Buslijnen in de provincie Gelderland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

BrengMe schreef:Ik had een paar jaar geleden al een plan gemaakt voor een stadsbus voor Winterswijk:
Afbeelding
Nadeel van deze route is dat reizigers tussen het station en het ziekenhuis enorm om moeten rijden. De bus zou daarom ook via de Europalaan kunnen gaan rijden (gestippelde route). De rode lijn is de route van de huidige lijn 73, die dan komt te vervallen.
Ik had hierbij die stippelroute in gedachte, zodat je komende vanaf Zutphen op station Winterswijk West een zo goed mogelijke aansluiting op zo'n stadsbusje ri. het ziekenhuis zou krijgen, zonder dat dat ten koste hoeft te gaan van de overstap op het 'centrale station' (voor reizigers vanuit de richting Doetinchem).
Zo'n overstap vanaf station West is immers belangrijk voor het verzorgingsgebied van het ziekenhuis, omdat de meeste 'bezoekers' vanuit die kant zullen komen en je de reistijdverlenging vanaf die kant beperkt moet houden (en bovendien een lange overstap daar sowieso niet erg wenselijk is vanwege het gebrek aan voorzieningen). Vanuit die kant zit je namelijk met de grote kernen Lichtenvoorde, Groenlo en Eibergen terwijl vanuit de richting Doetinchem je eigenlijk zo'n beetje alleen met Aalten zit.
Zo'n stadsbus kan dan om .15 en/of .45 kunnen doorkomen op 'CS' en dan 2 minuten later vanaf station West ri. ziekenhuis kunnen vertrekken. Dan beperk je de overstap op West tot zo'n 10 minuten.

In het idee dat ik had, eindigde die bij de rotonde in het noorden (waar jij hem linksaf laat buigen ri. ziekenhuis), waarbij hij evt. nog door zou kunnen rijden ri. Meddo (verder rijden ri. noorden), maar het idee om linksaf te slaan en een rondje ervan te maken is ook wel leuk. De vraag is dan alleen of je qua reistijd uit komt (of je laat hem natuurlijk langer wachten op het ziekenhuis en/of daar alsnog keren, want de doorkomst op de stations is wel van belang uiteraard)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

Dat plan van lijn 73 van jou zou wel kunnen, maar dan is het eerst handig als hij eerst naar station rijdt en dan de rondje door Winterswijk. Daarna weer naar station en dan naar Enschede.
Zoniet kan je een buurtbuslijn daarvan maken die dat rondje doet en dan via station Winterswijk doorgaat naar Rietmolen via Groenlo als lijn 198.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

ik geloof dat je de discussie niet snapt. het gaat erom dat er geen bus meer gaat zijn tussen winterswijk en groenlo en hoe je de ver van het station gelegen wijken van winterwijk nog enigszins kan bedienen zonder dus naar groenlo te rijden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Kaartje

Ik heb een lijnennet geconstrueerd voor de huidige lijnen 72 t/m 74. Hieronder wat uitleg.
  • Lijn 71: Lijn 71 rijdt in de daluren en in de spitsuren tijdens de vakantieperioden elk halfuur tussen Varsseveld Station en Enschede via de snelle route van de huidige lijn 74. In de spitsuren buiten de vakanties blijft lijn 74 zelf rijden. De provincie wil de lijn in de daluren afbuigen naar Varsseveld dat is hiermee bereikt.
  • Lijn 72: Lijn 72 rijdt doordeweeks overdag elk halfuur tussen Varsseveld en Groenlo via Lichtenvoorde Galileïstraat (waar nu slechts een aantal spitsritten stoppen) verder rijdt deze lijn in Groenlo een iets uitgebreidere route dan de huidige lijn 72 om de stad beter te ontsluiten. Te Groenlo Busstation bestaat in de spitsuren een aansluiting op lijn 74 van en naar Enschede. In de daluren en in de spitsuren in de vakanties is dit op lijn 71.
  • Lijn 73: Lijn 73 vervangt het stadsdienst traject van de huidige lijn 73 en rijdt elk uur van en naar het Duitse Vreden met aansluiting op de lijn S70 van en naar Münster Hauptbahnhof.
  • Lijn 74: Lijn 74 gaat net zoals nu de sneldienst route rijden tussen Doetinchem en Enschede (met frequentie van 4x/uur). Buiten de spitsuren en in de vakanties rijdt deze lijn niet. De verbinding tussen Varsseveld en Enschede wordt dan vervangen door lijn 71. Van en naar Doetinchem kan de trein tussen Varsseveld en Doetinchem worden gebruikt.
  • Lijn 75: Lijn 75 rijdt in het weekend en in de avonduren elk halfuur via een langzame route tussen Haaksbergen en Varsseveld.
  • Lijn 76: Lijn 76 is een nieuwe buslijn die tussen Bocholt en Lichtenvoorde rijdt. In de OV-visie van de provincie Gelderland staat dat een betere verbinding met Bocholt is gewenst, daarom een snelle verbinding tussen station Aalten en Bocholt Busstation. De lijn rijdt ook tussen Aalten en Lichtenvoorde, zodat reizigers vanuit Aalten ook eenvoudig naar Enschede of Haaksbergen kunnen reizen. Het traject tussen Aalten en Lichtenvoorde wordt niet op zaterdag bereden.
Dus frequenties kort samengevat:
Spits: 2x/uur lijn 72 Varsseveld - Groenlo, 1x/uur lijn 73 Winterswijk - Vreden, 4x/uur lijn 74 Doetinchem - Enschede, 2x/uur lijn 76 Bocholt - Lichtenvoorde.
Spits (vakanties): 2x/uur lijn 71 Varsseveld - Enschede, 2x/uur lijn 72 Varsseveld - Groenlo, 1x/uur lijn 73 Winterswijk - Vreden, 1x/uur lijn 76 Bocholt - Lichtenvoorde.
Dal: 2x/uur lijn 71 Varsseveld - Enschede, 2x/uur lijn 72 Varsseveld - Groenlo, 1x/uur lijn 73 Winterswijk - Vreden, 1x/uur lijn 76 Bocholt - Lichtenvoorde.
Avond: 2x/uur lijn 75 Varsseveld - Haaksbergen
Zaterdag: 2x/uur lijn 75 Varsseveld - Haaksbergen, 1x/uur lijn 73 Winterswijk - Vreden, 1x/uur lijn 76 Bocholt - Aalten.
Zondag: 2x/uur lijn 75 Varsseveld - Haaksbergen
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Wellicht moet je eerst bedenken waarom lijn 74 zo'n lage frequentie heeft gekregen buiten de spits en waarom die 's avonds en in het weekend niet meer rijdt.

Op studenten van het Graafschap College na zit vrijwel niemand in Groenlo en Eibergen te wachten op een lijn die non-stop tussen Groenlo en Lichtenvoorde rijdt (lijn 74 is op dat stuk ook zeer slecht bezet). Men heeft juist veel meer belang aan een goede verbinding met het station in Lievelde, omdat dat de 'toegangspoort' is tot de rest van Nederland (alleen voor Twente en Doetinchem dus niet, maar de grens tussen welke dorpen bij welk verzorgingsgebied horen ligt juist ongeveer op die plek). Juist die verbinding (nu nog altijd rechtstreeks) laat jij dus helemaal vervallen. Doordat die lijn 71 natuurlijk een goede overstap in Varsseveld moet hebben op de trein, betekend dat reizigers Eibergen<->Lievelde weer lang mogen wachten op het tochtige busstation in Groenlo. Daar werd destijds al veel over geklaagd (en heeft veel reizigers gekost) en juist daarom is lijn 72 uiteindelijk definitief doorgetrokken naar Eibergen (en daar vastgemaakt aan het pendelbusje Eibergen-Neede). De reis Eibergen<->Lievelde wordt in jouw plan straks bijna 2x zo lang (van 20 naar zo'n 35 minuten)

Bovendien: door het wegvallen van de bus Winterswijk-Groenlo-Enschede wordt lijn 72 alleen maar belangrijker (neemt immers alle reizigers tussen die steden over), dus dan is het handig om het aantal overstappen te beperken en al helemaal niet een overstap van ruim 15 minuten erin te gooien.

Daarnaast: je beweert dat lijn 72 een goede overstap heeft op lijn 74, maar dat kan alleen als je lijn 74 niet meer in Doetinchem op de trein laat aansluiten. Doe je dat immers wel, dan heb je ook weer een slechte overstap in Groenlo. Nu is die overstap (je hoeft nu uiteraard alleen over te stappen als je ri. Haaksbergen of Enschede wil, dus die overstap kan in zowel Groenlo als Eibergen) 1 minuut. Maar doordat jij de route tussen Lievelde en Groenlo verlengt hebt, vervalt dat dus. De overstap wordt dan zo'n 10 minuten (ik schat dat die omreis van jouw zo'n 5 minuten kost). Dat vind ik geen goede overstap.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Laten we eens gedetailleerder kijken naar de rijtijden dan.

Mijn lijn 74 rijdt 4x/uur tussen Doetinchem en Enschede, geen gewijzigde route t.o.v. huidige situatie. Dan krijg je bijvoorbeeld het volgende (bron Arriva site):
  • Enschede Centraal 7:09 - Haaksbergen Busstation 7:29 - Groenlo Busstation 7:53 - Lichtenvoorde Twenteroute 8:05 - Varsseveld Den Es 8:17 - Doetinchem Station 8:38
  • Doetinchem Station 7:06 - Varsseveld Den Es 7:27 - Lichtenvoorde Twenteroute 7:39 - Groenlo Busstation 7:52 - Haaksbergen Busstation 8:16 - Enschede Centraal 8:40
Lijn 72 tussen Groenlo - Varsseveld rijdt in mijn plan 2x/uur met een iets gestrekte route in Groenlo plus minus 5 à 10 minuten extra reistijd, dan moet die dus eerder uit Groenlo vertrekken.
  • Groenlo Busstation 8:09 - Lievelde Station A 8:24 V 8:31 - Lichtenvoorde Twenteroute 8:39 - Varsseveld Station 9:02
  • Varsseveld Station 9:04 - Lichtenvoorde Twente Route 9:17 - Lievelde Station A 9:24 V 9:31 - Groenlo Busstation 9:46
  • Trein in Varsseveld vertrekt 07/37 naar Doetinchem en trein vanuit Doetinchem komt om 22/52 aan. Treinen vertrekken vanuit Lichtenvoorde-Groenlo om 00/30 in beide richtingen.
Kortom voor de spitsuren geldt:
Lijn 74 komt om 08/23/38/53 aan vanuit Enschede. Lijn 72 vertrekt om 09/39 vanuit Groenlo en heeft 00/30 aansluiting op de trein in Lievelde.
Lijn 74 vertrekt om 07/22/37/52 naar Enschede. Lijn 72 komt om 16/46 aan vanuit Lievelde/Varsseveld en heeft 00/30 aansluiting op de trein in Lievelde.

Mijn lijn 71, die in de daluren 2x/uur rijdt, behoudt tussen Varsseveld Den Es en Enschede dezelfde vertrektijden.
  • Enschede Centraal 9:24 - Haaksbergen Busstation 9:44 - Groenlo Busstation 10:08 - Lichtenvoorde Twenteroute 10:20 - Varsseveld Den Es 10:32 - Varsseveld Station 10:35 (goede overstap op trein naar Doetinchem)
  • Varsseveld Station 10:54 (goede overstap op trein vanuit Doetinchem) - Varsseveld Den Es 10:57 - Lichtenvoorde Twenteroute 11:09 - Groenlo Busstation 11:22 - Haaksbergen Busstation 11:48 - Enschede Centraal 12:10
Kortom voor de daluren geldt:
Lijn 71 komt om 08/38 aan vanuit Enschede. Lijn 72 vertrekt om 09/39 vanuit Groenlo en heeft 00/30 aansluiting op de trein in Lievelde.
Lijn 71 vertrekt om 22/52 naar Enschede. Lijn 72 komt om 16/46 aan vanuit Lievelde/Varsseveld en heeft 00/30 aansluiting op de trein in Lievelde.

Totaal: van Eibergen naar Lievelde 1 minuut overstaptijd, van Lievelde naar Eibergen 6 minuten overstaptijd.

In de huidige dienstregeling rijdt lijn 72 tussen Eibergen en Groenlo altijd op exact dezelfde tijd als lijn 74 of 73. Lijkt me vrij zinloos, dan moet je een overstap introduceren.
Laatst gewijzigd door regenmaker op zo 29 mei 2016, 22:12, 13 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door chemie »

In twee minuten van Lichtenvoorde naar Varsseveld? Ah.. Die fout heb je net verbeterd :pos:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Ja, drukte perongeluk op zenden, terwijl ik nog niet klaar ben. :oops:

EDIT:Nu wel. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Ik denk niet dat als men moet bezuinigen ze de bus in Varsseveld 20 minuten willen laten staan (ook geen voorzieningen voor de chauffeur), daarnaast is een overstap van 2 minuten bus->trein ook veel te krap (de trein kan immers niet op de bus wachten, andersom is dat makkelijker).

Daarnaast heb je dus gedaan wat ik al aangaf: de aansluiting van lijn 74 in Doetinchem verslechterd. Lijn 74 komt in jouw plan precies aan wanneer de trein vertrekt (.08/.23/38/.53). Dat is niet erg aantrekkelijk natuurlijk.

Ook vind ik de bustijden van lijn 72 wat vreemd. Lievelde->Varsseveld duurt 31 minuten, terwijl Varsseveld->Lievelde slechts 20 minuten duurt. Dat is wel een behoorlijk verschil.
regenmaker schreef:Totaal: van Eibergen naar Lievelde 1 minuut overstaptijd, van Lievelde naar Eibergen 6 minuten overstaptijd.
Ik kijk nog ietsjes verder en kom tot:
Eibergen->Lievelde (incl. de 2 min. langere overstap op de trein): 8 minuten extra reistijd (vertrek .28/.58 i.p.v. .36/.06)
Lievelde->Eibergen (overstap blijft daar wel gelijk): 11 minuten extra reistijd (aankomst .02/.32 i.p.v. .51/.21)

Dat vind ik toch wel erg veel op zo'n kleine afstand. En dat terwijl dit een zeer belangrijke reizigersstroom is (na Enschede de belangrijkste).

Het reistijdverlies voor Winterswijkers blijft dan natuurlijk niet zo beperkt mogelijk, maar wordt alleen maar nog groter. Dat lijkt me niet wenselijk.
regenmaker schreef:In de huidige dienstregeling rijdt lijn 72 tussen Eibergen en Groenlo altijd op exact dezelfde tijd als lijn 74 of 73. Lijkt me vrij zinloos
Dat ben ik met je eens, daarom vind ik ook dat je 72 naar Enschede moet sturen. Die kan prima het pad van de weggevallen 73 overnemen en dan beperk je Winterswijk-Enschede bovendien tot 1 overstap (te Lievelde).
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Nitein-Repart »

Het zou een hoop helpen als de treindiensten in de Achterhoek op een 00/30-symmetrie worden gezet. Dit maakt knopen in Zutphen en Ruurlo mogelijk en zorgt ervoor dat tussen Groenlo en Varsseveld slechts 1x/uur gereden hoeft te worden op 's avonds en op zondag.

Zutphen
.01 81 Deventer (sluit in Deventer aan op de IC Amersfoort-Enschede, dus aantrekkelijker reisproduct)
.02 82 Doetinchem (betere aansluitingen richting Apeldoorn, Zwolle en Twente, richting Arnhem-Nijmegen kan de Sprinter gebruikt worden)
.04 IC Zwolle
.06 ST Apeldoorn
.06 ST Oldenzaal
.06 ST Winterswijk
.06 SPR Nijmegen
.28 IC Roosendaal
.34 IC Zwolle
.58 IC Roosendaal

Vorden
.15 ST Winterswijk
.30 51 Doetinchem (bespaart 1 bus)
.45 ST Zutphen

Ruurlo (betere aansluiting op bus van/naar Zelhem)
.22 ST Winterswijk
.30 23 Borculo
.30 23 Doetinchem
.38 ST Zutphen

Lievelde (bus hoeft slechts 1x/uur rijden)
.30 ST Winterswijk
.30 ST Zutphen
.32 75 Haaksbergen
.32 75 Varsseveld

Winterswijk
.20 ST Zutphen
.50 ST Arnhem

Aalten
.00 ST Arnhem
.00 ST Winterswijk

Varsseveld
.00 75 Haaksbergen
.08 ST Arnhem
.52 ST Winterswijk

Terborg
.15 ST Arnhem
.45 ST Winterswijk

Doetinchem
.01 51 Vorden
.01 23 Borculo
.16 82 Zutphen
.23 ST Arnhem
.31 92 Apeldoorn (vervangt lijn 27 tot Doesburg, lijn 26 tot Dieren en lijn 43 tot Apeldoorn, samenwerking met Veluwe, sluit in Dieren aan op IC Roosendaal)
.37 ST Winterswijk
.46 128 Dinxperlo (rijdt tot halte Rijnweg in Gendringen de route van lijn 28, daarna via Engbergen naar Dinxperlo, heeft een assymetrische 15/45-inleg)
.53 ST Arnhem
.?? 24 Emmerich (afhankelijk van de inleg trein Arnhem-Düsseldorf)

Zo kun je al besparen en tegelijkertijd tijd OV aantrekkelijker maken. Dit is overigens een zondagsdienst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

Is het mogelijk om 5 treinen in Zutphen te plaatsen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Suus »

Vier kerende treinen past, vijf alleen met een verbouwing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

Dan kan de symmetrie dus niet worden aangepast lijkt me.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Wubbo »

Wat bedoel je precies? Er zijn nu al 5 treinen tegelijk: de sprinter uit Nijmegen, stoptreinen uit Apeldoorn, Winterswijk en Oldenzaal keren op het moment dat de IC Zwolle - Roosendaal in beide richtingen langskomt. Als je die IC's ook nog tegelijk wil hebben, heb je inderdaad een verbouwing nodig.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Symmetrisch rijden ben ik volledig mee eens (ook i.v.m. de aansluiting op de sprinter te Zutphen). Hiermee kun je ook de trein Arnhem-Winterswijk 's avonds na 21:00 laten terug vallen tot een uursdienst op een gedeelte van het traject. Daarentegen zou de trein Zutphen-Winterswijk nog één extra rit om 20:36 mogen krijgen (zodat ook daar de halfuursdienst tot 21:00 blijft rijden, zeker na het geheel wegvallen van 73 en het wegvallen van 23 's avonds mag de halfuursdienst wel iets langer mogen, aangezien meer mensen afhankelijk worden van de trein)

's Avonds na 21:00 en zondags zou je dan een doorgaande trein Arnhem Centraal - Winterswijk - Zutphen kunnen inleggen (voorkomt lange keringen van beide treinen). Hiermee behoudt Winterswijk ook 's avonds een halfuursdienst van/naar Arnhem (1x via Doetinchem, 1x via Zutphen).
De huidige korte slag Arnhem-Doetinchem op zondag (die je dan ook doordeweeks na 21:00 zou krijgen) zou dan ruim 45 minuten in Doetinchem stil staan. Deze zou ik dan doortrekken tot minimaal Terborg (dit kost geen extra slag, evt. zou dit zelfs nog naar Varsseveld door kunnen) aangezien rond Terborg je nog een vrij dichtbevolkt gebied hebt en dat ook niet veel verder is:
gekoppelde treinen Arnhem Centraal - Winterswijk en Winterswijk - Zutphen
.05 Arnhem Centraal, ..., .37 Doetinchem, .45 Terborg, .52 Varsseveld, .10-.20 W'wijk, .30 L'voorde-Groenlo, .37 Ruurlo, .45 Vorden, .54 Zutphen
.06 Zutphen, .15 Vorden, .22 Ruurlo, .30 L'voorde-Groenlo, .40-.50 W'wijk, .07 Varsseveld, .14 Terborg, .23 Doetinchem, ..., .56 Arnhem Centraal
Arnhem - Terborg
.35 Arnhem Centraal, .07 Doetinchem, .14 Terborg (tijdens ICE: vertrek Arnhem om .29)
.44 Terborg, .53 Doetinchem, .26 Arnhem Centraal


Lijn 72 (Enschede-) Haaksbergen - Lievelde - Varsseveld
Sluit altijd aan vanaf de treinen in Varsseveld en Lievelde. Dit komt met die nieuwe treintijden die ik voorstel dan ook mooi uit.
De laatste halfuursverdichtende treinen in Lievelde komen daar om 21:00 aan (21:30-22:30-23:30-0:30 zijn daarna de uurstijden) en de aansluitende bus komt om 21:29 aan in Varsseveld, waar hij ook op de laatste verdichtende rit uit Arnhem aansluit en dus nog terug kan rijden met reizigers naar Lichtenvoorde (na L'voorde als LM terug naar de stalling in Groenlo). De aansluitende bus in Lievelde naar Haaksbergen rijdt daarna nog terug naar Groenlo Busstation (sluit daar immers ook aan op een 62 uit Enschede).
De halfuursdiensten eindigen dan als volgt (inperking Haaksbergen-Enschede niet meegenomen i.v.m. overzichtelijkheid):
in zuidelijke richting:
- Haaksbergen: 20:24 (tot Varsseveld), 22:24 (tot Groenlo)
- Groenlo: 21:16
- Lievelde: 21:31
- Lichtenvoorde: 21:36
in noordelijke richting:
- Varsseveld: 20:59 (tot Haaksbergen), 21:59 (tot Lichtenvoorde)
- Lichtenvoorde: 21:20
- Lievelde: 21:31
- Groenlo: 21:41

Lijn 62
Lijn 62 doortrekken tot station Ruurlo (logischer eindpunt) en dan kan die net zoals lijn 72 's avonds laat terugvallen naar 1x p/u en dan kort keren te Ruurlo (rond .30).
's Avonds kan de speling dan iets verminderd worden (staat nu 1 minuut stil in Neede, 2 minuten in Borculo en er zit extra speling op Borculo-Ruurlo i.v.m. bediening Leostichting), zodat lijnen 62 en 72 dan beter op elkaar aansluiten in Haaksbergen.

Lijn 51
Jij laat hem om .30 uit Vorden vertrekken om zo een korte kering te krijgen. Echter zou je (zonder gewijzigde route) dan slecht aansluiten op de trein in Doetinchem (aankomst zou dan .57 zijn).
Ik zou hem zoals eerder via Zelhem en Overstegen sturen om die grote kern en die noordelijke Doetinchemse wijk regulier OV te laten houden. Daarmee kun je die kering in Vorden wel maken en wordt de aansluiting op de trein in Doetinchem ook minder lang.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik heb lijn 51 in huidige vorm behouden om zo de lijn met maar 1 bus te exploiteren, via Zelhem kost 2 bussen, terwijl je diezelfde bus kan inzetten op Doetinchem-Ruurlo. Lijn 62 zou ik altijd 2x/uur laten rijden (momenteel doet die dat al op koopzondagen), dat wordt nu altijd om zo in Borculo altijd aan te sluiten en kort te keren.

Knoop Haaksbergen komt er zo uit te zien
.01 75 Varsseveld
.11 62 Enschede
.16 53 Hengelo (assymetrische 15/45-ligging)
.19 62 Borculo
.41 62 Enschede
.49 62 Borculo
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Waarom heb je lijn 62 met 4 minuten verschoven (die komen nu immers beide om .15/.45 door Haaksbergen)? Kun je de knoop in Borculo daarmee nog wel halen? (betwijfel ik namelijk)

Je 'knopen' lijken als ik het zo bekijk aardig op non-knopen.

Je laat lijn 75 in Haaksbergen én Lievelde (totaal) niet aansluiten op het aansluitend OV. In Haaksbergen heb je een overstap van ruim een kwartier en in Lievelde (Enschede/Haaksbergen/Eibergen<->Zutphen/Winterswijk) van maar liefst 55 minuten. De reistijd Haaksbergen-Lievelde is immers 34 minuten, waardoor je 5 minuten na doorkomst van de treinen pas aan komt. Ik denk dus dat reizigers massaal het OV uit jaagt op die momenten (een reis Enschede-Winterswijk duurt op dat moment meer dan een uur langer).

Hetzelfde commentaar heb ik deels dus over lijn 51. De overstappen aan beide uiteinden zijn daar niet geweldig. Je bespaart dan weliswaar 1 bus uit, maar doordat je de bus wel erg onaantrekkelijk maakt, zul je veel reizigers kwijtraken, waardoor je dan netto wellicht alsnog duurder uit bent.

Ik denk dus dat je daar wellicht nog eens naar moet kijken.


Overigens: waarom kan de bus wel 2x p/u blijven rijden tussen Haaksbergen en Borculo(-Ruurlo), maar niet tussen Haaksbergen en Groenlo? De tak naar Groenlo is juist de drukkere van de twee (dat 's avonds die uit Groenlo wordt ingekort heeft niets te maken met welke lijn meer reizigers kent, maar met concessies). Overigens verwacht ik dat Overijssel lijn 62 over een paar jaar ook terug laat vallen tot 1x p/u halverwege de avond vanwege de bezuinigingen die ze moeten doen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Ze moeten helemaal niet bezuinigen. Is een keuze die ze maken en dat is wat mij betreft een verkeerde.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Nitein-Repart »

Men acht bezuinigingen eenmaal nodig. In mijn voorstel kun je al aardig wat bezuinigingen zonder dat veel kernen zonder of met vraagafhankelijk ov zitten. Alleen Silvolde heeft in mijn plannen 's avonds en op zondag geen bus, die kunnen gebruik maken van station Terborg.

Naar aanleiding van het commentaar SuperGhost:
Ik zie ook dat Eibergen-Haaksbergen stukje langer is dan Eibergen-Neede en dat Lievelde-Haaksbergen niet binnen 27 minuten te doen is. Een lange kering in Haaksbergen en derde bus isn noodzakelijk. Nieuwe vertrektijd bus 75 vanuit Haaksbergen wordt dan .53. Lijn 51 laat ik zo staan, andere alternatieven zijn een stuk duurder.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Behalve Silvolde neem ik aan dat van de grote kernen Dinxperlo dan ook geen bus heeft? :wink:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Als je de tarieven van de ov-chipkaart fors verlaagd. Zijn de bussen een stuk beter gevuld. Ben je natuurlijk duurder uit, maar als je een bus hebt met 15 mensen die allen 2 euro betalen of 30 mensen die een euro betalen, is geen verschil. En de belastingbetaler krijgt waar voor zijn geld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

Erno-BE schreef:Naar aanleiding van het commentaar SuperGhost:
Ik zie ook dat Eibergen-Haaksbergen stukje langer is dan Eibergen-Neede en dat Lievelde-Haaksbergen niet binnen 27 minuten te doen is. Een lange kering in Haaksbergen en derde bus isn noodzakelijk. Nieuwe vertrektijd bus 75 vanuit Haaksbergen wordt dan .53. Lijn 51 laat ik zo staan, andere alternatieven zijn een stuk duurder.
Is doorrijden naar Enschede niet makkelijker?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Als je een uursdienst tot Haaksbergen rijdt past het wel in de keertijd (dan keer je in 4 minuten in Enschede), dus kost inderdaad geen extra bus.

Het probleem ligt echter ergens anders: concessierechten

Het traject Haaksbergen-Enschede valt onder de concessie van Twents en Arriva heeft slechts beperkt toegang ertoe en mag slechts een bepaald percentage van alle ritten op dat traject rijden.
Dat is ook de reden dat de extra ochtendspitsritten (een 5e/6e bus per uur tussen Lichtenvoorde en Haaksbergen/Enschede) in eerste instantie niet verder mocht rijden dan Haaksbergen en daar moest aansluiten op 62 en pas na onderhandelen die ritten dit jaar door mochten rijden naar Enschede.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

Kunnen vervoerders en/of overheden niet af gaan spreken reizigersstromen als basis te nemen, ipv gebieden?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Ik zou de lijn Enschede-Borculo gewoon geheel naar de Achterhoek schuiven, ben je ook af van dat probleem. Haaksbergen wordt doordeweeks nu toch al deels bediend door de concessie Achterhoek-Rivierenland (in de brede spits zelfs meer) en Neede en Borculo zijn ook Achterhoekse plaatsen.

Een ander voordeel daaraan is dat je de doorgaande lijn Enschede-Borculo-Doetinchem dan weer kan herstellen, zodat een aantal relatief belangrijke reizigersstromen weer rechtstreeks bediend worden. Denk aan Ruurlo<->Enschede en Neede<->Ruurlo/Doetinchem (het station in Ruurlo is voor Neede belangrijk voor de verbinding ri. Arnhem-Nijmegen en Randstad)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten