Re: Lijnnummers
Geplaatst: vr 13 jan 2017, 14:03
Ik kan 74k niet echt plaatsen, of wordt hier Venlo bedoeld?
Bij de Vechtdallijn maak ik dan het volgendeMeltrain schreef:Mee eens.Erno-BE schreef: De S1 bestaat uit de [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en de [serie=Stoptrein (S1)|2017|(Venlo -) - Venray - Nijmegen32300[/serie]. De [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en de [serie=Stoptrein (S1)|2017|(Venlo -) - Venray - Nijmegen32300[/serie] hebben gelijke stoppatronen, dus dan is het handig om 1-lijnnummer te hanteren. Zelfde geldt voor de Merwede-Lingelijn en de Valleilijn (S20 en R5).Daar ben ik het niet mee eens. De reden voor de verschillende stoppatronen maakt niet uit, het feit is dat er verschillende stoppatronen zijn en dat het voor de reizigers onduidelijk is als beide treinen onder hetzelfde nummer rijden.Bij de Vechtdallijn hebben de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie], [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] en [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] geen gelijke stoppatronen, de reden is dat dat om technische redenen niet mogelijk is, niet omdat men graag met sneltreinen op de Vechtdallijn wil rijden, daarom daar ook 1 lijnnummer (S11).
Je kunt het oplossen door de [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] het nummer S11 te geven, de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie] het nummer S11s en de [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] het nummer S12 (en van alle andere treindiensten het nummer met 1 ophogen).
Volgens mij is het namelijk wel de bedoeling om op termijn de [serie=Sneltrein|2017|Emmen - Zwolle3800[/serie] en [serie=Stoptrein|2017|Emmen - Zwolle8000[/serie] samen te voegen (waarbij in deze nummering dus simpelweg de "s" vervalt bij S11s), maar blijft de [serie=Stoptrein|2017|Ommen - Zwolle13800[/serie] een (spits)sneltrein.
Verder ben ik het met Chrysa eens dat de S7 en R7 prima onder hetzelfde nummer kunnen rijden.
Op zich een duidelijke nummering. :pos:Suus schreef: Laat maar weten als ik iets vergeten ben en of dit duidelijk is?
die twee/drie ben ik inderdaad vergeten. Ik ga even bedenken hoe ik die er in ga krijgen.Meltrain schreef:Op zich een duidelijke nummering. :pos:Suus schreef: Laat maar weten als ik iets vergeten ben en of dit duidelijk is?
Ik mis zo te zien wel de Sprinter Arnhem - Ede-Wageningen en de stoptrein Amersfoort - Barneveld Zuid (- Ede-Wageningen).
Dat is de X 80, die Arriva uiteindelijk naar beide kanten wil verlengen.(Ok mist de sneltrein tussen Maastricht Randwyck en Heerlen, maar het kan zijn dat je die hetzelfde nummer als de stoptrein hebt gegeven.)
Hier ben ik het weer mee oneens omdat je dus niet kan weten waar een bepaalde trein heengaat. Het gaat misschien om uitlopers, maar volgens mij is het hele idee van lijnnummering te weten waar je trein heen gaat, en waar die stopt. Daarom ben ik het meer met Suus' oplossing eens. Zelf denk ik namelijk dat als we gaan alterneren onder hetzelfde nummer, dat het einde zoek is. Ik houd in dit plan rekening met een hernieuwd IR/IC plan als uitgelegd in ander topic. Daarnaast ben ik er meer voorstander van het invoeren van lijnletters op de HSL. Dat, om nog eens extra duidelijk te maken dat het een aparte categorie toeslagtreinen is, die met een beetje mazzel ook nog eens sneller is.diederickx schreef:Met IC Zuid-West bedoel je waarschijnlijk IC Zuid-Oost.
Ik snap niet waarom SP 44 en X 50 in twee verschillende geografische groepen zitten. Allebei Zwolle - Enschede.
SP 53 Almelo - Coevorden: is dat een toekomstige uitbreiding? Ik dacht dat momenteel tot Hardenberg gereden werd.
Is SP 54 via Almelo of via Nordhorn? Ik vermoed het tweede maar dat staat er niet.
Zo te zien ontbreekt Enschede - Glanerbrug (- Gronau etc).
Edit:
Ik kan IC 15 (Schiphol - Arnhem) niet plaatsen. Of is dat een toekomstige uitbreiding in het kader van Hoogfrequent Spoor?
Nog wat ontbrekende lijnen:
IC Alkmaar - Haarlem
IC Amsterdam - Amersfoort (- Deventer)
IC Utrecht - Amsterdam - Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Delft/Gouda - Rotterdam (nachtnet)
IC Bijlmer - Schiphol - Leiden (Nachtnet)
IC Dordrecht - Breda (dagnet) en IC Rotterdam - Dordrecht - Breda - Eindhoven (nachtnet)
Sneltrein Dordecht - Gorinchem (toegegeven, dat is een dagrandverbinding)
SP Amsterdam - Zandvoort
SP Utrecht - Maliebaan
SP Groningen - Leeuwarden
SP Oss - Den Bosch
Edit 2:
Ik vind het onderscheid tussen IC 3a en IC 4a te kunstmatig. Het is dezelfde treinserie, dan is het een beetje raar om een ander nummer te geven omdat hij aansluit op lijnen die 100 km verderop uit elkaar vorken. Hetzelfde geldt voor IC 5a en IC 6a. En voor IC 7a en IC 8a. Een en ander is natuurlijk een gevolg van alternerende uurdiensten.
Om niet alleen kritiek te hebben maar ook eens iets opbouwends te doen, en op het gevaar af beticht te worden van het kapen van andermans/vrouws hobby, heb ik een oplossing bedacht waarbij de lijnnummers voor de Noord-Oost gebaseerd zijn op bestemming ongeacht de herkomst, en dus op de heenweg anders kunnen zijn dan op de terugweg. Dat oogt voor geen meter op een kaart, maar kan voor reisinformatie onderweg nog wel praktisch zijn, denk ik. Voordeel is dat het maar half zoveel nummers kost. Met de ontbrekende series erbij en geografisch wat strakker geordend leidt dit tot het volgende resultaat:
LIJNNUMMERING DIEDERICX
Ik had al verwacht dat mijn voorstel als te exotisch van de hand zou worden gewezen. Soit.Suus schreef:Lijnnummers op basis van een eindpunt met verschillende beginpunten is in theorie wel interessant, maar daar hebben we de eindbestemming toch al voor?
Wat ik nu vertaal als: "een lijnnummer betreft in principe een halfuurdienst; alternerende bestemmingen daarbinnen worden aangegeven met een letter". G voor Groningen, L voor Leeuwarden, E voor Enschede, S voor Schothorst. Dit blijkt ook toepasbaar te zijn op diverse grensoverschrijdende lijnen. Al geldt hetzelfde op een enkel geval van afwijkende ochtend/avondbediening, het is geen doen om die allemaal een eigen nummer/letter te geven.Suus schreef:Lijnnummers op basis van een eindpunt met verschillende beginpunten is in theorie wel interessant, maar daar hebben we de eindbestemming toch al voor?
Goed punt. Ik heb SP verwijderd bij de regionale diensten. ST en S zijn te makkelijk te verwarren met Sneltrein; R (en ook het Belgische L) zijn in Nederland te weinig ingeburgerd om herkenbaar te zijn voor niet-hobbyisten. Ik laat de treincategorie daarom maar helemaal weg bij de decentrale treinen, behoudens de sneltreinen (X).evos schreef:Volgens mij is 'Sprinter' een NS-merk en niet van toepassing op regionale stoptreinen. Nog daargelaten dat de term meer snelheid suggereert dan biedt.
Ik zou dus geen SP gebruiken, maar ST of S of eventueel R.
Scherp! Heb het aangepast.
Dit ziet er doordacht en logisch uit!John Hill schreef: ↑za 31 okt 2020, 12:28Scherp! Heb het aangepast.
Voor wat meer overzicht heb ik ook nog een kaartje in elkaar geknutseld voor de IC's:
http://dl.dropboxusercontent.com/s/v645 ... s%20IC.png
Dankje
Ik heb het idee dat je mijn eerdere bericht met alle lijnen (ook sprinters en spits-diensten) nog niet gezien hebt. Zeker aangezien je het over ontbrekende nummers hebt bij punt 4. Het plaatje geeft dus nog maar een deel van de lijnnummers aan.
Ik heb de lijnnummers in eerste instantie op de dienstregeling van 2019 gemaakt en later aangepast op die van 2020. Dat zie je hier terug. Vorig jaar zou ik het gedaan hebben zoals op het kaartje. Nu de 45 doorrijdt is ben ik het eens met jouw voorstel, hoewel ik de 55 al had vergeven aan een sprinter.SuperGhost schreef: ↑za 31 okt 2020, 15:23 1) De lijnen Utrecht-Rotterdam/Den Haag: is het niet logischer de 34 en 45 om te draaien? De 45 rijdt immers door naar Amersfoort (dat stukje ontbreekt op je kaart) en vormt een kwartiersdienst met de (1)35. In de spits rijdt de 45 ook 2x p/u door van/naar Deventer, dus een nummer in de 30-serie lijkt dan logischer. Eventueel zou je de 46 ook nog 55 kunnen noemen (sluit vanaf Amersfoort aan vanaf de 35, weliswaar maar in één richting, maar toch... En dan heb je in Utrecht ook de 35-45-55 in westelijke richting die in het ene kwartier vertrekken en de 34-44 in het andere kwartier).
Dan ga je dus het 'gelijkende' deel van de nummering omdraaien. Of het nou het tiental of eindcijfer is maakt weinig (wel wat, maar niet heel veel) verschil. Dat vind ik minder belangrijk dan dat de treinen via Schiphol-A'dam Zuid (ook de sprinters die niet op het plaatje staan) consequent een eindcijfer 3 hebben.SuperGhost schreef: ↑za 31 okt 2020, 15:23 2) De lijnen rond Leiden: waarom de 42 en 53 niet omwisselen? Dan gaan beide 50-lijnen via Haarlem en de 42 en 43 zijn dan de lijnen via de Zuid-as naar Flevoland. De ontbrekende spitstrein Haarlem-Alkmaar zou je dan ook een 50-nummer kunnen geven.
Ik had de 31 als Intercity Berlijn en 131 de Intercity tot Amersfoort of Deventer. Die hadden in 2019 ook al andere serienummers. Nu de IC Berlijn steeds meer een on-top product wordt zou je hem als hij buiten patroon rijdt ook een ander nummer (32?) kunnen geven.SuperGhost schreef: ↑za 31 okt 2020, 15:23 3) Waarom een mogelijke 131? De 31 rijdt nooit door naar Schothorst/Vathorst, zou dan alleen 31 al niet volstaan? (immers: de 12 rijdt ook niet altijd door van/naar Schagen/Den Helder en krijgt ook geen apart 121-nummer voor de momenten dat hij ingekort zou zijn). Daarnaast heb je ze ook al niet als 2 lijntjes getekend, dus lijkt het alsof je zelf ook al vond dat het één lijn was...
Ah, iets wat ik vergeten ben aan te passen na een eerste versie . 15 moet 59 zijn en 25 moet 58 zijn. Waarom? Omdat alles op de corridor Tilburg-Breda in de 50 zit en veel andere nummers al vergeven zijn.SuperGhost schreef: ↑za 31 okt 2020, 15:23 4) Waarom 15 en 25 i.p.v. 14 en 24? De 25 ligt in Deventer niet verknoop met de 35, maar juist met de spitstrein naar Den Haag (die zoals ik bij 1 noemde beter de 34 kunt noemen, waardoor 24 sowieso al beter bij dat nummer past) en nu ontbreken deze nummers zonder een duidelijke reden (dat de 51 ontbreekt kan ik nog volgen gezien je nummer, maar deze 2 niet). Als je op de HSL de 04 en 05 omdraait, dan gaat het tussen Breda en Rotterdam ook weer mooi samen met de 14 en tussen Arnhem en Nijmegen heb je dan mooi de opvolging 22-23-24.
Ik keek in het bericht ervoor om te kijken waarom die 15 en 25 i.p.v. 14 en 24, maar zag die treinen dus niet staan bij beide nummers, dus dacht dat je het alweer had aangepast