Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Huh, nu heb je de hele snellijn Enschede-Doetinchem geschrapt voor een lijn die via Haaksbergen tot Groenlo rijdt? :?

Ik zie daarnaast even het nut niet van de nieuwe X54 en de 156. Waarom een lijn die vlak voor Oldenzaal afbuigt en parallel aan het spoor naar Bad Bentheim rijdt, terwijl je in Oldenzaal ook op de trein naar Bad Bentheim kunt rijden? Ik denk dat zo'n lijn niet echt rendabel zal zijn en het dan beter is om te kijken of een van de buslijnen tussen Oldenzaal en Enschede wel goed aansluit op de trein van/naar Bad Bentheim. De IC-reiziger zal denk ik sneller via Hengelo naar Enschede reizen dan dat hele stuk met de bus (bovendien: waren er niet plannen om Bad Bentheim met de IC over te slaan op termijn?)
De 156 snap ik nog minder, want er rijdt tussen Coesfeld en Enschede gewoon een rechtstreekse trein... Waarom dan een lange non-stop buslijn aanleggen vanaf dat treinstation? :?

Deze twee vergen meer toelichting denk ik.


Ik kan nu ook eindelijk de kaart zien, maar zie wat rare routes. En elke keer komt het op hetzelfde neer... Heb je iets tegen stadscentra ofzo? :')
De busroute tussen Haaksbergen en Enschede (52 en 53) maakt een hele rare route, waarbij eerst met een omweg om het centrum van Enschede heen gereden wordt (waar iedereen juist moet zijn, voor de trein kan men in Haaksbergen beter de 53 naar Hengelo pakken) om naar het station te gaan, om vervolgens alsnog naar het centrum te gaan rijden (waarbij de bediening van het ziekenhuis vervolgens vervalt)... Merkwaardig...
In Neede laat je hem vervolgens niet meer via de Oude Eibergseweg en Parallelweg rijden, maar via de Haaksbergseweg en Nieuwstraat. Deze laatste is een 30-zone en op het eind ook vrij smal. Op zich nog wel begrijpelijk als je de woonwijken beter wilt bedienen (al vraag ik me af of de Nieuwstraat wel geschikt is). Maar vanwaar de keuze aan de westkant van Neede waar je dan weer juist de wijken uit gaat?

De 51 maakt in Hengelo ook al zo'n rare lus om het centrum heen (rijdt nu immers via de Marskant)... Daarnaast rijdt hij niet meer over het bedrijventerrein (waar speciaal een busbaan is gemaakt om die bus lekker te laten doorrijden en geen last meer heeft van de verkeerslichten). Is hier ook een reden voor? In Almelo sla je het industrieterrein over én ook hier ontwijk je het centrum.

In Oldenzaal ook weer hetzelfde met de 50 (de 62 rijdt nu via het ziekenhuis en de Prossinkhof/Bleekstraat/Vos de Waelstraat...

In Losser wijk je opeens van de doorgaande weg af om vervolgens 100 meter westelijker de langzame (30-zone) Hogeweg te nemen. Waarom die keuze?


Ik ben benieuwd naar waarom je die keuzes maakt.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Jeroen78 »

X54 heeft een nut voor dagjesmensen er zijn best wel wat bezienswaardigheden in Bad Bentheim. Over het schrappen van Bentheim als IC station is het laatste woord ook niet gesproken. Lijn 156 heeft nut. De RB 51 stopt op de meeste stations (Ahaus, Epe, Gronau) al gauw 10 minuten. De A30 en B54 zijn relatief rustige wegen waardoor je binnen 45 minuten van Coesfeld in Enschede op de Markt staat. De trein is langzaam en oncomfortabel.

De routes moet ik handmatig nog aanpassen. Doe ik morgen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Dan moet je de spoorinfrastructuur aanpassen om die lange stops weg te werken, niet extra geld stoppen in een parallelle busverbinding.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Eens. Overigens: zelfs al zou je zo'n busverbinding aanleggen, dan is dat toch echt zaak voor de Duitsers, niet voor een concessie Berkel-Dinkel.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

Ik begrijp aantal dingen niet van het voorstel omtrent Enschede:
Waarom gebruik je het van Heekplein als beginpunt? Wanneer ben je daar voor het laatst geweest, op het van Heekplein is totaal geen bufferruimte om je vertrektijd af te wachten (daarom zijn overdag ook alle bussen effectief 1 minuut te laat op het van Heekplein, dan hoeven ze niet te wachten).
Waarom lijnnummers wijzigen? Dat werkt alleen maar verwarrend als de lijn zelf gewoon blijft bestaan.

Dan de verbindingen:
Lijn 51: doortrekken van Hengelo naar Enschede is kolder. Er zijn vrijwel geen doorgaande reizigers hiervoor en er zit een groot verschil in frequentie (6/u Enschede-Hengelo en 2/u Hengelo-Almelo)
Lijn 50/62: doortrekking naar Nordhorn is al gemeten, met altijd doortrekking Tiergarten (is in ontwikkeling dus)
X54: vanuit Twente zijn er maar weinig dagjesmensen naar Bad Bentheim (we zijn er immers al vaak genoeg geweest). De westerlingen komen allemaal met de trein naar Hengelo en stappen dan in de RB61 richting Bielefeld. De X54 heeft in jouw vorm alleen nut voor de mensen die via Enschede reizen. Maar die kunnen, als het dagjesmensen zijn hebben ze de tijd wel, met een overstap op station Oldenzaal met de RB61 verder.
156: Sinds wanneer is een Duitse snelweg betrouwbaar? De 31 staat net zo vaak vast als de rest omdat de kwaliteit van de Duitse snelwegen niet zo hoog is en ze er als idioten overheen razen met 180 km/u. Alleen op zaterdag is het relatief rustig op de 31. Daarnaast rijdt er op zaterdag al een charterbus tussen Coesfeld en Enschede.

De knip op lijn 62 komt er overigens wel i.v.m. rijtijdproblemen, mede door het afschalen van de N18 naar 60 km.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

Mijn ideeën voor Berkel-Dinkel (Twents deel) zouden zijn:
1-7, 11, 13, 21-26, 51, 60, 95, 97, 264 gelijk laten zoals het nu is:

8 wordt lijn 20
9 wordt lijn 10
10 wordt lijn 15
83 wordt lijn 28
525 wordt lijn 25 (en dus weer grote bus ipv buurtbus)

12 opsplitsen in:
12 Station - Groot Driene
14 Station - Gezondheidspark v.v.
15 Station - Twentekanaal Zuid (via Veldwijk)

52 Lijndeel Enschede Station - Borculo van lijn 62
53 Doortrekken naar Winterswijk als stopbus, niet via de N18, maar de gewone wegen, in Haaksbergen via Industrieterrein 't Vark
59 Enerzijds inkorten tot Hengelo Station, aan andere zijde doortrekken van Tubbergen naar Hardenberg Station (in Tubbergen dan ook heen en terug door het dorp), via Bergentheim.
61 Doortrekken naar Gronau Bf of Karstadt
62 Knippen in 62 en 52(Borculo) 62 doortrekken naar Nordhorn Tiergarten, route strekken in Oldenzaal via Enschedesestraat.
64 verleggen vanaf Ootmarsum naar Denekamp
65 Ootmarsum naar Glanerbrug via Oldenzaal en Losser (koppelen aan lijn 3)
66 Knippen in Almelo.
76 Lijndeel Almelo - Delden - Neede (koppelen aan 72) van lijn 66
78 (vakantieperiodes) Nijverdal Station - Hellendoorn Avonturenpark (koppelen aan lijn 96)
80 Niet meer via Bergentheim maar via Bruchterveld en industrieterrein naar Hardenberg Station (koppelen aan lijn 59)
81 Knippen in Westerhaar, in Ommen doortrekken naar de wijken Dante en Alteveer(om en om)
82 Lijndeel Almelo - Westerhaar van lijn 81
(80-81-82 blijven in Westerhaar gekoppeld)
96 doortrekken naar Markelo (- Lochem)

601-605 en 681 omvormen tot:
680 Kloosterhaar - Sibculo - Vriezenveen - Almelo Noordik - Almelo ROC Sumpel
681 Den Ham - Vroomshoop - Westerhaar - Vriezenveen - Almelo Noordik - ROC Sumpel
683 Vroomshoop - Daarlerveen - Vriezenveen West - Almelo ROC Sumpel
684 Den Ham - Daarle - Hoge Hexel - Vriezenveen West - Almelo Noordik

72, 73 en 74 laten rijden zoals nu. 474 vervalt omdat 53 gehele week naar Winterswijk gaat.
When you're tired of London, you're tired of life
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

Voor de regio Wageningen zou ik in RijnWaal het volgende willen voorstellen. Hierbij probeer ik een evenwicht te vinden tussen wensen en (financiële) haalbaarheid. Om het leesbaar te houden, laat ik de lijnnummers zoveel mogelijk ongewijzigd (het gaat me vooral om de routes; die lijnnummertjes kunnen altijd nog worden aangepast).

HOV Arnhem - Wageningen - Ede (vervangt de huidige lijnen 84-88):
* 352: rijdt na Wageningen naar station Ede-W (vanaf Wageningen Campus non-stop naar station Ede-W), ma-za overdag 4x/uur, spits 6x/uur, avond/zondag 2x/uur
* 353: rijdt (in afgestemde frequentie) met lijn 352: Wageningen (Busstation, Kortenoord Allee) - Ede (ziekenhuis, station Ede-W), dezelfde frequentie als de 352

Streeklijnen:
* 51 (Arnhem - Ede): rijdt na Renkum-noord rechtstreeks via Bennekom naar station Ede-W (dus niet meer via Wageningen). Lijn 51 rijdt ma-za overdag 2x/uur, avond/zondag 1x/uur
* 151 (Renkum - Arnhem): in de spitsrichting rijdt (aanvullend op de 51) 2x/uur spitslijn 151 vanaf Renkum-noord via Doorwerth (maar niet door Heveadorp) naar Arnhem
* 44-45 (Tiel - Ede): lijn 44-45 rijden na Wageningen via de 86-route naar station Ede-W. Op het deel Kesteren - Ede rijden lijn 44-45 samen ma-za overdag 2x/uur, avond/zondag 1x/uur. Lijn 86 vervalt hierdoor.
* 54 (Heteren - Wageningen): lijn 54 rijdt ma-za overdag 1x/uur Heteren - Renkum - Wageningen, mede om de haltes te bedienen die lijn 352 overslaat
* 89 (Klomp - Wageningen) blijft alleen rijden wanneer deze voldoende reizigers trekt. Mogelijk kan deze in Veenendaal aan lijn 83 worden gekoppeld?

Voor Ede - Veenendaal zou ik twee lijnen willen voorstellen, die beide ma-vrij overdag 2x/uur rijden, en avond/weekend 1x/uur (samen dus 4x en 2x/uur). In Vnd-West rijdt lijn 85 verder als lijn 84 naar Ede (en omgekeerd natuurlijk ook).
* Lijn 85 rijdt vanaf Ede de huidige route tot Buurtlaan-oost, en vandaar via Stationsweg, Bevrijdingslaan en Zandstraat naar station Veenendaal West.
* Lijn 84: Station Ede-W, Ziekenhuis, A12, en in Veenendaal via Rondweg Oost, Prins Clauslaan, Boompjesgoed, Rembrandtlaan en De Reede naar station Veenendaal West.
De koppeling van lijn 85 met lijn 83 vervalt hierdoor.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef: 8 wordt lijn 20
9 wordt lijn 10
10 wordt lijn 15
83 wordt lijn 28
En dan zit je te klagen dat er gehernummerd wordt... :roll: :wink:
Overigens: ik zou 8 niet naar 20 hernummeren, maar een ander nummer kiezen, zie mijn opmerking bij jouw lijn 52.
gkw1969 schreef:52 Lijndeel Enschede Station - Borculo van lijn 62
Dit nummer bestaat al in Berkel-Dinkel (het stadsbusje van Lochem) Aangezien jij ervan houdt om historisch gegroeide nummers te behouden, geef deze lijn dan zijn oude nummers terug van voor de doorkoppeling in Enschede: lijn 20.
gkw1969 schreef:53 Doortrekken naar Winterswijk als stopbus, niet via de N18, maar de gewone wegen, in Haaksbergen via Industrieterrein 't Vark
...
72, 73 en 74 laten rijden zoals nu. 474 vervalt omdat 53 gehele week naar Winterswijk gaat.
Dus Winterswijk krijgt bovenop lijn 73 ook nog 53? Ik denk dat je Winterswijk dan wel een overaanbod geeft. Ook tussen Groenlo en Eibergen zorgt dat voor een overaanbod (53, 72, 73 en 74 samen). Ik zou de 53 juist aan de 72 vastmaken (en het stukje Eibergen-Neede aan de 66) en Winterswijk gewoon net zoals nu 's avonds laat en in weekend niet meer bedienen per vaste bus (de trein is dan een prima alternatief, zeker als lijn 72 dan doorrijdt naar Haaksbergen door koppeling met de 53). Binnen Winterswijk (dus tussen het station en het ziekenhuis) zou je op die momenten een belbus kunnen laten rijden.

Daarnaast zeg je dat de 474 vervalt omdat de 53 er gaat rijden en dat de 74 blijft rijden zoals nu. De 53 rijdt echter van/naar Winterswijk en niet van/naar Varsseveld/Doetinchem. Dat houdt in dat er 's avonds en in het weekend geen bus meer rijdt op (Groenlo-)Lichtenvoorde-Varsseveld. (Groenlo tussen haakjes omdat je middels de 72 nog kunt omreizen via Lievelde).
Ik neem aan dat je de 74 dan wel wilt uitbreiden naar een avond/weekenddienst tussen Groenlo en Varsseveld? Daarbij reist wel de vraag waarom je de drukste tak een overstap geeft om de rustige tak (waar nu 's avonds laat en zondags niet voor niets geen bus meer rijdt) een rechtstreekse bus te geven. Ik ben benieuwd naar de afweging.
gkw1969 schreef:76 Lijndeel Almelo - Delden - Neede (koppelen aan 72) van lijn 66
Lijkt me op zich prima. Maar wat voor toekomst zie je nog voor deze lijn tussen Delden en Neede? Hij is daar immers al teruggebracht tot alleen een spitslijn die bovendien dan ook maar 1x p/u rijdt. Lijn 66 op Delden-Neede lijkt me een lijn die binnen enkele jaren (deels) verbuurtbust wordt of geheel verdwijnt. Verbuurtbussing lijkt me voor Bentelo ook veel beter, zodat ze ook buiten de spits weer bereikbaar zijn.
gkw1969 schreef:80 Niet meer via Bergentheim maar via Bruchterveld en industrieterrein naar Hardenberg Station (koppelen aan lijn 59)
81 Knippen in Westerhaar, in Ommen doortrekken naar de wijken Dante en Alteveer(om en om)
82 Lijndeel Almelo - Westerhaar van lijn 81
(80-81-82 blijven in Westerhaar gekoppeld)
Hoe wil je Bergentheim bedienen dan? Daarnaast: ik weet niet of de weg via Bruchterveld geschikt is voor grote bussen. En deze weg loopt dan nog naar de N343 toe en niet naar het industrieterrein waar de buurtbus nu over rijdt (die is nog smaller en zeker ongeschikt).

Daarnaast vraag ik me af waarom je lijn 81 een knip geeft om hem vervolgens wel door te koppelen. Wat is het nut van die papieren knip? En waarom moeten de ritten van de 81 die doorrijden van/naar Almelo geknipt worden en niet die van 80 die hetzelfde doen? (of was je het daar alleen vergeten te vermelden?)
gkw1969 schreef:96 doortrekken naar Markelo (- Lochem)
Ben benieuwd naar de toelichting hiervan. Is de groep vanuit Markelo zo groot dat deze een eigen buslijn rechtvaardigen en het reizen via resp. station Holten (ri. Rijssen) en station Goor (ri. Lochem én Rijssen) niet meer te rechtvaardigen is? En wat doet dat met de reizigersaantallen op de huidige busverbinding naar Holten en Goor? Brengt het die verbinding dan niet in gevaar (bijv. lagere frequentie) en wat doet dat dan met de reistijden naar Deventer/Randstad (via Holten) en Hengelo/Enschede (via Goor)?
Laatst gewijzigd door SuperGhost op ma 08 jun 2020, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

Lijn 52 mag van mij ook 55 in aansluiting op 56
En lijn 23 lijn 57

Reden voor lijn 20 is een stukje eenheid komt tussen Hengelo en Enschede: 10 kort. 20 lang.

Hele lijn 76 wordt 1x per uur. Reden voor schrappen was niet zozeer om pass aanbod maar puur bezuiniging.

53 had ik me niet zo gerealiseerd. 53 tot Groenlo, 73/74 slaan Eibergen ook over. 72 wordt doorgetrokken naar Varsseveld.

Lijn 59 doet Bergentheim aan.

Route via Bruchterveld moet mijns inziens wel kunnen, maar zal ik nog wel even bekijken. Gezien pass aantallen kan dit zeker met midi.

Doortrekking naar Lochem zullen volksstammen voor zijn, maar wel enkele buurtschappen die je aan doet.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef:53 had ik me niet zo gerealiseerd. 53 tot Groenlo, 73/74 slaan Eibergen ook over. 72 wordt doorgetrokken naar Varsseveld.
Zelfde kritiek die ik jeroen gaf. Eibergen is een van de belangrijkste feeders van lijn 73/74. Zonder Eibergen betwijfel ik zeer sterk of lijnen 73 en 74 wel in de huidige frequenties kunnen blijven rijden, omdat een groot deel van de reizigers wegvalt. Het alternatief is voor Eibergen ook te mager. De verbinding met Enschede wordt én aanzienlijk langzamer én minder frequent én met overstap. Daarnaast betwijfel ik of lijn 62 (bij jouw dan 55) de extra reizigers uit Eibergen wel mee kan krijgen...
Het overslaan van Haaksbergen kon destijds alleen omdat die plaats niet bij de concessie hoorde én omdat het maar beperkt bediend mocht worden én omdat Haaksbergen met lijn 62 al een frequente buslijn had naar Enschede én omdat lijn 73/74 geen frequentieverhoging verzorgde (lijnen 62 en 73/74 reden vlak na elkaar) én omdat voor de kleinere groep reizigers tussen Haaksbergen en Eibergen een alternatief kon worden geboden middels de 53. Al deze voorwaarden zijn er niet voor het overslaan van Eibergen (de 53 is immers niet een volwaardig alternatief).

De doortrekking van 72 naar Varsseveld snap ik niet. Dan ga je tussen Lichtenvoorde en Varsseveld parallel met lijn 74 rijden en er ook direct voor/achter. Dit lijken mij nutteloze DRU's. Als je lijn 72 rechtstreeks op een trein naar Arnhem wilt laten aansluiten (waarom eigenlijk, als alleen Lievelde extra bediend wordt en die beter af zijn via Zutphen?), is het dan wellicht niet een beter idee om lijn 72 te verlengen naar het station in Aalten? Er is al vaker geopperd om een reguliere bus te laten rijden tussen Lichtenvoorde en Aalten. Enkele jaren geleden als doortrekking van lijn 72 en 2 maanden geleden werd nog geopperd om dan de Duitse lijn C11 (Aalten-Bocholt) door te trekken naar Lichtenvoorde. Als je de route tussen Lievelde en Aalten zo maakt dat hij zo'n 22-24 minuten is, sluit je op beide stations mooi op de treinknoop aan. Dit moet kunnen, maar ik weet niet of je Bredevoort dan nog wel kunt meenemen (denk het haast niet). Wellicht dat voor Bredevoort dan de huidige buurtbus (die dan zinloos zou worden) kan worden afgebogen via Miste en Obelink naar Winterswijk
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

Ik ben bezig een lijnennet te ontwikkelen voor de hele regio Oost. Zal ik het delen NADAT ik alle concessies heb ingevuld of zal ik het aangeven wanneer elke concessie klaar is.

Status concessies:

IJssel-Vecht:
Streeklijnen en Stadslijnen deels ingevoerd

Rijn-Waal:
Stadslijnen Arnhem ingevoerd, Nijmegen nog aan het puzzelen, streeklijnen in idee af.

Berkel-Dinkel:

Streeklijnen af, stadsdienst Doetinchem, Enschede en Hengelo af, Stadsdienst Deventer EN Almelo moet nog.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

Ik zou zeggen: doe maar per concessie. Dat houdt het voor ons ook nog een beetje overzichtelijk. Drie grote concessies tegelijk, "dat kan de markt amper aan".
N.B. Het tijdstip van jouw bericht wekt wel de indruk dat jouw lijnennet ook nachtlijnen zal bevatten :)
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef:
gkw1969 schreef:53 had ik me niet zo gerealiseerd. 53 tot Groenlo, 73/74 slaan Eibergen ook over. 72 wordt doorgetrokken naar Varsseveld.
Zelfde kritiek die ik jeroen gaf. Eibergen is een van de belangrijkste feeders van lijn 73/74. Zonder Eibergen betwijfel ik zeer sterk of lijnen 73 en 74 wel in de huidige frequenties kunnen blijven rijden, omdat een groot deel van de reizigers wegvalt. Het alternatief is voor Eibergen ook te mager. De verbinding met Enschede wordt én aanzienlijk langzamer én minder frequent én met overstap. Daarnaast betwijfel ik of lijn 62 (bij jouw dan 55) de extra reizigers uit Eibergen wel mee kan krijgen...
Als je denkt er echt drommen mensen vanuit Eibergen naar Enschede dan moet ik je toch lichtelijk teleurstellen. Maar goed, je kunt de 73/74 via Eibergen laten lopen. Doortrekking van de 53 naar Groenlo wil ik wel laten doorgaan, dit vanwege de betrouwbaarheid van de dienstregeling en de zeer krappe keertijd in Eibergen. Daarnaast kun je de 474, indien nodig, inkorten tot Groenlo-Varsseveld maar dat is overbodig als je lijn 72 door laat rijden naar Varsseveld (zie hieronder)
SuperGhost schreef: Het overslaan van Haaksbergen kon destijds alleen omdat die plaats niet bij de concessie hoorde én omdat het maar beperkt bediend mocht worden én omdat Haaksbergen met lijn 62 al een frequente buslijn had naar Enschede én omdat lijn 73/74 geen frequentieverhoging verzorgde (lijnen 62 en 73/74 reden vlak na elkaar) én omdat voor de kleinere groep reizigers tussen Haaksbergen en Eibergen een alternatief kon worden geboden middels de 53. Al deze voorwaarden zijn er niet voor het overslaan van Eibergen (de 53 is immers niet een volwaardig alternatief).
Het overslaan van Haaksbergen heeft niets te maken met het wel of niet tot de concessie behorend, hierover is in 2013 al een afspraak over gemaakt en provincies hebben ruzie wie het moet betalen. Haaksbergen wordt overgeslagen omdat het niet past in de rijtijd en in het concept sneldienst. Wat betreft Eibergen: zie hierboven.
SuperGhost schreef:De doortrekking van 72 naar Varsseveld snap ik niet. Dan ga je tussen Lichtenvoorde en Varsseveld parallel met lijn 74 rijden en er ook direct voor/achter. Dit lijken mij nutteloze DRU's. Als je lijn 72 rechtstreeks op een trein naar Arnhem wilt laten aansluiten (waarom eigenlijk, als alleen Lievelde extra bediend wordt en die beter af zijn via Zutphen?), is het dan wellicht niet een beter idee om lijn 72 te verlengen naar het station in Aalten? Er is al vaker geopperd om een reguliere bus te laten rijden tussen Lichtenvoorde en Aalten. Enkele jaren geleden als doortrekking van lijn 72 en 2 maanden geleden werd nog geopperd om dan de Duitse lijn C11 (Aalten-Bocholt) door te trekken naar Lichtenvoorde. Als je de route tussen Lievelde en Aalten zo maakt dat hij zo'n 22-24 minuten is, sluit je op beide stations mooi op de treinknoop aan. Dit moet kunnen, maar ik weet niet of je Bredevoort dan nog wel kunt meenemen (denk het haast niet). Wellicht dat voor Bredevoort dan de huidige buurtbus (die dan zinloos zou worden) kan worden afgebogen via Miste en Obelink naar Winterswijk
Parallel rijden doen we wel op meerdere plekken, zo rijden we in Twente tussen Fleringen en Weerselo ook achter elkaar aan.
Mijn bedoeling is juist dat de 72 en 74 gelijkertijd vertrekken vanaf Groenlo, de route van de 72 is beduidend langer en deze kan ook eventueel in Varsseveld de oude route weer oppakken via het centrum. Gezien de passagiersaantallen Neede-Eibergen kun je dan veilig stellen dat lijn 72 's avonds ingekort kan worden tot Groenlo-Varsseveld. Je creëert wel een extra overstap in Groenlo voor de doorgaande reizigers.
Een andere optie geef je zelf aan.... waarom zou de C11 van Aalten door moeten naar Lichtenvoorde? Waarom kan de 72 vanaf Lichtenvoorde niet door naar Aalten. En dan om overdaad tussen Eibergen en Groenlo te voorkomen: lijn 76 rijdt vanaf Neede door naar Eibergen. Deze rijdt 1x per uur en heeft dus voldoende tijd om te keren in Eibergen. Lijn 72 rijdt dan Groenlo-Aalten.

Even recapituleren:
53 Hengelo - Haaksbergen - Groenlo => 72 }
72 Groenlo - Aalten } Deze 2 kunnen ook samen 1 lijn 72 worden. (2x per uur tot Haaksbergen, 2x per uur naar Groenlo-Aalten)
73 Enschede - Winterswijk sneldienst (5 dagen per week) (huidige frequentie)
74 Enschede - Doetinchem sneldienst (5 dagen per week Doetinchem; avond weekend Varsseveld) (overdag huidige frequentie; avond weekend 1 of 2x per uur afhankelijk van passagiersaanbod)
76 Almelo - Delden - Neede - Eibergen (1x per uur)
474 kan dan vervallen

Doorgaande reizigers Haaksbergen - Varsseveld krijgen dan een overstap in Groenlo te verwerken, maar een groot deel van de reizigers op zondagavond vanuit Varsseveld gaat helemaal door naar Enschede of Hengelo.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef:
gkw1969 schreef:53 had ik me niet zo gerealiseerd. 53 tot Groenlo, 73/74 slaan Eibergen ook over. 72 wordt doorgetrokken naar Varsseveld.
Zelfde kritiek die ik jeroen gaf. Eibergen is een van de belangrijkste feeders van lijn 73/74. Zonder Eibergen betwijfel ik zeer sterk of lijnen 73 en 74 wel in de huidige frequenties kunnen blijven rijden, omdat een groot deel van de reizigers wegvalt. Het alternatief is voor Eibergen ook te mager. De verbinding met Enschede wordt én aanzienlijk langzamer én minder frequent én met overstap. Daarnaast betwijfel ik of lijn 62 (bij jouw dan 55) de extra reizigers uit Eibergen wel mee kan krijgen...
Als je denkt er echt drommen mensen vanuit Eibergen naar Enschede dan moet ik je toch lichtelijk teleurstellen. Maar goed, je kunt de 73/74 via Eibergen laten lopen. Doortrekking van de 53 naar Groenlo wil ik wel laten doorgaan, dit vanwege de betrouwbaarheid van de dienstregeling en de zeer krappe keertijd in Eibergen. Daarnaast kun je de 474, indien nodig, inkorten tot Groenlo-Varsseveld maar dat is overbodig als je lijn 72 door laat rijden naar Varsseveld (zie hieronder)
Ik heb jarenlang in Eibergen gewoond, lijnen 73 en 74 stroomden destijds altijd voor een aanzienlijk deel leeg in (20-30%). Ik kan me niet voorstellen dat dat zo enorm veranderd is.
gkw1969 schreef:
SuperGhost schreef:De doortrekking van 72 naar Varsseveld snap ik niet. Dan ga je tussen Lichtenvoorde en Varsseveld parallel met lijn 74 rijden en er ook direct voor/achter. Dit lijken mij nutteloze DRU's. Als je lijn 72 rechtstreeks op een trein naar Arnhem wilt laten aansluiten (waarom eigenlijk, als alleen Lievelde extra bediend wordt en die beter af zijn via Zutphen?), is het dan wellicht niet een beter idee om lijn 72 te verlengen naar het station in Aalten? Er is al vaker geopperd om een reguliere bus te laten rijden tussen Lichtenvoorde en Aalten. Enkele jaren geleden als doortrekking van lijn 72 en 2 maanden geleden werd nog geopperd om dan de Duitse lijn C11 (Aalten-Bocholt) door te trekken naar Lichtenvoorde. Als je de route tussen Lievelde en Aalten zo maakt dat hij zo'n 22-24 minuten is, sluit je op beide stations mooi op de treinknoop aan. Dit moet kunnen, maar ik weet niet of je Bredevoort dan nog wel kunt meenemen (denk het haast niet). Wellicht dat voor Bredevoort dan de huidige buurtbus (die dan zinloos zou worden) kan worden afgebogen via Miste en Obelink naar Winterswijk
Parallel rijden doen we wel op meerdere plekken, zo rijden we in Twente tussen Fleringen en Weerselo ook achter elkaar aan.
Mijn bedoeling is juist dat de 72 en 74 gelijkertijd vertrekken vanaf Groenlo, de route van de 72 is beduidend langer en deze kan ook eventueel in Varsseveld de oude route weer oppakken via het centrum. Gezien de passagiersaantallen Neede-Eibergen kun je dan veilig stellen dat lijn 72 's avonds ingekort kan worden tot Groenlo-Varsseveld. Je creëert wel een extra overstap in Groenlo voor de doorgaande reizigers.
Een andere optie geef je zelf aan.... waarom zou de C11 van Aalten door moeten naar Lichtenvoorde? Waarom kan de 72 vanaf Lichtenvoorde niet door naar Aalten. En dan om overdaad tussen Eibergen en Groenlo te voorkomen: lijn 76 rijdt vanaf Neede door naar Eibergen. Deze rijdt 1x per uur en heeft dus voldoende tijd om te keren in Eibergen. Lijn 72 rijdt dan Groenlo-Aalten.
Oke, als ik het goed begrijp wil je de 74 dus een kwartier draaien, zodat de 72 (hetzij via Varsseveld, hetzij via Aalten) en 74 dan een kwartiersdienst kunnen verzorgen voor Lichtenvoorde<->Doetinchem? Dat klinkt op zich goed, maar heeft wel als belangrijk nadeel dat de 73 door die kwartiersverschuiving de overstap op de treinen in Winterswijk verliest.
gkw1969 schreef:Even recapituleren:
53 Hengelo - Haaksbergen - Groenlo => 72 }
72 Groenlo - Aalten } Deze 2 kunnen ook samen 1 lijn 72 worden. (2x per uur tot Haaksbergen, 2x per uur naar Groenlo-Aalten)
73 Enschede - Winterswijk sneldienst (5 dagen per week) (huidige frequentie)
74 Enschede - Doetinchem sneldienst (5 dagen per week Doetinchem; avond weekend Varsseveld) (overdag huidige frequentie; avond weekend 1 of 2x per uur afhankelijk van passagiersaanbod)
76 Almelo - Delden - Neede - Eibergen (1x per uur)
474 kan dan vervallen

Doorgaande reizigers Haaksbergen - Varsseveld krijgen dan een overstap in Groenlo te verwerken, maar een groot deel van de reizigers op zondagavond vanuit Varsseveld gaat helemaal door naar Enschede of Hengelo.
Dus je wilt 's avonds en in het weekend de sneldienst blijven doorrijden van/naar Enschede als ik het goed begrijp? Dat zou mooi zijn.
De 53 en 72 rijden door op elkaar? Zo ja, zou je daar dan niet net zo goed één lijn van kunnen maken? Ik neem aan dat de 53 in dit geval dan ook 's avonds en in het weekend blijft rijden ten zuiden van Haaksbergen (nu doet hij dat immers niet vanwege de 474)?
De 73 rijdt nu niet zondags, dus wat wordt de frequentie dan? En als de 74 al 2x p/u rijdt 's avonds, wordt de 73 dan ingekort, of is die 2x p/u alleen het zuidelijke deel?
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef:Oke, als ik het goed begrijp wil je de 74 dus een kwartier draaien, zodat de 72 (hetzij via Varsseveld, hetzij via Aalten) en 74 dan een kwartiersdienst kunnen verzorgen voor Lichtenvoorde<->Doetinchem? Dat klinkt op zich goed, maar heeft wel als belangrijk nadeel dat de 73 door die kwartiersverschuiving de overstap op de treinen in Winterswijk verliest.
Ik weet niet in hoeverre de 72 nu aansluit in Groenlo, maar de 73 en 74 hoeven wat mij betreft niet te switchen. De 72 rijdt grotendeels een andere route en ziet de 74 eigenlijk alleen maar in Groenlo OF Varsseveld. Tenzij de 72 naar Aalten gaat. Dan maakt de aansluiting in Groenlo niet uit

SuperGhost schreef:53 en 72 rijden door op elkaar? Zo ja, zou je daar dan niet net zo goed één lijn van kunnen maken? Ik neem aan dat de 53 in dit geval dan ook 's avonds en in het weekend blijft rijden ten zuiden van Haaksbergen (nu doet hij dat immers niet vanwege de 474)?
De 73 rijdt nu niet zondags, dus wat wordt de frequentie dan? En als de 74 al 2x p/u rijdt 's avonds, wordt de 73 dan ingekort, of is die 2x p/u alleen het zuidelijke deel?
De 53 en 72 worden fysiek gekoppeld en gaat het hele traject rijden als lijn 72. En dan vindt ik Aalten de beste oplossing. Deze lijn rijdt dan de gehele week, in het weekend met een uursdienst tussen Haaksbergen en Aalten.
Lijn 74 moet even gekeken worden naar de bezetting, maar doordat het een snelle verbinding uit de Achterhoek naar Enschede is zou deze op zondagavond elk half kunnen rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Vanaf Lievelde gezien:
- de 72 heeft officieel geen aansluiting in Groenlo (de 73 vertrekt 1 minuut voor aankomst van de 72), maar regelmatig wil vragen aan de chauffeur nog wel helpen
- de 72 heeft in Lichtenvoorde een aansluiting op de 74 vanaf (5 min.) en naar (1 min.) Doetinchem.

De 74 ook 's avonds en in het weekend laten rijden vind ik een mooie aanvulling. Ik weet alleen niet of dat in de (late) avond en zondags rendabel te krijgen is, maar het lijkt me zeker dat het op zaterdag zou moeten kunnen.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef:Vanaf Lievelde gezien:
- de 72 heeft officieel geen aansluiting in Groenlo (de 73 vertrekt 1 minuut voor aankomst van de 72), maar regelmatig wil vragen aan de chauffeur nog wel helpen
- de 72 heeft in Lichtenvoorde een aansluiting op de 74 vanaf (5 min.) en naar (1 min.) Doetinchem.

De 74 ook 's avonds en in het weekend laten rijden vind ik een mooie aanvulling. Ik weet alleen niet of dat in de (late) avond en zondags rendabel te krijgen is, maar het lijkt me zeker dat het op zaterdag zou moeten kunnen.
Groenlo moet wel ingericht worden als overstaphub. Het mooiste is als lijn 72 aansluit op de 74 op het busstation en op de trein in Lievelde naar Winterswijk. Dit is te realiseren door te kijken naar de vertrektijd van de lijn in Hengelo. Het mooiste is wel dat lijn 72 de knopen in Haaksbergen en Groenlo robuust bediend.
When you're tired of London, you're tired of life
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

oke, ik heb in een kaart alles staan. Ik zal de wijzigingen kort houden en eerst Berkel-Dinkel opsturen. De overige delen werk ik nog aan.

Productcodes:
  • ComfortRRReis: HOV-product met spitsuren 4x/uur, avonduren 2x/uur
  • StadRRReis: alle stadslijnen
  • StreekRRReis: alle normale streeklijnen
  • SnelRRReis: alle sneldiensten
  • SpitsRRReis: alle spitsverbindingen
  • SchoolRRReis: alle schoollijnen
  • ToeristRRReis: alle lijnen naar toeristlocaties
Het doel was om het netwerk zo gestroomlijnd en simpel mogelijk te maken. Hierdoor kan het voorkomen dat maar weinig lijnen wijzigen. Met name rond de stadsdiensten zal veel gewijzigd worden.
  • Stadsdienst Deventer: Keolis heeft een goedogend plan gemaakt, dus neem ik dat bijna 100% gelijk over.
  • Stadsdienst Zutphen: Ik behoud alleen de routes van lijn 83 en 84 en hoog het op tot 2x/uur. Ik denk er nog wel aan om een lange ringlijn te maken waarbij een cirkel wordt gereden, maar het doel is om de ring niet langer dan 25 minuten te maken met oog op aansluitingen op station Zutphen.
  • Stadsdienst Almelo: Stadsdienst Almelo wordt herontworpen tot 2 stadslijnen. Hierbij wordt zoveel mogelijk de route in beide richtingen gelijk getrokken. Ik denk eraan de frequentie tot 4x/uur op te hogen om zo meer aantrekkelijk OV te kunnen bieden.
  • Stadsdienst Enschede/Hengelo: Ik ben nog niet 100% tevreden met het netwerk zoals ik het nu heb liggen. Ik ben uitgegaan van gestrekte routes en een frequentie van 4x/uur. In de zuidelijke wijken van Enschede zijn de routes gepland dat alle wijken een verbinding naar het winkelcentrum Zuid hebben. Ik verwacht dat dat nog potentie heeft.
Binnen deze concessie zie ik potentie op 2 ComfortRRReis lijnen:
  • ComfortRRReis 389: Enschede - Overdinkel. Deze lijn ontstaat uit de huidige 61. De frequentie is overdag 4x/uur en in avonduren 2x/uur.
  • ComfortRRReis 390: Enschede - Groenlo - Varsseveld - Doetinchem. Deze lijn ontstaat uit de huidige 74. Hierbij wordt het netwerk een stuk simpeler. De basisfrequentie is 2x/uur Varsseveld - Enschede, waarbij overdag de frequentie tussen Lichtenvoorde en Enschede tot 4x/uur wordt opgehoogd. Overdag rijdt deze lijn door naar Doetinchem voor scholieren. In de scholierenspits gaan alle ritten door naar Doetinchem, zodat dan 4x/uur Doetinchem - Enschede wordt geboden. In de ochtendspits rijdt daarnaast een aantal extra ritten Groenlo naar Enschede.
Binnen deze concessie ga ik op de streeklijnen uit van een spitsfrequentie van 2x/uur en een dalfrequentie van 1x/uur. Het kan voorkomen dat frequenties afwijzen en dit zal dan worden gemeld. Grofweg heb ik de lijnen rond de 80 in Twente gelegd en de lijnen rond de 90 in het gebied onder de spoorverbinding Enschede - Almelo - Deventer.
  • StreekRRReis 80: De huidige lijn 80 tussen Hardenberg en Almelo blijft worden geboden, echter wijzig ik de route tussen Vriezenveen en Almelo naar de route van de huidige 82. Hierdoor kan DRU worden bespaard, wat gebruikt wordt om op andere locaties de frequentie uit te breiden. De basisfrequentie is een uursdienst op de route, waarbij in de avonduren 1x/2uur wordt gereden op de hele route. In de spitsuren wordt 2x/uur gereden tussen Westerhaar en Hardenberg. In de avonduren wordt tussen Westerhaar en Hardenberg een uursdienst gereden. De dienstregeling is afgestemd op lijn 81, wat gezamenlijk een verhoogde frequentie geeft tussen Westerhaar en Almelo.
  • StreekRRReis 81: De huidige lijn 81 tussen Ommen en Westerhaar blijft worden geboden, echter trek ik de lijn door via de route van de nieuwe 80 naar Almelo. De basisfrequentie is een uursdienst op de gehele route, waarbij in de avonduren 1x/2uur wordt gereden op de hele route. In de spitsuren wordt 2x/uur gereden tussen Westerhaar en Ommen. In de avonduren wordt tussen Westerhaar en Ommen een uursdienst gereden. De dienstregeling is afgestemd op lijn 80, wat gezamenlijk een verhoogde frequentie geeft tussen Westerhaar en Almelo. In de ochtendspits rijdt daarnaast 1 extra rit van Den Ham naar Almelo.
  • StreekRRReis 82: De huidige lijn 64 tussen Oldenzaal en Almelo blijft rijden conform huidige frequenties. Wel kan de tijdsliggen licht wijzigen om betere treinaansluitingen te bieden.
  • StreekRRReis 182: Deze lijn is nieuw en wordt geboden tussen Denekamp en Almelo. Deze verbinding biedt een nieuwe ontsluiting op meerdere dorpen.
  • Lijn 83: De huidige lijn 53 tussen Tubbergen en Hengelo blijft rijden in de huidige frequenties.
  • StreekRRReis 84: De huidige lijn 66 tussen Almelo en Oldenzaal blijft rijden in de huidige frequenties
  • StreekRRReis 85: De huidige lijn 64 tussen Oldenzaal en Overdinkel blijft rijden in de huidige frequenties
  • StreekRRReis 86: De huidige lijn 62 tussen Enschede en Denekamp blijft rijden in de huidige frequentie van 2x/uur. In de weekenden en winter/zomervakantie gaan de meeste ritten doorrijden naar Nordhorn. Hier wordt in mijn verwachting een nieuwe groeimarkt geopend.
  • StreekRRReis 87: De huidige lijn 60 blijft rijden in de huidige frequenties.
  • StreekRRReis 88: De huidige lijn 51 blijft rijden in de huidige frequenties
  • StreekRRReis 89: De huidige lijn 66 tussen Almelo en Delden blijft rijden in de huidige frequenties. Het trajectdeel Delden - Neede vervalt.
  • StreekRRReis 90: De huidige lijn 72 en 73 wordt herontworpen tot een verbinding Winterswijk - Groenlo - Lievelde Station - Lichtenvoorde. In de basis rijdt deze verbinding 2x/uur.
  • StreekRRReis 91: De huidige lijnen 23 en 62 tussen Burcelo en Enschede worden tot een lijn samengevoegd. Dit wordt de tweede basislijn tussen Doetinchem en Enschede met een basisfrequentie van 2x/uur. Tussen Burcelo en Enschede wordt de frequentie opgehoogd tot 4x/uur. In de ochtendspits rijden daarnaast een aantal extra ritten richting Doetinchem vanaf Burcelo. In Doetinchem wordt via de noordelijke wijken gereden.
  • SnelRRReis 191: In de ochtendspits worden 2 snelritten ingelegd om de verbinding tussen Burcelo/Neede en Enschede te versnellen.
  • StreekRRReis 92: Een van de langste streeklijnen in de concessie met 61 km lengte is de verbinding Deventer - Holten - Goor - Haaksbergen - Eibergen. overdag wordt de hele verbinding met een frequentie van 1x/uur geboden. Tussen Bathmen en Deventer wordt daarnaast opgehoogd tot 2x/uur. Tussen Holten en Haaksbergen wordt in de spitsuren tot een halfuursdienst opgehoogd.
  • StreekRRReis 93: De verbinding Burcelo - Goor - Rijssen - Nijverdal wordt 1x/uur geboden, waarbij tussen Goor en Rijssen de frequentie wordt opgehoogd tot 2x/uur. In de weekenden (als Hellendoorn geopend is) en zomervakantie wordt daarnaast doorgereden tussen 9-11 en 16-18 uur naar Hellendoorn Attractiepark. Op deze wijze kent het attractiepark een reguliere bus verbinding op de momenten dat deze het beste kan werken.
  • StreekRRReis 94: Burcelo - Lochem - Deventer blijft rijden in de huidige frequenties, maar zal in Lochem via het station gaan rijden.
  • StreekRRReis 95: De huidige 53 blijft rijden in de huidige frequenties, maar zal tussen Eibergen en Haaksbergen in een uursdienst rijden. Samen met de 92 wordt een halfuursdienst geboden tussen Haaksbergen en Eibergen.
  • StreekRRReis 96: De huidige 81 blijft rijden met de huidige frequenties
  • StreekRRReis 97: De huidige 82 blijft rijden in de basis een uursdienst en in de spitsuren een halfuursdienst. Daarnaast gaat deze lijn in Doetinchem via de OV-as rijden.
  • StreekRRReis 98: De huidige 51 blijft rijden met de huidige frequenties.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

gkw1969 schreef: Groenlo moet wel ingericht worden als overstaphub. Het mooiste is als lijn 72 aansluit op de 74 op het busstation en op de trein in Lievelde naar Winterswijk. Dit is te realiseren door te kijken naar de vertrektijd van de lijn in Hengelo. Het mooiste is wel dat lijn 72 de knopen in Haaksbergen en Groenlo robuust bediend.
Waarvoor wil je lijn 72 in de knoop in Groenlo hebben? Voor zo'n gekoppelde lijn 72 zijn vooral de knopen in Haaksbergen en Lievelde van belang (en aangezien je hem door wilt hebben naar Aalten ook die in Aalten uiteraard).
Reizigers vanuit Winterswijk reizen immers al met de rechtstreekse bus en reizigers vanuit Ruurlo zijn beter af met het ongedaan maken van de knoop in Borculo. Sterker nog: met de trein omreizen via Zutphen en Hengelo is nog sneller als via Lievelde reizen (en zelfs maar 3 minuten sneller als via Borculo). Voor Vorden is dan via Zutphen-Hengelo reizen ook sneller.

Wil je lijn 72 in Haaksbergen en Lievelde verknoopt krijgen, dan moet je momenteel nog ergens zo'n 5 (zuidelijke richting) tot 13 minuten stilstaan ergens (dat enorme verschil komt vooral doordat voor beide lijnen nu in zuidelijke rijrichting de buffertijd zit en in noordelijke richting juist niet). Bij koppeling kun je dat wat gelijk trekken, maar moet je nog zo'n 7-8 minuten winnen. Mijn keuze zou dan juist zijn om die te gebruiken door juist via Groenlo-West (waar het grootste deel van de mensen wonen) te gaan rijden i.p.v. het busstation in Groenlo-Oost.

Hierdoor trek je lijn 72 tussen Eibergen en Groenlo juist ook los van lijnen 73 en 74, waardoor de 72 ook tussen Eibergen en Groenlo een eigen functie krijgt. Reizigers uit Groenlo-West die het te ver vinden om naar het busstation te lopen/fietsen (vooral ouderen en mindervaliden) kunnen lijn 72 dan gebruiken om vervolgens in Lievelde (ri. Winterswijk) of Eibergen (ri. Enschede) over te stappen en reizigers die sowieso al naar het station in Lievelde moesten (om ri. Zutphen te reizen) zul je in Groenlo sowieso vooral in Groenlo-West vinden, waardoor de gemiddelde reistijd zal afnemen. Maar dat is althans mijn gedachte erachter. Voor reizigers vanuit Winterswijk, Lichtenvoorde, Varsseveld, Doetinchem die naar Hengelo willen zal het weinig uitmaken of ze in Groenlo overstappen of in Eibergen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef:
  • StreekRRReis 80: De huidige lijn 80 tussen Hardenberg en Almelo blijft worden geboden, echter wijzig ik de route tussen Vriezenveen en Almelo naar de route van de huidige 82. Hierdoor kan DRU worden bespaard, wat gebruikt wordt om op andere locaties de frequentie uit te breiden. De basisfrequentie is een uursdienst op de route, waarbij in de avonduren 1x/2uur wordt gereden op de hele route. In de spitsuren wordt 2x/uur gereden tussen Westerhaar en Hardenberg. In de avonduren wordt tussen Westerhaar en Hardenberg een uursdienst gereden. De dienstregeling is afgestemd op lijn 81, wat gezamenlijk een verhoogde frequentie geeft tussen Westerhaar en Almelo.
  • StreekRRReis 81: De huidige lijn 81 tussen Ommen en Westerhaar blijft worden geboden, echter trek ik de lijn door via de route van de nieuwe 80 naar Almelo. De basisfrequentie is een uursdienst op de gehele route, waarbij in de avonduren 1x/2uur wordt gereden op de hele route. In de spitsuren wordt 2x/uur gereden tussen Westerhaar en Ommen. In de avonduren wordt tussen Westerhaar en Ommen een uursdienst gereden. De dienstregeling is afgestemd op lijn 80, wat gezamenlijk een verhoogde frequentie geeft tussen Westerhaar en Almelo. In de ochtendspits rijdt daarnaast 1 extra rit van Den Ham naar Almelo.
Ik weet niet of dat om en om doorsturen bij 1x p/u een bus op het gezamenlijke deel nog veel effect zal hebben. Wellicht dat je dan beter kunt kiezen om de drukste tak rechtstreeks te bieden en op de andere tak dan met een kleinere bus tot Westerhaar te rijden.
Het combineren met de huidige 83 (Almelo-Vriezenveen) zou volgens mij niet eens zoveel extra tijd te hoeven kosten (2-3 minuten?). Nadeel is wel dat de wijk Haghoek in Almelo dan onbediend wordt, inclusief de speciaal onderwijsscholen en het revalidatiecentrum direct ten noorden van die wijk. Mogelijke oplossing zou kunnen zijn om je stadslijn 2 via Haghoek en de Bleskolksingel/Stins naar Schelfhorst te sturen?
CamilleKreemers schreef:
  • StreekRRReis 88: De huidige lijn 51 blijft rijden in de huidige frequenties
Je stuurt hem in Borne door een tunnel die te laag is voor een grote bus :wink:
Daarnaast: waarom tussen Borne en Hengelo niet van de busbaan gebruik maken, zodat je het industrieterrein mee kunt nemen en je de drukte op de Bornsestraat kunt vermijden?
CamilleKreemers schreef:
  • StreekRRReis 90: De huidige lijn 72 en 73 wordt herontworpen tot een verbinding Winterswijk - Groenlo - Lievelde Station - Lichtenvoorde. In de basis rijdt deze verbinding 2x/uur.
Waarom de buslijn uit Winterswijk doorkoppeling naar Lievelde i.p.v. op de ritten van jouw 390 die in Groenlo eindigen? Vanaf Winterswijk is er juist vraag van/naar Enschede, niet naar Lievelde en Lichtenvoorde (daar is immers de trein al sneller op). Ik vind dit een eigenaardige keuze.

CamilleKreemers schreef:
  • StreekRRReis 92: Een van de langste streeklijnen in de concessie met 61 km lengte is de verbinding Deventer - Holten - Goor - Haaksbergen - Eibergen. overdag wordt de hele verbinding met een frequentie van 1x/uur geboden. Tussen Bathmen en Deventer wordt daarnaast opgehoogd tot 2x/uur. Tussen Holten en Haaksbergen wordt in de spitsuren tot een halfuursdienst opgehoogd.
  • StreekRRReis 95: De huidige 53 blijft rijden in de huidige frequenties, maar zal tussen Eibergen en Haaksbergen in een uursdienst rijden. Samen met de 92 wordt een halfuursdienst geboden tussen Haaksbergen en Eibergen.
Waarom voor Eibergen 1 rit van de 53 inleveren voor een rit van de huidige 97? De vraag tussen Eibergen en St.Isidorushoeve/Hengevelde/Goor is vrijwel niet-bestaand terwijl die naar Hengelo er wel is.
Daarnaast: waarom voor beide lijnen de gewijzigde route in Haaksbergen? Voor beide lijnen wordt Haaksbergen slechter bediend, terwijl voor de bus ri. Goor de bediening van Haaksbergen juist van belang is (want sowieso weinig reizigers over Haaksbergen heen) en voor Hengelo biedt dit vrijwel geen snellere reistijd over Haaksbergen heen (scheelt hooguit 1 minuut gok ik zo), maar de haltes voor heel Haaksbergen-West zijn dan op verre afstand en vanaf Eibergen vervalt dan de verbinding naar de school (Het Assink Lyceum).
CamilleKreemers schreef:
  • StreekRRReis 93: De verbinding Burcelo - Goor - Rijssen - Nijverdal wordt 1x/uur geboden, waarbij tussen Goor en Rijssen de frequentie wordt opgehoogd tot 2x/uur. In de weekenden (als Hellendoorn geopend is) en zomervakantie wordt daarnaast doorgereden tussen 9-11 en 16-18 uur naar Hellendoorn Attractiepark. Op deze wijze kent het attractiepark een reguliere bus verbinding op de momenten dat deze het beste kan werken.
  • StreekRRReis 94: Burcelo - Lochem - Deventer blijft rijden in de huidige frequenties, maar zal in Lochem via het station gaan rijden
Waar ligt Burcelo precies? :wink:
Voor de 93 is het volgens mij niet mogelijk om in Goor goed op de treinen aan te sluiten en tegelijkertijd in Rijssen ook op de trein naar Almelo (wel die naar Apeldoorn). Niet meer naar Almelo laten rijden gaat dus ten koste van de verbinding naar Almelo.

Wat betreft jou 94: het slagje naar het station is er juist tussenuit gehaald omdat je anders niet in 'Burcelo' in de busknoop kan vallen en in Deventer in de treinenknoop. Nu heb je in Deventer immers een korte overstap op de intercity's naar Zwolle, Roosendaal en Den Haag (spits, 2x p/u)/Amsterdam (dal, 1x p/u). Ik vrees ook dat de mogelijkheid ook niet terug gaat komen. Wil je dus weer op het station in Lochem kunnen aansluiten, dan zul je het station zelf moeten verplaatsen naar het viaduct met de Rengersweg. Dit viaduct is voorbereid op dubbelspoor, zolang dat nog niet aangelegd is zou onder het viaduct (kunnen reizigers meteen droog wachten) op de plek van het mogelijk 2e spoor het perron kunnen aanleggen met dan aan beide kanten van de weg een trap naar nieuw aan te leggen bushaltes aan de Rengersweg (direct ten noorden van de brug). Dat wordt echter wel een dure investering.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef: [*]StreekRRReis 94: Burcelo - Lochem - Deventer blijft rijden in de huidige frequenties, maar zal in Lochem via het station gaan rijden.
Wat is het nut van die route via station Lochem? Haal je dan nog wel de aansluitingen in Deventer en Borculo? En sluit je bij die tijden ook goed aan op de trein in Lochem?
CamilleKreemers schreef: [*]ComfortRRReis 390: Enschede - Groenlo - Varsseveld - Doetinchem. Deze lijn ontstaat uit de huidige 74. Hierbij wordt het netwerk een stuk simpeler. De basisfrequentie is 2x/uur Varsseveld - Enschede, waarbij overdag de frequentie tussen Lichtenvoorde en Enschede tot 4x/uur wordt opgehoogd. Overdag rijdt deze lijn door naar Doetinchem voor scholieren. In de scholierenspits gaan alle ritten door naar Doetinchem, zodat dan 4x/uur Doetinchem - Enschede wordt geboden. In de ochtendspits rijdt daarnaast een aantal extra ritten Groenlo naar Enschede.
[*]StreekRRReis 90: De huidige lijn 72 en 73 wordt herontworpen tot een verbinding Winterswijk - Groenlo - Lievelde Station - Lichtenvoorde. In de basis rijdt deze verbinding 2x/uur.
[*]StreekRRReis 91: De huidige lijnen 23 en 62 tussen Burcelo en Enschede worden tot een lijn samengevoegd. Dit wordt de tweede basislijn tussen Doetinchem en Enschede met een basisfrequentie van 2x/uur. Tussen Burcelo en Enschede wordt de frequentie opgehoogd tot 4x/uur. In de ochtendspits rijden daarnaast een aantal extra ritten richting Doetinchem vanaf Burcelo. In Doetinchem wordt via de noordelijke wijken gereden.[/list]
Voor de verbinding Achterhoek - Twente had ik eerder gedacht aan (hierbij kies ik voor 70-nummers, omdat die in deze bundel inmiddels goed ingeburgerd zijn):
- de 74 (bij jou 390) rijdt ook niet meer door Eibergen, en wordt daardoor nog een stuk sneller (vanaf Groenlo non-stop over de N18), deze rijdt altijd 2x/uur, in de spits 4x/uur
- de 73 rijdt Winterswijk - Haaksbergen - Hengelo (neemt tussen Haaksbergen en Hengelo de route van de 53 over, en rijdt in Haaksbergen een snellere route via Westsingel, Cuyplaan en Hengelosestraat (overdag 2x/uur, avond/zondag 1x/uur)
- de 72 blijft ongewijzigd
- de 91 (jouw combinatie van de 23 en de 62) heet 71 en rijdt als basisfrequentie 2x/uur (avond/zondag 1x/uur). Er komt daarnaast een spitslijn 171 Borculo - Neede - N18 - Enschede (brede spits 2x/uur)
- Daarnaast komt er een nieuwe 75: Eibergen - Haaksbergen - Enschede (2x/uur, avond/zondag 1x/uur), frequentie afgestemd op de 71
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

SuperGhost schreef:Ik weet niet of dat om en om doorsturen bij 1x p/u een bus op het gezamenlijke deel nog veel effect zal hebben. Wellicht dat je dan beter kunt kiezen om de drukste tak rechtstreeks te bieden en op de andere tak dan met een kleinere bus tot Westerhaar te rijden.
Het combineren met de huidige 83 (Almelo-Vriezenveen) zou volgens mij niet eens zoveel extra tijd te hoeven kosten (2-3 minuten?). Nadeel is wel dat de wijk Haghoek in Almelo dan onbediend wordt, inclusief de speciaal onderwijsscholen en het revalidatiecentrum direct ten noorden van die wijk. Mogelijke oplossing zou kunnen zijn om je stadslijn 2 via Haghoek en de Bleskolksingel/Stins naar Schelfhorst te sturen?
Ik heb besloten om de 81 bijna altijd Westerhaar - Ommen te laten rijden en de 80 bijna altijd Hardenberg - Almelo. In de spitsuren gaan de extra ritten op de 81 juist door naar Almelo en de extra ritten op de 80 tot Westerhaar. ik had de halfuursdienst gedaan om de frequentie Vriezenveen - Almelo niet te verlagen.
Roeland schreef:Voor de verbinding Achterhoek - Twente had ik eerder gedacht aan (hierbij kies ik voor 70-nummers, omdat die in deze bundel inmiddels goed ingeburgerd zijn):
- de 74 (bij jou 390) rijdt ook niet meer door Eibergen, en wordt daardoor nog een stuk sneller (vanaf Groenlo non-stop over de N18), deze rijdt altijd 2x/uur, in de spits 4x/uur
- de 73 rijdt Winterswijk - Haaksbergen - Hengelo (neemt tussen Haaksbergen en Hengelo de route van de 53 over, en rijdt in Haaksbergen een snellere route via Westsingel, Cuyplaan en Hengelosestraat (overdag 2x/uur, avond/zondag 1x/uur)
- de 72 blijft ongewijzigd
- de 91 (jouw combinatie van de 23 en de 62) heet 71 en rijdt als basisfrequentie 2x/uur (avond/zondag 1x/uur). Er komt daarnaast een spitslijn 171 Borculo - Neede - N18 - Enschede (brede spits 2x/uur)
- Daarnaast komt er een nieuwe 75: Eibergen - Haaksbergen - Enschede (2x/uur, avond/zondag 1x/uur), frequentie afgestemd op de 71
Ik ben voor de 90 gegaan, omdat de regio Flevoland al in de 70 is genummerd. Daarnaast vraag ik me af of jouw 74 wel zo slim is om door te voeren. Ik denk dat Eibergen een belangrijke bestemming is voor deze lijn. Ik ga nog kijken naar de Haaksbergen-lijnen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:
CamilleKreemers schreef: [*]StreekRRReis 94: Burcelo - Lochem - Deventer blijft rijden in de huidige frequenties, maar zal in Lochem via het station gaan rijden.
Wat is het nut van die route via station Lochem? Haal je dan nog wel de aansluitingen in Deventer en Borculo? En sluit je bij die tijden ook goed aan op de trein in Lochem?
Die in Deventer zul je niet meer halen. In Lochem zul je wel goed op de trein van/naar Zutphen aansluiten. Bij gelijktijdig vertrek uit Borculo zul je rond .01 aankomen op het station in Lochem en zul je dus vanuit Borculo als vanuit Deventer goed op de trein naar Zutphen (.09/.39) aansluiten. Echter kost die uithaal zo'n 6-8 minuten, waardoor je in Deventer dan net buiten de treinenknoop vertrekt. Nu vertrekt de bus nog om .19/.49 richting Borculo, dat zal dan rond zo'n .11/.41 worden.
Nadeel is dus dat de overstappen in Deventer aanzienlijk langer worden (ri. Amersfoort zo'n 7 minuten, ri. Zwolle en Arnhem zo'n 22 minuten).
Voordeel is dat je de buslijn Zutphen-Laren kunt inkorten tot Almen (of verbuurtbussen, want Almen zal op zichzelf niet zo veel reizigers trekken lijkt me).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef: Nadeel is dus dat de overstappen in Deventer aanzienlijk langer worden (ri. Amersfoort zo'n 7 minuten, ri. Zwolle en Arnhem zo'n 22 minuten).
Voordeel is dat je de buslijn Zutphen-Laren kunt inkorten tot Almen (of verbuurtbussen, want Almen zal op zichzelf niet zo veel reizigers trekken lijkt me).
Het missen van de knoop-Deventer lijkt mij voor meer reizigers een nadeel, dan het voordeel van een omweg om een extra boemelstationnnetje aan te doen? Temeer omdat Zutphen vanuit Borculo ook op een andere wijze kan worden bereikt.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef:Ik ben voor de 90 gegaan, omdat de regio Flevoland al in de 70 is genummerd. Daarnaast vraag ik me af of jouw 74 wel zo slim is om door te voeren. Ik denk dat Eibergen een belangrijke bestemming is voor deze lijn. Ik ga nog kijken naar de Haaksbergen-lijnen.
De 70-lijnen in IJssel-Vecht zijn een andere concessie dan Berkel-Dinkel.
Tja, Eibergen wel of niet is een lastige keuze. Reist men vanuit Eibergen vooral richting Enschede of ook richting Doetinchem?
Dat de 74 bij mij Eibergen overslaat is alleen maar bedacht vanwege de forse reistijdwinst voor doorgaande reizigers, zodat de ComfoRRR-bussen lekker met 100 km/uur kunnen doorrijden. Dus om de 74 nog aantrekkelijker te maken voor de lange-afstand reizigers.

Maar je zou inderdaad ook de 74 door Eibergen kunnen laten rijden, alleen wordt-ie dan wel een stukje langzamer. Dan zou mijn voorstel worden:
- de 74 (bij jou 390) rijdt ook door Eibergen, deze rijdt altijd 2x/uur, in de brede spits 4x/uur
- de 73 rijdt Winterswijk - Haaksbergen - Hengelo (neemt tussen Haaksbergen en Hengelo de route van de 53 over, en rijdt in Haaksbergen een snellere route via Westsingel, Cuyplaan en Hengelosestraat (overdag 2x/uur, avond/zondag 1x/uur)
- de 72 blijft ongewijzigd
- de 91 (jouw combinatie van de 23 en de 62) heet 71 en rijdt als basisfrequentie 2x/uur (avond/zondag 1x/uur); op Haaksbergen - Enschede vaker (overdag 4x/uur, avond/weekend 2x/uur). Er komt daarnaast een spitslijn 171 Borculo - Neede - N18 - Enschede (brede spits 2x/uur)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten