PHS op SAAL/Gooilijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door trolly »

Chrysa schreef:
Vinny schreef:vervangen van bruggen door aquaducten
Kan dat wel met die enorme hellingbanen die je daarvoor nodig hebt?
Ja, dat kan. Als station Weesp flink onder maaiveldniveau herbouwd wordt, kan je onder de Vecht door, en ben je van die brugopeningen af. Helaas zit je dan wel te diep voor de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, dus daar moet je dan ook onder door. En dan moet Diemen aansluiting ook nog even op de schop. Dus: ja, dat kan. Maar: nee, dat lukt niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Alargule »

Daarbij wil ik aantekenen dat er binnen die straal in het geval van Duivendrecht ook meer stations liggen. In het geval van Weesp is dat niet zo.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door CamilleKreemers »

In hoeverre is het noodzakelijk dat er ETMET op de Gooilijn gereden gaat worden?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:In hoeverre is het noodzakelijk dat er ETMET op de Gooilijn gereden gaat worden?
Voor de Gooilijn lijkt me dat niet noodzakelijk. Voor SAAL wel. Maar als je 6 sprinters over de SAAL-Corridor laat rijden, ontkom je er eigenlijk niet aan om ook 6 sprinters over Gooilijn te laten rijden, vanwege de aansluiting in Weesp. Ook kunnen de ICs over de Gooilijn het beste in 10/10/10 (of dus 10/20) intervallen liggen vanwege de inhaling in Weesp.

Dit is ook waarom ik minder fan ben van mijn variant 1: met 6 ICs per uur en 6 SPRs per uur over zowel de SAAL-Corridor als de Gooilijn. Beide corridors worden op die manier min of meer als 'gelijkwaardig' gezien, terwijl ze dat qua reizigersaantallen natuurlijk niet zijn.

In mijn variant 2: ligt dat heel anders. De Gooilijn heeft daarbij 4 ICs (wel in een 10/20-interval) + 2 ICs naar Almere en 6 SPRs, dat betekent dus alleen een frequentieverhoging van de SPRs op de Gooilijn.
Roeland schreef:Al die argumente kloppen. Daarom was ik ook "tegenstander" van Weesp als IC-station, totdat ik de feiten op een rijtje zette.
Het gaat me ook niet om die Weespenaren, maar het gaat me om de overstaprelaties.
Het zou nog steeds fijn zijn als je met een iets uitgebreidere uitwerking komt. Ik kan nu nauwelijks zien hoe je knoop in Weesp in elkaar zit. Als ik het goed begrijp wil je elke directe IC relatie 2x/uur aanbieden én elke directe SPR relatie 2x/uur (en dus 2x/uur indirect). Ik twijfel een beetje in hoeverre dit voldoet aan PHS. Elke relatie wordt immers maar 4x/uur aangeboden (waarvan 2x/uur met overstap).

Als je bijvoorbeeld gaat vergelijken met variant 2: zijn er in die variant voor de SPRs altijd 6 reismogelijkheden per uur i.p.v. 4 bij jou. Daarnaast biedt variant 2 6 directe reismogelijkheden IC Almere - Schiphol en 4 directe reismogelijkheden IC Almere - Amsterdam t.o.v. max 4 reismogelijkheden bij jou waarvan 2x met overstap. Alleen op de relatie Amersfoort/Hilversum - Amsterdam scoor je aanzienlijk beter met een verdubbeling van het aantal reismogelijkheden (wel met overstap) t.o.v. variant 2.

En daar komt dan nog bij dat de IC-reizigers ook nog altijd 4 minuten langer onderweg zijn.

Als je dan toch gaat werken met IC-stops in Weesp, zou ik nog wel altijd kiezen voor frequenties van 6x/uur (en misschien niet voor alternerende treinen). Op die manier kun je meer uit de infrastructuur halen en bied je alle relaties hoogfrequent aan. De vraag is dan wel of alles nog past zonder die inhaling in Weesp.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door CamilleKreemers »

Yanaike schreef:
CamilleKreemers schreef:In hoeverre is het noodzakelijk dat er ETMET op de Gooilijn gereden gaat worden?
Voor de Gooilijn lijkt me dat niet noodzakelijk. Voor SAAL wel. Maar als je 6 sprinters over de SAAL-Corridor laat rijden, ontkom je er eigenlijk niet aan om ook 6 sprinters over Gooilijn te laten rijden, vanwege de aansluiting in Weesp. Ook kunnen de ICs over de Gooilijn het beste in 10/10/10 (of dus 10/20) intervallen liggen vanwege de inhaling in Weesp.

Dit is ook waarom ik minder fan ben van mijn variant 1: met 6 ICs per uur en 6 SPRs per uur over zowel de SAAL-Corridor als de Gooilijn. Beide corridors worden op die manier min of meer als 'gelijkwaardig' gezien, terwijl ze dat qua reizigersaantallen natuurlijk niet zijn.

In mijn variant 2: ligt dat heel anders. De Gooilijn heeft daarbij 4 ICs (wel in een 10/20-interval) + 2 ICs naar Almere en 6 SPRs, dat betekent dus alleen een frequentieverhoging van de SPRs op de Gooilijn.
Nu zou je ook de trajecten sprinters op de Gooilijn in een 20/10-interval kunnen plaatsen. Met wat puzzelen kun je wellicht een SPR Almere - Utrecht in het 20-gat kunnen plaatsen. Met wat passen en meten kun je dan wellicht ook een IC Lelystad - Almere - Utrecht in de spits erin krijgen, al wordt het dan wat krapper op het traject. Dan nog even goochelen, wat er schijnt ook een 2x IC-pad voor Amsterdam CS - Almere te bestaan (ja ook dat nog).
De trajecten Weesp - Amsterdam CS en Weesp - Hilversum zijn met 4 treinpaden (IC en SPR afzonderlijk) naar mijn idee toch wel afgedekt?
De trajecten Weesp - Amsterdam Zuid en Weesp - Almere hebben wel 6 treinpaden IC en SPR nodig.

De vraag is alleen of je treinen in een 20/10 verhouding als sprinter wil leggen in het kader van aansluitingen tussen de verschillende reizigersstromen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

Zoals jullie weten ben ik anti-overstap en anti 'deze IC stopt ook in Lutjebroek'. Ik zie zelf dus meer in zoveel mogelijk verbindingen aanbieden, ook al zijn de individuele verbindingen dan minder frequent. Als je echt op een bepaald tijdstip ergens moet zijn, dan kun je alsnog kiezen voor een overstap, maar mensen worden dan iig niet gedwongen om over te stappen. Werknemers met flexibele begintijden kunnen dan b.v. kiezen om iets eerder/later te beginnen met werken zodat ze comfortabel hun rechtstreekse trein kunnen pakken, en mensen die b.v. om X uur op school moeten zijn kunnen dan alsnog kiezen voor de verbinding met overstap.

Zoals in de andere draad bediscussiëerd zou ik ook graag een reservering zien voor een verbinding Almere - Bijlmer Arena - Utrecht. Deze relatie mis ik in jullie plannen. Dan zijn er namelijk minder treinen op almere-hilversum nodig. Eventueel zou je zelfs die hele verbinding kunnen laten vervallen, en laten overstappen op Weesp (ondanks dat ik tegen overstappen ben, is overstappen op weesp nauwelijks langzamer en Almere-Hilversum is niet dusdanig belangrijk dat dit echt voor heel veel reizigers problematisch wordt). Voor veel bestemmingen in het Gooi zou de bus ook een alternatief kunnen zijn vanuit Almere t.o.v. de trein. De bus kan namelijk gewoon over de A27 rijden.

Ik zie dan dus graag in Almere de volgende verbindingen:
2x per uur doorgaande IC Leeuwarden/Zwolle/Groningen - Lelystad - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol en verder (stopt ook in duivendrecht)
2x per uur IC Lelystad - Almere Buiten - Almere C - Amsterdam C (eventueel verder via Haarlem naar den haag/ rotterdam)
2x per uur (spits) IC Almere Oostvaarders - Almere Buiten - Almere C - Bijlmer Arena - Utrecht C (stopt eventueel ook in Parkwijk indien noodzakelijk)
2x per uur sprinter Amsterdam C - Weesp - Almere C - Lelystad - Zwolle
2x per uur sprinter Almere Oostvaarders - Weesp - Amsterdam Zuid en verder (tot hoofddorp of verder naar leiden/den haag c)
indien het past, nog 2x per uur sprinter Almere Oostvaarders - Weesp - Amsterdam C (eventueel verder via Lelylaan naar hoofddorp of den haag c, en dan geen enkele IC meer laten stoppen te lelylaan)

En verder nog:
2x per uur sprinter Amsterdam C - Weesp - Hilversum - Utrecht C
de huidige 2x per uur sprinter Den Haag C - Schiphol - Weesp - Hilversum Utrecht C
2x per uur huidige IC Amsterdam - Amersfoort (evt verder naar deventer/berlijn)
2x per uur huidige sprinter Utrecht C - Soest - Baarn rijdt verder naar Hilversum

De volgende verbindingen vervallen nu:
Baarn - Amersfoort
Almere - Naarden-Bussum/Hilversum (kan met overstap te Weesp)

Voor Baarn - Amersfoort kan men de volgende oplossingen bedenken:
- Enkele sprinters uit Amersfoort door laten rijden tot Hilversum en daar keren (lastig)
- IC laten stoppen te Baarn (ongewenst)
- 'Pech gehad'; ze reizen maar lekker om via Hilversum (ongewenst)
- Keermogelijkheid aanleggen in Baarn en enkele sprinters uit Amersfoort door laten rijden tot Baarn

De ideale oplossing voor Baarn lijkt mij enkele sprinters uit amersfoort door te laten rijden via baarn en hilversum naar Almere, zodat beide missende verbindingen worden gecoverd. Dan wordt het echter té druk op het spoor in Almere, en moet b.v. mijn sprinter Almere O - Amsterdam C vervallen.

Er moet dus wel een keermogelijkheid komen in Hilversum (of Naarden Bsusum, of Weesp) om dit op te lossen. Dan kan de sprinter utrecht-baarn doorrijden tot dit eindpunt, en ook een sprinter uit Amersfoort.


Op Weesp worden dan enkel nog de volgende overstappen noodzakelijk:
Almere - Hilversum (overstap op de sprinter den haag c - weesp - utrecht c)
Almere - Amersfoort
Almere - Amsterdam Zuid (overstap op de sprinter den haag c - weesp - utrecht c) voor reizigers die extra frequentie willen
diemen zuid - science park (lijkt me sneller via lokaal openbaar vervoer dan met de trein)
Laatst gewijzigd door pedaalemmerzak op di 06 dec 2016, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Roeland »

Yanaike schreef:Als je dan toch gaat werken met IC-stops in Weesp, zou ik nog wel altijd kiezen voor frequenties van 6x/uur (en misschien niet voor alternerende treinen). Op die manier kun je meer uit de infrastructuur halen en bied je alle relaties hoogfrequent aan. De vraag is dan wel of alles nog past zonder die inhaling in Weesp.
Het voordeel van 4-4 op de Gooi- en Flevolijn is, dat het op de huidige infra kan, dat de Gooiboogtrein erin past, en dat de sprinters op Weesp niet hoeven te worden ingehaald. Bij 6-6 heb je wel die inhalingen nodig en is er wellicht geen ruimte meer voor de Gooiboogtrein.
Bovendien is 6-6 op Almere - Schiphol helemaal niet nodig, omdat die relatie sterk verspitst is. Dat los je beter op door de hele dag 4-4 te rijden, met in de spits enkele zonetreinen om de belangrijkste forensenstromen te bedienen (en om de drukste IC's te ontlasten).

Die stop in Weesp is voor doorgaande reizigers inderdaad 4 minuten langer, maar voor veel reizigers zorgt-ie voor gemiddeld 7 minuten minder wachttijd, omdat - met hetzelfde aantal treinen - de reismogelijkheden verdubbelen. Vanuit Amf en Hvs neem je gewoon de eerste trein naar Weesp, en op Weesp blijf je ofwel zitten, ofwel stap je cross-platform over. Idem vanuit Deventer en Apeldoorn.

Een extra variant hierop is, dat je de sprinterknoop op Weesp opheft, ten gunste van de overstap IC-sprinter en sprinter-IC. Voordeel is dat de IC dan niet meer op Duivendrecht hoeft te stoppen, omdat reizigers vanuit Amf / Flevoland op Weesp dan op de sprinter naar Dvd kunnen overstappen. Maar laat ik eerst maar eens de basisvariant doorrekenen...
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef:
Yanaike schreef:Als je dan toch gaat werken met IC-stops in Weesp, zou ik nog wel altijd kiezen voor frequenties van 6x/uur (en misschien niet voor alternerende treinen). Op die manier kun je meer uit de infrastructuur halen en bied je alle relaties hoogfrequent aan. De vraag is dan wel of alles nog past zonder die inhaling in Weesp.
Het voordeel van 4-4 op de Gooi- en Flevolijn is, dat het op de huidige infra kan, dat de Gooiboogtrein erin past, en dat de sprinters op Weesp niet hoeven te worden ingehaald. Bij 6-6 heb je wel die inhalingen nodig en is er wellicht geen ruimte meer voor de Gooiboogtrein.
Wat is de blokafstand hier? HEEEEEEEL misschien dat met 2 minuten opvolgtijd het gepropt kan worden (ik durf het niet eens anders meer te noemen.)
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Roeland »

Volgens mijn wordt 6-6 op deze lijnen, bij de huidige infra, nooit mogelijk zonder lange inhalingen op Weesp.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

pedaalemmerzak schreef:Ik zie dan dus graag in Almere de volgende verbindingen:
[...]
Leuk, dat je die verbindingen graag zou willen, maar ik wil in dit topic ook beredeneren of dingen echt passen en ik wil varianten met elkaar kunnen vergelijken, zodat we een iets zinnigere discussie kunnen houden dan welke IC op welke stoeptegel wel/niet moet stoppen en welk lijntje welke kant op moet.

In mijn eerste bericht heb ik duidelijk aangegeven:
Yanaike schreef:Bij het benoemen van jullie ideeën zou ik het op prijs stellen als jullie doornummeren met de variant nummers en als jullie de varianten iets verder uitwerken dan alleen "2x/uur dit, 4x/uur dat", dus ook een soort tijdsplan zoals ik hierboven heb gedaan. Op die manier kunnen we alle varianten ook goed beoordelen en met elkaar vergelijken.
Met andere woorden: zonder verdere uitwerking van je idee ga ik hier verder niet op in.

CamilleKreemers schreef:Nu zou je ook de trajecten sprinters op de Gooilijn in een 20/10-interval kunnen plaatsen. Met wat puzzelen kun je wellicht een SPR Almere - Utrecht in het 20-gat kunnen plaatsen. Met wat passen en meten kun je dan wellicht ook een IC Lelystad - Almere - Utrecht in de spits erin krijgen, al wordt het dan wat krapper op het traject. Dan nog even goochelen, wat er schijnt ook een 2x IC-pad voor Amsterdam CS - Almere te bestaan (ja ook dat nog).
De trajecten Weesp - Amsterdam CS en Weesp - Hilversum zijn met 4 treinpaden (IC en SPR afzonderlijk) naar mijn idee toch wel afgedekt?
De trajecten Weesp - Amsterdam Zuid en Weesp - Almere hebben wel 6 treinpaden IC en SPR nodig.
Volgens mij komt dit redelijk in de buurt van wat ik met mijn variant 3 in gedachte had, een momentje geduld alsjeblieft! :P
Roeland schreef:Het voordeel van 4-4 op de Gooi- en Flevolijn is, dat het op de huidige infra kan, dat de Gooiboogtrein erin past, en dat de sprinters op Weesp niet hoeven te worden ingehaald. Bij 6-6 heb je wel die inhalingen nodig en is er wellicht geen ruimte meer voor de Gooiboogtrein.
Bovendien is 6-6 op Almere - Schiphol helemaal niet nodig, omdat die relatie sterk verspitst is. Dat los je beter op door de hele dag 4-4 te rijden, met in de spits enkele zonetreinen om de belangrijkste forensenstromen te bedienen (en om de drukste IC's te ontlasten).
Misschien is 6-6 niet nodig, maar dit is wel iets waar NS in een van de toekomstige dienstregelingen naar toe wil. Google maar eens op PHS of ETMET, eventueel in combinatie met SAAL. Deze discussie is ook vooral bedoeld voor het bedenken van een dienstregeling voor de lange termijn en dus niet voor een dienstregeling op korte termijn of een vervanging van de huidige dienstregeling. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat daarbij dan ook uitgegaan kan worden van wat extra infrastructuur.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door SuperGhost »

Bij dat 4-4-systeem zou ik gewoon een IC-knoop en sprinter-knoop in Weesp aanbieden, de IC-verbindingen gaan dan voor. Er ontstaan dan immers ook al IC-Sprinter-knopen in Almere Centrum en Hilversum, dus zo heel lang is dat dan ook niet.
Zelfs in dat model kun je nog kijken of je alle 4 de IC's vanuit Almere de zuid-as op stuurt en alle 4 vanuit Amersfoort naar Amsterdam Centraal, of dat je ze om en om stuurt. Zelfs ben ik dan voorstander van dat laatste. Hierbij heeft de sprinter die in Almere en Hilversum verknoopt liggen met de IC dan ook de andere eindbestemming als de IC, hierbij heeft iemand op Almere Centrum en Hilversum dan altijd de keuze heeft tussen een rechtstreekse trein (al is het soms dan wel langzamer).
Afbeelding
(tijden fictief)
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Ik zal dit dan maar variant 4 noemen? Maar ik denk niet dat deze variant nog heel interessant is voor de toekomst. Hij is niet hoogfrequent en er rijdt bijvoorbeeld maar 4x/uur een trein vanuit Almere Centrum richting Amsterdam, in plaats van de 6 treinen die in dienstregeling 2017 aangeboden worden.
Laatst gewijzigd door Yanaike op di 06 dec 2016, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Variant 3: Alternerende SPRs

In deze variant heb ik ervoor gekozen om de SPRs te laten alterneren. Dit houdt in:
- 2x/uur SPR Almere Oostvaarders - Hoofddorp met overstap op Weesp op - 2x/uur SPR Hilversum - Amsterdam Centraal
- 2x/uur SPR Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal met overstap op Weesp op - 2x/uur SPR Hilversum - Hoofddorp
- 2x/uur SPR Almere Oostvaarders - Hilversum
Op die manier rijden er nog steeds 6 sprinters per uur op de Flevolijn en de Gooilijn en de trein Almere - Utrecht is geïntegreerd in de hoogfrequente SPR-dienst.
Tussen Weesp en Schiphol en tussen Weesp en Amsterdam Centraal rijden dan maar 4 SPRs per uur. In de gaten ontstaat zo ruimte voor de IC Hilversum - Schiphol en voor een goederenpad (waarbij de goederentrein wel in gehaald moet worden door een IC in Weesp).
Voordelen van deze variant vind ik de relatief korte stops in Weesp voor de SPRs en meer ruimte voor bijsturing. Een groot nadeel van deze variant vind ik dat op de plekken waar je juist hoogfrequente SPRs zou verwachten: tussen Amsterdam Centraal en Weesp en tussen Hoofddorp en Weesp, er maar 4x/u een SPR rijdt en die rijdt dan ook nog eens in complexe 10/20 intervallen.

Afbeelding

Afbeelding
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door SuperGhost »

Dat mag.

Je zou eventueel nog ruimte voor spitstreinen kunnen maken door de sprinters ri. Zuidas 2 min. langer op Weesp stil te houden en de spitstrein dan nog spits-IC's Flevo-Zuidas erbij in te kunnen leggen. Dan is het wel een uitbreiding.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Bij dat 4-4-systeem zou ik gewoon een IC-knoop en sprinter-knoop in Weesp aanbieden, de IC-verbindingen gaan dan voor. Er ontstaan dan immers ook al IC-Sprinter-knopen in Almere Centrum en Hilversum, dus zo heel lang is dat dan ook niet.
Zelfs in dat model kun je nog kijken of je alle 4 de IC's vanuit Almere de zuid-as op stuurt en alle 4 vanuit Amersfoort naar Amsterdam Centraal, of dat je ze om en om stuurt. Zelfs ben ik dan voorstander van dat laatste. Hierbij heeft de sprinter die in Almere en Hilversum verknoopt liggen met de IC dan ook de andere eindbestemming als de IC, hierbij heeft iemand op Almere Centrum en Hilversum dan altijd de keuze heeft tussen een rechtstreekse trein (al is het soms dan wel langzamer).
Afbeelding
(tijden fictief)
Ja, dit is precies ook wat mijn idee is. In dit model heb je geen inhalingen op Weesp. De sprinters kunnen op Almere Centrum een lange haltering krijgen, waarbij vanuit Oostvaarders en Buiten 4x/uur snel kan worden overgestapt op de IC. Dan bied je ook voor de Almeerse "net niet IC-haltes" een goede verbinding.
Buiten de spits biedt dit model ruim voldoende capaciteit en reismogelijkheden.
In de spits ('s ochtends van 7-9 richting Amsterdam en 's middags van 16-18 richting Almere) heb je wellicht een 6-achtig model nodig. Het meest efficiënt lijkt mij, dat je dat oplost met "voortreinen" voor de IC's tussen Almere en Schiphol. Ik zie echt geen reden om de hele dag 6x/uur met halflege IC's te rijden, en de hele dag 6x/uur sprinters in Weesp te parkeren, alleen maar omdat je net in dat ene drukste spitsuurtje met 4+4 niet uitkomt.
Het verschil in wachttijd tussen 6+6 en 4+4 is slechts 2 tot 3 minuten. Wanneer je dan (voor de sprinter) ook 3 minuten verliest aan ingehaald worden op Weesp, ben je je reistijdwinst meteen weer kwijt. Tel uit je verlies met 6/6 rond Weesp.
Yanaike schreef:Ik zal dit dan maar variant 4 noemen? Maar ik denk niet dat deze variant nog heel interessant is voor de toekomst. Hij is niet hoogfrequent en er rijdt bijvoorbeeld maar 4x/uur een trein vanuit Almere Centrum richting Amsterdam, in plaats van de 6 treinen die in dienstregeling 2017 aangeboden worden.
In de drg-2017 biedt NS inderdaad vanuit Almere 4x/uur rechtstreeks CS (en 2x met overstap) en 4x/uur rechtstreeks Schiphol (+ 2x rechtstreeks met inhaling in Weesp, en 2x overstap met inhaling in Weesp, dus die "ingehaald worden-opties" tellen eigenlijk niet mee). Vanuit Amersfoort is de drg-2017 nog treuriger: 2x/uur naar Schiphol en 2x/uur naar CS, zonder aantrekkelijke overstapmogelijkheden. En als je vanuit bijv. Almelo of Harderwijk komt en pech hebt, moet je nu in Amersfoort 15 tot 20 minuten wachten. In dit 4-4-model verdubbelt het aantal effectieve reismogelijkheden vanuit Amersfoort van 2x/uur naar 4x/uur. En reizigers "over Amersfoort heen" hoeven (op sommige tijden) niet meer 20 minuten op Amersfoort te wachten.
In dit 4+4-model biedt NS vanuit Almere en Hilversum in beide richtingen 8x/uur, zonder ingehaald te worden, waarvan 4x/uur rechtstreeks en 4x/uur met overstap. Hoewel de snelste reismogelijkheid 4 minuten langzamer wordt, neemt het aantal reismogelijkheden per saldo wel fors toe, en neemt de integrale reistijd (rijtijd + overstaptijd + wachttijd) per saldo af.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:Afbeelding
(tijden fictief)
Als ik dit model wat verder uitwerk naar realistische tijden, stel ik voor om de huidige tijdligging van de IC's op Amf - Hvs leidend te laten zijn. Dan heeft dit geen gevolgen voor de drg oostelijk van Amersfoort.
Dan kom je op de Hanzelijn ook mooi uit, mits je de knoop Zwolle ietsje reorganiseert. Ten noorden van Zwolle blijven de treintijden ongewijzigd, maar de IC uit Lw blijft in Zl niet op de IC uit Gn wachten, maar rijdt meteen om .13/.43 door als IC naar Lls, Alm, Wp en Asd. Op Wp komt deze IC precies gelijktijdig aan met de IC vanuit Amfs en Hvs naar Asdz en Shl (en verder naar Gvc), zodat een cross-platform overstap op Wp wordt geboden.
Daarnaast vertrekt de andere IC vanuit Zl om .22/.52, deze IC stopt op Kpnz, Dron, Lls, Alm, Wp, Asdz, Shl (en verder naar Gvc).
Op Wp komt deze IC precies gelijktijdig aan met de IC vanuit Dv, Apd, Amf en Hvs naar Asd, zodat een cross-platform overstap op Wp wordt geboden.

De vertrekstaat op Zwolle wordt dan (ongeveer):
.13 IC Alm - Asd
.22 IC Alm - Shl - Gvc (stopt ook op Kpnz en Dron)
.43 IC Alm - Asd
.52 IC Alm - Shl - Gvc (stopt ook op Kpnz en Dron)
en richting Amf:
.16 IC Amf - Rtd
.19 sprinter Amf - Ut
.46 IC Amf - Rtd
.49 sprinter Amf - Ut

Voor de knoop Zwolle betekent dit effectief dat:
* de IC uit Gn voortaan 2x/uur naar Amf en Rtd rijdt (en op Zl korter hoeft stil te staan)
* de IC uit Lw voortaan 2x/uur naar Alm en Asd rijdt
* vrijwel alle overstaps nog steeds worden geboden
* de reistijd vanuit Friesland (en vanuit Hgv :D ) naar aanzienlijk Asd korter wordt
* de reistijden vanuit Kpnz en Dron sterk verbeteren
* vanuit Zl en Lls 2x/uur rechtstreeks naar Asd en 2x/uur rechtstreeks naar Shl kan worden gereisd (en 4x/uur met overstap in Wp)
* alleen de reisrelatie Gn - Asd / Shl langzamer wordt (met altijd een overstap op Zl en extra stops op Kpnz, Dron)
* De reis Gn / Zl - Gvc voortaan via Ut sneller is dan via Alm
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

Ben geen fan van een IC laten stoppen op Kampen Zuid en Dronten. Dan liever stoppen op Almere Buiten, en een apart boemeltje lelystad- zwolle laten rijden (in de toekomst door naar lelystad airport al denk ik niet dat dat ding ooit belangrijk gaat worden).
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

pedaalemmerzak schreef:Ben geen fan van een IC laten stoppen op Kampen Zuid en Dronten. Dan liever stoppen op Almere Buiten, en een apart boemeltje lelystad- zwolle laten rijden (in de toekomst door naar lelystad airport al denk ik niet dat dat ding ooit belangrijk gaat worden).
In zowel het plan van Roeland als in het plan van mij stopt er een IC op Kampen Zuid en Dronten ter vervanging van een SPR-stop op Kampen Zuid en Dronten. Het aantal treinen tussen Lelystad en Zwolle en het aantal stoppende treinen tussen Lelystad en Zwolle blijft dus precies gelijk. De verschillen zitten 'm in het feit dat er nu naast de 2x/uur snelle verbinding tussen Amsterdam - Zwolle ook nog 2x/uur een redelijk snelle extra verbinding is tussen Amsterdam en Zwolle die niet overal stop in Almere.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Roeland »

pedaalemmerzak schreef:Ben geen fan van een IC laten stoppen op Kampen Zuid en Dronten. Dan liever stoppen op Almere Buiten, en een apart boemeltje lelystad- zwolle laten rijden (in de toekomst door naar lelystad airport al denk ik niet dat dat ding ooit belangrijk gaat worden).
De praktijk is dat er tussen Zl en Lls geen markt is voor méér dan 4x/uur een trein. Om vanuiit Zl 4x/uur IC naar Asd / Shl aan te bieden, moet je dus wel van de toegevoegde trein een zonetrein maken.
Liever 4x/uur een IC, waarvan 2x ietsje langzamer, dan 2x/uur alleen de snelle, zou ik zeggen. Bijkomend voordeel is dat je dan vanuit Zl zowel rechtstreeks naar Asd als naar Shl kunt reizen.
Een IC-stop op Almere Buiten heeft als nadeel dat je dan veel doorgaande reizigers treft (niet alleen uit Zl, maar ook uit Lls). Terwijl de reisstromen vanuit Buiten sterk verspitst zijn. Bovendien biedt mijn voorstel reizigers uit Almo en Almb al wel een semi-IC-verbinding:
- met de sprinter 4x/uur een goede overstap op Alm op de IC's
- in de spits een toegevoegde zonetrein Almb - Shl / Asd (alleen de tijdligging daarvan wordt nogal lastig, dat wordt nog even puzzelen dus)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Wubbo »

Mag ik nog een suggestie doen voor de 4/4 variant? Kan dat ook een 4/4/4 variant worden, ongeveer als dit:
* 4x/uur IC Alm - Asdz - Shl
* 2x/uur IR Alm - Wp - Dvd(?) - Asdz - Shl, in kwartierligging met
* 2x/uur IR Alm - Wp - Asd
* 4x/uur Spr Alm - Wp

Dus naast de IC-knoop Weesp nog een snelle IC richting Zuidtak? De snelle IC zou dan vanuit Almere vlak voor de reguliere IC (die ik IR noem) moeten vertrekken. Buiten de spitsen (of wellicht alleen in het weekend) kan die IC dan eenvoudig uitgesneden worden, omdat je vlak na die IC de IR hebt. In het Gooi wijzigt dan niets, daar blijft de 4/4 met overstapknopen in Weesp.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Ik zou zeggen, werk 'm uit en geef 'm een nummertje! :D
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Klaasje »

Ik heb wel eens een dienstregelingsmodel uitgewerkt voor 4 x per uur een knoop met IR's te Weesp alternerend Amf/Lls-Asd/Shl met daarnaast alternerende sprinters. Dat kon je dan opplussen met 4 x per uur een echt snelle IC Zwolle-Alm-Shl die dan in Weesp de sprinterknoop voorbij zou rijden. Eventueel zouden deze snelle IC's ook twee keer per uur naar Asd kunnen rijden in plaats van naar Schiphol. Dat past behoorlijk makkelijk. Ik kan het wel eens opzoeken. Het kan overigens best zijn dat ik het niet volledig heb uitgewerkt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door SuperGhost »

Ik heb hem iets vlotjes verder uitgewerkt en ben tot de onderstaande 3 uitwerkingen (normaal, spits, late avond) gekomen, uitgaande van de knopen in Zwolle en Amersfoort.

Normale dienstregeling:
Afbeelding
2 van de 4 sprinters van/naar Weesp eindigen/beginnen op Almere Centrum. Het pad tussen Lelystad en Almere Centrum in aansluiting op die sprinter wordt gevuld door de IC Lelystad Centrum - Utrecht Centraal (stopt ook op Naarden-Bussum, maar dit paste niet zo mooi in dat schemaatje).
Alle sprinter van/naar Hilversum beginnen in Utrecht. Baarn wordt bediend door de IC1500, doordat de IC van/naar Enschede 2 minuten uit het lood ligt ten opzichte van de IC vanuit Zwolle (13-17-verdeling i.p.v. 15-15). In plaats van die IC dan 2 minuten langer in Amersfoort te laten wachten, kan die dan net zo goed Baarn bedienen.

Spitsdienstregeling
Afbeelding
De sprinters naar Schiphol staan 2 minuten langer stil in Weesp, om de spitsintercity's te laten passeren.

Late avond
Afbeelding
De 3e/4e IC door Flevoland vervalt dan. De IC vanuit Utrecht neemt het pad tussen Almere en Zwolle over om de bediening van Kampen Zuid en Dronten te behouden. De 4900 rijdt dan door van/naar Lelystad Centrum. (alternatief is om de 4600 geheel naar Zwolle door te laten rijden en de 4900 in Almere Centrum te laten beginnen/eindigen)

Legenda treinseries
1500 = Intercity Enschede / Amersfoort Schothorst - Amersfoort - Amsterdam Centraal
1600 = Intercity (Deventer - ) Amersfoort - Schiphol - Den Haag Centraal, 1x p/2u vervangen door IC Berlijn - Schiphol - Den Haag Centraal
1800 = Intercity Groningen / Leeuwarden - Zwolle - Schiphol - Den Haag Centraal
4300 = Sprinter Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal
4600 = Sprinter (Lelystad Centrum -) Almere Centrum - Hoofddorp
4900 = Intercity (Zwolle -) Lelystad Centrum - Utrecht Centraal
5700 = Sprinter Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp
5800 = Sprinter Utrecht Centraal - Hilversum - Amsterdam Centraal
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Wubbo »

Yanaike schreef:Ik zou zeggen, werk 'm uit en geef 'm een nummertje! :D
Ik heb een voorstel liggen, maar die is nog zonder goederenpaden. Wil je een uitwerking met of zonder goederenpaden voor de vergelijking? Goederen past er niet zomaar in.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

Yanaike schreef:
pedaalemmerzak schreef:Ik zie dan dus graag in Almere de volgende verbindingen:
[...]
Leuk, dat je die verbindingen graag zou willen, maar ik wil in dit topic ook beredeneren of dingen echt passen en ik wil varianten met elkaar kunnen vergelijken, zodat we een iets zinnigere discussie kunnen houden dan welke IC op welke stoeptegel wel/niet moet stoppen en welk lijntje welke kant op moet.

In mijn eerste bericht heb ik duidelijk aangegeven:
Yanaike schreef:Bij het benoemen van jullie ideeën zou ik het op prijs stellen als jullie doornummeren met de variant nummers en als jullie de varianten iets verder uitwerken dan alleen "2x/uur dit, 4x/uur dat", dus ook een soort tijdsplan zoals ik hierboven heb gedaan. Op die manier kunnen we alle varianten ook goed beoordelen en met elkaar vergelijken.
Met andere woorden: zonder verdere uitwerking van je idee ga ik hier verder niet op in.
Ik heb alle treinen in Zuidelijke richting uitgewerkt op het traject Zwolle - Almere en verder. Op de Flevolijn past alles. Of het past met kruisende treinen (amsterdam - hilversum etc.) dat is de vraag.

Heb alleen in zuidelijke richting nog gedaan maar in noordelijke richting zal vast ook kunnen, is symmetrie.

Ik heb mijn bestand hier geüpload: http://www.filedropper.com/treinenalmere_1 hopelijk doet de link het

We hebben dus in Almere de volgende verbindingen.
IC Lelystad - Amsterdam C - Haarlem - Vlissingen (2x per uur)
IC Zwolle - Den Haag C, stopt ook op Kampen-Zuid, Dronten, Almere Buiten en Duivendrecht (2x per uur)
Sprinter Lelystad - Amsterdam Z - Hoofddorp - Den Haag C, halteert 5 minuten te Almere Oostvaarders ivm passerende intercity (2x per uur)
IC Oostvaarders - Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht C, stopt ook op Almere-Buiten (2x per uur)
IC Groningen - Zwolle - Lelystad - Amsterdam Z - Den Haag C (stopt in dit schema ook op duivendrecht, maar in principe kan die stop voor deze trein eigenlijk ook wel weg) (2x per uur)
Sprinter Almere C - Hilversum - Amersfoort - Vathorst (2x per uur) (hiervoor moet er een keermogelijkheid worden aangelegd in Almere C; dit ding kan nooit doorrijden naar Oostvaarders ivm conflict met de IC, of wellicht moet er dan lang gehalteerd worden op Almere buiten of zo)
sprinter Oostvaarders - Weesp - Amsterdam C - Lelylaan - Hoofddorp (2x per uur)

Verder hebben we 2x per uur IC Amsterdam C - Hilversum - Amersfoort en verder (ook naar berlijn), 2x per uur snelle sprinter Amsterdam C - Hilversum - Utrecht C (stopt niet op Diemen, Bussum Zuid, Mediapark en Hollandsche Rading) en 2x per uur langzame sprinter Amsterdam C - Hilversum - Utrecht C. De verbinding Amsterdam Z - Weesp - Hilversum vervalt, men kan overstappen te Weesp.

Dit geeft de volgende frequenties vanuit Almere:
Lelystad: 2x sprinter, 6x IC (sprinter heeft wel 5 minuten langer reistijd)
Amsterdam C: 2x sprinter, 2x IC + 2x sprinter met overstap Weesp
Amsterdam Z: 2x sprinter, 4x IC
Utrecht C: 2x IC, 2x sprinter met overstap te Hilversum
Amersfoort: 2x sprinter
Zwolle: 2x IC, 2x stop-IC

De nadelen z ijn:
- Slechts 4 treinen per uur naar Amsterdam C. Echter kan men ook overstappen op Weesp op de sprinters (ik zou amsterdam c - hilversum - utrecht b.v. 4x per uur laten rijden)
- 5 minuten langere reistijd vanuit Almere sprinterstations naar Lelystad. echter kan men ook overstappen op Centrum of Buiten.

De Ic via Bijlmer naar Utrecht kan eventueel ook alleen in de spits rijden, of alleen overdag ma-vr. Dan ontstaat er meer ruimte voor goederentreinen. Die komen er momenteel bekaaid vanaf, maar volgens mij kán het wel.
Laatst gewijzigd door pedaalemmerzak op wo 07 dec 2016, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten