OV-verbinding met vliegveld Weeze

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

Erno-BE schreef:Officieel besloten vervoer, je moet gereserveerd hebben om met de bus mee te kunnen. De kosten worden hierdoor gedragen door P&O-ferries en er hoeft geen subsidie naar toe. Ook zijn er minder eisen voor de bus nodig. En de bus rijdt alleen als er aansluiting is op de boot. Zelfde soort constructies vindt je voor de ferry in IJmuiden en vliegveld Weeze.
Voor de ferries begrijp ik het wel want er varen maar op enkele tijdstippen op de dag ferries.

Maar de verbinding met vliegveld Weeze vind ik wel echt heel slecht. Dusdanig slecht dat ik daar geen gebruik van maak (heb immers geen auto). Dit vliegveld is de laatste 10 jaar zo groot geworden, dat er gewoon publiek OV heen zou moeten rijden vanuit Nederland. De private bussen zijn namelijk vaak peperduur.

Vanaf Weeze gaan er interessante verbindingen die niet vanuit Eindhoven worden aangeboden, of tegen lagere prijzen. Ook ligt het bij sommige delen van Nederland dichter dan Eindhoven.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door pedaalemmerzak »

Bijvoorbeeld zo'n buslijn, Nijmegen via Weeze Airport naar Venlo Station.

Als dit als reguliere lijndienst zou bestaan, zou ik Weeze Airport wel overwegen. Maar ik ga geen 15 euro betalen voor een private bus. En ik ga al helemaal niet 3x overstappen om er te komen. Dan haak ik af en de meerdherid van de OV reizigers met mij.

Deze buslijn loopt voor het grootste deel door Duitsland, dus zou door een Duitse vervoerder moeten kunnen worden uitgebaat. Maar het nut zit hem vooral voor Nederland, dus misschien kan hij juist worden uitgevoerd door een NL vervoerder. Misschien de lijn knippen op Weeze Airport, zodat je twee kortere lijnen krijgt. Een lijn vanuit Boxmeer of Venray is ook mogelijk, maar heeft minder nut (want dan moet je extra overstappen om daar eerst te komen voordat je de bus pakt).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door Suus »

Openbaar vervoer moet van nut zijn voor de maatschappij. Een bus naar Weeze voor vluchten die daar op onschappelijke tijdstippen vertrekken is niet van nut voor onze maatschappij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door pedaalemmerzak »

Suus schreef:Openbaar vervoer moet van nut zijn voor de maatschappij. Een bus naar Weeze voor vluchten die daar op onschappelijke tijdstippen vertrekken is niet van nut voor onze maatschappij.
Een vliegveld (met lijnvluchten, dus geen militair of privaat vliegveld met alleen chartervluchten) is ook openbaar vervoer. En openbaar vervoersknooppunten moeten bereikbaar zijn dmv aansluitingen op ander openbaar vervoer.

Wat betreft de onschappel,ijke tijden, het zou inderdaad kunnen dat de busritten midden in de nacht, wanneer er minder vluchten vertrekken, niet uitkan. Maar in ieder geval overdag zou ik zeker pleiten voor minstens ieder uur een bus naar Weeze Airport, die een normaal OV tarief hanteert dat courant is voor een busrit van deze afstand. Uitgevoerd ofwel door een Duitse ofwel door een NL matschappij. Met een bus die ook geschikt is voor baggage (b.v. een tourbus of een harmonicabus met meer bagageruimte).

Als ik zo naar de dienstregeling kijk, vertrekken de meeste vluchten in de namiddag (en dan komen ze ook aan) op Weeze. Ik zie helemaal geen nachtvluchten. Dus een busverbinding op normale OV tijden lijkt me voldoende. Er zijn enkele zeer vroege ochtendvluchten, die mensen zullen dan maar gewoon met de auto moeten, of ergens overnachten, of van een private bus gebruik maken.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door pedaalemmerzak »

Bovendien zou deze bus enkele ritten van de bussen nijmegen - Beek kunnen vervangen (hij komt er toch langs).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door ArrivaBas »

Persoonlijk zie ik zelf helemaal niets in een OV-verbinding met Weeze, Dit vliegveld is niet te vergelijken met Schiphol, Eindhoven en Rotterdam. Ik stel voor deze lijn niet door te voeren en gewoon in de pedaalemmerzak ( :Y ) te doen. Kijk ook naar het belang (lees: Welke bestemmingen zijn te bereiken) van zo'n vliegveld. Naar het Atheense vliegveld rijden vanuit enkele stadsdelen en voorsteden 4 buslijnen 24 uur per dag, puur omdat het vliegveld daar van intercontinentaal belang is. Vrijwel elke belangrijke bestemming is te bereiken. Vanaf Weeze rijden geen buslijnen, en de bestemmingen waar naar gevlogen wordt, zijn van minder belang. De vluchten zijn daarom goedkoper, en van dat geld is heus wel een taxi als vervoer te regelen of de eigen auto te parkeren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door regenmaker »

In Duitsland rijden er bussen vanuit Weeze en Kevelaer naar de vluchthaven met een frequentie van één keer per uur. In de nachten rijdt er een belbus tussen Goch en Weeze Airport.
Spoiler: show
Om nog een keer te benadrukken dat er wel degelijk bussen naar Weeze Airport rijden: Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door Ardan »

Wow, ik wist niet dat die luchthaven zó dicht bij de grens lag :shock: Ja, ik vind het ook vreemd dat er geen OV vanuit NL daarheen is terwijl er zoveel Nederlanders gebruik van maken. Voor mij was Weeze ook wel een optie geweest om vanaf te vliegen maar als het zo lastig is om er te komen..
Ik doe ook maar wat
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door pedaalemmerzak »

ArrivaBas schreef:Persoonlijk zie ik zelf helemaal niets in een OV-verbinding met Weeze, Dit vliegveld is niet te vergelijken met Schiphol, Eindhoven en Rotterdam. Ik stel voor deze lijn niet door te voeren en gewoon in de pedaalemmerzak ( :Y ) te doen. Kijk ook naar het belang (lees: Welke bestemmingen zijn te bereiken) van zo'n vliegveld.
Dit zijn de bestemmingen die bereikbaar zijn vanuit Weeze:

Agadir, Alicante, Bari, Bergamo, Béziers, Bologna, Edinburgh, Faro, Fes, Fuerteventura, Girona, Gran Canaria, Lanzarote, London-Luton (begins 26 March 2017),[6] London-Stansted (ends 25 March 2017),[7] Málaga, Malta, Marrakesh, Nador (begins 27 March 2017),[8] Niš, Oujda, Palermo, Palma de Mallorca, Porto, Rhodes, Rome-Ciampino, Stockholm-Skavsta, Tallinn, Tenerife-South, Thessaloniki, Timișoara, Valencia, Växjö
Seasonal: Alghero, Ancona, Cagliari, Chania, Comiso, Corfu, Ibiza, Lamezia Terme, Malta, Pescara, Pisa, Santander, Zadar

(bron: wikipedia. ik heb hier ook de actuele dienstregeling maar geen zin om alles over te typen)

Dat zijn toch best wel een hoop bestemmingen, niet? Er maakten in 2015 1,909,704 passagiers gebruik van dit vliegveld. Ter vergelijking waren dat er in Eindhoven 4,333,000 . Het is 2x zo klein als eindhoven dus, maar eindhoven heeft zeer frequente OV verbindingen met een groot station en Weeze heeft maar 1x per uur een bus met een stoptreinstation dat niet te bereiken is vanuit nederland (de luchthaven ligt op de grens en is dus voor beide landen interessant). Maar ook vanuit Duitsland vind ik de OV verbinding heel karig.
11Vanaf Weeze rijden geen buslijnen, en de bestemmingen waar naar gevlogen wordt, zijn van minder belang. De vluchten zijn daarom goedkoper, en van dat geld is heus wel een taxi als vervoer te regelen of de eigen auto te parkeren.
:') Wat maakt het uit of een vlucht goedkoop is of niet. Je moet toch van en naar het vliegveld komen. Momenteel is het ding praktisch alleen bereikbaar per auto.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door pedaalemmerzak »

regenmaker schreef:In Duitsland rijden er bussen vanuit Weeze en Kevelaer naar de vluchthaven met een frequentie van één keer per uur. In de nachten rijdt er een belbus tussen Goch en Weeze Airport.
Ok leuk. Dus stel ik wil vliegen vanaf weeze:

- Eerst in Nijmegen komen (dat is prima te doen)
- Dan een lokale bus pakken naar Kleef
- Dan de lokale trein pakken naar Weeze
- Dan wachten omdat de bus maar 1x per uur komt
- Dan nog een bus naar het vliegveld.

Versus gewoon een bus laten rijden vanaf Nijmegen.

Als je nu met de trein van nijmegen naar Kleef kon zoals vroeger, ja dan waren deze bussen afdoende geweest. Op deze manier is het gewoon niet te doen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door pedaalemmerzak »

Ardan schreef:Wow, ik wist niet dat die luchthaven zó dicht bij de grens lag :shock: Ja, ik vind het ook vreemd dat er geen OV vanuit NL daarheen is terwijl er zoveel Nederlanders gebruik van maken. Voor mij was Weeze ook wel een optie geweest om vanaf te vliegen maar als het zo lastig is om er te komen..
Jup, je moet dus een bus, trein en weer een bus pakken vanaf Nijmegen, die allemaal niet al te frequent rijden en allemaal ook naar Duitse gewoonte erg duur zijn als je geen abonnement hebt.

Laat staan vanuit Venlo. Volgens mij kun je er dan simpelweg helemaal níet komen. Of je moet via nijmegen en dan bus trein bus :')

Ondertussen verdienen de private busvervoerders goudgeld door de passagiers uit te melken met dure bustickets.
CamilleKreemers
Berichten: 4389
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door CamilleKreemers »

pedaalemmerzak schreef:
ArrivaBas schreef:Persoonlijk zie ik zelf helemaal niets in een OV-verbinding met Weeze, Dit vliegveld is niet te vergelijken met Schiphol, Eindhoven en Rotterdam. Ik stel voor deze lijn niet door te voeren en gewoon in de pedaalemmerzak ( :Y ) te doen. Kijk ook naar het belang (lees: Welke bestemmingen zijn te bereiken) van zo'n vliegveld.
Dit zijn de bestemmingen die bereikbaar zijn vanuit Weeze:

Agadir, Alicante, Bari, Bergamo, Béziers, Bologna, Edinburgh, Faro, Fes, Fuerteventura, Girona, Gran Canaria, Lanzarote, London-Luton (begins 26 March 2017),[6] London-Stansted (ends 25 March 2017),[7] Málaga, Malta, Marrakesh, Nador (begins 27 March 2017),[8] Niš, Oujda, Palermo, Palma de Mallorca, Porto, Rhodes, Rome-Ciampino, Stockholm-Skavsta, Tallinn, Tenerife-South, Thessaloniki, Timișoara, Valencia, Växjö
Seasonal: Alghero, Ancona, Cagliari, Chania, Comiso, Corfu, Ibiza, Lamezia Terme, Malta, Pescara, Pisa, Santander, Zadar

(bron: wikipedia. ik heb hier ook de actuele dienstregeling maar geen zin om alles over te typen)

Dat zijn toch best wel een hoop bestemmingen, niet? Er maakten in 2015 1,909,704 passagiers gebruik van dit vliegveld. Ter vergelijking waren dat er in Eindhoven 4,333,000 . Het is 2x zo klein als eindhoven dus, maar eindhoven heeft zeer frequente OV verbindingen met een groot station en Weeze heeft maar 1x per uur een bus met een stoptreinstation dat niet te bereiken is vanuit nederland (de luchthaven ligt op de grens en is dus voor beide landen interessant). Maar ook vanuit Duitsland vind ik de OV verbinding heel karig.
11Vanaf Weeze rijden geen buslijnen, en de bestemmingen waar naar gevlogen wordt, zijn van minder belang. De vluchten zijn daarom goedkoper, en van dat geld is heus wel een taxi als vervoer te regelen of de eigen auto te parkeren.
:') Wat maakt het uit of een vlucht goedkoop is of niet. Je moet toch van en naar het vliegveld komen. Momenteel is het ding praktisch alleen bereikbaar per auto.
Naar horen zeggen mag BDU-geld niet gebruikt worden voor buitenlandse ritten. Daar zul je dus of 100% kostendekking moeten realiseren of cofinanciëring van het vliegveld krijgen. Daarnaast moet je wel weten hoe groot de potentie is op deze ritten.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door Chrysa »

Deze discussie is al eerder gevoerd, toen postte iemand dit.
maaslynx schreef:Bijkomend probleem bij Weeze is dat er golven van vertrekkende vluchten zijn, om een voorbeeldje te geven voor morgen 10 oktokber:
- 7 vluchten tussen 06:30 en 07:05, dus passagiers moeten er ong. 05:30/05:45 zijn. Geen ov dus.
- Geen enkele vertrekkende vlucht tot 10:10 en geen aankomsten voor 09:45: dan enkele vluchten gespreid tot 14:45, soms met een uur tussen vertrekken.
- Geen vertrekkende vluchten 14:45-16:35, met vervolgens een piek rond 17:00 (3 vluchten). Nog 2 vertrekken om 17:45 en 18:40. Juist, in de spits.
- Vervolgens nog twee vertrekkende vluchten om 19:15 en 20:00. That's it for the day. Vervolgens een hele hoop aankomsten vanaf 22:20.

Je ziet het al, maar dit levert een behoorlijke uitdaging op voor materieel, waar je ook dus zat momenten zult hebben dat je passagiers heen vervoert, en lucht terug.
Bron

Omdat het een Ryanair-basis is, heb je dus 's ochtends vroeg veel vertrekkende vliegtuigen, en 's avonds laat veel aankomende vliegtuigen. Dat betekent dat je enorme pieken in de reizigers hebt... Hoe wil je dat op gaan lossen?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door pedaalemmerzak »

Chrysa schreef:Deze discussie is al eerder gevoerd, toen postte iemand dit.
maaslynx schreef:Bijkomend probleem bij Weeze is dat er golven van vertrekkende vluchten zijn, om een voorbeeldje te geven voor morgen 10 oktokber:
- 7 vluchten tussen 06:30 en 07:05, dus passagiers moeten er ong. 05:30/05:45 zijn. Geen ov dus.
- Geen enkele vertrekkende vlucht tot 10:10 en geen aankomsten voor 09:45: dan enkele vluchten gespreid tot 14:45, soms met een uur tussen vertrekken.
- Geen vertrekkende vluchten 14:45-16:35, met vervolgens een piek rond 17:00 (3 vluchten). Nog 2 vertrekken om 17:45 en 18:40. Juist, in de spits.
- Vervolgens nog twee vertrekkende vluchten om 19:15 en 20:00. That's it for the day. Vervolgens een hele hoop aankomsten vanaf 22:20.

Je ziet het al, maar dit levert een behoorlijke uitdaging op voor materieel, waar je ook dus zat momenten zult hebben dat je passagiers heen vervoert, en lucht terug.
Bron

Omdat het een Ryanair-basis is, heb je dus 's ochtends vroeg veel vertrekkende vliegtuigen, en 's avonds laat veel aankomende vliegtuigen. Dat betekent dat je enorme pieken in de reizigers hebt... Hoe wil je dat op gaan lossen?
Gewoon ieder uur een bus. Mensen willen over het algemeen een uur tot 2 uur voor vertrek op het vliegveld zijn. Dus stel alle bussen komen op weeze aan op het hele uur, en jouw vlucht vertrekt om 17:40. Dan neem je dus de bus die aankomt om 16:00 (of als je geen bagage bent die om 17u aankomt, op zo'n kleine luchthaven kan dat ook wel). Qua materieel kun je denken aan b.v. een gelede bus of een dubbeldekker touringcar. Die laatste is wel minder geschikt voor als er tussenstops moeten worden gemaakt.

Idealiter zou de eerste bus op tijd zijn voor de eerste vlucht, en de laatste bus op tijd voor de laatste vlucht. De eerste vluchten vertrekken rond 6:30, dus dan wil je om 5:30 aankomen en moet je rond 4:30 vertrekken vanuit Nijmegen. Dat is wel heel erg vroeg en dan is er nog geen aansluitend OV, dus waarschijnlijk heeft zo'n nachtelijke bus weinig zin. Dan zou je dus beginnen rond 5:30 of zo.

De laatste vluchten arriveren rond 11u s avonds, en je wil uiterlijk 40 minuten na de laatste vlucht vertrekken (da's al héél ruim gerekend voor zo'n klein vliegveld). Dus laatste terugrit om 23:40.

Aangezien er momenteel helemaal geen OV is (alleen private bussen), lijkt de angst voor overvolle bussen mij ongegrond. Het zullen vooral mensen zijn die normaal een private bus hadden geboekt, maar ipv daarvan de publieke bus zullen gebruiken. Indien er mensen achterblijven kunnen die een uur wachten of mee met een private bus.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door Suus »

Ik vind het een beetje raar dat een idee van mij met een pennenstreek wordt afgedaan, en hier iemand met de grootste geldverslindende onzin voor tientallen kilometers lange buslijnen naar een buitenlands oord dat slechts een zeer beperkte bijdrage levert aan de Nederlandse economie opeens een podium moet krijgen.

Let's face it, de economische waarde van Weeze zit in Duitsland, waar een aantal Nederlandse vakantiegangers van profiteren. Die gaan dus het in Nederland verdiende geld elders spenderen. Als ze dat zo graag willen dan kunnen ze ook de private bus nemen (waar Pedaalemmerzak in Zeeland overigens zo'n grote fan van was), in plaats van heel socialistisch belastinggeld te spenderen aan een onzinproject. Doei.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door Aking »

Suus schreef:een idee van mij
Welk idee precies?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door Ardan »

Suus schreef:Let's face it, de economische waarde van Weeze zit in Duitsland, waar een aantal Nederlandse vakantiegangers van profiteren. Die gaan dus het in Nederland verdiende geld elders spenderen.
Dan gaan we je geliefde Thalys ook maar opheffen, waar een aantal Suusen van profiteren. Die gaan dus het in Nederland verdiende geld in Frankrijk spenderen. Als je zo graag daarheen wilt kun je ook een bus van TCR huren.
Ik doe ook maar wat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door Yanaike »

Ardan schreef:
Suus schreef:Let's face it, de economische waarde van Weeze zit in Duitsland, waar een aantal Nederlandse vakantiegangers van profiteren. Die gaan dus het in Nederland verdiende geld elders spenderen.
Dan gaan we je geliefde Thalys ook maar opheffen, waar een aantal Suusen van profiteren. Die gaan dus het in Nederland verdiende geld in Frankrijk spenderen. Als je zo graag daarheen wilt kun je ook een bus van TCR huren.
Je praat hier natuurlijk over een heel ander schaalniveau. De Thalys is, mag ik hopen, op zichzelf rendabel en zou zelfs een deel van de investeringskosten voor de HSL terugmoeten verdienen. Een 1x/uur rijdende publieke buslijn is op zichzelf meestal niet rendabel en moet voor een deel met belastingsgeld bekostigd worden. Bovendien zou zo'n buslijn naar Weeze slechts voor- en natransport zijn, terwijl de Thalys in de meeste gevallen de hoofdrit van de reis is. De Thalys zou eerder vergeleken moeten worden met de vliegtuigen die vanuit Weeze vertrekken, niet met de bus van/naar Weeze.

Punt nummer twee dat ik wil maken is dat Ryanair er voor kiest om vluchten op luchthavens zoals Weeze te vliegen om de dure luchthavenbelasting van vliegvelden als Eindhoven en al helemaal Rotterdam of Schiphol te vermijden. Je kunt het probleem ook om draaien: als er blijkbaar behoefte is aan een goed aansluitend OV-systeem als voor- en natransport, zou een luchtvaartmaatschappij ook kunnen kiezen om te vliegen op beter bereikbare luchthavens zoals bijv. Eindhoven. Maar nee, het gaat Ryanair blijkbaar alleen maar om winst, waarom zouden Nederlandse overheden dan verlies moeten draaien op het voor- of natransport van zo'n vlucht?

De kracht van OV-knooppunten zit 'm in veel bestemmingen in de directe nabijheid. Weeze ligt in the middle of nowhere en kan dus nooit echt een goed OV-knooppunt zijn. Wat je er ook mee wilt doen of van wilt maken, Weeze is gericht op de auto en dat is blijkbaar goedkoper, intressanter en winstgevender voor low-cost airlines.
Laatst gewijzigd door Yanaike op wo 11 jan 2017, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door MdJ »

Pedaalemmerzak wil eigenlijk een paar dingen:
-Buslijn van Nijmegen-Venlo via Weeze
-Openbaar vervoer, elk uur.
-Goedkoper dan de privaten.

Grensoverschrijdend openbaar vervoer mag op het andere landsdeel niet worden gesubsidieerd. Oftewel: de buslijn moet rendabel zijn en moet goedkoper zijn dan de privaten.

Echter, door de vaste frequentie van eens per uur zul je ook commerciële onaantrekkelijke ritten hebben, waardoor er ergens geld bij moet. Daarnaast zul je vroeg moeten beginnen en laat eindigen. Privaten hebben de mogelijkheid om die commerciële onaantrekkelijke ritten niet te rijden (bieden ze gewoon niet aan) en kunnen dus rendabeler rijden. Rendabeler als in: prijs per kaartje kan omlaag.

Ik zou zeggen: Maak er eens een businesscase van, waarbij je van regelgeving uitgaat dat dat allemaal gergeld is. Precieze aantallen weet je niet, maar je kan wel een rekenmodelletje op loslaten voor de kosten per stoel.
-Kosten voor het rijden, het laten rijden en stallen van een bus (ca. €100,-*)
-Efficiëntie: kan ik een DRU geheel gebruiken, of krijg ik ongunstige omlopen waardoor het grote deel van de tijd de bus stilstaat (en dus geen inkomsten heeft). Gelede bussen (of dubbelgelede bussen) krijgen ook nog een efficientie factor mee.
-frequentie
-dienstregeling
-commercieel aantrekkelijkheid van bepaalde ritten.

*Vanuit de concessie IJsselmond is bekend dat een DRU daar €110,= kost (in dieselprijsongunstige jaren). Door de lange lijnvoering, het streekkarakter van je buslijn kun je er wel ongeveer vanuit gaan dat dit het zal zijn. Zeker niet vergelijken met een DRU-prijs gebaseerd is op stadsdiensten. In IJsselmond kan je die verwaarlozen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door regenmaker »

De airportshuttle tussen Kevelaer en Weeze in Duitsland rijdt 's avonds met een achtpersoonsbusje. Dat zegt ook wat over het aantal reizigers dat met het OV komt naar het vliegveld. Zeker als de parkeerkosten ook laag zijn, zullen de meeste mensen voor de auto kiezen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Suus »

Ardan schreef:
Suus schreef:Let's face it, de economische waarde van Weeze zit in Duitsland, waar een aantal Nederlandse vakantiegangers van profiteren. Die gaan dus het in Nederland verdiende geld elders spenderen.
Dan gaan we je geliefde Thalys ook maar opheffen, waar een aantal Suusen van profiteren. Die gaan dus het in Nederland verdiende geld in Frankrijk spenderen. Als je zo graag daarheen wilt kun je ook een bus van TCR huren.
Thalys rijdt volledig op eigen risico en maakt winst. Geen vergelijking dus. Dat is die private bus waar Pedaalemmerzak zo tegen ageert (maar in Zeeland wel wil)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door en-es »

Als er behoefte is aan een frequente verbinding met de luchthaven dan zou die er toch al zijn? Ik denk gewoon dat een frequente busdienst van/naar Nederland gewoon meer geld kost dan het oplevert. En dus zal geen vervoersbedrijf hieraan beginnen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

en-es schreef:Als er behoefte is aan een frequente verbinding met de luchthaven dan zou die er toch al zijn? Ik denk gewoon dat een frequente busdienst van/naar Nederland gewoon meer geld kost dan het oplevert. En dus zal geen vervoersbedrijf hieraan beginnen.
Ik ben helemaal niet tegen private bussen.

Maar ik vind wel dat een belangrijke regionale luchthaven als Weeze ook met publiek openbaar vervoer bediend moet worden vanuit Nederland. Het vliegveld ligt immers praktisch op de grens en bedient zowel Duitsland als Nederland.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

en-es schreef:Als er behoefte is aan een frequente verbinding met de luchthaven dan zou die er toch al zijn? Ik denk gewoon dat een frequente busdienst van/naar Nederland gewoon meer geld kost dan het oplevert. En dus zal geen vervoersbedrijf hieraan beginnen.
Die zijn er ook al, maar dan privaat. https://www.vliegveldinfo.nl/vliegvelden/weeze-airport/

Een enkele reis kost 18 euro. Dat v ind ik absurd. Dat moet natuurlijk voor onder de 10 euro kunnen (het is immers een ritje van drie kwartier), indien aangeboden door een publiek openbaar vervoer.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Yanaike »

pedaalemmerzak schreef:Een enkele reis kost 18 euro. Dat v ind ik absurd. Dat moet natuurlijk voor onder de 10 euro kunnen (het is immers een ritje van drie kwartier), indien aangeboden door een publiek openbaar vervoer.
Publiek openbaar vervoer wordt gesubsidieerd door de overheid. Vind je dat de overheid een verbinding naar Weeze moet subsideren? Als je antwoord op die vraag 'ja' is, zou ik graag willen dat je op mijn onderstaande quote reageert in plaats van alleen te reageren op tegenargumenten die je goed uitkomen.
Yanaike schreef:Punt nummer twee dat ik wil maken is dat Ryanair er voor kiest om vluchten op luchthavens zoals Weeze te vliegen om de dure luchthavenbelasting van vliegvelden als Eindhoven en al helemaal Rotterdam of Schiphol te vermijden. Je kunt het probleem ook om draaien: als er blijkbaar behoefte is aan een goed aansluitend OV-systeem als voor- en natransport, zou een luchtvaartmaatschappij ook kunnen kiezen om te vliegen op beter bereikbare luchthavens zoals bijv. Eindhoven. Maar nee, het gaat Ryanair blijkbaar alleen maar om winst, waarom zouden Nederlandse overheden dan verlies moeten draaien op het voor- of natransport van zo'n vlucht?

De kracht van OV-knooppunten zit 'm in veel bestemmingen in de directe nabijheid. Weeze ligt in the middle of nowhere en kan dus nooit echt een goed OV-knooppunt zijn. Wat je er ook mee wilt doen of van wilt maken, Weeze is gericht op de auto en dat is blijkbaar goedkoper, intressanter en winstgevender voor low-cost airlines.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten