Re: Maak je eigen lijnennet
Geplaatst: ma 26 dec 2016, 02:10
Ik heb weer eens een "Drechtstedenstadsbus", Dit keer met wat creatieve nieuwe ideeën die mogelijk niet zullen werken. opinies over dit netwerk zijn welkom
https://drive.google.com/open?id=10kcKj ... sp=sharing
Ik ben hier niet vanuit gegaan om het goedkoper te maken maar ook niet per se om dit miljoenen extra te laten kosten.
Veranderingen per lijn:
(De knip op het station/centrum waar lijnen ev. op elkaar door kunnen is gedaan zodat lijnen op elkaar kunnen koppelen hoe dat het handigst is waar dat het handigst is, dit zorgt dat alle pauzes op het station vallen (met chauffeurswissels bij pauzes daar waar nodig.)
Lijn 1 Sterrenburg - Stadspolders
Rijd niet echt zoals vroeger. Rijd nu via de Dubbelmonde en gaat naar sterrenburg oost ipv. Wielwijk zodat Sterrenburg Oost een directe verbinding krijgt met Ziekenhuis Dordwijk. Aangezien er vaak 6-10 mensen vanaf sterrenburg west naar het ziekenhuis gaan zie ik hier wel brood in in combinatie met het andere lijn deel. het vaak lege lijndeel naar Wielwijk vervalt ten opzichte van de lijn 5 jaar geleden.
Lijn 2 Centrum - Dubbeldam
Gaat in de avond minder rijden vanwege extreem lage bezettingsraad en rijd vanaf nu in de avond als nachtvlinder. (Zie Syntus - Dit verkort de reistijd en betekend dat de lijn in de avond ook geheel met 1 bus kan rijden) Rijd nu via de Elzenlaan in Dubbeldam om meer verbinding te geven zonder extra tijd te kosten (hoogstens 30 seconden)
Lijn 3 Station - Oudelandshoek
Rijd nu een ringroute in Crabbehof mogelijk gemaakt door de koppeling op het station waardoor heel dubbeldam op minder dan 300m een bushalte heeft.
Late avondfrequentie door lage bezetting gehalveerd.
Lijn 4 Station - Wielwijk
Lijnvoering Amstelwijck blijft behouden - Groot gebouw kan waarschijnlijk hergebruikt worden voor een andere doeleinde wat weer transport oplevert.
Mogelijke frequentieverhoging op Zondag Middag, maar ik vraag me af of daar genoeg vraag naar is op deze lijn. In de late avond frequentiehalvering tot 1*Uur vanwege geringe bezetting.
Lijn 5 Station - Sterrenburg
Qua route veranderd er niks aan deze lijn, voor de drukte in krispijn rijd nu lijn 9A/B als aanvulling. Op Zondag gaat de frequentie in de middag omhoog naar 4*Uur vanwege drukte (vaak staanplaatsen). In de late avond word de frequentie gehalveerd naar 1*Uur vanwege geringe bezetting.
Lijn 6 Station - Wilgenwende
Nieuwe lijn die vanaf het station via het centrum, nieuw krispijn, de Essenhof, Ziekenhuis Dordwijk en Winkelcentrum sterrenburg naar de wilgenwende rijd. Mogelijk uitgevoerd met een kleiner busje. Rijd 1-2*Uur op ma-zon. 1*Uur als basis en extra ritten (tot halfuurdienst) op drukke tijden. Bijvoorbeeld de Brede spits, zaterdag en zondag middag voor winkelend publiek. Als deze lijn nu start dan is er een goede kans dat er gebruik van word gemaakt omdat de bus er al zal zijn voor een groot deel van de wijk is gebouwd. De Wilgenwende bevat deels duurdere huizen maar is deels ook een werkerswijk wat betekend dat er, onlangs de relatief kleine grootte er wel potentieel is voor reizigers. In de avond rijd deze lijn 1*uur als nachtvlinder.
Lijn 7 Centrum - Sterrenburg
Geen route wijzigingen maar rijd nu in de spits 6*Uur om drukte op te vangen.(in beide richtingen), In de late avond word de frequentie gehalveerd vanwege geringe bezetting.
lijn 8A/B Station - Kil3
Geen wijzigingen in frequentie - Rijd nu een Ringlijn waardoor de Kil altijd in 2 richtingen bereikbaar is vanaf het station al duur de ene route voor sommige mensen wat langer dan de andere. Deze verandering betekend dat de bussen binnen een uur op zichzelf kunnen keren. Rijd in spits afhankelijke richting.
Lijn 9A/B Station - Dordwijk
Nieuwe lijn, rijd alleen in de spitsrichting in de spits 2*Uur, Maakt hiermee station - leerpark (Dordwijk voor Dalton) frequenter en vult lijn 5 aan in krispijn in de spits.
Lijn 10 Station - P-Energiehuis
De frequentie wijzigt niet behalve in de avond, waar gekozen kan worden om vanwege geringe bezetting als nachtvlinder te rijden of 1*40min te rijden met een normale bus. De route veranderd flink, de stamlijn is weer terug, de lijn stopt nu op de wijk lijnbaan, waardoor er met een overstap op de noordendijk waar nu langs word gereden in ieder geval in één richting altijd een snelle mogelijkheid naar het station is, als alternatief een langzamere mogelijkheid volledig met lijn 10. Gerechtshof verliest zijn verbinding vanwege een erg laag aantal in en uitstappers op de halte. De cijfers laten me zelfs geloven dat ik mogelijk de enigste was die dit heeft gedaan. De verbinding naar de Kunstmin blijft wel behouden.
Lijn 11 Centrum - Stadspolders
Rijd nu 6*uur op weekdagen om drukte op te vangen en op zondag middag 4*uur ipv 2*Uur. In de late avond word de frequentie gehalveerd tot 1*Uur vanwege geringe bezetting.
Lijn 13 Centrum - Oudelandshoek
Rijd nu in de schoolspits 2*uur extra op een beperkt traject alleen richting de wijk in de ochten en vanaf de wijk in de middag. om een scheve 10 minuten dienst te vormen. In de late avond vervallen ook hier de helft van de ritten vanwege geringe bezetting.
Lijn 14 Centrum - Staart
Rijd vanaf nu vanwege lage bezetting op zaterdag tot 12.00 maar 2*Uur ipv 4*Uur. Rijd in de late avond 1*Uur ipv 2*Uur vanwege lage bezetting.
Lijn 12/15 Dordrecht - Zwijndrecht
Rijden nu op weekdagen in de brede spits 2*uur ipv 1*Uur vanwege relatief hoge bezetting. (Hiermee worden deze lijnen ook aantrekkelijker) Rijd in de late avond nu voor beide lijnen samen 1*Uur als nachtvlinder vanwege geringe bezetting.
Lijn 16/18 Dordrecht - Hendrik Ido ambacht
16: Vervangt lijn 21 in zuid zwijndrecht en walburg noord. verbind ook het gemeentehuis weer in 2 richtingen en rijd door naar Cascade om daar te koppelen op lijn 18.
18: Rijd vanaf de Cascade via het centrum van HIA (die een langer durende verbinding naar Dordrecht heeft met lijn 88) en de wijk alleen bediend door lijn 21 dan via ziekenhuis zwijndrecht naar station zwijndrecht en dan naar Dordrecht.
Rijd altijd 1*Uur, in de avond 1*Uur als nachtvlinder voor beide lijnen samen.
Lijn 517/717 Zwijndrecht - Barendrecht
Rijd nu op zondag enkele ritten vast. Voor de rest veranderd er niks.
Lijn 19 Dordrecht - Alblasserdam
Rijd nu nog maar 2*Uur en vormt op het drukke deel samen met lijn 20 een 4*uur dienst. Rijd in de spits 3*Uur en vormt dan samen met lijn 20 een 6*Uur dienst om drukte op te vangen. Rijd op zaterdag ochtend nog maar 1*Uur (en vormt dan samen met 20 een 2*Uur dienst) en blijft in de middag 2*Uur rijden (dan rijd lijn 20 ook 2*Uur om een 4*uur dienst te geven naar Alblasserdam.) Kan in de late avond als nachtvlinder worden uitgevoerd vanwege zeer geringe bezetting.
Lijn 20 Dordrecht - Alblasserdam
Vormt samen met lijn 19 hogere frequentie naar Alblasserdam, Verbind nu onverbonden wijken en rijd via het Centrum van alblasserdam en industrieterrein Vinkenwaard. Rijd in de spits 3*Uur, daarbuiten 2*Uur, op Zaterdag 1*Uur en 2*Uur in de middag. Daarbuiten niet.
Lijn 21 Dordrecht - Groot Ammers
Nieuwe lijn als test. maakt deze steden interessant voor scholieren en werkers van/naar Dordrecht. Die reis duurt nu over 75 minuten. Deze lijn zal een tijdje moeten rijden waarschijnlijk voordat die passagiers gaat meemen omdat die een route rijd die nu niet te doen is maar wel potentieel heeft. Rijd 1*90min en keert daarmee met 1 bus op zichzelf.
Lijn 22 Dordrecht - Rijnstraat (Rijd mogelijk door als lijn 93 naar rotterdam)
Er veranderd hier niks.
Lijn 23 Dordrecht - Sliedrecht
Veranderde route om heel Sliedrecht te bedienen inclusief het centrum. Rijd in beide richtingen van het rondje via winklerplein voor overstappers.
Rijd nu in de avond als nachtvlinder, verder veranderd er niks in de frequenties.
Lijn 24 Dordrecht - Goudriaan
Verkort reistijd naar Dordrecht vanuit alle dorpen bij zoveel als 30 minuten in veel gevallen. Rijd beperkt in de spits. Deze lijn zie ik bestaansrecht hebben omdat de spitsreizigers op lijn 701/75 naar Sliedrecht gaan meestal richting Dordrecht (en Rotterdam) zullen door-reizen. Deze lijnvoering bied nog steeds een overstap op de lijnen naar rotterdam (maar dan in Papendrecht ipv Sliedrecht) maar maakt de rit naar Dordrecht 15-30 minuten korter.
Lijn 25/26 Behalve een kleine routeverandering om Papendrecht beter te verbinden veranderd er niks in de route. Rijd nu in de avond als nachtvlinder en de frequentie in de avond word vanwege lage bezetting gehalveerd. (Oftewel nachtvlinder rijd 1*Uur voor beide routes samen)
Wat denken jullie hiervan?
https://drive.google.com/open?id=10kcKj ... sp=sharing
Ik ben hier niet vanuit gegaan om het goedkoper te maken maar ook niet per se om dit miljoenen extra te laten kosten.
Veranderingen per lijn:
(De knip op het station/centrum waar lijnen ev. op elkaar door kunnen is gedaan zodat lijnen op elkaar kunnen koppelen hoe dat het handigst is waar dat het handigst is, dit zorgt dat alle pauzes op het station vallen (met chauffeurswissels bij pauzes daar waar nodig.)
Lijn 1 Sterrenburg - Stadspolders
Rijd niet echt zoals vroeger. Rijd nu via de Dubbelmonde en gaat naar sterrenburg oost ipv. Wielwijk zodat Sterrenburg Oost een directe verbinding krijgt met Ziekenhuis Dordwijk. Aangezien er vaak 6-10 mensen vanaf sterrenburg west naar het ziekenhuis gaan zie ik hier wel brood in in combinatie met het andere lijn deel. het vaak lege lijndeel naar Wielwijk vervalt ten opzichte van de lijn 5 jaar geleden.
Lijn 2 Centrum - Dubbeldam
Gaat in de avond minder rijden vanwege extreem lage bezettingsraad en rijd vanaf nu in de avond als nachtvlinder. (Zie Syntus - Dit verkort de reistijd en betekend dat de lijn in de avond ook geheel met 1 bus kan rijden) Rijd nu via de Elzenlaan in Dubbeldam om meer verbinding te geven zonder extra tijd te kosten (hoogstens 30 seconden)
Lijn 3 Station - Oudelandshoek
Rijd nu een ringroute in Crabbehof mogelijk gemaakt door de koppeling op het station waardoor heel dubbeldam op minder dan 300m een bushalte heeft.
Late avondfrequentie door lage bezetting gehalveerd.
Lijn 4 Station - Wielwijk
Lijnvoering Amstelwijck blijft behouden - Groot gebouw kan waarschijnlijk hergebruikt worden voor een andere doeleinde wat weer transport oplevert.
Mogelijke frequentieverhoging op Zondag Middag, maar ik vraag me af of daar genoeg vraag naar is op deze lijn. In de late avond frequentiehalvering tot 1*Uur vanwege geringe bezetting.
Lijn 5 Station - Sterrenburg
Qua route veranderd er niks aan deze lijn, voor de drukte in krispijn rijd nu lijn 9A/B als aanvulling. Op Zondag gaat de frequentie in de middag omhoog naar 4*Uur vanwege drukte (vaak staanplaatsen). In de late avond word de frequentie gehalveerd naar 1*Uur vanwege geringe bezetting.
Lijn 6 Station - Wilgenwende
Nieuwe lijn die vanaf het station via het centrum, nieuw krispijn, de Essenhof, Ziekenhuis Dordwijk en Winkelcentrum sterrenburg naar de wilgenwende rijd. Mogelijk uitgevoerd met een kleiner busje. Rijd 1-2*Uur op ma-zon. 1*Uur als basis en extra ritten (tot halfuurdienst) op drukke tijden. Bijvoorbeeld de Brede spits, zaterdag en zondag middag voor winkelend publiek. Als deze lijn nu start dan is er een goede kans dat er gebruik van word gemaakt omdat de bus er al zal zijn voor een groot deel van de wijk is gebouwd. De Wilgenwende bevat deels duurdere huizen maar is deels ook een werkerswijk wat betekend dat er, onlangs de relatief kleine grootte er wel potentieel is voor reizigers. In de avond rijd deze lijn 1*uur als nachtvlinder.
Lijn 7 Centrum - Sterrenburg
Geen route wijzigingen maar rijd nu in de spits 6*Uur om drukte op te vangen.(in beide richtingen), In de late avond word de frequentie gehalveerd vanwege geringe bezetting.
lijn 8A/B Station - Kil3
Geen wijzigingen in frequentie - Rijd nu een Ringlijn waardoor de Kil altijd in 2 richtingen bereikbaar is vanaf het station al duur de ene route voor sommige mensen wat langer dan de andere. Deze verandering betekend dat de bussen binnen een uur op zichzelf kunnen keren. Rijd in spits afhankelijke richting.
Lijn 9A/B Station - Dordwijk
Nieuwe lijn, rijd alleen in de spitsrichting in de spits 2*Uur, Maakt hiermee station - leerpark (Dordwijk voor Dalton) frequenter en vult lijn 5 aan in krispijn in de spits.
Lijn 10 Station - P-Energiehuis
De frequentie wijzigt niet behalve in de avond, waar gekozen kan worden om vanwege geringe bezetting als nachtvlinder te rijden of 1*40min te rijden met een normale bus. De route veranderd flink, de stamlijn is weer terug, de lijn stopt nu op de wijk lijnbaan, waardoor er met een overstap op de noordendijk waar nu langs word gereden in ieder geval in één richting altijd een snelle mogelijkheid naar het station is, als alternatief een langzamere mogelijkheid volledig met lijn 10. Gerechtshof verliest zijn verbinding vanwege een erg laag aantal in en uitstappers op de halte. De cijfers laten me zelfs geloven dat ik mogelijk de enigste was die dit heeft gedaan. De verbinding naar de Kunstmin blijft wel behouden.
Lijn 11 Centrum - Stadspolders
Rijd nu 6*uur op weekdagen om drukte op te vangen en op zondag middag 4*uur ipv 2*Uur. In de late avond word de frequentie gehalveerd tot 1*Uur vanwege geringe bezetting.
Lijn 13 Centrum - Oudelandshoek
Rijd nu in de schoolspits 2*uur extra op een beperkt traject alleen richting de wijk in de ochten en vanaf de wijk in de middag. om een scheve 10 minuten dienst te vormen. In de late avond vervallen ook hier de helft van de ritten vanwege geringe bezetting.
Lijn 14 Centrum - Staart
Rijd vanaf nu vanwege lage bezetting op zaterdag tot 12.00 maar 2*Uur ipv 4*Uur. Rijd in de late avond 1*Uur ipv 2*Uur vanwege lage bezetting.
Lijn 12/15 Dordrecht - Zwijndrecht
Rijden nu op weekdagen in de brede spits 2*uur ipv 1*Uur vanwege relatief hoge bezetting. (Hiermee worden deze lijnen ook aantrekkelijker) Rijd in de late avond nu voor beide lijnen samen 1*Uur als nachtvlinder vanwege geringe bezetting.
Lijn 16/18 Dordrecht - Hendrik Ido ambacht
16: Vervangt lijn 21 in zuid zwijndrecht en walburg noord. verbind ook het gemeentehuis weer in 2 richtingen en rijd door naar Cascade om daar te koppelen op lijn 18.
18: Rijd vanaf de Cascade via het centrum van HIA (die een langer durende verbinding naar Dordrecht heeft met lijn 88) en de wijk alleen bediend door lijn 21 dan via ziekenhuis zwijndrecht naar station zwijndrecht en dan naar Dordrecht.
Rijd altijd 1*Uur, in de avond 1*Uur als nachtvlinder voor beide lijnen samen.
Lijn 517/717 Zwijndrecht - Barendrecht
Rijd nu op zondag enkele ritten vast. Voor de rest veranderd er niks.
Lijn 19 Dordrecht - Alblasserdam
Rijd nu nog maar 2*Uur en vormt op het drukke deel samen met lijn 20 een 4*uur dienst. Rijd in de spits 3*Uur en vormt dan samen met lijn 20 een 6*Uur dienst om drukte op te vangen. Rijd op zaterdag ochtend nog maar 1*Uur (en vormt dan samen met 20 een 2*Uur dienst) en blijft in de middag 2*Uur rijden (dan rijd lijn 20 ook 2*Uur om een 4*uur dienst te geven naar Alblasserdam.) Kan in de late avond als nachtvlinder worden uitgevoerd vanwege zeer geringe bezetting.
Lijn 20 Dordrecht - Alblasserdam
Vormt samen met lijn 19 hogere frequentie naar Alblasserdam, Verbind nu onverbonden wijken en rijd via het Centrum van alblasserdam en industrieterrein Vinkenwaard. Rijd in de spits 3*Uur, daarbuiten 2*Uur, op Zaterdag 1*Uur en 2*Uur in de middag. Daarbuiten niet.
Lijn 21 Dordrecht - Groot Ammers
Nieuwe lijn als test. maakt deze steden interessant voor scholieren en werkers van/naar Dordrecht. Die reis duurt nu over 75 minuten. Deze lijn zal een tijdje moeten rijden waarschijnlijk voordat die passagiers gaat meemen omdat die een route rijd die nu niet te doen is maar wel potentieel heeft. Rijd 1*90min en keert daarmee met 1 bus op zichzelf.
Lijn 22 Dordrecht - Rijnstraat (Rijd mogelijk door als lijn 93 naar rotterdam)
Er veranderd hier niks.
Lijn 23 Dordrecht - Sliedrecht
Veranderde route om heel Sliedrecht te bedienen inclusief het centrum. Rijd in beide richtingen van het rondje via winklerplein voor overstappers.
Rijd nu in de avond als nachtvlinder, verder veranderd er niks in de frequenties.
Lijn 24 Dordrecht - Goudriaan
Verkort reistijd naar Dordrecht vanuit alle dorpen bij zoveel als 30 minuten in veel gevallen. Rijd beperkt in de spits. Deze lijn zie ik bestaansrecht hebben omdat de spitsreizigers op lijn 701/75 naar Sliedrecht gaan meestal richting Dordrecht (en Rotterdam) zullen door-reizen. Deze lijnvoering bied nog steeds een overstap op de lijnen naar rotterdam (maar dan in Papendrecht ipv Sliedrecht) maar maakt de rit naar Dordrecht 15-30 minuten korter.
Lijn 25/26 Behalve een kleine routeverandering om Papendrecht beter te verbinden veranderd er niks in de route. Rijd nu in de avond als nachtvlinder en de frequentie in de avond word vanwege lage bezetting gehalveerd. (Oftewel nachtvlinder rijd 1*Uur voor beide routes samen)
Wat denken jullie hiervan?