Uitbreiden metronet Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Volgens mij is daar ook wel over gesproken vroeger, maar is het er niet van gekomen.

Ik vraag me af hoe groot de vraag tussen zuid en kralingse zoom is. Ik denk toch echt dat verbindingen met het centrum en CS van Rotterdam levensvatbaarder zijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Bakpapier schreef:Ik vraag me af hoe groot de vraag tussen zuid en kralingse zoom is. Ik denk toch echt dat verbindingen met het centrum en CS van Rotterdam levensvatbaarder zijn.
Nu weet ik het niet, maar tussen het jaar 2000 en het jaar 2006 was met name in de spits erg groot. met name het stuk tussen station Lombardijen en Kralingse Zoom. Dit weet ik uit eigen ervaring. Heb via deze route gereist en op het laatst was dit bijna niet meer te doen (door de volle bussen).
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Je zou dan ook kunnen kiezen voor een trambaan, maar dan moet er wel extra ruimte worden gemaakt op de Brienenoordbrug (b.v. een fietspad schrappen of een vluchtstrook). Verder weet ik niet of de tram wel zo dicht langs de snelweg mag rijden in Nederland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Aan de van Brienenoordbrug gaat niks gebeuren. Alle beschikbare capaciteit is voor het wegverkeer nodig. En aangezien er ook weinig fietsverbindingen over de Maas zijn aan de oostkant van Rotterdam, blijft die parallelweg voor langzaam verkeer in gebruik aan de oostzijde.

@KM46: wellicht was de frequentie te laag dat de bussen vol zaten tussen Rlb en Kralingse Zoom?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Ik zie zo gauw 2x per uur een bus (183) rechtstreeks tussen lombardijen en Kr zoom. Dat kan natuurlijk wel worden opgeschroefd.

Jammer dat een tram niet mogelijk is. Google Maps doet het momenteel even niet en ik weet niet uit mijn hoofd hoe breed de Brienenoord is en of er bijvoorbeeld wat vluchtstroken kunnen worden verwijderd om toch een tram te kunnen aanleggen. De tram zou uiteraard aan de westkant van de snelweg moeten lopen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door hidihi »

Je kunt op de brienennoordbrug niks saneren. Er zijn geen vluchtstroken en het fietsgedeelte is niet breed genoeg om er nog een trambaan laat staan een metro aan te leggen. De enigste mogelijkheid is net zo als die in amerika een extra verdieping aan de brug toevoegen. Ik weet alleen niet of het op de redelijk zwakke brug kan. Zelf geloof ik wel in die verlening tussen Binnenhof en Pijnacker. Plaatsen zoals Langsingerland en Pijnacker hebben een hele slechste verbinding met Utrecht en de verbinding Binnenhof Pijnacker zorgt er voor dat deze plaatsen een snelle verbinding met Alexander krijgt. Het grote voordeel is dat tussen Binnenhof en Pijnacker veelal platteland is waardoor de aanleg goedkoop is. Dus qua kosten en baten de beste investering. Qua reizigersaantallen haalt een verbinding vanaf zuid/Sliedrecht naar Kr Zoom en een verbinding zuidplein Coolhaven beteren aantallen maar de investering is wel groter.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door April064 »

Ik zag dit artikel (met lijnenkaart) voorbij komen.

https://www.ad.nl/rotterdam/de-rotterda ... ~a4daabed/

Een paar leden van Jonge Democraten (de jongerenorganisatie van D66) hebben een voorstel gedaan voor een uitbreiding van de metro in Rotterdam, waaronder een lijn van Steendijkpolder door het Westland naar Den Haag en de Westfield Mall of the Netherlands, een ringlijn, lijn E verlengen naar Scheveningen, een lijn naar de Hoeksche Waard, en van de sprinter tussen Den Haag Centraal en Schiedam Centrum een metro maken en verlengen tot aan Scheveningen. Interessant idee, maar ik denk niet dat veel van die plannen uitgevoerd zullen worden.

Wat denken jullie?
zij/haar/hen/hun
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik dacht toen ik dat kaartje zag in eerste instantie aan die gozer die continu petities start voor nieuwe metrolijnen. Dit komt op mij over als lijntjes trekken op een plattegrond, niet als een serieus idee om dieper op in te gaan.
Gebruikersavatar
Spoorlijn
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 18 dec 2020, 22:08

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Spoorlijn »

Super onrealistisch plan. Ik denk niet dat de Gemeente Den Haag graag een fly-over over Den Haag CS wilt.

Ook het trekken van een metrolijn naar Westfield Mall of the Netherlands is niet echt wenselijk denk ik, de bewoners in de omgeving van the Mall klagen zich rot over het winkelcentrum, een metro zou die overlast denk ik wel verhogen. En inprincipe is the Mall ook prima bereikbaar met tram 2, 6 en 19. Veel reizigers naar the Mall vanuit Rotterdam stappen vaak over op Voorburg 't Loo (net als ik :P) en is een prima verbinding.

Het plan om de Sprinter tussen Schiedam en Den Haag door een metro is al in het wel realistische plan van de RET opgenomen, dat is hier half opgenomen door een lijn tussen Dijkzigt en Scheveningen, wel denk ik dat de metro niet persé naar Scheveningen moet komen, je kan natuurlijk wel het stuk van de oude Hofpleinlijn (Scheveningen-Den Haag HS) weer opbouwen. Maar dat zal waarschijnlijk niet gewenst worden door bewoners in Mariahoeve en Scheveningen.

De ringlijn is ook wel heel enthousiast gemaakt (vooral kijkend op Hillegersberg-Schiebroek), ik denk niet dat daarvoor de nodige vraag (ook in de toekomst) ervoor niet is. Ook lijkt het wel dat na elke straat wel 1 station komt bij (Meijersplein-Schiebroek-Plaswijck-Hillegersberg-Molenlaan-Terbregge-Kralingse Berg-Kralingse Bos) Ik zou allang de stations: Schiebroek, Plaswijck, Molenlaan, Terbregge en Kralingse Berg eruit halen, omdat de afstand tussen stations te klein is en de vraag ervoor te laag is en zal zijn in de toekomst denk ik. Ik zou zelf de ringlijn misschien weer laten aansluiten vanaf Meijersplein aan lijn A bij Binnenhof met 1 station ertussen: Hillegersberg. Met een aftakking tussen Rodenrijs en Meijersplein waar die ook gelijk een tunnel in zou gaan en weer boven de grond net voor Binnenhof. En daarna A volgen tot Blaak, dan de tunnel in richting Stadhuis en dan door naar Meijersplein waar die daarna die aftakking r. Hillegersberg als ringlijn. Maar ik denk dat de nood hoger is (als het gaat om toekomst bestendig OV) om zo'n ringlijn in het Centrum en in Zuid te maken i.p.v. helemaal Hillegersberg-Schiebroek in te gaan. Omdat ik denk dat de groei van inwoners daar het meest aanwezig zal zijn dan in het noorden van de stad.

Ook is het probleem van "stations te dichtbij" bij: Feyenoord City-Hotel New York-Katendrecht, waar ik zelf station Hotel New York allang eruit zou halen.

Naja genoeg getikt, bedankt voor het lezen van mijn uitleg waarom ik het plan van Jonge Democraten 1 grote grap vindt :p.
S spoorlijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Je weet dat deze draad niet bedoeld is voor serieus onderbouwde voorstellen :Y
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Een tijdje terug had ik zelf een idee getekend voor een metrolijn tussen Kralingse Zoom en Zuidplein.

https://imgur.com/a/hf8Z4Vj

De lijn loopt in principe gewoon langs het traject wat eerder al vele malen is voorgesteld. Wat wellicht nog niet eerder veelvuldig is voorgesteld is het stuk wat ik hier heb getekend tussen De Esch en het Breeplein. De metro zou aan de rechter maasoever in de eerste instantie gewoon de Kralingse Zoom en Nesserdijk volgen, vervolgens gaat ie vrijwel rechtdoor onder de maas, waar de lijn eenmaal bij de andere oever een flauwe bocht naar het oosten maakt om parallel te lopen aan het treinstation bij het stadion. Gelijk na het metrostation volgt een vrij strakke bocht waarna de tunnel terecht komt onder de breeplein, waarna de lijn vrijwel rechtdoor loopt richting Zuidplein.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door verfmeer »

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je aan de noordzijde een spoorverbinding richting Capelsebrug hebt, zodat je Metro's Zuidplein - Kralingse Zoom - station Alexander - Binnenhof / Nesselande. Op die manier zorg je ervoor dat reizigers tussen Zuidplein en Utrecht niet meer via Centraal hoeven te reizen. Op deze manier ontlast je lijnen D en E ook meer.
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Dat idee is al vaker geopperd, maar ik heb me altijd afgevraagd hoe dat in hemelsnaam ook daadwerkelijk uitgevoerd zou moeten worden. Mijn idee is eerder om een zeer hoogfrequente aparte verbinding te maken om overstappen zo laagdrempelig mogelijk te maken, met een frequentie die minstens gelijk staat aan de spitsfrequenties op de andere lijnen in en om het centrum.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Idealiter zou je inderdaad een rechtstreekse verbinding Alexander - Zuidplein willen maken.
Maar vanwege op de bestaande viaducten en bebouwing rond Kralingse Zoom en Zuidplein lijkt aantakken op de bestaande metrolijnen mij erg lastig.
Vraag is ook of Zuidplein eindpunt wordt, of dat de lijn na Zuidplein doorrijdt naar bijv. het Waalhavengebied.
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Of Rotterdam-West
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door MetroRET »

En waarom zou dat niet kunnen:
https://sim.bemined.nl/wiki/Coen_Moulijn_line
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Vanwege de fysieke inpasbaarheid rondom Kralingse Zoom. Het zou nog kunnen werken als hij dan niet op Kralingse Zoom zou stoppen. dan gaat de metro gewoon rechtstreeks door van Capelsebrug naar de Erasmus Universiteit, maar dat lijkt me zeker niet ideaal.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bemined »

Waarom zou fysieke inpasbaarheid een probleem zijn? Je hoeft de perrons niet direct naast de huidige perrons te leggen. Als je de lijn koppelt aan de bestaande metro zal je toch eerder een cross-platform overstap op Capelsebrug krijgen dan op Kralingse Zoom en kun je de perrons richting Zuidplein dus aan de andere kant van de parkeerplaats kunnen leggen.

Maar je kunt natuurlijk ook echt doorpakken en een tweede lijn aanleggen naar Alexander via het Lage Land, dan kan Kralingse Zoom wel als kruisstatiom uitgevoerd worden
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Het station bij Kralingse Zoom zou er dan erg raar uitzien waarschijnlijk, gezien de bocht die gemaakt moet worden tussen het emplacement bij 's Gravenweg en de universiteit, waardoor het station niet echt een praktische ligging zou krijgen tov het bestaande station.

Het idéé om Alexander aan een dergelijke lijn te verbinden langs het Lage Land heb ik ook weleens over nagedacht. Wat mijzelf het meest praktische lijkt is om de metro parallel te laten lopen aan de spoorlijn, waarna hij ter hoogte van het Terbregseplein een bocht maakt om uiteindelijk onder (of op) de bosdreef terecht te komen, waarna de lijn langs Kralingse Zoom komt, om vervolgens mijn eerder voorgestelde tracé te volgen. Met wellicht nog wat ambitie erbovenop kan die lijn worden doorgetrokken door Schollevaar en Nieuwerkerk, en als je Tim Sekac bent trek je hem vervolgens nog door naar Moordrecht en Gouda. :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ik zou de nieuwe lijn niet koppelen aan lijn A, maar juist aan lijn C, zodat je echt twee losse lijnen hebt en vertragingen bij de sneltram niet doorwerken op het nieuwe traject.
(De bestaande lijn A moet dan uiteraard verlengd worden naar De Akkers.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Je wilt hem juist aan lijn A koppelen, om de verbinding Alexander - Zuidplein rechtstreeks te bieden.
Capelle Centrum (lijn C) heeft juist behoefte aan behoud van de huidige verbinding aan het Centrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Je kunt op Capelsebrug of Kralingse Zoom heel makkelijk overstappen tussen de twee* lijnen, zonder lang te hoeven wachten.
In mijn plan kun je bijvoorbeeld lijn A en B beide 8x/uur laten rijden en lijn C 12x/uur. Als je juist lijn A (of B) naar Zuidplein laat rijden, zit je altijd vast aan de frequenties op het sneltramdeel.
(*Ik beschouw lijn A en B even als één lijn.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Ik heb m'n eigen ideetje nog wat uitgebreid

EDIT: heb nog wat fouten uit de kaart gehaald die ik hier eerder heb gestuurd, met nog een verlenging naar Marconiplein, en nog wat extra stations gemarkeerd met een vraagteken waar eventuele woningbouw mijzelf logisch zou lijken.
https://imgur.com/a/9TLtXhC
Laatst gewijzigd door Boosdorp op za 07 okt 2023, 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Loopt er nu dan nog geen spoorlijn naar Nieuwerkerk a/d Ijssel? Wat is het nut van een concurrerende metrolijn daarnaast?
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Boosdorp »

Spoorlijn gaat naar Rotterdam Centraal, de metro naar Kralingse Zoom en Zuidplein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten