Uitbreiden metronet Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Ik heb me afgevraagd, of er weleens gedacht is aan een zuidelijke uitbreiding van het Rotterdamse metronet.
Zou een tak van Slinge, langs Portland naar Oud-Beijerland wellicht rendabel zijn?
Ik zit dan te denken aan bijvoorbeeld de volgende nieuwe stations:
* Portland (westpunt)
* Oud Beijerland Poortwijk
* Oud Beijerland Kwakscheweg (met een groot Transferium, zoals Capelsebrug)
* Oud Beijerland Zinkweg
De metro's die nu tot Slinge rijden (lijn E) zouden dan doorrijden naar Oud Beijerland. Het transferium zou een rechtstreekse afslag vanaf de A29 moeten hebben.
Voordeel hiervan zou zijn:
- rechtstreeks Portland - R'dam Koopgoot (Beurs) in slechts 13 minuten
- de reistijd vanaf Oud Beijerland naar Rotterdam wordt een stuk korter (vanaf Poortwijk naar Zuidplein wordt ca. 7 minuten, is nu nog ca. 20 minuten)
- de bussen uit Goeree en uit het westen van de Hoekse Waard (incl. uit Numansdorp), hoeven de stad niet in, maar rijden snel en filevrij naar het transferium, daarvandaan is het ca. 8 minuten naar Zuidplein en ca. 20 minuten naar CS
- je bespaart een forse stroom bussen die nu, door de tunnel, naar Rotterdam rijden (in de spits ca. 25-30 bussen, buiten de spits ca. 15 bussen); daartegenover staat de inzet van slechts twee extra metrostellen om na Slinge 6x/uur nog 10 minuten door te rijden.

Grootste echte nadeel zijn de aanlegkosten zijn van een metrotunnsel onder de Oude Maas (ik heb geen idee hoe duur zo'n tunnel is).
En grootste schijnnadeel is natuurlijk dat HWGO een andere concessie en andere vervoersautoriteit autoriteit :? is, waardoor zo'n plan "dus" :oops: (a) nooit serieus genomen zal worden (b) binnen ons fantastische verkokerde vervoerswereldje volstrekt onhaalbaar is.
Laatst gewijzigd door Roeland op vr 05 dec 2014, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door BrengMe »

Kan je er een kaartje van maken?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Roeland »

BrengMe schreef:Kan je er een kaartje van maken?
Ik heb helaas geen kaartje beschikbaar (en ben helaas ook niet handig in het maken en plaatsen van zo'n ding), maar de gedachte is vrij eenvoudig: daar waar de bestaande metrobaan, na Slinge, een bocht naar het westen maakt, komt een aftakking richting zuidwest, die onder de A15 doorgaat, en een halte krijgt bij de westpunt van de Barendrechtse wijk Portland.
Vandaar gaat de metro recht naar het zuiden (ongeveer langs de Schenkeldijk) en loopt bij Oud Beijerland ten westen van de Stougjesdijk. Bij de Kwakscheweg (waar het transferium komt) maakt de metrobaan een bocht naar het westen, en de eindhalte komt ten zuiden van de Groeneweg, net voor de rotonde met de Randweg.
Vanaf de A29 denk ik aan een afslag bij het reeds bestaande viaduct van de Stougjesdijk, zodat bussen en auto's uit Goeree, Zeeland en West-Brabant snel en rechtstreeks naar het transferium kunnen rijden.
Alargule

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Alargule »

Ik ben helemaal niet bekend met dat deel van de regio Rotterdam, maar even snel op Google kijkend zie ik dat daar al een trambaan loopt van tram 25?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door BrengMe »

Nee, die loopt aan de andere kant van de wijk, in Carnisselande.

Roeland heeft dit ongeveer in zijn hoofd:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 05 dec 2014, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding aan de praat gebracht
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Ja, inderdaad, dankjewel voor de visualisering, dit is precies wat ik in gedachten heb (waarbij die bocht onderaan in de praktijk wellicht ietsje vloeiender zal worden, maar dat is uitwerking).
En in die hoek onder Oud Beijerland kan dan het Transferium komen, dat een directe aansluiting moet krijgen op A29 vanuit Zeeland/Brabant. Een soort Capelsebrug, maar dan aan de "goede" kant van de file.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Oud Beijerland heeft 23000 inwoners. Dat is nou niet bepaald heel erg groot, en rechtvaardigt m.i. geen metroverbinding. Als je kijkt naar plaatsen als Spijkenisse (70000) die wel een metro hebben dan is dat niet vergelijkbaar.

Je kunt inderdaad nog een transferium aanleggen waarmee je nog wat meer extra reizigers trekt. Maar wat is nou de meerwaarde daarvan? Zuidplein is een prima transferium gelegen bij een groot en aantrekkelijk winkelcentrum. Echt file om bij Zuidplein te komen valt volgens mij best wel mee, omdat het vanaf de snelweg direct bereikbaar is. Het enige wat je dus met zo'n dure metrolijn zou bereiken is een verschuiving van de vervoersstroom, en maar een kleine verbetering van de situatie.
Een metro naar Ridderkerk is in dit licht veel logischer, want ridderkerk is twee keer zo groot als Oud Beijerland. Er is wel gesproken over een tram naar Ridderkerk, maar een metro zou ook goed kunnen. Deze bedient dan ook grote delen van Rotterdam Zuid. Ik zal eens een kaartje tekenen:

http://app.transitmix.net/map/45802 ( scroll naar Rotterdam)

De metro loopt dus vanaf ridderkerk naar IJsselmonde en Feijenoord. Bij station Lombardijen (waar dan wel wat meer treinen moeten gaan stoppen) komt een belangrijke overstaphalte. Dan langs het spoor naar stadion Feijenoord en dan via de randweg naar metro Rijnhaven waar de lijn aantakt op de lijn naar rotterdam centraal !

Ik heb het tracé niet echt efficiënt ingetekend, je kunt het waarschijnlijk wel zo doen dat je grotendeels bovengronds kunt blijven, en alleen in de centra van Ridderkerk en rdam zuid ondergronds.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

EDIT: De metro loopt dan in IJsselmonde grotendeels over de trambaan. Bij station Lombardijen zal hij even ondergronds gaan, en dan langs het spoor weer bovengronds. Dan hoeft het traject alleen tussen rotterdam stadion en Rijnhaven weer ondergronds.

Het probleem met dit soort dingen is overigens ook vaak dat men het in de dorpen zelf niet wil. De dorpen willen namelijk niet een voorstad worden zoals bijvoorbeeld Spijkenisse. Ridderkerk is qua mentaliteit natuurlijk een volledig andere plaats dan grote stad Rotterdam.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Waarom zou het niet kunnen, een metro naar Oud-Beijerland?
Tussen Oud-Beijerland en Rotterdam liggen er geen kernen (als je via de A29 rijdt) en er rijden voldoende bussen om bijvoorbeeld een kwartierdienst per metro te rechtvaardigen. Als je de metro langs de oostrand van Rhoon stuurt, kun je dat gebied ook nog ontsluiten.

In een wereld waar geld geen rol zou spelen is dit geen gek idee.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Nee maar geld speelt wel een rol, en dat geld kun je beter esteden aan de metro naar Ridderkerk die ik noemde
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Suus »

Ridderkerk lijkt mij een uitstekende bestemming voor de tram, helaas is het gemeentebestuur daar wars van alles. Het huidige eindpunt in de Beverwaard kan dan gebruikt worden door lijn 2.

Ik vind een metro naar Oud-Beijerland inderdaad ook wel een interessant idee, maar het plan zou nog beter zijn als er tussen Slinge en Oud-Beijerland ook nog iets te bedienen zou zijn. Zijn er nog plannen om in dat gebied extra huizen te bouwen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Voor zover ik weet niet. Carnisselande is de Vinexwijk aan de zuidkant van Rotterdam.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Natorious »

Ik ken deze buurt niet zo goed, dus ook niet waar de vervoersvraag naartoe is gericht maar een metro lijkt mij een goede toevoeging! Maar het zijn nogal weinig inwoners om de metro hoogfrequent te laten rijden. Persoonlijk lijkt 6x/u lijn E die doorrijdt me zeer veel. Zo zou lijn 25 door Heienoord(?) verlengd kunnen worden naar Oud- Beijerland. Kan je ook nog een hogere haltedichtheid creëren dan met een metro, maarja, die tram is natuurlijk ten eerste langzamer, ten tweede neemt ie een omweg en mist hij Slinge, en dus Zuidplein, wat wel een zeer belangrijk vervoersknooppunt is ***zucht***
En dan is er ook nog de Gaatkense plas.....
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Ik zie echt geen toekomst voor een metro in oud beijerland. het dorp is simpelweg te klein en eromheen is te weinig bebouwimg.

De tram verlengennaar ridderkerk is natuurlijk logisch maar waarom niet meteen een hoogwaardige metro rechtstreeks naar lombardijen, beurs en rdam cs?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Nitein-Repart »

Ik ben sowieso voor uitbereiding van stadsrailsystemen als de metro eventueel als sneltram voor uitlopers. Verder zijn verlengingen naar Hellevoetsluis en Den Briel een optie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Hellevoetsluis is ook groot genoeg voor een metro en er zijn zeker plannen geweest om de metro daarheen te trekken, in ieder geval meer dan voor oud-beijerland. Maar het is nogal een eindje door de polder tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis, en een metro door onbevolkt gebied is vaak niet echt gewenst. Daardoor zie ik dit er ook voorlopig niet komen.

Tussen ridderkerk en r'dam is het ook redelijk dunbevolkt maar heb je nog bolnes en beverwaard.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Een andere potentiële metrobestemming is Krimpen, maar ook dat is eigenlijk te klein om een metro te rechtvaardigen. Voordeel is wel dat je de brug in Capelle daarmee zou ontlasten (al valt het ook af te vragen of autorijders wel allemaal massaal met de metro zullen gaan als zo'n ding wordt gebouwd).

Voor al deze dorpen geldt dat het nogal conservatieve dorpen zijn die liever niet zo veel met de stad Rotterdam te maken hebben, dus de kans dat zo'n metro er komt lijkt me voor OBL, krimpen en ridderkerk maar erg klein (en ook van Hellevoetsluis verwacht ik niet binnenkort dat er een metro komt). Ik voorzie dan ook naast de metroïsering van de Hoekse Lijn de komende pak em beet 20 jaar geen metrouitbreidingen in Rotterdam. Anders dan in A'dam is het R'damse metronetwerk dan ook al vrij compleet en zijn grote delen van de stad uitstekend bereikbaar per metro. Ik denk dat een lijn naar Ridderkerk nog het meest toe zou voegen aan het netwerk, en dat het nut van de andere drie opties vrij beperkt is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Suus »

Krimpen aan den IJssel heeft een metrolijn aangeboden gekregen in de jaren '70/'80, maar dat afgewezen. Nu rijdt er echter een flink aantal keren per een uur een bus naar Capelsebrug terwijl ze vroeger een rechtstreekse bus naar Rotterdam Centraal hadden, dus hoeveel ze er mee zijn opgeschoten? Het OV is in ieder geval nog wel populair in die hoek. Ik denk niet dat ze in Krimpen ooit nog eens het aanbod krijgen voor een metrolijn, een unieke kans is voorbijgegaan.

Het gemeentebestuur van Hellevoetsluis schijnt wel een metro te willen, maar daar is het de bevolking die het tegenhoudt, die zijn bang dat de metro criminelen aantrekt. Voor Oud-Beijerland is er denk ik nooit serieus onderzoek gedaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Ik denk dat Krimpen een stuk groter was geworden als er in die tijd een metro was aangelegd...
Nu is het inderdaad eigenlijk 'te laat' voor zo'n metro.

Is er wel eens gekeken naar een metro voor Ridderkerk, of heeft men alleen over de tram nagedacht? Ik vind een tram voor zo'n grote afstand namelijk nogal langzaam, en de tram gaat ook alleen maar naar een stoptreinstation (lombardijen), eer je met zo'n tram op Rdam Centraal staat ben je wel even verder. Ik vind een metro dan een veel betere optie die ook een groot deel van R'dam bedient.

Maar het bezwaar zal wel hetzelfde wezen: 'wij zijn een dorp en willen niks met R'dam te maken hebben'...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

Bakpapier, dit topic is gestart met een idee voor een metroverbinding naar Oud-Beijerland, niet met een idee voor een metro naar Ridderkerk. Als je meer wilt weten of discussiëren over dat laatste, is het handig om eerst zelf op onderzoek uit te gaan met behulp van een zoekmachine.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Hainje »

Chauf21 schreef:Bakpapier, dit topic is gestart met een idee voor een metroverbinding naar Oud-Beijerland, niet met een idee voor een metro naar Ridderkerk. Als je meer wilt weten of discussiëren over dat laatste, is het handig om eerst zelf op onderzoek uit te gaan met behulp van een zoekmachine.
Heb je de TS hier ook al over gevraagd? Misschien vind deze het helemaal geen probleem de zaken in een wat breder perspectief te trekken.
🍉
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

Het topic is gestart met Oud-Beijerland, maar de titel laat ruimte voor andere invullingen. Het is dus prima om ook andere verbindingen te bespreken, maar er is al heel veel beschikbaar over alternatieven naar onder meer Ridderkerk. Om de discussie goed te voeren, is het handig om eerst naar dat soort informatie op zoek te gaan of deze informatie te delen in dit topic zodat ook andere forumleden zich kunnen inlezen. Hierdoor weet iedereen beter waar het over gaat en kan de discussie beter gevoerd worden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door hidihi »

Een metro naar oud-Beijerland gaat misschien een beetje te ver. Naar busstation Heinennoord zal best een metro kunnen komen. De Heinennoord tunnel is best breed gemaakt in het voetgangers gedeelte kan best de metro gelegd worden en dan kunnen de fietsers de weg delen met landbouw verkeer. Met zo'n oplossing zou je metro best betaalbaar aan kunnen leggen. Met de toenemende drukte op de A29 en de vele bussen die over de A29 gaan zal een metro best een uitkomst kunnen zijn. Een metro naar Ridderkerk is een optie maar dan doe ik het meteen goed dan zal ik een metrolijn tussen Sliedrecht en Kr zoom aanleggen. De fille op de Brienenoordbrug en het gedoe op de A15 vragen voor zo'n verbinding. In dit form hebben we het over kosten en baten gehad. Ik denk dat een metro verbinding tussen binnenhof en Pijnacker zich best terug kan verdienen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door Bakpapier »

Wat zou het nut zijn van Binnenhof - Pijnacker?

Ik denk dat Ridderkerk meer gebaat is met een rechtstreekse verbinding met CS, en ook grote delen van Zuid zijn hierbij gebaat. Als je een metro van Ridderkerk naar Kr Zoom aanlegt heb je nog steeds een groot deel van Zuid dat geen metro heeft.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Uitbreiden metronet Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Hmm ja, zelf denk ik dat een metroverbinding vanaf Zuidplein via station Lombardijen naar Kralingse Zoom / Capelsebrug wel levensvatbaar is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten