Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in gebruik
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
De Betuweroute was echt een zwaar beladen politiek onderwerp, waarschijnlijk is dat door de weerstand in de oppositie op de lange baan gezet. Zou mij niets verbazen in ieder geval.
🍉
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
Veranderende inzichten. Het eerste plan voor de verbinding Kijfhoek - Venlo was via de boog bij Elst (en dan over de Maaslijn). Dat lijkt nu te wijzigen in de route via de (nog aan te leggen) boog bij Meteren en Eindhoven.
Over die 100 treinen kun je van alles vinden, feit is dat de prognoses niet gehaald worden (door de economische crisis) en dat het herrouteren van al die treinen via het bestaande net reizigerstreinen kost. Kijfhoek - Emmerich via Utrecht kost op zijn minst een sprinterserie (Woerden-Utrecht) en waarschijnlijk ook een IC-serie (Utrecht-Arnhem), via Tilburg kost het een treinserie op Tilburg - Breda (baanvak te vol) en op Arnhem - Nijmegen. En zo hebben we de link met nog een paar topics wel gemaakt :).
Over die 100 treinen kun je van alles vinden, feit is dat de prognoses niet gehaald worden (door de economische crisis) en dat het herrouteren van al die treinen via het bestaande net reizigerstreinen kost. Kijfhoek - Emmerich via Utrecht kost op zijn minst een sprinterserie (Woerden-Utrecht) en waarschijnlijk ook een IC-serie (Utrecht-Arnhem), via Tilburg kost het een treinserie op Tilburg - Breda (baanvak te vol) en op Arnhem - Nijmegen. En zo hebben we de link met nog een paar topics wel gemaakt :).
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
Zou het wellicht kansrijk zijn om een sneltrein dordrecht - sliedrecht - hardinxveld g - gorinchem - geldermalsen - tiel - kesteren - elst - arnhem te laten rijden? Wellicht d.m.v. hybride materieel dat het stukje tiel - elst zonder bovenleiding kan? Dan lijkt de niet-goederen betuwelijn ook beter te worden benut. Op de tussengelegen trajecten kunnen dan 2x per uur (dordt - geldermalsen) en 1x per uur (tiel-elst) een stoptrein rijden, de sneltrein kan 1x per uur rijden.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
Dat heeft zo goed als niets met dit topic te maken.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
Dat mag je rustig een planologische blunder noemen. Niet in het oosten maar in het westen. Voor veel reizigers zou het een zegen zijn als de trein uit Gorinchem bij Sliedrecht via de Betuwelijn naar Rotterdam zou doorrijden ( tijdens de bouw was dat zelfs mogelijk!!). De omweg via Dordrecht maakt de trein in vergelijking met de auto een stuk minder aantrekkelijk.waldo79 schreef:De Betuweroute is niet geschikt voor reizigersvervoer. Ligt aan het gebrek aan vluchtwegen.
Meer valt er niet van te maken.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
Goederenvervoer en reizigersvervoer op IC niveau is nogal lastig te combineren omdat beiden nogal verschillende rijkarakteristieken hebben en daarom heeft men gekozen voor een lijn puur voor goederenvervoer. Dat denk ik tenminste.
Bovendien is de "omweg" via Dordrecht nihil, als het überhaupt al korter is over de Betuweroute.
Bovendien is de "omweg" via Dordrecht nihil, als het überhaupt al korter is over de Betuweroute.
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
De goederenlijn ontlast sporen waar wel passagierstreinen rijden waardoor het indirect ook voor het ov nuttig is geweest.
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
Ik zie hier een klassieke fout insluipen.
De BetuweROUTE is de goederenspoorlijn die 'recent' is aangelegd;
De BetuweLIJN is het spoortje door de Betuwe waar Arriva pendelt tussenTiel Dordrecht en Elst.
De BetuweROUTE is de goederenspoorlijn die 'recent' is aangelegd;
De BetuweLIJN is het spoortje door de Betuwe waar Arriva pendelt tussen
Laatst gewijzigd door Hainje op do 04 dec 2014, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
De Betuwelijn is eigenlijk de gehele spoorlijn tussen Elst en Dordrecht
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
Zo is die nog wat beter geformuleerd.Hainje schreef: De BetuweLIJN is het spoortje door de Betuwe waar, zowel Arriva als NS deels, pendelt tussenTielDordrecht en Elst.
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
Ik dacht dat het westelijke deel bekend stond als de Merwede-Linge-Lijn?
De mortuis nil nisi bene
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
Dat is de naam waaronder de concessie is uitgegeven door de Provincie Zuid-Holland, maar historisch gezien hoort het bij de Betuwelijn.
Re: Nijmegen-Zevenaar; waarom is de Betuweroute nooit in geb
De reden is vooral dat er bezuinigd is op de nooduitgangen in de tunnels in het Betuweroutetrace. Daar mogen dus geen passagierstreinen rijden, want dat is onveilig. Of je het moet willen is een tweede, de Betuweroute is in feite een verdubbeling van de Betuwelijn, maar omdat het geschikt maken van deze spoorlijn voor hoogwaardig goederenvervoer een te grote investering bleek hebben ze het spoor maar op enige afstand aangelegd, met daarmee ook specifieke goederenvervoerwensen in gedachten. Het nieuwe spoor ligt ook buiten de meeste bebouwde kommen en is voor reizigersvervoer derhalve minder tot niet interessant.Zugführer schreef:Goederenvervoer en reizigersvervoer op IC niveau is nogal lastig te combineren omdat beiden nogal verschillende rijkarakteristieken hebben en daarom heeft men gekozen voor een lijn puur voor goederenvervoer. Dat denk ik tenminste.
Bovendien is de "omweg" via Dordrecht nihil, als het überhaupt al korter is over de Betuweroute.
Goede verbindingen met de grensovergang Bad-Bentheim en Venlo missen nog altijd in de goedereninfrastructuur van Nederland. Daar wordt stilzwijgend aan gewerkt, maar echt veel progressie wordt er nog altijd niet gemaakt heb ik zo het idee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten