Laaressingel is gereden. De Oosterstraat is versmald dus dat daar de gemeente over besloten heeft er geen bussen meer te willen (is ook zeer lastig geworden nu) is logisch. Maar gold dat ook voor de Laaressingel dan (althans, het westelijke deel, het oostelijke deel rijdt hij nog altijd op)? Volgens mij is destijds direct gekozen om via de Oliemolensingel te rijden om de halte Laaressingel te blijven bedienen en niet te hoeven verwijderen.
Dat het niet meer in de rijtijden past vraag ik me af. Als ik via Google Maps een route plan, dan kost de huidige route (van de Mooienhof tot de halte Gladiolenstraat) net zo veel tijd als in mijn route geld. Vergeet immers niet dat nu nog een lusje via de Minkmaatstraat wordt gereden die ik eruit gehaald en dat bespaart ook tijd.

Het plan was om via de Hoge Bothofstraat te rijden, maar de gemeente heeft deze straat inmiddels ook aangepast aan verblijfsgebied. Wat de gemeente niet wil, en dat was ook de reden waarom 1 van de 60 lijn niet is blijven rijden over de Oldenzaalsestraat, is busverkeer tussen de Oosterstraat en Laaressingel. Daarnaast houdt Google Maps geen rekening met de spoorwegovergang. De ligging van de overweg t.o.v. het station heeft als gevolg dat als de trein het vertreksein krijgt, de overweg dicht gaat en dus gemiddeld 1,5 tot 2 minuten dicht zit exact op het moment dat de bus moet passeren (vanwege de gewenste aansluiting). Daarom is er voor gekozen om niet meer via de overweg te rijden maar via het viaduct in de Oliemolensingel.
SuperGhost schreef:
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef: Stadsdienst Almelo
11 Windmolenbroek - Schelfhorst (21, 22, 23, 24, 66) Gaat via Nijrees rijden (verbind die wijk dan ook met het ziekenhuis). De lijn van/naar Delden neemt dan de route via Windmolenbroek-Oost over (zodat ook deze via het ziekenhuis kan). Rijdt bij het ziekenhuis verder als streeklijn 85). In Schelfhorst ook de route versimpeld. De route door Rumerslanden wordt overgenomen door streeklijn 85. De stadsdienst Almelo gaat in DRU's zo wel achteruit, maar zonder dat het slechter bediend wordt lijkt me (de streeklijnen gaan een actievere rol spelen).
Ik zou dit niet doen. Sowieso hoort de stadsdienst via de Ootmarsumsestraat te rijden vanwege passagiers die naar het gezondheidscentrum op de Schelfhorst moeten zijn. Dat zijn voornamelijk minder valide passagiers.
Daarnaast is de voorgestelde route naar de Windmolenbroek veel te lang, hier haal je geen passagiers mee binnen. De route van lijn 66 via de Maardijk is fysiek niet haalbaar vanwege verkeersremmende maatregelen. Een rechtstreekse verbinding tussen Delden en het ziekenhuis was in 1985 al geen succes(bij de bouw van het ziekenhuis) en heeft nog steeds geen toegevoegde waarde. Ik ben wel van mening dat lijn 26 en 66 op het traject tot aan de Sporthal Rembrandtlaan omgewisseld moeten worden vanwege een betere bediening van de haltes Zwaluwenstraat en Wondestraat.
Rumerslanden neem ik mee. Windmolenbroek: die route is er nu ook al, alleen laat ik hem via Nijrees rijden i.p.v. Windmolenbroek-Oost. En de verkorte route via het ziekenhuis blijft bestaan, omdat de stadslijn doorgekoppeld is op lijn 85.
Dat in 1985 zo'n lijn reed en niet succesvol was zegt niet per se iets, dat is nogal lang geleden en reisrelaties kunnen veranderen, zeker in zo'n lange periode en waar de vergrijzing is toegenomen.
W.b. de Maardijk: hoe maken die verkeersremmende maatregelen (lage drempeltjes) een buslijn erover onmogelijk? Die drempels zijn erg laag en dat moet ook wel omdat ze korter zijn dan de afstand tussen de wielen van een auto en anders auto's er al niet over kunnen. Een bus ligt nog hoger dan auto's, dus dan zou een bus daar toch makkelijker overheen kunnen dan auto's?
Ja, de route is er wel, maar is nu compacter. Het rijden via het Nijrees levert de passagier geen voordeel op want die route is veel langer. Bovendien volstaat voor het Nijrees een uursdienst en heb je op de Wiekslagen te kort. Haltes De Taling en Nieuw Witvoet zijn in de spits drukke haltes i.v.m. de bedrijven die er achter liggen en het sportcomplex bij het Stadion. Ik zou voor willen stellen 21/22/23/24 te laten zoals het was en 26 combineren met 66, dus als 66 naar Rembrandtlaan, als 26 naar Ziekenhuis en doorrijden naar Nijrees en dan als 66 naar Eibergen. Ik zou hem niet koppelen met Vriezenveen, want dat beperkt best wel je variatiemogelijkheden. (Nu ben ik toch geen fan van doorgaande verbindingen over een groot knooppunt omdat dat je efficiency in de weg kan staan). Wat betreft de Maardijk, het gaat niet zozeer om de drempels maar eerder om de in en uitdraai op de Rembrandtlaan, die kruising moet aangepast worden.
SuperGhost schreef:
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef:80 Enschede - Overdinkel (61) Maandag t/m zaterdag overdag weer van/naar het Van Heekplein laten rijden.
81 Enschede - Nordhorn Dierentuin (62, 38) Doortrekking naar Nordhorn (vervangt de Duitse lijn) en geknipt in Enschede (rijdt niet meer door van/naar Haaksbergen). Eindpunt gaat ma-za overdag bij het Van Heekplein liggen, daarbuiten op het station.
Het is fysiek niet mogelijk van Heekplein te gebruiken als eindpunt. Er is geen buffermogelijkheid. Daarnaast is het niet handig om 2 verschillende eindpunten te hebben op zo'n korte afstand van elkaar.
Probleem bij het Van Heekplein is dat ze de 10 haltes net te dicht op elkaar hebben liggen (de bussen passen er wel, maar kunnen dan pas wegrijden als degene ervoor ook wegrijdt), waardoor je van de 10 haltes er effectief maar 6 kunt gebruiken. Bij betere spreiding zou je gemakkelijk 8 haltes kunnen hebben en is er dus nog genoeg ruimte.
Ook hoeft er niet perse op het Van Heekplein gebufferd worden. Je kunt 's ochtends direct na aankomst op het CS doorrijden naar het Van Heekplein en direct terugrijden om vervolgens op het CS enkele minuten te bufferen voordat je terugrijdt naar Overdinkel/Nordhorn en 's middags dan in omgekeerde richting (ri. Van Heekplein bufferen op CS en ri. Nordhorn/Overdinkel direct doorrijden).
Ook dit hebben we eerder gehad, maar is voor de passagier onbetrouwbaar. Er waren vrijwel geen doorgaande reizigers tussen Station en van Heekplein. Iedereen loopt uiteindelijk toch naar het station. (sorry, blijf er op tegen :P )
SuperGhost schreef:
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef:85 Almelo Ziekenhuis - Hengelo via Tubbergen (26, 64, 59) Door de versnelde route van de bus naar Ootmarsum gaat deze lijn niet meer verder rijden dan Tubbergen. In Tubbergen wordt hij vervolgens vastgemaakt aan de lijn van/naar Hengelo zodat er een doorgaande buslijn ontstaat en ook Tubbergen-Zuid en rechtstreekse verbinding met Almelo krijgt. In Almelo wordt via de wijk Rumerslanden gereden en vervolgens doorgereden naar het centrum en ziekenhuis, wat de lijn aantrekkelijker maakt voor reizigers uit Tubbergen en Geesteren.
87 Delden - Vriezenveen (66, 83) Andere doorkoppeling om vanuit Vriezenveen een rechstreekse verbinding met het ziekenhuis te behouden (die is er nu in praktijk vanwege doorkoppeling, terwijl Albergen die niet heeft omdat de 66 nu nog niet via het ziekenhuis rijdt). Gaat in Almelo-Zuid een andere route rijden, waarbij via Windmolenbroek-Oost en het ziekenhuis gereden wordt i.p.v. via Nijrees. Op deze manier wordt het ziekenhuis beter bereikbaar vanuit het zuiden. De bediening van Nijrees wordt overgenomen door de stadslijn. De enkele ritten door van/naar Neede verdwijnen (kunnen beter als scholierenlijn gaan rijden die een directe route in Delden en Almelo rijden en niet in de tegenspitsrichting hoeven te rijden)
Zie ook mijn opmerking over stadsdienst Almelo. Het is een mooi streven om veel bussen door te laten rijden naar het ziekenhuis, maar dan heeft het ziekenhuis wel een busstation nodig, in de huidige situatie kunnen ze de hoeveelheid bussen niet aan op 2 haltes.

Overigens wel jammer dat je niet dezelfde actie toepast in Hengelo waardoor passagiers uit Beckum/Haaksbergen en Borne over moeten stappen naar het ziekenhuis aldaar.
Het aantal bussen naar het ziekenhuis blijft gelijk. De lijnen die er in mijn opzet een eindpunt hebben (lijnen 1 en 85) zijn op elkaar doorgekoppeld, waardoor lang bufferen ook niet de bedoeling is. Al ben ik wel met je eens dat een passeermogelijkheid voor een kort bufferende bus alsnog praktisch kan zijn.
SuperGhost schreef: Waarom in Almelo streeklijnen wel doorrijden naar het ziekenhuis en in Hengelo niet:
1) Omdat dat nu (deels) al de praktijk is (sommige streeklijnen eindigen in Almelo alleen op papier bij het station, maar rijden in praktijk op de stadslijnen door ri. centrum en het ziekenhuis)
2) Omdat in Hengelo de lijn naar het ziekenhuis al doorgekoppeld is naar Groot-Driene en ik denk dat daar meer reizigers voor het ziekenhuis te vinden zijn dan vanuit Haaksbergen (meer gericht op het ziekenhuis in Enschede) en Borne en de lijn uit Borne bovendien buiten de spits niet dezelfde frequentie heeft.
3) Omdat in Almelo het niet alleen een verbinding naar het ziekenhuis betreft, maar ook naar het centrum, waar in Hengelo het alleen ri. ziekenhuis betreft.
Tsja, ik zie dat toch niet helemaal. In Almelo sluiten alle bussen aan op lijnen 22 en 26 richting ziekenhuis, m.u.v. de 2 spitsritten om kwart over 8. Die rijden eigenlijk voor het ROC, maar hebben hun eindpunt bij het Ziekenhuis vanwege het gemak.
Als je de Almelose redenatie naar Hengelo zet, dan moet lijn 85 op de een of andere manier gekoppeld worden naar het Ziekenhuis evenals 6/7, die toch de drukste wijken van Hengelo bedienen.

Ik had overigens nog niet gereageerd op de nieuwe lijn 85. Maar die zie ik niet zitten uit praktisch oogpunt: je gaat daar meerdere lijnen koppelen en hetzelfde lijnnummer geven, hierdoor wordt het voor de passagier heel onoverzichtelijk want dat staat op Almelo Station lijn 85 naar Hengelo via Tubbergen en 86 rechtstreeks. Wetende dat de gemiddelde passagier maar 5 letters van de bestemming leest komt deze zeer bedrogen uit en is dus meer dan een uur onderweg i.p.v. 40 minuten. Dan zul je 2 lijnnummers moeten hanteren op elkaar doorkoppelen in de dienstregeling. Voor de passagier heeft het geen meerwaarde namelijk. Tenzij je de passagiers van Weerselo en Fleringen in die bus wil hebben, dan nog heeft het geen meerwaarde want dat verhoogt de reistijd met 15 tot 20 minuten.
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten