Pagina 1 van 1

Een landelijk tariefsysteem voor het hele OV

Geplaatst: do 12 jan 2017, 14:10
door pedaalemmerzak
Vinny schreef:Wat zich hier heel erg wreekt is de slechte inbedding van het spoornetwerk in het regionale en stedelijke openbaar vervoer in Amsterdam. Het lijkt me nu precies een van de dingen die in de draad over het stadsspoor en de speerpunten genoemd worden. Als er bijvoorbeeld tariefintegratie bestaat, kan er een betere afstemming komen tussen de sprinters en de metro.
Helemaal mee eens. De kosten van met de sprinter tussen 2 stations reizen of met de metro tussen 2 ns stations (over hetzelfde traject) moeten gewoon gelijk worden. Wat voorbeeldjes van de huidige situatie (9292ov.nl , vol tarief):

Sloterdijk - Lelylaan: sprinter 2,30, metro 1,43

Zuid - Rai: sprinter 2,30, metro 1,05

Zuid - Duivendrecht: treinen 2,30, metro 1,71 (terwijl de metro nog een langer traject heeft ook !)

CS - Amstel: treinen 2,30, metro 1,48 (wel heeft de metro hier een iets korter traject qua kilometers)

Amstel - Duivendrecht : sprinter 2,30, metro 1,21

Amstel - Bijlmer ArenA: sprinter 2,30, metro 1,56

CS - Holendrecht: sprinter 2,80, metro 2,43

Diemen Zuid - Zuid : sprinter 2,30 , metro 1,93

Mijn oplossing: het tarief tussen al deze Amsterdamse stations mag nooit hoger zijn dan het metrotarief. En het systeem van NS tariefeenheden blijft bestaan, dus als je vanuit Den Haag komt kost het evenveel om op Zuid uit te stappen als op RAI. Op die manier krijg je mensen van verder weg de trein in en geef je reizigers binnen de stad een gelijkwaardige keuze tussen metro en trein.

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Geplaatst: do 12 jan 2017, 18:50
door Chrysa
NS moet gewoon stoppen met het minimum van 8 tariefeenheden, dat zou al schelen.

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 09:40
door PHS
-

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 11:35
door trolly
Het alternatief is simpel: check in, reis, check uit, en betaal voor de afstand in rechte lijn tussen vertrek- en aankomstpunt. Het huidige systeem is een bingo, met een perverse prikkel voor de vervoerder om zo veel mogelijk kilometers te maken, en een reiziger die voortdurend op zijn tellen moet passen om niet teveel te betalen. Maar misschien is dit niet helemaal de plek om daarover los te gaan (A)

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 14:44
door PHS
-

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 14:46
door Hainje
Het gaat ook niet om het reizen in een rechte lijn, het gaat om het betalen voor de afstand in vogelvlucht. ;)
Wanneer jij nu op het station opstapt en naar het Paletplein (Tilburg) wil reizen, dan hangt het te betalen tarief nu af van met welke lijn jij reist. Wanneer je betaalt voor de hemelsbrede afstand, dan is er geen verschil tussen het reizen met lijn 2, 3 of 7.

(Ja is offtopic, puur een voorbeeldje)

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 15:13
door Zugführer
Het eerlijkst lijkt me de kortste afstand over de weg berekenen. Dat is ook geen raketwetenschap en daarmee voorkom je dat de vervoerder bijna niets betaald krijgt voor een rit die echt niet korter kan. Neem lijn 5 in Maarssen, tussen halte Station en halte Kaatsbaan is hemelsbreed 850 meter, de bus rijdt daar bijna 3,5 km op en dat is ook de snelste route over de weg.

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 15:17
door Hainje
Als er voortaan gerekend wordt met hemelsbrede afstanden, dan lijkt het mij evident dat de kilometerprijs ook wel met enkele centen omhoog gaat.

Re: RE: Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 15:25
door PHS
-

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 15:35
door Hainje
Klopt, er zullen mensen op vooruit gaan en op achteruit. Denk alleen dat zoiets geen argument moet zijn om zaken dan maar niet te veranderen, want dergelijke situaties blijf je altijd houden. Iedereen tevreden houden is een utopisch streven.

Re: Een landelijk tariefsysteem voor het hele OV

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 15:40
door Wubbo
Op verzoek gesplitst.

Re: Een landelijk tariefsysteem voor het hele OV

Geplaatst: vr 13 jan 2017, 17:31
door PHS
-