(Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
-
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Ik vind het toch raar, zit daar een achterliggende gedachte achter? Daar ben ik wel heel erg naar benieuwd.
Nijmegen heeft toch (veel) meer faciliteiten dan Arnhem.
Nijmegen heeft toch (veel) meer faciliteiten dan Arnhem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Don't go there plz.Erno-BE schreef:Nijmegen heeft toch (veel) meer faciliteiten dan Arnhem.
🍉
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Je weet wie het zegt he? :N
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
De huidige IC is de tegenhanger van de aloude Sneltrein. Elst verdient m.i. wel de status van IC-station. De sneltrein naar Den Haag/Rotterdam stopte er ook tot 2007, samen met de sneltrein naar Zwolle/Roosendaal. Het aantal instappers is simpelweg te hoog voor enkel sprinters en het is een interessant station voor P&R omdat het eenvoudig te bereiken is met de auto :YSuperGhost schreef: Overigens lijkt me een IC-stop te Elst niet nodig, zeker niet nu die HOV-lijnen er ook nog bij zijn gekomen.
Als je toch een IC-stop wil overwegen, lijkt me dat de IC van/naar Utrecht daar moet stoppen en niet die van/naar Zwolle, gezien de reizigersvraag én het feit dat de IC van/naar Zwolle een doorgaande dienst biedt en die van/naar Utrecht niet.
Niet voor niets stoppen er 5 tot 6 treinen per uur naar Arnhem en 4 treinen naar Nijmegen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Die voormalige IC naar Den Haag stopte er alleen in de spits, want daarbuiten reed die niet op Arnhem-Nijmegen.
De voormalige stoptrein stopte er inderdaad, maar dat kwam ook omdat Elst toen nog het enige tussenstation was én omdat er anders geen trein Arnhem-Nijmegen stopte
Station Elst is juist niet interessant als P+R-terrein, omdat vanaf de A15/A325 gezien de steden Arnhem en Nijmegen al veel betere P+R-terreinen (resp. Gelredome en Ressen) hebben, alwaar je wél rechtstreeks naar het centrum van de stad kan (en vanaf Nijmegen ook naar de universiteit+ziekenhuis) én waar de frequentie (in spitsrichting) ook nog eens hoger is. Elst is dus absoluut geen optie, omdat het qua comfort, parkeergelegenheid, bereikbaarheid én reistijd het aflegt tegen de P+R-terreinen van beide steden.
Dat er in Elst 5-6 treinen naar Arnhem stoppen komt doordat de stoptrein-Tiel daar invoegt en er dus wel moet stoppen
Maar dat er zoveel treinen al stoppen, maakt de noodzaak voor een IC om er te stoppen alleen maar kleiner. Die 5-6 treinen kunnen de vraag prima aan. Richting Nijmegen kunnen de 4 sprinters de vraag ook prima aan. Daarbij komt zelfs dat de ene 'sprinter' (de IC Zwolle-Roosendaal) niet alleen reizigers van/naar die tussengelegen stations vervoerd, maar ook grote groepen doorgaande IC-reizigers, terwijl die er straks niet meer in zitten als daar een sprinter voor in de plaats komt. En die andere sprinter die er nu rijdt (Zutphen-Nijmegen) kan maar met beperkte lengte rijden i.v.m. het korte perron in Zutphen. Die kan dus nog verlengd worden als men het perron in Zutphen aanpast (of in Arnhem een treinstel zou afkoppelen/bijtrappen). Er zit dus zelfs nog rek in de huidige geboden capaciteit.
Die voormalige IC-stop in de spits die je noemde, was er destijds ook omdat er toen maar 2 stoptreinen per uur waren en niet de huidige 4. Die IC-stop is (en dat is geen toeval) juist verdwenen toen er 4 'sprinters' per uur gingen rijden naar Elst.
Elst is qua reizigersaantallen vergelijkbaar met bijvoorbeeld stations Baarn, Kampen, Tiel, Bilthoven, allen stations die minder bediend worden dan Elst.
De voormalige stoptrein stopte er inderdaad, maar dat kwam ook omdat Elst toen nog het enige tussenstation was én omdat er anders geen trein Arnhem-Nijmegen stopte
Station Elst is juist niet interessant als P+R-terrein, omdat vanaf de A15/A325 gezien de steden Arnhem en Nijmegen al veel betere P+R-terreinen (resp. Gelredome en Ressen) hebben, alwaar je wél rechtstreeks naar het centrum van de stad kan (en vanaf Nijmegen ook naar de universiteit+ziekenhuis) én waar de frequentie (in spitsrichting) ook nog eens hoger is. Elst is dus absoluut geen optie, omdat het qua comfort, parkeergelegenheid, bereikbaarheid én reistijd het aflegt tegen de P+R-terreinen van beide steden.
Dat er in Elst 5-6 treinen naar Arnhem stoppen komt doordat de stoptrein-Tiel daar invoegt en er dus wel moet stoppen
Maar dat er zoveel treinen al stoppen, maakt de noodzaak voor een IC om er te stoppen alleen maar kleiner. Die 5-6 treinen kunnen de vraag prima aan. Richting Nijmegen kunnen de 4 sprinters de vraag ook prima aan. Daarbij komt zelfs dat de ene 'sprinter' (de IC Zwolle-Roosendaal) niet alleen reizigers van/naar die tussengelegen stations vervoerd, maar ook grote groepen doorgaande IC-reizigers, terwijl die er straks niet meer in zitten als daar een sprinter voor in de plaats komt. En die andere sprinter die er nu rijdt (Zutphen-Nijmegen) kan maar met beperkte lengte rijden i.v.m. het korte perron in Zutphen. Die kan dus nog verlengd worden als men het perron in Zutphen aanpast (of in Arnhem een treinstel zou afkoppelen/bijtrappen). Er zit dus zelfs nog rek in de huidige geboden capaciteit.
Die voormalige IC-stop in de spits die je noemde, was er destijds ook omdat er toen maar 2 stoptreinen per uur waren en niet de huidige 4. Die IC-stop is (en dat is geen toeval) juist verdwenen toen er 4 'sprinters' per uur gingen rijden naar Elst.
Elst is qua reizigersaantallen vergelijkbaar met bijvoorbeeld stations Baarn, Kampen, Tiel, Bilthoven, allen stations die minder bediend worden dan Elst.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
Dat is het bestaansrecht van de gratis dagbladen.Erno-BE schreef:Mensen willen wat te kijken hebben IN de trein of bus, als ze de omgeving tienduizend keer gezien hebben.
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
De intercity naar Den Haag stopte in 2007 en 2008 (in de spits) te Elst; dat is toen relatief laat in de dienstregeling gewijzigd, mogelijk nav commentaar van de consumentenorganisaties. Daarvoor stopte de trein alleen één keertje vroeg in de ochtendspits te Elst (en één keertje op zaterdagochtend). De andere stops van de sneltrein Nijmegen - Rotterdam / Den Haag waren vervallen rond dezelfde tijd dat de Sprinter Zutphen - Nijmegen tweemaal per uur ging rijden, ergens begin deze eeuw.waldo79 schreef:De sneltrein naar Den Haag/Rotterdam stopte er ook tot 2007, samen met de sneltrein naar Zwolle/Roosendaal.
Het parkeerterrein is anders wel altijd aardig gevuld . Bovendien moet je voor zowel Gelredome als Ressen al best wel een beetje de stads drukte/file in om er te komen. Elst is op moment ook niet prettig bereikbaar, maar dat komt door de werkzaamheden. Zeker als je verder moet dan Arnhem of Nijmegen kan ik me best voorstellen dat het P+R te Elst veel aantrekkelijker is.Superghost schreef:Station Elst is juist niet interessant als P+R-terrein, omdat vanaf de A15/A325 gezien de steden Arnhem en Nijmegen al veel betere P+R-terreinen (resp. Gelredome en Ressen) hebben, alwaar je wél rechtstreeks naar het centrum van de stad kan (en vanaf Nijmegen ook naar de universiteit+ziekenhuis) én waar de frequentie (in spitsrichting) ook nog eens hoger is. Elst is dus absoluut geen optie, omdat het qua comfort, parkeergelegenheid, bereikbaarheid én reistijd het aflegt tegen de P+R-terreinen van beide steden.
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Elst is vanuit de Betuwe een mooi opstappunt richting Zutphen, Deventer en richting Oss en Maaslijn. Dat ontkennen lijkt me tegen de feitelijke situatie indruisen. Het station is aangewezen als P en R en makkelijker ontsloten vanaf de A15. Juist vanuit westelijke richting in plaats van langs de spoorlijn denken. ..
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
En de pornoDagren schreef:Dat is het bestaansrecht van de gratis dagbladen.Erno-BE schreef:Mensen willen wat te kijken hebben IN de trein of bus, als ze de omgeving tienduizend keer gezien hebben.
Vroeger was zeker alles beter, maar niet heus. Het op zich niet eens een gek idee om één van de intercity's naar Amsterdam te Arnhem-Zuid en Elst te laten stoppen (qua vervoerswaarde zijn de stations vergelijkbaar).Frank schreef:De intercity naar Den Haag stopte in 2007 en 2008 (in de spits) te Elst; dat is toen relatief laat in de dienstregeling gewijzigd, mogelijk nav commentaar van de consumentenorganisaties. Daarvoor stopte de trein alleen één keertje vroeg in de ochtendspits te Elst (en één keertje op zaterdagochtend). De andere stops van de sneltrein Nijmegen - Rotterdam / Den Haag waren vervallen rond dezelfde tijd dat de Sprinter Zutphen - Nijmegen tweemaal per uur ging rijden, ergens begin deze eeuw.
De mortuis nil nisi bene
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe
In de spits zijn deze treinen vaak overvol (zeker de 3600 ri. Nijmegen), een lege vierzit zul je dan niet echt aantreffenErno-BE schreef:Nee, ook buiten de spits zijn er lege vierzits in de s3600 en de s7600.
Dus omdat JIJ het niet gezellig vindt, moet er maar in het aanbod gesneden worden?Erno-BE schreef:Lege treinen zijn niet gezellig. Zeker naar Nijmegen horen treinen (en bussen) goed gevuld te zijn
Sinds wanneer bepaal jij wat mensen al dan niet willen in de trein? Dat jij graag opgepropt wilt zitten tussen een mensenmassa wil nog niet zeggen dat de rest van de mensheid dat ook wil. Mijn ervaring is juist dat veel mensen liever de hele trein doorlopen opzoek naar een lege vier/tweezits en desnoods op het balkon gaan zitten/staan dan dat ze naast iemand anders in een gewone coupé gaan zitten. Daarnaast kijken de meeste mensen naar hun smartphone als de rit hun niet boeit, luisteren ze muziek, lezen ze een boek of zitten op de laptop. Het gebeurt maar zelden dat mensen die onbekend zijn van elkaar, met elkaar gaan praten. En áls dat al gebeurt heeft dat vaak een specifieke aanleiding dan dat ze het zo gezellig vinden.Erno-BE schreef:Mensen willen wat te kijken hebben IN de trein of bus, als ze de omgeving tienduizend keer gezien hebben.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Laat die jongen toch lekker :Y
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Ow absluut. Als hij persé naast die dikke zweterige man met een patatje pindasaus wil zitten *want dat is gezellig*, hou ik hem niet tegen. Ga ik wel in een lege coupé een boekje lezen of doelloos door het raam staren
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Als je perse elk momen van de dag in een volle trein wil zitten moet je in een ander deel van het land gaan wonen. IC s800 / s3000 is elk moment van de dag op elk moment van de week aanstampen tussen Amsterdam en Utrecht. Dat verklaart ook een beetje waarom Erno zulke "lege" treinen ziet tussen Arnhem en Nijmegen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
En omdat het aanstampen is tussen A'dam en Utrecht, zijn de s800 en s3000 ook tussen Nm en Ah vol???
De mortuis nil nisi bene
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Nee, maar daardoor is de s3000 wel erg lang tussen Arnhem en Nijmegen en daardoor gaat Erno-BE klagen over het gebrek aan mannelijk schoon en daardoor hebben we dit forumtopic
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Ik dacht even dat je zei "daarvoor hebben we dit forumtopic".
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Dan koppel je toch zes (?) bakken af te Ah? Dat gebeurt ook met de intercity's naar Limburg te Ehv. (En misschien wil Henk Krol hem anders gezelschap houden?)
De mortuis nil nisi bene
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Het af- en aankoppelen in Arnhem zou echter niets opleveren, omdat de kosten van de rangeerbewegingen van/naar Arnhem Berg (8 per uur) hoger zijn dan het doorrijden naar Nijmegen.
(bovendien maakt het Arnhem Berg wat lastig te bereiken voor andere treindiensten die dat rangeerterrein wel nodig hebben, zoals bijv. het bijtanken van de diesels van Arriva en Breng)
(bovendien maakt het Arnhem Berg wat lastig te bereiken voor andere treindiensten die dat rangeerterrein wel nodig hebben, zoals bijv. het bijtanken van de diesels van Arriva en Breng)
-
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
De s3100 rijdt meestal wel met vier bakken, alleen de s3000 is na half negen erg lang. Maar voorin is de bezettingsgraad hoger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
De 3100 en 3000 keren op elkaar, dus die zijn even lang
3000 = intercity Den Helder - Nijmegen
3100 = intercity Schiphol - Nijmegen
3000 = intercity Den Helder - Nijmegen
3100 = intercity Schiphol - Nijmegen
-
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Er wordt in Nijmegen meestal afgetrapt/bijgeplaatst
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Ja, dus als jij rond een uur of 10 een lege trein treft tussen Arnhem en Nijmegen. Heeft hij twee uur terug nog ramsvol gezeten in de randstad ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Je kunt treinseries zichtbaar maken door een s'je aan je post toe te voegen, bijvoorbeeld s3000SuperGhost schreef:De 3100 en 3000 keren op elkaar, dus die zijn even lang
3000 = intercity Den Helder - Nijmegen
3100 = intercity Schiphol - Nijmegen
On-topic: het kan zijn dat er in Nm nog wordt afgetrapt
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
Dat wordt in principe alleen aan het eind/begin van de spits gedaan.
- AppleMoose
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: (Te) lege treinen tussen Arnhem en Nijmegen
In Nijmegen is een stel makkelijker af te trappen. In Arnhem kom je al gauw in de knoop met andere treinseries als je een stellen naar Arnhem Berg wil verplaatsen (en terug). In Nijmegen heb je dit probleem niet of nauwelijks.
Bovendien levert het aftrappen nauwelijks iets op. Voordat je klaar bent met het aftrappen van alle ochtendspitsstellen, kun je alweer beginnen met aankoppelen om voldoende capaciteit te hebben in de middag/avondspits.
Dan is het gewoon goedkoper om in de tussenliggende tijd met overcapaciteit te rijden. Is bovendien ook minder storingsgevoelig. Treinlengte blijft altijd hetzelfde en bij een eventuele verstoring elders op de lijn voorkom je zo dat je midden in de spits met te korte treinen rijdt, anders zul je zien dat de omloop zo in de soep is gelopen dat er geen mogelijkheid meer is om treinstellen weer te koppelen...
Bovendien levert het aftrappen nauwelijks iets op. Voordat je klaar bent met het aftrappen van alle ochtendspitsstellen, kun je alweer beginnen met aankoppelen om voldoende capaciteit te hebben in de middag/avondspits.
Dan is het gewoon goedkoper om in de tussenliggende tijd met overcapaciteit te rijden. Is bovendien ook minder storingsgevoelig. Treinlengte blijft altijd hetzelfde en bij een eventuele verstoring elders op de lijn voorkom je zo dat je midden in de spits met te korte treinen rijdt, anders zul je zien dat de omloop zo in de soep is gelopen dat er geen mogelijkheid meer is om treinstellen weer te koppelen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten