Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Zelf gebruik ik altijd dit nummersysteem. Voor kleinere gebieden als Brabant of Limburg is dit meestal afdoende:
1-29: Stadslijnen (Nummers worden binnen een deelregio één keer gebruikt.)
30-99: Streeklijnen (Nummers worden één keer gebruikt.)
100-199: Voornamelijk spitslijnen (op deeltrajecten) (Nummers worden één keer gebruikt)
200-299: (Ongebruikt, Vrij voor tijdelijk geknipte lijnen.)
300-399: HOV/Snelbus (Nummers worden één keer gebruikt)
400-499: Nachtbus (Nummers worden één keer gebruikt)
500-599: Buurtbus (Nummers worden één keer gebruikt)
600-699: Schoolbus (Nummers worden één keer gebruikt)
800-899: (Ongebruikt, Gereserveerd voor Treinvervangend vervoer.)
9000-9999: BelTaxi's (Cijfer 2 en 3 afhankelijk van Kernen, Nummers komen één keer voor.)

Met dit systeem zijn er er 70 nummers beschikbaar voor streeklijnen. Dat maakt doublures in de Regio Oost nagenoeg onvermijdelijk. Men zou in zo'n geval terug kunnen vallen op 30-199 als streeklijnen en 200-299 als spitslijnen.
In Brabant heb ik dit systeem al toegepast op een eigen netwerk (Landsbusdiensten Brabant). Er zitten enkele afwijkingen in het systeem: Lijnen 141 en 175 rijden maandag t/m zaterdag overdag en enkele spitslijnen hebben ritten rond het middaguur. De nummers voor belbussen kunnen ook driecijferig zijn bij kleinere gebieden. Dan is meestal het lijnnummer waar deze op aantakt leidend voor de laatste twee cijfers. Dat laatste gebruik ik momenteel voor een nieuw plan 'Voor Limburg'.
Binnen Brabant werken de streeknummers bij mij als volgt:
30-34: Bergen op Zoom en Roosendaal
35-49: Breda en Oosterhout
50-59: Eindhoven
60-69: Helmond en Deurne
70-79: Tilburg
80-89: 's-Hertogenbosch en Altena
90-99: Oss en Uden
Tot nu toe heb ik de nummers voor Treinvervangend vervoer alleen bij fictieve gebieden toegepast. In project 'Voor Limburg' verwacht ik de nummers voor het eerst te gebruiken. Daarover later meer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

Ik vind het maar lastig, wanneer een voorstel voor een lijnennet "vervuild" wordt met een lijn-omnummering.
Wanneer we het over een lijnennet voor Arnhem-Nijmegen hebben, snap ik wat je bedoelt met een routewijziging op lijn 85 of met lijn 331.
Wanneer het dan ineens gaat over de route van C5 (en dan zou moeten blijken uit een ander bericht dat je daar lijn 85 mee bedoelt) dan snap ik niet meer waarover het gaat. Want in mijn hoofd (en op de lijnennetkaart die ik voor me heb) staat helemaal geen C5.
En al helemaal niet als je eerst lijn 8 laat vervallen, dan lijn 10 8 wordt en lijn 11 10 wordt, en vervolgens de 82 11 wordt enz. Wanneer we dan vrolijk verder discussiëren over de route of de frequentie van lijn 8 of 11, heb ik werkelijk geen idee meer waarover we het hebben.

Mijn voorstel zou daarom zijn:
Als het om routes en frequenties gaat: laten we lekker zoveel mogelijk de huidige lijnnummers hanteren.
En zeg desnoods als een PM onderaan het bericht: "daarnaast stel ik voor om de stadslijnen om te X te nummeren van bijv. 1 t/m 19 en de streeklijnen van bijv. 20 t/m 99, de spitslijnen van bijv. 200 t/m 299 en de HOV-lijnen van 300 t/m 399" (of met een C of een RRR ervoor, of bedenk maar wat).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ik heb in de tekst ook de oude nummers erbij gezet. En die C-nummering is iets wat ze zelf willen doen in de regio Oost, blijkt uit de adviesaanvraag van Keolis voor IJssel-Vecht. Dat heb ik dan dus gewoon meegenomen.

En oude nummers behouden is ook niet altijd mogelijk, zeker niet als je lijnen kopieert of andere doorkoppelingen maakt. Vandaar dat ik gewoon de nieuwe nummers heb gebruikt en daarachter nog de oude lijnnummers tussen haakjes gezet.
DrechtBlub schreef:Is een knopje bij het link delen schermpje.
Dat probeer ik ook, maar hij blijft foutmeldingen geven :?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door BrengMe »

SuperGhost schreef:Ik heb in de tekst ook de oude nummers erbij gezet. En die C-nummering is iets wat ze zelf willen doen in de regio Oost, blijkt uit de adviesaanvraag van Keolis voor IJssel-Vecht. Dat heb ik dan dus gewoon meegenomen.
Kan je misschien een directe link geven van waar je dat vandaan hebt? Want ik ben wel benieuwd waar dat staat. Die C-nummers lijken mij eerder een ding van Keolis, die hebben namelijk wel een handje van het gebruiken van prefixen. Bovendien zijn zij de enige vervoerder die niet standaard voor een nummer in de 300-serie kiest voor HOV-lijnen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Dat zou kunnen. Zij zijn natuurlijk ook de eerste in de nieuwe concessies van de regio oost die een plan moesten indienen. Ik ging af op hun adviesaanvraag, dus zou wellicht kunnen dat dat echt iets is van Keolis. Ik wilde echter wel wat uniformiteit in de regio Oost, vandaar dat ik dat overgenomen heb. Maar als het nummers in de 300-series worden is dat ook prima natuurlijk.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

300-nummers in Arnhem-Nijmegen lijkt mij logischer, omdat er al best wel wat 3xx-lijnen rondrijden. Sommige echt als HOV, andere (zoals de 331) meer als twee stadslijnen die laagfrequent met elkaar verbonden zijn...
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 07 jun 2020, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Bij de 331 heb ik de twee stadstrajecten er dus ook afgehaald en het overgebleven stuk (Arnhem CS-Nijmegen CS) vastgemaakt een de HOV-dienst naar Apeldoorn (huidige 91).

Maar ik zal de C-nummers wel omzetten naar 3xx-nummers dan.

De nieuwe lijst van HOV-lijnen wordt dan:
300 Apeldoorn - Nijmegen (was C2) huidige 91 en 331
301 Arnhem - Nijmegen Heyendaal via Bemmel (was C1, gekozen voor 301 om paralleliteit met stadslijn 1 te verduidelijken) huidige 300
302 Zevenaar - Nijmegen Heyendaal (was C6, 1 cijfer hoger dan 301 omdat die samen met de 301 een dubbele frequentie verzorgd)
303 Arnhem - Duiven (was C4, lijn 104 heb ik hernoemd naar 103) huidige 60 en 62.
323 Ede - Velp (was C3, nummer verwijst dat het de HOV-lijn is die parallel loopt aan lijn 23) huidige 84, 352 en 331
333 Druten - Groesbeek (was C5, nummer verwijst dat het deels parallel loopt met lijn 33) huidige 5 en 85
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

Ik ken helemaal geen huidige lijn 23 in Arnhem, dus die nummers lijken mij eerder verwarrend. En de 33 rijdt toch Arnhem - Doornenburg - Nijmegen, en helemaal niet parallel aan lijn 5?
Ik zou de 300, 331 en 352 lekker hun eigen nummer laten houden, en de uitbreidingen erop een logisch vervolgnummer geven.
Dus de 300 via Bemmel blijft gewoon 300, de deels parallelle lijn Nijmegen - Bemmel - Zevenaar wordt dan 301. De 352 blijft 352. De 331 blijft 331, en wordt verlengd naar Apeldoorn. En als lijn 5 HOV wordt, zou ik hem eerder 305 noemen. Even terzijde: ik verwacht dat Drutenaren een slingerroute door Beuningen helemaal niet leuk vinden, en dat ze de huidige 85 veel hoogwaardiger vinden dan een langzamere slingerbus, ook al begint het nummertje ervan toevallig met een 3.
Heeft Duiven trouwens voldoende vraag voor een HOV-lijn? dan zou ik die 306 (of 360) noemen, gelet op de 60-nummers in die regio.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 07 jun 2020, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Het voordeel van alles omnummeren bij een concessiewissel is het opschonen van het netwerk en grouperen van lijnen. Als je allerlei nieuwe lijnen gaat invoegen kan dat wel eens heel goed werken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:Ik ken helemaal geen huidige lijn 23 in Arnhem, dus die nummers lijken mij eerder verwarrend. En de 33 rijdt toch Arnhem - Doornenburg - Nijmegen, en helemaal niet parallel aan lijn 5?
Ik zou de 300, 331 en 352 lekker hun eigen nummer laten houden, en de uitbreidingen erop een logisch vervolgnummer geven.
Dus de 300 via Bemmel blijft gewoon 300, de deels parallelle lijn Nijmegen - Bemmel - Zevenaar wordt dan 301. De 352 blijft 352. De 331 blijft 331, en wordt verlengd naar Apeldoorn. En als lijn 5 HOV wordt, zou ik hem eerder 305 noemen. Even terzijde: ik verwacht dat Drutenaren een slingerroute door Beuningen helemaal niet leuk vinden, en dat ze de huidige 85 veel hoogwaardiger vinden dan een langzamere slingerbus, ook al begint het nummertje ervan toevallig met een 3.
Heeft Duiven trouwens voldoende vraag voor een HOV-lijn? dan zou ik die 306 (of 360) noemen, gelet op de 60-nummers in die regio.
Ik heb de nummers opgeschoond en opnieuw gesorteerd op de concessies (het is nu een hele wirwar geworden door al die historisch gegroeide nummers die ook niet meer consequent gehanteerd worden.

Een paar berichten terug had ik de lijnen opgesomd met daarbij tussen haakjes de oude lijnnumers. Voor degene waar je nu naar vraagt:
23 = Ede - Bennekom - Wageningen - Renkum - Heelsum - Doorwerth - Heveadorp - Oosterbeek - Arnhem (combi 86 en 51)
33 = Tiel - Beneden Leeuwen - Druten - Nijmegen (combi 42 en 89)

Het combineren van de 85 en 5 (in mijn 333) levert voor Drutenaren een heel ietsjes langzamere verbinding op (zo'n 4 minuten). Echter: voor Druten was de snelste manier al via snellijn 89. Die heb ik in mijn opzet gekoppeld aan de lijnen van/naar 's-Hertogenbosch (mijn 32) en Tiel (mijn 33), waarbij de bus uit Tiel ook de route door Druten-West gaat rijden (route die de 165 nu rijdt in Druten), waardoor Druten-West ook rechtstreeks én snel naar Nijmegen kan. Voor dat deel van Druten zal het dus een vooruitgang zijn. Voor Druten-Noord (nu bediend door 85) betekend het dus of ietsjes langzamer rechtstreeks of via overstap op het busstation in Druten. Ik denk dat dit niet zo'n heel groot probleem hoeft te zijn.
CamilleKreemers schreef:Het voordeel van alles omnummeren bij een concessiewissel is het opschonen van het netwerk en grouperen van lijnen. Als je allerlei nieuwe lijnen gaat invoegen kan dat wel eens heel goed werken.
Dat was mijn idee ja.
Nu is het af en toe een chaotisch geheel geworden. In de Achterhoek ben je nu bijvoorbeeld nummers in de 20-, 50-, 70, en 80-serie en een verdwaald Betuws nummer (lijn 40 naar Dinxperlo). Daar bovenop ook nog uitlopers uit concessie Twente uit de 60- en 90-serie (die straks natuurlijk samengaan in de concessie Berkel-Dinkel). Het is een chaos aan nummertjes, vanwege de wirwar aan oude concessies waar die lijnen uit komen. Het is praktischer om de nummers opnieuw te sorteren naar de nieuwe concessies. Het is bij een actie dan ook makkelijker aan te geven op welke lijnen die geldig is, doordat je dan bijv. kan zeggen "op de lijnen 70 t/m 79" in plaats van lijnen 26, 27, 28, 29, 40, 50, 52, 53, 54, 56, 72, 73, 74, etc. Voor reizigers is het ook makkelijker te onthouden.

Rond Ede is het ook leuk geworden met zowel Utrecht als Gelderland die de 80-serie gebruikt, waardoor Keolis eerst al een nummer wilde gebruik voor de nieuwe lijn De Klomp-Wageningen Universiteit, die Utrecht al gebruikte voor de stadslijn door Veenendaal-Oost, waardoor je opeens 2 lijnen met nummertje 87 in De Klomp dreigde te krijgen... Door het een beetje op te schonen, kan het wat simpeler worden.

Bij de concessie Berkel-Dinkel krijg je ook al dubbele nummers als je geen lijnnummers gaat aanpassen, namelijk 23 (Borculo-Doetinchem en Almelo Station - Selfhorst) en 81 (Zutphen-Deventer en Almelo-Ommen). Lijkt me dus alles bij elkaar een mooi moment om alles opnieuw in te delen. Ook als je in de regio Oost wil samenwerken, dat lijkt me het verstandig om ook hetzelfde systeem qua nummering te gaan hanteren. Zo voorkom je ook dat zoals nu in de Achterhoek de 100-serie voor buurtbussen is en in de Veluwe juist voor reguliere bussen. Ook dat is verwarrend. Zeker aangezien het gebied tussen Apeldoorn en Zutphen straks naar Berkel-Dinkel gaat en je in Apeldoorn deze dus ook eens samen kunnen gaan komen...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Helaas mensen, maar ik krijg de kaart maar niet gedeeld met een algemene link. Als je de kaart wil zien, stuur dan via die link naar de kaart even een toegangsverzoekje en dan zal ik die zo snel mogelijk accepteren (individuele verzoeken kan ik gelukkig nog wel accepteren).

De link nogmaals
LIJN66
Berichten: 16
Lid geworden op: do 29 nov 2018, 09:52
Locatie: Ergens in het zuiden

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door LIJN66 »

Welke tools gebruiken jullie om het op kaart te zetten?
Beste Reizgers, De trein van 11:05 Naar Mönchengladbach, Düsseldorf en Hamn Vertrekt van spoor 1a
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door sirvinniei »

google mymaps
SuperGhost schreef:Helaas mensen, maar ik krijg de kaart maar niet gedeeld met een algemene link. Als je de kaart wil zien, stuur dan via die link naar de kaart even een toegangsverzoekje en dan zal ik die zo snel mogelijk accepteren (individuele verzoeken kan ik gelukkig nog wel accepteren).

De link nogmaals
er is veel meer over te zeggen, maar allereerst 2 dingen die mij opvallen:
-De dragonderweg in Veenendaal is geen goede route voor lijn 3/4. Hij is erg smal voor bussen en je passeert een knip (een paaltje dat bedoelt is om sluipverkeer tegen te gaan). Zonder nieuwe infra is deze route onmogelijk. Beter is misschien een route over de rondweg oost>a12>A30 en dan weer gewoon de route oppakkend vanaf de halte Darwinstraat.
Snap ook niet echt de meerwaarde van lijn 5. Lijn 3/4 (of 85 nu) rijdt al vlak langs het centrum, de compagnie-oost wordt al prima bediend door de halte stationsstraat en er zullen niet heel veel reizigers zijn tussen Veenendaal Noord en Ede Zuidwest
-Ik vrees dat het splitsen van Arnhem-Dieren-Apeldoorn niet toegestaan wordt. Lijn 43 is in Ijssel-Vecht een A-lijn.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij zegt een A-lijn alleen dat er op die route gereden moet worden en de huidige haltes dus bediend moeten blijven en met minimaal dezelfde frequentie, toch niet dat bestaande doorkoppelingen intact moeten blijven?
Daarnaast is het ook meer de bedoeling naar wat mijn ideeën zijn, niet wat die van de Gelderse politiek zijn :wink:

Wat betreft de Dragonderweg: mijn idee was het om daar een (gedeeltelijke) busbaan van te maken. Veenendaal-Oost wordt zo veel beter bediend dan met de huidige 87 (die dan de oude route van de 85 door Veenendaal kan rijden). De weg zal dan inderdaad verbreed moeten worden en het paaltje vervangen door een bussluis.
Mijn idee om de spitsritten van de 85 onderbrengen in spitslijn 5 was bedoeld om geheel Veenendaal (met name het noord-oosten) in de spits een goede dekking van/naar Ede te geven en ik. In principe zouden die ook gewoon als verdichtingsritten van 3+4 tussen kunnen rijden, maar ik dacht dat Veenendaal-Oost met 2x p/u een bus wel voldoende bediend zou zijn en dit dan een aantrekkelijker vervoersaanbod kon zijn. Maar als er hier iemand uit Veenendaal (of daar vaak moet zijn) is die zegt dat dan 4x p/u door Veenendaal-Oost beter is, dan wil ik dat prima meenemen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door sirvinniei »

Nee, A-lijnen moeten in de huidige vorm en route blijven rijden.

Als je toch infra gaat aanleggen rond Veenendaal-Oost kan je beter een weg met bussluis aanleggen ten noorden van de Brink. Is een stuk toekomstvaster voor de bediening van Veenendaal Oost en het oosterlijke deel van Dragonder Noord
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ik heb geen idee waar je bedoeld. Kun je dat iets toelichten?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door sirvinniei »

Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ah oke. Nadeel is alleen dat daar nu al gebouwen staan. Ik denk dat een alternatief dan kan zijn om rechts (op de kaart gezien) van het water langs het fietspad een busbaan te bouwen en deze kaatsrecht in noordelijke richting door te laten lopen tot de Buurtlaan-Oost.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door sirvinniei »

De route die ik uitgetekend heb is de route die Veenendaal als alternatieve route opgeeft voor een route over de rondweg oost voor lijn 85 in hun GVVP
https://veenendaal.raadsinformatie.nl/d ... eleidsnota
zie pagina 28.
Kan het nieuwsbericht niet terugvinden, maar er is met de aanleg van het winkelcentrumpje in oost rekening gehouden met een doorgaande buslijn (voor autos ligt er daar een knip).
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Bedankt voor het document. Ik zie niet staan dat het inderdaad een alternatieve route is, maar dat de voorkeusvariant is via een busafslag op de Rondweg-Oost naar de Buurtlaan-Oost (mits de provincie wil meewerken) of via de huidige route en dan de A12 (alleen wil Ede daar niet aan meewerken).
Veenendaal wil blijkbaar graag die route om de reistijd te beperken vanwege het vervallen van de IC-stop op De Klomp. Doordat er nu ook plannen liggen waarbij De Klomp nog wel sneltreinen zou krijgen (en Ede dan ook afgewaardeerd wordt tot sneltreinhalte) lijkt me de route door Oost dan wellicht weer aantrekkelijker. Ik neem de route mee, dank daarvoor.
Mijn lijn 5 (de spitsritten van de huidige 85) heb ik daardoor een snellijn van gemaakt tussen Ede en Veenendaal Centrum. Verder heb ik de bediening van Petenbos er ook bij genomen. Het industrieterrein in Ede zou wel genoeg moeten hebben aan een halfuursdienst lijkt me.

Ook zie ik dat men de buurtbus een andere route wil geven in Veenendaal om de de kern beter te bedienen (rechtstreeks vanaf station West naar het centrum). Dat heb ik ook meegenomen in mijn idee, want dat lijkt me wel een slim plan.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door sirvinniei »

ah, je heb de routes aangepast. Ik denk dat de nieuwe route van lijn 5 een slim idee is, maar ik denk dat je hem beter via de frans halslaan/zandlaan kan laten rijden, zodat de halte kenniscampus bediend wordt. De extra spitsritten op lijn 1/2 zijn dan ook meteen niet meer nodig. Hoe denk je over parallelliteit met lijn 87?
De dubbele route door Veenendaal Oost ziet er een beetje onlogisch uit, maar is wel begrijpelijk.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Goed punt, heb ik meegenomen. Bij de halte Stadspoort kun je inderdaad prima keren om op de Frans Halsstraat te komen. Deze halte zou ik dan wel beide richtingen blijven aandoen (dit is technisch immers maar in één richting strikt noodzakelijk vanwege het keren) i.v.m. de overstap van/naar de universiteit in Wageningen (en evt. ook ri. het ziekenhuis, al kan daarvoor ook lijn 3+4 gebruikt worden).

Wat betreft de paralleliteit met de 87: deze lijn valt wel buiten deze concessie (of je moet opeens Veenendaal als gezamenlijke stadsdienst geheel bij Rijn-Waal willen stoppen), maar bedoel je de parelleliteit over de Rondweg-Oost of in Petenbos?
- Rondweg-Oost: ik zou de 87 dan juist verschuiven naar de Grote Beer (waar nu nog de 85 rijdt) om de vervallen haltes over te nemen.
- Petenbos: 3 opties mogelijk:
optie 1: lijn 87 inkorten tot Station Centrum, zodat die in beide richtingen op station De Klomp op de treinen kan aansluiten (ik denk dat Petenbos daarbij ook meer heeft aan een bus naar Ede dan naar De Klomp, omdat het voor Utrecht sneller is via station Centrum volgens mij)
optie 2: lijnen 87 en 5 laten samenwerken, zodat in de brede spits een kwartiersdienst door Petenbos ontstaat. Aangezien in de spits elk kwartier een trein rijdt vanaf station Centrum kun je dan op elke trein aansluiten.
optie 3: lijnen 87 en 5 juist de tegengestelde richting in Petenbos laten rijden, zodat de wijk in beide richtingen bediend wordt.
Zelf zou ik voor optie 1 kiezen, maar dit valt dus naast mijn huidige opzet, omdat deze lijn niet bij Gelderland hoort.
(overigens: aangezien in mijn idee de 83 en 85 nu stadsnummers hebben, is het wellicht ook een idee voor Utrecht om de 87 dan een stadsnummer te geven door de 8 weg te laten en hem dus als lijn 7 te gaan rijden)

Overigens weet ik niet (zeker niet nu een kwartiersdienst gereden moet worden met 1+2 in Ede-Zuid) of Petenbos nog in het rondje past. Als dat niet zo is en je een bus uitspaart door te keren bij station Centrum zonder Petenbos mee te nemen, dan gaat Petenbos natuurlijk niet meegenomen worden.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jeroen78 »

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 58605&z=11

Lijn 50: Enschede - Oldenzaal - Denekamp - Nordhorn

Rijdt in het huidige tijdpad van lijn 62

Lijn 51: Enschede - Hengelo - Borne - Almelo

Samensmelting van stadslijn 9 en de huidige lijn 51

Lijn 52: Enschede - Haaksbergen - Eibergen - Groenlo - Winterswijk

Vroeger was dat Lijn 21. Moet ook weer op zondag een busverbinding tussen de Achterhoek en Enschede realiseren.

Lijn 53: Enschede - Haaksbergen - Neede - Borculo

Rijdt in het gewone tijdpad van lijn 62

Lijn X54 Enschede - Groenlo - Lichtenvoorde - Varsseveld

Vervangt lijnen 73 en 74 en slaat als Snelbus Haaksbergen en Eibergen over.

Lijn 61 Enschede - Losser - Overdinkel (- Gronau (Bahnhof) - Gronau Zentrum)
Hetzelfde als in de huidige situatie rijdt echter in de spits enkele ritten naar Gronau voor de spitstreinen van en naar Münster

Lijn 88 Enschede - Alstätte - Ahaus
Gecombineerde stads- en streeklijn. Fusie tussen T88 en C5 van de RVM
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Ik kan de kaart niet zien, maar op basis van de omschrijving een aantal vragen:
- Dat er op zondag weer een rechtstreekse bus tussen Groenlo/Eibergen en Enschede rijdt is goed, maar waarom laat je dat juist doen door een bus van/naar Winterswijk (waar de vraag laag is en de trein als concurrent is) en verdwijnt juist de snelle bus (474) naar Varsseveld?

- Waarom een knip in Enschede in de huidige 62? Hierdoor hebben Oldenzaal en Denekamp geen rechtstreekse verbinding meer met het centrum in Enschede (dat was juist ook de reden waarom destijds lijn 20 en 62 werden gekoppeld). Daarnaast: lijn 50 bestaat al in Berkel-Dinkel (Vorden-Doetinchem), of krijgt de bestaande lijn 50 een ander nummer?

- Lijn 53: waarom niet de knip in Borculo ongedaan maken nu de beide lijnen toch weer in dezelfde concessie komen?

- Lijn X54: hier ben ik zeer kritisch over.
Het noordelijke deel: voor de verbinding naar Enschede zijn vooral Eibergen en Groenlo belangrijk, dat zijn de grote feeders. Juist Eibergen wil je dan gaan schrappen, waardoor lijn X54 met aanzienlijk minder reizigers te maken zal krijgen en het lijkt me dat dan de huidige kwartiersdienst niet mee te handhaven is. Ook Eibergen gaat aanzienlijk achteruit, omdat zowel de reistijd als de frequentie verslechterd.
Het overslaan van Haaksbergen ging al met kritiek gepaard en dat terwijl Haaksbergen niet eens in het concessiegebied lag en ook maar beperkt bediend mocht worden (er mocht niet op alle haltes gestopt worden) en Haaksbergen nog een frequente buslijn over had naar Enschede (de 62 reed toen in de spits ook al 4x p/u) en de 62 en 73/74 toch al vlak achter elkaar reden waardoor ze de frequentie effectief niet verhoogde. De grote kritiek ging vooral vanwege de groep reizigers tussen Eibergen en Haaksbergen (vooral scholieren die in de spits reizen). In jouw opzet heb je een veel grotere groep benadeelde reizigers en wordt er géén volwaardig alternatief geboden. Daarnaast verwacht ik dat het alternatief ook nog eens capaciteitsproblemen gaat opleveren tussen Haaksbergen en Enschede (ik verwacht dat de verdichtingsritten van de 62 overgaan naar jouw 52, al is dit niet helemaal duidelijk?), omdat op Haaksbergen-Enschede de drukke bussen even vaak blijven rijden, maar al die reizigers uit Eibergen erbij mee moeten nemen. Vergeet daarbij ook niet dat zodra de hele renovatie van de oude N18 af is (wordt een 60 km/h-weg), de reistijd tussen Haaksbergen en Enschede toe zal nemen en de reistijdverlenging voor Eibergen dus nog groter wordt.
Het zuidelijke deel: ik snap ook niet waarom je hem inkort tot Varsseveld en je Doetinchem en Westendorp afstoot. In het zuidelijke deel is juist de bediening van Doetinchem belangrijk en dan vooral ook het Graafschap College waar grote groepen scholieren moeten zijn. Daarnaast moet je dus weer een apart buslijntje introduceren om Westendorp te bedienen ('s avonds en in het weekend rijdt er nu tussen Doetinchem en Varsseveld geen bus en dan rijdt er ook speciaal voor Westendorp een belbus)...
Ik denk dus dat je met deze opzet de 73/74 (jouw X54) dus aanzienlijk verslechterd en je veel reizigers zult kwijtraken. Deze lijn versnellen zal gewoon nauwelijks gaan, omdat deze al vrijwel zo snel mogelijk is opgezet rekening houdend met de belangrijke feederplaatsen (Eibergen, Groenlo op het noordelijke deel, Lichtenvoorde en Varsseveld voor het zuidelijke deel). De enige versnellingsmogelijkheden die ik zie zijn:
1) Groenlo Busstation: verplaatsen tot direct bij de op/afrit met de N18.
2) Lichtenvoorde Twenteroute: 2 haltes aan de N18 zelf aanleggen (vergelijkbaar met halte Lichtenvoorde-Zuid), zodat dat slagje Lichtenvoorde in niet meer gemaakt hoeft te worden voor deze lijn (en ook lijn 72 kan hier dan op stoppen). Wellicht ook een idee om deze halte te hernoemen naar Busstation, aangezien het niet meer de enige halte aan de Twenteroute is (die daar overigens Europaweg heet en geen Twenteroute zoals bij Varsseveld en Groenlo).
3) Een westelijke rondweg bij Varsseveld aanleggen tussen de Terborgseweg en Doetinchemseweg, zodat de bus direct om de kern heen kan i.p.v. dwars door het centrum (met uiteraard nog wel een halte ter hoogte van Den Es)
1+2 zijn zeer goed mogelijk (1 zijn volgens mij ook plannen voor?), maar 3 zie ik niet zo snel gebeuren.

- Lijn 61: waarom deze opeens een 60-nummer, terwijl je de anderen naar 50-nummers verschuift? (zit daar een logica achter?) Verder lijkt me de doortrekking naar Gronau goed.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jeroen78 »

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 00002&z=10

De opmerkingen van Superghost heb ik grotendeels meegenomen.

Lijn 50: Begint op het Van Heekplein, rijdt in het weekeinde en op feestdagen door naar het Tierpark Nordhorn
Lijn 51: Geen wijzigingen ten opzichte van het vorige plan
Lijn 52: Begint op het Van Heekplein. Rijdt nu niet meer door naar Winterswijk Wel blijft lijn 52 op zondag rijden.
Lijn 53: Begint op het Van Heekplein. De knip in Borculo blijft om vertragingen te voorkomen.
Lijn X54: Rijdt nu als snelbus naar Bad Bentheim, ten behoeve van dagjesmensen en als toevoerder op de IC Berlijn.
Lijn 55: Rijdt de route van de oude lijn 61 in mijn eerste opzet
Lijn 88: Geen wijzigingen ten opzichte van het vorige plan (Lijn wordt door RVM gereden)
Lijn 156: Op zaterdag en op Duitse feestdagen rijdt lijn 156 vanuit Coesfeld naar het centrum van Enschede (Lijn wordt door RVM gereden)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten