(Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind het toch raar, zit daar een achterliggende gedachte achter? Daar ben ik wel heel erg naar benieuwd.

Nijmegen heeft toch (veel) meer faciliteiten dan Arnhem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Hainje »

Erno-BE schreef:Nijmegen heeft toch (veel) meer faciliteiten dan Arnhem.
Don't go there plz.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Je weet wie het zegt he? :N
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door waldo79 »

SuperGhost schreef: Overigens lijkt me een IC-stop te Elst niet nodig, zeker niet nu die HOV-lijnen er ook nog bij zijn gekomen.
Als je toch een IC-stop wil overwegen, lijkt me dat de IC van/naar Utrecht daar moet stoppen en niet die van/naar Zwolle, gezien de reizigersvraag én het feit dat de IC van/naar Zwolle een doorgaande dienst biedt en die van/naar Utrecht niet.
De huidige IC is de tegenhanger van de aloude Sneltrein. Elst verdient m.i. wel de status van IC-station. De sneltrein naar Den Haag/Rotterdam stopte er ook tot 2007, samen met de sneltrein naar Zwolle/Roosendaal. Het aantal instappers is simpelweg te hoog voor enkel sprinters en het is een interessant station voor P&R omdat het eenvoudig te bereiken is met de auto :Y

Niet voor niets stoppen er 5 tot 6 treinen per uur naar Arnhem en 4 treinen naar Nijmegen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Die voormalige IC naar Den Haag stopte er alleen in de spits, want daarbuiten reed die niet op Arnhem-Nijmegen.

De voormalige stoptrein stopte er inderdaad, maar dat kwam ook omdat Elst toen nog het enige tussenstation was én omdat er anders geen trein Arnhem-Nijmegen stopte :wink:

Station Elst is juist niet interessant als P+R-terrein, omdat vanaf de A15/A325 gezien de steden Arnhem en Nijmegen al veel betere P+R-terreinen (resp. Gelredome en Ressen) hebben, alwaar je wél rechtstreeks naar het centrum van de stad kan (en vanaf Nijmegen ook naar de universiteit+ziekenhuis) én waar de frequentie (in spitsrichting) ook nog eens hoger is. Elst is dus absoluut geen optie, omdat het qua comfort, parkeergelegenheid, bereikbaarheid én reistijd het aflegt tegen de P+R-terreinen van beide steden.

Dat er in Elst 5-6 treinen naar Arnhem stoppen komt doordat de stoptrein-Tiel daar invoegt en er dus wel moet stoppen :wink:
Maar dat er zoveel treinen al stoppen, maakt de noodzaak voor een IC om er te stoppen alleen maar kleiner. Die 5-6 treinen kunnen de vraag prima aan. Richting Nijmegen kunnen de 4 sprinters de vraag ook prima aan. Daarbij komt zelfs dat de ene 'sprinter' (de IC Zwolle-Roosendaal) niet alleen reizigers van/naar die tussengelegen stations vervoerd, maar ook grote groepen doorgaande IC-reizigers, terwijl die er straks niet meer in zitten als daar een sprinter voor in de plaats komt. En die andere sprinter die er nu rijdt (Zutphen-Nijmegen) kan maar met beperkte lengte rijden i.v.m. het korte perron in Zutphen. Die kan dus nog verlengd worden als men het perron in Zutphen aanpast (of in Arnhem een treinstel zou afkoppelen/bijtrappen). Er zit dus zelfs nog rek in de huidige geboden capaciteit.

Die voormalige IC-stop in de spits die je noemde, was er destijds ook omdat er toen maar 2 stoptreinen per uur waren en niet de huidige 4. Die IC-stop is (en dat is geen toeval) juist verdwenen toen er 4 'sprinters' per uur gingen rijden naar Elst.

Elst is qua reizigersaantallen vergelijkbaar met bijvoorbeeld stations Baarn, Kampen, Tiel, Bilthoven, allen stations die minder bediend worden dan Elst.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Dagren »

Erno-BE schreef:Mensen willen wat te kijken hebben IN de trein of bus, als ze de omgeving tienduizend keer gezien hebben.
Dat is het bestaansrecht van de gratis dagbladen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

waldo79 schreef:De sneltrein naar Den Haag/Rotterdam stopte er ook tot 2007, samen met de sneltrein naar Zwolle/Roosendaal.
De intercity naar Den Haag stopte in 2007 en 2008 (in de spits) te Elst; dat is toen relatief laat in de dienstregeling gewijzigd, mogelijk nav commentaar van de consumentenorganisaties. Daarvoor stopte de trein alleen één keertje vroeg in de ochtendspits te Elst (en één keertje op zaterdagochtend). De andere stops van de sneltrein Nijmegen - Rotterdam / Den Haag waren vervallen rond dezelfde tijd dat de Sprinter Zutphen - Nijmegen tweemaal per uur ging rijden, ergens begin deze eeuw.
Superghost schreef:Station Elst is juist niet interessant als P+R-terrein, omdat vanaf de A15/A325 gezien de steden Arnhem en Nijmegen al veel betere P+R-terreinen (resp. Gelredome en Ressen) hebben, alwaar je wél rechtstreeks naar het centrum van de stad kan (en vanaf Nijmegen ook naar de universiteit+ziekenhuis) én waar de frequentie (in spitsrichting) ook nog eens hoger is. Elst is dus absoluut geen optie, omdat het qua comfort, parkeergelegenheid, bereikbaarheid én reistijd het aflegt tegen de P+R-terreinen van beide steden.
Het parkeerterrein is anders wel altijd aardig gevuld :wink: . Bovendien moet je voor zowel Gelredome als Ressen al best wel een beetje de stads drukte/file in om er te komen. Elst is op moment ook niet prettig bereikbaar, maar dat komt door de werkzaamheden. Zeker als je verder moet dan Arnhem of Nijmegen kan ik me best voorstellen dat het P+R te Elst veel aantrekkelijker is.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door waldo79 »

Elst is vanuit de Betuwe een mooi opstappunt richting Zutphen, Deventer en richting Oss en Maaslijn. Dat ontkennen lijkt me tegen de feitelijke situatie indruisen. Het station is aangewezen als P en R en makkelijker ontsloten vanaf de A15. Juist vanuit westelijke richting in plaats van langs de spoorlijn denken. ..
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Obus »

Dagren schreef:
Erno-BE schreef:Mensen willen wat te kijken hebben IN de trein of bus, als ze de omgeving tienduizend keer gezien hebben.
Dat is het bestaansrecht van de gratis dagbladen.
En de porno :oops:
Frank schreef:De intercity naar Den Haag stopte in 2007 en 2008 (in de spits) te Elst; dat is toen relatief laat in de dienstregeling gewijzigd, mogelijk nav commentaar van de consumentenorganisaties. Daarvoor stopte de trein alleen één keertje vroeg in de ochtendspits te Elst (en één keertje op zaterdagochtend). De andere stops van de sneltrein Nijmegen - Rotterdam / Den Haag waren vervallen rond dezelfde tijd dat de Sprinter Zutphen - Nijmegen tweemaal per uur ging rijden, ergens begin deze eeuw.
Vroeger was zeker alles beter, maar niet heus. Het op zich niet eens een gek idee om één van de intercity's naar Amsterdam te Arnhem-Zuid en Elst te laten stoppen (qua vervoerswaarde zijn de stations vergelijkbaar).
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door AppleMoose »

Erno-BE schreef:Nee, ook buiten de spits zijn er lege vierzits in de s3600 en de s7600.
In de spits zijn deze treinen vaak overvol (zeker de 3600 ri. Nijmegen), een lege vierzit zul je dan niet echt aantreffen :wink:
Erno-BE schreef:Lege treinen zijn niet gezellig. Zeker naar Nijmegen horen treinen (en bussen) goed gevuld te zijn
Dus omdat JIJ het niet gezellig vindt, moet er maar in het aanbod gesneden worden?
Erno-BE schreef:Mensen willen wat te kijken hebben IN de trein of bus, als ze de omgeving tienduizend keer gezien hebben.
Sinds wanneer bepaal jij wat mensen al dan niet willen in de trein? Dat jij graag opgepropt wilt zitten tussen een mensenmassa wil nog niet zeggen dat de rest van de mensheid dat ook wil. Mijn ervaring is juist dat veel mensen liever de hele trein doorlopen opzoek naar een lege vier/tweezits en desnoods op het balkon gaan zitten/staan dan dat ze naast iemand anders in een gewone coupé gaan zitten. Daarnaast kijken de meeste mensen naar hun smartphone als de rit hun niet boeit, luisteren ze muziek, lezen ze een boek of zitten op de laptop. Het gebeurt maar zelden dat mensen die onbekend zijn van elkaar, met elkaar gaan praten. En áls dat al gebeurt heeft dat vaak een specifieke aanleiding dan dat ze het zo gezellig vinden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door waldo79 »

Laat die jongen toch lekker :Y
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door AppleMoose »

Ow absluut. Als hij persé naast die dikke zweterige man met een patatje pindasaus wil zitten *want dat is gezellig*, hou ik hem niet tegen. Ga ik wel in een lege coupé een boekje lezen of doelloos door het raam staren :lol:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Suus »

Als je perse elk momen van de dag in een volle trein wil zitten moet je in een ander deel van het land gaan wonen. IC s800 / s3000 is elk moment van de dag op elk moment van de week aanstampen tussen Amsterdam en Utrecht. Dat verklaart ook een beetje waarom Erno zulke "lege" treinen ziet tussen Arnhem en Nijmegen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Obus »

En omdat het aanstampen is tussen A'dam en Utrecht, zijn de s800 en s3000 ook tussen Nm en Ah vol???
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Suus »

Nee, maar daardoor is de s3000 wel erg lang tussen Arnhem en Nijmegen en daardoor gaat Erno-BE klagen over het gebrek aan mannelijk schoon en daardoor hebben we dit forumtopic :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Dagren »

Ik dacht even dat je zei "daarvoor hebben we dit forumtopic".
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Obus »

Dan koppel je toch zes (?) bakken af te Ah? Dat gebeurt ook met de intercity's naar Limburg te Ehv. (En misschien wil Henk Krol hem anders gezelschap houden?)
De mortuis nil nisi bene
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Het af- en aankoppelen in Arnhem zou echter niets opleveren, omdat de kosten van de rangeerbewegingen van/naar Arnhem Berg (8 per uur) hoger zijn dan het doorrijden naar Nijmegen.
(bovendien maakt het Arnhem Berg wat lastig te bereiken voor andere treindiensten die dat rangeerterrein wel nodig hebben, zoals bijv. het bijtanken van de diesels van Arriva en Breng)
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

De s3100 rijdt meestal wel met vier bakken, alleen de s3000 is na half negen erg lang. Maar voorin is de bezettingsgraad hoger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

De 3100 en 3000 keren op elkaar, dus die zijn even lang :wink:

3000 = intercity Den Helder - Nijmegen
3100 = intercity Schiphol - Nijmegen
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

Er wordt in Nijmegen meestal afgetrapt/bijgeplaatst
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door Jef400 »

Ja, dus als jij rond een uur of 10 een lege trein treft tussen Arnhem en Nijmegen. Heeft hij twee uur terug nog ramsvol gezeten in de randstad ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door waldo79 »

SuperGhost schreef:De 3100 en 3000 keren op elkaar, dus die zijn even lang :wink:

3000 = intercity Den Helder - Nijmegen
3100 = intercity Schiphol - Nijmegen
Je kunt treinseries zichtbaar maken door een s'je aan je post toe te voegen, bijvoorbeeld s3000 :idea:
On-topic: het kan zijn dat er in Nm nog wordt afgetrapt :lol:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Dat wordt in principe alleen aan het eind/begin van de spits gedaan.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen

Bericht door AppleMoose »

In Nijmegen is een stel makkelijker af te trappen. In Arnhem kom je al gauw in de knoop met andere treinseries als je een stellen naar Arnhem Berg wil verplaatsen (en terug). In Nijmegen heb je dit probleem niet of nauwelijks.
Bovendien levert het aftrappen nauwelijks iets op. Voordat je klaar bent met het aftrappen van alle ochtendspitsstellen, kun je alweer beginnen met aankoppelen om voldoende capaciteit te hebben in de middag/avondspits.
Dan is het gewoon goedkoper om in de tussenliggende tijd met overcapaciteit te rijden. Is bovendien ook minder storingsgevoelig. Treinlengte blijft altijd hetzelfde en bij een eventuele verstoring elders op de lijn voorkom je zo dat je midden in de spits met te korte treinen rijdt, anders zul je zien dat de omloop zo in de soep is gelopen dat er geen mogelijkheid meer is om treinstellen weer te koppelen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten