Maak je eigen lijnennet

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6213
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind het op het eerste gezicht al een chaotisch plan. Er is totaal geen lijn te vinden in het uitwerken van het plan van ofwel Qbuzz ofwel Arriva, lijnen die soms tot 20 km uit elkaar liggen worden gekoppeld volgens de beschrijvingen en verder ga je op veel ideeën erg ver terug in het verleden. De meeste lijnen zijn niet voor niets opgeheven.
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6369
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Chrysa »

Niet alleen de lijnen gaan terug op het verleden, in de beschrijvingen staan zelfs nog 30 jaar oude bustypes. _O-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34503
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Daniel »

Ik zie ook niet bepaald logica in dit plan, zeker omdat het puur lijntjes trekken zonder enige onderbouwing is. Het zou meerwaarde hebben als ook was aangegeven waarom bepaalde zaken gewijzigd worden.

Neem bijvoorbeeld lijn 1 in Dordrecht: die heeft het weliswaar tot 2012 uitgehouden, maar is in 2004 maar nipt aan opheffing ontkomen (de bezuiniging is toen gerealiseerd door lijn 6 op te heffen omdat daar geen Dordtenaren last van hadden). De genadeklap voor de lijn is uiteindelijk de OV-chipkaart geworden omdat je sindsdien niet het voordeel meer had van een lijn die alle wijken in zone 5370 met elkaar verbond. Het was namelijk vooral de goedkopere reis die 'm nog klanten opleverde, maar tegenwoordig kost de net zo snelle en veel frequentere verbinding via het station evenveel en heeft die laatste dus de voorkeur van de reizigers.

Ook die busverbinding voor Nieuw-Krispijn is zo'n onzinnig ding, toen die er was trok hij maarliefst 35 reizigers PER WEEK! En een ongewijzigde lijn 8 koppelen aan lijn 4 op de Laan van Europa is knap, want lijn 8 komt daar niet. En met een reden want de congestie op het knooppunt N3/A16 maakte een lijn daar overheen nogal gevoelig voor vertraging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1137
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door DrechtBlub »

Ik zie hier een onmogelijk duur plan met hier en daar extreem hoge frequenties, met een hoop veranderingen die niet onderbouwd zijn. Ik zie ik een hoop dingen die dienstregelingstechnisch niet echt kunnen (Zoals lijn 72 die 33 minuten per uur stil zou staan).

Ik raad je aan om ook rekening te houden met de hoeveelheid DRU die je gebruikt in de toekomst, en om goed te onderbouwen waarom je dingen doet op de manier die je doet.
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 3253
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door CamilleKreemers »

julsteren schreef:Al een tijdje mee druk geweest.. Fictieve spoorkaart van Nederland, gewoon een simpel kladje in MS Paint, alle sprinters in ZH hebben een R-nummer (R-net), in Flevo en NH een S-nummer (S-bahn Amsterdam), en in limbabwe de RE en RS, Zp-Odz is de S-bahn Hengelo. Ook heb ik wat gehusseld in de lijnvoering van de IC's, en dat achterlijke ETMET afgeschaft, zet maar langere treinen in dan.

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden (A) maar wees niet te hard, het zijn maar wat fantasiespinsels en her en der zal het wel helemaal niet reëel zijn.
Waar heb je dit mee gemaakt?
Trainboy199
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 10:10
Locatie: DAV/DMG-gebied

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Trainboy199 »

Cas schreef:En is er ook nog een reden voor al deze veranderingen, behalve veel meer DRU gebruiken voor langzamere lijnen simpelweg omdat je boos bent op Qbuzz?
Niet echt een goede reden. Het hele idee hierachter was dat ik het goede van Qbuzz, Arriva en SVD samen wou voegen. Zonder rekening te houden met de DRU'en of het benodigde materieel.
Vind bepaalde dingen die Qbuzz heeft doorgevoerd ook zeker niet slecht. Zoals het doortrekken van de lijnen naar Station Stadspolders.
ArrivaBas schreef:lijnen die soms tot 20 km uit elkaar liggen worden gekoppeld volgens de beschrijvingen
Zat even te kijken, want eerst snapte ik deze opmerking niet. Toen zag ik dat ik er in had laten staan dat de 713/714 aan de 701/702 waren gekoppeld. :shock: Toen ik deze kaart aan het maken was had ik de 713/714/715 de nummers 701/702/703 gegeven. Vandaar. Maar de 713 is gekoppeld aan de 714.
Chrysa schreef:Niet alleen de lijnen gaan terug op het verleden, in de beschrijvingen staan zelfs nog 30 jaar oude bustypes. _O-
Dit had ik misschien ook even moeten aangeven.... De 801 is vroeger door Arriva met "Historisch materieel" gereden. Nu waren dit niet Nederlandse Historische bussen maar Zweeds. Nu weet ik dat er een busmuseumpje in Moerdijk zit. Met de bussen die ik daar heb neergezet. Nu dacht ik zou het niet leuk zijn als dat museum die ritten zou rijden met echt Nederlands Historisch materieel.
Daniel schreef:Neem bijvoorbeeld lijn 1 in Dordrecht: die heeft het weliswaar tot 2012 uitgehouden, maar is in 2004 maar nipt aan opheffing ontkomen (de bezuiniging is toen gerealiseerd door lijn 6 op te heffen omdat daar geen Dordtenaren last van hadden). De genadeklap voor de lijn is uiteindelijk de OV-chipkaart geworden omdat je sindsdien niet het voordeel meer had van een lijn die alle wijken in zone 5370 met elkaar verbond. Het was namelijk vooral de goedkopere reis die 'm nog klanten opleverde, maar tegenwoordig kost de net zo snelle en veel frequentere verbinding via het station evenveel en heeft die laatste dus de voorkeur van de reizigers.
Dit snap ik zeker, maar het is letterlijk een wens van de gemeente dat deze verbinding terug komt. En om hem ook meer aantrekkelijk te maken rijd ie dan ook eens in het kwartier i.p.v. eens in het uur.
Daniel schreef:Ook die busverbinding voor Nieuw-Krispijn is zo'n onzinnig ding, toen die er was trok hij maarliefst 35 reizigers PER WEEK!.
Vandaar ook de Buurtbus.
Daniel schreef:En een ongewijzigde lijn 8 koppelen aan lijn 4 op de Laan van Europa is knap, want lijn 8 komt daar niet. En met een reden want de congestie op het knooppunt N3/A16 maakte een lijn daar overheen nogal gevoelig voor vertraging.
In de Arriva tijd wel tussen 2015 en 2018. Ja je neemt de N3 een stukje. Maar dat deed lijn 8 in die tijd ook altijd.
DrechtBlub schreef:Ik zie hier een onmogelijk duur plan met hier en daar extreem hoge frequenties, met een hoop veranderingen die niet onderbouwd zijn. Ik zie ik een hoop dingen die dienstregelingstechnisch niet echt kunnen (Zoals lijn 72 die 33 minuten per uur stil zou staan).

Weet ook dat dit niet kan. Maar 2x per uur is ook weer te veel voor dit lijntje.

Hoop dat ik wat dingen heb kunnen ophelderen. :)
En voordat dat gemeld gaat worden, ja er rijden lijnen over de Crayensteinstraat. En als Dordtenaar zelf weet ik dat dit geen goede route is.
Lijn 2 kan daarom ook nog over de Reeweg Oost.
Dordtenaar
PHS
Berichten: 3255
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

*blaast stof weg*

---

Ik heb wat met kaarten – en ongetwijfeld ben ik niet de enige op dit forum met die hobby. Vroeger, toen ik aanzienlijk meer vrije tijd tot mijn beschikking had, knutselde ik nog wel eens zelf een kaart in elkaar, bijvoorbeeld van een bestaand of van een fictief openbaar vervoernetwerk. Laatst kwam ik bij het opschonen van mijn pc een vrij uitgewerkte schets tegen met de naam ‘NS 2040’, een toekomstbeeld van hoe het Nederlandse treinvervoer er in mijn ogen uit zou moeten komen te zien. Wat bleek: mijn gedachten zijn de afgelopen jaren maar weinig veranderd en vaak zelfs nog verrassend actueel – waartegen kan worden ingebracht dat er de laatste jaren ook maar weinig is veranderd aan het Nederlandse spoornetwerk. Eerder al had ik mijn visie op het Nederlandse openbaar vervoer uiteengezet aan de hand van tien stellingen (zie viewtopic.php?f=57&t=14086), nu leek het mij interessant om aan de hand van die visie verder te werken aan deze schets van het spoornetwerk. Zodoende kan ik laten zien wat deze visie in de praktijk zou kunnen betekenen. Met wat kleine aanpassingen hier en daar en wat invulwerk viel het werk aan de schets nog reuze mee. Maar voordat ik er verder mee ga, wil ik graag het netwerk eens aan het publiek hier op het forum voorleggen om te kijken wat jullie ervan vinden. Feedback op de inhoud (of op de kaart) is dus meer dan welkom :pos:

Natuurlijk, het is allemaal fantasie, gebaseerd op de beschikbaarheid van die vermeende grote pot met geld aan de voet van de regenboog en het wegdenken van milieubezwaren en technische problemen bij de aanleg van nieuwe infrastructuur. Achter mijn plannen en ideeën zitten, zoals uitgelegd, wel bepaalde gedachten. Om deze gedachten gaat het hier in dit topic; kom er dus niet mee aanzetten dat het maar wat fantasievol getekende lijnen zijn waarvan toch niets van zal worden gerealiseerd. De gedachten achter het netwerk zijn: (a) meer hoogfrequent openbaar vervoer en bundeling van lijnen, (b) vooral meer sprinters, (c) meer stations, (d) de herintroductie van de sneltrein en (e) snellere verbindingen tussen de Randstad en de andere regio’s van Nederland. Dat vergt de aanleg van behoorlijk wat nieuwe infrastructuur. Tegelijkertijd is er (f) een zekere gematigdheid, die maakt dat er vooral wordt gekeken naar het verbeteren van bestaande spoorlijnen en stations (dit is ook realistischer gezien het beleid rond PHS en ERMTS) in plaats van het aanleggen van geheel nieuwe infrastructuur, zoals de Zuiderzeelijn/Lelylijn en de A27-spoorlijn, wat voor een vol land als Nederland relatief zeer belastend en duur is. Een (g) ander punt is het verbeteren van de reizigersinformatie door te werken met lijnletters en -nummers, vaste kleuren voor de lijnenbundels en een uniform beleid ten aanzien van de stationsnamen.

Vanuit deze gedachten is een netwerk ontstaan dat in hoofdlijnen voortborduurt op het huidige netwerk en bestaande toekomstplannen, maar in alle opzichten veel ambitieuzer is. Ik denk dat het meeste zich vanzelf wel wijst bij bestudering van de kaart, maar hieronder voorzie ik een aantal punten van een toelichting.

Afgezien van verbeteringen aan bestaande spoorlijnen voorzie ik de aanleg van de volgende nieuwe infrastructuur:
  • Spoorlijn Weert – Roermond parallel aan de A2, met nieuwe stations Grathem en Maasbracht. Afhankelijk van de uitvoering kan ca. 8 tot 12 minuten reistijd worden gewonnen voor reizigers tussen Eindhoven en Sittard, Maastricht en Heerlen, zonder dat de bediening van Roermond wezenlijk achteruitgaat door het realiseren van een sneltrein (45X) Arnhem – Maastricht;
  • Aanleg van de ‘Nedersaksenlijn’ Emmen – Ter Apel – Stadskanaal – Veendam. Deze spoorlijn is niet per se noodzakelijk voor het spoornetwerk (al biedt het wel een tweede spoorverbinding tussen Zwolle en Groningen), maar is wel van groot economisch en sociaal belang voor wat wellicht de meest achtergestelde regio van Nederland is.
  • Spoorlijn Nieuwleusen – Hoogeveen. Het afsnijden van Meppel is een goed alternatief voor de peperdure Zuiderzeelijn c.q. Lelylijn. Afhankelijk van de uitvoering kan tussen de 6 tot 10 minuten reistijd worden bespaard voor reizigers tussen Zwolle en Hoogeveen, Assen en Groningen. Merk op dat deze nieuwe spoorverbinding niet als zo zodanig zichtbaar is op de kaart aangezien er geen tussengelegen stations zijn voor lijnen B en G.
  • Aansluiting van de HSL-Zuid op de spoorlijn Dordrecht – Roosendaal. Goed voor ca. 8 à 12 minuten minder reistijd (ook vanwege het schrappen de stop op Rotterdam Blaak) tussen Rotterdam en Roosendaal en daarmee van groot belang om een snellere verbinding tussen de Randstad en Zeeland te realiseren.
  • Spoorboog Krommenie-Assendelft-Beverwijk. Er hebben lange tijd plannen bestaan voor het aanleggen van een spoorboog ten oosten van Uitgeest, maar het is er nooit van gekomen. Toch zou deze spoorboog kunnen bijdragen aan het revitaliseren van de in de vergetelheid geraakte spoorlijn Haarlem – Alkmaar, aangezien dan rechtstreekse treinen tussen Zaanstad, Beverwijk en Haarlem mogelijk worden.
  • Spoorboog Arnhem-Apeldoorn. De aanleg van een spoorboog ten westen van het dorpje De Hoven bij Zutphen is al ooit geopperd als goedkoop alternatief voor het reactiveren van de VSM, maar de provincie Gelderland vond zelfs dat nog te duur. Met deze spoorboog worden rechtstreekse treinen tussen Arnhem en Dieren en Apeldoorn mogelijk.
  • Ingebruikname Betuweroute voor personenvervoer. Helaas wordt de Betuweroute nog maar matig gebruikt voor goederenvervoer, zodat zeker zou moeten worden gekeken naar mogelijkheden om een met de auto concurrerende spoorverbinding tussen Arnhem/Nijmegen en Dordrecht/Rotterdam op te zetten. Omdat de tunnels niet zijn toegerust voor personentreinen is het waarschijnlijk goedkoper om een aansluiting op de Merwede-Lingelijn te realiseren en de treinen via station Dordrecht te laten rijden.
Toelichtingen op een aantal gemaakte keuzes:
  • Alternerend halteren op sommige (Randstedelijke) intercitystations; introductie van een drietreinensysteem op enkele PHS-corridors. Als gevolg van PHS en toekomstige verbeteringen zal er op veel trajecten ruimte komen om zes of acht intercity’s per uur te laten rijden. Het lijkt mij echter beter om in plaats van acht intercity’s, vier intercity’s en vier sneltreinen te laten rijden. Het voordeel is dat de intercity’s minder vaak hoeven te stoppen terwijl andere stations de sprinterdienst zien worden opgewaardeerd tot een sneltrein, al dan niet in de vorm van een ‘zonetrein’. Het drietreinensysteem is soms ook eenvoudiger in te passen in de dienstregeling, omdat het uitgaat van twee intervallen van een kwartier. Daarnaast kan in de grote steden worden gedacht om nieuwe intercitystations aan het netwerk toe te voegen en deze stations dan alternerend te bedienen, zoals bijvoorbeeld Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Amstel. Hiermee wordt de drukte beter over de stations verspreid en krijgen meer reizigers een snelle en rechtstreekse verbinding.
  • A, B. Treinen over het noordelijke deel van de HSL spreiden over Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid en Alkmaar. Op dit moment rijden alle treinen door naar Amsterdam Centraal, in de toekomst gaan alle treinen juist via Amsterdam Zuid rijden. Ik zie liever dat de treinen over de HSL worden verdeeld over meerdere bestemmingen (in afwijking van het uitgangspunt om lijnen te bundelen), zodat zo veel mogelijk reizigers uit de Noordvleugel van de Randstad een snelle en rechtstreekse verbinding met Rotterdam hebben. Nu zien te veel reizigers hun reistijdwinst van de Intercity Direct verdampen door de extra overstap op Schiphol Airport of het terugsteken via Amsterdam Centraal.
  • F. Het doortrekken van de intercity’s tussen de Randstad en Leeuwarden naar Groningen ter vervanging van de sneltreinen. Hiermee krijgt het oosten van Friesland een snellere en rechtstreekse verbinding met o.a. Zwolle en de Randstad, idem voor Steenwijk en Heerenveen en de verbinding met Groningen.
  • 1-4. Op de A2/A12-corridors, weergegeven als de donkerblauwe lijnen, wordt de frequentie opgeschroefd naar tot acht intercity’s per uur per corridor, steeds bestaande uit twee takken van vier intercity’s per uur. Deze corridors zijn de slagaders van het Nederlandse spoornetwerk, met in noordelijke richting vertakkingen naar Den Helder en Den Haag (via Haarlem en via Schiphol Airport) en in zuidelijke richting vertakkingen naar Roosendaal, Maastricht/Heerlen, Nijmegen en Enschede/Winterswijk. Daarnaast is de ICE naar Duitsland, nu met een uursfrequentie, geïntegreerd in lijn 3X Den Haag Centraal – Enschede, die dus 1x/u Den Haag Centraal – Amsterdam Centraal en 1x/u Den Haag – Amsterdam Centraal – Enschede rijdt. Dit komt wat ingewikkeld over, maar is voor nu de beste invulling die ik voor ogen heb.
  • 10, 13. Een hoogfrequente ‘stadstrein’ Den Haag – Dordrecht met nieuwe stations Rijswijk Buiten, Schiedam Spaland, Rotterdam Spangen, Rotterdam Stadionpark, Dordrecht Leerpark en Dordtse Kil-’s-Gravendeel. Door deze lijn aan te bieden met treinen in plaats van metro’s kunnen meer rechtstreekse verbindingen worden in de Zuidvleugel van de Randstad; de takken naar Leiden e.v. en Geldermalsen zouden immers niet zo snel worden omgebouwd. Het nieuwe station Dordtse Kil-’s-Gravendeel is in feite een tamelijk zuidelijk gelegen variant op Dordrecht Amstelwijck, bedoeld om daar aansluiting te geven op de bussen naar de Hoeksche Waard, waarmee voor die reizigers 6 tot 10 minuten reistijd richting Rotterdam kan worden gewonnen.
  • 40, 41. Het doortrekken van de sprinters Roosendaal/Breda – Dordrecht als intercity’s naar Rotterdam geeft de dorpen in het westen van Brabant een snelle en rechtstreekse verbinding met de ‘grote stad’ en compenseert Dordrecht voor het verlies van de intercity’s uit Brabant en Zeeland.
De schets/kaart (opklikken voor download/groot formaat):

Afbeelding

Een lijst met alle lijnen:
Iedere lijn heeft een frequentie van 2x/u, tenzij anders is aangegeven. Merk ook op dat, waar mogelijk, de lijnletter of -nummer aansluit bij de bestemming (bijvoorbeeld lijn D naar Deventer, lijn F naar Friesland) of het nummer van de snelweg (lijn 2A/B Amsterdam – Limburg).
  • A (ICd): Amsterdam C – Rotterdam – Vlissingen
  • B (ICd): Rotterdam – Amsterdam Z – Zwolle – Groningen
  • C (ICd): Amsterdam C – Zwolle – Duitsland/Enschede
  • D (IC): Rotterdam – Utrecht – Deventer
  • E (IC): Rotterdam – Utrecht – Deventer – Enschede
  • F (IC): Den Haag C – Utrecht – Zwolle – Leeuwarden – Groningen
  • G (IC): Den Haag C – Utrecht – Zwolle – Groningen
  • H (IC): Leiden – Alphen a/d Rijn – Utrecht
  • I (IC): Den Haag C – Rotterdam – Eindhoven – Venlo
  • J (IC): Den Haag C – Rotterdam – Eindhoven – Venlo – Düsseldorf
  • M (IC, 1x/u): Rotterdam – Dordrecht – Arnhem
  • N (IC, 1x/u): Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen
  • Q (IC): Apeldoorn – Arnhem – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven
  • R (IC): Zwolle – Arnhem – ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven
  • 1A/1B (IC, 4x/u): Den Helder – Alkmaar – Amsterdam C – Utrecht – ’s-Hertogenbosch – Roosendaal
  • 2A/2B (IC, 4x/u): Den Haag C – Leiden – Amsterdam Z – Utrecht – ’s-Hertogenbosch – Eindhoven – Maastricht/Heerlen
  • 3(X) (IC, 4x/u, waarvan X: 1x/u Den Haag – Amsterdam, 1x/u Den Haag – Amsterdam C – Arnhem - Enschede): Den Haag C – Leiden – Haarlem – Amsterdam C – Utrecht – Arnhem – Enschede/Winterswijk
  • 4(X) (IC, 4x/u, waarvan X 2x/u): Schiphol Airport – Amsterdam Z – Utrecht – Arnhem – Nijmegen Universiteit
  • 5 (Sn): Amsterdam C – Amersfoort
  • 6 (Sn): Rotterdam – Zoetermeer – Amsterdam Z – Almere – Zwolle
  • 7 (Sn): Amsterdam C – Almere – Lelystad
  • 8 (Sn): Utrecht – Amsterdam Bijlmer ArenA – Almere – Lelystad
  • 9(Kort) (Sn, 4x/u, waarvan Kort 2x/u): Rotterdam – Den Haag HS – Leiden – Amsterdam Z – Amersfoort – Amersfoort Schothorst (– Amersfoort Vathorst)
  • 10 (Sp, 4x/u): Amsterdam C – Haarlem – Leiden – Den Haag HS – Rotterdam – Dordrecht – Dordtse Kil-’s-Gravendeel
  • 13 (Sp, 4x/u): Den Haag C – Den Haag HS – Rotterdam – Dordrecht – Geldermalsen
  • 14 (Sp, 4x/u): Den Haag C – Gouda – Gouda Goverwelle
  • 15 (Sp, 4x/u): Gouda – Alphen a/d Rijn
  • 16 (Sn): Alkmaar – Schiphol Airport – Rotterdam
  • 17 (Sn): Alkmaar – Amsterdam C
  • 18 (Sn, 4x/u): Enkhuizen – Amsterdam C
  • 20 (Sp, 4x/u): Den Haag C – Leiden – Schiphol Airport – Amsterdam C
  • 21 (Sp, 4x/u): Zandvoort – Haarlem – Amsterdam C
  • 22A/B (Sp, 4x/u): Hoofddorp – Schiphol Airport – Amsterdam Z – Almere C/Amersfoort
  • 23 (Sp): Hoofddorp – Schiphol Airport – Hoorn Kersenboogerd
  • 24 (Sp): Amsterdam C – Almere
  • 25A/B (Sp, 4x/u): Rotterdam – Gouda – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam C – Haarlem/Uitgeest
  • 26 (Sp): Hoorn – Alkmaar – Haarlem
  • 27 (Sp): Utrecht – Hilversum – Almere
  • 28 (Sp): Utrecht – Hilversum – Amsterdam Z – Schiphol Airport – Hoofddorp
  • 29 (Sp): Utrecht – Hilversum
  • 30 (Sp): Utrecht – Amersfoort – Zwolle
  • 31 (Sp): Utrecht – Baarn
  • 32 (Sp, 4x/u): Breukelen – Utrecht – Rhenen
  • 33 A/B (Sp, 6x/u): Woerden – Utrecht – Houten Castellum (– Arnhem/’s-Hertogenbosch)
  • 35 (Sp): Zwolle – Enschede
  • 36 (Sp): Almelo – Hardenberg
  • 37 (Sp): Amersfoort – Deventer – Enschede
  • 38 (Sp): Amersfoort – Ede-Wageningen
  • 39 (Sp): Amersfoort – Ede-Wageningen – Arnhem
  • 40 (Sp): Rotterdam – Dordrecht – Tilburg – Eindhoven
  • 41 (Sp): Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Vlissingen
  • 42(X) (Sp/Sn, 4x/u, waarvan X 2x/u): Eindhoven – Weert – Roermond
  • 43 (Sp): ’s-Hertogenbosch – Eindhoven – Deurne
  • 44 (Extra/Kort) (Sp, 2-4x/u): Tilburg Universiteit – Tilburg – ’s-Hertogenbosch – Oss – Wijchen – Nijmegen
  • 45(X) (Sp/Sn, 4x/u, waarvan X 2x/u): (Arnhem –) Nijmegen – Venlo – Sittard – Maastricht/Heerlen
  • 46 (Sp): Weert – Sittard – Maastricht – Maastricht Universiteit
  • 47(X) (Sp/Sn, 4x/u, waarvan X 2x/u): (Liège –) Maastricht Universiteit – Maastricht Heerlen – Aachen/Kerkrade
  • 50 (Sp): Leeuwarden – Groningen
  • 51 (Sp): Eemshaven – Groningen – Winschoten – Leer
  • 52 (Sp): Delfzijl – Groningen – Winschoten
  • 53 (Sp): Groningen – Meppel
  • 54 (Sp): Leeuwarden – Harlingen Haven
  • 55(Kort) (Sp, 4x/u, waarvan Kort 2x/u): Leeuwarden – Sneek – Stavoren
  • 56 (Sp): Leeuwarden – Zwolle
  • 60 (Sp): Kampen – Zwolle
  • 61 (Sp): Zwolle – Deventer – Zutphen – Arnhem
  • 62 (Sp): Apeldoorn – Zutphen – Winterswijk
  • 63 (Sp): Zutphen – Oldenzaal
  • 64 (Sp): Arnhem – Doetinchem
  • 65 (Sn): Zwolle – Emmen – Groningen
  • 66 (Sp): Zwolle – Emmen
---

Op- en aanmerkingen worden gewaardeerd!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12824
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Wubbo »

Ik vind het lastig dat ik op je kaart niet kan zien wat de frequentie van een lijn is. Je hebt daarvoor echt de lijst nodig, maar dat betekent dat je niet in één oogopslag ziet hoe de wijziging in frequenties zit.

Verder heb ik moeite met het niet-geografisch weergeven van lijnen (Leerdam ligt volgens jouw kaart aan de lijn Geldermalsen - 's-Hertogenbosch ookal stoppen de doorgaande treinen er niet) en ik mis volgens mij een station in Zoetermeer.
umbusko
Berichten: 2119
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door umbusko »

In een eerste snelle blik mis ik ook station Arnhem Velperpoort. Tenzij dat expres gesloten is natuurlijk.
JordiBrabant
Berichten: 1080
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door JordiBrabant »

Wubbo schreef: Verder heb ik moeite met het niet-geografisch weergeven van lijnen.
Ik vindt het persoonlijk een groter probleem dat de lijn naar Rhenen ten noorden van de Rhijnspoorweg is ingetekend. Ik snap waarom het gedaan is met alles in de buurt van Tiel, daar past deze lijn niet bij. Het is alleen wel heel veel artistieke vrijheid, teveel als je het mij vraagt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
SuperGhost
Berichten: 3446
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

umbusko schreef:In een eerste snelle blik mis ik ook station Arnhem Velperpoort. Tenzij dat expres gesloten is natuurlijk.
Net zoals station Klarenbeek verdwenen tijdens een geheime Amerikaanse atoomproef denk ik. :roll:
SuperGhost
Berichten: 3446
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Wat mij betreft zou het al mooi zijn als (zodra Zutphen-Hengelo geëlektrificeerd wordt) de sprinters Zutphen-Oldenzaal en Zutphen-Wijchen gecombineerd worden tot een sprinter Arnhem Centraal - Enschede (regionaal, behorend tot concessie Berkel-Dinkel).

Het resterende deel Arnhem-Wijchen rijdt dan nog slechts als doordeweekse aanvulling op Arnhem-Dordrecht (die dan altijd doorrijdt van/naar Arnhem)

De halfuursdienst op Hengelo-Oldenzaal kan eenvoudig verzorgd worden door de stoptrein Hengelo-Bielefeld ook op Hengelo Oost te laten stoppen en de stoptrein Bad Bentheim-Neuenhaus te verlengen naar Hengelo en deze twee samen een halfuursdienst te geven op Hengelo-Bad Bentheim.

Maarja, dat blijft slechts wishfull thinking ben ik bang :6
JothamvW
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door JothamvW »

Ik zou als voormalig Velpenaar met familie in Enschede dat ook zeker niet verkeerd vinden. Wellicht zou je zelfs kunnen doorkoppelen van/naar Ede-Wageningen, op spoor 9 binnenkomen moet te doen zijn.
Het enige probleem dat je dan nog overhoudt is een overkruisconflict (alleen bij vertrek richting Zutphen) met de stoptrein uit Winterswijk.
Frequent reiziger in de regio Arnhem Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 4, 7 en 331 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
MetroRET
Berichten: 2171
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door MetroRET »

Men vertrekt nu tegelijk, een minuutje later vertrekken kan dus prima, ook dan kom je ruim voor de Zutphense knoop aldaar aan.
Alargule
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Alargule »

Waar heb je de kaart mee gemaakt?
PHS
Berichten: 3255
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

Arnhem Velperpoort, Klarenbeek en Zoetermeer Oost heb ik bewust geschrapt, respectievelijk omdat het station in de weg ligt en er een goed alternatief is, omdat het station in the middle of nowhere ligt en omdat het station te dicht op andere stations ligt.
Wubbo schreef:Ik vind het lastig dat ik op je kaart niet kan zien wat de frequentie van een lijn is. Je hebt daarvoor echt de lijst nodig, maar dat betekent dat je niet in één oogopslag ziet hoe de wijziging in frequenties zit.
Ik begrijp je niet helemaal, want op de kaart heeft iedere lijn een frequentie van 2x/u, behalve de paar dunne lijnen die elk 1x/u rijden. De frequentie is dus in één oogopslag zichtbaar, althans dat is het idee. Misschien is het de bijgevoegde lijst die voor de onduidelijkheid zorgt, omdat ik daar de verschillende varianten van dezelfde lijn (zoals bijvoorbeeld bij lijn 45(X)) heb samengevoegd.
SuperGhost schreef:De halfuursdienst op Hengelo-Oldenzaal kan eenvoudig verzorgd worden door de stoptrein Hengelo-Bielefeld ook op Hengelo Oost te laten stoppen en de stoptrein Bad Bentheim-Neuenhaus te verlengen naar Hengelo en deze twee samen een halfuursdienst te geven op Hengelo-Bad Bentheim.
Dan krijg je een behoorlijk scheve halfsuursdienst, want de aankomst- en vertrektijd van de trein van/naar Neuenhaus in Bad Bentheim ligt vast om een aansluiting te bieden op de trein van/naar Rheine. De aansluiting naar Rheine is veel te belangrijk om op te offeren voor een verbinding naar Hengelo.
Alargule schreef:Waar heb je de kaart mee gemaakt?
Adobe Illustrator.
SuperGhost
Berichten: 3446
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Velperpoort schrappen lijkt me een zeer slecht plan. Dat is nog een best druk station.
Dagelijks ruim 2.000 NS-reizigers en daar moeten dan nog de treinreizigers van Breng en Arriva uit de Achterhoek bij komen (ik gok dat die meer reizigers leveren dan NS?).
Velperpoort is nogal een handig station voor met name reizigers vanuit de richting Doetinchem-Winterswijk vanwege de overstap richting de hogeschool (sprinter ri. Zutphen en HOV-buslijn 331) en het CIOS (spitslijn 77) en ook voor uitstappers voor de winkels aan de Steenstraat, enkele kantoren en ook nog het ROC Rijn IJssel heeft een locatie dichtbij (Thorbeckestraat). En natuurlijk is het ook sneller om hier over te stappen voor het Velperplein (stadscentrum).
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9307
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

En Klarenbeek schrappen gaat niet, want dat is een kruisingsstation. Te dicht op andere stations liggen is ook geen goed argument: als er meer mensen baat bij hebben dan er last van hebben dat er twee stations relatief dicht bij elkaar liggen valt er geen enkel slecht woord over te zeggen.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 3446
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef:En Klarenbeek schrappen gaat niet, want dat is een kruisingsstation.
Op zijn kaartje heeft hij een treindienst Winterswijk-Apeldoorn ingetekend, net zoals de plannen van de provincie Gelderland. Daarvoor moet het kruisen verplaatst worden naar Voorst-Empe en moet daar een 2e perron(spoor) gebouwd worden. Ik denk dat hij daarvan uitgegaan is.

Echter denk ik niet dat Gelderland zomaar akkoord zal gaan met het sluiten van Klarenbeek en aangezien de opdrachtgever voor die lijn diezelfde provincie Gelderland is....
PHS
Berichten: 3255
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

SuperGhost schreef:Op zijn kaartje heeft hij een treindienst Winterswijk-Apeldoorn ingetekend, net zoals de plannen van de provincie Gelderland. Daarvoor moet het kruisen verplaatst worden naar Voorst-Empe en moet daar een 2e perron(spoor) gebouwd worden. Ik denk dat hij daarvan uitgegaan is.
De spoorlijn Apeldoorn - Zutphen moet hoe dan ook extra spoor krijgen en geëlektrificeerd worden, wil je er een intercity tussen Apeldoorn en Arnhem kunnen laten rijden.
Z2N schreef:Te dicht op andere stations liggen is ook geen goed argument: als er meer mensen baat bij hebben dan er last van hebben dat er twee stations relatief dicht bij elkaar liggen valt er geen enkel slecht woord over te zeggen.
De reizigers die nu van Zoetermeer Oost gebruikmaken, hebben op loopafstand twee andere treinstations liggen: Zoetermeer ('Driemanspolder') en Lansingerland-Zoetermeer ('Zoetermeer'). De afstand tussen de ingangen van Zoetermeer en Zoetermeer Oost is nog geen 900 meter! Bedenk daarbij dat de reizigers die niet voor de deur van Zoetermeer Oost wonen, ook minder ver extra hoeven te lopen/fietsen naar het alternatieve station. De 'lasten' zijn in mijn ogen verwaarloosbaar, de 'baten' zijn echter consequent 2 minuten reistijdwinst voor vele (tien?)duizenden reizigers tussen Den Haag en Gouda.
SuperGhost schreef:Velperpoort schrappen lijkt me een zeer slecht plan. Dat is nog een best druk station.
Ik weet dat het best een druk station is, maar je moet geen station willen hebben in een bottleneck. Ik ga uit van 15 personentreinen per uur per richting ten oosten van Arnhem Centraal, ten opzichte van 10 personentreinen nu. Om dit te kunnen realiseren, dan moet er waarschijnlijk een ongelijkvloerse kruising komen voor de spoorlijnen richting Dieren en Zevenaar, wat vanwege ruimtegebrek kan leiden tot het sluiten van Arnhem Velperpoort. En echt erg is het ook niet, want Arnhem Centraal ligt vlakbij; de omgeving rond Velperpoort is op loopafstand maar er zijn ook prima busverbindingen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12824
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Wubbo »

Ik mis nog een beetje de logica. Je pleit voor nieuwe stations, niet altijd op plekken waar nu veel bebouwing is (Rijswijk Buiten), maar tegelijkertijd sluit je stations op plekken waar wel bebouwing is (Arnhem Velperpoort, Zoetermeer Oost). Je geeft aan dat investeringen in infrastructuur geen bepalend thema zijn bij het maken van deze kaart, maar vervolgens sluit je wel Velperpoort omdat dat in de weg ligt. Ik kan daar geen logica in ontdekken, maar misschien mis ik een gedachtenstap?
PHS
Berichten: 3255
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

Ik kan me voorstellen dat je het tegenstrijdig vindt, maar er zit wel een redenering achter. Lijnen 10 en 13 bieden tussen Den Haag en Dordrecht een metro/S-Bahn-achtige verbinding aan, met dus veel meer stations en een hogere frequentie dan een 'gewone' sprinter als lijn 14 tussen Den Haag en Gouda. Als die sprinter ook een metro/S-Bahn was geweest, dan had ik Zoetermeer Oost zeker opengehouden. Overigens heb ik nog niemand gehoord over Hardinxveld Blauwe Zoom, de oplettende kijker had gezien dat ook dat station slachtoffer is geworden van een geheime Amerikaanse kernproef :')

En wat betreft Arnhem Velperpoort: waar ik kies voor de aanleg van nieuwe infrastructuur houd ik natuurlijk wel zo veel mogelijk rekening met de omstandigheden, dit is niet zo vreemd lijkt me, wil je kaart enige realiteitszin behouden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 16057
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Meltrain »

Er zijn in jouw plan erg veel kerende treinen te Rotterdam Centraal, waar volgens mij helemaal geen ruimte voor is.
Ik zou dus lijn 9/9k koppelen aan lijn 40/41.
Een verbinding Weert - Sittard (via Maasbracht) zie ik ook niet snel gebeuren.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
PHS
Berichten: 3255
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door PHS »

Meltrain schreef:Er zijn in jouw plan erg veel kerende treinen te Rotterdam Centraal, waar volgens mij helemaal geen ruimte voor is.
Terecht punt.
Meltrain schreef:Een verbinding Weert - Sittard (via Maasbracht) zie ik ook niet snel gebeuren.
Ik ook niet. En toch: waarom bestaan er wel plannen om de reistijd naar het noorden te verkorten, bijvoorbeeld door de aanleg van een peperdure Zuiderzeelijn/Lelylijn, maar wordt er nooit gesproken over de reistijd naar het zuiden? Vergeet niet dat Amsterdam - Maastricht liefst 2:35 duurt, tegen 'slechts' 2:00 voor Amsterdam - Groningen en 2:02. Bovendien wonen er in Zuid-Limburg meer mensen dan in de hele provincie Groningen, en vlakbij liggen andere grote steden als Aken en Luik. Eigenlijk zou een snelle spoorlijn naar het Heuvelland een logischer keuze zijn dan een nieuwe spoorlijn naar het lege noorden, maar dat is mijn mening (A)

---

Is er verder echt niemand meer die nog iets wil zeggen over de kaart en de ideeën? -o-
Roeland
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Roeland »

PHS schreef:En toch: waarom bestaan er wel plannen om de reistijd naar het noorden te verkorten, bijvoorbeeld door de aanleg van een peperdure Zuiderzeelijn/Lelylijn, maar wordt er nooit gesproken over de reistijd naar het zuiden? Vergeet niet dat Amsterdam - Maastricht liefst 2:35 duurt, tegen 'slechts' 2:00 voor Amsterdam - Groningen en 2:02. Bovendien wonen er in Zuid-Limburg meer mensen dan in de hele provincie Groningen, en vlakbij liggen andere grote steden als Aken en Luik. Eigenlijk zou een snelle spoorlijn naar het Heuvelland een logischer keuze zijn dan een nieuwe spoorlijn naar het lege noorden, maar dat is mijn mening
Volgens mij komt dat doordat de politieke lobby verschilt.
In Limburg snappen ze waarschijnlijk dat ze economisch zowel op Duitsland, België als Nederland zijn georiënteerd, en dat peperdure infrastructuur geen Haarlemmerolie is om de economie ineens een enorme boost te geven. Limburg is zich bewust van z'n sterke kanten, en hoeft daardoor niet zonodig een peperduur spoor-megaproject te hebben. Daar vonden ze ondertunneling van de A2 in Maastricht (ook niet goedkoop trouwens) blijkbaar belangrijker.
In Noord-Nederland leeft vanouds toch meer de klassiek-socialistische gedachte, dat je door enorme mega-investeringen in infrastructuur ineens fantastische werkgelegenheid en een boomende economie zou kunnen creëren. Een beetje dezelfde gedachte waardoor in Spanje allerlei lege HSL-lijnen het landschap ontsieren. Als je als Hoogeveen geen andere sterke punten kunt noemen, dan een rechtstreekse boemel naar Amsterdam (en daar vervolgens je halve identiteit aan ophangt), tja, dan krijg je vanzelf een economisch irrationele spoorlobby voor Zuiderzeelijnen (en als je die niet krijgt, vervolgens voor Lelylijnen).

N.B. voor de volledigheid: ik ben geen Limburger, en trouwens ook geen Noorderling
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten