Stadstrein regio utrecht
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Stadstrein regio utrecht
Ik zie wel iets in een soort van stadstrein/metro achtig systeem in Utrecht e.o. Ik vind sowieso dat je de hele randstad beter als 1 stad kan zien, dan als allemaal eilandjes.
Hierbij zou ik de volgende infrastructurele projecten voorstellen:
1. Tramtunnel (of metro of wat dan ook) Utrecht CS - Binnenstad (Neude) - Biltstraat
2. Vrije trambaan op Biltstraat tot aan de spoorwegovergang naar het spoor naar Maliebaan
3. Spoorweg vanaf Biltstraat tot Blauwkapel-aansluiting dubbelsporig maken, overwegen verwijderen waar mogelijk
4. Spoorbrug tussen Rhenen en Kesteren
5. Elektrificatie Elst-Tiel. De sprinters naar Tiel rijden vanaf nu tot Kesteren. De spoorlijn Kesteren - Elst wordt een stadslijn van Utrecht.
Dan zie ik de volgende verbindingen voor me. (S) betekent dat een station wordt gedegradeerd tot stadstreinstation.
1. Utrecht CS - Neude/Centrum - Biltstraat - Kardinaal de Jongweg - Groenekan - Maartensdijk - Hollandsche Rading (S) - Hilversum Diependaalselaan - Hilversum Sportpark - Hilversum C - Hilversum Noorderweg - Hilversum Mediapark (S) - Hilversum Noord - Bussum Zuid (S) - Naarden Bussum - Naarden Vesting. De sprinters vervallen op dit traject, intercities kunnen stoppen op Naarden Bussum en Sportpark.
2. Utrecht CS - Neude/Centrum - Biltstraat - Kardinaal de Jongweg - Bilthoven West - Bilthoven (S) - Den Dolder (S) - Soest Zuid (S) - Soest (S) - Soestdijk (S) - Baarn
3. De nu in aanbouw zijnde Uithoflijn
4. De bestaande lijnen naar Nieuwegein/IJsselstein
5. Utrecht CS - Utrecht VR - Bunnik (S) - Driebergen Zeist - Maarn (S) - Maarsbergen - Overberg - Veenendaal W (S) - Veenendaal C (S) - Veenendaal Zuid - Achterberg/Rhenen N - Rhenen (S) - Kesteren (S) - verder naar Elst, alles wordt stadstrein.
Dit kan worden gecombineerd met verdere tramplannen binnen Utrecht.
Hierbij zou ik de volgende infrastructurele projecten voorstellen:
1. Tramtunnel (of metro of wat dan ook) Utrecht CS - Binnenstad (Neude) - Biltstraat
2. Vrije trambaan op Biltstraat tot aan de spoorwegovergang naar het spoor naar Maliebaan
3. Spoorweg vanaf Biltstraat tot Blauwkapel-aansluiting dubbelsporig maken, overwegen verwijderen waar mogelijk
4. Spoorbrug tussen Rhenen en Kesteren
5. Elektrificatie Elst-Tiel. De sprinters naar Tiel rijden vanaf nu tot Kesteren. De spoorlijn Kesteren - Elst wordt een stadslijn van Utrecht.
Dan zie ik de volgende verbindingen voor me. (S) betekent dat een station wordt gedegradeerd tot stadstreinstation.
1. Utrecht CS - Neude/Centrum - Biltstraat - Kardinaal de Jongweg - Groenekan - Maartensdijk - Hollandsche Rading (S) - Hilversum Diependaalselaan - Hilversum Sportpark - Hilversum C - Hilversum Noorderweg - Hilversum Mediapark (S) - Hilversum Noord - Bussum Zuid (S) - Naarden Bussum - Naarden Vesting. De sprinters vervallen op dit traject, intercities kunnen stoppen op Naarden Bussum en Sportpark.
2. Utrecht CS - Neude/Centrum - Biltstraat - Kardinaal de Jongweg - Bilthoven West - Bilthoven (S) - Den Dolder (S) - Soest Zuid (S) - Soest (S) - Soestdijk (S) - Baarn
3. De nu in aanbouw zijnde Uithoflijn
4. De bestaande lijnen naar Nieuwegein/IJsselstein
5. Utrecht CS - Utrecht VR - Bunnik (S) - Driebergen Zeist - Maarn (S) - Maarsbergen - Overberg - Veenendaal W (S) - Veenendaal C (S) - Veenendaal Zuid - Achterberg/Rhenen N - Rhenen (S) - Kesteren (S) - verder naar Elst, alles wordt stadstrein.
Dit kan worden gecombineerd met verdere tramplannen binnen Utrecht.
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Ik zeg heropen de maliebaanlijn en maak een station tussen de Koningsweg en de IBB :Y
De ruimte naast het spoor is er al, naast het rode kruis aan de Koningsweg :pos:
De ruimte naast het spoor is er al, naast het rode kruis aan de Koningsweg :pos:
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Verdere plannen :
6. Kesteren (S) - Tiel Oost - Tiel - Tiel Passewaaij (S) - Geldermalsen Zuid - Geldermalsen - Tricht - Culemborg - Houten Castellum (S) - Houten de Molen - Houten - Utrecht L (S) - Utrecht VR (S) - Utrecht C - Utrecht LR (S) - Utrecht T (S) - Utrecht VL (S) - Harmelen - Woerden Oost - Woerden - Woerden Zuid
Er gaan minstens 4ICs per uur richting Utrecht stoppen te woerden (2 richting Leiden C, 2 richting Den Haag C of Rotterdam C) . Sprinters uit Rotterdam en Den Haag kunnen dan doorrijden naar Breukelen, of non stop doorrijden van Woerden naar Utrecht C. De sprinters naar tiel / den bosch stoppen niet meer in Passewaaij, Lunetten en Castellum.
De rest van de plannen worden stadstrams binnen Utrecht. Deze komen dus niet op de treinsporen.
7. Utrecht CS - Weg der VN (huidig tracé) - De Meernbrug / nieuw te bouwen transferium - De Meern: Langerak - Landschapsbaan - Vleuterweide - Station Vleuten
8. Utrecht CS - Neude/Centrum - Biltstraat - Kardinaal de Jongweg - Biltse Rading - De Bilt - Station Bilthoven
9. Uithoflijn wordt verlengd richting zeist Busstation
6. Kesteren (S) - Tiel Oost - Tiel - Tiel Passewaaij (S) - Geldermalsen Zuid - Geldermalsen - Tricht - Culemborg - Houten Castellum (S) - Houten de Molen - Houten - Utrecht L (S) - Utrecht VR (S) - Utrecht C - Utrecht LR (S) - Utrecht T (S) - Utrecht VL (S) - Harmelen - Woerden Oost - Woerden - Woerden Zuid
Er gaan minstens 4ICs per uur richting Utrecht stoppen te woerden (2 richting Leiden C, 2 richting Den Haag C of Rotterdam C) . Sprinters uit Rotterdam en Den Haag kunnen dan doorrijden naar Breukelen, of non stop doorrijden van Woerden naar Utrecht C. De sprinters naar tiel / den bosch stoppen niet meer in Passewaaij, Lunetten en Castellum.
De rest van de plannen worden stadstrams binnen Utrecht. Deze komen dus niet op de treinsporen.
7. Utrecht CS - Weg der VN (huidig tracé) - De Meernbrug / nieuw te bouwen transferium - De Meern: Langerak - Landschapsbaan - Vleuterweide - Station Vleuten
8. Utrecht CS - Neude/Centrum - Biltstraat - Kardinaal de Jongweg - Biltse Rading - De Bilt - Station Bilthoven
9. Uithoflijn wordt verlengd richting zeist Busstation
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Ja zou kunnen. MAar ik weet niet in hoeverre deze spoorlijn nog geschikt is om te reactiveren.Aking schreef:Ik zeg heropen de maliebaanlijn en maak een station tussen de Koningsweg en de IBB :Y
De ruimte naast het spoor is er al, naast het rode kruis aan de Koningsweg :pos:
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Er mist ongeveer een kilometer, al is een deel later weer terug gelegd als aankleding voor het "park" dat er nu is...
Het grootste probleem wordt de kruising met de uithoflijn, maar die kun je dan gewoon weer afbreken :Y
Het grootste probleem wordt de kruising met de uithoflijn, maar die kun je dan gewoon weer afbreken :Y
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Die komt op niveau +1 meen ik?Aking schreef:Er mist ongeveer een kilometer, al is een deel later weer terug gelegd als aankleding voor het "park" dat er nu is...
Het grootste probleem wordt de kruising met de uithoflijn, maar die kun je dan gewoon weer afbreken :Y
Misschien eronderdoor met een tunneltje?
Je zou lijnen vanuit de richting Veenendaal via Maliebaan kunnen laten lopen en dan via mijn tramtunnel door de binnenstad naar CS. En daarnaast nog een lijn over het reguliere spoor rechtstreeks naar CS.
Een lijn rechtdoor via maliebaan richting baarn/hilversum lijkt me dan weer minder een succes omdat die dan niet langs het centrum/CS gaat. En daar moeten mensen nou juist zijn.
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Dit vind ik toch gek, een reiziger tussen Beneden-Leeuwen en de Radbouduniversiteit zal het erg vreemd vinden dat hij/zij dan ineens in een Utrechtse stadstrein zit. Tevens moet die lijn doorrijden naar Arnhem Centraal omdat een groot deel van de reizigers daarnaartoe of verder moet.pedaalemmerzak schreef:De spoorlijn Kesteren - Elst wordt een stadslijn van Utrecht.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Ah, dat smeekt om een station Utrecht Maliebaan Park *O*Aking schreef:Er mist ongeveer een kilometer, al is een deel later weer terug gelegd als aankleding voor het "park" dat er nu is...
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Tsja, het is niet naast de deur van utrecht, maar in andere landen kijkt men ook met een veel grotere blik naar agglomeraties van steden. Je zou ook de stadstrein kunnen laten eindigen in nieuw te bouwen station Veenendaal Zuid (mijn idee voor Rhenen Noord/Achterberg wordt dan geschrapt), en reguliere sprinters laten rijden over het traject. Of gewoon helemaal de spoorbrug schrappen en zoals nu eindigen in rhenen. Maar ik denk dat een doorgaande sprinterverbinding toch wel echt nut heeft. Vanuit het rivierenland kan men dan sneller in Veenendaal en in sommige delen van utrecht komen, dan via de huidige verbinding via Tiel.JothamvW schreef:Dit vind ik toch gek, een reiziger tussen Beneden-Leeuwen en de Radbouduniversiteit zal het erg vreemd vinden dat hij/zij dan ineens in een Utrechtse stadstrein zit. Tevens moet die lijn doorrijden naar Arnhem Centraal omdat een groot deel van de reizigers daarnaartoe of verder moet.pedaalemmerzak schreef:De spoorlijn Kesteren - Elst wordt een stadslijn van Utrecht.
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Kan de topictitel aangepast worden? Wat tussen haakjes staat kan weg.
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Dus dan wordt je vereerd met een topic, en dan is dit je dank? -o-
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Hij loopt te trollen. Laat hem maar ;)Aking schreef:Dus dan wordt je vereerd met een topic, en dan is dit je dank? -o-
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Ik vraag het wel aan een moderator.
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Ik ben meer tijd kwijt met modereren in de ideeentopics dan met de rest van het forum. Kunnen jullie gewoon normaal met elkaar omgaan? Dat maakt het leven een stuk leuker en makkelijker, niet alleen voor mij.
Re: Stadstrein regio utrecht
Oh ja, en Utrecht met een "u" in een topic-titel zou sowieso verboden moeten zijn.
Maar dit valt natuurlijk weer onder de noemer "cohabiteren van mierachtigen".
Maar dit valt natuurlijk weer onder de noemer "cohabiteren van mierachtigen".
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Als ze gewoon on-topic zouden reageren zou denk ik al een groot deel van het probleem opgelost zijn. En als ze zouden ophouden met mij te lopen trollen. Dat doen ze al sinds ik hier voor het eerst op dit forum kwam, en ik heb geen idee waarom. Maar goed als ziju het leuk vinden, tsja...Wubbo schreef:Ik ben meer tijd kwijt met modereren in de ideeentopics dan met de rest van het forum. Kunnen jullie gewoon normaal met elkaar omgaan? Dat maakt het leven een stuk leuker en makkelijker, niet alleen voor mij.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Stadstrein regio utrecht
Af en toe komt hier weer eens iemand wilde plannen spuien, meestal zonder zelf te weten wat-ie eigenlijk wil. Dan denken velen "daar gaan we weer..."
Ik bedoel maar:
Ik bedoel maar:
pedaalemmerzak schreef:3. Stadstrein:- Vind ik onnodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Stadstrein regio utrecht
Ga je nu dingen uit een ander topic erbij lopen halen?reisthijs schreef:Af en toe komt hier weer eens iemand wilde plannen spuien, meestal zonder zelf te weten wat-ie eigenlijk wil. Dan denken velen "daar gaan we weer..."
Ik bedoel maar:pedaalemmerzak schreef:3. Stadstrein:- Vind ik onnodig.
Re: Stadstrein regio utrecht
Daar heeft het alle schijn van :Y
Re: Stadstrein regio utrecht (speciaal voor Alargule)
Ik zou zeggen, geef het goede voorbeeld. Goed voorbeeld doet goed volgen!pedaalemmerzak schreef:Als ze gewoon on-topic zouden reageren [...]Wubbo schreef:Ik ben meer tijd kwijt met modereren in de ideeentopics dan met de rest van het forum. Kunnen jullie gewoon normaal met elkaar omgaan? Dat maakt het leven een stuk leuker en makkelijker, niet alleen voor mij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten