Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Suus »

Je had het oorspronkelijk dan ook niet over Den Haag. Bovendien is nog helemaal niet vastgesteld dat er geen enkele spoorverbinding tussen het Amstelstation en het Zuidstation komt. Ik vind het een nogal voorbarige discussie over een detailuitwerking.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Wubbo »

Vanaf Den Haag Centraal is het nu maarliefst 4 hele minuten sneller om op Amsterdam Amstel te komen via Amsterdam Zuid als via Amsterdam Centraal. Vanaf Den Haag HS 1 hele minuut (en een overstap minder). Ik zie het probleem niet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Jef400 »

Het is inderdaad zelfs met schrappen van een IC-stop problemen creëren die er niet zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Je had het oorspronkelijk dan ook niet over Den Haag. Bovendien is nog helemaal niet vastgesteld dat er geen enkele spoorverbinding tussen het Amstelstation en het Zuidstation komt. Ik vind het een nogal voorbarige discussie over een detailuitwerking.
De soep wordt vaak minder heet gegeten dan dat die wordt opgediend, maar met het schrappen van een hoogwaardige OV verbinding Amstel-Zuid alsmede het schrappen van een IC status van Duivendrecht-laag kun je mij niet wijsmaken dat het vervoersproduct verbetert. De reiziger zal dit te allen tijde als verslechtering percipieren. Natuurlijk weet ik ook wel dat dit voorgaande te zwart is aangezet, maar de commotie die het veroorzaakt - dat is wellicht nuttig om mensen bij het SRA een beetje wakker te houden ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door waldo79 »

Geeft niet Vinny. [cynisch] Ons alwetend Leidse orakel moet wat te orakelen te hebben. [/cynisch]
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Een plaatje met de uitgangspunten van het OV-net zoals dat eruit moet komen te zien na ingebruikname van de NZL:

Afbeelding

Bron: Vervoervisie op de SRA-website. Ik verwacht daar de komende tijd nog wel meer interessante documenten.

De vrij algemene uitgangspunten op dit plaatje bevatten voor mij overigens weinig nieuws, maar ik ben vooral benieuwd naar de preciezere uitwerking van het lijnennet.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Klopt, ik word hier nou ook niet meteen opgewonden van eerlijk gezegd.

Wel interessant:

- tram of busverbinding zuid - amstel ontbreekt
- verbinding naar sciencepark ontbreekt
- 'extra tram' van Zuid naar West - hoe zou men dit voor zich zien? dit loopt namelijk redelijk parallel aan de metro...
-
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Het is een algemeen kaartje, met net zo algemene uitgangspunten. Je kunt hier nog niet de invulling van het uiteindelijke netwerk met individuele lijnen uit afleiden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door SuperGhost »

Het algemene idee is gewoon een visgraatmodel met de metro als ruggengraat.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Voor de lichtblauwe en donkerrode lijnen geldt dat zeker, ja. Daar waar zo'n model minder goed toepasbaar is, is er gekozen voor aanvullende (tram)verbindingen, zoals de oranje en groene lijnen aangeven.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Dan nog vind ik dat kleine lijntje 'extra tram naar Zuid' erg vreemd. Waar gaat dat ding heen dan?
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Speculatief, maar het zou bus 15 kunnen zijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Yanaike »

Omdat het om een schematisch kaartje gaat en er puur en alleen bij staat 'extra tram naar Zuid', zou het ook nog best wel eens een tramlijn naar Amstel kunnen zijn. Zuid moet volgens de plannen het nieuwe 'Amsterdam Internationaal' worden, maar als je kijkt naar het onderliggende tramnet is dat nog verre van ontwikkeld. Het maakt niet zo heel veel uit waar de nieuwe tramlijnen naar toe gaan zo lang er maar meer mogelijkheden komen om vanaf Zuid naar een willekeurig ander punt in Amsterdam te reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Suus »

Ik sluit mij aan bij Alargule, lijn 15 is al enige jaren een serieuze kandidaat voor vertramming. De lijn rijdt op een groot deel van zijn route al over tramsporen en er wordt met de komst ervan rekening gehouden bij de mogelijke herinrichting van het Hoofddorpplein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Speculatief, maar het zou bus 15 kunnen zijn.
Dat lijkt me ook ja, alleen vervoerskundig is dat geen toevoeging aan het netwerk. Dat zouden ze bij de stadsregio toch ook weten hoop ik?

Zelf zou ik eens kritisch naar de tramlijnen 16 en 24 kijken. Die hebben een weinig attractieve route. Hier kan nog wel wat geoptimaliseerd worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Ik zou de volgende wijzigingen doorvoeren indien tram 15 er komt:

Tram 15 rijdt van station zuid via pr irenestraat, beethovenstraat, minervaplein, olympiaplein naar olympiaweg en vervolgt daar de route van huidige bus 15.
Tram 16 blijft de huidige route volgen. Hij krijgt een halte bij Olympiaweg waar dan een overstap is op tram 15. De frequentie van deze tram kan worden verhoogd.
Tram 5 blijft in ieder geval de route tussen Museumplein en Stadionweg volgen. Bij stadionweg is er een overstap op tram 15 naar station zuid (maar het ding kan net zo goed ook het laatste stukje tot station zuid rijden natuurlijk).
Tram 24 wordt opgeheven ! Immers, alle andere haltes worden al bediend door tram 15, tram 5 en tram 16 !

Tram 24 is sowieso een gek ding want er zijn slechts enkele haltes die enkel door deze tram worden bediend (de rest door tram 5 en 16). En die kun je met een kleine routewijziging gemakkelijk door de nieuwe tram 15 bediend laten worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Jef400 »

Volgens mij is het relevanter om te kijken wat de vervoerswaarde naar het VUMC is vanaf de haltes die vervallen voor de 24. En volgens mij rijdt hij nog regelmatig redelijk vol rond. Dus laatste opmerking vind ik er een in de zin van rucksichtlos bezuinigen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Rickingsh

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Rickingsh »

Dat één van de 2 trams gaat sneuvelen is al een gegeven feit, maar persoonlijk blijf ik voorstander om juist de 24 te behouden. In de omgeving van de de Lairestraat kun je immers al gebruik maken van tram 2 binnen de geaccepteerde loopafstanden.

Het volgende klinkt wat extreem, maar persoonlijk heb ik ook zeer grote twijfels bij de voortzetting van tram 5. In principe komt die lijn op hetzelfde neer als wanneer je een tram parallel aan de metro zou laten lopen naar de Bijlmermeer (bijv. tram 9 naar Gaasperplas om maar wat te noemen). Dan zet ik eerder in op een hogere frequentie voor de 51 (met gegarandeerde cross-platform overstap op de NZ-lijn) en de Amstellandlijnen die minimaal tot Leidseplein/Busstation Elandsgracht door blijven rijden, eventueel met alternatieve routes in Amstelveen. Enkel het Binnenhof zou dan als halte vervallen, maar of je daar nu wakker van moet liggen...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

JeffreyMeijer schreef:Volgens mij is het relevanter om te kijken wat de vervoerswaarde naar het VUMC is vanaf de haltes die vervallen voor de 24. En volgens mij rijdt hij nog regelmatig redelijk vol rond. Dus laatste opmerking vind ik er een in de zin van rucksichtlos bezuinigen.
Het betreft maar enkele haltes (de 'pure' tram 24 haltes) die hun rechtstreekse verbinding met de boelelaan/VU verliezen. Alle andere haltes zijn daarmee verbonden d.m.v. tram 16 en/of tram 5. Dmv een overstap is alles verbonden met De Boelelaan/VU.

Tram 5 zou ik niet opheffen, maar wel een andere route laten nemen. De vervallen haltes van tram 24 moeten uiteraard wel blijven worden bediend.

Tram 16 opheffen kan ook, maar tram 24 loopt op veel meer plekken samen met een andere tramlijn dan tram 16 (eigenlijk op vrijwel alle plaatsen, er zijn nauwelijks pure tram 24 trajecten). Dat betekent dat je veel meer traminfrastructuur onbenut laat als tram 16 wordt opgeheven.

Tram 4 kan ook worden doorgetrokken via de Boelelaan naar de Boelelaan/VU (kan eventueel nog een bochtje maken om te eindigen op station Zuid). Tram '51' (krijgt dan wel een logischer nummer) gaat dan gewoon rechtstreeks als sneltram van Zuid naar Westwijk (en uithoorn hopelijk). Tram 5 maakt een boogje via Parnassiusweg eindigt net als tram 4 op de Boelelaan VU. Ik ben er nog steeds voor om treinstation RAI op te heffen, maar goed dat is natuurlijk een ingrijpende maatregel die niet zomaar genomen wordt. Ik vind het in ieder geval nogal nutteloos om op loopafstand van elkaar twee metrostations (europapark is immers in de buurt), een tram en een stoptreinstation te hebben als je even verderop al het grote station Zuid hebt.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Station RAI lijkt misschien wat dubbelop; zeker met het parallelle metrostation en zodadelijk station Europaplein in de buurt, maar het is voor NS toch wel een verdomd handig station bij grote evenementen (huishoudbeurs) in de RAI. Dan staan er drommen vrouwen op dat perron met tassen volgeladen met nutteloze spullen die thuis toch weer direct in de prullenbak verdwijnen, niet te geloven. Om nog maar te zwijgen over het gekakel in die treinen. Maar ik dwaal af.

Wat ik over het lijnennet in dit deel van de stad (lijnen 5, 16 en 24) vorig jaar heb gezien, gaat uit van een andere route van lijn 5 ten noorden van het Leidseplein: niet meer via Leidsestraat naar CS, maar via Marnixstraat naar het Haarlemmerplein. Daar zou de lijn eventueel alsnog naar CS kunnen gaan rijden over de ongebruikte tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen. Een volstrekt onlogische route als doorgaande verbinding CS-Zuid, natuurlijk; deze lijn zou dan ook vooral gebruikt worden door reizigers tussen Zuid en de westelijke binnenstad (gebied rond Museumplein en Leidseplein), maar ook een handige route tussen CS, de Westelijke Jordaan en de buurt rond het Frederik Hendrikplantsoen kunnen zijn.

Lijn 16 zou zijn huidige route blijven rijden, en dus grotendeels parallel aan de Noord/Zuidlijn. Ik heb ook voorstellen gezien om de lijn samen met tram 2 door de Leidsestraat te sturen. Tram 24, tenslotte, zou verdwijnen: in de plaats daarvan zou het gedeelte tussen Stadionplein en Olympiaplein door tram 15 (nu nog bus) bediend worden. Het gedeelte tussen Olympiaplein en Beethovenstraat zou dan tramloos worden. Een flinke achteruitgang voor de bewoners rond de Stadionweg, wat mij betreft: ze verliezen een directe verbinding met het centrum, tenzij je de benenwagen neemt naar de haltes van tram 16 (Stadionplein) of 5 (Stadionweg), of met bus/tram 15 eerst de omweg naar Zuid maakt om daar op de metro te stappen.

In hoeverre dit tramplan ook echt uitgevoerd gaat worden: we gaan het zien. Het kaartje hierboven sluit in algemene zin in ieder geval wel aan op bovenstaande plannen.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Obus »

Ik dacht dat in toekomst er het ongeveer zo ging uitzien:

Tram 1 Azartplein - Weesperplein - Vijzelgracht - Leidseplein - enz. - De Aker
Tram 2 huidige route
Tram 3 verdwijnt
Tram 5 Zoutkeetsgracht - Marnixstraat - Leidseplein - Museumplein - Roelof Hartplein - Zuid - Amstelveen Binnenhof
Tram 10 Muiderpoortstation - Wibautstraat - Van Woustraat - De Pijp - Roelof Hartplein - Museumplein - Overtoom - De Clercqstraat - Van Hallstraat
Tram 16 CS - Leidseplein - Museumplein - Olympisch Stadion - VU
Tram 24 CS - Vijzelgracht - De Pijp - enz. - VU

Maar of dit erg realistisch is, weet ik niet.
De mortuis nil nisi bene
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Alargule, ik denk dat mijn plan dan beter is dan dat geplande plan, omdat er dan niemand tramloos wordt n er toch gesnoeid kan worden in het aantal trams. Tram 5 zou inderdaad naar Zoutkeetsgracht kunnen ipv naar CS.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door BrengMe »

Is het een idee om tram 16 om te leggen naar Artis?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Suus »

Er zijn lang geleden wel eens plannen gemaakt voor het tramnet na opening van de Noord-Zuidlijn, maar sindsdien zijn er dusdanige ontwikkelingen geweest dat je niet kan verwachten dat die nog uitgevoerd gaan worden. Dat een versterking van de ringlijnen voor de hand ligt is bijvoorbeeld logisch, maar bijna alle tramlijnen die nu vanaf CS West vertrekken blijven ook na de opening van de Noord-Zuidlijn noodzakelijk.

Bij de tramlijnen die vanaf CS Oost vertrekken is eigenlijk alleen tram 26 "veilig" voor aanpassingen, en misschien nog tram 9 maar zelfs daar ben ik niet zo zeker van, ik kan mij ook voorstellen dat er wordt besloten de oostelijke eindpunten van tram 9 en 14 om te wisselen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Obus, of je overzicht is niet volledig, of buurten als Geuzenveld, de Kinkerbuurt, Watergraafsmeer en Diemen worden geheel tramloos...

Bee: voor tram 9 zag ik in de laatste plannen een routewijziging waarbij de lijn na Alexanderplein voortaan het tracé van tram 10 zou gaan volgen. Daarna via Marnixstraat naar Haarlemmerplein en eventueel de Houttuinen naar CS. Ook weer een heel rare doorgaande route en feitelijk dus twee routes geëxploiteerd als een: Diemen-Leidseplein en CS-Leidseplein. Niemand, behalve ov-fanaten, gaat natuurlijk de hele rit uitzitten. Tram 14 zou vanuit Flevopark na de Dam naar CS rijden om lijn 9 te vervangen.
Laatst gewijzigd door Alargule op do 11 dec 2014, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten