Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Daarom juich ik het enorm toe als er een metro tussen Zoetermeer en Rotterdam CS (misschien door naar Zuidplein/Slinge) komt. Zoetermeer wordt dan wat beter verbonden met Rotterdam, en dan zal de ZoRo-bus ook ontlast worden (in hoeverre hij vol zit).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Die Zorobus heeft op dit moment niet te maken met een capaciteitsprobleem. In de spits rijden 6 bussen per uur en die zijn zeker niet allemaal tot de voorruit gevuld en daarbuiten zijn er zeker nog ruim genoeg zitplaatsen aanwezig.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Is de vervoersvraag Zoetermeer - Rotterdam dan wel groot? Als zowel OV als auto verre van optimaal zijn, is de kans ook groot dat de vervoersvraag niet heel groot is. Je hebt het niet altijd je eerste keus waar je woont en werkt, maar als die keuze er wel is gaat voor veel mensen de voorkeur naar een goede verbinding. En de verbinding van Zoetermeer met Den Haag stukken beter is dan die met Rotterdam. Het feit dat de twee plaatsen dicht bij elkaar in de buurt liggen wil dus niet zeggen dat er een grote vervoersvraag tussen is.Vinny schreef:Daar zit namelijk wel potentie voor een reizigersgroei en bovendien is de wegverbinding tussen beide steden ook niet optimaal.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
De meeste Zoetermeers reizen via RR3/4 en Leidschenveen naar Rotterdam. Dit maakt qua tijd niet zo heel veel uit vergeleken bus 170.
In de spits lopen RR3/4 op Leidscheveen behoorlijk leeg en steekt iedereen het perron over voor RR E. Dus de behoefte is er wel.
Het verlengen van RR 4 via BleiZo naar Rodenrijs zou ook een optie zijn.
In de spits lopen RR3/4 op Leidscheveen behoorlijk leeg en steekt iedereen het perron over voor RR E. Dus de behoefte is er wel.
Het verlengen van RR 4 via BleiZo naar Rodenrijs zou ook een optie zijn.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Dan zou je eigenlijk moeten kijken of je die door kan trekken naar Rotterdam. Mij lijkt me dat de tramhaltes in Zoetermeer makkelijker op te hogen zijn (en de 5 gezamenlijke haltes met lijn 3 van een hoog en laag gedeelte te voorzien, net zoals tussen Leidschenveen en Laan van NOI) dan dat je de haltes in de Rotterdamse metrotunnel kunt voorzien van een hoog en laag perron. Dus lijkt me dat je dan wellicht RR4 wellicht kunt vervangen voor een metro om zo zowel rechtstreeks naar Den Haag én Rotterdam te kunnen bieden.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
De stations in Zoetermeer zijn bijna allemaal in beton gegoten. Dat zijn de vervelendste stations om aan te passen. RandstadRail 4 doortrekken naar Rodenrijs moet op termijn wel haalbaar zijn, het tracé is vanaf Bleizo tot Rodenrijs vrij of voorzien van een busbaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Als de verbinding beter wordt, dan zal de vraag ook toenemen. Juist omdat die nu zo slecht is kiezen mensen uit Zoetermeer er voor om liever in Den Haag te werken en mensen uit Rotterdam gaan liever in Pijnacker wonen dan in Zoetermeer.Bemined schreef:Is de vervoersvraag Zoetermeer - Rotterdam dan wel groot? Als zowel OV als auto verre van optimaal zijn, is de kans ook groot dat de vervoersvraag niet heel groot is. Je hebt het niet altijd je eerste keus waar je woont en werkt, maar als die keuze er wel is gaat voor veel mensen de voorkeur naar een goede verbinding. En de verbinding van Zoetermeer met Den Haag stukken beter is dan die met Rotterdam. Het feit dat de twee plaatsen dicht bij elkaar in de buurt liggen wil dus niet zeggen dat er een grote vervoersvraag tussen is.Vinny schreef:Daar zit namelijk wel potentie voor een reizigersgroei en bovendien is de wegverbinding tussen beide steden ook niet optimaal.
En in dit geval had men dat bij de aanleg van Randstadrail ook voorzien. Het had het hele project nu net de meerwaarde gegeven die de grote investering in het vermetro'en van de treinverbinding gerechtvaardigd had...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6481
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Zoetermeer blijft erg gericht op Den Haag en tegenwoordig met de Zoro bus en N470/N471 zou ik de verbinding met Rotterdam ook echt niet brak durven noemen.Vinny schreef: Tussen Den Haag en Rotterdam is het marktaandeel openbaar vervoer juist het hoogst. De nieuwe snelweg wordt ook aangelegd om de plaatsen in de regio die niet (makkelijk) met het openbaar vervoer te bereiken zijn te onstsluiten en natuurlijk voor het doorgaand verkeer. Ik vind het eerder een jammerlijke miskleun dat de relatie Zoetermeer-Rotterdam met het OV zo brak gebleven is. Daar zit namelijk wel potentie voor een reizigersgroei en bovendien is de wegverbinding tussen beide steden ook niet optimaal.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Mwah, tussen twee plaatsen met een dergelijk kaliber en diversiteit qua ruimtegebruik (wonen vs. werken, scholing etc.) mag je toch wel wat meer verwachten.
Het is een spectrum.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Je hebt ook nog de N209 als verbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam.
Nu back on topic
De RR4 doortrekken naar Pijnacker of Rodenrijs zal alleen echt zin hebben voor Rodenrijs, vanwege het feit dat die dan afhankelijk van de route door buitengebied rijdt,
Nu back on topic
De RR4 doortrekken naar Pijnacker of Rodenrijs zal alleen echt zin hebben voor Rodenrijs, vanwege het feit dat die dan afhankelijk van de route door buitengebied rijdt,
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
RR4 kan inderdaad gemakkelijk via de huidige ZoRo-busbaan rijden. Dan hebben ook Bergschenhoek en Berkel er direct wat aan. Ik vraag me alleen af of een regio-Citadis wel het beste voertuig is voor die lijn. Mensen uit Zoetermeer moeten dan nog steeds overstappen als ze naar Rotterdam willen.
Een metro lijkt mij daarom handiger. Met een splitsing ten zuiden van station Rodenrijs kan je de hele Zo-Ro buslijn vermetro'en. Daarvoor hoeft er alleen een ongelijkvloerse kruising bij de Berkelseweg gebouwd te worden, en een nieuw stuk bij de Groenendalseweg. Dat is allemaal niet lastig. Daarna kan de metro via de Oosterheemlijn (daar ligt toch gewoon trein/metrospoor?) naar Zoetermeer Centrum-West. Daar kan de lijn dan eindigen. Dan krijg je geen megatramlijn Uithof-Rodenrijs, maar een directe verbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. Dat is veel beter.
Een metro lijkt mij daarom handiger. Met een splitsing ten zuiden van station Rodenrijs kan je de hele Zo-Ro buslijn vermetro'en. Daarvoor hoeft er alleen een ongelijkvloerse kruising bij de Berkelseweg gebouwd te worden, en een nieuw stuk bij de Groenendalseweg. Dat is allemaal niet lastig. Daarna kan de metro via de Oosterheemlijn (daar ligt toch gewoon trein/metrospoor?) naar Zoetermeer Centrum-West. Daar kan de lijn dan eindigen. Dan krijg je geen megatramlijn Uithof-Rodenrijs, maar een directe verbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam. Dat is veel beter.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
De ZoRo-baan één-op-één vermetro'en gaat ietwat lastig, daar is die baan iets te bochtig voor. Er zitten op verschillende plekken aardig scherpe bochten naar links en naar rechts in. Een tram zou nog wel gaan, aangezien die vaak een kleinere draaicirkel kennen.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
De Zoetermeer Stadslijn is ook extreem lastig om te bouwen, bij de ombouw naar RandstadRail zijn vaak niet de perrons verlaagd maar de sporen verhoogd omdat het bij de Zoetermeerse stations vaak een integrale betonconstructie betreft. Dat schreef ik ook een paar berichten eerder al.
Ik denk dat een directe verbinding naar Den Haag ook nog altijd belangrijker is in Zoetermeer dan een directe verbinding naar Rotterdam, dat neemt niet weg dat een betere integratie in het railnetwerk wel prettig is. Nu moet iemand die in Oosterheem woont en met het OV naar Rotterdam wil eerst naar Centrum-West, daar de bus naar Rodenrijs pakken en dan de metro naar Rotterdam nemen. In die tijd ben je met de auto al de N209 afgereden. Rij je met de RR4 direct door naar Rodenrijs dan heb je al minder reistijd en minder overstappen, evenals in bijvoorbeeld Seghwaert of Palenstein. Vanuit Rokkeveen zal dat anders liggen, maar dat heeft nooit echt mogen profiteren van de Zoetermeer Stadslijn, ondanks de ruimtelijke voorbereidingen in de wijk.
Ik denk dat een directe verbinding naar Den Haag ook nog altijd belangrijker is in Zoetermeer dan een directe verbinding naar Rotterdam, dat neemt niet weg dat een betere integratie in het railnetwerk wel prettig is. Nu moet iemand die in Oosterheem woont en met het OV naar Rotterdam wil eerst naar Centrum-West, daar de bus naar Rodenrijs pakken en dan de metro naar Rotterdam nemen. In die tijd ben je met de auto al de N209 afgereden. Rij je met de RR4 direct door naar Rodenrijs dan heb je al minder reistijd en minder overstappen, evenals in bijvoorbeeld Seghwaert of Palenstein. Vanuit Rokkeveen zal dat anders liggen, maar dat heeft nooit echt mogen profiteren van de Zoetermeer Stadslijn, ondanks de ruimtelijke voorbereidingen in de wijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
De Zoro bus is zo traag dat het voor bijna alle RR-haltes in Zoetermeer nu sneller is om door de rijden naar Leidschenveen en daar over te stappen op de E.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Het is de bedoeling dat RR 4 wordt verlengd naar BleiZo en dat ook lijn 170 via dat station gaat rijden (of er zelfs eindigt).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
En die betonconstructie kun je inderdaad niet zo makkelijk verlagen, maar juist wel zeer makkelijk verhogen. Betonconstructies worden juist zéér vaak als fundering gebruikt, omdat je er zo makkelijk op kan bouwen.Bee schreef:De Zoetermeer Stadslijn is ook extreem lastig om te bouwen, bij de ombouw naar RandstadRail zijn vaak niet de perrons verlaagd maar de sporen verhoogd omdat het bij de Zoetermeerse stations vaak een integrale betonconstructie betreft. Dat schreef ik ook een paar berichten eerder al.
Voor een metro moet je juist verhogen, dus dat hoeft niet perse een probleem te zijn (hooguit alleen bij halte Stadhuis die in een tunnel ligt kan het wat lastig worden als daardoor de halte ook iets verlengd zou moeten worden).
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Ben je wel eens in Zoetermeer geweest?
Sommige stations zijn volledig in de bebouwing geïntegreerd, daar kan je zelfs als het geen beton was niet zo makkelijk even allerlei zaken aanpassen. Bij Segwaerth bijvoorbeeld zijn een trappenhuis voor het station en een aantal bovenwoningen geïntegreerd bijvoorbeeld.
Sommige stations zijn volledig in de bebouwing geïntegreerd, daar kan je zelfs als het geen beton was niet zo makkelijk even allerlei zaken aanpassen. Bij Segwaerth bijvoorbeeld zijn een trappenhuis voor het station en een aantal bovenwoningen geïntegreerd bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Je zoekt nu naar niet bestaande problemen. In de NS tijd waren de perrons zo'n 160 meter, vergelijkbaar met wat een gecombineerd tram- en metroperron zal zijn. Die perrons liepen vaak door tot buiten die betonconstructies, slechts bij enkele stations vormde de constructie een geheel, en dat zijn allemaal stations in de krakeling waar RR4 niet komt. Ik zeg niet dat het geen flinke verbouwing zal zijn voor enkele stations, en voor reizigers kan het soms ongunstig zijn als er een apart laag en hoog perron komen want het lage perron zal dan soms buiten de betonconstructie vallen, maar onmogelijk is het niet.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Als ik zo vrij mag zijn om nog op een wat oudere discussie te reageren.
Wat betreft de metro naar Hellevoetsluis: als inwoner van Spijkenisse zie ik dat plan om de zoveel jaar wel weer opduiken -meestal rond verkiezingstijd- en geruisloos verdwijnen. Ook hier dat de kosten veel te hoog zijn ten opzichte wat het opbrengt. De aanlegkosten zijn hoog door de slechte ondergrond en in Hellevoetsluis is er weinig ruimte dus je zult onder de grond of in de lucht moeten. Qua vervoersvraag zou je onderzoek moeten doen maar ik het het vermoeden dat de metro maar relatief weinig bij zal dragen voor de mensen in Hellevoetsluis ten opzichte van de bestaande bus.
De Haven is qua oppervlakte behoorlijk groot maar er werken relatief weinig mensen. Dat aantal zal niet bepaald toenemen doordat er steeds meer automatisering plaatsvind, met name bij de overslagterminals. Ook is er niet echt een spitsuur doordat er 24/7 gewerkt wordt. Maar buiten dat, diverse bedrijven hebben al enkele jaren een collectief vervoer opgezet. Pendelbussen van de ECT (ongeveer een van de grootste werkgevers) bijvoorbeeld brengen de arbeiders van de omliggende dorpjes en steden van/naar de haven op diverse momenten van de dag met touringcars tijdens de wisseling van ploegen. Zie hier en hier. Een metro naar de haven is dus eigenlijk compleet overbodig omdat de bedrijven zelf wel voor hun vervoer zorgen op een veel efficiëntere manier.Yanaike schreef:Ik zou niet weten waarom je een metro naar het havengebied wilt. Volgens mij heeft het havengebied op dit moment nauwelijks een OV-verbinding. Weinig vraag dus? En volgens mij is een groot deel van het werk dat in de havens gebeurt geautomatiseerd. En alle bestemmingen liggen met grote afstanden uit elkaar: dan is de auto een beter vervoermiddel.
Maar... als je dan toch een metroverbinding naar de haven van Rotterdam wilt, zou ik dat doen als aftakking vanaf Tussenwater en dan een halte in het westen van Hoogvliet en dan over/onder de A15 door en parallel aan de goederenspoorlijn verder naar het havengebied.
Wat betreft de metro naar Hellevoetsluis: als inwoner van Spijkenisse zie ik dat plan om de zoveel jaar wel weer opduiken -meestal rond verkiezingstijd- en geruisloos verdwijnen. Ook hier dat de kosten veel te hoog zijn ten opzichte wat het opbrengt. De aanlegkosten zijn hoog door de slechte ondergrond en in Hellevoetsluis is er weinig ruimte dus je zult onder de grond of in de lucht moeten. Qua vervoersvraag zou je onderzoek moeten doen maar ik het het vermoeden dat de metro maar relatief weinig bij zal dragen voor de mensen in Hellevoetsluis ten opzichte van de bestaande bus.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Een metro naar Hellevoetsluis is gewoon een goed idee maar de metro moet gewoon op de rand van de stad stoppen met een zeer ruime fietsenstalling bij het metrostation. Als de metro gewoon bovengronds wordt aangelegd dan hoeven de kosten echt niet uit de pan te reizen. Wat ik eigenlijk jammer vindt is dat inwoners van Spijkenisse helemaal naar station Schiedam moeten reizen om de trein naar Den Haag te pakken. Misschien is een metrolijn Spijkenisse, Hellevoetsluis, Rozenburg, Maassluis, Naaldwijk, Den Haag wel wat. De plaatsen die ik opnoem zijn redelijk groot en met al die inwoners bij elkaar In 1 metro naar Den Haag is misschien wel rendabel als je het grotendeels bovengronds kan doen.
Ik zal helemaal niet aan lijn E knutselen om de inwoners van Zoetermeer te helpen. Ik denk dat lijn B beter vanuit Nesselanden naar Zoetermeer verlengt kan worden. Lijn B is trouwens ook niet ver weg van Waddinxveen misschien kan er een enkel spoor naar Waddinxveen aangelegd worden en misschien wel het spoor tussen Waddinxveen en Alphen aan de rijn aanpassen dat er ook een metro over heen kan rijden.
Wat betreft lijn E ik heb nooit begrepen waarom er nooit een spoor tussen Binnenhof en Berkel /Roderijs is aangelegd.
De metro kan misschien een kleine rol spelen in het beter verbinden van de haven. Misschien kan er een metrostation ter hoogte van afslag 18 van de A15 gemaakt worden dan kan er makkelijk over gestapt worden tussen de trein en de metro.
Ik zal helemaal niet aan lijn E knutselen om de inwoners van Zoetermeer te helpen. Ik denk dat lijn B beter vanuit Nesselanden naar Zoetermeer verlengt kan worden. Lijn B is trouwens ook niet ver weg van Waddinxveen misschien kan er een enkel spoor naar Waddinxveen aangelegd worden en misschien wel het spoor tussen Waddinxveen en Alphen aan de rijn aanpassen dat er ook een metro over heen kan rijden.
Wat betreft lijn E ik heb nooit begrepen waarom er nooit een spoor tussen Binnenhof en Berkel /Roderijs is aangelegd.
De metro kan misschien een kleine rol spelen in het beter verbinden van de haven. Misschien kan er een metrostation ter hoogte van afslag 18 van de A15 gemaakt worden dan kan er makkelijk over gestapt worden tussen de trein en de metro.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Ofwel een metro over de nieuwe Waterweg heen. En door het Westland. Ik wens je veel succes :pos: Zie eerder nog een tramlijn in Purmerend aangelegd worden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Helemaal geen goed idee. Een metro is een vervoermiddel met hoge capaciteit dus komt alleen tot z'n recht als het door hoogstedelijk gebied loopt en/of het belangrijke knopen met elkaar verbindt. Aan beide criteria voldoet een lijn naar Hellevloetsluis gewoon niet.Een metro naar Hellevoetsluis is gewoon een goed idee
En voor een verbinding richting Den Haag zou ik eerder inzetten op een hoogwaardige buslijn na opening van de Blankenburgtunnel.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Misschien zit de verklaring in het feit dat beide plaatsen in de echte wereld liggen en niet in Transport Tycoon. Spoorlijnen leg je niet 1-2-3 aan, zeker niet in stedelijke gebieden (in de middle-of-nowhere zou het gemakkelijker zijn). Nu had je deze verbinding op zich wel voor driekwart kunnen bundelen met de A13/A16, maar dan krijg je een lijn die bewoonde gebieden probeert te ontwijken, terwijl je die juist wilt bedienen met een metro.hidihi schreef:Wat betreft lijn E ik heb nooit begrepen waarom er nooit een spoor tussen Binnenhof en Berkel /Roderijs is aangelegd.
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Want? Ik denk dat het geen goed idee is zolang Hellevoetsluis niet explosief groeit in inwonersaantallen.hidihi schreef:Een metro naar Hellevoetsluis is gewoon een goed idee
Het enige potentieel van deze lijn wordt zo te niet gedaan. Dan zijn de huidige buslijnen veel handiger om mee te reizen want die komt nog bij de reizigers in de wijken. En de bussen rijden bovendien grotendeels op een eigen (peperdure) baan waardoor ze vrij vlot van/naar Spijkenisse rijden....maar de metro moet gewoon op de rand van de stad stoppen met een zeer ruime fietsenstalling bij het metrostation. Als de metro gewoon bovengronds wordt aangelegd dan hoeven de kosten echt niet uit de pan te reizen.
Als frequent reiziger tussen Spijkenisse en Den Haag ervaar ik de metro soms (als ik beetje slecht humeur heb ofzo) wel eens beetje als langdradig en erger ik mij soms aan de net-niet aansluiting van de 2600 richting Vlissingen en lijn C naar Spijkenisse (9 van de 10 keer zie je de metro voor je neus wegrijden). Echter denk ik dat als je eerst door het Westland gaat, dat de reistijd vooral langer wordt dan korter. Een metrolijn in min of meer rechte lijn tussen Spijkenisse en Den Haag zou veels te dicht op de bestaande spoorlijn lopen. Dan zie ik meer in een wat hoogwaardige verbinding dieper in het Westland, eventueel via de Blankenburgtunnel zoals JWM al aangeeft.Wat ik eigenlijk jammer vindt is dat inwoners van Spijkenisse helemaal naar station Schiedam moeten reizen om de trein naar Den Haag te pakken. Misschien is een metrolijn Spijkenisse, Hellevoetsluis, Rozenburg, Maassluis, Naaldwijk, Den Haag wel wat. De plaatsen die ik opnoem zijn redelijk groot en met al die inwoners bij elkaar In 1 metro naar Den Haag is misschien wel rendabel als je het grotendeels bovengronds kan doen.
Ik heb niet de indruk dat er nu zoveel verkeer tussen Waddinxveen en regio Rotterdam is dat een metrolijn nodig heeft. Volgens mij heeft een metrolijn sowieso op deze lange afstanden niet veel nut meer omdat de reistijden dan aardig hoog worden.Lijn B is trouwens ook niet ver weg van Waddinxveen misschien kan er een enkel spoor naar Waddinxveen aangelegd worden en misschien wel het spoor tussen Waddinxveen en Alphen aan de rijn aanpassen dat er ook een metro over heen kan rijden.
Ik verwijs naar mijn vorige post in deze draad. De Haven heeft zijn ontsluiting al prima zelf geregeld.De metro kan misschien een kleine rol spelen in het beter verbinden van de haven. Misschien kan er een metrostation ter hoogte van afslag 18 van de A15 gemaakt worden dan kan er makkelijk over gestapt worden tussen de trein en de metro.
Bij de verkenningen rondom de Blankenburgtunnel (toen nog "Nieuwe Westelijke Oeververbinding", waarbij nog de keus gemaakt moest worden tussen de Blankenburg- en Oranjetunnel) is onderzoek gedaan naar een brug. Het resultaat was dat bij een brug met doorvaarthoogte van 35 meter deze alsnog 7 uur per dag open zou staan :).JeffreyMeijer schreef:Ofwel een metro over de nieuwe Waterweg heen. En door het Westland. Ik wens je veel succes :pos: Zie eerder nog een tramlijn in Purmerend aangelegd worden.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Uitbreiden metronetwerk Rotterdam (algemeen)
Waarom zou je in vredesnaam een metro naar Waddinxveen willen aanleggen?hidihi schreef:Ik zal helemaal niet aan lijn E knutselen om de inwoners van Zoetermeer te helpen. Ik denk dat lijn B beter vanuit Nesselanden naar Zoetermeer verlengt kan worden. Lijn B is trouwens ook niet ver weg van Waddinxveen misschien kan er een enkel spoor naar Waddinxveen aangelegd worden en misschien wel het spoor tussen Waddinxveen en Alphen aan de rijn aanpassen dat er ook een metro over heen kan rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten