Lijnnummers

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Lijnnummers

Bericht door Nitein-Repart »

Arriva heeft nu in Limburg lijnnummers ingevoerd, als alle treinen van Arriva een lijnnummer krijgen dan krijg je het volgende:
S1: Nijmegen-Venray-Venlo-Roermond
S2: Roermond-Maastricht
S3: Sittard-Heerlen-Kerkrade
S4: stoptrein Heerlen-Maastricht
S5: sneltrein Heerlen-Maastricht

S6: Arnhem-Tiel
S7: Arnhem-Winterswijk
S8: Zutphen-Winterswijk
S9: Zutphen-Apeldoorn

S10: Almelo-Marienberg
S11: Zwolle-Coevorden-Emmen (stoptrein)
S115: Zwolle-Coevorden-Emmen (sneltrein)
S119: Zwolle-Coevorden (spitssneltrein)
S12: Leeuwarden-Harlingen
S13: Leeuwarden-Sneek-Stavoren
S14: stoptrein Leeuwarden-Groningen
S15: sneltrein Leeuwarden-Groningen

S16: Groningen-Veendam
S17: Groningen-Weener
S18: Groningen-Delfzijl
S19: Groningen-Roodeschool
S20: Geldermalsen-Dordrecht

Overige vervoerders:
R1: Zwolle-Enschede (Syntus)
R1s: sneltrein Zwolle-Enschede (Syntus)
R2: Zwolle-Kampen (Syntus)
R3: Zutphen-Oldenzaal (Syntus)
R4: Gouda-Alphen ad Rijn (Abellio)
R5: Amersfoort-Barneveld-Ede (Connexxion)
R7: Arnhem-Doetinchem (Connexxion)

Discussieer of dit een goed idee is.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 13 jan 2017, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Alargule

Re: Lijnnummers

Bericht door Alargule »

Ik zou liever een nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Die bestaat al.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door Mikos »

Erno-BE schreef:Discussieer of dit een goed idee is.
Dat bepalen we zelf wel.
Erno-BE schreef:Discussieer of dit een goed idee is.
Als je een discussie wilt starten, zorg er dan voor dat mensen iets hebben om over te discussiëren. Waarom moet ik discussiëren over iets wat jij bedenkt?
Erno-BE schreef:Discussieer of dit een goed idee is.
Wat zijn volgens jou de voordelen of nadelen van dit systeem? Waarom zou het volgens jou wel of niet ingevoerd moeten worden?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door reisthijs »

Ik zie een S bij Arriva en een R bij andere vervoerders, waar is dat onderscheid goed voor?
Alargule schreef:Ik zou liever een nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Die bestaat al.
Ik zou liever geen nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Dat is een onsamenhangend geheel, treinseries kunnen elk jaar anders zijn (lijnnummers wil je liefst niet te vaak wijzigen), en hoe moet dat met gekoppelde series?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Lijnnummers

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Ik zou liever een nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Die bestaat al.
Dit.

De gemiddelde reiziger zal de nummers gewoon negeren, maar in sommige gevallen (zeker met treinen die extra stoppen of juist bepaalde stations overslaan of extra doorrijden of juist eerder eindigen etc.) kan een nummer, dat ook in de reisplanners wordt getoond, toch handig zijn.

Erno-BE's nummering is nergens op gebaseerd.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Lijnnummers

Bericht door pedaalemmerzak »

reisthijs schreef:Ik zie een S bij Arriva en een R bij andere vervoerders, waar is dat onderscheid goed voor?
Alargule schreef:Ik zou liever een nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Die bestaat al.
Ik zou liever geen nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Dat is een onsamenhangend geheel, treinseries kunnen elk jaar anders zijn (lijnnummers wil je liefst niet te vaak wijzigen), en hoe moet dat met gekoppelde series?
Mwah, kweenie hoor, maar lijnnummers wijzigen vaak genoeg. In Leiden was de bus naar zoetermeer eerst 206, toen 366 of zo en nu 400. Misschien wordt het volgend jaar wel 500, haha. En ook allerlei andere lijnen zijn continu van nummer gewisseld, zo had je eerst bus 13 en 14 die nu zijn verdwenen, bus 6 was eerst bus 15, bus 287 en 288 (of zoiets, ik pak die nooit meer) was eerst bus 28, etc. En bus 30 zo veel (31? 32?) reed eerst via de witte singel via Zoeterwoude Dorp naar Zoetermeer, en tegenwoordig is het een bus naar Katwijk.

Het verspringt echt continu dus. Voor ons OV fetisjisten zijn al deze veranderingen eenvoudig te verklaren vanuit allerlei systematieken. Maar bedenk dat de gemiddelde reiziger deze systematieken helemaal niet kent. Voor de gemiddelde reiziger is het een compleet random omnummering zonder enige reden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Lijnnummers

Bericht door CamilleKreemers »

Voor regionale treinen kan het gebruik van lijnnummers een voordeel hebben, al vraag ik me af hoe je het verschil met de buslijnen wil behouden.

Even detailvraag:
Trein R1s is de sneltrein Zwolle - Enschede, waar R1 de stoptrein is.
Waarom is S15 dan de sneltrein Groningen - Leeuwarden en S14 de stoptrein Leeuwarden - Groningen?

Daarnaast, hoe ga je om met de situatie op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen? Er rijden daar een stoptrein, sneltrein en spitssneltrein met elk andere halteringsvormen.

Hoe ga je daarnaast om met afwijkende lijnen (Voorbeeld toekomstige spitssneltrein Groningen - Winschoten, wat als gerucht bij de gemeente winschoten zingt)?
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op do 12 jan 2017, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Lijnnummers

Bericht door Alargule »

reisthijs schreef:Ik zie een S bij Arriva en een R bij andere vervoerders, waar is dat onderscheid goed voor?
Alargule schreef:Ik zou liever een nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Die bestaat al.
Ik zou liever geen nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Dat is een onsamenhangend geheel, treinseries kunnen elk jaar anders zijn (lijnnummers wil je liefst niet te vaak wijzigen), en hoe moet dat met gekoppelde series?
Ik denk dat je hier oorzaak en gevolg omdraait. Vaak veranderende en complexe nummeringen zijn een afspiegeling van het netwerk. Elk nummersysteem zal dat moeten reflecteren: je moet iets niet simpeler willen weergeven dan het is, want dan laat je mogelijk cruciale informatie weg.

Wel ben ik het met je eens dat het geheel onsamenhangend is, maar dat lijkt vooral te liggen in de min of meer organische implementatie van veranderingen in het systeem. Een complete herziening zou een duidelijker systeem kunnen creëren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door reisthijs »

Ik heb het dan ook vooral over het gebruik van de huidige treinserienummering als basis voor lijnnummers.
Als je de boel compleet zou herzien is het wat anders, dan kan zou je dat op elkaar af kunnen stemmen.
Dat zou ook kunnen betekenen dat je de treinserienummering baseert op de gewenste lijnnummers in plaats van andersom.

Wijzigingen in treinseries weerspiegelen niet altijd wijzigingen in de treindiensten: rond Utrecht zijn dit jaar bijvoorbeeld diverse treinseries omgenummerd zonder dat er feitelijk iets aan die lijnen gewijzigd is.
pedaalemmerzak schreef:Mwah, kweenie hoor, maar lijnnummers wijzigen vaak genoeg.
(...)
Het verspringt echt continu dus.
Over het algemeen wijzigen de treindiensten niet in zo'n rap tempo als de bussen in Leiden. Vaak blijft het gewoon jarenlang hetzelfde, zeker in de regionale concessies.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Lijnnummers

Bericht door Andrei »

Als we alle regionale spoorlijnen nou eens Regionaal en Regionaal-Express noemen, daarbij komt dan een getal. Qua getal gaan we rekenen vanuit Utrecht met tegen de klok in.

De treinen op hoofdrail blijven dan de InterCity en Sprinter, aangevuld met de internationale treindiensten die binnenlands rijden en de InterCity Direct. Die laatste zou uitgebreid kunnen worden voor treinverbindingen tussen grote(re) steden. Bijvoorbeeld een ICD van Rotterdam naar Utrecht zonder stop. Of van Utrecht naar Leeuwarden met een enkele stop in Zwolle (vanwege de regelfunctie). Of Amsterdam-Utrecht-Arnhem.

Maar, terug op de lijnen: alleen de regionale verbindingen een lijnnummer geven en eventueel uitbreiden met meer stations in de "stedelijke" gebieden (bijvoorbeeld Arnhem-Winterswijk).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Constantia et labore.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Lijnnummers

Bericht door pedaalemmerzak »

[edit: comment over CamilleCremers uitspraak verwijderd !]

Over het algemeen wijzigen de treindiensten niet in zo'n rap tempo als de bussen in Leiden. Vaak blijft het gewoon jarenlang hetzelfde, zeker in de regionale concessies.
Dit is in complete tegenspraak met wat je net zei. Je zegt nu dat treinserienummers helemaal niet zo vaak wijzigen (wat ook mijn ervaring is).
reisthijs schreef:
Alargule schreef:Ik zou liever een nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Die bestaat al.
Ik zou liever geen nummering zien gebaseerd op de treinserienummering. Dat is een onsamenhangend geheel, treinseries kunnen elk jaar anders zijn (lijnnummers wil je liefst niet te vaak wijzigen), en hoe moet dat met gekoppelde series?

En hier zeg je dat ze wel vaak wijzigen.

Wat is het nou?
Laatst gewijzigd door pedaalemmerzak op do 12 jan 2017, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door nsimmelink94 »

Qua letters is het inderdaad wat vreemd. Dan zou ik eerder een letter van de vervoerder hanteren, of van de provincie omdat deze series vooral regiovervoer zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door reisthijs »

pedaalemmerzak schreef:Dit is in complete tegenspraak met wat je net zei. Je zegt nu dat treinserienummers helemaal niet zo vaak wijzigen (wat ook mijn ervaring is).
Ik zeg dat treindiensten niet zo vaak wijzigen. Dat is wat anders dan de treinserienummers. Het gebeurt best vaak dat een trein in een nieuwe dienstregeling een ander treinserienummer krijgt, terwijl het traject precies hetzelfde blijft.

Nu maakt dat voor de reizigers geen verschil omdat treinserienummers toch voornamelijk intern worden gebruikt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Lijnnummers

Bericht door Zugführer »

Volgens mij zijn afgelopen dienstregeling voor het eerst sinds dienstregeling 2007 veel treinserienummers veranderd. Met het voornaamste doel ze te vereenvoudigen. Dus volgens mij valt het wel mee met het vaak wijzigen.
Niet dat het per se zinvol is treinserienummers als lijnnummers te hanteren, dat is vooral leuk voor hobbyisten. Tenzij je echt je best doet logica aan te brengen in de treinserienummers voor je die als lijnnummers invoert :)
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Lijnnummers

Bericht door pedaalemmerzak »

reisthijs schreef:
pedaalemmerzak schreef:Dit is in complete tegenspraak met wat je net zei. Je zegt nu dat treinserienummers helemaal niet zo vaak wijzigen (wat ook mijn ervaring is).
Ik zeg dat treindiensten niet zo vaak wijzigen. Dat is wat anders dan de treinserienummers. Het gebeurt best vaak dat een trein in een nieuwe dienstregeling een ander treinserienummer krijgt, terwijl het traject precies hetzelfde blijft.

Nu maakt dat voor de reizigers geen verschil omdat treinserienummers toch voornamelijk intern worden gebruikt.
Oh op die manier.

Wat is eigenlijk de reden van het vaak wijzigen van de treinserienummers?


Zodra deze nummers aan de reiziger gecommuniceerd gaan worden, moeten ze inderdaad minder vaak gaan wijzigen. Dat ben ik met je eens.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door Suus »

Dit jaar zijn binnenlandse treindiensten tussen 9000 en 9900 zoveel mogelijk omgenummerd, omdat die vaak in internationaal verband worden gebruikt. De 9100 was Zwolle - Groningen maar nu gereserveerd voor de Eurostar.

Verder zijn veel vijfcijferige diensten bij NS viercijferig gemaakt.

Zo werd de 12500 de 600 en de 12700 de 1800.

De 1900 werd de 1100 zodat alle binnenlandse diensten op de HSL nu bij elkaar zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Lijnnummers

Bericht door Nitein-Repart »

Er is in het Limburg-topic veel discussie over de lijnnummers en misschien is het handig dat de regionale vervoerders voor iedere lijn, lijnnummers hanteren. Ik ben vanuit gegaan van de huidige S1 t/m S5 en zo vanuit het zuiden naar het Noorden gegaan. De regionale lijnen die niet van Arriva zijn hebben een R-nummer gekregen, waarbij R7 en S7 één lijn vormen.
CamilleKreemers schreef:Voor regionale treinen kan het gebruik van lijnnummers een voordeel hebben, al vraag ik me af hoe je het verschil met de buslijnen wil behouden.

Even detailvraag:
Trein R1s is de sneltrein Zwolle - Enschede, waar R1 de stoptrein is.
Waarom is S15 dan de sneltrein Groningen - Leeuwarden en S14 de stoptrein Leeuwarden - Groningen?

Daarnaast, hoe ga je om met de situatie op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen? Er rijden daar een stoptrein, sneltrein en spitssneltrein met elk andere halteringsvormen.

Hoe ga je daarnaast om met afwijkende lijnen (Voorbeeld toekomstige spitssneltrein Groningen - Winschoten, wat als gerucht bij de gemeente winschoten zingt)?
De S1 bestaat uit de [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en de [serie=Stoptrein (S1)|2017|(Venlo -) - Venray - Nijmegen32300[/serie]. De [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en de [serie=Stoptrein (S1)|2017|(Venlo -) - Venray - Nijmegen32300[/serie] hebben gelijke stoppatronen, dus dan is het handig om 1-lijnnummer te hanteren. Zelfde geldt voor de Merwede-Lingelijn en de Valleilijn (S20 en R5). Bij de Vechtdallijn hebben de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie], [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] en [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] geen gelijke stoppatronen, de reden is dat dat om technische redenen niet mogelijk is, niet omdat men graag met sneltreinen op de Vechtdallijn wil rijden, daarom daar ook 1 lijnnummer (S11). Op de Heuvellandlijn en Groningen-Leeuwarden zijn er echt aparte stop- en sneltreinen, vandaar verschillende lijnnummers (S4/S5 en S14/S15).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Lijnnummers

Bericht door CamilleKreemers »

Ik volg je logica, maar waarom is R1 dan de stoptrein Zwolle - Enschede en R1s de sneltrein Zwolle - Enschede?
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Lijnnummers

Bericht door Widejo »

Het geven van lijnnummers aan alleen regionale lijnen en niet aan lijnen op het HRN zorgt alleen voor een verdere scheiding tussen beide. Oftewel: niet doen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Lijnnummers

Bericht door Chrysa »

pedaalemmerzak schreef: Het verspringt echt continu dus. Voor ons OV fetisjisten zijn al deze veranderingen eenvoudig te verklaren vanuit allerlei systematieken.
Oh? :p
Erno-BE schreef:De regionale lijnen die niet van Arriva zijn hebben een R-nummer gekregen
Waarom onderscheid tussen de vervoerders maken? Gewoon een traject een nummer geven, en welk logo op die trein staat heeft daar niets mee te maken.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Lijnnummers

Bericht door Nitein-Repart »

CamilleKreemers schreef:Ik volg je logica, maar waarom is R1 dan de stoptrein Zwolle - Enschede en R1s de sneltrein Zwolle - Enschede?
R1s rijdt alleen in de spits, de S5 en S15 rijden 7 dagen per week.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnnummers

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef: De S1 bestaat uit de [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en de [serie=Stoptrein (S1)|2017|(Venlo -) - Venray - Nijmegen32300[/serie]. De [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en de [serie=Stoptrein (S1)|2017|(Venlo -) - Venray - Nijmegen32300[/serie] hebben gelijke stoppatronen, dus dan is het handig om 1-lijnnummer te hanteren. Zelfde geldt voor de Merwede-Lingelijn en de Valleilijn (S20 en R5).
Mee eens.
Bij de Vechtdallijn hebben de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie], [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] en [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] geen gelijke stoppatronen, de reden is dat dat om technische redenen niet mogelijk is, niet omdat men graag met sneltreinen op de Vechtdallijn wil rijden, daarom daar ook 1 lijnnummer (S11).
Daar ben ik het niet mee eens. De reden voor de verschillende stoppatronen maakt niet uit, het feit is dat er verschillende stoppatronen zijn en dat het voor de reizigers onduidelijk is als beide treinen onder hetzelfde nummer rijden.
Je kunt het oplossen door de [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] het nummer S11 te geven, de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie] het nummer S11s en de [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] het nummer S12 (en van alle andere treindiensten het nummer met 1 ophogen).
Volgens mij is het namelijk wel de bedoeling om op termijn de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie] en [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] samen te voegen (waarbij in deze nummering dus simpelweg de "s" vervalt bij S11s), maar blijft de [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] een (spits)sneltrein.

Verder ben ik het met Chrysa eens dat de S7 en R7 prima onder hetzelfde nummer kunnen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door reisthijs »

S11s, met de S van stoptrein en de s van snel? Dat lijkt me erg omslachtig en verwarrend.

Bij de Limburgse nummers vergeet ik steeds welke van de twee de sneltrein is, S4 of S5 - daarom zou ik liever een andere letter gebruiken voor het onderscheid tussen stop- en sneltrein.

Ik vind het persoonlijk duidelijker als je bijvoorbeeld S4 voor de stoptrein gebruikt en X4 voor de sneltrein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Lijnnummers

Bericht door CamilleKreemers »

Wel een handig onderscheid. Lijnnummers dan groeperen tot:
S = Stoptrein
X = Sneltrein
IC = Intercity
HSL = Hogesnelheidslijn

Hoe kan je hier dan overigens een logisch netwerk van maken? Sommige intercity's rijden van Maastricht tot Den Helder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lijnnummers

Bericht door Suus »

Ik zie wel mogelijkheden om een landelijk lijnnummersysteem voor de treinen te krijgen, maar ik wijk daarbij soms flink af van de huidige lijnnummering. Dit heb ik al een tijdje op mijn computers zwerven, met wat artistieke vrijheid:

HSL-Zuid:
HSL 1: Amsterdam - Rotterdam - Breda (- Brussel)
HSL 1k: Amsterdam - Rotterdam
HSL 2: Den Haag - Rotterdam - Breda - Eindhoven

IC Noord-Oost (even lijnen gaan naar Groningen, oneven naar Leeuwarden)
IC 3: Rotterdam - Utrecht - Leeuwarden
IC 3a: Den Haag - Utrecht (aansluiting op 3)
IC 4: Rotterdam - Utrecht - Groningen
IC 4a: Den Haag - Utrecht (aansluiting op 4)
IC 5: Den Haag - Lelystad - Leeuwarden
IC 5a: Amsterdam Centraal - Almere (aansluiting op 5)
IC 6: Den Haag - Lelystad - Groningen
IC 6a: Amsterdam Centraal - Almere (aansluiting op 6)
IC 7: Den Haag - Utrecht - Enschede
IC 7a: Rotterdam - Utrecht (aansluiting op 7)
IC 8: Den Haag - Utrecht - Schothorst
IC 8a: Rotterdam - Utrecht (aansluiting op 8)
IC 9: Schiphol - Enschede
IC 9k: Schiphol - Schothorst

IC Zuid-West (even lijnen gaan via Amsterdam Centraal, oneven naar Schiphol; verder groepering op provincie)
IC 10: Alkmaar - Maastricht
IC 11: Schiphol - Heerlen
IC 12: Enkhuizen - Venlo
IC 13: Schiphol - Nijmegen
IC 14: Den Helder - Nijmegen
IC 15: Schiphol - Arnhem

IC 16: Zwolle - Arnhem - Roosendaal

IC West
IC 17: Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen
IC 18: Amsterdam Centraal - Haarlem - Den Haag Centraal
IC 19: Lelystad - Amsterdam Zuid - Dordrecht

Sprinters West:
SP 20: Den Haag - Dordrecht (4x/uur)
SP 21: Dordrecht - Geldermalsen
SP 21k: Dordrecht - Gorinchem
SP 22: Den Haag - 's-Hertogenbosch
SP 22k: Den Haag - Gouda Goverwelle
SP 23: Gouda - Alphen
SP 24: Leiden Centraal - Tiel
SP 24k: Woerden - Geldermalsen
SP 25: Rotterdam - Breukelen - Uitgeest
SP 25k: Rotterdam - Gouda Goverwelle
SP 26: Rhenen - Utrecht - Uitgeest
SP 26k: Veenendaal Centrum - Breukelen
SP 27: Den Haag Centraal - Haarlem
SP 28: Amsterdam Centraal - Beverwijk - Hoorn
SP 29: Leiden - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd

SP 30: Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal - Zwolle
SP 31: Hoofddorp - Amsterdam Centraal - Amersfoort
SP 32: Hoofddorp - Hilversum - Utrecht
SP 33: Hoofddorp - Almere
SP 34: Almere - Hilversum - Utrecht
SP 35: Utrecht - Zwolle
SP 36: Utrecht - Baarn
X 37: Utrecht - Leiden

Sprinters Salland/Twente/Achterhoek:
SP 40: Apeldoorn - Almelo
SP 41: Apeldoorn - Zutphen
SP 42: Zutphen - Winterswijk
SP 43: Winterswijk - Arnhem
SP 43k: Doetinchem - Arnhem
SP 44: Zwolle - Enschede
SP 45: Oldenzaal - Zutphen
SP 46: Hengelo - Bielefeld

Sprinters Zwolle:
X 50: Zwolle - Enschede
X 51: Zwolle - Emmen
SP 52: Zwolle - Emmen
SP 53: Almelo - Coevorden
SP 54: Bad Bentheim - Coevorden - Emmen
SP 55: Zwolle - Kampen

Sprinters Noord:
X 60: Groningen - Leeuwarden
X 61: Groningen - Bad Nieuweschans - Leer
SP 62: Groningen - Winschoten
SP 63: Groningen - Veendam
SP 64: Groningen - Delfzijl
SP 65: Groningen - Roodeschool (- Eemshaven)
SP 66: Groningen - Zwolle
SP 67: Leeuwarden - Zwolle
SP 68: Leeuwarden - Stavoren
SP 68k: Leeuwarden - Sneek
SP 69: Leeuwarden - Harlingen

Sprinters Oost en Zuid:
X 70: Arnhem - Düsseldorf
SP 71: Arnhem - Tiel
SP 72: Zutphen - Arnhem - Wijchen
SP 73: Arnhem - 's-Hertogenbosch - Deurne
SP 74: Nijmegen - Roermond
SP 74k: Nijmegen - Veghel Venray
SP 76: Roosendaal - Antwerpen
SP 77: Dordrecht - Roosendaal
SP 78: 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht
SP 79: Tilburg Universiteit - Weert

Sprinters Limburg
X 80: Aachen - Heerlen - Maastricht - Liège
X 81: Venlo - Mönchengladbach
SP 82: Maastricht Randwyck - Heerlen
SP 83: Roermond - Maastricht Randwyck
SP 84: Sittard - Kerkrade Centrum

Internationaal:
INT 90: Amsterdam - Parijs
INT 91: Amsterdam - Londen
INT 95: Amsterdam - Berlijn
INT 96: Amsterdam - Frankfurt

Er is op de volgende plekken ruimte over:
38 en 39 voor een eventuele spoorlijn Utrecht - Breda.
56 t/m 59 voor als er tussen Veendam en Emmen nog spooruitbreidingen komen.
75 is over voor Nijmegen - Kleve.
85 t/m 89 voor als er nog extra internationale verbindingen naar Limburg komen.
92 t/m 94 voor extra snelle verbindingen naar België en Frankrijk.
97 t/m 99 voor extra snelle verbindingen naar Duitsland.

Laat maar weten als ik iets vergeten ben en of dit duidelijk is?
Laatst gewijzigd door Suus op vr 13 jan 2017, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten