Stadstrein regio utrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Stadstrein regio utrecht

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik zie wel iets in een soort van stadstrein/metro achtig systeem in Utrecht e.o. Ik vind sowieso dat je de hele randstad beter als 1 stad kan zien, dan als allemaal eilandjes.

Hierbij zou ik de volgende infrastructurele projecten voorstellen:

1. Tramtunnel (of metro of wat dan ook) Utrecht CS - Binnenstad (Neude) - Biltstraat
2. Vrije trambaan op Biltstraat tot aan de spoorwegovergang naar het spoor naar Maliebaan
3. Spoorweg vanaf Biltstraat tot Blauwkapel-aansluiting dubbelsporig maken, overwegen verwijderen waar mogelijk
4. Spoorbrug tussen Rhenen en Kesteren
5. Elektrificatie Elst-Tiel. De sprinters naar Tiel rijden vanaf nu tot Kesteren. De spoorlijn Kesteren - Elst wordt een stadslijn van Utrecht.


Dan zie ik de volgende verbindingen voor me. (S) betekent dat een station wordt gedegradeerd tot stadstreinstation.

1. Utrecht CS - Neude/Centrum - Biltstraat - Kardinaal de Jongweg - Groenekan - Maartensdijk - Hollandsche Rading (S) - Hilversum Diependaalselaan - Hilversum Sportpark - Hilversum C - Hilversum Noorderweg - Hilversum Mediapark (S) - Hilversum Noord - Bussum Zuid (S) - Naarden Bussum - Naarden Vesting. De sprinters vervallen op dit traject, intercities kunnen stoppen op Naarden Bussum en Sportpark.

2. Utrecht CS - Neude/Centrum - Biltstraat - Kardinaal de Jongweg - Bilthoven West - Bilthoven (S) - Den Dolder (S) - Soest Zuid (S) - Soest (S) - Soestdijk (S) - Baarn

3. De nu in aanbouw zijnde Uithoflijn

4. De bestaande lijnen naar Nieuwegein/IJsselstein

5. Utrecht CS - Utrecht VR - Bunnik (S) - Driebergen Zeist - Maarn (S) - Maarsbergen - Overberg - Veenendaal W (S) - Veenendaal C (S) - Veenendaal Zuid - Achterberg/Rhenen N - Rhenen (S) - Kesteren (S) - verder naar Elst, alles wordt stadstrein.


Dit kan worden gecombineerd met verdere tramplannen binnen Utrecht.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door Aking »

Ik zeg heropen de maliebaanlijn en maak een station tussen de Koningsweg en de IBB :Y
De ruimte naast het spoor is er al, naast het rode kruis aan de Koningsweg :pos:
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door pedaalemmerzak »

Verdere plannen :

6. Kesteren (S) - Tiel Oost - Tiel - Tiel Passewaaij (S) - Geldermalsen Zuid - Geldermalsen - Tricht - Culemborg - Houten Castellum (S) - Houten de Molen - Houten - Utrecht L (S) - Utrecht VR (S) - Utrecht C - Utrecht LR (S) - Utrecht T (S) - Utrecht VL (S) - Harmelen - Woerden Oost - Woerden - Woerden Zuid
Er gaan minstens 4ICs per uur richting Utrecht stoppen te woerden (2 richting Leiden C, 2 richting Den Haag C of Rotterdam C) . Sprinters uit Rotterdam en Den Haag kunnen dan doorrijden naar Breukelen, of non stop doorrijden van Woerden naar Utrecht C. De sprinters naar tiel / den bosch stoppen niet meer in Passewaaij, Lunetten en Castellum.


De rest van de plannen worden stadstrams binnen Utrecht. Deze komen dus niet op de treinsporen.
7. Utrecht CS - Weg der VN (huidig tracé) - De Meernbrug / nieuw te bouwen transferium - De Meern: Langerak - Landschapsbaan - Vleuterweide - Station Vleuten

8. Utrecht CS - Neude/Centrum - Biltstraat - Kardinaal de Jongweg - Biltse Rading - De Bilt - Station Bilthoven

9. Uithoflijn wordt verlengd richting zeist Busstation
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door pedaalemmerzak »

Aking schreef:Ik zeg heropen de maliebaanlijn en maak een station tussen de Koningsweg en de IBB :Y
De ruimte naast het spoor is er al, naast het rode kruis aan de Koningsweg :pos:
Ja zou kunnen. MAar ik weet niet in hoeverre deze spoorlijn nog geschikt is om te reactiveren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door Aking »

Er mist ongeveer een kilometer, al is een deel later weer terug gelegd als aankleding voor het "park" dat er nu is...

Het grootste probleem wordt de kruising met de uithoflijn, maar die kun je dan gewoon weer afbreken :Y
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door pedaalemmerzak »

Aking schreef:Er mist ongeveer een kilometer, al is een deel later weer terug gelegd als aankleding voor het "park" dat er nu is...

Het grootste probleem wordt de kruising met de uithoflijn, maar die kun je dan gewoon weer afbreken :Y
Die komt op niveau +1 meen ik?

Misschien eronderdoor met een tunneltje?

Je zou lijnen vanuit de richting Veenendaal via Maliebaan kunnen laten lopen en dan via mijn tramtunnel door de binnenstad naar CS. En daarnaast nog een lijn over het reguliere spoor rechtstreeks naar CS.

Een lijn rechtdoor via maliebaan richting baarn/hilversum lijkt me dan weer minder een succes omdat die dan niet langs het centrum/CS gaat. En daar moeten mensen nou juist zijn.
JothamvW
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door JothamvW »

pedaalemmerzak schreef:De spoorlijn Kesteren - Elst wordt een stadslijn van Utrecht.
Dit vind ik toch gek, een reiziger tussen Beneden-Leeuwen en de Radbouduniversiteit zal het erg vreemd vinden dat hij/zij dan ineens in een Utrechtse stadstrein zit. Tevens moet die lijn doorrijden naar Arnhem Centraal omdat een groot deel van de reizigers daarnaartoe of verder moet.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13042
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door Ardan »

Aking schreef:Er mist ongeveer een kilometer, al is een deel later weer terug gelegd als aankleding voor het "park" dat er nu is...
Ah, dat smeekt om een station Utrecht Maliebaan Park *O*
Ik doe ook maar wat
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door pedaalemmerzak »

JothamvW schreef:
pedaalemmerzak schreef:De spoorlijn Kesteren - Elst wordt een stadslijn van Utrecht.
Dit vind ik toch gek, een reiziger tussen Beneden-Leeuwen en de Radbouduniversiteit zal het erg vreemd vinden dat hij/zij dan ineens in een Utrechtse stadstrein zit. Tevens moet die lijn doorrijden naar Arnhem Centraal omdat een groot deel van de reizigers daarnaartoe of verder moet.
Tsja, het is niet naast de deur van utrecht, maar in andere landen kijkt men ook met een veel grotere blik naar agglomeraties van steden. Je zou ook de stadstrein kunnen laten eindigen in nieuw te bouwen station Veenendaal Zuid (mijn idee voor Rhenen Noord/Achterberg wordt dan geschrapt), en reguliere sprinters laten rijden over het traject. Of gewoon helemaal de spoorbrug schrappen en zoals nu eindigen in rhenen. Maar ik denk dat een doorgaande sprinterverbinding toch wel echt nut heeft. Vanuit het rivierenland kan men dan sneller in Veenendaal en in sommige delen van utrecht komen, dan via de huidige verbinding via Tiel.
Alargule

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door Alargule »

Kan de topictitel aangepast worden? Wat tussen haakjes staat kan weg.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door Aking »

Dus dan wordt je vereerd met een topic, en dan is dit je dank? -o-
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door pedaalemmerzak »

Aking schreef:Dus dan wordt je vereerd met een topic, en dan is dit je dank? -o-
Hij loopt te trollen. Laat hem maar ;)
Alargule

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door Alargule »

Ik vraag het wel aan een moderator.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door Aking »

Ok.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door Wubbo »

Ik ben meer tijd kwijt met modereren in de ideeentopics dan met de rest van het forum. Kunnen jullie gewoon normaal met elkaar omgaan? Dat maakt het leven een stuk leuker en makkelijker, niet alleen voor mij.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Stadstrein regio utrecht

Bericht door isadora »

Oh ja, en Utrecht met een "u" in een topic-titel zou sowieso verboden moeten zijn.
Maar dit valt natuurlijk weer onder de noemer "cohabiteren van mierachtigen".
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door pedaalemmerzak »

Wubbo schreef:Ik ben meer tijd kwijt met modereren in de ideeentopics dan met de rest van het forum. Kunnen jullie gewoon normaal met elkaar omgaan? Dat maakt het leven een stuk leuker en makkelijker, niet alleen voor mij.
Als ze gewoon on-topic zouden reageren zou denk ik al een groot deel van het probleem opgelost zijn. En als ze zouden ophouden met mij te lopen trollen. Dat doen ze al sinds ik hier voor het eerst op dit forum kwam, en ik heb geen idee waarom. Maar goed als ziju het leuk vinden, tsja...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadstrein regio utrecht

Bericht door reisthijs »

Af en toe komt hier weer eens iemand wilde plannen spuien, meestal zonder zelf te weten wat-ie eigenlijk wil. Dan denken velen "daar gaan we weer..."

Ik bedoel maar:
pedaalemmerzak schreef: 3. Stadstrein: - Vind ik onnodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Stadstrein regio utrecht

Bericht door pedaalemmerzak »

reisthijs schreef:Af en toe komt hier weer eens iemand wilde plannen spuien, meestal zonder zelf te weten wat-ie eigenlijk wil. Dan denken velen "daar gaan we weer..."

Ik bedoel maar:
pedaalemmerzak schreef: 3. Stadstrein: - Vind ik onnodig.
Ga je nu dingen uit een ander topic erbij lopen halen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stadstrein regio utrecht

Bericht door Aking »

Daar heeft het alle schijn van :Y
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)

Bericht door Wubbo »

pedaalemmerzak schreef:
Wubbo schreef:Ik ben meer tijd kwijt met modereren in de ideeentopics dan met de rest van het forum. Kunnen jullie gewoon normaal met elkaar omgaan? Dat maakt het leven een stuk leuker en makkelijker, niet alleen voor mij.
Als ze gewoon on-topic zouden reageren [...]
Ik zou zeggen, geef het goede voorbeeld. Goed voorbeeld doet goed volgen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten