Spoorlijn Utrecht - Breda

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Roeland »

Mogelijke locaties voor zo'n snelweghalte tussen Breda en Utrecht zouden bijv. kunnen zijn:
- Oosterhout t.h.v. Europaweg
- Oosterhout t.h.v. Bovensteweg
- Oosterhout t.h.v. Kreeksluisweg
- Raamsdonksveer t.h.v. Omschoorweg
- Hank t.h.v. Warmondstraat
- Nieuwendijk
- Sleeuwijk Tol (maar dan minder kronkelige busroute)
- Gorinchem West / A27
- Hoogblokland (onder viaduct)
- Meerkerk (viaduct Blommendaal)
- Vianen (halte boven viaduct Bernhardlaan)
- A2 Nieuwegein (locatie nader te bepalen)
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door tjoektjoek »

Eigenlijk zouden ze deze spoorlijn meer van internationaal belang moeten maken. Een uitwijkroute voor de hsl als deze eruit ligt tussen Schiphol en Breda. Dan kunnen de internationale Eurostars en ICs Brussel hieroverheen rijden. Dit zorgt ervoor dat deze treinen wel kunnen rijden als er werkzaamheden op dit traject zijn en niet via de langzame route via Roosendaal en Leiden. Het spoornetwerk wordt er bovendien robuuster van, deze lijn kan ook gebruikt worden als de drukke corridor Utrecht - Eindhoven eruit ligt. Maar ja investeren in nieuwe spoorlijnen is nou net iets minder populair dan een 3-baans snelweg met een rijstrook uitbreiden.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Cas »

Ja, deze maatregelen lijken vooral gericht op het deel Gorinchem-Breda. Overigens weer een mooi voorbeeld van de verwatering van elke kwaliteitsindicatie in het OV, dit is bij lange na geen BRT, maar ach.

Ben wel benieuwd hoe ze die maatregelen in de praktijk zien, veel is al gedaan (snelweghaltes) of lijkt nooit te gaan gebeuren (130 met lijnbussen).
Utrecht-Breda goed bedienen lijkt me simpelweg niet haalbaar met snelwegbussen, het verschil met de trein blijft te groot: zowel via Rotterdam als via Den Bosch is het nu al 15 min sneller met de trein, en dat is niet bepaald over snel spoor of met directe route...
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door ArrivaBas »

Het is dan ook niet per se belangrijk dat deze bus een snelle verbinding biedt tussen Breda en Utrecht, maar juist ook de plaatsen ertussen, zoals Oosterhout, Raamsdonksveer en het Land van Altena, een snelle verbinding met enerzijds Breda en anderzijds Utrecht biedt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door umbusko »

Sowieso bedienen bussen die alleen per fiets bereikbaar zijn maar een beperkte markt. Je hebt zowel de nadelen van de fiets (weer en wind, lichamelijke inspanning, lastig met bagage, binnen redelijke tijd terugkomen bij dezelfde halte) als die van de bus (moeten betalen, dienstregeling, evt. onbetrouwbaarheid, evt. slecht comfort en/of vol).

Voor dorpen waar de stad niet veel verder is kun je dan al net zo goed meteen gaan fietsen. Voor o.a. ouderen, mensen met bagage (vakantie, uitwonende studenten) en bezoekers van de dorpen (die geen fiets bij de halte hebben) moet je dan eigenlijk nog voor een goed alternatief zorgen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Roeland »

Misschien functioneren die Brabantliner-haltes in het Land van Altena in de praktijk wel als P&R-stations? Dus dat een deel van de busreizigers er per auto (en tegenwoordig per e-bike) naar toe rijdt?
Een forse verbetering van de Brabantliner maakt overigens een mogelijke uitbreiding van lijn 120 en 121 ook aantrekkelijker.
Lijn 121 bedient bijvoorbeeld een plattelandsgebied met zeker 10.000 inwoners (verspreid over zo'n 8 kernen; een beetje ambitieuze busvervoerder kan daarvan toch ministens 1x/uur (ook avond/weekend) en spits 2x/uur van maken, lijkt mij?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door teun »

Ik wordt er niet heel vrolijk van als ik die plannen zo zie, met de vernieuwing van de A27 lijkt de positie van de bus eigenlijk alleen maar achteruit te gaan en de nieuwe “hubs” lijken vooral barre parkeerplaatsen in de oksel van een snelwegoprit te gaan worden. Wellicht dat de tijdswinst van een sneldienst wat waard is maar daar mee versnipper je de nu al betrekkelijk lage frequenties natuurlijk alleen maar meer.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door The Greyhound »

Roeland schreef: do 30 jun 2022, 07:48 Misschien functioneren die Brabantliner-haltes in het Land van Altena in de praktijk wel als P&R-stations? Dus dat een deel van de busreizigers er per auto (en tegenwoordig per e-bike) naar toe rijdt?
Een forse verbetering van de Brabantliner maakt overigens een mogelijke uitbreiding van lijn 120 en 121 ook aantrekkelijker.
Lijn 121 bedient bijvoorbeeld een plattelandsgebied met zeker 10.000 inwoners (verspreid over zo'n 8 kernen; een beetje ambitieuze busvervoerder kan daarvan toch ministens 1x/uur (ook avond/weekend) en spits 2x/uur van maken, lijkt mij?
Dat is in het verleden verschillende keren geprobeerd door zowel Veolia als Arriva maar daar bleek weinig tot geen belangstelling voor.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef: do 30 jun 2022, 07:48 Misschien functioneren die Brabantliner-haltes in het Land van Altena in de praktijk wel als P&R-stations? Dus dat een deel van de busreizigers er per auto (en tegenwoordig per e-bike) naar toe rijdt?
Een forse verbetering van de Brabantliner maakt overigens een mogelijke uitbreiding van lijn 120 en 121 ook aantrekkelijker.
Lijn 121 bedient bijvoorbeeld een plattelandsgebied met zeker 10.000 inwoners (verspreid over zo'n 8 kernen; een beetje ambitieuze busvervoerder kan daarvan toch ministens 1x/uur (ook avond/weekend) en spits 2x/uur van maken, lijkt mij?
Hebben de 120, 121 en 621 dat AL niet?
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door isaacp »

Hallo ik heb hier de spoorlijn van utrecht naar breda getekent.
Afbeelding
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Post »

Fijn, precies wat ik nodig had :trein:
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Daan! »

Is de zomervakantie morgen afgelopen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Hainje »

Hier in Brabostan hebben we nog wel een paar weken geloof ik.
🍉
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door rooddolfijn »

Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Meltrain »

isaacp schreef: zo 21 aug 2022, 14:23 Hallo ik heb hier de spoorlijn van utrecht naar breda getekent.
Afbeelding
Het is wel een gemis dat die lijn niet bij station Gorinchem komt. Hoe moet je dan ooit overstappen op de treinen naar Dordrecht en Geldermalsen?

Verder zou ik station Oosterhout-Dongen iets naar het noorden verplaatsen, Oosterhout Noord niet openen en Hank en Nieuwendijk samenvoegen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Hainje »

Bedoel je niet Werkendam en Nieuwendijk?
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Meltrain »

Ja, dat kan ook. Ik bedoelde eigenlijk dat Hank en Nieuwendijk feitelijk gezien te klein zijn voor een station, maar ik snap ook wel de wens voor een station aan de noordoever van de Maas.
Dus dan zou ik Hank iets naar het noorden en Werkendam iets naar het zuiden verplaatsen en Nieuwendijk laten vervallen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door reisthijs »

Wat zou het nut kunnen zijn van een aansluiting op de Betuweroute, voor welke goederentreinen is dat handig?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Klaasje »

Goederentreinen vanuit België die bij Roosendaal de grens over komen en naar Emmerich of Bad Bentheim (via Arnhem-Deventer) rijden. Die hoeven dan niet meer via Tilburg en Den Bosch.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door reisthijs »

Goederentreinen vanuit België hebben alleen niet zo veel aan een verbindingsboogje Rotterdam <-> Utrecht zoals ik op het kaartje zie. Tenzij je ze laat kopmaken op de Kijfhoek, maar dat zou ik niet handig willen noemen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door dennistd »

Je zou het ook voor goederen Kijfhoek-Bentheim kunnen gebruiken: Betuweroute tot Gorinchem, en vanaf daar via Utrecht Centraal naar Amersfoort. Is in elk geval een heel stuk directer dan via Amsterdam Bijlmer wat ze nu doen :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Meltrain »

Ik zou het station Gorinchem West trouwens iets naar het noorden verplaatsen en er een tweelaags station zoals Duivendrecht van maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef: ma 22 aug 2022, 13:49 Goederentreinen vanuit België hebben alleen niet zo veel aan een verbindingsboogje Rotterdam <-> Utrecht zoals ik op het kaartje zie. Tenzij je ze laat kopmaken op de Kijfhoek, maar dat zou ik niet handig willen noemen.
Nee, klopt ik ging ook uit van via Breda.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door tjoektjoek »

Zou deze spoorlijn niet een rol kunnen spelen voor Goederenroutering Oost-Nederland. Nu de CitySprinter er waarschijnlijk komt, raakt de Willemsspoortunnel vol en moet de route via Breukelen nu via Oost-Nederland gaan. Aangezien Oost-Nederland niet echt happig is met bijv. de elektrificering van Zutphen-Hengelo, zou deze route misschien een uitweg kunnen bieden.

Want dan heb je Kijfhoek - aansluiting Gorinchem - Utrecht - Amersfoort - ...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten