Lijnnummers

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
JothamvW
Donateur
Berichten: 671
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Lijnnummers

Bericht door JothamvW »

Ik kan 74k niet echt plaatsen, of wordt hier Venlo bedoeld?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 5, 7 en 14 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Lijnnummers

Bericht door Suus »

Dat was inderdaad fout, dat moet Venray zijn. Ik heb het (zichtbaar) gecorrigeerd.
Rame à l'approche
baladid
Berichten: 1459
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Lijnnummers

Bericht door baladid »

Ik zou X en S treinen, die het zelfde traject rijden, ook het zelfde nummer geven (Bijv. X51 en S52 allebei het nummer 51 geven).
Als je IC18 in IC17k hernoemt en IC 19 naar IC 18, zou het nummer 19 voor de X Arnhem-D'dorf vrij zijn die ook in Dld het nummer 19 heeft.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar
Nitein-Repart
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Lijnnummers

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:
Erno-BE schreef: De S1 bestaat uit de [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en de [serie=Stoptrein (S1)|2017|(Venlo -) - Venray - Nijmegen32300[/serie]. De [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en de [serie=Stoptrein (S1)|2017|(Venlo -) - Venray - Nijmegen32300[/serie] hebben gelijke stoppatronen, dus dan is het handig om 1-lijnnummer te hanteren. Zelfde geldt voor de Merwede-Lingelijn en de Valleilijn (S20 en R5).
Mee eens.
Bij de Vechtdallijn hebben de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie], [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] en [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] geen gelijke stoppatronen, de reden is dat dat om technische redenen niet mogelijk is, niet omdat men graag met sneltreinen op de Vechtdallijn wil rijden, daarom daar ook 1 lijnnummer (S11).
Daar ben ik het niet mee eens. De reden voor de verschillende stoppatronen maakt niet uit, het feit is dat er verschillende stoppatronen zijn en dat het voor de reizigers onduidelijk is als beide treinen onder hetzelfde nummer rijden.
Je kunt het oplossen door de [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] het nummer S11 te geven, de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie] het nummer S11s en de [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] het nummer S12 (en van alle andere treindiensten het nummer met 1 ophogen).
Volgens mij is het namelijk wel de bedoeling om op termijn de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie] en [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] samen te voegen (waarbij in deze nummering dus simpelweg de "s" vervalt bij S11s), maar blijft de [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] een (spits)sneltrein.

Verder ben ik het met Chrysa eens dat de S7 en R7 prima onder hetzelfde nummer kunnen rijden.
Bij de Vechtdallijn maak ik dan het volgende
S11 Zwolle-Emmen (stoptrein)
S115 Zwolle-Emmen (sneltrein)
S119 Zwolle-Coevorden (spitssneltrein)
Het zogenaamde Duitse systeem. Die spitssneltrein naar Winschoten kan dan lijnnummer S175 gebruiken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 16680
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Lijnnummers

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: Laat maar weten als ik iets vergeten ben en of dit duidelijk is?
Op zich een duidelijke nummering. :pos:
Ik mis zo te zien wel de Sprinter Arnhem - Ede-Wageningen en de stoptrein Amersfoort - Barneveld Zuid (- Ede-Wageningen).
(Ok mist de sneltrein tussen Maastricht Randwyck en Heerlen, maar het kan zijn dat je die hetzelfde nummer als de stoptrein hebt gegeven.)
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Lijnnummers

Bericht door Suus »

Ik heb er over nagedacht of ik de internationale treinen die al een lijnnummer hebben in het schema wou opnemen. Alleen ben ik dan direct de nummers 13, 18, 19, 57 en 61 kwijt. 57 en 61 had ik potentieel nog wel op kunnen lossen, maar de lage nummers wil ik juist gebruiken voor de binnenlandse langeafstandslijnen.

Diensten die hetzelfde traject rijden maar een verschillend stoppatroon geef ik graag een ander nummer, zodat je ook zonder letter de treindienst kan herkennen. Korte diensten met hetzelfde stoppatroon geef ik dan wel een "k" mee zodat je niet direct een nummerwirwar krijgt, maar wel kan onderscheiden.
Meltrain schreef:
Suus schreef: Laat maar weten als ik iets vergeten ben en of dit duidelijk is?
Op zich een duidelijke nummering. :pos:
Ik mis zo te zien wel de Sprinter Arnhem - Ede-Wageningen en de stoptrein Amersfoort - Barneveld Zuid (- Ede-Wageningen).
die twee/drie ben ik inderdaad vergeten. Ik ga even bedenken hoe ik die er in ga krijgen.
(Ok mist de sneltrein tussen Maastricht Randwyck en Heerlen, maar het kan zijn dat je die hetzelfde nummer als de stoptrein hebt gegeven.)
Dat is de X 80, die Arriva uiteindelijk naar beide kanten wil verlengen.
Rame à l'approche
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13028
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lijnnummers

Bericht door Wubbo »

Waarom heb je ervoor gekozen om aansluitend te nummeren? Ik zou wat nummers overslaan om zo wat makkelijker in te kunnen spelen op wijzigingen die ongetwijfeld in de loop der jaren komen.
diederickx
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Lijnnummers

Bericht door diederickx »

Met IC Zuid-West bedoel je waarschijnlijk IC Zuid-Oost.

Ik snap niet waarom SP 44 en X 50 in twee verschillende geografische groepen zitten. Allebei Zwolle - Enschede.

SP 53 Almelo - Coevorden: is dat een toekomstige uitbreiding? Ik dacht dat momenteel tot Hardenberg gereden werd.

Is SP 54 via Almelo of via Nordhorn? Ik vermoed het tweede maar dat staat er niet.

Zo te zien ontbreekt Enschede - Glanerbrug (- Gronau etc).

Edit:

Ik kan IC 15 (Schiphol - Arnhem) niet plaatsen. Of is dat een toekomstige uitbreiding in het kader van Hoogfrequent Spoor?

Nog wat ontbrekende lijnen:

IC Alkmaar - Haarlem
IC Amsterdam - Amersfoort (- Deventer)
IC Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Delft/Gouda - Rotterdam (nachtnet)
IC Bijlmer - Schiphol - Leiden (Nachtnet)
IC Dordrecht - Breda (dagnet) en IC Rotterdam - Dordrecht - Breda - Eindhoven (nachtnet)
Sneltrein Dordecht - Gorinchem (toegegeven, dat is een dagrandverbinding)
SP Amsterdam - Zandvoort
SP Utrecht - Maliebaan
SP Groningen - Leeuwarden
SP Oss - Den Bosch

Edit 2:

Ik vind het onderscheid tussen IC 3a en IC 4a te kunstmatig. Het is dezelfde treinserie, dan is het een beetje raar om een ander nummer te geven omdat hij aansluit op lijnen die 100 km verderop uit elkaar vorken. Hetzelfde geldt voor IC 5a en IC 6a. En voor IC 7a en IC 8a. Een en ander is natuurlijk een gevolg van alternerende uurdiensten.

Om niet alleen kritiek te hebben maar ook eens iets opbouwends te doen, en op het gevaar af beticht te worden van het kapen van andermans/vrouws hobby, heb ik een oplossing bedacht waarbij de lijnnummers voor de Noord-Oost gebaseerd zijn op bestemming ongeacht de herkomst, en dus op de heenweg anders kunnen zijn dan op de terugweg. Dat oogt voor geen meter op een kaart, maar kan voor reisinformatie onderweg nog wel praktisch zijn, denk ik. Voordeel is dat het maar half zoveel nummers kost. Met de ontbrekende series erbij en geografisch wat strakker geordend leidt dit tot het volgende resultaat:

HSL-Zuid:
HSL 1: Amsterdam - Rotterdam - Breda (- Brussel)
HSL 1k: Amsterdam - Rotterdam
HSL 2: Den Haag - Rotterdam - Breda - Eindhoven

IC Noord-Oost
IC 3: Rotterdam -> Utrecht -> Amersfoort -> Zwolle -> Groningen
IC 3: Den Haag <-> Lelystad <-> Zwolle <-> Groningen
IC 3: Den Haag <- Lelystad <- Zwolle <- Leeuwarden
IC 3a: Amsterdam Centraal - Almere
IC 4: Den Haag -> Lelystad -> Zwolle -> Leeuwarden
IC 4: Rotterdam <-> Utrecht <-> Amersfoort <-> Zwolle <-> Leeuwarden
IC 4: Rotterdam <- Utrecht <- Amersfoort <- Zwolle <- Groningen
IC 4a: Den Haag - Utrecht
IC 5: Amsterdam - Amersfoort - Deventer
IC 5k: Amsterdam - Amersfoort
IC 6: Schiphol -> Amersfoort -> Enschede
IC 6: Den Haag <-> Utrecht <-> Amersfoort <-> Enschede
IC 6: Den Haag <- Utrecht <- Amersfoort <- Schothorst
IC 6a: Rotterdam - Utrecht
IC 7: Den Haag -> Utrecht -> Amersfoort -> Schothorst
IC 7: Schiphol <-> Amersfoort <-> Schothorst
IC 7: Schiphol <- Amersfoort <- Enschede

IC Nacht (overige nachttreinen worden elders ondergeschoven zonder eigen nummer)
N 8: Utrecht - Amsterdam - Den Haag HS - Delft - Rotterdam
N 8a: Utrecht - Amsterdam - Den Haag HS - Gouda - Rotterdam
N 8b: Bijlmer - Schiphol - Leiden
N 9: Rotterdam - Dordrecht - Eindhoven (dubieus of dit wel nodig is)

IC West
IC 10: Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen
IC 11: Amsterdam Centraal - Haarlem - Den Haag Centraal
IC 12: Lelystad - Schiphol - Dordrecht
IC 12a: Dordrecht - Breda (noodgreep)

IC Zuid-Oost
IC 13: Alkmaar - Maastricht
IC 14: Schiphol - Heerlen
IC 14k: Sittard - Heerlen
IC 15: Enkhuizen - Venlo
IC 16: Schiphol - Nijmegen
IC 17: Den Helder - Nijmegen
IC 18: Schiphol - Arnhem
IC 19: Zwolle - Arnhem - Roosendaal

Sprinters West:
SP 20: Den Haag - Dordrecht (4x/uur)
SP 21: Dordrecht - Geldermalsen
SP 21k: Dordrecht - Gorinchem
X 21k : Dordrecht - Gorinchem (dagrand)
SP 22: Den Haag - Utrecht - ’s-Hertogenbosch
SP 22k: Den Haag - Gouda Goverwelle
SP 23: Gouda - Alphen
SP 24: Leiden Centraal - Utrecht - Tiel
SP 24k: Woerden - Geldermalsen
SP 25: Rotterdam - Breukelen - Uitgeest
SP 25k: Rotterdam - Gouda Goverwelle
SP 26: Rhenen - Breukelen - Uitgeest
SP 26k: Veenendaal Centrum - Breukelen
SP 27: Amsterdam Centraal - Beverwijk - Hoorn
X 27k: Alkmaar - Haarlem (spits)
SP 28: Amsterdam - Zandvoort
SP 29: Den Haag Centraal - Haarlem

SP 30: Leiden - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd
SP 31: Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal - Almere - Zwolle
SP 32: Hoofddorp - Amsterdam Centraal - Amersfoort Vathorst
SP 33: Hoofddorp - Hilversum - Utrecht
SP 34: Hoofddorp - Almere
SP 35: Almere - Hilversum - Utrecht
SP 36: Utrecht - Baarn
SP 36a: Utrecht - Maliebaan
SP 37: Utrecht - Zwolle
X 38: Utrecht - Leiden

Sprinters Noord:
X 40: Groningen - Leeuwarden
SP 41: Groningen - Leeuwarden
X 42: Groningen - Bad Nieuweschans - Leer
SP 43: Groningen - Winschoten
SP 43a: Groningen - Veendam (noodgreep)
SP 44: Groningen - Delfzijl
SP 45: Groningen - Roodeschool (- Eemshaven)
SP 46: Groningen - Zwolle
SP 47: Leeuwarden - Zwolle
SP 48: Leeuwarden - Stavoren
SP 48k: Leeuwarden - Sneek
SP 49: Leeuwarden - Harlingen

Sprinters Oost:
X 50: Zwolle - Emmen
SP 51: Zwolle - Emmen
SP 52: Bad Bentheim - Nordhorn - Coevorden (- Emmen)
SP 53: Almelo - Hardenberg (- Coevorden)
SP 54: Kampen - Zwolle
X 55: Zwolle - Enschede
SP 56: Zwolle - Enschede
SP 57: Enschede - Glanerbrug - Gronau - Dortmund
SP 58: Enschede - Glanerbrug - Gronau - Münster
SP 59: Hengelo - Bielefeld

SP 60: Zutphen - Oldenzaal
SP 61: Apeldoorn - Almelo
SP 62: Apeldoorn - Zutphen
SP 63: Zutphen - Winterswijk
SP 64: Arnhem - Winterswijk
SP 64k: Arnhem - Doetinchem
X 65: Arnhem - Düsseldorf
SP 66: Zutphen - Arnhem - Wijchen
SP 67: Arnhem - Tiel
SP 67k: Elst - Tiel
SP 68: Arnhem - Ede-Wageningen
SP 69: Amersfoort - Ede-Wageningen
SP 69k: Amersfoort - Barneveld Zuid

Sprinters Brabant:
SP 70: Arnhem - 's-Hertogenbosch - Deurne
SP 70k: Oss - Den Bosch (spits)
SP 71: Tilburg Universiteit - Weert
SP 72: 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht
SP 73: Dordrecht - Roosendaal
SP 74: Roosendaal - Antwerpen

Sprinters Limburg:
X 75: Venlo - Mönchengladbach
SP 76: Nijmegen - Roermond
SP 76k: Nijmegen - Venray
SP 77: Roermond - Sittard - Maastricht Randwyck
SP 78: Sittard - Heerlen - Kerkrade Centrum
SP 79: Heerlen - Maastricht Randwyck
X 80: Aachen - Heerlen - Maastricht - Liège

Internationaal:
INT 90: Amsterdam - Parijs
INT 91: Amsterdam - Londen
INT 95: Amsterdam - Berlijn
INT 96: Amsterdam - Frankfurt

Gaten voor toekomstige uitbreidingen zijn er nu nauwelijks meer, maar wellicht worden er ooit nog wat lijnen samengevoegd waardoor er een paar nummers vrijvallen.
CamilleKreemers
Berichten: 3414
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Lijnnummers

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zit even te denken: Waarom zou je bepaalde lijnen met gelijke routevoering (Zwolle - Emmen of Zwolle - Enschede) niet als volgt doen:

Sprinter: S... en Sneltrein / Intercity: X/IC....
Jef400
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Lijnnummers

Bericht door Jef400 »

diederickx schreef:Met IC Zuid-West bedoel je waarschijnlijk IC Zuid-Oost.

Ik snap niet waarom SP 44 en X 50 in twee verschillende geografische groepen zitten. Allebei Zwolle - Enschede.

SP 53 Almelo - Coevorden: is dat een toekomstige uitbreiding? Ik dacht dat momenteel tot Hardenberg gereden werd.

Is SP 54 via Almelo of via Nordhorn? Ik vermoed het tweede maar dat staat er niet.

Zo te zien ontbreekt Enschede - Glanerbrug (- Gronau etc).

Edit:

Ik kan IC 15 (Schiphol - Arnhem) niet plaatsen. Of is dat een toekomstige uitbreiding in het kader van Hoogfrequent Spoor?

Nog wat ontbrekende lijnen:

IC Alkmaar - Haarlem
IC Amsterdam - Amersfoort (- Deventer)
IC Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Delft/Gouda - Rotterdam (nachtnet)
IC Bijlmer - Schiphol - Leiden (Nachtnet)
IC Dordrecht - Breda (dagnet) en IC Rotterdam - Dordrecht - Breda - Eindhoven (nachtnet)
Sneltrein Dordecht - Gorinchem (toegegeven, dat is een dagrandverbinding)
SP Amsterdam - Zandvoort
SP Utrecht - Maliebaan
SP Groningen - Leeuwarden
SP Oss - Den Bosch

Edit 2:

Ik vind het onderscheid tussen IC 3a en IC 4a te kunstmatig. Het is dezelfde treinserie, dan is het een beetje raar om een ander nummer te geven omdat hij aansluit op lijnen die 100 km verderop uit elkaar vorken. Hetzelfde geldt voor IC 5a en IC 6a. En voor IC 7a en IC 8a. Een en ander is natuurlijk een gevolg van alternerende uurdiensten.

Om niet alleen kritiek te hebben maar ook eens iets opbouwends te doen, en op het gevaar af beticht te worden van het kapen van andermans/vrouws hobby, heb ik een oplossing bedacht waarbij de lijnnummers voor de Noord-Oost gebaseerd zijn op bestemming ongeacht de herkomst, en dus op de heenweg anders kunnen zijn dan op de terugweg. Dat oogt voor geen meter op een kaart, maar kan voor reisinformatie onderweg nog wel praktisch zijn, denk ik. Voordeel is dat het maar half zoveel nummers kost. Met de ontbrekende series erbij en geografisch wat strakker geordend leidt dit tot het volgende resultaat:

LIJNNUMMERING DIEDERICX
Hier ben ik het weer mee oneens omdat je dus niet kan weten waar een bepaalde trein heengaat. Het gaat misschien om uitlopers, maar volgens mij is het hele idee van lijnnummering te weten waar je trein heen gaat, en waar die stopt. Daarom ben ik het meer met Suus' oplossing eens. Zelf denk ik namelijk dat als we gaan alterneren onder hetzelfde nummer, dat het einde zoek is. Ik houd in dit plan rekening met een hernieuwd IR/IC plan als uitgelegd in ander topic. Daarnaast ben ik er meer voorstander van het invoeren van lijnletters op de HSL. Dat, om nog eens extra duidelijk te maken dat het een aparte categorie toeslagtreinen is, die met een beetje mazzel ook nog eens sneller is.

HSL-Zuid:
HSL A: Amsterdam - Rotterdam - Breda (- Brussel)
HSL Ak: Amsterdam - Rotterdam
HSL B: Den Haag - Rotterdam - Breda - Eindhoven

IC Noord-Oost
IC 1: Rotterdam <-> Utrecht <-> Amersfoort <-> Zwolle <-> Groningen
IC 2: Den Haag <-> Lelystad <-> Zwolle <-> Groningen
IC 3: Den Haag <-> Lelystad <-> Zwolle <-> Leeuwarden
IC 3a: Amsterdam Centraal - Almere (aansluiting op 3)
IC 4: Rotterdam <-> Utrecht <-> Amersfoort <-> Zwolle <-> Leeuwarden
IC 4k: Rotterdam - Utrecht
IC 5: Rotterdam <-> Utrecht <-> Amersfoort <-> Zwolle <-> Groningen
IC 5k: Den Haag - Utrecht
IC 6: Amsterdam - Amersfoort (- Deventer)
IC 7: Schiphol <-> Amersfoort <-> Enschede
IC 7a: Schiphol <-> Amersfoort <-> Schothorst
IC 8: Den Haag <-> Utrecht <-> Amersfoort <-> Enschede
IC 8a: Den Haag <-> Utrecht <-> Amersfoort <-> Schothorst

IC Nacht Voor nachttreinen dacht ik weer aan lijnnummering, maar dan in een reeks 9. Om aan te geven dat het nachttreinen zijn.
N 9a: Utrecht - Amsterdam - Den Haag HS - Delft - Rotterdam
N 9b: Utrecht - Amsterdam - Den Haag HS - Gouda - Rotterdam
N 9c: Bijlmer - Schiphol - Leiden

Sneltreinen wedstelijke randstad
X 10: Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen
X 11: Amsterdam Centraal - Haarlem - Den Haag Centraal
X 12: Lelystad - Schiphol - Dordrecht
X 12a: Dordrecht - Breda (noodgreep)

Treinen Zuid-Oost - hier wilde ik onderscheid gaan maken tussen bepaalde treinen. Volgens mij is de lijn 17 geen IC-trein waardig, maar een X trein.
IC 13: Alkmaar - Maastricht
IC 14: Schiphol - Heerlen
IC 14a: Sittard - Heerlen (Avondtrein wanneer lijn 14 niet meer naar het zuiden komt)
X 15: Enkhuizen - Venlo (stoptrein op zowel Enkhuizen-Hoorn als Deurne-Venlo, kan eventueel ook stoppen op Amsterdam Bijlmer, en bij vraag ook tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch)
IC 16: Schiphol - Nijmegen (raast zowel de Klomp als Driebergen-Zeist voorbij)
X 17: Den Helder - Nijmegen (zou dan op zowel Driebergen-Zeist als de Klomp stoppen, stoptrein Alkmaar-Den Helder, kan op Bijlmer stoppen)
IC 18: Schiphol - Arnhem
IC 19: Zwolle - Arnhem - Roosendaal

Sprinters West:
SP 20: Den Haag - Dordrecht (4x/uur)
SP 21: Dordrecht - Geldermalsen
SP 21k: Dordrecht - Gorinchem (dagrandtreinen ook onder dit nummer maar dan met X ervoor)
SP 22: Den Haag - Utrecht - ’s-Hertogenbosch
SP 22k: Den Haag - Gouda Goverwelle
SP 23: Gouda - Alphen
SP 24: Woerden - Geldermalsen
SP 25: Rotterdam - Breukelen - Uitgeest
SP 25k: Rotterdam - Gouda Goverwelle
SP 26: Rhenen - Breukelen - Uitgeest
SP 26k: Veenendaal Centrum - Breukelen
SP 27: Amsterdam Centraal - Beverwijk - Hoorn
X 27k: Alkmaar - Haarlem (spits)
SP 28: Amsterdam - Zandvoort
SP 29: Den Haag Centraal - Haarlem

SP 30: Leiden - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd
SP 31: Den Haag Centraal - Amsterdam Centraal - Almere - Zwolle
SP 32: Hoofddorp - Amsterdam Centraal - Amersfoort Vathorst
SP 33: Hoofddorp - Hilversum - Utrecht
SP 34: Hoofddorp - Almere
X 35: Almere - Hilversum - Utrecht (deze trein zou ik weer omvormen naar sneltrein, aangezien die niet overal stopt)
SP 36: Utrecht - Baarn
M: Utrecht - Maliebaan (deze trein zou ik omdopen naar de categorie museumtrein)
SP 37: Utrecht - Zwolle
SP 38: Utrecht - Leiden - Tiel

Sprinters Noord:
X 40: Groningen - Leeuwarden
SP 41: Groningen - Leeuwarden
SP 42: Groningen - Bad Nieuweschans - Leer
SP 42k: Groningen - Winschoten
SP 43: Groningen - Veendam
SP 44: Groningen - Delfzijl
SP 45: Groningen - Roodeschool (- Eemshaven)
SP 46: Groningen - Zwolle
SP 47: Leeuwarden - Zwolle
SP 48: Leeuwarden - Stavoren
SP 48k: Leeuwarden - Sneek
SP 49: Leeuwarden - Harlingen

Sprinters Oost:
X 50: Zwolle - Emmen
SP 51: Zwolle - Emmen
SP 52: Bad Bentheim - Nordhorn - Coevorden (- Emmen)
SP 53: Almelo - Hardenberg (- Coevorden)
SP 54: Kampen - Zwolle
X 55: Zwolle - Enschede
SP 56: Zwolle - Enschede
SP 57: Enschede - Glanerbrug - Gronau - Dortmund
SP 58: Enschede - Glanerbrug - Gronau - Münster
SP 59: Hengelo - Bielefeld

SP 60: Zutphen - Oldenzaal
SP 61: Apeldoorn - Almelo
SP 62: Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk
SP 63: Arnhem - Winterswijk
SP 63k: Arnhem - Doetinchem
X 64: Arnhem - Düsseldorf
SP 65: Zutphen - Arnhem - Wijchen
SP 66: Arnhem - Tiel
SP 66k: Elst - Tiel
SP 67: Arnhem - Ede-Wageningen
SP 68: Amersfoort - Ede-Wageningen
SP 69: Amersfoort - Barneveld Zuid

Sprinters Brabant:
SP 70: Arnhem - 's-Hertogenbosch - Deurne
SP 70k: Oss - Den Bosch (spits)
SP 71: Tilburg Universiteit - Weert
SP 72: 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht
SP 73: Dordrecht - Roosendaal
SP 74: Roosendaal - Antwerpen

Sprinters Limburg:
X 75: Venlo - Mönchengladbach
SP 76: Nijmegen - Roermond
SP 76k: Nijmegen - Venray
SP 77: Roermond - Sittard - Maastricht Randwyck
SP 78: Sittard - Heerlen - Kerkrade Centrum
SP 79: Heerlen - Maastricht Randwyck
X 80: Aachen - Heerlen - Maastricht - Liège

Internationaal:
INT 90: Amsterdam - Parijs
INT 91: Amsterdam - Londen
INT 95: Amsterdam - Berlijn
INT 96: Amsterdam - Frankfurt
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Lijnnummers

Bericht door Suus »

Lijnnummers op basis van een eindpunt met verschillende beginpunten is in theorie wel interessant, maar daar hebben we de eindbestemming toch al voor?

Waar lijnnummers volgens mij goed voor zijn is dat het informeren in de reisinformatie eenvoudiger wordt. Vrijdag reed de 3500 niet tussen Den Bosch en Sittard. De mensen op dit forum begrijpen dat, maar je zag dat sommige media dachten dat er daardoor helemaal geen intercity's reden tussen Den Bosch en Sittard. Daarvoor kunnen lijnnummers een oplossing bieden.

Daarnaast zou je de een lijnennetkaart in plaats van een spoorkaart op kunnen hangen op de stations. Ook zou je verbeteringen kunnen doen aan de vertrekstaten, al kan je je daarvan afvragen hoeveel toekomst ze hebben.

Tegelijkertijd ben ik het wel eens met de kritiek dat elke intercity tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag een ander nummer heeft, maar dat is inderdaad een gevolg van wisselende bestemmingen. Zou je bijvoorbeeld alle intercity's van/naar Enschede van/naar Schiphol laten rijden, zoals eerder vandaag door iemand geopperd, dan heb je dat al minder. Net zoals dat je met het wisselen in Zwolle veel nummers creëert.
Rame à l'approche
evos
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Lijnnummers

Bericht door evos »

Volgens mij is 'Sprinter' een NS-merk en niet van toepassing op regionale stoptreinen. Nog daargelaten dat de term meer snelheid suggereert dan biedt.
Ik zou dus geen SP gebruiken, maar ST of S of eventueel R.
diederickx
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Lijnnummers

Bericht door diederickx »

Suus schreef:Lijnnummers op basis van een eindpunt met verschillende beginpunten is in theorie wel interessant, maar daar hebben we de eindbestemming toch al voor?
Ik had al verwacht dat mijn voorstel als te exotisch van de hand zou worden gewezen. Soit.

De ultieme consequentie van het antwoord "ja" op je hierboven geciteerde vraag is overigens, dat je alle vier de IC-series Randstad - Noord Nederland onder één lijnnummer brengt, met eventueel een suffix voor de eindbestemming. Evenzo voor de vier IC-series Randstad - Schothorst/Enschede.
diederickx
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Lijnnummers

Bericht door diederickx »

(haalt stofdoek erover)

Na wat puzzelen ben ik tot een compromis-voorstel gekomen, gebaseerd op de al eerder aangehaalde gedachte:
Suus schreef:Lijnnummers op basis van een eindpunt met verschillende beginpunten is in theorie wel interessant, maar daar hebben we de eindbestemming toch al voor?
Wat ik nu vertaal als: "een lijnnummer betreft in principe een halfuurdienst; alternerende bestemmingen daarbinnen worden aangegeven met een letter". G voor Groningen, L voor Leeuwarden, E voor Enschede, S voor Schothorst. Dit blijkt ook toepasbaar te zijn op diverse grensoverschrijdende lijnen. Al geldt hetzelfde op een enkel geval van afwijkende ochtend/avondbediening, het is geen doen om die allemaal een eigen nummer/letter te geven.
evos schreef:Volgens mij is 'Sprinter' een NS-merk en niet van toepassing op regionale stoptreinen. Nog daargelaten dat de term meer snelheid suggereert dan biedt.
Ik zou dus geen SP gebruiken, maar ST of S of eventueel R.
Goed punt. Ik heb SP verwijderd bij de regionale diensten. ST en S zijn te makkelijk te verwarren met Sneltrein; R (en ook het Belgische L) zijn in Nederland te weinig ingeburgerd om herkenbaar te zijn voor niet-hobbyisten. Ik laat de treincategorie daarom maar helemaal weg bij de decentrale treinen, behoudens de sneltreinen (X).

Het oorspronkelijke schema van Suus (en ook mijn eerste versie) was gebaseerd op een vaag mengsel van dienstregeling 2017, 2018 en later. Ik heb dat nu door jaartallen expliciet gemaakt, voor zover mij bekend. De lijnvoering 2018 uit de adviesaanvraag aan het LOCOV is er in verwerkt, alsmede die van de aanbesteding in het noorden. Van de verdere mogelijke ontwikkelingen in de komende jaren heb ik de versnelling van Utrecht - Zwolle en de doortrekking Apeldoorn - Winterswijk als inspiratie gebruikt, maar bijvoorbeeld een doorgeleiding Weesp - Amsterdam C - Haarlem (nog) niet.

Voorts heb ik de Limburgse lijnen weer naar de 80-serie gebracht om de Arriva-nummering te imiteren (analoog aan het noordelijke net), en de internationale lijnen naar de 100-serie verplaatst om beter aan te kunnen sluiten bij de parallelle binnenlandse nummers.

De spits-IC Alkmaar - Haarlem blijft moeilijk inpasbaar, en ik weet ook niet goed wat ik met de IC Leiden - Utrecht aan moet. De spitsversnelling in Zeeland heb ik uit armoe maar met een suffix x aangeduid, maar mooi is anders.

HSL-Zuid:
HSL 1: Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam - Breda (- Brussel)
HSL 1k: Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam
HSL 2: Den Haag C - Rotterdam - Breda - Eindhoven

IC Noord-Oost:
IC 3G: Den Haag C - Schiphol - Almere - Zwolle - Groningen
IC 3L: Den Haag C - Schiphol - Almere - Zwolle - Leeuwarden
IC 3a: Amsterdam C - Almere
IC 4G: Rotterdam - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen
IC 4L: Rotterdam - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Leeuwarden
IC 4a: Den Haag C - Utrecht
IC 5E: Den Haag C - Utrecht - Amersfoort - Enschede
IC 5S: Den Haag C - Utrecht - Amersfoort - Schothorst
IC 5a: Rotterdam - Utrecht
IC 6E: Schiphol - Amersfoort - Enschede
IC 6S: Schiphol - Amersfoort - Schothorst
IC 7: Amsterdam C - Amersfoort - Deventer [- Hengelo - Berlijn (1x/2uur)]
IC 7k: Amsterdam C - Amersfoort

IC Nacht (overige nachtlijnen elders onderbrengen zonder eigen nummer):
N 8: Utrecht - Amsterdam C - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam (talrijke varianten door werkzaamheden)

IC West:
IC 9: Leiden - Utrecht (voorlopig nummer)
IC 10: Amsterdam C - Haarlem - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht - Vlissingen
- IC 10x: idem, vleugel met minder stops in Zeeland (miv 2018, spits)
IC 10a: Alkmaar - Haarlem (spits)
IC 11: Amsterdam C - Haarlem - Den Haag C
IC 12: Lelystad - Almere - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht
IC 12a: Dordrecht - Breda

IC Zuid-Oost:
IC 13: Alkmaar - Amsterdam C - Utrecht - Eindhoven - Maastricht
IC 13E: Enkhuizen - Amsterdam C - Utrecht - Eindhoven - Maastricht (miv 2018, ochtend en avond)
IC 14: Schiphol - Utrecht - Eindhoven - Venlo
IC 14a: Schiphol - Utrecht - Eindhoven - Heerlen (2017)
IC 15: Enkhuizen - Amsterdam C - Utrecht - Eindhoven - Heerlen (miv 2018)
IC 15k: Enkhuizen - Amsterdam C (2017; 2-4x/uur)
IC 16: Schiphol - Utrecht - Nijmegen
IC 17: Den Helder - Amsterdam C - Utrecht - Nijmegen
IC 18: Schiphol - Utrecht - Arnhem (toek.)
IC 19: Zwolle - Arnhem - Roosendaal

Sprinters West:
SP 20: Den Haag C - Rotterdam - Dordrecht (4x/uur)
21: Dordrecht - Geldermalsen
21k: Dordrecht - Gorinchem
SP 22: Den Haag C - Utrecht - ’s-Hertogenbosch
SP 22k: Den Haag C - Gouda Goverwelle
SP 23: Gouda - Alphen (miv 2018 4x/uur)
SP 24: (Leiden - Alphen -) Woerden - Utrecht - Tiel
SP 24k: (Woerden -) Utrecht - Houten Castellum (- Geldermalsen) (miv 2018, spits)
X 25: Leiden - Utrecht (toek. nummer van IC 9)
SP 25k: Leiden - Alphen (voorlopig nummer, spits)
SP 26: Rotterdam - Breukelen - Amsterdam C - Uitgeest
SP 26k: Rotterdam - Gouda Goverwelle
SP 27: Rhenen - Utrecht - Amsterdam C - Uitgeest
SP 27k: Veenendaal Centrum - Utrecht - Breukelen
SP 28: Amsterdam C - Haarlem - Alkmaar - Hoorn
SP 29: Amsterdam C - Zandvoort
SP 29k: Haarlem - Zandvoort (seizoen)

SP 30: Den Haag C - Haarlem
SP 31: Leiden - Schiphol - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd
SP 32: Den Haag C - Schiphol - Amsterdam C - Almere - Zwolle
SP 33: Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam C - Amersfoort Vathorst
SP 34: Hoofddorp - Schiphol - Hilversum - Utrecht
SP 35: Hoofddorp - Schiphol - Almere
SP 36: Almere - Hilversum - Utrecht
SP 37: Utrecht - Baarn
SP 38: Utrecht - Amersfoort - Zwolle
X 38: Utrecht -(nonstop)- Amersfoort - Zwolle (speculatief)
SP 39: Utrecht - Amersfoort (speculatief)
SP 39a: Utrecht - Maliebaan

Sprinters Noord (lijnvoering 2021 speculatief):
SP 40: Groningen - Zwolle
SP 40k: Groningen - Assen (toek.)
X 41: Leeuwarden - Groningen (- Europapark [- Winschoten (spits)]) (met varianten Feanwâlden / Buitenpost in 2021-2022)
42: Leeuwarden - Groningen (- Europapark)
42k: Zuidhorn - Groningen (- Europapark) (spits)
43: (Eemshaven -) Roodeschool - Groningen - Bad Nieuweschans - Weener (- Leer) (t/m 2020 als 43a + 43)
43k: (Eemshaven -) Roodeschool - Groningen - Winschoten (t/m 2020 als 43a + 43k)
44: Delfzijl - Groningen - Veendam (t/m 2020 als 44a + 44)
45: Leeuwarden - Stavoren
45k: Leeuwarden - Sneek
46: Leeuwarden - Harlingen (met evt varianten Deinum / Dronryp miv 2021)
SP 47: Leeuwarden - Meppel

Sprinters Oost:
X 50: Zwolle - Emmen
51: Zwolle - Emmen
52: Bad Bentheim - Nordhorn - Neuenhaus - Coevorden (- Emmen) (toek.)
53: Almelo - Hardenberg (- Coevorden)
SP 54: Kampen - Zwolle (categorieloos miv 2018)
X 55: Zwolle - Enschede (miv 2018, spits)
SP 56: Zwolle - Enschede (categorieloos miv 2018)
SP 57: Apeldoorn - Almelo [- Enschede (spits)]
58D: Enschede - Glanerbrug - Gronau - Dortmund
58M: Enschede - Glanerbrug - Gronau - Münster
59: Hengelo - Oldenzaal - Bad Bentheim - Bielefeld (miv 2018)

60: Zutphen - Oldenzaal
63: Zutphen - Winterswijk
63a: Apeldoorn - Zutphen
64: Arnhem - Winterswijk
64k: Arnhem - Doetinchem
X 65: Arnhem - Zevenaar - Emmerich - Düsseldorf
SP 66: Wijchen - Arnhem - Zutphen
67: Tiel - Arnhem
67k: Tiel - Elst
SP 68: Arnhem - Ede-Wageningen
69: Amersfoort - Ede-Wageningen
69k: Amersfoort - Barneveld Zuid

Sprinters Brabant:
SP 70: Arnhem - 's-Hertogenbosch - Eindhoven - Deurne (2017)
SP 70k: Oss - ’s-Hertogenbosch (spits) (2017)
SP 70: [(spits) Oss -] ’s-Hertogenbosch - Eindhoven - Deurne (miv 2018)
SP 71: Tilburg Universiteit - Eindhoven - Weert
SP 72: 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht (2017)
SP 72: Arnhem - 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht (miv 2018)
SP 73: Dordrecht - Roosendaal
74: Roosendaal - Antwerpen - Puurs

Sprinters Limburg:
X 80: Venlo - Mönchengladbach - Hamm
81: Nijmegen - Venray - Venlo - Roermond
81k: Nijmegen - Venray
82: Roermond - Sittard - Maastricht Randwyck
83: Sittard - Heerlen - Kerkrade Centrum
84: Heerlen - Maastricht Randwyck
X 85: ((Aachen -) Herzogenrath -) Heerlen - Maastricht Randwyck (- Liège [- Hasselt]) (t/m 2018 als 85a + X 85 + 85b)

Internationaal:
INT 100L: Amsterdam C - Londen (toek.)
INT 100P: Amsterdam C - Parijs
INT 100R: Amsterdam C - Rijsel
INT 101A: Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam - Breda - Brussel (miv 2018)
INT 101H: Den Haag HS - Rotterdam - Breda - Brussel (miv 2018)
INT 107: Amsterdam C - Hengelo - Berlijn
INT 110: Amsterdam C - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam - Roosendaal - Brussel (2017)
INT 118: Amsterdam C - Frankfort
INT 143: Groningen - Bremen (toek.)
John Hill
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Lijnnummers

Bericht door John Hill »

(haalt nog veel meer stof weg)

Al een tijdje zit ik zelf te puzzelen op lijnnummers voor treinen. Blijkbaar ben ik wat later dan sommige anderen, maar ik wil mijn idee jullie niet onthouden.
Mijn nummering is gebaseerd op het hernummeren van treinseries, wat als gevolg heeft dat intercity's en sprinters niet hetzelfde lijnnummer kunnen hebben. Ik heb de nummering daarnaast slechts ontworpen voor NS-treinen. Uitgangspunt van het hernummeren is om parallelle lijnen en knopen zo veel mogelijk ‘gelijkende’ nummers te geven, zodat reizigers hun reis(mogelijkheden) makkelijk kunnen onthouden. Een lijnnummer bestaat altijd uit een tiental en eindcijfer, wat twee mogelijkheden biedt om tot ‘gelijkende’ nummers te komen.

Corridors in de ‘provincie’ hebben hetzelfde tiental:
0: HSL (niet verder uitgewerkt)
1: ‘s-Hertogenbosch/Tiel – Utrecht
2: Arnhem/Rhenen – Utrecht
3: Deventer – Apeldoorn
4: Groningen/Leeuwarden – Zwolle
5: Tilburg – Breda

Corridors in randstad hebben hetzelfde eindcijfer:
1: Almere/Hilversum – Amsterdam
1: Enkhuizen – Amsterdam
2: Alkmaar/Haarlem(alleen IC) – Amsterdam
3: Schiphol – Amsterdam Zuid
4: Rotterdam – Gouda
5: Den Haag – Gouda
7: Schiphol – Amsterdam (alleen sprinters)

Door wat verder te puzzelen met verschillende knopen en corridors heb ik de volgende nummering:
11 - IC: Enkhuizen - Amsterdam C (- Utrecht - Eindhoven - Heerlen) (3900/4500)
12 - IC: Alkmaar - Amsterdam C - Utrecht - Eindhoven - Maastricht (800)
13 - IC: Schiphol - Utrecht - Eindhoven - Venlo (3500)
14 - SPR: Rotterdam - Gouda (7700)
15 - SPR: Den Haag C - Utrecht – ‘s-Hertogenbosch (6900)
16 - SPR: Woerden - Utrecht - Tiel (6000)
17 - SPR: Leidsche Rijn - Utrecht - Houten (6500)
18 - SPR: Oss - Eindhoven - Deurne (4400)
19 - SPR: Eindhoven - Weert (6400)

20 - HSL: Amsterdam C - Utrecht - Arnhem - Frankfurt - (100/200)
22 - IC: Den Helder - Amsterdam C - Utrecht - Arnhem - Nijmegen (3000)
23 - IC: Schiphol - Utrecht - Arnhem - Nijmegen (3100)
24 - SPR: Rotterdam - Breukelen - Amsterdam C - Uitgeest (4000)
25 - SPR: Den Haag C - Gouda (6800)
26 - SPR: Uitgeest - Amsterdam C - Utrecht - Rhenen (7400)
27 - SPR: Breukelen - Utrecht - Rhenen (7300)
28 - SPR: Ede-Wageningen - Arnhem (7500)

31 - IC: Amsterdam C - Amersfoort - Deventer (- Hengelo - Berlijn) (140/240/1500)
33 - IC: Schiphol - Amersfoort (- Deventer - Enschede) (1600)
34 - IC: Rotterdam - Utrecht (2800)
35 - IC: Den Haag C - Utrecht - Amersfoort (- Deventer - Enschede) (1700)
36 - SPR: Apeldoorn - Deventer - Almelo (7000)

41 - IC: Amsterdam C - Almere (2600)
42 - IC: Amsterdam C - Haarlem - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht - Vlissingen (2200)
43A - IC: Den Haag C - Schiphol - Lelystad - Zwolle - Groningen (700)
43B - IC: Den Haag C - Schiphol - Lelystad - Zwolle - Leeuwarden (1800)
44A - IC: Rotterdam - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen (500)
44B - IC: Rotterdam - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Leeuwarden (600)
45 - IC: Den Haag C - Utrecht (2000)
47 - SPR: (Zwolle) - Assen - Groningen (8100)
48 - SPR: Meppel - Leeuwarden (9000)
49 - SPR: Dordrecht - Roosendaal (5900)

50 - IC: Dordrecht - Breda - Eindhoven (1900)
52 - IC: Amsterdam C - Haarlem - Den Haag C (2100)
53 - IC: Lelystad - Schiphol - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht (2400)
54 - SPR: Den Haag C - Rotterdam - Dordrecht - (5000/5100)
55 - SPR: Tilburg - Eindhoven (5200)
56 - SPR: Zutphen - Arnhem - Nijmegen - Wijchen (7600)
57 - SPR: Dordrecht - Breda - 's-Hertogenbosch - Arnhem (6600)
58 - IC: Roosendaal - Breda - 's-Hertogenbosch - Arnhem - Deventer - Zwolle (3600)
59 - IC: Den Haag C - Breda - Eindhoven (1100)

61 - SPR: Amsterdam C - Almere - Zwolle - (14600)
62 - SPR: Utrecht - Baarn (5500)
63 - SPR: Utrecht - Schiphol - Hoofddorp (5700)
64 - SPR: Utrecht - Amersfoort - Zwolle - (5600)
164 - SPR: Amersfoort - Harderwijk (15600)
65 - SPR: Utrecht - Almere - (4900)
67 - SPR: Amsterdam C - Schiphol - Hoofddorp (5800)

71 - SPR: Amsterdam C - Amersfoort (15800)
72 - SPR: Haarlem - Den Haag C (6300)
73 - SPR: Almere - Schiphol - Hoofddorp (4300)
74 - SPR: Amsterdam C - Haarlem - Uitgeest - Hoorn (4800)
75 - IC: Haarlem - Alkmaar (3400)
76 - SPR: Amsterdam C - Haarlem - Zandvoort (5400)
77 - SPR: Amsterdam C - Schiphol - Den Haag C (4600)
78 - SPR: Leiden - Schiphol - Sloterdijk - Hoorn (3300)

81 - IC: (Utrecht) - Alphen a/d Rijn - Leiden (8800/8900)
82 - SPR: Gouda – Alphen a/d Rijn (8600/8700)
Laatst gewijzigd door John Hill op za 31 okt 2020, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 3414
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Lijnnummers

Bericht door CamilleKreemers »

Mag jouw 43 ook via Leiden en Schiphol?
John Hill
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Lijnnummers

Bericht door John Hill »

CamilleKreemers schreef: za 31 okt 2020, 06:49 Mag jouw 43 ook via Leiden en Schiphol?
Scherp! Heb het aangepast.
Voor wat meer overzicht heb ik ook nog een kaartje in elkaar geknutseld voor de IC's:

Afbeelding
Bastiaan
Berichten: 619
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Lijnnummers

Bericht door Bastiaan »

Van alle pogingen voor een landelijke lijnnummering ben ik hier veruit het meest van onder de indruk. Je hebt er goed over nagedacht. Complimenten!
SuperGhost
Berichten: 3644
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijnnummers

Bericht door SuperGhost »

John Hill schreef: za 31 okt 2020, 12:28
CamilleKreemers schreef: za 31 okt 2020, 06:49 Mag jouw 43 ook via Leiden en Schiphol?
Scherp! Heb het aangepast.
Voor wat meer overzicht heb ik ook nog een kaartje in elkaar geknutseld voor de IC's:

http://dl.dropboxusercontent.com/s/v645 ... s%20IC.png
Dit ziet er doordacht en logisch uit! :trein:

Toch wel enkele vragen/opmerkingen. Ik neem aan dat dit voor de huidige dienstregeling geld (aangezien die lijnen zo goed overeen komen)? De opmerkingen horen wel bij die gedachte in ieder geval.
1) De lijnen Utrecht-Rotterdam/Den Haag: is het niet logischer de 34 en 45 om te draaien? De 45 rijdt immers door naar Amersfoort (dat stukje ontbreekt op je kaart) en vormt een kwartiersdienst met de (1)35. In de spits rijdt de 45 ook 2x p/u door van/naar Deventer, dus een nummer in de 30-serie lijkt dan logischer. Eventueel zou je de 46 ook nog 55 kunnen noemen (sluit vanaf Amersfoort aan vanaf de 35, weliswaar maar in één richting, maar toch... En dan heb je in Utrecht ook de 35-45-55 in westelijke richting die in het ene kwartier vertrekken en de 34-44 in het andere kwartier).
2) De lijnen rond Leiden: waarom de 42 en 53 niet omwisselen? Dan gaan beide 50-lijnen via Haarlem en de 42 en 43 zijn dan de lijnen via de Zuid-as naar Flevoland. De ontbrekende spitstrein Haarlem-Alkmaar zou je dan ook een 50-nummer kunnen geven.
3) Waarom een mogelijke 131? De 31 rijdt nooit door naar Schothorst/Vathorst, zou dan alleen 31 al niet volstaan? (immers: de 12 rijdt ook niet altijd door van/naar Schagen/Den Helder en krijgt ook geen apart 121-nummer voor de momenten dat hij ingekort zou zijn). Daarnaast heb je ze ook al niet als 2 lijntjes getekend, dus lijkt het alsof je zelf ook al vond dat het één lijn was...
4) Waarom 15 en 25 i.p.v. 14 en 24? De 25 ligt in Deventer niet verknoop met de 35, maar juist met de spitstrein naar Den Haag (die zoals ik bij 1 noemde beter de 34 kunt noemen, waardoor 24 sowieso al beter bij dat nummer past) en nu ontbreken deze nummers zonder een duidelijke reden (dat de 51 ontbreekt kan ik nog volgen gezien je nummer, maar deze 2 niet). Als je op de HSL de 04 en 05 omdraait, dan gaat het tussen Breda en Rotterdam ook weer mooi samen met de 14 en tussen Arnhem en Nijmegen heb je dan mooi de opvolging 22-23-24.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 31 okt 2020, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: plaatje uit de quote gehaald
John Hill
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Lijnnummers

Bericht door John Hill »

SuperGhost schreef: za 31 okt 2020, 15:23 Dit ziet er doordacht en logisch uit! :trein:
Dankje :)
SuperGhost schreef: za 31 okt 2020, 15:23 Toch wel enkele vragen/opmerkingen.
Ik heb het idee dat je mijn eerdere bericht met alle lijnen (ook sprinters en spits-diensten) nog niet gezien hebt. Zeker aangezien je het over ontbrekende nummers hebt bij punt 4. Het plaatje geeft dus nog maar een deel van de lijnnummers aan.
SuperGhost schreef: za 31 okt 2020, 15:23 1) De lijnen Utrecht-Rotterdam/Den Haag: is het niet logischer de 34 en 45 om te draaien? De 45 rijdt immers door naar Amersfoort (dat stukje ontbreekt op je kaart) en vormt een kwartiersdienst met de (1)35. In de spits rijdt de 45 ook 2x p/u door van/naar Deventer, dus een nummer in de 30-serie lijkt dan logischer. Eventueel zou je de 46 ook nog 55 kunnen noemen (sluit vanaf Amersfoort aan vanaf de 35, weliswaar maar in één richting, maar toch... En dan heb je in Utrecht ook de 35-45-55 in westelijke richting die in het ene kwartier vertrekken en de 34-44 in het andere kwartier).
Ik heb de lijnnummers in eerste instantie op de dienstregeling van 2019 gemaakt en later aangepast op die van 2020. Dat zie je hier terug. Vorig jaar zou ik het gedaan hebben zoals op het kaartje. Nu de 45 doorrijdt is ben ik het eens met jouw voorstel, hoewel ik de 55 al had vergeven aan een sprinter.

Daarmee heb je ook meteen wat ik het grootste nadeel van mijn nummering vind: Er zijn heel weinig mogelijkheden voor verschuivingen en nieuwe treinseries die ik in de toekomst toch wel verwacht.
SuperGhost schreef: za 31 okt 2020, 15:23 2) De lijnen rond Leiden: waarom de 42 en 53 niet omwisselen? Dan gaan beide 50-lijnen via Haarlem en de 42 en 43 zijn dan de lijnen via de Zuid-as naar Flevoland. De ontbrekende spitstrein Haarlem-Alkmaar zou je dan ook een 50-nummer kunnen geven.
Dan ga je dus het 'gelijkende' deel van de nummering omdraaien. Of het nou het tiental of eindcijfer is maakt weinig (wel wat, maar niet heel veel) verschil. Dat vind ik minder belangrijk dan dat de treinen via Schiphol-A'dam Zuid (ook de sprinters die niet op het plaatje staan) consequent een eindcijfer 3 hebben.
SuperGhost schreef: za 31 okt 2020, 15:23 3) Waarom een mogelijke 131? De 31 rijdt nooit door naar Schothorst/Vathorst, zou dan alleen 31 al niet volstaan? (immers: de 12 rijdt ook niet altijd door van/naar Schagen/Den Helder en krijgt ook geen apart 121-nummer voor de momenten dat hij ingekort zou zijn). Daarnaast heb je ze ook al niet als 2 lijntjes getekend, dus lijkt het alsof je zelf ook al vond dat het één lijn was...
Ik had de 31 als Intercity Berlijn en 131 de Intercity tot Amersfoort of Deventer. Die hadden in 2019 ook al andere serienummers. Nu de IC Berlijn steeds meer een on-top product wordt zou je hem als hij buiten patroon rijdt ook een ander nummer (32?) kunnen geven.
SuperGhost schreef: za 31 okt 2020, 15:23 4) Waarom 15 en 25 i.p.v. 14 en 24? De 25 ligt in Deventer niet verknoop met de 35, maar juist met de spitstrein naar Den Haag (die zoals ik bij 1 noemde beter de 34 kunt noemen, waardoor 24 sowieso al beter bij dat nummer past) en nu ontbreken deze nummers zonder een duidelijke reden (dat de 51 ontbreekt kan ik nog volgen gezien je nummer, maar deze 2 niet). Als je op de HSL de 04 en 05 omdraait, dan gaat het tussen Breda en Rotterdam ook weer mooi samen met de 14 en tussen Arnhem en Nijmegen heb je dan mooi de opvolging 22-23-24.
Ah, iets wat ik vergeten ben aan te passen na een eerste versie :oops:. 15 moet 59 zijn en 25 moet 58 zijn. Waarom? Omdat alles op de corridor Tilburg-Breda in de 50 zit en veel andere nummers al vergeven zijn.
SuperGhost
Berichten: 3644
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijnnummers

Bericht door SuperGhost »

John Hill schreef: za 31 okt 2020, 21:15
SuperGhost schreef: za 31 okt 2020, 15:23 Toch wel enkele vragen/opmerkingen.
Ik heb het idee dat je mijn eerdere bericht met alle lijnen (ook sprinters en spits-diensten) nog niet gezien hebt. Zeker aangezien je het over ontbrekende nummers hebt bij punt 4. Het plaatje geeft dus nog maar een deel van de lijnnummers aan.
Ik keek in het bericht ervoor om te kijken waarom die 15 en 25 i.p.v. 14 en 24, maar zag die treinen dus niet staan bij beide nummers, dus dacht dat je het alweer had aangepast ;)

Zelf ben ik voorstander van meer scheiding tussen IC-nummers en SPR-nummers (bijv. IC-nummers onder de honderd en SPR-nummers erboven) zodat je ook aan het nummer kan zien of het een IC of SPR bevat, maar dat is een persoonlijke smaak. Voor IC's die dan een aftakking hebben (bijv. zoals die naar Leeuwarden) zou je dan een letter erachter kunnen zetten. Dus bijv. 44A naar Groningen en 44B naar Rotterdam. Vanaf Rotterdam kun je dandie letter erachter zetten ter verduidelijking, in de andere richting is dat dan niet nodig (immers, de 44 heeft dan maar één mogelijk bestemming). Ik denk namelijk dat reizigers eerder de connectie leggen dat 44A en 44B bij elkaar horen dan dat 44 en 144 bij elkaar horen, waardoor het ook voor nieuwe reizigers duidelijk is (en je op de kaart één nummer kan tonen op het samenloopvak, al zou je natuurlijk ook de letters zelfs weg kunnen laten, aangezien de eindbestemming al aangeeft welke tak het is). Maar nogmaals, dat is een kwestie van smaak.

Maar dank voor de toelichting, ik snap je keuzes nu.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast